Terug
Gepubliceerd op 30/10/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

do 23/10/2025 - 12:30

Evenement/Tijdelijk verkeersreglement - dinsdag 11 november 2025 - deel kerkplein Tiegem - Tiegem Leeft!

Aanwezig: Pauline Van Marcke, Burgemeester
Louis Degroote, Waarnemend voorzitter
Gino Devogelaere, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
Pauline Everaert, Waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Anja Desmet, Derde schepen
Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
Feitelijke en juridische overwegingen

Op dinsdag 11 november 2025 gaat in de kerk te Tiegem het evenement 'Tiegem Leeft! Ontdek onze talenten' door. Een deel van de parking wordt aangewend voor standhouders, foodtrucks, ... 

Bij inwilliging van deze aanvraag zijn bijzondere verkeersmaatregelen vereist met het oog op de veiligheid van de weggebruikers en op een vlot verloop van het verkeer via een tijdelijk verkeersreglement.

Regelgeving

De wet betreffende de politie op het wegverkeer gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968, inzonderheid op artikel 12, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982.

Het K.B. van 1 december 1975 met daarin het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, in het bijzonder titel III gewijzigd bij de Koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987 en 17 september 1988.

Het M.B. van 11 oktober 1976, waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, en latere wijzigingen ervan. Het M.B van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen;

De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;

Het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (VLAREM II), inzonderheid op de bepalingen van hoofdstuk 6.7 “Niet-ingedeelde muziekactiviteiten”.

het Decreet Lokaal Bestuur

Besluit

Art. 1: neemt kennis van de aanvraag van Hilde Demurie, Eveline Verleye, Johan Gaereminck en Jan Glorieux,  p/a. Schernaai 1 te 8573 Anzegem om nav het organiseren van  'Tiegem Leeft! Ontdek onze talenten' in de kerk te Tiegem een deel van de parking rond de kerk voor te behouden voor het opstellen van standhouders, foodtrucks, springkassteel,...

Art. 2: keurt het organiseren van het evenement goed onder voorwaarden:

§1. Algemeen: het evenement is toegankelijk voor iedereen, niet betalend, en wordt omschreven als 'andere' op dinsdag 11 november 2025. Er worden in totaal een 1500tal bezoekers verwacht, met op piekmomenten een 1000tal personen. Er worden een 35tal medewerkers ingezet.

§2. Periode: dinsdag 11 november 2025, van 8u tot 20u.

§3. Locatie: in de Sint-Antoniuskerk en op een deel van het kerkplein van Tiegem voor het opstellen van een springkasteel, snoepkraam, standhouders (poffertjes, ...), foodtrucks, ...) - zie bijlage.

§4. Mobiliteit/tijdelijk verkeersreglement

§4.1: op dinsdag 11 november 2025 vanaf 6u tot en met 22u wordt een deel van de parking voor en rond de kerk van Tiegem voorbehouden en verkeersvrij gemaakt voor het opstellen van de standhouders, ...

§4.2 Dit verbod wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van het verkeersbord C3 (verboden toegang voor iedere bestuurder) op nadar en de verkeersborden E1 (parkeerverbod) met onderborden zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.

§4.3: De Technische dienst staat in voor het leveren van de signalisatie en plaatsen van de parkeerverboden. De organisatie staat in voor het juist zetten van alle bijkomende signalisatie (hier: C3 op nadar) voor het ingaan van de tijdelijke verkeersmaatregelen en het terug aan de kant plaatsen ervan niet meer zichtbaar voor de weggebruikers na afloop.

§4.4:De bewoners in de onmiddellijke omgeving worden door de organisatie vooraf schriftelijk op de hoogte gebracht van deze tijdelijke maatregelen dmv een bewonersbrief.

§4.5: Bij overtreding van dit reglement is de code van het wegverkeer van toepassing en de straffen die daarin voorzien zijn.

§4.6: Het is de politieoverheden gelast met de uitvoering van de ordedienst toegelaten om de verbodsbepalingen vroeger op te heffen dan voorzien, indien deze bepalingen niet meer noodzakelijk zouden blijken voor het ordevol verloop van de verschillende activiteiten en het handhaven van de orde.

§4.7: Het tijdelijk verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Loket voor Lokale Besturen van Agentschap Binnenlands Bestuur.

§4.8: Dit tijdelijk verkeersreglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig art. 286 en 287 van het decreet Lokaal Bestuur.

§5. Publiciteit: deze gebeurt via sociale media, Krant van West-Vlaanderen en De Piccolo.

§6. Veiligheid

§6.1: Veiligheid-algemeen

  • er is geen sfeerverlichting op basis van verbranding, geen vuurwerk.
  • er wordt geen security voorzien.
  • er wordt geen EHBO voorzien op het terrein.
  • de brandpreventieve maatregelen onder de vorm van de aanwezige brandblussers in de kerk
  • de organisatie voorziet geen bijkomede toiletten
  • er wordt gebruik gemaakt van de foorkast op de voorzijde van het plein.
  • er worden geen drones ingezet, er zijn geen VIP's aanwezig.
  • Er werd een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid afgesloten.

§6.2: Vrije doorgang en bereikbaarheid hulpdiensten:

  • Straten/zones moeten zo worden afgesloten dat afsluitingen snel en makkelijk te verplaatsen zijn indien noodzakelijk.
  • Voor de hulpdiensten moet er binnen de afgesloten zone ten alle tijde een vrije doorgang zijn van 4 meter breed en 4 meter hoog + draaicirkels gewaarborgd blijven.
  • Vaste constructies oa podium, tent, springkastelen, bogen, toiletten, ...) mogen de vrije doorgang niet versperren.

§6.3: Veiligheid-inplanting:

  • Tijdelijke structuren moeten zo geplaatst worden dat gebouwen bereikbaar blijven voor de hulpdiensten
  • Uitgangen, nooduitgangen, evacuatiewegen en doorgangen moeten vrij blijven
  • Brandrisico's moeten op 4m van gebouwen en publiekstenten geplaatst worden (vb cateringkramen met friteuses, gas, stroomgroepen, ...)
  • Tips en richtlijnen HVZ Fluvia - Event groot buiten: https://evenementen.hvzfluvia.be/tips-richtlijnen/richtlijnen-evenementen-buiten-2-000p

§6.4: Veiligheid-bijkomende opmerkingen:

  • Cateringstanden voor bereiding van warme voeding op gas: attest gasdichtheid kunnen voorleggen
  • Foodtruck: attesten en keuringen gas, elektriciteit en blustoestel) vooraf op te vragen bij de cateraar (keuringsattest gas: conformiteit en gasdichtheid, keuringsattest elektrische installatie en keuringsattest blustoestel) - https://evenementen.hvzfluvia.be/tips-richtlijnen/richtlijnen-evenementen-buiten-2-000p
  • Een gekeurd blustoestel voor de bereiding van warme voeding (gas, BBQ, friteuses, ...)
  • Foodtruck, .. (brandrisico's) op 4m van de gebouwen en publiekstenten plaatsen
  • Sjorconstructies mogen geen negatieve inlvoed hebben op de mogelijkheid tot evacueren. 

§6.5: Veiligheid-springkasteel: 

§6.6: Veiligheid-elektriciteit: 

  • Toelating wordt verleend voor gebruik van de aanwezige aftakking voor elektriciteit via een marktkast kerkplein Anzegem tegen betaling, zoals voorzien in het GECOORDINEERD ALGEMEEN RETRIBUTIEREGLEMENT - Hoofdstuk 2. Feestelijkheden en netwerken - manifestaties van korte duur.

§6.6: Veiligheid-netheid: 

  • De organisatie staat in voor het voorzien van voldoende afvalrecipiënten in de buitenomgeving.
  • De organisatie staat in voor het schoonmaken van het terrein na afloop van het event. 

Art. 3: Een afschrift van deze beslissing zal ter kennisgeving gezonden worden naar:

  • De organisator van het evenement 
  • De lokale politie, zone Mira
  • Hulpverleningszone Fluvia.