De voorzitter opent de zitting op 07/10/2025 om 19:00.
In een aantal situaties wordt vastgesteld dat het inkomen - bijna altijd uit sociale uitkeringen - van alleenstaanden en gezinnen te laag is om op een menswaardige manier te kunnen leven. OCMW's voorzien daarom al sinds jaar en dag in een systeem van aanvullende financiële steun waarbij het BCSD - mits voldaan wordt aan een aantal voorwaarden zoals begeleiding door de sociale dienst, inzage in inkomsten en uitgaven, enz. en op basis van een aantal parameters - kan beslissen om een aanvullende financiële steun uit te betalen.
OCMW's werden de voorbije jaren door de federale overheid via een (tijdelijke en financiële) stimulans aangemoedigd om voor het beslissen en bepalen van deze aanvullende financiële steun, gebruik te maken van REMI. Dit is een softwaresysteem dat een inschatting maakt van het inkomen dat een gezin nodig heeft op basis van de concrete gezinssituatie en rekening houdt met de zogenaamde referentiebudgetten.
https://www.referentiebudget.be/
De Sociale Dienst werkte een voorstel uit van een handelingskader waarin een aantal uitgangspunten en principes vastgelegd worden hoe we hier in Anzegem kunnen mee omgaan (zie bijlage). Dit werd op de raadscommissie grondig toegelicht aan de hand van een presentatie.
In de vorige legislatuur werd via de provincie West-Vlaanderen een projectsubsidie ingediend (en goedgekeurd) om in Anzegem een Buurtwerking op te starten. Het project bestaat uit 2 grote onderdelen, nl. enerzijds de Klapkeskarre die sinds dit voorjaar langsgaat in een aantal wijken/buurten en daar inzet op ontmoeting en verbinding en anderzijds het realiseren van een Buurthuis in de gebouwen achter de assistentiewoningen op de Heirweg.
Net voor de zomer werden een aantal aanpassingswerken uitgevoerd en ondertussen werd ook werk gemaakt van de verdere inrichting/uitrusting van het gebouw.
In de zomervakantie werden al enkele 'testactiviteiten' georganiseerd vanuit de SAR. Vanaf begin oktober starten we met de wekelijkse Buurtbistro op donderdagmiddag en wordt de verdere werking van het Buurthuis uitgerold. Vanaf half november keert de voedselbedeling terug naar het gebouw en start de werking sociale kruidenier ('t Winkelke) op dinsdag.
Aan de Gemeenteraadscommissie werd verdere toelichting gegeven over het concept en de stand van zaken van het Buurthuis.
Voedselhulp vormt in onze gemeente een tijdelijke ondersteuning aan mensen in een structurele armoedeproblematiek. Het Sociaal Huis van Anzegem erkent het recht op gezonde, kwaliteitsvolle voeding als een fundamenteel sociaal grondrecht. OCMW Anzegem heeft sinds 2014 een voedselbedeling. Deze vindt plaats in 't Winkelke gelegen aan de Schaagstraat 1 te Anzegem en is wekelijks open op dinsdagnamiddag van 14u tot 17u dankzij een enthousiast team van vrijwilligers.
‘t Winkelke staat niet open voor het brede publiek maar biedt materiële steun aan gezinnen in armoede uit Anzegem. Er wordt maximaal gewerkt volgens de principes van de sociale kruidenier. Noodzakelijke basisproducten zoals voedings-, verzorgings- & huishoudproducten worden hier aangeboden, al dan niet tegen een sociale prijs. ’t Winkelke is tevens een ontmoetingsplaats voor mensen in armoede waarmee we sociaal isolement willen doorbreken. Mensen worden warm en vriendelijk verwelkomd door een team van vrijwilligers. Tevens kan er ook laagdrempelige hulpverlening geboden worden.
Deze voedselverdeling gebeurt in samenwerking met ESF+, droge voedingswaren die we ontvangen vanuit Europa. Daarnaast werken we samen met Foodact 13. Deze organisatie gaat actief op zoek naar voedseloverschotten van Aldi, Albert Heijn, Colruyt, … en herverdeelt deze aan de meest kwetsbaren. Sinds januari 2024 kunnen we ook rekenen op een maandelijkse samenwerking met de West-Vlaamse Voedselbank te Kuurne.
Op basis van lerende netwerken en bezoek aan goede praktijken werden de werkingsprincipes van de voedselbedeling herdacht met aandacht voor de principes van de sociale kruidenier (https://www.socialekruideniersvlaanderen.be/) en de referentiebudgetten om menswaardig te leven (https://www.referentiebudget.be/).
De belangrijkste uitgangspunten :
Winkelgebeuren :
Ontmoetingsfunctie:
Armoedebestrijding:
De retributies werden goedgekeurd op het Vast Bureau van 25 september 2025:
Per winkelbezoek aan de Sociale Kruidenier ''t Winkelke' wordt een administratieve kost aangerekend van 1 euro per gezinslid van het huishouden dat boodschappen komt doen. Deze bijdrage wordt onmiddellijk ter plaatse betaald volgens de beschikbare betaalmiddelen. Er wordt geen administratieve kost aangerekend voor huishoudens die enkel een pamperpakket en/of zwembadtickets komen aankopen.
Volgende goederen zijn gratis maar worden aangeboden aan een fictieve waarde. De fictieve waarde ondersteunt de medewerkers om gelijkwaardige voedselpakketten te verdelen afhankelijk van de gezinssamenstelling. Het gaat om volgende goederen : voedseloverschotten van Foodact13, ESF+ producten en producten van de Voedselbank. Deze goederen worden gestandaardiseerd gelabeld door de vrijwilligers maar de waardebepaling is een dynamisch gegeven afhankelijk van de aanvoer, levering en beschikbaarheid van goederen (vraag en aanbod). Maandelijks wordt een winkelbudget toegekend passend bij de samenstelling van het huishouden. Dit winkelbudget wordt bijgehouden in het softwareprogramma Social Shop. De bedragen van het winkelbudget kunnen vanuit de organisatie aangepast worden aan de hand van vraag en aanbod en afhankelijk van de beschikbare budgetten. Wanneer het winkelbudget is opgebruikt, kan men pas de volgende maand opnieuw winkelen.
Per kalendermaand kunnen huishoudens ook een aantal basisproducten tegen betaling aankopen. Het gaat om basisproducten om te voorzien in voeding, onderhoud, hygiëne... die mensen in staat te stellen een menswaardig bestaan te leiden. Er is vrije keuze, maar bepaalde producten kunnen worden gelimiteerd in afname.
Er worden een aantal basisproducten hygiëne (incl menstruatie) en schoonmaak te koop aangeboden die door het OCMW worden aangekocht via ‘Goods to Give’. Deze producten worden verkocht tegen de maximumprijs vooropgesteld in de webshop van ‘Goods to Give’. Deze bijdrage wordt onmiddellijk ter plaatse betaald na afrekening van de genomen goederen en volgens de beschikbare betaalmiddelen. Huishoudens kunnen 1 basisproduct hygiëne per maand aankopen per gezinslid (vb. een gezin met 5 gezinsleden mag 5 producten aankopen per maand) en 1 basisproduct onderhoud per maand per gezinslid. Daarbovenop kunnen 2 menstruatieproducten per maand per vrouwelijk gezinslid (12+) aangekocht worden.
Een aantal basis voedingsmiddelen worden voorzien in de winkel en worden verkocht aan de rechthebbenden aan een bedrag van 25% onder de referentieprijs. De referentieprijs hierbij is de courante prijs van het gelijkaardige huismerk/wit product van een retailgroep/winkelketen aanwezig op de Belgische markt zoals te raadplegen op hun website. Deze bijdrage wordt onmiddellijk ter plaatse betaald na afrekening van de genomen goederen en volgens de beschikbare betaalmiddelen.
Per huishouden, wordt op basis van het aantal rechthebbende gezinsleden, een maximaal te besteden winkelbudget per kalendermaand vooropgesteld voor de aankoop van in artikel 2 bedoelde producten. Wanneer dit winkelbudget is opgebruikt, kan men pas de volgende maand opnieuw winkelen.
Huishoudens die niet zelf naar de winkel kunnen komen, kunnen twee keer per maand een voorgesorteerd pakket thuis krijgen. Hiervoor wordt een administratieve kost aangerekend van 1 euro per gezinslid van het huishouden dat het pakket thuis geleverd krijgt. Deze administratieve kost wordt per kwartaal op factuur aangerekend. Vanaf 1 achterstallige factuur wordt er niet meer aan huis geleverd. De betalingstermijn van deze facturen bedraagt 30 dagen. Er worden geen afbetalingsfaciliteiten toegestaan.
Losse zwembadtickets aan kansentarief (20% van het vooropgesteld tarief) kunnen aangekocht worden in 't Winkelke en aan de balie van het Sociaal Huis en dit na voorlegging van het bewijs dat men hiervoor in aanmerking komt. Zwemtickets aan kansentarief (MIA-tarief Uitpas) kunnen ook aangekocht worden bij de gemeentelijke Sportdienst (sporthal Torrebos). Abonnementen aan kansentarief zijn enkel te verkrijgen bij de Sportdienst. De tickets worden onmiddellijk ter plaatse betaald volgens een van de beschikbare betaalmiddelen. Bij ontstentenis van betaling in der minne, zal een invordering geschieden overeenkomstig de burgerlijke rechtspleging.
Voor het pamperpakket, betaalt de rechthebbende 1 euro per pakket. De rechthebbende mag maximaal 2 pakketten van 25 stuks per pampergerechtigd kind per maand aankopen. De pamperpakketten worden onmiddellijk ter plaatse betaald volgens een van de beschikbare betaalmiddelen.
De werken werden gerealiseerd binnen de projectaanvraag bij de Provincie in het kader van het Herstelfonds.
(investerings)voorstellen werden opgenomen voor een totaal bedrag van 77.750 € waarvan 65% met een plafond van 50.000 € gesubsidieerd kan werd. 27.750 € co-financiering was dus noodzakelijk.
OCMW-raadsbesluit van 10 juni 2025 inzake Buurthuis Anzegem: goedkeuring kaderreglement met (tijdelijke) delegatie van tarieven en inningswijzen naar het Vast Bureau.
De voorzitter sluit de zitting op 07/10/2025 om 19:55.
Namens raadscommissie Mens,
Stijn Maselis
Secretaris
Sofie Demurie
Voorzitter