Op zondag 13 oktober 2024 organiseert het feestcomité Belgiek Koerse terug een retro fun fietswedstrijd Belgiek Koerse 2024 waarbij de deelnemende bewoners van de wijk Belgiek zoveel mogelijk ronden op het parcours afrijden. Het parcours loopt over grondgebied Anzegem en Deerlijk.
Naar aanleiding van de inwilliging van deze vraag zijn bijzondere verkeersmaatregelen vereist met het oog op de veiligheid, zowel van de weggebruiker als de deelnemers van de activiteit, en met het oog op een vlot verloop van het verkeer.
De wet betreffende de politie op het wegverkeer gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968, inzonderheid op artikel 12, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982.
Het K.B. van 1 december 1975 met daarin het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, in het bijzonder titel III gewijzigd bij de Koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987 en 17 september 1988.
Het M.B. van 11 oktober 1976, waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, en latere wijzigingen ervan.
Het Ministerieel Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009
het Decreet Lokaal Bestuur
§1.a. geldt een parkeerverbod in onderstaande straten
§1.b. Dit verbod wordt kenbaar gemaakt aan de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden E1 (parkeerverbod) met onderbord zoals aangeduid op signalisatieplan in bijlage.
§2.a. wordt het parcours afgesloten ter hoogte van:
§2.b. Deze reglementering wordt kenbaar gemaakt aan de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden C3 (verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder) op nadar zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.
§3.a. wordt het afgesloten parcours vooraf gesignaleerd, uitgezonderd plaatselijk verkeer en doodlopende weg ter hoogte van:
§3.b. Deze reglementering wordt kenbaar gemaakt aan de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden C3 (verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder) met onderbord (uitgezonderd plaatselijk verkeer) en F45 (doodlopende weg) op nadar zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.
Art. 2: De bewoners van de betrokken straten, alsook de Edgar Tinelstraat en Herman Roelstraetestraat worden vooraf schriftelijk op de hoogte gebracht door de organisatie van deze tijdelijke verkeersmaatregelen.
Art. 3: De technische dienst staat in voor het klaarzetten van de signalisatie. De organisator staat in voor het juist plaatsen van de signalisatie voor aanvang van het event en voor het opzij plaatsen ervan na afloop niet meer zichtbaar voor de weggebruikers.
Art. 4: Voor de hulpdiensten moet er binnen de afgesloten straat of straatgedeelte ten alle tijde een vrije doorgang zijn van 4 meter breed en 4 meter hoog.
Art. 5: Bij overtreding van dit reglement is de code van het wegverkeer van toepassing en de straffen die daarin voorzien zijn.
Art. 6: Het is de politieoverheden gelast met de uitvoering van de ordedienst toegelaten om de verbodsbepalingen vroeger op te heffen dan voorzien, indien deze bepalingen niet meer noodzakelijk zouden blijken voor het ordevol verloop van de verschillende activiteiten en het handhaven van de orde.
Art. 7: Het tijdelijk verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Loket voor Lokale Besturen van Agentschap Binnenlands Bestuur.
Art. 8: Dit tijdelijk verkeersreglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig art. 286 en 287 van het decreet Lokaal Bestuur.