't Winkelke is gelegen aan de Schaagstraat 1 te Anzegem en is wekelijks open op dinsdagnamiddag van 14u tot 17u dankzij een enthousiast team van vrijwilligers. ‘t Winkelke staat niet open voor het brede publiek maar biedt materiële steun aan gezinnen in armoede uit Anzegem. Er wordt maximaal gewerkt volgens de principes van de sociale kruidenier. Noodzakelijke basisproducten zoals voedings-, verzorgings- & huishoudproducten worden hier aangeboden, al dan niet tegen een sociale prijs. ’t Winkelke is tevens een ontmoetingsplaats voor mensen in armoede waarmee sociaal isolement wordt getracht te doorbreken. Mensen worden warm en vriendelijk verwelkomd door een team van vrijwilligers. Tevens kan er ook laagdrempelige hulpverlening geboden worden. Deze voedselverdeling gebeurt in samenwerking met ESF+, droge voedingswaren die we ontvangen vanuit Europa. Daarnaast is er een samenwerking met Foodact 13. Deze organisatie gaat actief op zoek naar voedseloverschotten van Aldi, Albert Heijn, Colruyt, … en herverdeelt deze aan de meest kwetsbaren. Sinds januari 2024 kunnen we ook rekenen op een maandelijkse samenwerking met de West-Vlaamse Voedselbank te Kuurne.
Er zal gewerkt worden met een softwareprogramma Socialshop. SocialShop is een op maat ontwikkeld softwareprogramma, met als specifiek doel de dagelijkse werking van de Sociale Kruidenier te ondersteunen. Wat dit programma uniek maakt, is het klantenbeheersysteem. De klanten kunnen vlot komen winkelen bij de Sociale Kruidenier, nadat ze doorverwezen werden via officiële sociale partners, op basis van de gezinssamenstelling en voor een vooropgesteld bedrag. Ook het beperken van het aantal producten volgens gezinsgrootte en het aantal luiers volgens leeftijd is een troef. SocialShop bestaat uit 3 grote onderdelen: Klantenbeheer - Productbeheer - Kassaregistratie. Het programma kon aangekocht worden dankzij projectmiddelen 'Voedsel Schakelt'. De aankoop en de mogelijkheden van dit programma brachten de opportuniteit met zich mee om de voedselbedeling af te stemmen op de huidige maatschappelijke noden en om de principes te herdenken:
Het sociaal onderzoek wordt gevoerd door de medewerkers van de Sociale Dienst en kan slechts uitgevoerd worden indien de volgende gegevens kenbaar zijn:
Mini-REMI:
- alle maandelijkse inkomsten (loon, sociale zekerheid, groeipakket, onderhoudsgeld, …)
- gezinssamenstelling
- huur
- schulden met effectief betaalplan
- rekeninguittreksels van alle beschikbare rekeningen te zien in CAP (Centraal aanspreekpunt voor rekeningen en financiële contracten
- Personen komen pas in aanmerking indien de spaargelden lager zijn dan de volledig vrijgestelde spaargelden binnen de leefloonwetgeving. De maximale spaargelden zijn € 6200. Dit bedrag wordt geïndexeerd volgens de leefloonwetgeving. Mensen met spaargelden hoger dan € 6200 worden niet weerhouden. Mensen met een 2e volle eigendom komen niet in aanmerking. Inkomsten van onroerend goed worden meegenomen in de inkomstenberekening (KI buiten de gezinswoning).
• REMI is een applicatie die op maat van elke unieke cliëntsituatie het inkomen bepaalt dat noodzakelijk is om menswaardig te leven. Het reële beschikbare inkomen wordt vergeleken met het referentiebudget. De berekening wordt bewaard in de software van de Sociale Dienst. Om de REMI-toets uit te voeren, dient de Sociale Dienst de aanvrager en zijn gezinsleden te integreren in de Kruispuntbank voor Sociale Zekerheid.
Een gezinslid telt mee wanneer deze onder hetzelfde dak woont en er minstens co-ouderschap is. Een gezinslid wordt als kind aanzien tot en met de leeftijd van 12 jaar.
De gebruikerskaart is geldig voor een periode van 12 maanden.
| groene bol op product |
€ 0.25 |
Fruit en groenten klein mandje
|
| blauwe bol op product | € 0.50 |
Fruit en groenten groot mandje Eieren |
| gele/oranje bol op product | € 0.75 |
Beleg Soep per stuk |
| rode bol op product | € 1 |
Kant-en-klare maaltijden Huishoudproducten Hygiëneproducten |
Deze bijdrage wordt onmiddellijk ter plaatse betaald na afrekening van de genomen goederen en volgens de beschikbare betaalmiddelen.
Een aantal basis voedingsmiddelen worden voorzien in de winkel en worden verkocht aan de rechthebbenden aan een bedrag van 25% onder de referentieprijs. De referentieprijs hierbij is de courante prijs van het gelijkaardige Everyday-product van Colruyt zoals te raadplegen op de website. Deze bijdrage wordt onmiddellijk ter plaatse betaald na afrekening van de genomen goederen en volgens de beschikbare betaalmiddelen.
Elke klant heeft recht op 2 betalende pakketjes pampers per maand per pampergerechtigd kind (2 x 25 stuks per maand à € 1 per pakket).
Huishoudens die niet zelf naar de winkel kunnen komen, kunnen twee keer per maand een voorgesorteerd pakket thuis krijgen. Hiervoor wordt een administratieve kost aangerekend van 1 euro per gezinslid van het huishouden dat het pakket thuis geleverd krijgt. Deze administratieve kost wordt per kwartaal op factuur aangerekend. Vanaf 1 achterstallige factuur wordt er niet meer aan huis geleverd. De betalingstermijn van deze facturen bedraagt 30 dagen. Er worden geen afbetalingsfaciliteiten toegestaan.
Omdat het bij opstart van een vernieuwde werking niet evident is om alles vooraf perfect in te schatten, heeft de OCMW-raad delegatie gegeven aan het Vast Bureau voor het vastleggen van tarieven en de inningswijzen van de verkoop van goederen in het kader van de werking van de Sociale Kruidenier 't Winkelke. Zo konden alvast heel wat zaken voorbereid worden.
Het volledige reglement en het draaiboek van 't Winkelke worden voorgelegd aan de raad ter goedkeuring. Ook de verwerkingsovereenkomst voor het gebruik van de software in kader van 't Winkelke dient goedgekeurd te worden.
In het kader van deze samenwerking worden persoonsgegevens uitgewisseld van het OCMW Anzegem naar Ytena BV (Social ICT). Vanuit internationale en nationale wetgeving ter bescherming van persoonsgegevens (o.a. de Europese Algemene Verordening inzake Gegevensbescherming en de Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens) dienen organisaties die persoonsgegevens uitwisselen en verwerken, een ‘verwerkingsovereenkomst’ af te sluiten.
Een verwerkingsovereenkomst is erop gericht om de verantwoordelijkheden tussen de samenwerkende partijen te regelen omtrent het onderwerp en de duur van de uitbestede verwerkingen, de aard en het doel van de verwerkingen, het soort persoonsgegevens en de categorieën van betrokkenen, de rechten en verplichtingen van de verwerkingsverantwoordelijke, enz.
Ytena BV (Social ICT) is daarbij verwerker van persoonsgegevens ten behoeve van het OCMW Anzegem. Het OCMW Anzegem blijft echter verantwoordelijk voor de persoonsgegevens die het uitwisselt met voormelde verwerker en is derhalve verwerkingsverantwoordelijke.
De manier waarop dient omgegaan te worden met dergelijke uitbestede verwerkingen werd vastgelegd in het algemeen privacybeleid van de gemeente Anzegem, goedgekeurd door de gemeenteraad op 13 november 2018 (cf. bijlage, punt 1.3.2 Voor uitbestede verwerkingen).
Daarnaast heeft het OCMW Anzegem een eigen model verwerkingsovereenkomst voorhanden, die gebaseerd is op de modelovereenkomst van VVSG. Deze modelovereenkomst is een bijlage van het algemeen privacybeleid en maakt er integraal deel van uit.
Op 27 maart 2019 werd de functionaris gegevensbescherming het mandaat verleend om namens het college van burgemeester en schepenen te besluiten tot het aangaan van verwerkingsovereenkomsten, onder de voorwaarde dat deze niet afwijken van de standaard model overeenkomst.
De verwerkingsovereenkomst van Ytena BV (Social ICT) werd nagezien en aangepast en/of aangevuld waar nodig door de functionaris gegevensbescherming.
decreet lokaal bestuur
OCMW-raadsbesluit van 10 juni 2025 inzake Buurthuis Anzegem: goedkeuring kaderreglement met (tijdelijke) delegatie van tarieven en inningswijzen naar het Vast Bureau.
Besluit vast bureau van 2 oktober 2025 inzake Retributies 't Winkelke
Art. 1: Het reglement en draaiboek van de sociale kruidenier 't Winkelke goed te keuren met ingang van 18 november 2025.
Art.2: De verwerkingsovereenkomst tussen Ytena BV (Social ICT - Socialshop) en OCMW Anzegem goed te keuren.
Art.3: Afschrift te bezorgen aan het Sociaal Huis en dienst Financiën.