Terug College van burgemeester en schepenen

Thu 20/11/2025 - 09:00 Vergaderzaal 1 - Gemeentepunt - Heirbaan 73 - 8570 Anzegem

Verslagen

A-punt

Van Marcke Pauline, Burgemeester

Cultuur

Degroote Louis, Eerste schepen

Patrimonium

Financiën

Devos Petra, Vierde schepen

Administratieve organisatie

B-punt

Van Marcke Pauline, Burgemeester

Omgeving

Omgevingsdossiers

  • Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2025104175 – O/2025/178 Hercull, Baliestraat(Mar) 3 8510 Kortrijk voor regularisatie bedrijvenpark gelegen Grote Leiestraat 132, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 1e afdeling (Anzegem), sectie B, nummer 0011Z.

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2025104175

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: regularisatie bedrijvenpark

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Grote Leiestraat 132, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 1e afdeling (Anzegem), sectie B, nummer 0011Z

    De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/ 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Brugge

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2025104175
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

  • Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2025101822 – O/2025/168 - uitbreiden van een halfopen bijgebouw garage/berging gelegen Westdorp 28, 8573 Anzegem.

     

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2025101822

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: uitbreiden van een halfopen bijgebouw garage/berging

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Westdorp 28, 8573 Anzegem - kadastraal bekend: 34037A0978/00L00034037A0971/00W000

    De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/ 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Brugge

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2025101822
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

  • Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2025109755 – O/2025/183 - isoleren en schilderen van gevels gelegen Statieplein 28, 8570 Anzegem.

     

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2025109755

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: isoleren en schilderen van gevels

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Statieplein 28, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 34002D0385/00M003

    De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/ 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Brugge

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2025109755
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

     

Degroote Louis, Eerste schepen

Patrimonium

Financiën

  • Invorderingen/bestelbonnen

    Het college keurt, als budgetbeheerder, de voorgelegde bestelbonnen - aanrekeningen - vorderingen goed.

Devogelaere Gino, Tweede schepen

Openbare werken

Groendienst

Devos Petra, Vierde schepen

Administratieve organisatie

  • Het Carnegie Hero Fund vraagt om bekende gevallen van moedige reddingen ter kennis te brengen van hen. Deze vraag wordt aan de hulpdiensten doorgegeven.

Personeel

C-punt

Devogelaere Gino, Tweede schepen

Openbare werken

Desmet Anja, Derde schepen

Feestelijkheden

  • 60-jarigen Ingooigem en Engelhoek

    Het college beslist een tussenkomst te verlenen in het feest van de 60-jarigen Vichte Ingooigem en Engelhoek conform het algemeen gemeentelijk subsidiereglement.

  • Kerstfeest Okra Vichte

    Het college beslist in te gaan op de vraag tot betoelaging voor een kerstfeest voor senioren op 15 december 2025.

Demets Davy, Vijfde schepen

Inspraak & communicatie

  • Persberichten

    Wekelijks worden persberichten verspreid. Deze worden vooraf voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring.

Mobiliteit

D-punt

Van Marcke Pauline, Burgemeester

Omgevingsdossiers

  • Referentie omgevingsloket: Project OMV_2025081479

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: plaatsen van een shelter voor technische apparatuur

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Meuleberg/ Dolageweg zn - 8573 Anzegem - kadastraal bekend: 5de afdeling, sectie A, nummer 1180A.

    Naam van de aanvrager of exploitant: NV PR A.S.T.R.I.D.

    De overheid die de beslissing heeft genomen: De Deputatie van de provincie West-Vlaanderen (omgevingsvergunning@west-vlaanderen.be)

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    U kunt, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing.

    U maakt deel uit van het betrokken publiek als u als natuurlijke persoon, rechtspersoon, vereniging, organisatie of groep met rechtspersoonlijkheid gevolgen ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van of belanghebbende bent bij de besluitvorming over de afgifte van een omgevingsvergunning of de bijstelling van de vergunningsvoorwaarden.

    Bezorg hiertoe een verzoekschrift tot schorsing en/of vernietiging per aangetekende brief of door neerlegging ter griffie aan:       

    Departement Omgeving, afdeling Gebiedsontwikkeling, Omgevingsplanning en - Projecten (GOP)

    Koning Albert II-laan 15 bus 551

    1210 Brussel

    Doe dit op straffe van onontvankelijkheid binnen een vervaltermijn van 30 dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Dien het verzoekschrift in vijfvoud in, namelijk één origineel en vier fotokopies of een digitale kopie.

    Bezorg gelijktijdig een afschrift van het verzoekschrift ter informatie aan:

    -          de deputatie van West-Vlaanderen – Provincie Boeverbos – Koning Leopold III-laan 41, 8200 Brugge

    -          de aanvrager (u vindt het adres van deze laatste in de beslissing).

    Vermeld in het verzoekschrift minstens de volgende gegevens:

    1. Vermeld in uw beroepschrift het volgende:

    -       uw naam en adres en het feit dat u een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;

    -       de reden waarom u beroep aantekent;

    -       een omschrijving van de gevolgen die u ondervindt of waarschijnlijk ondervind van deze beslissing of het belang dat u hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    -       of u gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op het volgende rekeningnummer BE04 3751 1109 9031 van het omgevingsfonds met als referentie “beroep omgevingsvergunning “dossiernummer”” en voeg het betalingsbewijs toe aan uw beroepschrift.

  • Het college neemt kennis van het openbaar onderzoek voor het omgevingsproject OMV_2025117263 – O/2025/201 planwijzigingen OMV2024060338 funerarium met appartement en polyvalente zaal met kantoorruimte (inplanting, hoogte en waterbuffer), gelegen Grote Leiestraat 80 8570 Anzegem, kadastraal gekend: 1e afdeling (Anzegem, sectie B, nrs. 0098F, 0101N, 0096A, 0097C, 0101P.

    Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen met als onderwerp: planwijzigingen OMV2024060338 funerarium met appartement en polyvalente zaal met kantoorruimte (inplanting, hoogte en waterbuffer)

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2025117263

    Periode openbaar onderzoek: 26 november 2025 tot en met 25 december 2025

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen en IIOA, kort samengevat: planwijzigingen OMV2024060338 funerarium met appartement en polyvalente zaal met kantoorruimte (inplanting, hoogte en waterbuffer) – klasse 2.

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Grote Leiestraat 80 8570 Anzegem

    De overheid die bevoegd is voor de vergunningsaanvraag: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de aanvraag ter inzage ligt:

    De aanvraag ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de aanvraag tijdens het openbaar onderzoek ook digitaal raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid om standpunten, opmerkingen en bezwaren in te dienen over de vergunningsaanvraag:

    De bezwaren of opmerkingen over de aanvraag kunnen aangetekend of tegen ontvangstbewijs worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, De Vierschaar 1, 8570 Anzegem, of (bij voorkeur) digitaal via het omgevingsloket https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek (Project OMV_2025117263) vóór het einde van het openbaar onderzoek.

  • Het college neemt kennis van het openbaar onderzoek voor het omgevingsproject OMV_2025124614 – O/2025/205 voor inrichten van parking, gelegen Klijtberg - 8570 Anzegem, kadastraal gekend: 3de afdeling, sectie BB, nummer 0410-2 en 0410Z

     

    Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen met als onderwerp: inrichten van parking

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2025124614

    Periode openbaar onderzoek: 24 november 2025 tot en met 23 december 2025

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen en milieuhandelingen, kort samengevat: inrichten van parking

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag:

    De overheid die bevoegd is voor de vergunningsaanvraag: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de aanvraag ter inzage ligt:

    De aanvraag ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de aanvraag tijdens het openbaar onderzoek ook digitaal raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid om standpunten, opmerkingen en bezwaren in te dienen over de vergunningsaanvraag:

    De bezwaren of opmerkingen over de aanvraag kunnen aangetekend of tegen ontvangstbewijs worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, De Vierschaar 1, 8570 Anzegem, of (bij voorkeur) digitaal via het omgevingsloket https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek (Project OMV_2025124614) vóór het einde van het openbaar onderzoek.

  • Het college neemt kennis van het openbaar onderzoek voor het omgevingsproject OMV_2025104597 – O/2025/172 bouwen van een vrijstaande woning, kadastraal gekend: ANZEGEM 6 AFD (VICHTE), sectie B, nummer 0521L

    Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen met als onderwerp: bouwen van een vrijstaande woning

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2025104597

    Periode openbaar onderzoek: 26 november 2025 tot en met 25 december 2025

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen en milieuhandelingen, kort samengevat: bouwen van een vrijstaande woning

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: kadastraal gekend: ANZEGEM 6 AFD (VICHTE), sectie B, nummer 0521L

    De overheid die bevoegd is voor de vergunningsaanvraag: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de aanvraag ter inzage ligt:

    De aanvraag ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de aanvraag tijdens het openbaar onderzoek ook digitaal raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid om standpunten, opmerkingen en bezwaren in te dienen over de vergunningsaanvraag:

    De bezwaren of opmerkingen over de aanvraag kunnen aangetekend of tegen ontvangstbewijs worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, De Vierschaar 1, 8570 Anzegem, of (bij voorkeur) digitaal via het omgevingsloket https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek (Project OMV_2025104597) vóór het einde van het openbaar onderzoek.

Desmet Anja, Derde schepen

Erediensten

Devos Petra, Vierde schepen

Administratieve organisatie

  • Kennisname burgemeesterbesluiten

    Het college neemt kennis van de besluiten genomen door de burgemeester van maandag 10 november 2025 tot en met zondag 16 november 2025.

  • Inzage

    Raadsleden hebben het recht om bestuursdocumenten op te vragen. Het college neemt kennis van de poststukken die digitaal ontsloten worden naar de raadsleden.

  • Het college neemt kennis van de beslissing van de voorzitter raadscommissie Financiën en Algemene Zaken om de commissie bijeen te roepen op 9 december 2025.

  • Het college neemt kennis van het verslag van de raadscommissie Ruimte van 5 november 2025.

  • Het college neemt kennis van het verslag van het bestuursorgaan van Regionaal Landschap Leie en Schelde van 4 september 2025, het verslag van de raad van bestuur van Leiedal van 24 oktober 2025, de agenda en nota's van de raad van bestuur van Leiedal van 14 november 2025, het verslag van de raad van bestuur van Imog van 16 oktober 2025, de besluitenlijst van de raad van bestuur van Imog van 6 november 2025 en het verslag van zoneoverleg De Watergroep van 9 oktober 2025.

Personeel

Onderwijs

Lokale economie

  • Bewegwijzering C&V Construct

    Het college beslist een aanvraag voor bewegwijzeringvergunning over te maken aan het Agentschap Wegen en Verkeer.