Terug College van burgemeester en schepenen

Thu 24/04/2025 - 14:30 Vergaderzaal 1 - Gemeentepunt - Heirbaan 73 - 8570 Anzegem

Verslagen

A-punt

Demets Davy, Vijfde schepen

Afval en recyclageparken

Gezondheid en geluk

  • AED toestellen

    Het college neemt kennis van de bestaande en mogelijks bijkomende locaties voor AEDtoestellen. Uitbreiding van de huidige AEDtoestellen wordt meegenomen in het volgend meerjarenplan.

B-punt

Van Marcke Pauline, Burgemeester

Jeugd

  • Het college gaat akkoord met de meerprijs voor de workshop en installatie van de wilgentunnel voor de site Kleine Kluis. Het college neemt kennis van het feit dat de takken die worden aangeleverd door de Groendienst voor de bouw van de wilgentunnel aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. Indien niet aan de voorwaarden kan voldaan worden, zal het plantgoed alsnog door Regionaal Landschap voorzien worden.

(Buitenschoolse) kinderopvang

Omgeving

Omgevingsdossiers

  • Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2024135436 – O/2024/254 - bouwen van meergezinswoning na afbraak bestaande woning, gelegen Vichtsesteenweg 101 - 8570 Anzegem, kadastraal gekend: 1e afdeling, sectie F, nrs. 0463L2, 0463M2 en 0463E2.

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2024135436

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen en IIOA, kort samengevat: Bouwen van meergezinswoning na afbraak bestaande woning

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Vichtsesteenweg 101 - 8570 Anzegem, kadastraal gekend: 1e afdeling, sectie F, nrs. 0463L2, 0463M2 en 0463E2

    De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/ 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Brugge

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2024135436
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

  • Het college verleent een afwijking voor het nemen van bronmaatregelen voor een rundveehouderij conform artikel 12 van het Stikstofdecreet.

  • Het college verleent een afwijking voor het nemen van bronmaatregelen voor een rundveehouderij conform artikel 12 van het Stikstofdecreet.

  • Het college verleent een afwijking voor het nemen van bronmaatregelen voor een rundveehouderij conform artikel 12 van het Stikstofdecreet.

  • Het college verleent/weigert een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2025031514 – O/2025/46 - plaatsen van zonnepanelen gelegen Pastoor Verrieststraat 17, 8570 Ingooigem (Anzegem).

     

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2025031514

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: plaatsen van zonnepanelen

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Pastoor Verrieststraat 17, 8570 Ingooigem (Anzegem) - kadastraal bekend: 34018B0822/00L00034018B0820/00F00034018B0821/00F00034018B0820/00H000

    De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/ 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Brugge

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2025031514
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

  • De aanvraag ingediend door  inzake bouwen van vier woningen, gelegen Juliaan Claerhoutstraat 5, 7, 9 en 9A – 8572 Anzegem, kadastraal gekend: 4e afdeling, sectie A, nummer 0341H, 0342G, 0346E en 0341K  te vergunnen.

    1. De aanvraag omvat:

    De aanvraag omvat geen ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

    1. Volgende voorwaarden en/of lasten worden opgelegd:
    •  De maximum nokhoogte dient aangepast te worden aan de nokhoogte van de woningen aan de overkant van de straat. De hoogtes worden gerekend t.o.v. het midden van de straat. De nokhoogte van de woningen mag niet hoger zijn dan de nokhoogte van de woningen aan de overkant van de straat. Aangepaste plannen moeten ter goedkeuring voorgelegd worden aan het college vooraf aan het starten van de beroepstermijn.
    • De adviezen van de nutsmaatschappijen Proximus, Wyre, De Watergroep en Fluvius dienen nageleefd te worden.
    • Sentier 19 dient behouden te blijven in zijn huidige toestand.
    • I.f.v. de werken dienen eventuele grondophogingen te worden beperkt in hoogte en oppervlakte en dient erover te worden gewaakt dat geen bijkomend water afvloeit op aanpalende percelen en dat de waterhuishouding niet wordt verstoord.
    • Deze vergunning kan geen afbreuk doen aan de rechten van derden zoals vastgelegd in het Burgerlijk Wetboek, in het bijzonder wat betreft gemene muren. De aansluitingen op de bestaande scheidingsmuren zijn waterdicht en met kwalitatieve materialen uit te voeren.
    • De muurdelen die zich op de perceelsgrens bevinden die niet worden afgewerkt met een aansluitend gekoppeld volume moet in onderling akkoord afgewerkt te worden. In elk geval moet het vrije muurdeel kwalitatief (esthetisch, waterdicht…) afgewerkt worden.
    • Schade voor de aanpalende gebouwen moet vermeden worden. Alle noodzakelijke schikkingen dienen getroffen te worden om de standzekerheid en de waterdichtheid van de woningen op de aanpalende percelen te garanderen. Alle wettelijke beschikkingen ter zake dienen in acht genomen te worden. Er moet voorafgaandelijk aan de uitvoering van de werken een tegensprekelijke plaatsbeschrijving op te maken voor de aanpalende panden.
    • Het verlagen van de voetpaden kan enkel na overleg en goedkeuring van de gemeentelijke dienst Infrastructuur. De kosten worden gedragen door de bouwheer. Vooraf aan de werken worden foto’s van het openbaar domein bezorgd aan het gemeentebestuur.
    • Elke woning beschikt over twee parkeerplaatsen.
    • De bouwplaats af te sluiten en rein te houden. 
    • Het decreet van 1 juni 2012 houdende de beveiliging van woningen door optische rookmelders strikt na te leven. 
    • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater strikt na te leven. 
    • De gebouwen te voorzien van een private gescheiden riolering voor enerzijds de afvoer van de huishoudelijke en sanitaire afvalwaters en anderzijds het overtollige niet verontreinigde hemelwater. De gebouwen zijn gelegen in collectief geoptimaliseerd buitengebied. Er moet een septische put (met BENOR-label verplicht of septische put waarvan de beton is aangemaakt door een BENOR gekeurde betoncentrale) geplaatst worden, waarop enkel zwart water moet aangesloten worden. Belangrijke Informatie zie Vlario. http://www.vlario.be/voorbehandeling/voorbehandelingsinstallaties-wanneer-geplaatst/ 
    • De huisaansluiting van de riolering moeten uitgevoerd worden door De Watergroep. Het is de bouwheer verboden deze aansluitingen zelf (of door een door hem aangestelde aannemer) te laten uitvoeren. De aanvraag tot het bekomen van een rioolaansluiting moet gericht worden aan: De Watergroep, Roggelaan 2 te 8500 Kortrijk. De bouwheer dient na de bouwwerken zijn private rioleringsstelsel te laten keuren door een door De Watergroep aanvaarde keurder.  Het keuringsverslag moet overgemaakt worden aan de gemeente en de keuringsdienst van De Watergroep. 
    • Géén helle en/ of felle kleuren en/ of bouwmaterialen aan te wenden. 
    • Verplicht rijplaten te gebruiken.
    • Indien het openbaar domein tijdens de bouwwerken ingenomen wordt, moet hiertoe een signalisatiemachtiging aangevraagd worden op signalisatievergunningen@anzegem.be. Bovendien moeten voetpaden, bermen, fietspaden,… – indien niet ingenomen met een vergunning – gedurende de ganse periode van de bouwwerken in een goede toestand gehouden worden, zodat zwakke weggebruikers deze ongehinderd kunnen gebruiken. De rijweg dient moddervrij gehouden te worden. Iedere schade aan het openbaar domein dient hersteld te worden door de bouwheer bij beëindiging van de bouwwerken. Indien tussenkomsten van de gemeentelijke technische diensten, brandweer,… nodig zijn, zal dit afgetrokken worden van de waarborg.   
    • Het is verboden hemel- of afvalwater van private eigendommen op de openbare weg te laten lopen, uitgezonderd de bepalingen van het burgerlijk wetboek. 
    • Het reglement inzake ontwikkelingen met impact op de rioleringsinfrastructuur na te leven (https://www.riopact.be/veelgestelde-vragen/projectontwikkelaars-reglement-voor-ontwikkelingen-met-impact-op-rioleringsinfrastructuur).

     

  • Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2024157322 – O/2025/26 - verbouwen woning gelegen Klijtstraat 9, 8570 Anzegem.

     

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2024157322

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: verbouwen woning

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Klijtstraat 9, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 34018B0244/00F002

    De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/ 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Brugge

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2024157322
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

Degroote Louis, Eerste schepen

Patrimonium

Financiën

Burgerlijke stand

Lokale economie

Devogelaere Gino, Tweede schepen

Openbare werken

Desmet Anja, Derde schepen

Erediensten

Cultuur

Toerisme

Sport

(Buitenschoolse) kinderopvang

  • De financieel directeur is in volle onafhankelijkheid verantwoordelijk voor de inning van de ontvangsten. Het college van burgemeester en schepenen viseert het dwangbevel en verklaart het uitvoerbaar waardoor de financieel directeur het kan uitvaardigen.  

Devos Petra, Vierde schepen

Administratieve organisatie

  • Aanpassing dienstverlening

    Het telefonische en fysieke onthaal in het gemeentehuis gebeurt door medewerkers van dienst Burgerzaken. Aan het fysieke onthaal zijn ze het aanspreekpunt voor de bezoekers van het gemeentehuis. Ze leveren eerstelijnsproducten af, niet alleen van hun eigen diensten, maar ook van de andere diensten (bv. afgeven aangevraagde attesten, rijbewijzen, verkoop Anzegembonnen en vuilniszakken, verkoop UiTPAS, ...) en verwijzen, indien nodig, door naar de andere diensten in het gebouw.
    Daarnaast bemannen ze het algemene telefoonnummer (056 69 44 40) waarop er ook telefoontjes toekomen die niet voor hun diensten bestemd zijn.

    Dienst Burgerzaken geeft aan dat de druk op hun dienst stijgt en het college beslist om volgende zaken aan te passen om ervoor te zorgen dat de inwoners van Anzegem vlug en efficiënt kunnen geholpen worden:

    • invoeren beperkt telefonisch keuzemenu
    • aanpassing openingsuren dienst Burgerzaken Vichte: maandag, dinsdag en vrijdag van 9u tot 12u en op dinsdag ook nog van 14u tot 18u30
    • aanpassing capaciteit en openingsuren dienst Burgerzaken Anzegem: op woensdagnamiddag komt er extra capaciteit zodat er meer inwoners een afspraak kunnen inboeken, daarnaast zal de dienst op de eerste en derde zaterdag van de maand van 9u tot 12u open zijn.
    • de UiTPAS zal in het gemeentehuis door de Cultuurdienst verkocht worden.
    • de oproepingsbrieven voor E-ID zullen gedigitaliseerd worden
    • er wordt onderzocht hoe de Anzegembon kan gedigitaliseerd worden
  • Het college neemt kennis van de agenda gemeenteraad 13 mei 2025 zoals voorgesteld door de Voorzitter.

  • Secretarissen raadscommissies

    Het college legt de secretarissen per raadscommissie vast.

Personeel

Lokale economie

  • Het college beslist om een taxivergunning en bestuurderspas in te trekken wegens het niet tijdig aanleveren van een jaarlijkse vernieuwing van het uittreksel uit het strafregister.

Demets Davy, Vijfde schepen

Afval en recyclageparken

Energie en nutsleidingen

Internationale solidariteit

Mobiliteit

C-punt

Degroote Louis, Eerste schepen

Feestelijkheden

Devogelaere Gino, Tweede schepen

Afval en recyclageparken

Desmet Anja, Derde schepen

Sport

Feestelijkheden

Devos Petra, Vierde schepen

Personeel

Demets Davy, Vijfde schepen

Inspraak & communicatie

  • Persberichten

    Wekelijks worden persberichten verspreid. Deze worden vooraf voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring.

Mobiliteit

D-punt

Van Marcke Pauline, Burgemeester

Omgevingsdossiers

Degroote Louis, Eerste schepen

Financiën

Devos Petra, Vierde schepen

Administratieve organisatie

  • Het college neemt kennis van de besluiten genomen door de burgemeester van maandag 7 april 2025 tot en met zondag 13 april 2025.

  • Inzage 7 tem 13 april 2025

    Raadsleden hebben het recht om bestuursdocumenten op te vragen. Het college neemt kennis van de poststukken die digitaal ontsloten worden naar de raadsleden.

  • Het college neemt kennis van:

    De goedgekeurde notulen van de raad van bestuur van 17 februari 2025 van Fluvius West, de goedgekeurde notulen van de raad van bestuur van 26 februari 2025 van Fluvius West, de agenda en de nota's van de raad van bestuur van 25 april 2025 van Leiedal en het verslag van de vorige vergadering van de raad van bestuur van 11 april 2025 van Leiedal.

  • Het college neemt kennis   van de rapportering door de burgemeester uit de Conferentie van de burgemeesters.

  • Het college neemt kennis van de besluiten genomen door de burgemeester van maandag 14 april 2025 tot en met zondag 20 april 2025.

  • Inzage 14 tem 20 april 2025

    Raadsleden hebben het recht om bestuursdocumenten op te vragen. Het college neemt kennis van de poststukken die digitaal ontsloten worden naar de raadsleden.

Personeel

Demets Davy, Vijfde schepen

Inspraak & communicatie

Internationale solidariteit

Mobiliteit