Terug
Gepubliceerd op 28/08/2024

Besluit  Besluiten burgemeester

ma 26/08/2024 - 12:00

Politieverordening 21 augustus 2024 mbt het nemen van verkeersmaatregelen naar aanleiding van de wielerwedstrijd - 10e Memorial Igor Decraene - zondag 1 september 2024

Feitelijke en juridische overwegingen

vzw Memorial Igor Decraene organiseert op zondag 1 september 2024 een wielerwedstrijd in Anzegem: 10e Memorial Igor Decraene (tijdrit). De vergunning en politieverordening met bijgaand signalisatieplan en bewonersbrief zijn overgemaakt op 22 augustus 2024. 

Regelgeving

Het Koninklijk Besluit van 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden.

De nieuwe gemeentewet, inzonderheid op de artikel 119, 130bis en 13§2.

Het decreet Lokaal Bestuur.

Het Koninklijk Besluit van 21 augustus 1967 tot reglementering van de wielerwedstijrden en van de veldritten;

Het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houden het Algemeent Reglement op de politie van het wegverkeer en van het geheel van de openbare weg.

Het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaaren van de verkeerstekens worden bepaald.

Besluit

Art. 1:   Deze verordening geldt op zondag 1 september 2024 van 10u00 tot 19u15.

Art. 2:  Er geldt parkeerverbod langs beide zijden van de weg op het volledig parcours (tenzij onderverdeling in de rijbaan of breedte rijbaan minder dan 3 meter):

§ 1. van 10u00 tot 19u15 zijnde in de Elstweg, Heirbaan, Engeldreef, Groenstraat en Schaagstraat

§ 2. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden E1 (parkeerverbod) met onderbord zoals aangeduid op de signalisatieplan in bijlage.

Art. 3:

§ 1.a. Het parcours wordt afgesloten voor alle verkeer ter hoogte van:

  • het kruispunt Ingooigemstraat (Waregem)-Elstweg-Brandgatstraat in de Brandgatstraat (volledig dicht) 
  • het kruispunt Elstweg
    • met de Elstweg 44-50 in de Elstweg 44-50
    • met de Elstweg 20-22 in de Elstweg 20-22
    • met de Oude Elstweg in de Oude Elstweg
    • met de Heirbaan op de Heirbaan (volledig dicht en parcours uitlijnen met nadars) 
  • het kruispunt Heirbaan
    • met de Klijtstraat in de Klijstraat (volledig dicht)
    • met Huttegem op Huttegem (volledig dicht)
    • met de René Declercqstraat in de René Declercqstraat
    • met de Heirbaan 61-65 in de Heirbaan 61-65
    • met de Heirbaan 80 in de Heirbaan 80
    • met de Heirbaan 73 ter hoogte van de uitrit van de parking van de Lokale Politiepost (volledig dicht) en de uitritten van de parking van het Gemeentepunt (volledig dicht)
    • met Engeldreef-Materzeelstraat-Vichtsesteenweg in de Materzeelstraat en Vichtsesteenweg (volledig dicht en uitlijnen parcours) 
  • het kruispunt Engeldreef
    • met de Heirbaan in de Heirbaan
    • met de Razenheedstraat-Brandgatstraat-Groenstraat in de Razenheedstraat en in de Brandgatstraat 
  • het kruispunt Groenstraat
    • met de Brandgatstraat 44 in de Brandgatstraat 44 (volledig dicht)
    • met de Groenstraat 1-5 in de Groenstraat 1-5
    • met de Groenstraat 16-20 in de Groenstraat 16-20
    • met de Schaagstraat in de Schaagstraat (volledig dicht) 

§ 1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van een nadar voorzien van een bord C3 (Verboden toegang voor iedere bestuurder in beide richtingen) op nadar volgens signalisatieplan in bijlage. 

§ 2.a. Het afgesloten parcours wordt vooraf gesignaleerd ter hoogte van:

  • het kruispunt van de Heirbaan met de Klijtberg op de Heirbaan
  • het kruispunt van de Heirbaan met de Oude Elstweg (voor en voorbij het kruispunt) op de Heirbaan
  • het kruispunt van de Sint-Antoniusstraat met de Klijtstraat in de Klijtstraat
  • het kruispunt van de Oude Hulstweg met de Materzeelstraat in de Materzeelstraat
  • het kruispunt van de Vichtsesteenweg met de Stientjesstraat in de Vichtsesteenweg
  • het kruispunt van de Vichtsesteenweg met de Razenheedstraat in de Vichtsesteenweg
  • het kruispunt van de Razenheedstraat met de Diepgrondstraat in de Razenheedstraat
  • het kruispunt van de Vichtsesteenweg met de Schaagstraat in de Schaagstraat
  • het kruispunt van de Schaagstraat met de Tempelierstraat, Diepgrondstraat en Walskerkestraat in de Schaagstraat
  • het kruispunt Vichtsesteenweg-Steenbruggestraat-Lange Winterstraat in de Vichtsesteenweg

 

§ 2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden C3 (Verboden toegang voor iedere bestuurder in beide richtingen) met onderbord ‘Uitgezonderd plaatselijke verkeer’ en F45 (doodlopende weg) op nadar zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage. 

Art. 4: 

§ 1.a. Er wordt een omleiding voorzien ter hoogte van:

  • het kruispunt van de Heirbaan met de Klijtberg via de Klijtberg
  • het kruispunt Vichtsesteenweg-Steenbruggestraat-Lange Winterstraat via de Steenbruggestraat, Grote Leiestraat naar Waregem 

§ 1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden F41(wegomlegging) zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage. 

Art. 5:  De organisator, niet de seingever, staat in voor het correct plaatsen van de door de Operationele Technische dienst van de gemeente Anzegem vooraf ter plaatse gebrachte signalisatie op de dag van de wielerwedstrijd (Politiecollege van PZ Mira van 21 juni 2022). Eventueel bijkomende signalisatie (surplus op de parkeerverboden) dient na de doortocht van de wielerwedstrijd door de organisatie aan de kant geplaatst te worden niet meer zichtbaar voor de weggebruikers. 

Art. 6:  De organisator staat in voor het afdekken van de reguliere borden zoals de parkeerborden E9a (parkeren toegelaten) en E9f (verplicht deels parkeren op berm/voetpad) en tonnageverboden op de omleidingswegen voor aanvang van de wielerwedstrijd en het terug zichtbaar maken ervan na afloop of na de doortocht van de wielerwedstrijd. 

Art. 7:  Voor de hulpdiensten moet er binnen de afgesloten straat of straatgedeelte ten allen tijde een vrije doorgang zijn van 4 meter breed en 4 meter hoog. 

Art. 8:  Bij beperkte zichtbaarheid moet de verkeerssignalisatie uitgerust worden met oranje/gele knipperlichten. 

Art. 9:  Overtreding van dit reglement wordt bestraft met politiestraffen. 

Art. 10: Er wordt een afschrift van dit besluit gestuurd naar de griffie van de rechtbank van eerste aanleg te Kortrijk, de griffie van de politierechtbank te Kortrijk, de lokale politie en De Lijn. 

Art. 11: Deze verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig de artikels 286 en 287 van het decreet Lokaal Bestuur.