Chiro Wyvegem organiseert op zondag 12 oktober 2025 een afterdrink nav hun startdag werkjaar 2025-2026 en vragen om de parking aan hun lokaal gelegen in de Pastoor Verrieststraat 14 te 8570 Anzegem verkeersvrij te maken.
Bij inwilliging van deze aanvraag zijn bijzondere verkeersmaatregelen vereist met het oog op de veiligheid van de weggebruikers en met het oog op een vlot verkeer van het verkeer.
De wet betreffende de politie op het wegverkeer gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968, inzonderheid op artikel 12, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982.
Het K.B. van 1 december 1975 met daarin het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, in het bijzonder titel III gewijzigd bij de Koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987 en 17 september 1988.
Het M.B. van 11 oktober 1976, waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, en latere wijzigingen ervan. Het M.B van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen;
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;
Decreet lokaal bestuur;
Art.1: neemt kennis van de aanvraag van de Chiro Wyvegem, Moran Ovaere, p/a. Pastoor Verrieststraat 14 te 8570 Anzegem voor het organiseren van een afterdrink nav de startdag 2025-2026 op zondag 12 oktober 2025 waarbij de parking Pastoor Verrieststraat verkeersvrij gehouden wordt.
Art.2: geeft goedkeuring voor het organiseren van het evenement Afterdrink Startdag 2025-2026 op zondag 12 oktober 2025 onder voorwaarden:
§1. Algemeen: het evenement is toegankelijk voor iedereen, niet betalend en wordt omschreven als 'andere'. Er worden in totaal een 150tal bezoekers (een 150tal op piekmomenten) verwacht. Er worden een 15tal medewerkers ingezet.
§2. Locatie: het evenement gaat binnen en buiten door op de site Wijsternest Ingooigem U6.
§3. Mobiliteit
§3.1. Mobiliteit/parkeergelegenheid auto's: parkeergelegenheid in de buurt.
§3.2. Mobiliteit/fietsparking: mogelijkheid tot het stallen van fietsen onder het afdak van de school, Pastoor Verriestraat 12 te 8570 Anzegem.
§3.3. Mobiliteit/bereikbaarheid: de evenementsite is bereikbaar via verharde wegen.
§3.4. Mobiliteit/tijdelijk verkeersreglement:
§3.4.1: Op zondag 12 oktober 2025, van 6u tot maandag 13 oktober 2025, 5u:
§3.4.1.a. geldt parkeerverbod op de parking Pastoor Verrieststraat 14 te 8570 Anzegem
§3.4.1.b. Dit verbod wordt kenbaar gemaakt aan de weggebruiker door het plaatsen van de verkeersborden E1 (Parkeerverbod) met onderbord zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.
§3.4.2.a. wordt tot toegang tot de parking, Pastoor Verrieststraat 14 te 8570 Anzegem verboden voor iedere bestuurder
§3.4.2.b. Dit verbod wordt kenbaar gemaakt aan de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden C3 (Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder) op nadar zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.
§3.5.: De bewoners in de nabije omgeving worden door de organisatoren vooraf schriftelijk op de hoogte gebracht van deze tijdelijke maatregelen.
§3.6.: De Technische Dienst staat in voor het ter plaatse brengen van de signalisatie en het plaatsen van de parkeerverboden. De organisatie staat in voor het juist plaatsen van alle bijkomende signalisatie (C3 op nadar, ...) voor aanvang van het evenement en het aan de kant plaatsen ervan niet meer zichtbaar voor de weggebruikers na afloop.
§3.7: Bij overtreding van dit reglement is de code van het wegverkeer van toepassing en de straffen die daarin voorzien zijn.
§3.8.: Het is de politieoverheden gelast met de uitvoering van de ordedienst toegelaten om de verbodsbepalingen vroeger op te heffen dan voorzien, indien deze bepalingen niet meer noodzakelijk zouden blijken voor het ordevol verloop van de verschillende activiteiten en het handhaven van de orde.
§3.9.: Dit tijdelijk verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Loket voor Lokale Besturen van Agentschap Binnenlands Bestuur.
§3.10.: Dit tijdelijk verkeersreglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig art. 286 en 287 van het decreet Lokaal Bestuur.
§4. Geluid: er wordt geen bijkomend geluid geproduceerd tijdens het evenement.
§5. Catering: De organisator dient de richtlijnen van HVZ Fluvia strikt na te leven, in het bijzonder de bijzondere risico's mbt catering, gas, ... : https://evenementen.hvzfluvia.be/tips-richtlijnen.
§6. Publiciteit: via sociale media.
§7. Veiligheid
§7.1. Veiligheid-vrije doorgang en bereikbaarheid hulpdiensten/tenten/...
§7.1.1.: Voor de hulpdiensten moet er binnen de afgesloten straat of straatgedeelte (hier parking) ten allen tijde een vrije doorgang zijn van 4 meter breed en 4 meter hoog + steeds draaicirkels gewaarborgd blijven.
§7.1.2.: Tijdelijke afsluitingen moeten snel en makkelijk te verplaatsen zijn indien noodzakelijk.
§7.1.3.: De organisator dient de richtlijnen van HVZ Fluvia strikt na te leven: https://evenementen.hvzfluvia.be/tips-richtlijnen.
§7.2. Veiligheid-netheid: De organisatie staat in voor het voorzien van voldoende afvalrecipiënten in de buitenomgeving. Het achtergebleven afval afkomstig van het evenement moet na afloop onmiddellijk opgeruimd worden.
Art.3: Een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan: