Terug
Gepubliceerd op 03/10/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

wo 25/09/2024 - 14:30

Café De Zon - feestweekend Oud Leiding Chiro Ingooigem - Stijn Streuvelsstraat 3 en parking kerk – 4 tem 6 oktober 2024

Aanwezig: Gino Devogelaere, Burgemeester
Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
Feitelijke en juridische overwegingen

De Oud Leiders Chiro Ingooigem organiseren een feestweekend Café De Zon/Zunne (POP Up) - 4 tem 6 oktober 2024 - op het kerkplein, rechts van de kerk (3 kermisattracties, drankcamion, buitenterras ter hoogte van Stijn Streuvelsstraat 3 en tent in de tuin van Stijn Streuvelsstraat 3 (komedieavond, gevolgd door DJ).

Naar aanleiding van de inwilliging van de aanvraag zijn bijzondere verkeersmaatregelen vereist voor wat betreft het kerkplein met het oog op de veiligheid van de weggebruikers en met het oog op een vlot verloop van het verkeer.

Op het evenementenloket werd een evenement "feestweekend" aangevraagd, georganiseerd door Oud leiders Chiro Ingooigem, met afspelen van elektronisch versterkte muziek boven de geluidsnorm op zaterdagavond 5 oktober 2024.

Deze activiteit wordt georganiseerd naar aanleiding van een bijzondere gelegenheid, betreffende een niet-ingedeelde muziekactiviteit.

Het openbare karakter van deze muziekactiviteit.

Regelgeving

De wet betreffende de politie op het wegverkeer gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968, inzonderheid op artikel 12, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982;

Het K.B. van 1 december 1975 met daarin het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, in het bijzonder titel III gewijzigd bij de Koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987 en 17 september 1988;

Het M.B. van 11 oktober 1976, waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, en latere wijzigingen ervan;

Het Ministerieel Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen;

De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;

het Decreet Lokaal Bestuur;

-

Het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (VLAREM II), inzonderheid op de bepalingen van hoofdstuk 6.7 “Niet-ingedeelde muziekactiviteiten”.

-

De wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten en kermisactiviteiten en latere wijzigingen;
Het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie en latere wijzigen;

Het Decreet van 3 maart 2023 tot wijziging van artikel 1,3,6,7,8, 10bis, 12 tem 15 van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante en kersmisactiviteiten

Het besluit van de Vlaamse Regering van 22 september 2023 tot wijziging KB van 22 juni 2003 betreffende de controletaak van de erkende ondernemingsloketten ter gelegenheid van de inschrijving van handels- of ambachtsondernemingen in de Kruispuntbank van Ondernemingen, het KB van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van kermisactiviteiten en machtiging en ambulante handel in kermisgastronomie en tot opheffing van het KB van 24 september 2006 houdende vaststelling van de vergoeding van de erkende ondernemingsloketten voor het beheer en machtiging van ambulante activiteiten en de machtiging van kermisactiviteiten.

Om deze redenen;

Na bespreking.

Vorige beslissingen

De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 januari 2019 om volgende principes toe te passen bij aanvragen tot afwijking op geluidsnormen bij niet-ingedeelde muziekactiviteiten:

  • Er wordt geen afwijking toegestaan voor privé-feesten.
  • Het standaardadvies van de politie wordt gevolgd in verband met het tijdstip, namelijk een afwijking wordt toegestaan tot 1 uur in open lucht of tent en tot 3 uur in een zaal
Besluit

Algemeen

Art.1: geeft toelating aan de Oud Leiders Chiro Ingooigem, Tim Dewaele, Suremontstraat 29 te 8553 Zwevegem voor het organiseren van een feestweekend Café De Zon/Zunne (POP Up) - 4 tem 6 oktober 2024 - op het kerkplein, rechts van de kerk (kermis) Stijn Streuvelsstraat 1 en Stijn Streuvelsstraat 3 (tent in de tuin).

Art.2: het evenement is toegankelijk voor iedereen, betalend en wordt omschreven als 'kermis'.  Er worden voor totaal een 350tal bezoekers verwacht, met op piekmomenten op 200. 
 
Art.3: geeft ook toelating tot gebruik van de woning Stijn Streuvelsstraat 3, onder volgende voorwaarden:
  • Er mogen maximaal 50 personen in de woning aanwezig zijn.
  • De verdieping mag niet betreden worden, de gemeente zal deze tijdelijk afsluiten.
  • er kan geen gebruikt gemaakt worden van de bestaande elektrische infrastructuur aangezien deze niet gekeurd is. De gemeente voorziet een elektrische voedingskabel (63 Amp) vanaf de foorkast tot aan de woning, de organisatie moet vanaf daar alles voorzien en aansluiten.
  • De organisatie voorziet in de nodige veiligheidsverlichting zowel in de woning als in de tent.
  • De gemeente voorziet pictogrammen (vluchtwegen en rookverbod) en 2 brandblussers in de woning, de organisatie moet zelf instaan voor deze zaken in de tent.
  • Volgens de richtlijnen van Fluvia:
    • • max capaciteit van de tent is indien niet gekeurd door een erkend keuringsorganisme is 1 persoon / m²
    • • max capaciteit van de tent is indien wel gekeurd door een erkend keuringsorganisme is 2 personen / m²
    • Er mag noch in de tent noch in de woning eten bereid worden op open vuur of frituur op gas, enkel bereiden op elektrische vuren - voor details zie richtlijnen Fluvia in agendapunt vermeld
  • De woning is door gemeente verzekerd (zie mail Hein Demeyer), de organisatie moet zelf een verzekering uitbating afsluiten.
  • De ruimte rondom rond de woning moet ten alle tijden vrijgehouden worden.

Locatie

Art.4: het evenement gaat door op het kerkplein Ingooigem (kermis) en in een tent in de tuin van Stijn Streuvelsstraat 3 te 8570 Anzegem

Art.5: De richtlijnen van HVZ Fluvia mbt het organiseren van het evenement dienen nauwgezet nageleefd te worden: https://evenementen.hvzfluvia.be/tips-richtlijnen met in het bijzonder voor een tent: https://evenementen.hvzfluvia.be/tips-richtlijnen/evenementen-in-tenten-2-000p. De attesten tent moeten steeds kunnen voorgelegd worden en aanwezig zijn bij de organisator.

Art.6:  De organisatie voorziet een 3tal kermisattracties nl. draaimolen, eendjeskraam en schietkraam. De uitbaters dienen te voldoen aan de actuele regelgeving mbt de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten en kermisactiviteiten.

Mobiliteit/Tijdelijk verkeersreglement

Art.7:  van donderdag 3 oktober 2024, vanaf 6u tot en met dinsdag 8 oktober 2024, 19u:

§1.a. wordt de toegang tot het het kerkplein Ingooigem voor alle verkeer verboden, uitgezonderd organisatie en kermisattracties en geldt er een parkeerverbod

§1.b. Dit verbod wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden C3 (verboden toegang voor iedere bestuurder) met onderbord op nadar en  E1 (parkeerverbod) met onderbord zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.

§2.a. geldt parkeerverbod in de doorgang naar Stijn Streuvelsstraat 7, tussen de parking Stijn Streuvelsstraat 1 en Stijn Streuvelsstraat 7

§2.b. Dit verbod wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden E1 (parkeerverbod) met onderbord zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.

Art.8 De bewoners in de nabije omgeving worden door de organisatie voorafgaand schriftelijk op de hoogte gebracht van deze tijdelijke verkeersmaatregelen.

Art.9: De Technische dienst staat in voor het klaarzetten van de signalisatie. De organisator staat in voor het juist plaatsen voor aanvang van het event en voor het aan de kant plaatsen van de signalisatie, niet meer zichtbaar voor de weggebruiker, na afloop.

Art.10: Voor de hulpdiensten moet er binnen de afgesloten straat of straatgedeelte ten alle tijde een vrije doorgang zijn van 4 meter breed en 4m hoog. De organisatie voorziet een doorgang tussen parking en het appartementsgebouw Stijn Streuvelsstraat 7.

Art.11: Bij overtreding van dit reglement is de code van het wegverkeer van toepassing en de straffen die daarin voorzien zijn.

Art.12 Het is de politieoverheden gelast met de uitvoering van de ordedienst toegelaten om de verbodsbepalingen vroeger op te heffen dan voorzien, indien deze bepalingen niet meer noodzakelijk zouden blijken voor het ordevol verloop van de verschillende activiteiten en het handhaven van de orde.

Art.13: Bij overtreding van dit reglement is de code van het wegverkeer van toepassing en de straffen die daarin voorzien zijn.

Art.14: Dit tijdelijk verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Loket voor Lokale Besturen van Agentschap Binnenlands Bestuur.

Art.15: Dit tijdelijk verkeersreglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig art. 286 en 287 van het decreet Lokaal Bestuur.

Geluid/Afwijking geluidsnormen

Art.16: Afwijking op de geluidsnormen volgens art. 6.7.3.§3 van VLAREM II toe te staan voor volgende muziekactiviteit:

Omschrijving muziekactiviteit: feestweekend (komiekavond, gevolgd door DJ-set op zaterdag 5 oktober 2024)
Organisator: Oud Leiders Chiro Ingooigem, verantwoordelijke: Tim Dewaele, Surremontstraat 29, 8553 Zwevegem (gsm: 0473816655 – epost: dewaele.tim@telenet.be)
Locatie: Stijn Streuvelssstraat 3
Duur van de afwijking: op zaterdag 5 oktober 2024 vanaf 23u tot zondag 6 oktober 2024 om 1u

Volgende normen zijn van toepassing tijdens de duur van de toegestane afwijking onder de toepasselijke voorwaarden:

  • Op de locatie (voor het publiek toegankelijk): maximum 95 dB(A) LAeq,15min
  • De omgevingsnormen (Artikel 6.7.4 Vlarem II)  zijn niet van toepassing.

Art.17: De organisator dient te voldoen aan de te nemen maatregelen zoals beschreven in VLAREM II, namelijk:

  • Het meten van het geluidsniveau (LAeq,15min) ter hoogte van de mengtafel of andere representatieve meetplaats.
  • Duidelijke visualisatie van het geluidsniveau minstens zichtbaar voor de verantwoordelijke voor het geluidsniveau.

De organisator dient bovendien volgende maatregelen na te leven:

  • Bewoners van huizen die gelegen zijn binnen een straal van 100 meter rond de plaats waar de activiteit doorgaat, dienen minstens één week voor de activiteit door de organisator te worden geïnformeerd over tijdstip, duur en aard van de activiteit.
  • De verantwoordelijke moet tijdens de volledige duur van de activiteit telefonisch bereikbaar zijn, het telefoonnummer dient doorgegeven aan de dispatching bij de politiezone Mira (056 62 67 00).

Art.18:  Deze toegestane afwijking doet geen afbreuk aan de rechten van derden en is onder voorbehoud van andere wetgeving en maatregelen.

Zowel organisator als bedieners van de muziekinstallatie moeten zich houden aan een voor de buurt aanvaardbaar geluidsniveau. In geen geval mag de muziek de nachtrust van de omwonenden storen. Klachten inzake nachtlawaai dienen vermeden te worden. In voorkomend geval moeten de richtlijnen van de politiediensten strikt worden opgevolgd, zij kunnen ter plaatse wijzigingen aanbrengen en desnoods de activiteit stop zetten.

Art.19: Een afschrift van deze beslissing zal ter kennisgeving gezonden worden naar: 

  • De organisator van de muziekactiviteit
  • De lokale politie, zone Mira

Catering

Art.20: De richtlijnen van HVZ Fluvia mbt het organiseren van het evenement dienen nauwgezet nageleefd te worden: https://evenementen.hvzfluvia.be/tips-richtlijnen met in het bijzonder voor foodtrucks en catering: https://evenementen.hvzfluvia.be/tips-richtlijnen/cateringstanden-foodtrucks. De attesten moeten steeds kunnen voorgelegd worden en aanwezig zijn bij de organisator.

Publiciteit

Art.21: Het evenement wordt gepromoot via affiches en Facebook en niet onder de vorm van het plaatsen van publiciteitsborden langs de openbare weg.

Veiligheid

Art.22: De organisatie:

  • staat in voor het voorzien van voldoende afvalrecipiënten, alsook voor het opruimen van het afval en de schoonmaak van de parking na afloop van het evenement
  • voorziet een 8tal mobiele toiletten en bijkomende urinoirs (fuif)
  • voorziet professionele security en een fuifcoach (fuif)
  • voorziet in afdoende brandblusapparaten.

Art.23: De aanvraag gebeurt in naam van een vereniging.