Terug College van burgemeester en schepenen

Wed 04/09/2024 - 15:30 Vergaderzaal 1 - Gemeentepunt - Heirbaan 73 - 8570 Anzegem

Verslagen

A-punt

Van Marcke Pauline, Derde schepen

Onderwijs

B-punt

Degroote Louis, Eerste schepen

Patrimonium

Financiën

  • Invorderingen/bestelbonnen

    Het college keurt, als budgetbeheerder, de voorgelegde bestelbonnen - aanrekeningen - vorderingen goed.

Ducatteeuw Yannick, Tweede schepen

Toerisme

  • Vuurschaalsessie in Sint-Arnolduspark

    Het college neemt kennis van de vraag van een organisatie om een vuurschaalsessie te organiseren. Aangezien de gemeente niet het beheer heeft over de locatie, wordt beslist de contactgegevens van de eigenaar te bezorgen.

(Buitenschoolse) kinderopvang

  • Week van de pleegzorg 8 - 17 november

    Het college neemt kennis van de campagne van Pleegzorg Vlaanderen tijdens week van de pleegzorg van 8 tot en met 17 november.

    Het college beslist om toelating te geven om op 13 november deel te nemen aan de pannenkoeken dag en pannenkoeken uit te delen aan de personeelsleden en bezoekers van dienst BKO, dienst Bevolking, Bibliotheek, Sportdienst en Sociaal huis.

Van Marcke Pauline, Derde schepen

Feestelijkheden

  • Het college neemt kennis van het verloop van het protocollair gedeelte van de opening van de nieuwe zalen in het gemeentepunt en beslist een geschenk te voorzien voor de gastsprekers.

Personeel

Vandererven Christophe, Vierde schepen

Burgerlijke stand en Burgerzaken

Woonbeleid

Demets Davy, Vijfde schepen

Omgeving

Omgevingsdossiers

  • Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2024094830 – O/2024/149 - regularisatie inrichten van een wijnmakerij gelegen Wortegemsesteenweg, 8570 Anzegem.

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2024094830

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: regularisatie inrichten van een wijnmakerij

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Wortegemsesteenweg, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 34002D0002/00V000

    De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/ 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Brugge

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2024094830
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

     

  • Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2024059686 – O/2024/151 - verbouwen en uitbreiden woning gelegen Zwevegemstraat 2, 8570 Anzegem.

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2024059686

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: verbouwen en uitbreiden woning

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Zwevegemstraat 2, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 34018C0183/00P000

    De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/ 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Brugge

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2024059686
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

C-punt

Degroote Louis, Eerste schepen

Financiën

Ducatteeuw Yannick, Tweede schepen

(Buitenschoolse) kinderopvang

Van Marcke Pauline, Derde schepen

Personeel

Vandererven Christophe, Vierde schepen

Burgerlijke stand en Burgerzaken

Mobiliteit en verkeersveiligheid

D-punt

Ducatteeuw Yannick, Tweede schepen

(Buitenschoolse) kinderopvang

  • Het college neemt kennis van het herwerkt kwaliteitshandboek. Het handboek wordt  ter goedkeuring  voorgelegd aan de gemeenteraad op 8 oktober. 

Van Marcke Pauline, Derde schepen

Administratieve organisatie

  • Kennisname burgemeesterbesluiten

    Het college neemt kennis van de besluiten genomen door de burgemeester van maandag 26 augustus 2024 tot en met zondag 1 september 2024.

  • Inzage

    Raadsleden hebben het recht om bestuursdocumenten op te vragen. Het college neemt kennis van de poststukken die digitaal ontsloten worden naar de raadsleden.

  • Terugkoppeling regiowerking

    Het college neemt kennis van de rapportering vanuit de regioraad mbt de regiowerking.

  • Het college neemt kennis van de beslissing van de voorzitter raadscommissie Financiën en Algemene Zaken om de commissie bijeen te roepen op 30 september 2024.

  • Het college neemt kennis  van de brief gericht aan de algemeen directeur vanwege een raadslid waarin een vermeende inbreuk op de deontologische code wordt gemeld.

Personeel

Onderwijs

Vandererven Christophe, Vierde schepen

Burgerlijke stand en Burgerzaken

Communicatie & inspraak

  • Persberichten

    Wekelijks worden persberichten verspreid. Deze worden vooraf voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring.

Lokale economie

  • Het college neemt kennis van de brief van Departement Omgeving d.d. 19 augustus 2024 over het openbaar onderzoek voor de geregistreerde bedrijfsruimten in de inventaris voor leegstaande en verwaarloosde bedrijfsruimten. 

    Volgende bedrijfsruimten zijn op datum van 14 augustus 2024 geregistreerd in de inventaris:

    Dossiernummer Adres Leegstand Verwaarlozing eigenaars 
    2024/34002/0059 Balthazarstraat 1+ X  Wim De Bosschere en Nada Rotsaert- Balthazarstraat 3 te 8570 Anzegem
    2024/34002/0060 Materzeelstraat 22  X  

     Goed Ter Moten - Stientjesstraat 68A te 8570 Anzegem

    2024/34002/0062 Wortegemsesteenweg 56   X    Ilse Vandendriessche - Holstraat 2 te 8570 Anzegem
    2024/34002/0063 Okkerdries 3  X  

     Filip Glorieux- Noorderlaan 68 te 8790 Waregem/ Marleen Glorieux- Kouterweg 2 te 8573 Anzegem/ Luc Glorieux- Hoogkouter 21 te 8573 Anzegem

    Gegevens eigenaars toestand 1 januari 2024.

    Vóór 1 oktober 2024 dient de bovenstaande lijst ter inzage worden gelegd voor derden voor ten minste 10 kalenderdagen. 

    De aanplakking zal gebeuren vanaf vrijdag 27 september 2023 tot en met maandag 7 oktober 2024. Het openbaar onderzoek zal lopen vanaf vrijdag 27 september 2024 tot en met zondag 27 oktober 2024.

    Er wordt een aanplakbrief uitgehangen en een melding geplaatst op de website. Iedere derde kan binnen de 30 dagen na de bekendmaking van het ter inzage liggen van het uittreksel van de inventaris, via een aangetekend schrijven, een bezwaarschrift indienen bij de Vlaamse regering wanneer een bedrijfsruimte niet werd geregistreerd. 

     

Demets Davy, Vijfde schepen

Omgeving

  • Openbaarheid van bestuur

    Het college neemt kennis van de beslissing van de Algemeen Directeur waarbij ingegaan wordt op de vraag om een kopie te ontvangen een foto uit het omgevingsdossier OMV_2019125786.

Omgevingsdossiers

  • De deputatie van de provincie West-Vlaanderen verleende omgevingsvergunning  voor volgend project: 

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2024040949  (O/2024/109)
    Voorwerp van de aanvraag: stedenbouwkundige handelingen: afbraak van 2 landbouwloodsen en het bouwen van een landbouwloods, hernieuwen van bestaande dakstructuur loods - veranderen van een inrichting klasse 2 (landbouwbedrijf)
    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Diesveldstraat 29, 8553 Zwevegem en Zwevegemstraat 56, 8570 Anzegem, kadastraal gekend: Zwevegem, 3e afdeling (Otegem), sectie A, nrs. 419W, 419F, 419X, 419H, 419E, 419L - Anzegem, 3e afdeling (Ingooigem), sectie C, nrs. 0359D, 0359G, 0359G, 0359F, 0359C
    Naam van de aanvrager of exploitant: FV Bayaert Ivan & Anne, Diesveldstraat 42 8553 Zwevegem
    De overheid die bevoegd is voor de vergunningsaanvraag: de deputatie van West-Vlaanderen

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving na afspraak op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Beroepsmogelijkheden:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Vlaamse Regering, op het volgende adres:

    Departement Omgeving - afdeling GOP
    Koning Albert II-laan 20, bus 8
    1000 Brussel

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en de deputatie van West-Vlaanderen. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2024040949 
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van het Omgevingsfonds (BE04 3751 1109 9031). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

  • Het college neemt kennis van de stilzwijgende aktename door het Vlaams Omgevingsloket van project :

    Referentie omgevingsloket: OMV_2024109614 (2024/175)
    Voorwerp van de melding:  exploiteren van een klasse 3-inrichting (landbouwbedrijf)
    Ligging van het voorwerp van de melding: Hoogkouter 3, 8573 Anzegem, kadastraal bekend: Anzegem 5e afdeling (Tiegem) sectie B, percelen 651P, 593A, 596X
    Naam van de exploitant: Steven Coppens, Hoogkouter 3, 8573 Anzegem

    Beroepsmogelijkheid

    U kan tegen de stilzwijgende aktename een verzoekschrift tot schorsing en/of vernietiging indienen bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen op het volgende adres:

    Raad voor Vergunningsbetwistingen

    p/a Dienst van de Bestuursrechtscolleges

    Koning Albert II-laan 35 bus 81

    1030 Brussel

     U doet dit op straffe van onontvankelijkheid per beveiligde zending (dit is per aangetekende brief of door neerlegging ter griffie) binnen een vervaltermijn van 45 dagen die ingaat de dag na de betekening van deze beslissing.

    Het verzoekschrift wordt in vijfvoud ingediend, namelijk één origineel en vier afschriften (fotokopies of een digitale kopie). Gelijktijdig met de indiening van het verzoekschrift stuurt u een afschrift van het verzoekschrift ter informatie aan de verwerende partij (dit is de overheid die de beslissing genomen heeft).

    U bent een rolrecht verschuldigd van:

    -          200 euro bij het indienen van een verzoekschrift tot vernietiging;

    -          100 euro bij het indienen van een verzoekschrift tot schorsing of tot schorsing wegens uiterst dringende noodzakelijkheid.

     

    U betaalt het rolrecht binnen een termijn van 15 dagen, die ingaat de dag na deze van de betekening van het verzoek daartoe door de griffier van de Raad. Als het bedrag niet binnen de termijn van 15 dagen is gestort wordt het beroep niet-ontvankelijk verklaard. 

     

    Meer info

    De procedure voor de Raad van Vergunningsbetwistingen wordt geregeld in

    -               het decreet van 4 april 2014 betreffende de organisatie en de rechtspleging van sommige Vlaamse bestuursrechtscolleges,

    -               het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning

    -               het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2014 houdende de rechtspleging voor sommige Vlaamse     Bestuursrechtscolleges.

    Meer info vindt u op de website van de Raad voor Vergunningsbetwistingen. (http://www.dbrc.be/vergunningsbetwistingen)

  • Het college neemt kennis van het openbaar onderzoek voor het omgevingsproject OMV_2024100832 – O/2024/182 functiewijziging landbouw naar woning met woningbijgebouwen, gelegen Tjampensstraat 7 - 8570 Anzegem, kadastraal gekend: 3e afdeling (Ingooigem), sectie C, nrs. 0582B en 0581B.

    Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen met als onderwerp: functiewijziging landbouw naar woning met woningbijgebouwen

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2024100832

    Periode openbaar onderzoek: 9 september 2024 tot en met 8 oktober 2024

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: functiewijziging landbouw naar woning met woningbijgebouwen

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Tjampensstraat 7 8570 Anzegem

    De overheid die bevoegd is voor de vergunningsaanvraag: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de aanvraag ter inzage ligt:

    De aanvraag ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de aanvraag tijdens het openbaar onderzoek ook digitaal raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid om standpunten, opmerkingen en bezwaren in te dienen over de vergunningsaanvraag:

    De bezwaren of opmerkingen over de aanvraag kunnen aangetekend of tegen ontvangstbewijs worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, De Vierschaar 1, 8570 Anzegem, of (bij voorkeur) digitaal via het omgevingsloket https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek (Project OMV_2024100832) vóór het einde van het openbaar onderzoek.