Terug College van burgemeester en schepenen

Thu 12/12/2024 - 14:30 Vergaderzaal 1 - Gemeentepunt - Heirbaan 73 - 8570 Anzegem

Verslagen

A-punt

Geen lid voor bevoegdheid gedefinieerd

Lokale economie

  • Het college beslist zijn besluit van 6 november 2024 inzake de aankoop van waardebonnen voor de eindejaarsactie 2024 in te trekken en te hernemen.

B-punt

Geen lid voor bevoegdheid gedefinieerd

Openbare werken

Groendienst

Patrimonium

  • Energiezorgplan fase 4 -gunning

    Het college beslist om voor 11 panden een epc-nr te laten opmaken en acties op te lijsten om te voldoen aan de epc-labelplicht in de toekomst.

  • Het college beslist de kosten voor het herstel van de elektrische installatie in De Wortel aan te rekenen aan de jeugdvereniging.

Financiën

Sport

  • Open bestelbon werkingskosten zwembad

    Om de vlotte werking te garanderen van het zwembad beslist het college akkoord te gaan om te werken met een 'open bestelbon' -procedure voor wat betreft  dagdagelijkse benodigdheden.

Administratieve organisatie

Personeel

Onderwijs

Burgerlijke stand

  • Na onderzoek blijkt een voormalig inwoner daadwerkelijk de gemeente verlaten te hebben om zich te vestigen op een nieuw adres zonder de vereiste aangifte gedaan te hebben. De plaats van de nieuwe verblijfplaats kon niet vastgesteld worden.

  • Na onderzoek blijkt een voormalig inwoner daadwerkelijk de gemeente verlaten te hebben om zich te vestigen op een nieuw adres zonder de vereiste aangifte gedaan te hebben. De plaats van de nieuwe verblijfplaats kon niet vastgesteld worden.

Inspraak & communicatie

  • Verantwoordelijke uitgever

    Op elk drukwerk dat in verschillende exemplaren wordt uitgegeven en bij een publiek wordt verspreid, moet de naam en de woonplaats staan van de verantwoordelijke uitgever. Dat is de persoon die voor de inhoud van het drukwerk verantwoordelijk is en in het geval van laster en eerroof aansprakelijk is. De verantwoordelijke uitgever moet een fysieke persoon zijn. Het adres mag eventueel dat van de organisatie zijn. Het college duidt Pauline Van Marcke aan als verantwoordelijke uitgever voor het drukwerk van gemeente Anzegem.

Lokale economie

Omgeving

Omgevingsdossiers

  • Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2024131012 – O/2024/204 - aanleg van een zwembad gelegen René Declercqstraat 24, 8570 Anzegem.

     

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2024131012

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: aanleg van een zwembad

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: René Declercqstraat 24, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 34018B0232/00D000

    De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/ 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Brugge

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2024131012
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

  • Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2024120354 – O/2024/196 - regulariseren van een carport, tuinhuis, bijgebouw, veranda, een vijver en verharding in de achtertuin gelegen Hoogveld 3, 8570 Anzegem.

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2024120354

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: regulariseren van een carport, tuinhuis, bijgebouw, veranda, een vijver en verharding in de achtertuin

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Hoogveld 3, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 34018B0718/00Y002

    De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/ 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Brugge

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2024120354
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

Internationale solidariteit

Mobiliteit en verkeersveiligheid

Urbanisatie - Ruimtelijke Ordening

C-punt

Geen lid voor bevoegdheid gedefinieerd

Financiën

Jeugd

  • Het college geeft toelating aan de volgende jeugdverenigingen om te overnachten in/aan hun lokalen:

    • KSA Vichte meisjes - 2-5 februari
    • Chiro Anzegem – 16-23 februari
    • Chiro Yvegem – aspi’s leefweek 16-22 februari
    • Chiro Yvegem - 7-9 maart
    • Chiro Beete – 29-30 maart leiding
    • KSA Ter Vichten - 17-18 mei Tiptoppers in tent overnachten in het Beukenhof
    • Scouts Tiegem – 23-29 juni leefweek leiding

(Buitenschoolse) kinderopvang

Personeel

  • Opleiding Burgemeester

    Het college geeft toelating aan de burgemeester om een opleiding te volgen.

Burgerlijke stand

Inspraak & communicatie

  • Persberichten

    Wekelijks worden persberichten verspreid. Deze worden vooraf voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring.

Omgeving

Mobiliteit en verkeersveiligheid

D-punt

Geen lid voor bevoegdheid gedefinieerd

Erediensten

Financiën

Administratieve organisatie

  • Kennisname burgemeesterbesluiten

    Het college neemt kennis van de besluiten genomen door de burgemeester van maandag 2 december 2024 tot en met zondag 8 december 2024.

  • Inzage

    Raadsleden hebben het recht om bestuursdocumenten op te vragen. Het college neemt kennis van de poststukken die digitaal ontsloten worden naar de raadsleden.

  • Het college neemt akte van de feitelijke afwezigheid van de burgemeester en diens vervanging tijdens de kerstperiode.

Personeel

Onderwijs

  • Verslag Bonanza 11 december 2024

    Het college neemt kennis van het verslag van Bonanza van 11 december 2024. In kader van het komende rookverbod in de omgeving van de scholen, bezorgt de gemeente een brief aan de scholen ter communicatie aan de ouders. Daarnaast krijgt iedere school 5 stickers met verbodsteken om uit te hangen.

Inspraak & communicatie

Omgevingsdossiers

  • Het college neemt kennis van de adviesvragen voor het omgevingsproject Project OMV_2024066550 – O/2024/181

  • Het college neemt kennis van de stilzwijgende aktename door het Vlaams Omgevingsloket van project :

    Referentie omgevingsloket: OMV_2024154270 (2024/235)
    Voorwerp van de melding: exploiteren van een tijdelijke inrichting klasse 3 (bronbemaling)
    Ligging van het voorwerp van de melding: Grote Leiestraat 38-40, 8570 Anzegem
    Naam van de  exploitant: Michiel Vandeputte,  Grote Leiestraat 38, 8570 Anzegem

    Beroepsmogelijkheid

    U kan tegen de stilzwijgende aktename een verzoekschrift tot schorsing en/of vernietiging indienen bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen op het volgende adres:

    Raad voor Vergunningsbetwistingen

    p/a Dienst van de Bestuursrechtscolleges

    Koning Albert II-laan 35 bus 81

    1030 Brussel

     U doet dit op straffe van onontvankelijkheid per beveiligde zending (dit is per aangetekende brief of door neerlegging ter griffie) binnen een vervaltermijn van 45 dagen die ingaat de dag na de betekening van deze beslissing.

    Het verzoekschrift wordt in vijfvoud ingediend, namelijk één origineel en vier afschriften (fotokopies of een digitale kopie). Gelijktijdig met de indiening van het verzoekschrift stuurt u een afschrift van het verzoekschrift ter informatie aan de verwerende partij (dit is de overheid die de beslissing genomen heeft).

    U bent een rolrecht verschuldigd van:

    -          200 euro bij het indienen van een verzoekschrift tot vernietiging;

    -          100 euro bij het indienen van een verzoekschrift tot schorsing of tot schorsing wegens uiterst dringende noodzakelijkheid.

     

    U betaalt het rolrecht binnen een termijn van 15 dagen, die ingaat de dag na deze van de betekening van het verzoek daartoe door de griffier van de Raad. Als het bedrag niet binnen de termijn van 15 dagen is gestort wordt het beroep niet-ontvankelijk verklaard. 

     

    Meer info

    De procedure voor de Raad van Vergunningsbetwistingen wordt geregeld in

    -               het decreet van 4 april 2014 betreffende de organisatie en de rechtspleging van sommige Vlaamse bestuursrechtscolleges,

    -               het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning

    -               het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2014 houdende de rechtspleging voor sommige Vlaamse     Bestuursrechtscolleges.

    Meer info vindt u op de website van de Raad voor Vergunningsbetwistingen. (http://www.dbrc.be/vergunningsbetwistingen)

  • Het college neemt kennis van de stilzwijgende aktename van volgende omgevingsmelding:

    Referentie omgevingsloket: OMV_2024135833
    Voorwerp van de melding: aanpassen raamopening achtergevel + interne verbouwing eengezinswoning
    Ligging van het voorwerp van de melding: Klokketuin 748570 Anzegem - kadastraal bekend: 1ste afdeling, sectie F, nr. 0442L

    Naam van de aanvrager of exploitant: Evelyne Vanherreweghe & Frédéric Libbrecht, Klokketuin 74, 8570 Anzegem

    Beroepsmogelijkheid

    U kan tegen de stilzwijgende aktename een verzoekschrift tot schorsing en/of vernietiging indienen bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen op het volgende adres:

    Raad voor Vergunningsbetwistingen

    p/a Dienst van de Bestuursrechtscolleges

    Koning Albert II-laan 35 bus 81

    1030 Brussel

     U doet dit op straffe van onontvankelijkheid per beveiligde zending (dit is per aangetekende brief of door neerlegging ter griffie) binnen een vervaltermijn van 45 dagen die ingaat de dag na de betekening van deze beslissing.

    Het verzoekschrift wordt in vijfvoud ingediend, namelijk één origineel en vier afschriften (fotokopies of een digitale kopie). Gelijktijdig met de indiening van het verzoekschrift stuurt u een afschrift van het verzoekschrift ter informatie aan de verwerende partij (dit is de overheid die de beslissing genomen heeft).

    U bent een rolrecht verschuldigd van:

    -          200 euro bij het indienen van een verzoekschrift tot vernietiging;

    -          100 euro bij het indienen van een verzoekschrift tot schorsing of tot schorsing wegens uiterst dringende noodzakelijkheid.

     

    U betaalt het rolrecht binnen een termijn van 15 dagen, die ingaat de dag na deze van de betekening van het verzoek daartoe door de griffier van de Raad. Als het bedrag niet binnen de termijn van 15 dagen is gestort wordt het beroep niet-ontvankelijk verklaard. 

     

    Meer info

    De procedure voor de Raad van Vergunningsbetwistingen wordt geregeld in

    -               het decreet van 4 april 2014 betreffende de organisatie en de rechtspleging van sommige Vlaamse bestuursrechtscolleges,

    -               het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning

    -               het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2014 houdende de rechtspleging voor sommige Vlaamse     Bestuursrechtscolleges.

    Meer info vindt u op de website van de Raad voor Vergunningsbetwistingen. (http://www.dbrc.be/vergunningsbetwistingen)

  • Het college neemt kennis van het onderzoek scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom voor het omgevingsproject OMV_2024160083 – O/2024/245 voor regularisatie aangebouwde garage.

  • Het college neemt kennis van het openbaar onderzoek voor het omgevingsproject OMV_2024133461 – O/2024/231 Bouwen van 5 woningen en parkeervoorzieningen, gelegen Vichtsesteenweg 130-132-134 8570 Anzegem, kadstraal gekend: 1e afdeling, sectie A, nrs. 0253B2, 223C2 en 253A2.

    Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen met als onderwerp: bouwen van 5 woningen en parkeervoorzieningen.

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2024133461

    Periode openbaar onderzoek: 23 december 2024 tot en met 21 januari 2025

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen en IIOA, kort samengevat: bouwen van 5 woningen en parkeervoorzieningen en 5 buitenunits voor warmtepomp.

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Vichtsesteenweg 130-132-134 8570 Anzegem, kadstraal gekend: 1e afdeling, sectie A, nrs. 0253B2, 223C2 en 253A2.

    De overheid die bevoegd is voor de vergunningsaanvraag: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de aanvraag ter inzage ligt:

    De aanvraag ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de aanvraag tijdens het openbaar onderzoek ook digitaal raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid om standpunten, opmerkingen en bezwaren in te dienen over de vergunningsaanvraag:

    De bezwaren of opmerkingen over de aanvraag kunnen aangetekend of tegen ontvangstbewijs worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, De Vierschaar 1, 8570 Anzegem, of (bij voorkeur) digitaal via het omgevingsloket https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek (Project OMV_2024133461) vóór het einde van het openbaar onderzoek.

  • Het college neemt kennis van het openbaar onderzoek voor het omgevingsproject OMV_2024133851 – O/2024/244 Inrichten van een KMO-zone, gelegen Hoekstraat 35-35A 8570 Anzegem, kadastraal gekend: 6e afdeling (Vichte), sectie B, nrs. 0079X2, 0083F, 0082H en 0079M2.

    Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen met als onderwerp: inrichten van een KMO-zone

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2024133851

    Periode openbaar onderzoek: 23 december 2024 tot en met 21 januari 2025

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: inrichten van een KMO-zone

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Hoekstraat 35-35A 8570 Anzegem, kadastraal gekend: 6e afdeling (Vichte), sectie B, nrs. 0079X2, 0083F, 0082H en 0079M2

    Het openbaar onderzoek start op 23 december 2024 en eindigt op 21 januari 2025.

    De overheid die bevoegd is voor de vergunningsaanvraag: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de aanvraag ter inzage ligt:

    De aanvraag ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de aanvraag tijdens het openbaar onderzoek ook digitaal raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid om standpunten, opmerkingen en bezwaren in te dienen over de vergunningsaanvraag:

    De bezwaren of opmerkingen over de aanvraag kunnen aangetekend of tegen ontvangstbewijs worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, De Vierschaar 1, 8570 Anzegem, of (bij voorkeur) digitaal via het omgevingsloket https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek (Project OMV_2024133851) vóór het einde van het openbaar onderzoek.