De voorzitter opent de zitting op 10/05/2022 om 19:04.
De zitting werd na punt 9.1 geschorst om de OCMW-raad te openen ter behandeling van de punten opgenomen op de agenda. De gemeenteraad werd vervolgens hervat in besloten zitting vanaf punt 10.1.
Art.1: De notulen- en zittingsverslag van van de gemeenteraad van 12 april 2022 eenparig goed te keuren.
Een vraag gesteld door raadslid Recour ivm ontharding van verharde oppervlakten op het openbaar domein bij het behandelen van punt 8.1. van de gemeenteraad van 12 april ll. blijkt echter nog niet beantwoord te zijn. Het antwoord wordt thans ter zitting verstrekt door de bevoegde schepen (zie zittingsverslag).
De Algemene Vergadering van Imog gaat door op dinsdag 17 mei 2022 om 18u30
Motivering wijzigingen aan de statuten:
1. Wijziging art. 2 conform Wetboek voor vennootschappen en verenigingen
art. 1:5 Art. 1:5. § 1. De maatschap is een vennootschap zonder rechtspersoonlijkheid.
§ 2. Dit wetboek erkent als vennootschappen met rechtspersoonlijkheid:
- de vennootschap onder firma, afgekort VOF;
- de commanditaire vennootschap, afgekort CommV;
- de besloten vennootschap, afgekort BV;
- de coöperatieve vennootschap, afgekort CV;
- de naamloze vennootschap, afgekort NV;
- de Europese vennootschap, afgekort SE;
- de Europese coöperatieve vennootschap, afgekort SCE.
2. Wijziging conform het Decreet Lokale Besturen art. 451 en Wetboek voor vennottschappen en verenigingen 6.4 en 6.9
Coöperatieve vennootschappen moeten volgens het wetboek van vennootschappen en verenigingen niet meer beschikken over een minimumkapitaal. Art. 6.4 bepaalt dat een CV moet beschikken over een voor zijn bedrijvigheid toereikend eigen vermogen. Art. 6.9 bepaalt de verplichting tot het volledig volstorten van de inbreng bij aanvang tenzij de statuten anders bepalen.
3. Wijziging conform het Decreet Lokale Besturen
art. 422 Toevoeging ifv de regiovorming
4. Wijziging conform het Decreet Lokale Besturen
art. 466 Toevoeging ikv bekendmakingsplicht voor opdrachthoudende verenigingen.
5. Wijziging conform het Decreet Lokale Besturen
Toevoeging expliciete rechtsgrond voor toekenning presentiegeld aan vertrouwenspersoon en mogelijkheid tot toekenning dubbel presentiegeld aan voorzitter van de vereniging.
De statuten zullen deze mogelijkheden toelaten overeenkomstig de regelgeving. Maar het is de algemene vergadering die op vraag van de voorzitter dit al dan niet zal goedkeuren.
Vandaag is dit niet aan de orde
6. Wijziging conform het Decreet Lokale Besturen art. 457 en WVV art. 6:119
Het WVV voorziet niet langer in kapitaal of wettelijke reserve in de CV. Bij gebrek aan kapitaal voorziet het dus ook niet langer de plicht tot (verdere) aanleg van een ‘wettelijke reserve’.
Aanpassingen en toevoeging van de mogelijkheid om de ontbinding van de vereniging voor te stellen als het netto actief negatief dreigt te worden
7. Wijziging conform het Decreet Lokale Besturen
art. 456 Verouderde regel wordt geschrapt
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze punten goed te keuren en de gemeentelijke vertegenwoordiger te mandateren in de algemene vergadering van Imog om deze agendapunten goed te keuren.
Decreet Lokaal Bestuur
Gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2019 houdende aanstelling van de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger algemene vergaderingen Imog.
Art.1: kennis te nemen van de agenda van de algemene vergadering van Imog d.d. 17 mei 2022 met volgende agenda:
De gemeentelijke vertegenwoordiger wordt opdracht gegeven deze agendapunten goed te keuren.
Art.2: de voorgestelde statutenwijzigingen worden goedgekeurd.
Art.3: Deze beslissing wordt overgemaakt aan Imog en ter beschikking gehouden van de hogere overheid voor administratief toezicht conform het DLB.
De algemene vergadering van Leiedal gaat door op 24 mei 2022 in Penta Howest - Campus Kortrijk Weide.
De gemeenteraad kan van de agenda van deze vergadering kennis nemen en het mandaat geven om deze punten goed te keuren.
1.Verslag over de activiteiten in 2021
1.1 Verslag van de raad van bestuur
1.2 Verslag van de commissaris-revisor
2. Goedkeuring van de jaarrekening per 31/12/2021
3. Kwijting van bestuurders en commissaris-revisor
4. Vervanging van bestuurders
5. Varia
De gemeente Anzegem bezit 2987 aandelen – reeks A – die 2987 stemmen vertegenwoordigen.
Voorgesteld wordt om de door de gemeenteraad aangeduide vertegenwoordigers opdracht te geven om voormelde punten, waarvoor een beslissing moet worden genomen, goed te keuren.
Decreet Lokaal Bestuur
de goedgekeurde statuten Leiedal
Gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2019 houdende aanstelling van een effectief en plaatsvervangend gemeentelijk vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van Leiedal.
Art.1: De door de gemeenteraad aangeduide vertegenwoordigers worden opgedragen om de op de agenda geplaatste punten van de Algemene Vergadering van Leiedal van 24 mei 2022 waarvoor een beslissing moet worden genomen, goed te keuren.
Agenda:
1.Verslag over de activiteiten in 2021
1.1 Verslag van de raad van bestuur
1.2 Verslag van de commissaris-revisor
2. Goedkeuring van de jaarrekening per 31/12/2021
3. Kwijting van bestuurders en commissaris-revisor
4. Vervanging van bestuurders
5. Varia
Art.2: Afschrift van onderhavig besluit over te maken aan Leiedal.
Art.3: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het decreet Lokaal Bestuur.
De jaarvergadering van Psilon vindt plaats op 15 juni 2022 om 19u30in het onthaalgebouw Horizon (Ambassadeur Baertlaan 5 te Kortrijk).
Op de agenda staan volgende punten:
1. Goedkeuring verslag over de activiteiten en rekeningen in 2021:
1.1. Verslag van de raad van bestuur
1.2. Verslag van de commissaris
2. Goedkeuring van de jaarrekening per 31/12/2021
3. Kwijting van bestuurders en commissaris
4. Vaststelling vervanging bestuurders (voorgedragen door GR Avelgem, Harelbeke, Waregem, Wevelgem, Wervik en Roeselare)
De gemeenteraad kan kennis nemen van deze items en de vertegenwoordiger voor de algemene vergadering machtigen om deze goed te keuren op 15 juni a.s.
Decreet Lokaal Bestuur
De goedgekeurde statuten van Psilon (intercommunale crematorium Zuid-West-Vlaanderen)
de gemeenteraadsbesluiten houdende aanstelling effectief en plaatsvervangend gemeentelijk vertegenwoordiger(s) voor de algemene vergaderingen
Art.1: Kennis te nemen van en goedkeuring te hechten aan de agenda voor de jaarvergadering van 15 juni 2022 van Psilon. Volgende punten staan op de agenda
1. Goedkeuring verslag over de activiteiten en rekeningen in 2021:
1.1. Verslag van de raad van bestuur
1.2. Verslag van de commissaris
2. Goedkeuring van de jaarrekening per 31/12/2021
3. Kwijting van bestuurders en commissaris
4. Vaststelling vervanging bestuurders (voorgedragen door GR Avelgem, Harelbeke, Waregem, Wevelgem, Wervik en Roeselare)
De gemeentelijke vertegenwoordiger wordt gelast deze punten goed te keuren.
Art.2: kennis te geven van deze beslissing aan Psilon, Ambassadeur Baertlaan 5 - 8500 Kortrijk.
Art.3: deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van het administratief toezicht conform de bepalingen zoals vervat in het Decreet Lokaal Bestuur.
De algemene jaarvergadering van TMVS dv komt bijeen op 21 juni 2022 met volgende agenda :
De gemeenteraad kan kennis nemen van deze agendapunten en de gemeentelijk afgevaardigde mandateren om deze goed te keuren.
Decreet Lokaal bestuur
Gemeenteraadsbesluit 31 januari 2019 houdende aanduiding effectief en plaatsvervangend gemeentelijk afgevaardigde voor de algemene vergaderingen TMVS;
Goedgekeurde statuten TMVS
Art.1: goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering TMVS dv van 21 juni 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Art. 2. De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 21 juni 2022, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Art.3. Een afschrift van dit besluit zal :
gestuurd worden.
Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 1 april 2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Gaselwest die op 28 juni 2022 plaatsheeft in "Hippologgia, Holstraat 95/11, te 8790 Waregem";
De agenda ziet er uit als volgt:
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Benoeming van een commissaris.
8. Statutaire mededelingen.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 1 april 2022 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;
Decreet Lokaal Bestuur
Gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2019 houdende aanduiding gemeentelijke afgevaardigden voor de algemene vergaderingen van Gaselwest.
Raadslid Jeremie Vaneeckhout (partij Inzet) vraagt om nogmaals middels een schrijven de hoge tarieven van Gaselwest voor de inwoners van de gemeente Anzegem aan te kaarten bij de intercommunale.
Dit voorstel wordt eenparig goedgekeurd.
Art.1: Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest d.d. 28 juni 2022.
Art.2: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 28 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Tevens wordt beslist de hoge nettarieven van Gaselwest voor de inwoners van de gemeente Anzegem aan te kaarten bij de intercommunale middels een schrijven.
Art.3: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be
Art.4: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het decreet Lokaal Bestuur.
In het kader van een onderzoek verzocht het Departement Cultuur, Jeugd en Media (DCJM) van de Vlaamse Overheid de lokale besturen om op zeer korte termijn de e-mailadressen van verenigingen te bezorgen, dit in functie van een onderzoek die het KU Leuven Instituut in opdracht van het DCJM uitvoert naar de efficiëntie en effectiviteit van de gratis vrijwilligersverzekering die aangeboden wordt door de Vlaamse Overheid aan verenigingen.
Het college en vast bureau besliste op 27 april 2022 om de gevraagde e-mailadressen te laten overmaken door de diensten aan het KU Leuven Instituut en hun besluit met bijhorend protocol te laten bekrachtigen door de eerstvolgende raad.
Vlaamse wetgeving schrijft namelijk voor dat er voor elke elektronische mededeling van persoonsgegevens door een Vlaamse instantie naar een andere Vlaamse instantie of naar een externe overheid een protocol moet worden opgemaakt. De betrokken partijen of verwerkingsverantwoordelijken moeten daarin enkele zaken vastleggen met betrekking tot hun samenwerking en het uitwisselen van persoonsgegevens. Dit om aan te tonen dat aan de principes van de GDPR/AVG voldaan is. Alle partijen zijn bovendien verplicht de afgesloten protocollen op hun respectievelijke websites te publiceren.
Een “zakelijke” e-mailadres met voor- en/of een achternaam is te herleiden tot een persoon. Daardoor wordt dergelijk mailadres beschouwd als een persoonsgegeven en valt de verwerking ervan onder de AVG. Een protocol dient aldus ter zake afgesloten te worden.
De functionaris gegevensbescherming verleende daarvoor gunstig advies. Volgende overwegingen werden daarbij in rekening gebracht:
Volgens artikel 2, §1, van het decreet lokaal bestuur, beogen de lokale besturen om op het lokale niveau duurzaam bij te dragen aan het welzijn van de burgers en verzekeren ze een burgernabije, democratische, transparante en doelmatige uitoefening van hun bevoegdheden. Ze betrekken de inwoners zo veel mogelijk bij het beleid en zorgen voor openheid van bestuur. De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bovendien bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.
In functie van diverse initiatieven zoals bedoelt in voormelde zin, verzamelen de lokale besturen persoonsgegevens waaronder gegevens over verenigingen.
De verenigingen hebben er baat bij te weten dat er een gratis vrijwilligersverzekering bestaat om hun vrijwilligers te verzekeren. Door hen de mogelijkheid te geven om deel te nemen aan voormeld onderzoek, wordt het aanbod van de gratis vrijwilligersverzekering des te meer onder de aandacht gebracht. Op hun beurt hebben burgers die als vrijwilliger actief zijn bij verenigingen er baat bij verzekerd te zijn tijdens de uitoefening van hun taken als vrijwilliger.
De verwerking van de betreffende persoonsgegevens (nl. e-mailadressen) doet geen ernstige afbreuk aan de rechten en vrijheden van de betrokkenen.
De beoogde gegevensverwerking kadert bovendien binnen een wetenschappelijk onderzoek. Op deze verwerkingen geldt een uitzondering volgens artikel 5, 1, b), tweede zinsdeel van de algemene verordening gegevensbescherming, nl. “deze verwerkingen worden niet als onverenigbaar beschouwd met de oorspronkelijke doeleinden”.
Tot slot staat een groot merendeel van de gevraagde emailadressen op de gemeentelijke website en zijn die met instemming en medeweten van de betrokkenen reeds publiek toegankelijk.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40-41;
De verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
Het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer, artikel 8;
Het collegebesluit van 27 april 2022 betreffende de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het Lokaal Bestuur Anzegem naar het Departement Cultuur, Jeugd en Media (DCJM) van de Vlaamse overheid en het bijhorende protocol, dit in functie van een onderzoek die het KU Leuven Instituut in opdracht van het DCJM uitvoert naar de efficiëntie en effectiviteit van de gratis vrijwilligersverzekering die aangeboden wordt door de Vlaamse Overheid aan verenigingen.
Art.1: De beslissing van het college van 27 april 2022 en het bijhorende protocol, zoals opgenomen in bijlage van dit besluit, te bekrachtigen betreffende de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het Lokaal Bestuur Anzegem naar het Departement Cultuur, Jeugd en Media (DCJM) van de Vlaamse overheid, dit in functie van een onderzoek die het KU Leuven Instituut in opdracht van het DCJM uitvoert naar de efficiëntie en effectiviteit van de gratis vrijwilligersverzekering die aangeboden wordt door de Vlaamse Overheid aan verenigingen.
Art.2: De betreffende gegevensuitwisseling zal expliciet opgenomen worden in het register van verwerkingsactiviteiten en wordt bekendgemaakt door het protocol op de gemeentelijke website te plaatsen.
Art.3: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van het administratief toezicht zoals voorzien in het Decreet Lokaal Bestuur.
Er werd een private verkaveling gerealiseerd in de Steenovenstraat door Hyboma en Terra², beiden gevestigd op Den Triangel 2, 8610 Kortemark.
Er werd een akte van kosteloze overdracht opgemaakt door notariskantoor Denoo, Statiestraat 16, 8980 Zonnebeke, waarbij de wegenis wordt overgedragen door Terra² aan de gemeente, en de rioleringsinfrastructuur wordt overgedragen door Hyboma aan De Watergroep. Op 5 september 2017 werd een opmetingsplan opgemaakt door Geomex, Kapelleriestraat 3, 8840 Staden. Het daarop aangeduide kavel A wordt kosteloos overgedragen naar het openbaar domein.
De overdracht kan geschieden om reden van openbaar nut, en meer in het bijzonder voor de opname in het gemeentelijk openbaar domein.
Decreet Lokaal Bestuur
Art.1: De akte van kosteloze overdracht wegenis verkaveling Steenovenstraat opgemaakt door notariskantoor Denoo, Statiestraat 16, 8980 Zonnebeke goed te keuren.
Art.2: De overdracht geschiedt om reden van openbaar nut, en meer in het bijzonder de opname in het gemeentelijk openbaar domein
Naar aanleiding van de wijziging van wetgeving, wordt in de RPR volgende zaken aangepast:
Tevens werd in de praktijk gemerkt dat het coachingsgesprek/evaluatiegesprek wat bijsturing nodig heeft, voornamelijk om bij korte contracten/vervangingen sneller op de bal te kunnen spelen bij ongunstig functioneren. (artikels 3.8.4.7., 3.8.6.1., 3.8.6.2.3., 3.8.6.2.4). Er werd tevens een onderdeel rond exitgesprekken toegevoegd (afdeling IX) zodat bij uitdiensttreding kan nagegaan worden waarom het personeelslid de organisatie wenst te verlaten. Dit is nuttige info in kader van selectie en organisatie.
De Vlaamse overheid voorzag fietslease als voordeel voor de personeelsleden van de Vlaamse overheid en lokale besturen. De voordelen: op een fiscaal voordelige manier kunnen personeelsleden een aspect van hun verloning inruilen voor een bedrijfsfiets met bijkomende faciliteiten zoals onderhoudscontracten, een verzekering etc. Zo bevorderen we het fietsen naar het werk. Dat is niet alleen goed voor de mobiliteit maar ook voor het klimaat en de gezondheid van de personeelsleden. Personeelsleden van lokale besturen kunnen op vrijwillige basis vakantiedagen, een gedeelte of het geheel van hun eindejaarspremie inruilen tegen voordelen ter bevordering van de fietsmobiliteit.
Personeelsleden krijgen de mogelijkheid om, op vrijwillige basis, volgende looncomponenten om te zetten in een theoretisch budget ter inruil voor de fietslease:
Gezien de bedragen van de fietsvergoeding zeer laag liggen, wordt beslist om enkel vakantiedagen en/of gedeelte/geheel van eindejaarstoelage mogelijk te maken om in te ruilen. De fietslease wordt voorzien via artikel 8.2.3.6. en 9.2.6. De uitrol van fietslease wordt verder uitgewerkt in 2022 en zal beschikbaar zijn in 2023.
Naar aanleiding van de wijziging van de formatie en organogram, zoals goedgekeurd op de raad van 12 april 2022, dienen de bijlagen 1 (aanwervings-, bevorderings-, mobiliteitsvoorwaarden) en 3 (selectiecommissie en examenprogramma) aangepast te worden ter gelegenheid van het voorzien van de nieuwe/aangepaste/geschrapte functies in de formatie en het aangepaste organogram.
In bijlage 7 werd de voorafname aan de IFIC-schalen toegevoegd.
Deze documenten werden besproken in het MAT van 28 april 2022 en het HOC-BOC van 6 mei 2022.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (en latere wijzigingen)
de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, wat de definitieve ambtsneerlegging betreft en latere wijzigingen (oa arikel 218,183)
het Besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen (oa artikel 140)
Besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 houdende maatregelen ten gevolge van de pandemie veroorzaakt door COVID-19 en tot wijziging van de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincies, B.S. 14 april 2021
Wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten
Wet van 27 juni 2021 tot uitbreiding van het rouwverlof bij het overlijden van een partner of een kind en tot het flexibiliser en van de opname van het rouwverlof, B.S. 15 juli 2021
Koninklijk besluit van 28 augustus 1963 betreffende het behoud van het normaal loon van werknemers voor afwezigheidsdagen ter gelegenheid van familiegebeurtenissen of voor de vervulling van staatsburgerlijke verplichtingen of van burgerlijke opdrachten.
KB van 20 juli 2021 houdende uitvoering van artikel 100ter, §3, tweede lid van de herstelwet van 22 januari 1985 houdende sociale bepalingen, B.S. 20 augustus 2021 (mantelzorg)
de Herstelwet houdende sociale bepalingen van 22 januari 1985 houdende sociale bepalingen zijn de federale thematische verloven van loopbaanonderbreking van toepassing op het personeel (oa artikel 99, lid 7)
Gemeenteraadsbeslissing van 2 december 2008 tot vaststelling en goedkeuring van de rechtspositieregeling voor het gemeentelijk personeel en latere wijzigingen
Raadsbeslissing van 8 maart 2022 inzake wijziging formatie en organogram
Art.1: De voorliggende aanpassingen en wijzigingen aan de rechtspositieregeling goed te keuren. Ingangsdatum: met onmiddellijke ingang.
Art.2: De voorliggende aanpassingen en wijzigingen aan de rechtspositieregeling aan bijlage 1 (aanwervingsvoorwaarden, voorwaarden voor bevordering en mobiliteit) en bijlage 3 (selectiecommissie en examenprogramma) goed te keuren. Ingangsdatum: met onmiddellijke ingang.
Art.3: De voorliggende aanpassingen en wijzigingen aan de rechtspositieregeling bijlage 7 (uitgewerkte weddeschalen) goed te keuren. Ingangsdatum: met onmiddellijke ingang.
Art.4: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid, conform de bepalingen vervat in het decreet lokaal bestuur.
De raad besliste in zitting van 12 april 2022 om toe te treden tot Poolstok inzake personeelsbeleid om zo het beleid rond personeel en organisatie te professionaliseren. Deze materie vereist bijzondere expertise en is een arbeids- en tijdsintensieve aangelegenheid.
Poolstok is een coöperatieve vennootschap die ondersteuning biedt aan het personeels- en organisatiebeleid van Vlaamse openbare besturen. De statuten laten toe dat lokale overheden kunnen toetreden mits de aankoop van aandelen.
Verwijzend naar de statuten van deze vennootschap zoals goedgekeurd op de Buitengewone Algemene Vergadering van 25 mei 2018, vergadert de algemene vergadering met alle vennoten. Zij bestaat uit alle eigenaars met aandelen die stemrecht hebben, hetzij zelf, hetzij via mandatarissen, mits inachtneming der wettelijke en statutaire voorschriften. Elke eigenaar van effecten mag zich laten vertegenwoordigen op de algemene vergadering door een gevolmachtigde, aandeelhouder of niet. Elke volmachtdrager mag meerdere vennoten vertegenwoordigen.
De raad kan een effectief volmachtdrager en vervanger aanduiden.
het decreet van 29 mei 2015 houdende machtiging tot deelneming en de wijziging van de opdracht van deze vennootschap;
de wet inzake overheidsopdrachten d.d. 16 juni 2017 artikel 2, 7°
Raadsbesluit van 12 april 2022 inzake toetreding tot Poolstok inzake personeelsbeleid: goedkeuring.
Art.1: mevrouw Anja Desmet, schepen - wonende D.Vanhautestraat 72 - 8570 Anzegem, wordt afgevaardigd als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Poolstok (zetel: 3001 Heverlee, Technologielaan 11).
Art.2: De heer Christophe Vandererven, schepen - wonende Kerkstraat 27 - 8570 Anzegem wordt aangeduid als plaatsvervanger van voorgaande indien zij niet aanwezig kan zijn.
Art.3: Een afschrift van deze beslissing wordt (elektronisch) bezorgd aan Poolstok.
Art.4: De administratie wordt belast met de afhandeling van de formaliteiten.
De jaarrekeningen 2021 van de verschillende kerkfabrieken die vallen onder het centraal kerkbestuur van Anzegem werden gecoördineerd (en digitaal via ReligioPoint) ingediend bij het gemeentebestuur op 15 april 2022 (afgestempeld in de inkomende post op 19 april 2022). De termijn om advies te verlenen verstrijkt aldus op vrijdag 4 juni 2022.
De jaarrekeningen van de afzonderlijke kerkfabrieken werden naast het financieel gedeelte voorzien van de nodige toelichtingen en bewijsstukken:
De jaarrekeningen van de afzonderlijke kerkfabrieken resulteren in volgende saldi:
EXPLOITATIE | SALDO 31/12/2020 | ONTVANGSTEN | GEMEENTELIJKE TOELAGE | UITGAVEN | SALDO 31/12/2021 |
Sint-Jan (Anz) | 48 116.91 € | 1 953.38 € | 25 581.80 € | 11 446.39 € | 64 205.70 € |
Sint-Theresia (Heir) | 9 862.50 € | 5 369.25 € | 15 479.29 € | 14 057.74 € | 16 653.30 € |
Sint-Stefanus (Vich) | 37 173.04 € | 12 074.69 € | 42 627.83 € | 51 694.10 € | 39 936.46 €* |
Sint-Antonius (Ing) | 20 215.68 € | 6 565.16 € | 9 183.92 € | 10 123.49 € | 25 841.27 € |
Sint-Arnoldus (Tie) | 26 303.51 € | 7 057.47 € | 6 108.16 € | 16 392.13 € | 23 077.01 € |
Sint-Petrus (Kas) | 13 805.45 € | 1 997.64 € | 8 866.41 € | 10 501.92 € | 14 167.58 € |
Sint-Mattheus (Gijz) | 17 527.30 € | 16 541.56 € | 0 € | 19 199.19 € | 14 869.67 € |
173 004.39 € | 51 559.15 € | 107 847.41 € | 133 414.96 € | 198 750.99 € |
* Kerkfabriek Sint-Stefanus had een negatief investeringssaldo ten bedrage 245 euro hetwelke werd gecompenseerd met een overboeking uit het exploitatiebudget.
INVESTERING | SALDO 31/12/2020 | ONTVANGSTEN | GEMEENTELIJKE TOELAGE | UITGAVEN | SALDO 31/12/2021 |
Sint-Jan (Anz) | 585 496.28 € | 63 773.05 € | 521 723.23 € | ||
Sint-Theresia (Heir) | |||||
Sint-Stefanus (Vich) | 57 580.00 € | 57 825.00 € | 0 €* | ||
Sint-Antonius (Ing) | |||||
Sint-Arnoldus (Tie) | |||||
Sint-Petrus (Kas) | |||||
Sint-Mattheus (Gijz) | 9 060.00 € | 9 060.00 € | 0 € | ||
585 496.28 € | 66 640.00 € | 130 658.05 € | 521 723.23 € |
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 54 betreffende de indiening van de jaarrekening van de kerkraad bij het centraal kerkbestuur voor 1 maart;
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 55§1 betreffende de indiening van de jaarrekening door het centraal kerkbestuur bij de gemeenteoverheid waaronder de kerkfabrieken ressorteren en de provinciegouverneur voor 1 mei;
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 55§2 betreffende de advisering door de gemeenteraad binnen een termijn van 50 dagen. Indien er binnen deze termijn geen advies is bij de provinciegouverneur, wordt het geacht een positief advies te zijn;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, meer bepaald artikelen 39 tem 44 betreffende de uitwerking van de jaarrekening en de wijze van indiening;
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikels 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst;
De omzendbrief BB/2013/01 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst van 1 maart 2013.
Art.1: De rekening 2021 van volgende kerkfabrieken, ressorterend onder het centraal kerkbestuur Anzegem, gunstig te adviseren;
Art.2: Dit advies over te maken aan de provinciegouverneur
Art.3: Een afschrift van deze beslissing wordt aan de toezichthoudende overheid overgemaakt overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
RUBRIEK TOERISME
De dienst Toerisme werkte een zomeraanbod uit:
* Op 3 juli stelt een lokaal fruitbedrijf zijn fruitgaard open om er te genieten van een picknick. De picknick wordt vooraf samengesteld door de dienst Toerisme samen met enkele lokale handelaars. Nadien is er, in samenwerking met de dienst Cultuur, een familievoorstelling voorzien van het gezelschap Compagnie Krak.
* Op 28 augustus kan er ingeschreven worden voor een historische landschapswandeling in Kaster van ongeveer 5 à 6 km. De wandeling wordt gegidst door een archeologe en zal met een speelse maar wetenschappelijke manier gebracht worden.
Voor bovenstaande activiteiten moet er inschrijvingsgeld betaald worden. Hiervoor wordt er een toegankelijke, gezinsvriendelijke prijssetting voorgesteld.
Gezien er twee fietsroutes in het toeristisch assortiment worden toegevoegd, dient het algemeen gemeentelijk retributiereglement te worden aangepast en onderstaande prijzen toegevoegd:
* Omloop 2 Vlaanders: 1,5 euro per kaart (intergemeentelijk initiatief)
* Tiegembergfietsroute: 3 euro per kaart (intergemeentelijk initiatief)
RUBRIEK ONDERWIJS
Het gemeentebestuur ontving op 7 april ll. een e-mail van ABB met volgende opmerking:
Aangaande het in onderwerp vermelde retributiereglement dd. 8 maart 2022, heb ik volgende opmerking.
In artikel 1 § 1 is in de laatste paragraaf bepaald dat bij verlies en/of beschadiging van het materiaal, de gebruiker zelf moet instaan voor de vervanging van het materiaal of een geldelijke boete moet betalen overeenkomstig de waarde van het beschadigde of verloren materiaal. In dit kader wens ik u op het volgende te wijzen. Overeenkomstig de omschrijving van een retributie,
hoort het begrip boete niet thuis in een retributiereglement en het is dan ook aangewezen om bij de eerstvolgende wijziging van het reglement deze bepaling aan te passen, door het begrip boete te vervangen door het begrip vergoeding.
Voorgesteld wordt om aan deze opmerking tegemoet te komen.
Decreet Lokaal Bestuur
Algemeen gemeentelijk retributiereglement
Art. 1: De tarieven voor de zomerinitiatieven 2022 van Dienst Toerisme goed te keuren als volgt:
* Picknick lokaal fruitteeltbedrijf: € 20 (box voor volwassenen) / € 12 (kinderbox) / € 12 (apérobox 2 pers.)
* Historische landschapswandeling: € 8 / persoon (volwassenen en kinderen)
Art. 2: Het algemeen gemeentelijk retributiereglement wordt gewijzigd als volgt:
a) (punt 4. Vrije Tijd - Toeristische Brochures) - toevoeging van 2 brochures:
* Omloop 2 Vlaanders: 1,5 euro per kaart (intergemeentelijk initiatief)
* Tiegembergfietsroute: 3 euro per kaart (intergemeentelijk initiatief)
Deze prijzen worden goedgekeurd met onmiddellijke ingang.
b) (punt 7. Onderwijs)
In de rubriek 'onderwijs' wordt in §1 volgende tekstuele aanpassing gedaan:
....
- het materiaal bij verlies en/of beschadiging zelf vervangen of een geldelijke boete vergoeding betalen overeenkomstig met de waarde van het materiaal.
....
Art.3: deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van het administratief toezicht en bekendgemaakt zoals voorzien in het Decreet Lokaal Bestuur.
Sinds 1 juli 2011 is een keuring van de privéwaterafvoer van woningen en gebouwen verplicht. Deze verplichting van keuring van private riolering wordt opgelegd via het Algemeen Waterverkoopreglement. Dit reglement bepaalt de rechten en de plichten van de drinkwaterleverancier, de rioolbeheerder en de klant.
Een optimale afkoppeling op woningniveau is noodzakelijk om in aanmerking te komen voor de maximale subsidies vanwege de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) voor de uitvoering van rioleringswerken. Een gescheiden stelsel, o.a. 2DWA stelsel, werkt pas als een optimale afkoppeling voor elke woning gebeurt, zoniet moet de DWA-leiding overgedimensioneerd worden. Sedert 1 juli 2011 is de keuring verplicht (Besluit Vl.Regering 8 april 2011). Voor projecten, gegund na 1 juli 2011, waarbij een gescheiden riolering in de straat wordt aangelegd betaalt de VMM de subsidies pas uit indien alle woningen langs dat project goedgekeurd zijn.
3 projecten zijn inmiddels afgerond:
dossiernummer |
gemeente |
projectomschrijving |
subsidiebedrag grootte-orde |
subsidieproblematiek |
W208196 |
Anzegem |
Oplossen van knelpunten riolering centrum Ingooigem: aanleg van een gescheiden stelsel in de Sint-Antoniusstraat afkoppelen van een gracht thv de Schellebellestraat |
104.000 euro |
Niet alle woningen zijn afgekoppeld |
W209173 |
Anzegem |
Wegen- en rioleringswerken Doortocht N36 te Ingooigem |
410.000 euro |
Niet alle woningen zijn afgekoppeld |
W210058 |
Anzegem |
Weg- en rioleringswerken in het kader van de Dorpskernvernieuwing Gijzelbrechtegem |
360.000 euro |
Niet alle woningen zijn afgekoppeld |
Om maximaal resultaat te behalen, riep het gemeentebestuur in 2015 een belasting in het leven. Het grootste deel van de woningen langs hogervermelde trajecten stelde zich inmiddels in orde.
Op 25 maart 2021 werden alle eigenaars die dat nog niet gedaan hadden voor hierbovenvermelde projecten aangeschreven. Daarin werd aangegeven dat er een belasting van €1.000 per jaar zou geheven worden als er niet binnen de twee maanden een keuringsattest zou worden overgemaakt. Er werd vastgesteld dat er een aantal woningen zijn die een keuringsattest hebben ingediend in 2021, maar wel buiten de termijn van twee maanden die hierboven gesteld wordt. Verder zijn er ook een aantal woningen waarvoor tot op heden geen keuringsattest werd ingediend zonder dat er hiervoor een legitieme reden is. Deze eigenaars werden nogmaals uitgenodigd op een infovergadering, nl. op 24 maart ll. waarop vastgesteld werd dat niemand aanwezig was.
Vanuit Riopact wordt aangedrongen om de belasting nu te heffen voor diegene die nog steeds niet in orde zijn, anders dreigt het gemeentebestuur de subsidies te verliezen (in totaal €874.000 -zie tabel hierboven).
Er wordt voorgesteld dat de eigenaars in hogervermelde projecten, die zich in orde stelden, in 2021 nog vrijgesteld worden van de belasting. De overige eigenaars in hogervermelde projecten die zich nog niet in orde stelden, zullen hiertoe volgens het huidige reglement de belasting opgelegd worden en wel als volgt:
Art.5
Het belastbaar feit ontstaat wanneer de eigenaar binnen de twee maanden na aangetekend schrijven van de gemeente, geen keuringsbewijs van de riolering kan voorleggen dat bevestigt dat er optimaal afgekoppeld werd.
De belasting wordt vastgesteld met een forfaitair bedrag van € 1.000,00 per jaar.
De belasting is voor het eerst verschuldigd op 01 januari van het jaar dat volgt op het ontstaan van het belastbaar feit.
De belasting is onverdeeld op 01 januari verschuldigd tot en met het jaar waarin een positief keuringsbewijs kan voorgelegd worden.
Er is een nieuw Algemeen Waterverkoopreglement dat in voege treedt in 2 fasen (1 juli 2019 en 1 januari 2020). Met betrekking tot de keuring van de riolering is er een ministerieel besluit betreffende de keuring van de binneninstallatie en de privéwaterafvoer. Hierin worden een aantal zaken verduidelijkt wat betreft de uitvoering van de keuring van de private riolering.
Naar aanleiding van het nieuw Algemeen Waterverkoopreglement is een nieuw ministerieel besluit keuring in opmaak. Een rioolbeheerder kan ook bijkomende zaken laten keuren indien deze zijn opgenomen in een bijzonder waterverkoopreglement/aanvullende voorwaarden, goedgekeurd door de minister. De rioolbeheerder is verantwoordelijk voor de organisatie en kwaliteitsborging van de keuring privériolering op zijn grondgebied. Hij bepaalt de regels hieromtrent (wie mag deze keuring uitvoeren, wat dient geïnventariseerd te worden, aan welke eisen moet een keurder voldoen).
Bij (her)aanleg van een openbare gescheiden rioleringsstelsel wordt aan aangelanden conform Vlarem-wetgeving, opgelegd de private riolering maximaal af te koppelen, zijnde het hemelwater en huishoudelijk afvalwater te scheiden tot aan de openbare riolering. Dit heeft tot doel het openbare rioleringssysteem en de rioolwaterzuiveringsinstallatie optimaal te laten functioneren.
Bij de start van het ontwerp van rioleringswerken worden aangelanden van deze verplichting in kennis gesteld, waarna de rioolbeheerder en het gemeentebestuur de private afkoppeling begeleiden, middels opmaak van afkoppelingsstudie, opvolging door afkoppelingsmanager.
De subsidiërende overheid VMM, verplicht bovendien dat na uitvoering van de werken ten opzichte van aangelanden die de afkoppeling niet optimaal realiseerden, een proces-verbaal wordt opgemaakt wegens inbreuk op de Vlarem-wetgeving of de opmaak van een belastingkohier wegens niet optimaal afkoppelen, op straffe van verlies van subsidies.
Teneinde optimaal afkoppelingsresultaat van het privaat rioleringsstelsel bij openbare afkoppelingsprojecten te bekomen, is de opmaak van een proces-verbaal en navolgende vervolging door parket en rechtbank, niet het meest efficiënt middel. Aan gemeentebesturen wordt geadviseerd een belastingreglement op te maken betreffende "niet optimaal afkoppelen van private riolering".
Doel van dergelijk reglement is de onbereidwillige aangelande van een afkoppelingsproject, jaarlijks te belasten tot men middels een keuringsattest kan aantonen dat de private afkoppeling conform de afkoppelingsstudie werd uitgevoerd. Om een extra incentive te geven om deze afkoppeling binnen de kortst mogelijk termijn na het verstrijken van de 'normale' uitvoering alsnog te realiseren, wordt de belasting per maand berekend.
De belastingbasis neemt een aanvang 6 maanden na de voorlopige oplevering van de betreffende openbare rioleringswerken of 6 maanden na goedkeuring van betreffend besluit voor aangelanden van die werken waarbij reeds een private afkoppelingsverplichting geldt, teneinde eenieder de mogelijkheid te bieden zich in orde te stellen.
Er blijken enerzijds een aantal private aansluitingen op de openbare riolering zonder aanvraag bij de rioolbeheerder te worden uitgevoerd, en anderzijds een beperkt aantal nieuwbouwwoningen te voldoen aan de reglementering betreffende keuring van de binneninstallatie en privéwaterafvoer. Tevens blijkt er geen enkele controle te bestaan op de uitvoering van de verplichtingen inzake buffer- en infiltratievoorzieningen opgelegd overeenkomstig het hemelwaterdecreet, bij omgevingsvergunningen.
De verplichte regenwaterrecuperatie, -infiltratie en/of -buffering zijn noodzakelijk om waterschaarste en verdroging te bestrijden. De controle en het toezicht erop is aan de gemeente opgedragen.
Om maximaal resultaat te halen en de wetgeving te laten respecteren is het belasten op de niet-maximale-afkoppeling noodzakelijk naar analogie met afkoppelingen van private rioleringen naar aanleiding van openbare afkoppelingsprojecten.
De belastingbasis neemt een aanvang na de domiciliëring of ingebruikname van de vergunde werken, meer bepaald 6 maanden na vaststelling en aanmaning.
Het Wetboek van inkomstenbelastingen van 10 april 1992 zoals van toepassing inzake provincie- en gemeentebelastingen.
Het Wetboek minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van 13 april 2019.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.
De omzendbrief van 15 februari 2019 KB/ABB 2019/2 betreffende de coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit.
De Europese Kaderrichtlijn Water van 22 december 2000 welke tot doel stelt om de watervoorraden, de waterbeheersing en de kwaliteit van de leefomgeving veilig te stellen.
Het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 6 februari 1991 houdende de vaststelling van het Vlaams Reglement betreffende de milieuvergunning (VLAREM I) en latere wijzigingen. Het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende de algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (VLAREM II) en latere wijzigingen.
Het subsidiebesluit de dato 1 februari 2002 en de wijzigingen bij besluiten van 29 april 2005 en 10 maart 2006, houdende subsidiëring van gemeentelijke rioleringen, waarbij de nieuwe afkoppelingsregels dienen toegepast op alle aanvragen voor (her)aanleg van gemeentelijke rioleringen.
De Vlarem-wijziging ten gevolge van de implementatie van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 maart 2006 houdende vaststelling van de regels voor de scheiding tussen de gemeentelijke en bovengemeentelijke saneringsverplichtingen en de vaststelling van de zoneringsplannen waarbij nieuwe eisen opgelegd worden welke vertaald worden in het begrip ‘optimale afkoppeling’. De term ‘optimale afkoppeling’ betekent dat bij de aanleg of heraanleg van riolering het hemelwater van particuliere woningen langsheen het tracé van de werken optimaal dient afgekoppeld te worden. Dit betekent dat bij open en halfopen bebouwing alle hemelwater gescheiden van het afvalwater dient afgevoerd te worden. Dit betekent dat bij gesloten bebouwing het hemelwater gescheiden van het afvalwater dient afgevoerd te worden, behalve indien hiervoor leidingen door of onder de woning dienen aangelegd te worden.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 08 april 2011 houdende bepalingen van rechten en plichten van de exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk en hun klanten met betrekking tot de levering van water bestemd voor menselijke consumptie, de uitvoering van de saneringsverplichting en het Algemeen Waterverkoopreglement, artikel 8, artikel 12, § 1, waardoor een keuring van de privéwaterafvoer verplicht is in volgende gevallen:
o voor de eerste ingebruikname,
o bij belangrijke wijzigingen,
o na vaststelling van een inbreuk bij gelijkvormigheid (de wettelijke voorschriften) op verzoek van de exploitant,
o bij aanleg van een gescheiden riolering op het openbaar domein.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 28 juni 2011 betreffende de keuring van de binneninstallatie en de privéwaterafvoer.
Het ministerieel besluit van 20 augustus 2012 tot vaststelling van de code van goede praktijk voor het ontwerp en de aanleg van rioleringssystemen. https://www.integraalwaterbeleid.be/nl/publicaties/code-goede-praktijk-rioleringssystemen
Gemeenteraadsbesluit van 7 juli 2015 houdende goedkeuren belastingsreglement op het niet-optimaal afgekoppeld zijn van woningen gelegen langs rioleringsprojecten gegund na 1 juli 2011,
Art.1: Eenmalig afwijking toe te staan van de termijn waarbinnen de woningen langs onderstaande projecten het keuringsattest moesten voorleggen waaruit blijkt dat men optimaal afgekoppeld is, gezien ten gevolge corona er minder aannemers beschikbaar waren en/of keuringsverslagen door de keurder niet tijdig konden overgemaakt worden. Deze eigenaars die hun keuringsattest ondertussen hebben overgemaakt worden vrijgesteld van deze belasting. De eigenaars van de woningen die bijgevolg op 10 mei 2022 geen keuringsattest hebben overgemaakt , wordt vanaf 1 januari 2023 de hogervermelde belasting van 7 juli 2015 toegepast.
Het belastingsreglement van 7 juli 2015 blijft van toepassing tot het jaar waarin alle niet optimaal en reglementair afgekoppelde woningen een conform keuringsattest voorgelegd hebben. Daarna wordt het reglement - dat enkel nog voor onderstaande projecten van toepassing is - van rechtswege opgeheven.
dossiernummer |
Gemeente |
projectomschrijving |
W208196 |
Anzegem |
Oplossen van knelpunten riolering centrum Ingooigem: aanleg van een gescheiden stelsel in de Sint-Antoniusstraat afkoppelen van een gracht thv de Schellebellestraat |
W209173 |
Anzegem |
Wegen- en rioleringswerken Doortocht N36 te Ingooigem |
W210058 |
Anzegem |
Weg- en rioleringswerken in het kader van de Dorpskernvernieuwing Gijzelbrechtegem |
Art.2: Volgend belastingsreglement wordt vastgesteld:
Artikel 1: voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025 wordt een gemeentebelasting gevestigd op het niet optimaal afkoppelen van hemelwater op privéterrein n.a.v. de realisatie van een gescheiden rioleringsstelsel in door de gemeente goedgekeurde afkoppelingsprojecten of het plaatsen van een IBA (individuele behandeling afvalwater), op het illegaal aansluiten op de openbare riolering, en ingeval van niet conforme keuring van de privéwaterafvoer in uitvoering van het besluit van de Vlaamse regering van 8 april 2011 houdende bepalingen van rechten en plichten van de exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk en hun klanten met betrekking tot de levering van water bestemd voor menselijke consumptie, de uitvoering van de saneringsverplichting, de niet-aangesloten binneninstallatie en installaties voor tweedecircuitwater in onroerende goederen die niet aangesloten zijn of worden op het openbaar waterdistributienetwerk, en het algemeen waterverkoopreglement.
Artikel 2: Definities:
Onder ‘afkoppelingsproject’ wordt verstaan ‘elk door het college van burgemeester en schepenen of door de gemeenteraad goedgekeurd project met realisatie van een gescheiden afvoer van hemelwater en huishoudelijk afvalwater sinds invoering van de verplichte keuring van de privéwaterafvoer.
Met ‘entiteit’ wordt bedoeld: ‘elke woongelegenheid, gebouw, parking,...'.
Artikel 3: De belasting is verschuldigd door de eigenaar van de entiteit:
§1. waarvan de entiteit gelegen is binnen een afkoppelingsproject dat voorlopig opgeleverd wordt na inwerkingtreding van dit besluit- die uiterlijk 6 maanden na de datum van aanmaning door het gemeentebestuur (die ten vroegste zal gebeuren na de datum van het proces-verbaal van de voorlopige oplevering van de wegenis- en rioleringswerken op het openbaar domein), niet beschikt over een conform keuringsattest van de privéwaterafvoer.
§2. waarvan wordt vastgesteld dat de nieuwe/gewijzigde rioolaansluiting niet werd aangevraagd bij en uitgevoerd in opdracht van de rioolbeheerder en "eigenhandig" (zelf of door een eigen aangestelde aannemer) werd gerealiseerd, en waarvan 6 maanden na aanmaning door het gemeentebestuur/rioolbeheerder de aansluiting niet werd geregulariseerd,
§3. waarvan de rioolbeheerder, noch het gemeentebestuur beschikt -na ingebruikname van de entiteit- over een conform keuringsattest van de privéwaterafvoer, binnen een termijn van 6 maanden na aanmaning door het gemeentebestuur/rioolbeheerder.
De belasting is verschuldigd indien één van de bovenstaande voorwaarden is vervuld.
Artikel 4: Keuring privéwaterafvoer
De keuring van de privéwaterafvoer dient te gebeuren conform artikel 12/1 Besluit van de Vlaamse Regering van 8 april 2011 houdende bepalingen van rechten en plichten van exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk en hun klanten met betrekking tot de levering van water bestemd voor menselijke consumptie, de uitvoering van de saneringsverplichting, de niet-aangesloten binneninstallatie en installaties voor tweedecircuitwater in onroerende goederen die niet aangesloten zijn of worden op het openbaar waterdistributienetwerk, en het algemeen waterverkoopreglement, het toepasselijke ministerieel besluit en het Bijzonder Waterverkoopreglement van De Watergroep.
Artikel 5: Belastingplichtige:
§1. de belasting slaat op de eigendom en is verschuldigd door wie op 1 januari van het aanslagjaar eigenaar, erfpachter, opstalhouder of vruchtgebruiker is van het belastbaar goed.
§2. ingeval er een recht van opstal, erfpacht of vruchtgebruik bestaat, zijn respectievelijk de opstalgever, de erfpachtgever en naakte eigenaar hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting.
§3. indien het belastbaar goed in onverdeeldheid toebehoort aan verschillende personen, wordt de belasting op naam van de onverdeeldheid gevestigd, terwijl de leden hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de betaling van de volledige belasting.
Artikel 6: Vrijstellingen:
Volgende belastingplichtigen kunnen worden vrijgesteld van deze belasting:
§1. een nieuwe eigenaar: de nieuwe eigenaar, die op 1 januari minder dan één jaar eigenaar is, wordt vrijgesteld van deze belasting. Deze vrijstelling geldt voor één aanslagjaar volgend op de datum van de notariële akte.
§2. entiteiten volledig gelegen binnen een onteigeningsplan: de eigenaar zoals bedoeld in artikel 5, van entiteiten die op 1 januari van het aanslagjaar binnen de grenzen van een door de bevoegde overheid goedgekeurd onteigeningsplan liggen of waarvoor geen omgevingsvergunning meer wordt afgeleverd omdat een onteigening wordt voorbereid.
Artikel 7: Procedure:
Een door de gemeente gemachtigd ambtenaar stelt op aangeven van de rioolbeheerder Riopact jaarlijks per 1 januari vast:
De belasting wordt als volgt berekend:
De belasting blijft verschuldigd zolang de eigenaar geen conform keuringsattest bezorgt aan het gemeentebestuur, dan wel de rioolbeheerder (datum poststempel of datum e-mail telt met betrekking tot registratie ontvangst van het conform keuringsattest). De belasting wordt berekend a rato van het aantal maanden dat de belastingplichtige niet in overeenstemming is/was met het verplichte positief keuringsattest.
Artikel 8: Het kohier wordt opgemaakt en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen en dit ten laatste op 30 juni van het jaar volgend op het aanslagjaar.
Artikel 9: De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet door middel van overschrijving op het vermelde rekeningnummer.
Artikel 10: De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig de bepalingen voorzien in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, invordering en geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.
Bezwaarschriften kunnen via duurzame dragen (e-mail) worden ingediend binnen de termijnen en onder de voorwaarden vermeld in bovenstaand lid. De contactgegevens voor het op deze wijze indienen van bezwaarschriften zijn: gemeentebelastingen@anzegem.be
Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen de 15 dagen na indiening ervan.
Artikel 11: Dit reglement treedt met onmiddellijke ingang in werking.
Art.3: De burgemeester maakt het reglement via de webtoepassing van de gemeente bekend overeenkomstig artikel 285 §1 en artikel 286 §1 van het decreet lokaal bestuur. In uitvoering van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur brengt de gemeente op dezelfde dag als de bekendmaking van de besluiten op de webtoepassing van de gemeente, de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking ervan.
De 11 Vlaamse streekintercommunales, waaronder Leiedal, hebben een aankoopcentrale duurzame voertuigen 'Gestroomd.be' opgestart waartoe oa lokale besturen kunnen toetreden. IGEMO, de streekintercommunale van de regio Rivierenland (arrondissement Mechelen) neemt hierbij de overkoepelende rol op zich als opdrachtencentrale. Door samen te werken garanderen de streekintercommunales de nodige schaalgrootte. Deze aankoopcentrale omvat zowel duurzame personenvoertuigen van diverse merken, minibusjes als vrachtwagens (waarbij ook volledig op maat kan gewerkt worden). Meer informatie en op termijn de volledige catalogus zal kunnen teruggevonden worden op www.gestroomd.be.
Gezien de vele voordelen wordt voorgesteld om toe te treden tot deze aankoopcentrale. Deze aankoopcentrale duurzame voertuigen biedt heel wat voordelen en sluit aan bij de in het het meerjarenplan 'Anzegem morgen' opgenomen actie 2.5.1: 'Uitrol burgemeestersconvenant en bijhorende acties' met CO2-reductie al belangrijkste doelstelling.
Indien de gemeente Anzegem zou toetreden tot deze aankoopcentrale zal Leiedal fungeren als eerste aanspreekpunt en doorgeefluik.
Er wordt een commissie aangerekend per aangekocht voertuig afhankelijk is van de soort/aard van dit voertuig.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 8 september 2009 betreffende de definitie van het begrip ‘dagelijks bestuur’, gewijzigd bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 15 december 2014, en herbevestigd door de gemeenteraad d.d. 31 januari 2019, en de visumplichtige verrichtingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikels 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Art.1: Toe te treden tot de aankoopcentrale duurzame voertuigen 'Gestroomd.be', opgestart door de 11 Vlaamse Streekintercommunales. Deze gemeentelijke intenties mogen overgemaakt worden aan Leiedal.
Art.2: Een afschrift van deze beslissing wordt aan de toezichthoudende overheid overgemaakt overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Alle huur- en onderhoudscontracten met Canon Belgium nv voor fotokopiemachines lopen ten einde in 2023. Door de gestegen prijzen van grondstoffen, transport, elektriciteit, ... wordt er een prijsstijging verwacht van +- 10%, voor contracten die zouden afgesloten worden na 15 mei 2022. Daarom wordt er voorgesteld om nu reeds de contracten te vernieuwen.
Eerder werd de deelname aan het raamcontract 'print-as-a-service via een productcatalogus' van de stad Kortrijk door de gemeenteraad goedgekeurd. Via dit raamcontract kunnen de zestien bestaande fotokopiemachines vervangen worden, en daarbovenop twee nieuwe machines geleased worden.
De contracttermijn is 72 maanden en de startdatum zal afhankelijk zijn van de leveringsdatum van de toestellen, die vermoedelijk zal gebeuren in oktober 2022. De huur- en licentieprijs voor de achttien toestellen zal 1.549,99 euro excl. btw per maand bedragen, dit is voordeliger dan de prijs van 1.698,10 euro excl. btw per maand die we nu betalen voor zestien toestellen. Alsook is de prijs van de gemaakte afdrukken goedkoper.
Configuratie Beheer |
11 x Canon IR ADV DX C5840i + single pass feeder + 2 extra lades + interne finisher 1 x Uniflow online packet: 13 x cloud print & scan + 3 x cloud image processing + 13 kaartlezers |
Looptijd overeenkomst |
72 maanden als de toestellen geleverd worden in oktober 2022, is de startdatum 01/11/2022 |
Maandelijkse huurprijs | 1.549,99 euro excl. btw per maand |
Vast maandelijks afdrukvolume IR ADV DX C58xxi reeks IR ADV DX C357i Totaal per maand |
558,85 euro excl. btw per maand |
Meerafdrukken A4 worden jaarlijks afgerekend A3 afdrukken worden jaarlijks aangerekend volgens het werkelijk gemaakt volume |
|
Canon Service Plan |
inbegrepen |
De uitgave voor deze opdracht bedraagt 2551,70 euro incl. btw per maand of 183.722,14 euro incl. btw bij 72 maanden.
Er is budget beschikbaar onder jaarbudgetrekening exploitatie GBB_ICT/0119-01/6150070.
Er kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de aankoopcentrale gebruik gemaakt worden waardoor het bestuur krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Deze raamovereenkomst biedt scherpere prijzen, tijds- en kostenbesparing gezien het bestuur zelf geen gunningsprocedure dient te voeren.
De uitgave voor deze opdracht bedraagt 2551,70 euro incl. btw per maand of 183.722,14 euro incl. btw bij 72 maanden.
Er is budget beschikbaar onder jaarbudgetrekening exploitatie GBB_ICT/0119-01/6150070.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 8 september 2009 betreffende de definitie van het begrip ‘dagelijks bestuur’, gewijzigd bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 15 december 2014, en herbevestigd door de gemeenteraad d.d. 31 januari 2019, en de visumplichtige verrichtingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikels 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 8 september 2009 betreffende de definitie van het begrip ‘dagelijks bestuur’, gewijzigd bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 15 december 2014, en herbevestigd door de gemeenteraad d.d. 31 januari 2019, en de visumplichtige verrichtingen.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 11 juni 2020 deel te nemen aan het raamcontract 'print-as-a-service via een productcatalogus' van de stad Kortrijk.
Art.1: Akkoord te gaan met het voorstel voor het huren van 18 nieuwe fotokopiemachines bij Canon Belgium nv, Berkenlaan 3, 1831 Machelen voor een periode van 72 maanden, via het raamcontract 'print-as-a-service via een productcatalogus' van de stad Kortrijk. De startdatum van het contract zal afhankelijk zijn van de leveringsdatum van de toestellen.
De maandelijkse huurprijs bedraagt 1.549,99 euro excl. btw per maand.
Een vast maandelijks afdrukvolume wordt aangerekend aan 558,85 euro excl. btw per maand.
De meerafdrukken worden jaarlijks afgerekend aan deze tarieven:
Een organisator moet vanaf 1 januari 2022 een opportuniteitsadvies aanvragen bij het lokaal bestuur voor:
Voor het opstellen van het advies worden volgende criteria in acht genomen:
De procedure voor het opstellen van het opportuniteitsadvies gaat als volgt:
De adviesvraag moet ingediend worden via het webformulier (via website Anzegem). Binnen 7 dagen na indienen ontvangt de aanvrager via mail een ontvangstbevestiging. Een aanvraag is volledig en ontvankelijk als de aanvraag:
Naam en adres aanvrager
Telefoonnummer en mailadres aanvrager
Adres locatie groepsopvang
Aantal te realiseren kinderopvangplaatsen
Soort opvang (inkomensgerelateerd, vaste prijs)
Om de neutraliteit te behouden zal het advies worden opgesteld door de verantwoordelijke Lokaal Loket Kinderopvang, voorzitter Lokaal Overleg Kinderopvang en verantwoordelijke regierol Buitenschoolse Kinderopvang.
Gunstig advies LOKA 31 maart 2022.
Ter kennis gegeven aan de gezins- en welzijnsraad op 9 mei 2022.
niet van toepassing
Besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2013 (BS 18 juni 2013) houdende het lokaal beleid kinderopvang.
Besluit van de Vlaamse regering van 29 januari 2021 tot wijziging van de regelgeving over de voorwaarden en procedure in het kader van de toekenning van een vergunning of subsidie aan een organisator van kinderopvang en buitenschoolse opvang en over voorwaarden voor het lokaal bestuur in het kader van het lokaal beleid kinderopvang.
Art.1: keurt het voorgesteld opportuniteitsadvies bij een vergunningsaanvraag van een organisator van kinderopvang goed (zie bijlage).
Art.2: neemt akte van het positief advies van LOKA, gemaakt op 31 maart 2022
Art.3: geeft het mandaat aan de verantwoordelijke van het Lokaal Loket Kinderopvang, voorzitter van LOKA en verantwoordelijke van de regierol Buitenschoolse Kinderopvang om aan de hand van de opgestelde criteria een advies op te stellen.
In het kader van de realisatie van onze gelijkblijvende doelstellingen rond cultuurbeleid, is het de taak van de lokale overheid om zoveel mogelijk inwoners aan kunst en cultuur te laten participeren op basis van een grote diversiteit in het aanbod en een evenwichtige spreiding over het grondgebied.
Na de moeilijke coronaperiode wordt in de cultuursector stilaan de draad van het “normale” leven terug opgenomen , en wordt ook in GC De Zinnen, net zoals dat in alle ons omliggende cultuurcentra van de regio het geval is, een nieuw seizoen klaargestoomd.
Het Gemeenschapscentrum ontwikkelt ieder jaar een voorstel van programmatie, in casu 2022- 2023, en koppelt daar ook een voorstel van ticketprijzen en kortingformules aan. Het voorliggend voorstel is inzake geraamde uitkoopsommen en bijhorende technische onkosten voor de respectieve producties analoog aan de voorgaande werkjaren.
Er wordt hierbij nauwlettend toegezien op onze financiën en ondanks de stijging in uitkoopsommen, technische kosten over de voorbije jaren heen… .proberen we opnieuw een aantrekkelijk aanbod te verwezenlijken.
Merk op dat we meer dan vroeger bewust opteren voor een aantal weliswaar duurdere maar bekendere namen als “kapstok” om ons abonnement aan op te hangen ( mensen kiezen meer en meer voor bekendere tv-gezichten ) maar dat we hiertegenover het aanbod aan producties in aantal beperken om het budgettaire evenwicht te behouden en ook steeds een aanvaardbare ticketprijs voorstellen, waarbij elementen als naambekendheid van de artiest, toegankelijkheid van de voorstelling, verkoopshaalbaarheid voor de partner-vereniging , uitkoopsom tegen elkaar worden afgewogen.
Normaliter worden ook zoveel mogelijk partners gezocht via onze lokale verenigingen. Omwille van de coronacrisis zijn een aantal bestuursploegen nog niet tijdig samengekomen en konden ze nog niet allemaal een definitief fiat geven omtrent een mogelijke samenwerking, maar het ligt wel in de bedoeling om hen ook dit nieuwe seizoen , eventueel op basis van afspraken die korter in de tijd dienen gemaakt, alsnog zoveel mogelijk te betrekken.
In de nasleep van de coronacrisis dient een zeer beperkt aantal voorstellingen die in de loop van de vorige seizoenen werden afgelast , alsnog hernomen, eerst en vooral in navolging van onze contractvoorwaarden en daarnaast ook op uitdrukkelijk verzoek van de sector om die niet helemaal te ontwrichten.
Voor de bekendmaking van dit seizoensaanbod wordt gebruik gemaakt van aangepaste publicitaire kanalen en wordt ook opnieuw een kick-off avond georganiseerd, zodat de verkoop vanaf de tweede helft van juni kan worden opgestart.
Decreet Lokaal Bestuur
Art.1: onderstaande principes voor de opmaak van de seizoensprogrammatie 2022-2023 ( met bijhorende raming van uitkoopsommen en technische onkosten), evenals de bijhorende ticketprijsbepaling, kortingformules en samenwerkingsverbanden en de noodzakelijke publicitaire ondersteuning (zoals in de respectieve rubrieken van de bijlage toegelicht) voor dit seizoensaanbod goed te keuren.
NIEUW SEIZOEN: NAJAAR 2022 – AVONDVULLENDE VOORSTELLINGEN: 7.845
15 oktober: The Bonanzas – Old times Favourites - €2.450- ticketprijs € 14 – partnervereniging St. Stefanuskoor Vichte
4 november: Jong Bloed Comedy – Jade Mintjes & Jeroen Verdick – 1400 – ticketprijs €10 (eenheidsprijs) -partnervereniging in onderhandeling
2 december: Beatle Story ( herneming vorige seizoenen) – €2.695 – ticketprijs € 16 – partnervereniging KH De Eendracht Anzegem-Ingooigem
7 december: Armand – Kevin Van Doorslaer - €1300- ticketprijs €10 (eenheidsprijs) – ikv WK voetbal – partner Sportraad
NIEUW SEIZOEN VOORJAAR 2023- AVONDVULLENDE VOORSTELLINGEN: 15.550
20 januari: Achteraf niet komen huilen – Robrecht Vanden Thoren ( cabaret) - € 1950- ticketprijs € 14- partner OC d’Iefte Deerlijk & Markant Anzegem
24 februari: Perpetuum Mobile ( herneming vorige seizoenen)- Tine Embrechts, Bert Verbeke, William Bouva, Peter Thyssen - €3.650- €16 – partner CC Spikkerelle Avelgem ( & extra partnervereniging nog in onderhandeling)
2 maart: Room 13/Kapinga Gysel – Bach to Black - € 4.350 – ticketprijs € 22 – partner CC De Schakel Waregem
31 maart: SUKR- Het Eenzame Westen - €3.300 – ticketprijs €14 – partnervereniging Ferm Ingooigem
20 april: AfriVlaams- Klaas Delrue & Stefan Dixon - €2.300- ticketprijs €14 – partner wereldraad
NIEUW SEIZOEN FAMILIEVOORSTELLINGEN 2022-2023: 4.275
25 september : School Kaster locatieproject – Funky Frida - € 875
22 januari : BB- Wonderland Collectief – ( 6ma tot 1,5 j) - €1600 (3 voorstellingen/dag)- partner CC De Schakel
4 maart: Click – Sprookjes Enzo ( 3+) - € 1800
NIEUW SEIZOEN BUITENBEENTJES & SENIORENVOORSTELLINGEN 2022-2023: 3.300
12 december: Boudewijn, le roi triste – Erik Goris ( herneming vorig seizoen) - € 1200 – ticketprijs € 12 – partner SAR
17 april: Riet & Roy ( muziek)- €2.100 – ticketprijs € 12 – partner SAR
Voor de voorstellingen buitenshuis dienen we enkel tickets te verkopen en betalen we achteraf de verkochte tickets aan het organiserende centrum terug; Verder hebben wij hieraan geen kosten maar kunnen we onze abonnees wel een ruimer aanbod aanbieden zonder extra financiële engagementen van onzentwege. De ticketprijs hiervoor wordt autonoom door het organiserende centrum bepaald en wij nemen die integraal over.
VOORSTEL PRODUCTIES BUITENSHUIS SEIZOEN 2022-2023
27 oktober – Absynthe Minded - Spikkerelle Avelgem
17 december – Wannes Capelle & Nicolas Callot – Mozart in het West-Vlaams – St. Columba Kerk Deerlijk ( org. OC d’ Iefte Deerlijk )
25 februari – 25 jaar Piv Huvluv – Waregem Expo ( org. CC De Schakel)
Hieraan wordt nog één familievoorstelling toegevoegd in het voorjaar 2023 in Cc De Schakel Waregem
SCHOOLVOORSTELLINGEN SEIZOEN 2022-2023
Ticketprijs lager onderwijs €6 / ticketprijs secundair onderwijs € 7 . Alle leerlingen van alle scholen uit zowel lager als middelbaar onderwijs krijgen de kans om éénmaal per jaar een professionele voorstelling bij te wonen aangepast aan hun leeftijd met bijhorende educatieve omkadering. Hiervoor wordt ook in het nodige busvervoer voorzien en dat is inbegrepen in deze prijs.
BEPALING TICKETPRIJZEN
Voor de ticketprijzen hanteren we volgende formule:
Standaardprijs = prijs die je zonder korting voor een ticket betaalt
Eenheidsprijs= prijs waarop geen enkele korting kan worden toegestaan ( vb. omwille van de verplichtingen in de contractovereenkomst, of omdat we al een uitzonderlijk toegankelijke prijs hanteren )
Vanaf 4 verschillende avond- of matineevoorstellingen geldt op de producties in het eigen GC een abonnementskorting van € 2 op de standaardprijs. Abonneekortingen zijn niet cumuleerbaar met andere kortingen.Als abonnee kan je een seizoen lang van de korting genieten, ook voor bijkomende voorstellingen.
Andere toegepaste prijzen/ kortingformules :
- korting voor senioren op de standaardprijs voor losse tickets van zowel eigen avond- als matineevoorstellingen: € 1
- familieaanbod:– eenheidsprijs voor deze voorstellingen = € 8 ( zijn erop gericht om gezinnen met kinderen tegen een betaalbare prijs met diverse kunstvormen te laten kennismaken) Uitzonderlijke korting € 1 voor leden gezinsbond op spaarkaart ( als tegenprestatie voor de voorstellingen waar er wordt gebruik gemaakt van regionale en/of nationale gezinsbondpromotiekanalen)
- Jongerentarief ( -26 jaar) voor alle avond- en matineevoorstellingen in eigen gemeenschapscentrum : € 11 ( behalve voor eenheidsprijzen )
-Familievoorstellingen of voorstellingen met een eenheidsprijs laten niet toe een abonneekorting op de vermelde ticketprijs toe te staan maar kunnen wel aan het totaal aantal voorstellingen van het keuze- abonnement worden toegevoegd
-Groepskorting: €1 op de standaardprijs voor groepen vanaf 10 personen
Reducties zijn niet onderling cumuleerbaar
- schoolvoorstellingen: cfr. supra
- samenwerkingsformule met partners uit het verenigingsleven:
Op de kaartenverkoop : minimum 30 kaarten ( of meer) verkopen en daarvan komt ¼ van de ticketprijs aan de organisatie ten goede. Wie minder dan 30 kaarten verkoopt, krijgt geen percentage op de ticketprijs.
Baruitbating waarnemen op de avond van de voorstelling zelf ( winst tvv de organisatie). Recent is de samenwerking met de ouderraden voor de familievoorstellingen hieraan toegevoegd als volgt: baruitbating voor eigen rekening door de meewerkende organisaties en € 1 voor de vereniging op elke door hen verkochte kaart.
Naar aanleiding van de coronamaatregelen konden bovenvermelde samenwerkingsformules echter niet altijd worden toegepast ( vb. baruitbating niet altijd mogelijk, maar wel extra personeelsinzet nodig om locaties coronaproof in te richten of voor ticketcontrole/onthaal publiek). Hiervoor wordt eveneens een beroep gedaan op lokale verenigingen op basis van een systeem dat geënt is op een gewone vrijwilligersvergoeding van €5/persoon./uur x aantal ter beschikking gestelde personen met een maximum van €120/vereniging/avond. Dit wordt veiligheidshalve opnieuw mee opgenomen in de diverse samenwerkingsformules, mocht dit desgevallend opnieuw aan de orde zijn.
- samenwerking met de culturele centra uit het omliggende: cfr. supra
- Tickets worden niet omgeruild of terugbetaald, behalve als de voorstelling omwille van overmacht niet doorgaat.
Publiciteit
In overleg met de communicatieverantwoordelijke en conform hetgeen werd afgesproken in het overleg van 15/9/2011 met de verschillende dienstverantwoordelijken/adviesraden wordt een volwaardige seizoensbrochure uitgewerkt . Daartoe worden de nodige prijsoffertes opgevraagd en aan het Schepencollege voorgelegd om dit zo goedkoop mogelijk gerealiseerd te krijgen.
Simulatie balans uitgaven-inkomsten ( op basis van een raming van de uitgaven voor het nieuwe seizoen najaar 2022/voorjaar 2023 en de inkomsten voor het laatste volwaardig kalenderjaar 2019 ( kalenderjaren 2020/ 2021 waren niet representatief voor de werking )
Raming uitkoopsommen najaar 2022: 7.845
Raming uitkoopsommen voorjaar 2023: 15550
Raming uitkoopsommen familievoorstellingen: 4.275
Raming uitkoopsommen buitenbeentjes en seniorenvoorstellingen: 3300
Raming uitkoopsommen schoolvoorstellingen: 23.000 ( naar analogie met vorige seizoenen, keuzes nog niet definitief afgerond)
Totaal: 53970
+ raming + 30% bijkomende onkosten ( btw, catering, vervoer, sabam, publiciteit, , inhuren techniek , overnachting gezelschap e.d.) = 70.161
Inkomsten uit eigen ticketverkoop kalenderjaar 2019: 29.990,40
inkomsten uit schoolvoorstellingen kalenderjaar 2019: 11.400
Totaal: 41.390,40
Dit betekent een geraamde eigen gemeentelijke investering van € 28.770,60 voor de realisatie van een volledig cultuurseizoen over alle doelgroepen heen.
Ter informatie in de rand: subsidie ten bedrage van € 81.533 werd in het verleden rechtstreeks toegekend op basis van onze concrete actiepunten ter uitvoering van het lokaal cultuurbeleid ( zowel voor personele als voor productiekosten) maar wordt sinds 2016 als niet-geoormerkt bedrag geïntegreerd in het Gemeentefonds.
Conform het huishoudelijk reglement wordt de mogelijkheid geboden om schriftelijk en mondeling vragen te stellen. Mondelinge vragen worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. De vragen en de eventuele antwoorden net als de mededelingen worden opgenomen in het zittingsverslag.
De voorzitter sluit de zitting op 10/05/2022 om 20:15.
Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.
Namens Gemeenteraad,
Sonja Nuyttens
Algemeen directeur
Koen Tack
Voorzitter