Het verslag van het college van burgemeester en schepenen van 10 april 2025 wordt goedgekeurd.
Voor de inzameling van het restafval kunnen de IMOG-vennoten kiezen tussen inzameling in rolcontainers voor de ganse gemeente of de inwoners de keuze laten om in te zamelen in zakken of rolcontainers. Het college beslist om in te zamelen in rolcontainers voor de ganse gemeente en dit ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
Het college neemt kennis van de bestaande en mogelijks bijkomende locaties voor AEDtoestellen. Uitbreiding van de huidige AEDtoestellen wordt meegenomen in het volgend meerjarenplan.
Het college gaat akkoord met de meerprijs voor de workshop en installatie van de wilgentunnel voor de site Kleine Kluis. Het college neemt kennis van het feit dat de takken die worden aangeleverd door de Groendienst voor de bouw van de wilgentunnel aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. Indien niet aan de voorwaarden kan voldaan worden, zal het plantgoed alsnog door Regionaal Landschap voorzien worden.
Het college keurt de actie in kader van 'Generatie Rookvrij' voor lagere schoolkinderen op woensdag 28 mei 2025 goed.
Het college beslist dat de eerste 60% van de groenwaarborg van het omgevingsdossier met projectnummer 2023164964 - 2024/28 terug te geven.
Het college behandelt een verzoek van een notaris tot splitsing van percelen.
Het college beslist het nodige bijkomend onderzoek goed te keuren in het kader van het beschrijvend bodemonderzoek van de voormalige brandweerkazerne (fase 6).
Het college stelt een raadsman aan voor het verlenen van bijstand aan het bestuur m.b.t. het onderzoeken van de mogelijkheden naar de beschikbaarheid van voldoende parkeerplaatsen voor de verdere ontwikkeling van de site.
Het college keurt een aanvraag goed van een private ontharding binnen het gemeentelijk klimaatfonds-project "private onthardingen"
Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2024135436 – O/2024/254 - bouwen van meergezinswoning na afbraak bestaande woning, gelegen Vichtsesteenweg 101 - 8570 Anzegem, kadastraal gekend: 1e afdeling, sectie F, nrs. 0463L2, 0463M2 en 0463E2.
Referentie omgevingsloket: Project OMV_2024135436
Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen en IIOA, kort samengevat: Bouwen van meergezinswoning na afbraak bestaande woning
Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Vichtsesteenweg 101 - 8570 Anzegem, kadastraal gekend: 1e afdeling, sectie F, nrs. 0463L2, 0463M2 en 0463E2
De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.
De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:
De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:
Gemeentehuis Anzegem
De Vierschaar 1
8570 Anzegem
Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
(helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)
Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61
De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:
Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:
Koning Leopold III-laan 41
8200 Brugge
Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .
Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.
Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem.
Vermeld in het beroepschrift het volgende:
- je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
- de volgende referentie: Project OMV_2024135436
- de redenen waarom je beroep aantekent;
- een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
- of je gehoord wenst te worden.
Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.
De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.
Het college verleent een afwijking voor het nemen van bronmaatregelen voor een rundveehouderij conform artikel 12 van het Stikstofdecreet.
Het college verleent een afwijking voor het nemen van bronmaatregelen voor een rundveehouderij conform artikel 12 van het Stikstofdecreet.
Het college verleent een afwijking voor het nemen van bronmaatregelen voor een rundveehouderij conform artikel 12 van het Stikstofdecreet.
Het college verleent/weigert een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2025031514 – O/2025/46 - plaatsen van zonnepanelen gelegen Pastoor Verrieststraat 17, 8570 Ingooigem (Anzegem).
Referentie omgevingsloket: Project OMV_2025031514
Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: plaatsen van zonnepanelen
Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Pastoor Verrieststraat 17, 8570 Ingooigem (Anzegem) - kadastraal bekend: 34018B0822/00L00034018B0820/00F00034018B0821/00F00034018B0820/00H000
De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.
De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:
De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:
Gemeentehuis Anzegem
De Vierschaar 1
8570 Anzegem
Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
(helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)
Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61
De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:
Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:
Koning Leopold III-laan 41
8200 Brugge
Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .
Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.
Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem.
Vermeld in het beroepschrift het volgende:
- je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
- de volgende referentie: Project OMV_2025031514
- de redenen waarom je beroep aantekent;
- een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
- of je gehoord wenst te worden.
Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.
De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.
De aanvraag ingediend door inzake bouwen van vier woningen, gelegen Juliaan Claerhoutstraat 5, 7, 9 en 9A – 8572 Anzegem, kadastraal gekend: 4e afdeling, sectie A, nummer 0341H, 0342G, 0346E en 0341K te vergunnen.
De aanvraag omvat geen ingedeelde inrichtingen of activiteiten.
Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2024157322 – O/2025/26 - verbouwen woning gelegen Klijtstraat 9, 8570 Anzegem.
Referentie omgevingsloket: Project OMV_2024157322
Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: verbouwen woning
Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Klijtstraat 9, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 34018B0244/00F002
De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.
De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:
De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:
Gemeentehuis Anzegem
De Vierschaar 1
8570 Anzegem
Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
(helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)
Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61
De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:
Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:
Koning Leopold III-laan 41
8200 Brugge
Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .
Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.
Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem.
Vermeld in het beroepschrift het volgende:
- je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
- de volgende referentie: Project OMV_2024157322
- de redenen waarom je beroep aantekent;
- een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
- of je gehoord wenst te worden.
Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.
De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.
Het college keurt de schuldvordering van het architectenbureau voor de prestaties bouwcoördinatie van maart 2025 i.k.v. de opdracht 'Begeleiding project site gemeentepunt' goed.
Het college keurt de schuldvordering van het architectenbureau voor de prestaties architect van maart 2025 i.k.v. de opdracht 'Begeleiding project site nieuw gemeentepunt' goed.
De bejaardenwoning, gelegen Kortestraat 14 + aanpalende garage, 8570 Anzegem, wordt toegewezen aan de eerstvolgende geïnteresseerde kandidaat op de wachtlijst.
Het college van burgemeester en schepenen keurt schuldvordering 3 (eindstaat) voor de opdracht “Inrichten theaterzaal in Gemeentepunt - Theatertechnieken - mechanica” goed.
Het college keurt, als budgetbeheerder, de voorgelegde bestelbonnen - aanrekeningen - vorderingen goed.
De financieel directeur is in volle onafhankelijkheid verantwoordelijk voor de inning van de ontvangsten. Het college van burgemeester en schepenen viseert het dwangbevel en verklaart het uitvoerbaar waardoor de financieel directeur het kan uitvaardigen.
De financieel directeur is in volle onafhankelijkheid verantwoordelijk voor de inning van de ontvangsten. Het college van burgemeester en schepenen viseert het dwangbevel en verklaart het uitvoerbaar waardoor de financieel directeur het kan uitvaardigen.
Het college kent een financieel ruggensteuntje toe aan de organisator van een evenement voor het goede doel.
Het college rekent een boete aan voor het sluikstorten (zwerfvuil) en opruimkosten.
Het college treft een schikking met telecomoperaturen omtrent geschillen inzake belasting masten en pylonen verschillende dienstjaren.
Het college stelt een advocatenkantoor aan voor het inwinnen van juridisch advies en het behartigen van de belangen van de gemeente naar aanleiding van het verzoek van een ondernemer tot het intrekken van de gunningsbeslissing d.d. 10 april 2025.
Het college gaat akkoord met de verlenging van de garantie van de live-enrollmentapparatuur voor 3 jaar.
Het college beslist in de komende kerstperiode opnieuw in de verschillende dorpskernen kerstverlichting aan te brengen.
Het college keurt het bestek nr. 2025/716, de raming, de gunningswijze, de uit te nodigen ondernemers en de limiettermijn voor het indienen van een offerte goed. Het betreft een verbreding ter hoogte van de gemeentelijke bejaardenwoningen nrs 8 tot 22.
Het college keurt de schuldvordering van de ontwerper (gemeentelijk aandeel - fase uitvoering - maart 2025) voor de wegeniswerken in de Schaagstraat goed.
Het college keurt het proces-verbaal van definitieve oplevering van de opdracht "Aanleg van buitenopslagplaats en parking aan het nieuwe gemeentepunt" goed.
De gemeente dient een kerkenbeleidsplan op te maken. Het college bepaalt zijn visie op de toekomst van de kerken.
Het gemeentebestuur keurt de toewijzing van het drukwerk van de nieuwe seizoensbrochure van GC De Zinnen goed.
Het college beslist de opdracht te gunnen aan de ondernemer met de enige offerte (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding).
Het college keurt het bestek nr. 2025/718 voor de aankoop van diverse kookuitrusting, de raming, de gunningswijze en de uit te nodigen ondernemers om tegen de vastgelegde limiettermijn een offerte in te dienen, goed.
Het College neemt kennis van een aantal noodzakelijke aankopen/herstellingen ten behoeve van de dagdagelijkse exploitatie van het zwembad en keurt een aantal noodzakelijke aankopen goed.
De financieel directeur is in volle onafhankelijkheid verantwoordelijk voor de inning van de ontvangsten. Het college van burgemeester en schepenen viseert het dwangbevel en verklaart het uitvoerbaar waardoor de financieel directeur het kan uitvaardigen.
Het telefonische en fysieke onthaal in het gemeentehuis gebeurt door medewerkers van dienst Burgerzaken. Aan het fysieke onthaal zijn ze het aanspreekpunt voor de bezoekers van het gemeentehuis. Ze leveren eerstelijnsproducten af, niet alleen van hun eigen diensten, maar ook van de andere diensten (bv. afgeven aangevraagde attesten, rijbewijzen, verkoop Anzegembonnen en vuilniszakken, verkoop UiTPAS, ...) en verwijzen, indien nodig, door naar de andere diensten in het gebouw.
Daarnaast bemannen ze het algemene telefoonnummer (056 69 44 40) waarop er ook telefoontjes toekomen die niet voor hun diensten bestemd zijn.
Dienst Burgerzaken geeft aan dat de druk op hun dienst stijgt en het college beslist om volgende zaken aan te passen om ervoor te zorgen dat de inwoners van Anzegem vlug en efficiënt kunnen geholpen worden:
Het college neemt kennis van de agenda gemeenteraad 13 mei 2025 zoals voorgesteld door de Voorzitter.
Het college legt de secretarissen per raadscommissie vast.
Het college beslist een voltijds, tijdelijk contract van vrijetijdsmedewerker (C1-3 - contractueel) vacant te verklaren.
Het college verlengt de werfreserve van administratief medewerker voor de duur van 6 maanden.
Het arbeidsongeval van 24 april 2024 overkomen aan een personeelslid is geconsolideerd op 10 april 2025 zonder blijvende arbeidsongeschiktheid. Er wordt geen rente voor blijvende invaliditeit weerhouden.
Het college beslist om een taxivergunning en bestuurderspas in te trekken wegens het niet tijdig aanleveren van een jaarlijkse vernieuwing van het uittreksel uit het strafregister.
Het college beslist in te gaan op de vraag van Halte-R West-Vlaanderen, omkaderingsdienst en werkvloer voor de werkstraffen in Kortrijk, om iemand een werkstraf te laten uitvoeren in het gemeentebestuur van Anzegem.
Het college verleent toelating voor het uitvoeren van de werken op openbaar domein, aangevraagd door Wyre BV, onder de gebruikelijke voorwaarden.
Het gemeentebestuur keurt de deelname aan het federaal subsidieprogramma 2027-2031 i.f.v. de stedenband met Pèrèrè goed.
Het College neemt kennis van deel 1 van het Verslag van de Gemeentelijke Verkeerscommissie d.d. 20 maart 2025 en formuleert een antwoord op de vragen.
Het college stelt een aanvullend verkeersreglement vast tot het plaatsen van een bord bestelwagen max lengte 6m in de Razenheedstraat
Het college stelt een aanvullend verkeersreglement strekkende tot het aanleggen van een fietsoversteek aan het kruispunt Oudenaardestraat-Waregemstraat vast
Het college kent een financieel ruggensteuntje toe voor een wijkfeest op 8 juni a.s.
Het college neemt kennis van het verslag van de werkgroep netheid glasbollen dd. 25 maart 2025 m.b.t. de opfleuring van 1 glasbolsite per gemeente en kan beslissen om jaarlijks 1 site in Anzegem aan te pakken.
Het college neemt kennis van een aantal bijkomende vragen van de organisatie van 'Zot in de kop' in het Beukenhofpark op 7 en 8 juni 2025 door De Kasteelheren Vichte.
Het college beslist een feestelijke ontvangst te organiseren op het gemeentehuis t.g.v. een gouden huwelijksjubileum.
Het college beslist om een vrijwilliger aan te stellen in de functie van 'vanger Aziatische Hoornaars'.
Het college stelt een vrijwilliger (monitor) aan voor de vakantiewerking binnen de Jeugddienst.
Wekelijks worden persberichten verspreid. Deze worden vooraf voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring.
Het college geeft toelating aan vzw De Desselgemse Wielertoeristen uit 8792 Waregem voor de doortocht en bepijling van de veldtoertocht DDW Classic op zaterdag 10 en zondag 11 mei 2025 langs gemeentewegen. Er wordt geen toelating gegeven om door de natuurlijke zone tussen Borreberg - Wortegemsesteenweg te fietsen.
Het college geeft toelating aan BM Engineering uit 8500 Kortrijk voor de doortocht en bepijling van de cyclotocht BM Classic (80km) op zaterdag 10 mei 2025.
Het college neemt kennis en geeft toelating aan vzw De Desselgemse Wielertoeristen uit 8792 Waregem voor de doortocht en bepijling van de cyclotocht DDW Classic op zaterdag 10 en zondag 11 mei 2025.
Het college geeft toelating aan De Stoters Zingem uit 9700 Oudenaarde voor de doortocht en bepijling van de cyclotocht Brouwers op Wielen (50km, 90km en 120km) op zaterdag 10 mei 2025.
Het college geeft toelating aan WSC Merelbeke uit 9820 Merelbeke voor de doortocht en bepijling van de cyclotocht Omlopen der Schelde- en Zwalmstreek (105km) op zaterdag 10 mei 2025.
Het college geeft toelating aan de Hertetrappers Hertsberge uit 8020 Oostkamp voor de doortocht en bepijling van de cyclotocht Hertsbergse Pijl (140 en 160km) op zaterdag 10 mei 2025.
Het college geeft toelating aan WTC Moen uit 8552 Zwevegem voor de doortocht en bepijling van de cyclotocht Moen-Vloesberg-Moen (30, 55, 85 en 115 km) op zaterdag 24 en zondag 25 mei 2025.
Op zondag 18 mei 2025 organiseert Dwars door Grijsloke met medewerking van De Heuvellandstappers hun wandel - en trailevenement: 6de Rondom Grijsloke. Er wordt een tijdelijk verkeersreglement voorzien.
Het college neemt kennis van het onderzoek scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom voor het omgevingsproject OMV_2025031767 – O/2025/64 voor verbouwen van een halfopen woning, gelegen Hoogstraat 14, 8573 Anzegem - kadastraal bekend: 5e Anzegem (Tiegem), sectie A, nummer 1292L.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de herraming aanvullende personenbelasting 2025.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de herraming aanvullende personenbelasting periode 2026-2029.
Het college neemt kennis van de besluiten genomen door de burgemeester van maandag 7 april 2025 tot en met zondag 13 april 2025.
Raadsleden hebben het recht om bestuursdocumenten op te vragen. Het college neemt kennis van de poststukken die digitaal ontsloten worden naar de raadsleden.
Het college neemt kennis van:
De goedgekeurde notulen van de raad van bestuur van 17 februari 2025 van Fluvius West, de goedgekeurde notulen van de raad van bestuur van 26 februari 2025 van Fluvius West, de agenda en de nota's van de raad van bestuur van 25 april 2025 van Leiedal en het verslag van de vorige vergadering van de raad van bestuur van 11 april 2025 van Leiedal.
Het college neemt kennis van de rapportering door de burgemeester uit de Conferentie van de burgemeesters.
Het college neemt kennis van de besluiten genomen door de burgemeester van maandag 14 april 2025 tot en met zondag 20 april 2025.
Raadsleden hebben het recht om bestuursdocumenten op te vragen. Het college neemt kennis van de poststukken die digitaal ontsloten worden naar de raadsleden.
Het college neemt kennis van de besluiten van de algemeen directeur inzake het dagelijks personeelsbeheer van 22 april 2025.
Het schepencollege neemt kennis van het document 'terugblik op 2024'.
De herbevestiging voor Anzegem van titel FAIRE GEMEENTE, met een B-score.
Het college neemt kennis van het verslag van de Evenementencel van 14 april 2025.
Namens College van burgemeester en schepenen,
Sonja Nuyttens
Algemeen directeur
Pauline Van Marcke
Burgemeester