Op zondag 6 april 2025 wordt de wielerwedstrijd Ronde van Vlaanderen Elite Heren en Elite Dames gereden. Door de grote verwachte verkeersdrukte naar en van de verkeersvrije driehoek tussen Oudenaarde-Avelgem (Kerkhove)-Ronse dienen een aantal verkeersmaatregelen genomen te worden op grondgebied Anzegem.
Naar aanleiding van de inwilliging van deze vraag zijn bijzondere verkeersmaatregelen vereist met het oog op de veiligheid van de weggebruikers en met het oog op een vlot verloop van het verkeer.
De wet betreffende de politie op het wegverkeer gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968, inzonderheid op artikel 12, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982.
Het K.B. van 1 december 1975 met daarin het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, in het bijzonder titel III gewijzigd bij de Koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987 en 17 september 1988.
Het M.B. van 11 oktober 1976, waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, en latere wijzigingen ervan.
Tijdelijk
Art. 1: Op zondag 6 april 2025 van 6u tot 22u:
§1.a. is het verboden om stil te staan en te parkeren:
§1.b. Deze reglementering wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden E3 (stilstaan en parkeren verboden) met onderbord zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.
Art. 2: Op zondag 6 april 2025 van 6u tot 22u:
§1.a. wordt de toegang verboden voor iedere bestuurder in beide rijrichtingen, uitgezonderd plaatselijk verkeer (bewoners):
§1.b. Deze reglementering wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van de borden C3 (Verboden toegang, in beide rijrichtingen, voor iedere bestuurder met onderbord 'Uitgezonderd plaatselijk verkeer (bewoners)' op nadar zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.
§2.a. wordt de toegang verboden voor iedere bestuurder in beide rijrichtingen, uitgezonderd plaatselijk verkeer ter hoogte van het kruispunt Scheldestraat/Bevrijdingslaan in de Varentstraat.
§2.b. Deze reglementering wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van de borden C3 (Verboden toegang, in beide rijrichtingen, voor iedere bestuurder met onderbord 'Uitgezonderd plaatselijk verkeer (bewoners)', F45 (doodlopende weg) op nadar zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.
§3.a. is het verboden aan volgend kruispunt naar links of naar rechts af te slaan, uitgezonderd plaatselijk verkeer (bewoners)
§3.b. Deze reglementering wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van de borden C31a (Verboden om aan volgend kruispunt naar links af te slaan) en C31b (Verboden om aan volgend kruispunt naar rechts af te slaan) met onderbord 'Uitgezonderd plaatselijk verkeer (bewoners)' zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.
§4.a. is het verboden aan volgend kruispunt naar links of naar rechts af te slaan, uitgezonderd plaatselijk verkeer ter hoogte van het kruispunt Scheldestraat/Bevrijdingslaan met Varentstraat
§4.b. Deze reglementering wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van de borden C31a (Verboden om aan volgend kruispunt naar links af te slaan) en C31b (Verboden om aan volgend kruispunt naar rechts af te slaan) met onderbord 'Uitgezonderd plaatselijk verkeer zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.
Art. 3: Op zondag 6 april 2025 van 6u tot 22u:
§1.a. worden voorsignalisatie en omleidingen voorzien voor het optimaal kanaliseren van het verkeer richting parkings en shuttles in Oudenaarde ter hoogte van:
§1.b. Deze reglementering wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van:
Art. 4: De bewoners van de betrokken straten worden door de organisatie vooraf schriftelijk op de hoogte gebracht door middel van een bewonersbrief.
Art. 5: De Technische dienst staat in voor het ter plaatse brengen van de signalisatie volgens signalisatieplan. Alle door de Technische dienst vooraf te plaatse gebrachte bijkomende signalisatie (exclusief parkeerverboden, hier verboden stilstaan en parkeren) dient door de organisatior correct geplaatst te worden op de wedstrijddag. Na afloop dient deze ook in te staan voor het terug aan de kant van de rijweg plaatsen ervan niet meer zichtbaar voor de weggebruikers (zie nota voor het plaatsen van bijkomende signalsiatie in bijlage).
Art. 6: Voor de hulpdiensten moet er ten allen tijde een vrije doorgang zijn van 4 meter breed en 4 meter hoog.
Art. 7: Bij overtreding van dit reglement is de code van het wegverkeer van toepassing en de straffen die daarin voorzien zijn.
Art. 8: Het is de politieoverheden gelast met de uitvoering van de ordedienst toegelaten om de verbodsbepalingen vroeger op te heffen dan voorzien, indien deze bepalingen niet meer noodzakelijk zouden blijken voor het ordevol verloop van de verschillende activiteiten en het handhaven van de orde.
Art. 9: Dit tijdelijk verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Loket voor Lokale Besturen van Agentschap Binnenlands Bestuur.
Art. 10: Dit tijdelijk verkeersreglement wordt wordt bekendgemaakt overeenkomstig art. 286 en 287 van het decreet Lokaal Bestuur.