Terug College van burgemeester en schepenen

Thu 19/12/2024 - 14:00 Vergaderzaal 1 - Gemeentepunt - Heirbaan 73 - 8570 Anzegem

Verslagen

A-punt

Devos Petra, Vierde schepen

Personeel

B-punt

Van Marcke Pauline, Aangewezen burgemeester

Woonbeleid

Degroote Louis, Eerste schepen

Patrimonium

Financiën

Cultuur

ICT

Devogelaere Gino, Tweede schepen

Handhaving

  • Waterschade Dompelstraat

    Het college behandelt een vraag met betrekking tot wateroverlast in de Dompelstraat.

Openbare werken

Groendienst

Desmet Anja, Derde schepen

Cultuur

(Buitenschoolse) kinderopvang

  • Opening KC Jojo

    Het college beslist om de kinderclub De Jojo na afronding van de verbouwingswerken feestelijk te openen op zaterdag 11 januari 2025 van 11u tot 13u.
    De genodigden zijn het College van Burgemeester en Schepenen, de gemeenteraadsleden, de leden van het Bijzonder Comité Sociale Dienst, de eremandatarissen, de ouders en kinderen die gebruik maken van de opvang in Vichte tijdens de voor- en naschoolse werking, het voltallig team kinderbegeleiders BKO en de collega's van de cluster Vrije Tijd. 

  • Het college keurt de verdere werking en de samenstelling van de interne werkgroep BOA goed en bevestigt de opdracht. De coördinatie en de regietaak wordt toevertrouwd aan één van de coördinatoren van de dienst Buitenschoolse Kinderopvang. Een volgende bijeenkomst van de interne werkgroep BOA is ingepland op donderdag 23 januari om 9u in de raadzaal van het Gemeentepunt. 

Feestelijkheden

  • Kandidaturen Lentereceptie en locatie

    Het college neemt kennis van de kandidaturen voor de Lentereceptie op zaterdag 29 maart 2025 en van de voorrangsregeling volgens het reglement. Er stelden zich 22 verenigingen kandidaat. Eén vereniging valt hierbij onder de categorie 'andere organisatie', de andere vereniging gaf zelf aan niet te voldoen aan het reglement. Deze lentereceptie zal plaatsvinden in de polyvalente zaal van het Gemeentepunt (Heirbaan 73).

Devos Petra, Vierde schepen

Personeel

Onderwijs

Lokale economie

  • Maand van de Markt 2025

    In de maand april lanceert de provincie in samenwerking met OC West, de Onafhankelijke Orde van West-Vlaamse Marktkramers (OOWVM), de Vlaamse Federatie Ambulante Handel (VFAH) en alle provincies in Vlaanderen, de actie 'Maand van de Markt'. Deze actie heeft als doel om de aantrekkingskracht van de markt te verhogen en zo een levendige handelskern te creëren. Daardoor wordt het imago van de wekelijkse markt verbeterd en wil men meer (jonge) mensen aantrekken. Het college beslist om de actie te ondersteunen en een prijzenpot van 400 euro Anzegembonnen te voorzien.

  • Het college beslist afwijking verplichte wekelijkse rustdag te verlenen in de weken 40, 50, 51 en 52 ingevolge een aanvraag van Unizo en Comeos – For Commerce and Sevices.

Demets Davy, Vijfde schepen

Internationale solidariteit

Geen lid voor bevoegdheid gedefinieerd

Gemeenteraad

Omgeving

  • Het college beslist om de eerste 60% van de groenwaarborg van het omgevingsdossier met projectnummer OMV_2024035384 - 2024/65 terug te geven nadat door het gemeentebestuur vastgesteld werd dat de last in natura (aanplanten van 2 bomen) werd uitgevoerd.

  • Splitsing van percelen 2024/63

    Het college behandelt een verzoek van een notaris tot splitsing van percelen.

Omgevingsdossiers

  • Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2024103536 – O/2024/168 Bouwen meergezinswoning (4 app + 9 garages & 1 fietsenberging), gelegen Oudenaardestraat 16 – 8570 Anzegem, kadastraal gekend: 6e afdeling, sectie B, nrs. 0093H en 0094E.

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2024103536

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: bouwen meergezinswoning (4 app + 9 garages & 1 fietsenberging)

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Oudenaardestraat 16 – 8570 Anzegem, kadastraal gekend: 6e afdeling, sectie B, nrs. 0093H en 0094EOudenaardestraat 16 – 8570 Anzegem, kadastraal gekend: 6e afdeling, sectie B, nrs. 0093H en 0094E

    De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/ 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Brugge

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2024103536
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

  • Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2024133726 – O/2024/210 - aanleg zwembad en verharding gelegen Berglaan 17, 8570 Anzegem.

     

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2024133726

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: aanleg zwembad en verharding

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Berglaan 17, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 34002E0082/00E000

    De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/ 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Brugge

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2024133726
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

  • Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2024105569 – O/2024/208 - bouwen loods gelegen Schaagstraat 20, 8570 Anzegem.

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2024105569

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: bouwen loods

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Schaagstraat 20, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 34002A0263/00C000

    De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/ 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Brugge

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2024105569
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

C-punt

Degroote Louis, Eerste schepen

Patrimonium

Devogelaere Gino, Tweede schepen

Landbouw

Begraafplaatsen

Desmet Anja, Derde schepen

Erediensten

Cultuur

Roerend erfgoed

Feestelijkheden

Devos Petra, Vierde schepen

Personeel

Demets Davy, Vijfde schepen

Inspraak & communicatie

  • Persberichten

    Wekelijks worden persberichten verspreid. Deze worden vooraf voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring.

Energie en nutsleidingen

D-punt

Degroote Louis, Eerste schepen

ICT

Desmet Anja, Derde schepen

Erediensten

Devos Petra, Vierde schepen

Administratieve organisatie

  • Kennisname burgemeesterbesluiten

    Het college neemt kennis van de besluiten genomen door de burgemeester van maandag 9 december 2024 tot en met zondag 15 december 2024.

  • Inzage

    Raadsleden hebben het recht om bestuursdocumenten op te vragen. Het college neemt kennis van de poststukken die digitaal ontsloten worden naar de raadsleden.

  • Het college neemt kennis van:

    Het verslag van het Riopactcomité van 26 november 2024.

Personeel

Onderwijs

  • Toelagen ouderraden

    Het college neemt kennis van de toelagen aan de ouderraden.

Geen lid voor bevoegdheid gedefinieerd

Omgeving

Omgevingsdossiers

  • Het college neemt kennis van het onderzoek scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom voor het omgevingsproject OMV_2024055526 – O/2024/216 voor afbraak van een zonevreemde woning en herbouw woning, gelegen Holstraat 54, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 1e afdeling (Anzegem), sectie D, nummer 0280C.

  • Het college neemt kennis van het openbaar onderzoek voor het omgevingsproject OMV_2024147536 – O/2024/234 Bijkomende toegang tot verkaveling, gelegen Torrebosstraat/ Buyckstraat – 8570 Anzegem, kadastraal gekend: 1e afdeling (Anzegem), sectie F, nummer 0999D2.

    Het verkavelen van gronden en het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen met als onderwerp: bijkomende toegang tot verkaveling

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2024147536

    Periode openbaar onderzoek: 27 december 2024 tot en met 25 januari 2025

    Voorwerp van de aanvraag: Het verkavelen van gronden en het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: bijkomende toegang tot verkaveling

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag:

    De overheid die bevoegd is voor de vergunningsaanvraag: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de aanvraag ter inzage ligt:

    De aanvraag ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de aanvraag tijdens het openbaar onderzoek ook digitaal raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid om standpunten, opmerkingen en bezwaren in te dienen over de vergunningsaanvraag:

    De bezwaren of opmerkingen over de aanvraag kunnen aangetekend of tegen ontvangstbewijs worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, De Vierschaar 1, 8570 Anzegem, of (bij voorkeur) digitaal via het omgevingsloket https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek (Project OMV_2024147536) vóór het einde van het openbaar onderzoek.

  • Het college neemt kennis van het openbaar onderzoek voor het omgevingsproject OMV_2024147543 – O/2024/233 verkaveling voor 6 loten voor halfopenbebouwing, gelegen Buyckstraat 26 - 8570 Anzegem, kadastraal gekend: 1e afdeling (Anzegem), sectie F, nrs. 1019B en 0999D2.

    Het verkavelen van gronden en het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen met als onderwerp: verkaveling voor 6 loten voor halfopenbebouwing

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2024147543

    Periode openbaar onderzoek: 27 december 2024 tot en met 25 januari 2025

    Voorwerp van de aanvraag: Het verkavelen van gronden en het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: verkaveling voor 6 loten voor halfopenbebouwing

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Buyckstraat 26 8570 Anzegem

    De overheid die bevoegd is voor de vergunningsaanvraag: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de aanvraag ter inzage ligt:

    De aanvraag ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de aanvraag tijdens het openbaar onderzoek ook digitaal raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid om standpunten, opmerkingen en bezwaren in te dienen over de vergunningsaanvraag:

    De bezwaren of opmerkingen over de aanvraag kunnen aangetekend of tegen ontvangstbewijs worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, De Vierschaar 1, 8570 Anzegem, of (bij voorkeur) digitaal via het omgevingsloket https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek (Project OMV_2024147543) vóór het einde van het openbaar onderzoek.