vzw Koninklijke Sportvereniging Wiel in Wiel Vichte organiseert op dinsdag 23 september 2025 een wielerwedstrijd in Anzegem: 93ste Textielprijs Vichte.
Het Koninklijk Besluit van 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden.
De nieuwe gemeentewet, inzonderheid op de artikel 119, 130bis en 13§2.
Het decreet Lokaal Bestuur.
Het Koninklijk Besluit van 21 augustus 1967 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de veldritten;
Het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houden het Algemeet Reglement op de politie van het wegverkeer en van het geheel van de openbare weg.
Het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Art. 1: Deze verordening geldt op dinsdag 23 september 2025:
- in de Oudenaardestraat ter hoogte van Oudenaardestraat 45 (start en aankomst)
- ter hoogte van het kruispunt Oudenaardestraat met de Bosstraat (aankomstzone, tijdens de opstelling van de renners en volgwagens voor de start, tijdens en na de wedstrijd)
- ter hoogte van het kruispunt Bosstraat met de Grasstraat (opbouw, tijdens opstelling van de renners en volgwagens voor de start en afbraak aankomstzone)
- ter hoogte van het kruispunt Bosstraat met Hoekstraat (opbouw, tijdens de opstelling van de renners en volgwagens voor de start, tijdens de wedstrijd en afbraak aankomstzone)
- ter hoogte van het kruispunt Bosstraat met de Klijtberg (opbouw, tijdens de opstelling van de renners en volgwagens voor de start en afbraak aankomstzone)
- ter hoogte van het kruispunt Oudenaardestraat met de Heirbaan/Klijtberg (opbouw, tijdens de opstelling van de renners voor de start en afbraak aankomstzone)
- ter hoogte van het kruispunt Oudenaardestraat met de Wijnsbergstraat (opbouw, tijdens de opstelling van de renners voor de start en afbraak aankomstzone)
- ter hoogte van het kruispunt Oudenaardestraat met de Grasstraat (opbouw, tijdens de opstelling van de renners en volgwagens voor de start, tijdens de wedstrijd en afbraak aankomstzone)
- parking Nieuwe kerk
- parking Louis Isebaertplantsoen
- in de Peter Benoitstraat vanaf het kruispunt Oudenaardestraat (verkeerslichten tot aan de Otegemstraat (begraafplaats Vichte)
- op de Klijtberg (volledige straat – way in/way out)
- op Westdorp (vanaf Westdorp 13 tot aan de kerk Tiegem)
- in de Kapellestraat
- op Tiegemberg (vanaf de Kapellestraat tot aan de Bomstraat)
- in de Bomstraat
- in de Landergemstraat (vanaf de Bomstraat tot aan de Lange Winterstraat)
- in de Lange Winterstraat (vanaf de Lange Winterstraat tot aan de Bloeistraat)
- in de Bloeistraat
- in de Stientjesstraat (vanaf het kruispunt van de Bloeistraat tot aan de Vichtsesteenweg)
- in de Vichtsesteenweg (vanaf de Stientjesstraat tot aan de Materzeelstraat)
- in de Heirbaan
- in de Oudenaardestraat (de stukken die niet ingenomen worden voor de start- en aankomstzone).
Art. 2: Er wordt geldt een parkeerverbod:
§ 1.a. van 8u tot 18u30 in de Oudenaardestraat (ter hoogte van Oudenaardestraat 45 (startzone en aankomstlijn) – beide zijden
§ 1.b. van 8u tot 20u:
§ 1.c. van 10u tot 18u30u (op het parcours):
§ 1.d. van 10u tot 18u30u (way in/way out):
§ 2. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden E1 (parkeerverbod) met:
Art. 3: Er geldt een zonaal parkeerverbod, uitgezonderd ploegbussen, volgwagens, materiaalwagen, wagens afgevaardigden, motards en officials:
§ 1. van 8u tot 20u op de parking van de Nieuwe kerk en de parking Louis Isebaertplantsoen
§ 2. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden ZE1 met opschrift ‘van 8u tot 20u en ‘uitgezonderd organisatie Textielprijs’, zoals aangeduid op signalisatieplan in bijlage.
Art. 4:
§ 1. Onderstaande kruispunten worden afgesloten:
§ 2. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van:
Art. 5:
§ 1. De in- en uitgang van de parking nieuwe kerk Vichte (kant Oudenaardestraat) wordt volledig afgesloten, alsook de parking van het Louis Isebaertplantsoen (van 8u tot 20u)
§ 2. Deze tijdelijke maatregelen wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van
Art. 6:
§ 1. Het parcours wordt afgesloten ter hoogte van onderstaande kruispunten, de bestuurder dient de aangegeven rijrichting en wegomlegging te volgen:
§ 2. Deze tijdedelijke verkeersmaatregelen worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen een nadar voorzien van een bord C3 (verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder), de borden D1e (verplichting de aangeduide richting te volgen linksaf) en D1f (verplichting de aangeduide richting te volgen rechtsaf) en F41 (wegomlegging) zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.
Art. 7:
§ 1. Onderstaand kruispunt wordt afgesloten, uitgezonderd De Lijn:
§ 2. Deze tijdelijke verkeersmaatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers
door het plaatsen een nadar voorzien van een bord C3 (verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder) met onderbord ‘Uitgezonderd De Lijn’ en een bord F41 (wegomlegging naar links) zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage. In de Harelbekestraat ter hoogte van het kruispunt Deerlijkstraat-Harelbekestraat worden de borden F41 wegomlegging naar links met opschrift ‘E17/Waregem’ en wegomlegging naar rechts met opschrift ‘Ronse/Avelgem’ geplaatst zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.
Art. 8:
§ 1. Onderstaande kruispunten worden afgesloten, uitgezonderd plaatselijk verkeer (en te volgen wegomlegging):
§ 2. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen een nadar voorzien van een bord C3 (verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder) met onderbord ‘Uitgezonderd plaatselijk verkeer’ het bord F41 en F39 (omleidingsweg duidingsbord) zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.
Art. 9:
§ 1. Onderstaande kruispunten worden afgesloten, uitgezonderd plaatselijk verkeer en doodlopende weg:
§ 2. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van een nadar voorzien van een bord C3 (verboden toegang, in beide rijrichtingen, voor iedere bestuurder) met onderbord ‘Uitgezonderd plaatselijk verkeer’ en F45 (doodlopende weg) zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.
Art. 10:
§ 1. Aan onderstaande kruispunten wordt signalisatie geplaatst onder de vorm van verboden naar links of naar rechts af te slaan:
- het kruispunt Peter Benoitstraat met Oudenaardestraat
- het kruispunt Harelbekestraat met Oudenaardestraat (aan het begin van de voorsorteerstrook en ter hoogte van het kruispunt
- in de Beukenhofstraat ter hoogte van het kruispunt Peter Benoitstraat-Oudenaardestraat-Harelbekestraat
- het kruispunt Peter Benoitstraat met Beukenhofstraat, Oudenaardestraat, de uitrit warenhuis, Hoekstraat, Vichteplaats, Otegemstraat (begraafplaats Vichte), Peter Benoitstraat 19 tem 45, Pareelstraat en Klijtberg
- het kruispunt Ingooigemplaats met de Schellebellestraat, Zwevegemstraat, Sint Antoniusstraat en Pastoor Verrieststraat
- het kruispunt Stijn Streuvelsstraat met Waashoek, Otegemsesteenweg, Stijn Streuvelsstraat 33 en 35, Helleweg en Hellestraat
- het kruispunt Tieboutslaan met Zonnestraat, Okkerdries, Hoogstraat en Balland
- het kruispunt Westdorp met Bergstraat, Drieskouter, Hoogkouter en Vredestraat
- het kruispunt Landergemstraat met de Bomstraat, de Koningskouter, de Kouterstraat, de Lange Winterstraat
- het kruispunt Lange Winterstraat met Korte Winterstraat en Winterhoek
- het kruispunt Stientjesstraat met de Bloeistraat
- het kruispunt Heirbaan met Huttegem, René Declercqstraat, Elstweg, Klijtstraat, Oude Elstweg en Klijtberg
- het kruispunt Oudenaardestraat met Wijnsbergstraat
- het kruispunt Oudenaardestraat met Grasstraat
- het kruispunt Oudenaardestraat met Bosstraat
- het kruispunt Oudenaardestraat met uitrit parking warenhuis en uitrit parking Nieuwe kerk Vichte
§ 2. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden C31a (Verbod om aan volgend kruispunt links af te slaan) en C31b (Verbod om aan het volgend kruispunt naar rechts af te slaan) en borden F39 omleidingsweg zoals aangeduid op de signalisatieplan in bijlage.
Art. 11:
§ 1. Aan het kruispunt Bevrijdingslaan/Scheldestraat/Tiegemstraat wordt signalisatie geplaatst onder de vorm van verboden naar links of naar rechts af te slaan, uitgezonderd plaatselijk verkeer en wegomlegging naar rechts.
§ 2. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden C31a en C31b met onderbord ‘Uitgezonderd plaatselijk verkeer) en het bord F41 (wegomlegging naar rechts E1/Waregem) zoals aangeduid op de signalisatieplan in bijlage.
Art. 12:
§ 1. Aan onderstaande kruispunten geldt de verplichting om de door de pijl aangeduide richting te volgen:
§ 2. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen een bord D1 en D3b (rechtdoor en rechtsaf) volgens signalisatieplan in bijlage.
Art. 13: De Technische dienst staat in voor het ter plaatse brengen van de signalisatie volgens signalisatieplan.
Alle door de Technische dienst vooraf ter plaatse gebrachte bijkomende signalisatie (exclusief parkeerverboden) dient door de organisator correct geplaatst te worden op de wedstrijddag zelf (maximaal een uur voor de start) . Na afloop, direct na de laatste doortocht, dient deze ook in te staan voor het terug aan de kant van de rijweg plaatsen ervan niet meer zichtbaar voor de weggebruikers (zie nota voor het plaatsen van bijkomende signalisatie in bijlage).
Art. 14: De organisator staat in voor het afdekken van de reguliere borden zoals de parkeerborden E9a (parkeren toegelaten) en E9f (verplicht deels parkeren op berm/voetpad) voor de doortocht van de wielerwedstrijd (max een uur voor de start op de wedstrijddag zelf) en het terug zichtbaar maken ervan na afloop (direct na de laatste doortocht).
Art. 15: De Technische dienst staat in voor het ter plaatse brengen van nadarkarren op de vooraf afgesproken plaats.
De organisatie dient zelf in te staan voor het plaatsen en terug wegnemen van de nadars. Dit mag enkel op de dag van de wedstrijd, alsook voor het terug stockeren ervan op de nadarkarren direct na afloop.
Art. 16: Voor de hulpdiensten moet er binnen de afgesloten straat of straatgedeelte ten allen tijde een vrije doorgang zijn van 4 meter breed en 4 meter hoog.
Art. 17: Bij beperkte zichtbaarheid moet de verkeerssignalisatie uitgerust worden met oranje/gele knipperlichten.
Art. 18: Overtreding van dit reglement wordt bestraft met politiestraffen.
Art. 19: Er wordt een afschrift van dit besluit gestuurd naar de griffie van de rechtbank van eerste aanleg te Kortrijk, de griffie van de politierechtbank te Kortrijk, de lokale politie en De Lijn.
Art. 20: Deze verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig de artikels 286 en 287 van het decreet Lokaal Bestuur.