Terug College van burgemeester en schepenen

Thu 18/09/2025 - 09:30 Vergaderzaal 1 - Gemeentepunt - Heirbaan 73 - 8570 Anzegem

Verslagen

A-punt

Van Marcke Pauline, Burgemeester

Omgeving

B-punt

Van Marcke Pauline, Burgemeester

Jeugd

  • Schilderwerken nieuwe scoutslokalen

    Het college keurt de aankoop van verf voor de nieuwe scoutslokalen goed, conform de gebruikersovereenkomst. Het schilderen gebeurt door de scouts zelf tegen de opening van 27 september 2025.

Omgevingsdossiers

  • Het college verleent advies aan de deputatie m.b.t. het omgevingsproject OMV_2024133391– O/2025/31 – Weggevoerdenlaan 30, 8570 Anzegem - verbouwen en uitbreiden van een bestaande woning in de beroepsprocedure.

  • Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2025058297 – O/2025/85 - bouwen van een tuinhuis gelegen Reigemstraat 4, 8570 Anzegem.

     

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2025058297

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: bouwen van een tuinhuis

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Reigemstraat 4, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 34018B0699/00F000

    De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/ 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Brugge

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2025058297
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

  • Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2025088120 – O/2025/144 - aanbouwen berging gelegen Stampkotmolenerf 11, 8572 Anzegem.

     

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2025088120

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: aanbouwen berging

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Stampkotmolenerf 11, 8572 Anzegem - kadastraal bekend: 34019A0678/00A000

    De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/ 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Brugge

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2025088120
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

  • Het college neemt akte van de melding van de overdracht van de vergunning voor de exploitatie van een ingedeelde inrichting: 

    Project OMV_2025107148  (2025/177) 
    Voorwerp van de melding: melding van ammoniakemissiereducerende maatregelen bij een rundveehouderij
    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Elstweg 60, 8570 Anzegem
    Naam van de exploitant:  Peter De Schuyter, Elstweg 60, 8570 Anzegem
    De overheid die bevoegd is voor de melding: college van burgemeester en schepenen

    Beroepsmogelijkheid:

    U kan tegen de aktename een verzoekschrift tot schorsing en/of vernietiging indienen bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen op het volgende adres:

    Raad voor Vergunningsbetwistingen

    p/a Dienst van de Bestuursrechtscolleges

    Koning Albert II-laan 35 bus 81

    1030 Brussel

     U doet dit op straffe van onontvankelijkheid per beveiligde zending (dit is per aangetekende brief of door neerlegging ter griffie) binnen een vervaltermijn van 45 dagen die ingaat de dag na de betekening van deze beslissing.

    Het verzoekschrift wordt in vijfvoud ingediend, namelijk één origineel en vier afschriften (fotokopies of een digitale kopie). Gelijktijdig met de indiening van het verzoekschrift stuurt u een afschrift van het verzoekschrift ter informatie aan de verwerende partij (dit is de overheid die de beslissing genomen heeft).

    U bent een rolrecht verschuldigd van:

    -          200 euro bij het indienen van een verzoekschrift tot vernietiging;

    -          100 euro bij het indienen van een verzoekschrift tot schorsing of tot schorsing wegens uiterst dringende noodzakelijkheid.

     

    U betaalt het rolrecht binnen een termijn van 15 dagen, die ingaat de dag na deze van de betekening van het verzoek daartoe door de griffier van de Raad. Als het bedrag niet binnen de termijn van 15 dagen is gestort wordt het beroep niet-ontvankelijk verklaard. 

     

    Meer info

    De procedure voor de Raad van Vergunningsbetwistingen wordt geregeld in

    -               het decreet van 4 april 2014 betreffende de organisatie en de rechtspleging van sommige Vlaamse bestuursrechtscolleges,

    -               het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning

    -               het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2014 houdende de rechtspleging voor sommige Vlaamse     Bestuursrechtscolleges.

    Meer info vindt u op de website van de Raad voor Vergunningsbetwistingen. (http://www.dbrc.be/vergunningsbetwistingen)

  • Het college verleent gunstig advies voor de aanvraag van omgevingsproject OMV_2024159450 – functiewijziging/slopen/ontharden en exploiteren van een inrichting klasse 2 (kinderboerderij) - Neerkouter 3, 8553 Zwevegem

Degroote Louis, Eerste schepen

Patrimonium

Financiën

Burgerlijke stand

Desmet Anja, Derde schepen

Roerend erfgoed

Sport

Devos Petra, Vierde schepen

Personeel

Demets Davy, Vijfde schepen

Internationale solidariteit

C-punt

Devogelaere Gino, Tweede schepen

Groendienst

Begraafplaatsen

  • Aankoop concessie

    Het college keurt de aankoop van concessie op de begraafplaats goed.

Devos Petra, Vierde schepen

Personeel

Onderwijs

Demets Davy, Vijfde schepen

Inspraak & communicatie

  • Persberichten

    Wekelijks worden persberichten verspreid. Deze worden vooraf voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring.

Energie en nutsleidingen

Mobiliteit

D-punt

Van Marcke Pauline, Burgemeester

Omgevingsdossiers

  • Het college neemt kennis van het openbaar onderzoek voor het omgevingsproject OMV_2025092894 – O/2025/160 Carport + tuinhuis + terras, gelegen Bosstraat 9 - 8570 Anzegem

    Kadastraal gekend: Afdeling ANZEGEM 6 AFD (VICHTE), sectie B, nummer 0075C  2

     

    Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen met als onderwerp: Carport + tuinhuis + terras

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2025092894

    Periode openbaar onderzoek: 19 september 2025 tot en met 18 oktober 2025

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen en milieuhandelingen, kort samengevat: Carport + tuinhuis + terras

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Bosstraat 9 8570 Anzegem

    De overheid die bevoegd is voor de vergunningsaanvraag: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de aanvraag ter inzage ligt:

    De aanvraag ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de aanvraag tijdens het openbaar onderzoek ook digitaal raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid om standpunten, opmerkingen en bezwaren in te dienen over de vergunningsaanvraag:

    De bezwaren of opmerkingen over de aanvraag kunnen aangetekend of tegen ontvangstbewijs worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, De Vierschaar 1, 8570 Anzegem, of (bij voorkeur) digitaal via het omgevingsloket https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek (Project OMV_2025092894) vóór het einde van het openbaar onderzoek.

  • Het college neemt kennis van het openbaar onderzoek voor het omgevingsproject OMV_2025084385 – O/2025/133 verbouwen woning + herbouwen carport, gelegen Delfien Vanhautestraat 30 - 8570 Anzegem

    Kadastraal gekend: Afdeling ANZEGEM 6 AFD (VICHTE), sectie A, nummer 0489K

     

    Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen met als onderwerp: verbouwen woning + herbouwen carport

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2025084385

    Periode openbaar onderzoek: 19 september 2025 tot en met 18 oktober 2025

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen en milieuhandelingen, kort samengevat: verbouwen woning + herbouwen carport

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Delfien Vanhautestraat 30 8570 Anzegem

    De overheid die bevoegd is voor de vergunningsaanvraag: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de aanvraag ter inzage ligt:

    De aanvraag ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de aanvraag tijdens het openbaar onderzoek ook digitaal raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid om standpunten, opmerkingen en bezwaren in te dienen over de vergunningsaanvraag:

    De bezwaren of opmerkingen over de aanvraag kunnen aangetekend of tegen ontvangstbewijs worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, De Vierschaar 1, 8570 Anzegem, of (bij voorkeur) digitaal via het omgevingsloket https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek (Project OMV_2025084385) vóór het einde van het openbaar onderzoek.

  • Het college neemt kennis van het openbaar onderzoek voor het omgevingsproject OMV_2025088922 – O/2025/162 herbouwen van woning met garage, gelegen Pastoor Verrieststraat 18 - 8570 Anzegem (Ingooigem), kadastraal gekend: 3e afdeling (Ingooigem), sectie C, nrs. 0508C en 0508A.

    Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen met als onderwerp: herbouwen van woning met garage

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2025088922

    Periode openbaar onderzoek: 29 september 2025 tot en met 28 oktober 2025

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: herbouwen van woning met garage

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Pastoor Verrieststraat 18 8570 Anzegem (Ingooigem)

    De overheid die bevoegd is voor de vergunningsaanvraag: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de aanvraag ter inzage ligt:

    De aanvraag ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de aanvraag tijdens het openbaar onderzoek ook digitaal raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid om standpunten, opmerkingen en bezwaren in te dienen over de vergunningsaanvraag:

    De bezwaren of opmerkingen over de aanvraag kunnen aangetekend of tegen ontvangstbewijs worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, De Vierschaar 1, 8570 Anzegem, of (bij voorkeur) digitaal via het omgevingsloket https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek (Project OMV_2025088922) vóór het einde van het openbaar onderzoek.

  • Het college neemt kennis van het openbaar onderzoek voor het omgevingsproject OMV_2025083130 – O/2025/152 Aanleg oprit, gelegen Arendstraat 4 - 8570 Anzegem, kadastraal gekend: 1e afdeling (Anzegem), sectie B, nrs. 0450B, 0449F en 0448D.

    Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen met als onderwerp: Aanleg oprit - Arendstraat 4

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2025083130

    Periode openbaar onderzoek: 29 september 2025 tot en met 28 oktober 2025

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: Aanleg oprit - Arendstraat 4

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Arendstraat 4 8570 Anzegem

    De overheid die bevoegd is voor de vergunningsaanvraag: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de aanvraag ter inzage ligt:

    De aanvraag ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de aanvraag tijdens het openbaar onderzoek ook digitaal raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid om standpunten, opmerkingen en bezwaren in te dienen over de vergunningsaanvraag:

    De bezwaren of opmerkingen over de aanvraag kunnen aangetekend of tegen ontvangstbewijs worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, De Vierschaar 1, 8570 Anzegem, of (bij voorkeur) digitaal via het omgevingsloket https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek (Project OMV_2025083130) vóór het einde van het openbaar onderzoek.

  • Referentie omgevingsloket: Project OMV_2025061353

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: aanleg van verharding voor het plaatsen van een batterij

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Stientjesstraat 70 - 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 1ste afdeling, sectie F, nummer 0166E

    Naam van de aanvrager of exploitant: Thomas Devos

    De overheid die de beslissing heeft genomen: De Deputatie van de provincie West-Vlaanderen (omgevingsvergunning@west-vlaanderen.be)

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    U kunt, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing.

    U maakt deel uit van het betrokken publiek als u als natuurlijke persoon, rechtspersoon, vereniging, organisatie of groep met rechtspersoonlijkheid gevolgen ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van of belanghebbende bent bij de besluitvorming over de afgifte van een omgevingsvergunning of de bijstelling van de vergunningsvoorwaarden.

    Bezorg hiertoe een verzoekschrift tot schorsing en/of vernietiging per aangetekende brief of door neerlegging ter griffie aan:       

    Departement Omgeving, afdeling Gebiedsontwikkeling, Omgevingsplanning en - Projecten (GOP)

    Koning Albert II-laan 15 bus 551

    1210 Brussel

    Doe dit op straffe van onontvankelijkheid binnen een vervaltermijn van 30 dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Dien het verzoekschrift in vijfvoud in, namelijk één origineel en vier fotokopies of een digitale kopie.

    Bezorg gelijktijdig een afschrift van het verzoekschrift ter informatie aan:

    -          de deputatie van West-Vlaanderen – Provincie Boeverbos – Koning Leopold III-laan 41, 8200 Brugge

    -          de aanvrager (u vindt het adres van deze laatste in de beslissing).

    Vermeld in het verzoekschrift minstens de volgende gegevens:

    1. Vermeld in uw beroepschrift het volgende:

      -       uw naam en adres en het feit dat u een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;

      -       de reden waarom u beroep aantekent;

      -       een omschrijving van de gevolgen die u ondervindt of waarschijnlijk ondervind van deze beslissing of het belang dat u hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

      -       of u gehoord wenst te worden.

      Stort een dossiertaks van 100 euro op het volgende rekeningnummer BE04 3751 1109 9031 van het omgevingsfonds met als referentie “beroep omgevingsvergunning “dossiernummer”” en voeg het betalingsbewijs toe aan uw beroepschrift.

  • Het college neemt kennis van de conceptnota en de kennisgevingsnota Beleidsplan Ruimte Vlaanderen.

Devos Petra, Vierde schepen

Administratieve organisatie

Personeel

Onderwijs

Demets Davy, Vijfde schepen

Inspraak & communicatie