Terug
Gepubliceerd op 24/11/2025

Besluit  OCMW-raad

ma 17/11/2025 - 20:00

Reglement - draaiboek - verwerkingsovereenkomst in kader van 't Winkelke: goedkeuring.

Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
Pauline Van Marcke, Burgemeester
Louis Degroote, Gino Devogelaere, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
Pauline Everaert, Waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Anja Desmet, Derde schepen
Leendert Van Hulle, Raadslid
Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
Feitelijke en juridische overwegingen

't Winkelke is gelegen aan de Schaagstraat 1 te Anzegem en is wekelijks open op dinsdagnamiddag van 14u tot 17u dankzij een enthousiast team van vrijwilligers. ‘t Winkelke staat niet open voor het brede publiek maar biedt materiële steun aan gezinnen in armoede uit Anzegem. Er wordt maximaal gewerkt volgens de principes van de sociale kruidenier. Noodzakelijke basisproducten zoals voedings-, verzorgings- & huishoudproducten worden hier aangeboden, al dan niet tegen een sociale prijs. ’t Winkelke is tevens een ontmoetingsplaats voor mensen in armoede waarmee sociaal isolement wordt getracht te doorbreken. Mensen worden warm en vriendelijk verwelkomd door een team van vrijwilligers. Tevens kan er ook laagdrempelige hulpverlening geboden worden. Deze voedselverdeling gebeurt in samenwerking met ESF+, droge voedingswaren die we ontvangen vanuit Europa. Daarnaast is er een samenwerking met Foodact 13. Deze organisatie gaat actief op zoek naar voedseloverschotten van Aldi, Albert Heijn, Colruyt, … en herverdeelt deze aan de meest kwetsbaren. Sinds januari 2024 kunnen we ook rekenen op een maandelijkse samenwerking met de West-Vlaamse Voedselbank te Kuurne.

Er zal gewerkt worden met een softwareprogramma Socialshop. SocialShop is een op maat ontwikkeld softwareprogramma, met als specifiek doel de dagelijkse werking van de Sociale Kruidenier te ondersteunen. Wat dit programma uniek maakt, is het klantenbeheersysteem. De klanten kunnen vlot komen winkelen bij de Sociale Kruidenier, nadat ze doorverwezen werden via officiële sociale partners, op basis van de gezinssamenstelling en voor een vooropgesteld bedrag. Ook het beperken van het aantal producten volgens gezinsgrootte en het aantal luiers volgens leeftijd is een troef. SocialShop bestaat uit 3 grote onderdelen: Klantenbeheer - Productbeheer - Kassaregistratie. Het programma kon aangekocht worden dankzij projectmiddelen 'Voedsel Schakelt'. De aankoop en de mogelijkheden van dit programma brachten de opportuniteit met zich mee om de voedselbedeling af te stemmen op de huidige maatschappelijke noden en om de principes te herdenken: 

  • 't Winkelke is wekelijks open op dinsdagnamiddag van 14u tot 17u. De winkel is op dat moment enkel toegankelijk voor klanten. De toegang wordt verleend na sociaal onderzoek van het Sociaal Huis. De producten worden aangeboden zoals in de winkel; De klant kiest zelf zijn producten;
  • Elke klant heeft recht op een gelijkwaardig voedselpakket; Per winkelbezoek wordt een administratieve kost gerekend afhankelijk van de gezinssamenstelling. Per gezinslid wordt 1 euro extra gerekend. Deze bijdrage wordt onmiddellijk betaald: cash of digitaal. Indien enkel een pamperpakket/zwembadtickets aan kansentarief worden aangekocht, vervalt de administratieve kost.
  • Per huishouden kan één persoon de aanvraag doen voor het bekomen van een gebruikerskaart. De gebruikerskaart wordt op naam van de hoofdbegunstigde geplaatst. De aanvragers verlenen hun volledige medewerking aan het sociaal en financieel onderzoek.
  • Het sociaal onderzoek wordt gevoerd door de medewerkers van de Sociale Dienst en kan slechts uitgevoerd worden indien de volgende gegevens kenbaar zijn:

    Mini-REMI:
    - alle maandelijkse inkomsten (loon, sociale zekerheid, groeipakket, onderhoudsgeld, …)
    - gezinssamenstelling
    - huur
    - schulden met effectief betaalplan
    - rekeninguittreksels van alle beschikbare rekeningen te zien in CAP (Centraal aanspreekpunt voor rekeningen en financiële contracten
    - Personen komen pas in aanmerking indien de spaargelden lager zijn dan de volledig vrijgestelde spaargelden binnen de leefloonwetgeving. De maximale spaargelden zijn € 6200. Dit bedrag wordt geïndexeerd volgens de leefloonwetgeving. Mensen met spaargelden hoger dan € 6200 worden niet weerhouden. Mensen met een 2e volle eigendom komen niet in aanmerking. Inkomsten van onroerend goed worden meegenomen in de inkomstenberekening (KI buiten de gezinswoning).

    • REMI is een applicatie die op maat van elke unieke cliëntsituatie het inkomen bepaalt dat noodzakelijk is om menswaardig te leven. Het reële beschikbare inkomen wordt vergeleken met het referentiebudget. De berekening wordt bewaard in de software van de Sociale Dienst. Om de REMI-toets uit te voeren, dient de Sociale Dienst de aanvrager en zijn gezinsleden te integreren in de Kruispuntbank voor Sociale Zekerheid.
    Een gezinslid telt mee wanneer deze onder hetzelfde dak woont en er minstens co-ouderschap is. Een gezinslid wordt als kind aanzien tot en met de leeftijd van 12 jaar.

  • De gebruikerskaart is geldig voor een periode van 12 maanden.

  • Het aanbod van voeding (goederen van Foodact13, ESF+ en producten van de Voedselbank met vermelding ‘ten minste houdbaar tot’) wordt aangeboden aan een bepaalde prijs of wordt gekoppeld aan een fictieve waarde. Goederen worden gestandaardiseerd gelabeld maar de waardebepaling is een dynamisch gegeven afhankelijk van de aanvoer, levering en beschikbaarheid van goederen (vraag en aanbod).
     
  •  groene bol op product

    € 0.25

    Fruit en groenten klein mandje

    Kleine brikjes per stuk (fristi, fruitsap, …)


    Kleine potjes zuivel per stuk

     blauwe bol op product

    € 0.50

    Fruit en groenten groot mandje

    Eieren

    Grote brikken per stuk (melk, fruitspa, appelsap, …)

    Grote flessen drank per stuk (cola, water, spuitwater, …)

    Grote potten zuivel per stuk

    Koeken

    Brood

     gele/oranje bol op product

    € 0.75

    Beleg

    Kaas per stuk

    Pasta per stuk

    Soep per stuk

    Koffie

    Room

     rode bol op product

    € 1

    Kant-en-klare maaltijden

    Vlees / vis / kip

    Huishoudproducten

    Hygiëneproducten

    Deze bijdrage wordt onmiddellijk ter plaatse betaald na afrekening van de genomen goederen en volgens de beschikbare betaalmiddelen.

  • Er worden een aantal basisproducten hygiëne (incl menstruatie) en schoonmaak te koop aangeboden die door het OCMW worden aangekocht via ‘Goods to Give’. Deze producten worden verkocht tegen de maximumprijs vooropgesteld in de webshop van ‘Goods to Give’. Deze bijdrage wordt onmiddellijk ter plaatse betaald na afrekening van de genomen goederen en volgens de beschikbare betaalmiddelen.
  • Een aantal basis voedingsmiddelen worden voorzien in de winkel en worden verkocht aan de rechthebbenden aan een bedrag van 25% onder de referentieprijs. De referentieprijs hierbij is de courante prijs van het gelijkaardige Everyday-product van Colruyt zoals te raadplegen op de website. Deze bijdrage wordt onmiddellijk ter plaatse betaald na afrekening van de genomen goederen en volgens de beschikbare betaalmiddelen.

  • Elke klant heeft recht op 2 betalende pakketjes pampers per maand per pampergerechtigd kind (2 x 25 stuks per maand à € 1 per pakket).

  • Huishoudens die niet zelf naar de winkel kunnen komen, kunnen twee keer per maand een voorgesorteerd pakket thuis krijgen. Hiervoor wordt een administratieve kost aangerekend van 1 euro per gezinslid van het huishouden dat het pakket thuis geleverd krijgt. Deze administratieve kost wordt per kwartaal op factuur aangerekend. Vanaf 1 achterstallige factuur wordt er niet meer aan huis geleverd. De betalingstermijn van deze facturen bedraagt 30 dagen. Er worden geen afbetalingsfaciliteiten toegestaan.

  • Zwembadtickets zijn al geregeld in het retributiereglement van het Sociaal Huis (ook al van toepassing voor ’t Winkelke). 

  • Pamperpakketten zijn al geregeld in het retributiereglement van het Sociaal Huis. 

Omdat het bij opstart van een vernieuwde werking niet evident is om alles vooraf perfect in te schatten, heeft de OCMW-raad delegatie gegeven aan het Vast Bureau voor het vastleggen van tarieven en de inningswijzen van de verkoop van goederen in het kader van de werking van de Sociale Kruidenier 't Winkelke. Zo konden alvast heel wat zaken voorbereid worden.

Het volledige reglement en het draaiboek van 't Winkelke worden voorgelegd aan de raad ter goedkeuring. Ook de verwerkingsovereenkomst voor het gebruik van de software in kader van 't Winkelke dient goedgekeurd te worden.

GDPR reflex

In het kader van deze samenwerking worden persoonsgegevens uitgewisseld van het OCMW Anzegem naar Ytena BV (Social ICT). Vanuit internationale en nationale wetgeving ter bescherming van persoonsgegevens (o.a. de Europese Algemene Verordening inzake Gegevensbescherming en de Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens) dienen organisaties die persoonsgegevens uitwisselen en verwerken, een ‘verwerkingsovereenkomst’ af te sluiten. 
Een verwerkingsovereenkomst is erop gericht om de verantwoordelijkheden tussen de samenwerkende partijen te regelen omtrent het onderwerp en de duur van de uitbestede verwerkingen, de aard en het doel van de verwerkingen, het soort persoonsgegevens en de categorieën van betrokkenen, de rechten en verplichtingen van de verwerkingsverantwoordelijke, enz. 
Ytena BV (Social ICT) is daarbij verwerker van persoonsgegevens ten behoeve van het OCMW Anzegem. Het OCMW Anzegem blijft echter verantwoordelijk voor de persoonsgegevens die het uitwisselt met voormelde verwerker en is derhalve verwerkingsverantwoordelijke.
De manier waarop dient omgegaan te worden met dergelijke uitbestede verwerkingen werd vastgelegd in het algemeen privacybeleid van de gemeente Anzegem, goedgekeurd door de gemeenteraad op 13 november 2018 (cf. bijlage, punt 1.3.2 Voor uitbestede verwerkingen).
Daarnaast heeft het OCMW Anzegem een eigen model verwerkingsovereenkomst voorhanden, die gebaseerd is op de modelovereenkomst van VVSG. Deze modelovereenkomst is een bijlage van het algemeen privacybeleid en maakt er integraal deel van uit.
Op 27 maart 2019 werd de functionaris gegevensbescherming het mandaat verleend om namens het college van burgemeester en schepenen te besluiten tot het aangaan van verwerkingsovereenkomsten, onder de voorwaarde dat deze niet afwijken van de standaard model overeenkomst.
De verwerkingsovereenkomst van Ytena BV (Social ICT) werd nagezien en aangepast en/of aangevuld waar nodig door de functionaris gegevensbescherming.

Regelgeving

decreet lokaal bestuur

Vorige beslissingen

OCMW-raadsbesluit van 10 juni 2025 inzake Buurthuis Anzegem: goedkeuring kaderreglement met (tijdelijke) delegatie van tarieven en inningswijzen naar het Vast Bureau.

Besluit vast bureau van 2 oktober 2025 inzake Retributies 't Winkelke

Publieke stemming
Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Pauline Everaert
Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Art. 1: Het reglement en draaiboek van de sociale kruidenier 't Winkelke goed te keuren met ingang van 18 november 2025. 

Art.2: De verwerkingsovereenkomst tussen Ytena BV (Social ICT - Socialshop) en OCMW Anzegem goed te keuren.

Art.3: Afschrift te bezorgen aan het Sociaal Huis en dienst Financiën.