Terug
Gepubliceerd op 19/11/2021

Notulen  Gemeenteraad

di 12/10/2021 - 19:00 Zaal Escora - Escolys - Heirbaan 73 - 8570 Anzegem
Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
Gino Devogelaere, Burgemeester
Johan Delrue, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Davy Demets, Schepenen
Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Louis Degroote, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Marie-Rose D'huyvetter, Raadsleden
Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Christophe Vandererven, Schepenen
Amandine Eeckhaut, Raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 12/10/2021 om 18:51.

  • Openbaar

    • Administratieve organisatie

      • Notulen en zittingsverslag raadszitting van 14 september 2021: goedkeuring.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Johan Delrue, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Schepenen
        Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Louis Degroote, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Marie-Rose D'huyvetter, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Christophe Vandererven, Schepenen
        Amandine Eeckhaut, Raadsleden
        Afwezig: Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Nicolas Duquesnoy, Raadsleden
        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Johan Delrue, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Louis Degroote, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Marie-Rose D'huyvetter, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Johan Delrue, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Louis Degroote, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Marie-Rose D'huyvetter
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: De notulen- en zittingsverslag van van de gemeenteraad van 14 september 2021 eenparig goed te keuren.

      • Raadscommissie 'Deontologische Commissie': Kennisname aanduiding vervangend raadslid.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Johan Delrue, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Schepenen
        Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Louis Degroote, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Marie-Rose D'huyvetter, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Christophe Vandererven, Schepenen
        Amandine Eeckhaut, Raadsleden
        Afwezig: Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Raadsleden
        Feitelijke en juridische overwegingen

        De deontologische commissie werd samengesteld op 12 maart 2019.    

        De gemeenteraad kan  kennis nemen van de voordracht van vervangend gemeenteraadslid Marie-Rose D'Huyvetter door de fractie Samen één om te zetelen in de deontologische commissie voor de duur van de afwezigheid wegens buitenlandse studies van raadslid Pauline Van Marcke.

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur, meer bepaald art.37

        Vorige beslissingen

        Het gemeenteraadsbesluit van 11 juni 2019 houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad,  

        De gemeenteraadsbeslissing van 12 maart 2019 houdende aktename nominatieve samenstelling van de Deontologische Raadscommissie.

        Besluit

        Art.1: kennis te nemen van de voordracht door de fractie Samen Eén van Marie-Rose D'Huyvetter, vervangend gemeenteraadslid,  als lid van de deontologische commissie voor de verdere duur van de afwezigheid door buitenlandse studie van raadslid Pauline Van Marcke.

        Art.2: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het decreet lokaal bestuur.

    • Patrimonium

      • Nieuwe verkaveling Lindendries: principiële toekenning straatnaam.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Johan Delrue, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Davy Demets, Schepenen
        Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Louis Degroote, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Marie-Rose D'huyvetter, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Christophe Vandererven, Schepenen
        Amandine Eeckhaut, Raadsleden
        Afwezig: Prudent Lanneau, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        In de goedgekeurde verkaveling aan de Lindendries wordt best een nieuwe straatnaam voorzien.

        De gemeenteraad was vragende partij om bij een eerstvolgende toekenning van een straatnaam een verwijzing naar een vrouw te voorzien.

        Vanuit de heemkundige kring Vichte (Spinspoele) werden twee voorstellen geopperd:

        - A. Staelensstraat (verwijzing naar de echtgenote van Stijn Streuvels, nl. Alida Staelens) - Volgens het huisstijlhandboek dient de voornaam niet voluit maar afgekort te worden weergegeven.

        - Mirastraat (verwijzing naar een personage in de roman 'De Teleurgang van de Waterhoek').

        De raad van bestuur van de cultuurraad sloot zich hierbij aan (vergadering 23 september ll.) met een  voorkeur voor Mirastraat. Immers, de nabijgelegen Schellebellestraat refereert ook aan een personage uit een boek van Stijn STreuvels.

        Gezien het een verkaveling in Ingooigem betreft, lijkt het inderdaad aangewezen een connectie te zoeken met het leven of werk van Streuvels.

        De raad dient de straatnaam principieel vast te stellen.

        Regelgeving

        Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen en gewijzigd door het decreet van 29 november 2002;

        Decreet Lokaal Bestuur

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Johan Delrue, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Davy Demets, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Louis Degroote, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Marie-Rose D'huyvetter, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Johan Delrue, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Davy Demets, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Louis Degroote, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Marie-Rose D'huyvetter
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: de volgende benaming  toe te kennen aan de nieuw te realiseren weg  doorheen de nieuwe verkaveling aan de Lindendries: Mirastraat (zie plan in bijlage)

        Art.2: Dit voorstel van nieuwe straatnaam wordt voor advies overgemaakt aan de gemeentelijke Raad voor Cultuur.

        Art.3: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het decreet lokaal bestuur.

    • Sociale huisvesting

      • Werkingsgebied woonmaatschappij: principieel akkoord.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Johan Delrue, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Davy Demets, Schepenen
        Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Louis Degroote, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Marie-Rose D'huyvetter, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Christophe Vandererven, Schepenen
        Amandine Eeckhaut, Raadsleden
        Afwezig: Prudent Lanneau, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Het agentschap Wonen-Vlaanderen verspreidde op 10 september 2020 de nieuwsbrief betreffende het regelgevend en implementatietraject voor de vorming van de woonmaatschappijen. Later verscheen per brief van 23 oktober 2020 de oproep van Vlaams minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele om het werkingsgebied van de woonmaatschappij af te bakenen.

        In de brief van Vlaams minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele van 23 oktober 2020 werd volgende bepaling opgenomen: Om deze werkingsgebieden te bepalen, krijgt u als lokaal bestuur een trekkersrol. Deze beslissing vertrekt vanuit de overtuiging dat deze afbakening niet vanuit Vlaanderen, maar wel vanuit de expertise van de lokale besturen moet vertrekken, binnen het ruime kader dat Vlaanderen aanreikt. Het is immers de visie van de Vlaamse Regering dat het lokale niveau steeds belangrijker wordt.

        Daarnaast stelt de Vlaamse Regering in haar regeerakkoord voorop dat Vlaanderen in de toekomst zal bestaan uit verschillende werkingsgebieden over gemeentegrenzen heen waarbinnen alle vormen van intergemeentelijke samenwerking een plaats kunnen krijgen. Dit brengt met zich mee dat tegen 1 januari 2023 sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren moeten samengevoegd worden tot één woonactor met slechts één speler per gemeente: de woonmaatschappij. Elke woonmaatschappij moet in een uniek, niet-overlappend werkingsgebied opereren.

        Op 9 oktober 2020 werd de kadernota over regiovorming door de Vlaamse Regering goedgekeurd, waarbij aan de provinciegouverneurs werd gevraagd om de lokale gesprekken over regiovorming te faciliteren en een advies te formuleren over deze referentieregio’s en er in dit kader via een vragenlijst werd gevraagd naar het standpunt van de gemeente Anzegem.

        De gemeente Anzegem is van oordeel dat het voorliggende werkingsgebied met inbegrip van enkele aangrenzende gemeenten buiten de regio betere waarborgen biedt voor een toekomstgerichte kwalitatieve werking ten behoeve van de gemeente.

        Op 8 januari 2021 verscheen een adviesnota  van de gouverneur van West-Vlaanderen over de aanzet tot afbakening van de referentieregio’s dewelke duidelijk aangeeft dat de gemeenten Oostrozebeke, Dentergem en Wielsbeke samen met Waregem, Anzegem en Deerlijk één “bassin de vie” vormen met een sterke interpendentie tussen deze gemeenten.

        Het advies van de gemeente Anzegem werd in hogervermelde adviesnota opgenomen.

        Hogervermelde adviesnota geeft duidelijk aan dat de gemeenten Oostrozebeke, Dentergem en Wielsbeke samen met Waregem, Anzegem en Deerlijk één “bassin de vie” vormen met een sterke interpendentie tussen deze gemeenten;

        De Vlaams minister van Wonen Mathias Diependaele richtte een schrijven aan de Viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke kansen Bart Somers betreffende Kadernota regiovorming – adviesregiovorming met citaat als volgt:  "Tegen 1 januari 2023 voegen we sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren samen in één woonactor met maar één speler per gemeente. Elke woonmaatschappij moet in een uniek, niet overlappend werkingsgebied opereren. Om deze werkingsgebieden te bepalen, krijgen de lokale besturen een trekkersrol. Hen wordt gevraagd om ten laatste op 31 oktober 2021 een voorstel van werkingsgebied in te dienen dat zij in onderling overleg bereikten. In mijn brief van 23 oktober 2020 aan de Burgemeesters wordt expliciet gesteld dat de werkingsgebieden best worden afgestemd op de referentieregio’s die de Vlaamse Regering zal vastleggen op basis van de bevraging die loopt tot eind dit jaar. De referentieregio’s die in het voorjaar 2021 definitief zullen worden vastgelegd, worden in het kader van het traject tot vorming van woonmaatschappijen aanzien als een belangrijk richtinggevend streefdoel. Zij vormen echter geen ‘harde’ grens. Zo wil ik maximale slaagkansen geven aan het project woonmaatschappijen. Het opleggen van een harde grens vermindert de slaagkansen van deze moeilijke operatie. Uit een eerste analyse blijkt nl. dat het werkingsgebied van een aantal sociale huisvestingsmaatschappijen de grenzen van de referentieregio’s overschrijdt. Gelet op de belangrijke implicaties van een aanpassing van de werkingsgebieden (o.a. eventuele fusies van maatschappijen, overdracht van patrimonium, aanpassing aandeelhouderschap) zal bij de uiteindelijke afbakening van de werkingsgebieden worden geanalyseerd of de voordelen van een werkingsgebied dat (volledig) binnen een referentieregio valt, in verhouding staan tot de inspanningen die hiervoor moeten worden geleverd."

        Op 12 maart 2021 werd een nieuwe kadernota door Vlaamse regering goedgekeurd  betreffende de definitieve afbakening van 17 referentieregio’s, waarbij de gemeente Wielsbeke, Dentergem en Oostrozebeke werden toegewezen aan de regio MidWest, maar waarin staat vermeld dat “Afwijken kan enkel indien daar een grondige motivatie voor wordt gegeven en enkel op het niveau van een individueel samenwerkingsverband”.

        De gemeenten Anzegem, Deerlijk, Harelbeke, Lendelede en Waregem zijn toegewezen aan de regio Zuid-West-Vlaanderen.

        Op 20 mei 2021 werd vanuit Helpt Elkander en Mijn Huis een gezamenlijk schrijven verstuurd aan de betrokken gemeenten waarbij door beide woonmaatschappijen werd aangekondigd de handen in elkaar te slaan om samen met de betrokkenen SVK’s tot één woonmaatschappij te komen met voldoende schaalgrootte in de regio.
        In dit kader werd in het voorjaar van 2021 een stuurgroep opgericht die de ambitie heeft om de gemeenten die grenzen aan de regio zuidwest in haar werkingsgebied te behouden voor zover die vroeger ook al tot het werkingsgebied van beide huisvestingmaatschappijen behoorden.
        Deze woonmaatschappij zou zich uitstrekken over een werkingsgebied met volgende gemeenten:

        • Anzegem
        • Deerlijk
        • Dentergem
        • Harelbeke
        • Lendelede
        • Oostrozebeke
        • Waregem
        • Wielsbeke

        Rekening houdende met hogervermeld werkingsgebied zal de woonmaatschappij beschikken over 2.901 sociale huurwoningen in eigendom en 292 ingehuurde woningen, zonder rekening te houden met de nieuwbouwprojecten die in uitvoering zijn of op de planning staan.
        Die woonmaatschappij zal de taken van de huidige sociale huisvestingsmaatschappijen als van de sociale verhuurkantoren opnemen en het centrale aanspreekpunt worden voor zowel kandidaat-huurders, lokale besturen als andere belanghebbenden.
        Deze bestuurlijke hervorming zou moeten leiden tot meer duidelijkheid en transparantie, een grotere slagkracht van de woonactor en uiteindelijk een sterker sociaal woonbeleid.

        De Vlaamse regering heeft  de krijtlijnen uitgetekend en de lokale besturen zijn nu aan zet zijn om de werkingsgebieden te bepalen. De lokale besturen dienen tegen 31 oktober 2021 een voorstel van werkingsgebied aan de Vlaamse regering te bezorgen dat tot stand kwam in onderling overleg met de woonactoren actief op het grondgebied, dat werd afgetoetst op het lokaal woonoverleg en dat door de gemeenteraad wordt gedragen en goedgekeurd.

        Er is reeds een jarenlange participatieve en constructieve samenwerking vanuit de gemeente Anzegem met de sociale huisvestingsmaatschappij Mijn Huis. De huisvestingsmaatschappij heeft een zeer goed beeld van de noden die leven binnen de gemeente Anzegem  op gebied van sociale huisvesting. De sociale huisvestingsmaatschappij Mijn Huis beheert 201 woningen in de gemeente Anzegem.

        De vorming van de woonmaatschappij werd besproken op het Lokaal Woonoverleg van 5 juli 2021 en 13 september 2021.

        Het advies van het werkingsgebied werd geadviseerd door de sociale woonactoren werkzaam in gemeente Anzegem op het lokaal woonoverleg van 13 september 2021. De sociale woonactoren die niet konden deelnemen aan dit overleg, hebben hun advies schriftelijk nagestuurd.

        Op 25 augustus 2021 organiseerde de stuurgroep een bijeenkomst met de betrokken lokale besturen over de vorming van de woonmaatschappijen waarbij huidig voorstel van werkingsgebied uitgebreid werd toegelicht;

        Het college van burgemeester en schepenen heeft zich in zitting van 15 september 2021 principieel akkoord verklaard met de samenstelling van het voorgestelde werkingsgebied voor de nieuwe woonmaatschappij.  Het college van burgemeester en schepenen is op basis van deze elementen van oordeel dat zij een samenwerking met de huidige partner Mijn Huis cvba (Harelbeke)  inzake sociale huisvesting wenst verder te zetten in de toekomst in de nieuwe structuur van één unieke lokale woonmaatschappij temeer er op heden geen andere SHM op het grondgebied actief is in het verhuren van sociale woningen.

        De sociale woonactoren actief op grondgebied Anzegem: SHM Mijn Huis, RSVK Waregem, SHM Eigen Haard en SHM Wonen Regio Kortrijk hebben een gunstig advies verleend op het principieel akkoord van het schepencollege.

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het advies om de gemeente Anzegem te laten deel uitmaken van één unieke woonmaatschappij regio Harelbeke/Waregem met als werkingsgebied Anzegem, Deerlijk, Dentergem, Harelbeke, Lendelede, Oostrozebeke, Waregem en Wielsbeke goed te keuren.

        Regelgeving

        Nieuwe Gemeentewet

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

        Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        regeerakkoord van de Vlaamse regering 2019-2024;

        Vorige beslissingen

        2021/CBS/2794  Principieel akkoord afbakening werkingsgebied woonmaatschappij d.d. 15 september 2021

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Johan Delrue, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Davy Demets, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Louis Degroote, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Marie-Rose D'huyvetter, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Johan Delrue, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Davy Demets, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Louis Degroote, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Marie-Rose D'huyvetter
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        art.1: opteert er voor om met de gemeente Anzegem deel uit te maken van één unieke woonmaatschappij regio Harelbeke/Waregem met een werkingsgebied Anzegem, Deerlijk, Dentergem, Harelbeke, Lendelede, Oostrozebeke, Waregem en Wielsbeke;

        art.2: Op basis van deze beslissing zal het document “advies lokaal bestuur met betrekking tot het werkingsgebied van de woonmaatschappij” bij de VMSW worden ingediend;

        art.3: Deze beslissing zal worden bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen opgenomen in het decreet over het lokaal bestuur

    • Bibliotheek

      • Gebruikersreglement Plaatselijke Openbare Bibliotheek: goedkeuring aanpassing openingsuren.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Johan Delrue, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Davy Demets, Schepenen
        Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Louis Degroote, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Marie-Rose D'huyvetter, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Christophe Vandererven, Schepenen
        Amandine Eeckhaut, Raadsleden
        Afwezig: Prudent Lanneau, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        In tijden van Corona werd de bib nog meer dan ooit gezien en ervaren als een essentiële dienstverlening. Daarnaast is er een stijgend dubbelgebruik door het eengemaakte lidgeld voor volwassen leners uit onze regio. Intussen zijn een aantal randactiviteiten op de bibliotheeklocaties uitgebreid of verhuisd: in Vichte werd het zwembad geopend en de padelterreinen in gebruik genomen ;  in Anzegem is een gedeelte van de sportactiviteiten verplaatst van Torrebos naar de Heirweg. 

        Al sinds jaar en dag is het bibliotheekgebruik in bib Vichte 75 tot 80 procent van dat in Anzegem. Om de druk wat te spreiden is een verschuiving van het aantal openingsuren wenselijk. Op vandaag is er een verdeling van Anzegem 20u - Ingooigem 6u - Vichte 6u. In de toekomst wordt dit Anzegem 15,5u - Ingooigem 6u - Vichte 10,5u. Deze aanpassingen hebben geen impact op het aantal personeelsuren, het aantal publieksuren blijft namelijk hetzelfde.

        Regelgeving

        Decreet Lokaal bestuur

        Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        Decreet Lokaal Cultuurbeleid van 6 juli 2012 en latere wijzigingen

        Vorige beslissingen

        Gemeenteraadsbesluit van 12 december 2005 (gewijzigd op 3 juni 2008, 7 juli 2009, 1 februari 2011 en 21 januari 2014) houdende de vaststelling van het reglement voor de gebruiker van de Plaatselijke Openbare Bibliotheek.

        Gemeenteraadsbesluit van 11 februari 2020 betreffende de Goedkeuring gecoördineerd gebruikersreglement P.O.B.

        Advies van de Beheerraad van de Bibliotheek in de vergadering van 13 september 2021.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Johan Delrue, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Davy Demets, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Louis Degroote, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Marie-Rose D'huyvetter, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Johan Delrue, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Davy Demets, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Louis Degroote, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Marie-Rose D'huyvetter
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1 Het gemeenteraadsbesluit van 11 februari 2020 betreffende de Goedkeuring gecoördineerd gebruikersreglement P.O.B. wordt opgeheven op 1 januari 2022.

        Art.2 Het hiernavolgende reglement voor de openbare bibliotheek wordt goedgekeurd met ingang van 1 januari 2022. 


        Het bibliotheekreglement voor de lener

        Dit reglement is van toepassing in de bibliotheek van Anzegem. Dit reglement geldt zowel voor de bibliotheek van Anzegem als de bibliotheken van Ingooigem en Vichte. De bibliotheek is vrij toegankelijk voor iedereen tijdens de openingsuren.

        Discreet praten is toegestaan. Hou rekening met andere bezoekers. Ongewenst gedrag kan aanleiding geven tot uitzetting uit het gebouw en eventueel verdere sancties zoals het verlies van leenrecht en/of de ontzegging om nog gebruik te maken van alle diensten die de bibliotheek biedt. Bij vandalisme, diefstal of beschadiging van eigendommen van de bibliotheek of agressief en ontoelaatbaar gedrag ten aanzien van medewerkers of bezoekers, zal er aangifte gedaan worden bij de politie. Bezoekers die zelf het slachtoffer zijn van dergelijke zaken, worden steeds aangeraden hetzelfde te doen.

         

        Inschrijven

        Inschrijven kan steeds aan de infobalie tijdens de openingsuren van de bibliotheek.

        Inschrijven is gratis tot 18 jaar, vanaf 18 betaal je een jaarlijks lidgeld van €5. Inschrijven gebeurt bij voorkeur met de identiteitskaart. Na inschrijving kan de bibliotheekbezoeker materialen ontlenen of reserveren en het internet of andere digitale informatie te raadplegen.

        Minderjarigen krijgen bij inschrijving een lenerskaart. De inschrijving gebeurt met het akkoord  van een ouder of voogd. Deze personen zijn verantwoordelijk tot hun kinderen meerderjarig zijn. Indien de ouder of voogd niet langer akkoord is, kan deze inschrijving ongedaan gemaakt worden na inlevering van eventueel ontleende materialen.

        De lener brengt de bibliotheek zo snel mogelijk op de hoogte van wijzigingen van gegevens zoals adres, telefoon en/of e-mail.

        Door zich in de bibliotheek in te schrijven, verklaart de gebruiker zich akkoord met het reglement.

         

        Uitlenen

        Uitlenen in de bibliotheek is gratis.

        Het lidmaatschap is strikt persoonlijk. De lener is verantwoordelijk en aansprakelijk voor alle materialen die op de kaart staan.

        Bij verlies of diefstal van de lenerskaart moet de lener onmiddellijk aangifte doen bij de bibliotheek. Het lenersaccount wordt geblokkeerd om mogelijk misbruik te vermijden.

        De kranten en de recentste tijdschriftnummers kunnen enkel in de bibliotheek gelezen worden.

        Het maximaal aantal uitleenbare werken is 15 materialen per lenerskaart in de 3 locaties samen. Voor speel-o-theekmateriaal geldt een maximum van 3 stuks enkel uitleenbaar op een lidmaatschap van een volwassene.

        De uitleentermijn voor alle materialen is 4 weken.

        Een openstaand bedrag mag maximaal €5 bedragen. Vanaf €5 wordt de kaart geblokkeerd zowel voor gebruik in de bib als via Mijn Bibliotheek. Door het betalen van het openstaande bedrag wordt de blokkade automatisch opgegeven.

        Indien een bedrag langer dan drie maanden open staat, wordt de lenerskaart tijdelijk geblokkeerd zowel voor gebruik in de bib als via Mijn Bibliotheek. De blokkade wordt automatisch opgegeven bij het betalen van het openstaande bedrag.

        Leerkrachten, studenten in pedagogische opleidingen, begeleiders in opvanginitiatieven, … kunnen een groepskaart met aangepaste voorwaarden aanvragen.

        Uitleningen via Bib aan huis kunnen voor minder mobiele leners. Voor meer info: neem contact op met de bibliotheek.

        Uitlenen gebeurt via het zelfbedieningssysteem.

         

        Reserveren

        Alle uitgeleende en aanwezige werken kunnen gratis gereserveerd worden via anzegem.bibliotheek.be van thuis uit of aan de publiekscatalogus in de bibliotheek.

        Materialen die niet in de collectie zijn opgenomen, kunnen tegen betaling aangevraagd worden bij andere bibliotheken of instellingen. Dit kan via bibinfo@anzegem.be of aan de infobalie van de bibliotheek.

        De bibliotheek verwittigt de lener wanneer het gereserveerde materiaal aanwezig is in de bib. Het gereserveerde materiaal blijft 10 kalenderdagen ter beschikking staan.

         

        Verlengen van de uitleentermijn

        De vastgelegde uitleentermijnen kunnen eenmalig verlengd worden op voorwaarde dat materialen niet gereserveerd werden door een andere lener. 

        De lener is zelf verantwoordelijk voor het verlengen van de materialen en kan dit doen via Mijn Bibliotheek of in de bibliotheek. Bij problemen neem contact op met de bibliotheek via e-mail, telefonisch of kom langs aan de infobalie. De verlenging van 4 weken vat aan op de dag waarop de verlenging wordt gemaakt. Als de uitleentermijn werd overschreden, blijft het te-laat-geld staan en worden de overschreden dagen afgetrokken van de nieuwe termijn.

         

        Inleveren

        Inleveren van materialen gebeurt in elke locatie via het zelfuitleensysteem.

        Na het terugbrengen van de materialen controleert het bibliotheekpersoneel op volledigheid en beschadiging.

         

        Overschrijden van de uitleentermijn

        De lener betaalt te-laat-geld voor de materialen die te laat binnengebracht of te laat verlengd worden. Het te-laat-geld bedraagt 0,20 euro per uitleendag per materiaal. Het te-laat-geld gaat in op de dag na het verstrijken van de uitleentermijn, sluitingsdagen worden niet meegerekend.

        Als je als lener je e-mailadres opgeeft, word je per mail verwittigd wanneer de uitleentermijn van de materialen dreigt te verstrijken. Dit is een extra service. De klant blijft verantwoordelijk voor het bewaken van de vervaldatum van zijn uitgeleende materialen. Het niet-ontvangen van de e-mail is geen reden tot kwijtschelden van de boete. De lener kan steeds zijn uitleen termijn controleren via Mijn Bibliotheek en op het uitleenbriefje.

        De bibliotheek stuurt herinneringen om de materialen terug te vorderen na het verstrijken van de uitleentermijn. Er worden twee herinneringen verstuurd via e-mail, de derde herinnering volgt per post. De administratiekosten zijn ten laste van de lener. Wanneer aan deze herinneringen  geen gevolg gegeven wordt, volgt een procedure via de financiële dienst.

         

        Verlies, diefstal, beschadiging

        Bij verlies, diefstal of beschadiging zorgt de lener voor vergoeding van de materialen. Ook de bewerkingskosten worden aangerekend. 

        Als een materiaal verschillende onderdelen omvat en er één beschadigd is, zal de lener verplicht worden tot vergoeding van het volledige materiaal.

        Indien een essentieel onderdeel van een gezelschapsspel ontbreekt, moet het spel volledig vergoed te worden. Bij een vervangbaar onderdeel wordt een schadevergoeding aangerekend.

        Elke beschadiging en/of tekort aan een materiaal dat je wil lenen, moet je vooraf melden, zo niet kan je aansprakelijk worden gesteld. 

        De bibliotheek kan nooit aansprakelijk worden gesteld voor schade aan apparatuur van leners.

         

        Internet en wifi

        De bibliotheek stelt computers/laptops ter beschikking aan de leners.

        De lener heeft toegang tot het internet op een toestel van de bibliotheek of kan gebruik maken van de publieke wifi op een eigen toestel. 

        Surfen naar websites in strijd met de openbare orde en goede zeden is verboden en om die reden kan de lenerskaart tijdelijk geblokkeerd worden. 

        Bij schade aan de apparatuur of software bepaalt de bibliothecaris de schadevergoeding.

         

        Tarieven

        De kosten bij beschadiging, diefstal of verlies zijn:

        Verlies, diefstal materiaal

        Kostprijs van het materiaal + verwerkingskosten

        Verlies, diefstal lidkaart

        €1,70

        Verwerkingskosten

        €3,20

        Dvd-doos

        -        enkel

        -        dubbel

        -        dvd-sluiting

         

        €2

        €4

        €1,55

        Gezelschapsspellen

        -        essentieel onderdeel

        -        vervangbaar deel

         

        -        kostprijs van het spel

        -        schadevergoeding van €2,5

         

        Andere tarieven

        Te-laat-geld

        €0,20 per dag per materiaal

        Lenen van materialen uit andere openbare bibliotheken (IBL)

        €3

         

        Lenen van materialen uit andere instellingen

        Prijs aangerekend door de instellingen

        Fotokopiëren en printen

        -        zwart-wit A4

        -        zwart-wit A3

        -        kleur A4

        -        kleur A3

         

         €0,10

         €0,20

         €0,15

         €0,50

         

        Andere bepalingen

        Dieren, met uitzondering van blindengeleidehonden, zijn niet toegelaten in de bibliotheek.

        Drinken, eten of roken is niet toegestaan in de bibliotheek.

         

        Slotbepalingen

        De lener en bezoeker van de bibliotheek moet zich naast het lenersreglement ook houden aan het huishoudelijk reglement. (Dit kan je nalezen op de website en achteraan deze brochure.)

        Dit reglement gaat in voege vanaf eind maart 2020 en vervangt alle vorige. Bij inschrijving in de bibliotheek ontvangt de lener een exemplaar en verklaart hij/zij zich akkoord met de bepalingen. 

        De bibliotheek heeft het recht dit reglement aan te passen. Wijzigingen worden vooraf aangekondigd en verspreid.

        De bibliotheekbezoeker gedraagt zich respectvol tegenover de andere bezoekers, het personeel, de aanwezige materialen en het meubilair. Extreem storend gedrag, gedrag dat niet strookt met de goede zeden en overtredingen op dit reglement kunnen leiden tot sancties.

        De bibliothecaris behandelt alle niet door dit reglement voorziene gevallen.

        Privacy

        De identiteitsgegevens die bij de inschrijving meegedeeld worden, komen in een ledenbestand dat door de bibliotheek wordt bijgehouden voor de administratie. Iedere ingeschreven gebruiker heeft recht op inzage en verbetering van zijn/haar identiteitsgegevens en die van zijn/haar zorg toevertrouwde minderjarigen op deze wijze zoals bepaald door de wet tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Het lenersbestand is enkel bestemd voor bibliotheekdoeleinden.

         

        › Huishoudelijk reglement

        Algemene bepalingen

        1. Openingsuren

         

        Bibliotheek Anzegem

        Bibliotheek Ingooigem

        Bibliotheek Vichte

        Maandag

        16u-19u

         

           16u-18u

        Dinsdag

         

        16u-19u

         

        Woensdag

        13u30-19u

         

           16u30-20u

        Donderdag

         

         

           16u-18u

        Vrijdag

        15u-19u

        15u-18u

         

        Zaterdag

        9u-12u

         

            9u-12u

        2. Contact- en adresgegevens

        Tel. 056 68 14 22

        bibinfo@anzegem.be

        Bibliotheek Anzegem

         

        Landergemstraat 1a

        Bibliotheek Ingooigem

        In de gemeenteschool

        P. Verrieststraat 12

        Bibliotheek Vichte

        Boven de politie

        Beukenhofstraat 42

         

        3. Afspraken

        A.Het is niet toegestaan alcoholische dranken, tabaksproducten (inclusief e-sigaretten) of verdovende middelen te gebruiken in de bibliotheek. Water is wel toegestaan.

        B.Zowel bezoekers, klanten als personeel gaan op een respectvolle manier met elkaar om.

        C.De bibliotheek is een aangename plek voor iedereen. De gebruiker stoort of hindert andere bibliotheekgebruikers niet.

        D.Afval wordt opgeruimd in de daarvoor voorziene vuilnisbakken.

        E.De bezoeker kan gebruikmaken van onze infrastructuur en meubilair. Laat alles na gebruik netjes en onbeschadigd achter.

        F.Er kan gepraat worden in de bibliotheek, maar hou hierbij rekening met de andere bezoekers.

        G.De gebruiker dient het sanitair met de juiste zorg te gebruiken.

         

        4. Verantwoordelijkheid

        De bibliotheek is niet verantwoordelijk voor eventueel verlies, diefstal of beschadiging  van persoonlijke eigendommen. De bibliotheek is niet verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen.

         

        5. Verloren voorwerpen

        Verloren voorwerpen kunnen worden opgehaald aan de infobalie. Alle verloren voorwerpen (zonder houdbaarheidsdatum) worden maximaal 3 maand bijgehouden.

         

        6. Reclame

        Promotiemateriaal uithangen of verspreiden, enquêtes afnemen, verkopen van goederen of diensten of vergelijkbare activiteiten binnen het gebouw zijn enkel toegestaan mits uitdrukkelijke toestemming van de bibliothecaris. (Indien nodig raadpleegt de bibliothecaris hierbij het College van Burgemeester en Schepenen.)

         

        7. Politie

        Het bibliotheekpersoneel heeft steeds het recht gebruikers (bezoekers, klanten) aan te spreken op het niet naleven van de gedragsregels en te vragen het gebouw te verlaten. Bij dreigende wanordelijkheden zal de politie verwittigd worden.

         

        8. Extra bepalingen

        De bibliothecaris regelt alle onvoorziene gevallen. Indien het huishoudelijk reglement niet gerespecteerd wordt kan de gebruiker de toegang tot de bibliotheek ontzegd worden.

         

        Art.3: dit besluit wordt bekendgemaakt via publicatie op de gemeentelijke website.

        Art.4: dit besluit wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid conform de regels m.b.t. het administratief toezicht vervat in het decreet lokaal bestuur.

    • Lokale economie

      • Eindejaarsactie 2021 in samenwerking met Unizo Aktiv'o: goedkeuring reglement.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Johan Delrue, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Davy Demets, Schepenen
        Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Louis Degroote, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Marie-Rose D'huyvetter, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Christophe Vandererven, Schepenen
        Amandine Eeckhaut, Raadsleden
        Afwezig: Prudent Lanneau, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Anzegem wenst in te zetten op ondernemerschap en detailhandel ter bevordering van het economisch en sociaal weefsel van de gemeente. Hiertoe wordt een eindejaarsactie opgezet in samenwerking met Unizo Aktiv'o en hun ondersteunende partners : “Blijf hangen in Anzegem”. 

        De actie zal lopen van 1 december 2021 tot en met 31 januari 2022.

        In die periode kan men, door te winkelen bij de deelnemende handelaars/ondernemers, stickers sparen. Heeft men een volle spaarkaart dan maakt men kans op een mooie prijs.

        Handelaars/ondernemers die willen meedoen aan deze actie kunnen zich voor 5 november inschrijven via onze website.

        Iedere handelaar/ondernemer/zelfstandige kan deelnemen (bakker, slager, kapper, schilder, garagist, horeca-uitbater, ...)

        De raad voor economische dynamiek (RED) komt bijeen op 4 oktober om 19u. Het advies wordt zo snel mogelijk toegevoegd.

        GDPR reflex

        De gegevens van de winnaars/deelnemers worden na de actie niet bewaard.

        Financiële reflex

        Voor de eindejaarsactie 2021 wordt een prijzenpot van 7500 euro.

        budget: ACT_2.2.1 en budget gelijkblijvend beleid

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Johan Delrue, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Davy Demets, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Louis Degroote, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Marie-Rose D'huyvetter, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Johan Delrue, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Davy Demets, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Louis Degroote, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Marie-Rose D'huyvetter
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: Het reglement spaaractie “Blijf hangen in Anzegem” wordt vastgesteld als volgt:

        Artikel 1              Duur

        De actie loopt van 1 december 2021 tot en met 31 januari 2022.

        Indien door overmacht de actie niet tijdens bovenstaande periode kan doorgaan, kan er geschoven worden met de start- en einddatum van de actie. De actie zelf mag maximaal twee maanden duren.

        De deelnemende zaken verzamelen de volle stempelkaarten in hun zaak en dit gedurende de hele voormelde periode.

        Artikel 2              Deelnemende zaken

        Elke deelnemende zaak verbindt zich tot deelname door inschrijving via https://www.anzegem.be/formulieren/deelname-eindejaarsactie. De deelnemende zaken worden bekend gemaakt aan de bevolking via de gemeentelijke website.

        Communicatie met de zaken verloopt in hoofdzaak via e-mail. Het e-mailadres opgegeven in het inschrijvingsformulier wordt hiervoor gebruikt.

        De deelnemende zaken zullen ook visueel herkenbaar zijn aan de poster/stickers die hen via de gemeente zullen worden overhandigd.

        Artikel 3              Verplichtingen deelnemende handelaar

        Door deel te nemen verplicht een handelaar zich ertoe een prijs t.w.v. minimum 25 euro te doneren aan de prijzenpot. De lijst van geschonken prijzen werd in bijlage toegevoegd aan dit reglement en kan door de gemeenteraad aanvaard worden.

        Een deelnemende zaak moet de affiche/sticker op een voor de klant duidelijk zichtbare plaats aanbrengen.

        Een deelnemende handelaar voorziet elke klant van nieuwe spaarkaarten en voorziet een urne om de volle spaarkaarten op te vangen.

        Een deelnemende handelaar voorziet voor elke klant ook de stickers waar zij door hun aankoop recht op hebben, als volgt:

        • Horeca                                               1 blauw klevertje per 10 €
        • Voeding, drank, plant/dier, bloemen     1 rood klevertje per 10 €

         

        • Lifestyle (kleding, schoenen...)             1 oranje klevertje per 10 €
        • Beauty (schoonheidssalon, kapper...)  1 groen klevertje per 10 €

         

        • Huishouden, Sport en IT/Telefonie        1 paars klevertje per 50 €
        • Diversen (garages, wasserij...)             1 zwart klevertje per bezoek

        De gemeente stelt alle nodige stickers en stempelkaarten gratis ter beschikking van de deelnemende zaak.

        Artikel 4              Indienen stempelkaarten bij de handelaar

        Het is de verantwoordelijkheid van elke deelnemende handelaar om de verzamelde stempelkaarten te bewaren.

        De urnes worden in de week volgend op het beëindigen van de actie bezorgd aan de dienst Lokale Economie, De Vierschaar 1 – 8570 Anzegem.

        Artikel 5              Prijzenpot

        De prijzenpot wordt bekendgemaakt voor de start van de actie via de gemeentelijke website en de sociale media.

        Geen enkele prijs kan worden ingeruild tegen hun waarde in contant geld. De gewonnen prijzen kunnen geweigerd worden. (In dit geval zal de eerstvolgende reserve de prijs toegekend krijgen.)

        Om in aanmerking te komen voor een prijs dient men een geldige stempelkaart in bij een deelnemende handelaar naar keuze of in het gemeentehuis en Sociaal Huis.

        Artikel 6              (On)geldigheid stempelkaarten

        Een stempelkaart is geldig wanneer deze minstens drie verschillende kleuren aan stickers bevat.

        Daarnaast moet de stempelkaart volledig zijn. Dit betekent 15 geldige stickers van deelnemende zaken en de vermelding van naam, adres, telefoon en e-mailadres.

        Gegevens worden niet doorgegeven aan derden.

        Ten slotte moet de kaart ingediend worden in een geldige urne vóór 31 januari 2022 om 23.59 uur.

        Een stempelkaart wordt ongeldig verklaard wanneer er onvoldoende stickers werden ingezameld (15) of deze geen 3 verschillende kleuren betreffen.

        Ongeldige stempelkaarten komen niet in aanmerking om mee te dingen naar een prijs.

        Artikel 7              Trekking

        De trekking gebeurt na het aflopen van de actie, de uitslag zal bekendgemaakt worden.

        Winnaars worden per brief of per mail verwittigd.

        Artikel 8              Overmacht

        De organisatoren wijzen elke verantwoordelijkheid af bij wijziging of annulering van deze actie om redenen van overmacht.

        Artikel 9              Aanvaarding reglement

        Deelname aan deze spaaractie houdt de onvoorwaardelijke aanvaarding van dit reglement in door zowel deelnemer, handelaar als organisatoren. Situaties die niet uitdrukkelijk in dit reglement zijn voorzien, worden op soevereine wijze beslecht door de organisatie.

        Artikel 10            Aansprakelijkheid

        De organisatoren kunnen niet aansprakelijk geacht worden voor een technisch probleem of een probleem veroorzaakt door derden waardoor niet kan worden deelgenomen.

         

        Art. 2: dit reglement wordt bekendgemaakt door publicatie op de gemeentelijke website.

        Art. 3: kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het decreet Lokaal Bestuur. 

    • Punten van raadsleden

      • Principiële beslissing tot het behoud van de gemeentelijke infrastructuur in de diverse deelgemeenten

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Johan Delrue, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Louis Degroote, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Marie-Rose D'huyvetter, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Christophe Vandererven, Schepenen
        Amandine Eeckhaut, Raadsleden
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Punt CD&V-Eendracht:

        Onze fractie kwam reeds verschillende keren op de gemeenteraad tussen met betrekking tot de aankoop van ESCOLYS.

        We kunnen er helaas niet om heen, we hoorden dit ook van LEIEDAL tijdens een toelichting in de gemeenteraad van juni 2021, een heel groot deel van de site moet gesloopt worden én er is ook een groot deel nieuwbouw nodig in de vorm van een bureeltoren.

        Naast de aankoop van 7,5 miljoen euro zal er aldus nog heel veel geld nodig zijn om dit plan ooit te kunnen realiseren. We weten aldus met zekerheid wat de noodzaak is van de extra gezins- en bedrijfsbelasting die bovenop de gekende belastingen voor jaren gevraagd zullen worden.

        Er is naast de aankoop reeds 5 miljoen euro voorzien in deze legislatuur voor aanpassingen, we lazen dat er ook in de volgende legislatuur met 5 miljoen euro rekening gehouden moet worden. Samengeteld 17,5 miljoen euro voor Anzegem. Omgerekend betekent dit voor elk van onze 6000 gezinnen  een som van ongeveer 2900 euro.

        Vrij recent kwam er nog een lijvig document bij met allerlei verontreinigingen op de site, deze sanering zal ongetwijfeld ook nog heel wat geld kosten.

        Kortom, we vrezen een verhaal zonder einde, een verhaal waarbij de kostprijs nog ongelofelijk kan oplopen.

        Een schrijnend voorbeeld hiervan: het college van burgemeester en schepenen is gestart met de renovatie en de ombouw van één der hallen in het gebouw om er een raadszaal van te maken, én er is zelfs al een naam, we spreken niet langer van de raadzaal maar van ESCORA. De naam klinkt vrij goed, maar dit is het enige…. Men spendeerde hieraan op vandaag ongeveer 30.000 euro. Tijdens de eerste gemeenteraad in deze locatie stelden alle raadsleden vast dat de zaal niet voldoende kon verwarmd worden, plafond op een hoogte van 5,40 m en bovendien kon men elkaar niet begrijpen door de oorverdovende werking van een gebrekkig geïnstalleerd verwarmingselement. Opgelet, want de kerk St-Jan kampte in 2014 met dezelfde problemen. In de vorige gemeenteraad konden we zelfs één of meerdere emmers vaststellen in de nabije omgeving van de tafels van het college en raadsleden. Gelukkig was september een droge maand.

        Een ander vaststaand feit, de omvorming van ESCOLYS naar gemeentelijke infrastructuur betekent ongeveer 50.000 euro per jaar minder inkomsten van de onroerende voorheffing voor de gemeente, ofwel jaarlijks 333 gezinsbelastingen. Het wordt hoog tijd om eens ernstig na te denken over de VERKOOP van de site aan de industrie wat zal bijdragen aan de tewerkstelling in ons Dorp. De financiële toestand in onze gemeente zal er ook wel bij varen tot groot genoegen van de duizenden benadeelde gezins- en bedrijfsbelastingbetalers.

        Maar wat ons ook bijzonder veel zorgen baart, er is geen plan op vandaag wat er concreet nog in de deelgemeenten behouden kan blijven. We hadden en hebben een sterke verankering in de deelgemeenten, dit maakt sedert vele jaren deel uit van ons DNA. Dit vergde investeringen in het verleden, maar ook vandaag en morgen. De nabijheid van onder meer het verenigingsleven, de kinderopvang,… dichtbij de kerkdorpen is hierbij van bijzonder groot belang. Dit leeft bij de mensen, bij de mensen van Grijsloke, Kaster, Tiegem, Ingooigem, Anzegem, Heirweg en Vichte.

        Gelukkig kennen we op vandaag een versoepeling van een aantal maatregelen inzake Corona, een start naar het ‘normaal’, ook het verenigingsleven start opnieuw op, er worden opnieuw plannen gemaakt.

        Ook hier een paar concrete voorbeelden: we hoorden het al eens tijdens een primeur in de gemeenteraad, de nood en vraag leeft bij de verenigingen.  Ook toneelverenigingen starten opnieuw voorzichtig op. Onze gemeente kent toch een aantal actieve toneelverenigingen, ook bij hen leeft er op vandaag ongerustheid. Hoe gaat dit mogelijk zijn met een vrij gelijklopend toneelseizoen, wat met de nabijheid?

        Maar ook voor andere verenigingen is er onduidelijkheid en vrees, het aantal beschikbare lokalen in De Stringe is bijvoorbeeld terug verminderd… het lokaal met keuken is terug niet meer beschikbaar.

        Er is hieromtrent geen plan, en als het er al zou zijn dan is het niet gekend bij de gemeenteraadsleden, bij onze inwoners en de verenigingen.

        Amendementen

        Schepen Johan Delrue, bevoegd voor Patrimonium (fractie Samenéén), stelt voor om dit agendapunt af te voeren.

        De stemming voor het afvoeren van dit agendapunt geeft volgend resultaat:

        5 neen-stemmen: fractie CD&V-Eendracht: Davy Dewaele, Jolanta Kokoszko, Prudent Lanneau, Eddy Recour, Stephan Titeca

        16 ja-stemmen:

        Fractie Samenéén: Louis Degroote, Johan Delrue, Willy Demeulemeester, Anja Desmet, Gino Devogelaere, Petra Devos, Marie-Rose D'huyvetter, Nicolas Duquesnoy, Rino Himpe, Tine Temmerman, 

        Fractie Inzet: Davy Demets,  Sofie  Demurie, Yannick Ducatteeuw,  Debbie Vandenberghe, Jeremie Vaneeckhout 

        Fractie N-VA: Koen Tack

        Hiermee is dit agendapunt afgevoerd.

        Besluit

        Art.1: Volgende voorstellen ingediend door de fractie CD&V-Eendracht worden afgevoerd:

        1. Principiële beslissing tot het behoud van de gemeentelijke infrastructuur in de verschillende deelgemeenten;
        2. Principiële beslissing tot het opmaken van een masterplan gemeentelijke infrastructuur die het DNA van de gemeente respecteert en dit in samenspraak met alle betrokkenen;
        3. In afwachting van de resultaten van de bevraging en opmaak masterplan gemeentelijke infrastructuur en gemeentelijke dienstverlening worden geen onnodige kosten en investeringen gedaan in de site Escolys;
      • Twaalfde vraag om de gezins- en bedrijfsbelasting met ingang vanaf het jaar 2021 in te trekken - vraag om het punt niet opnieuw af te voeren maar om een beslissing te nemen

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Johan Delrue, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Louis Degroote, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Marie-Rose D'huyvetter, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Christophe Vandererven, Schepenen
        Amandine Eeckhaut, Raadsleden
        Feitelijke en juridische overwegingen

        De fractie CD&V-EENDRACHT plaatst dit punt voor de 12de keer op de agenda. Onze vorige 11 punten werden telkenmale AFGEVOERD zonder beslissing wat getuigt van een zeer zwakke bestuursmeerderheid.

        In de gemeenteraad van december 2019 werd door Samen Eén, Inzet en N-VA een nieuwe, afzonderlijke gezins- en bedrijfsbelasting goedgekeurd en ingevoerd voor de jaren 2020 en volgende tot 2024. De eerste aanslagbiljetten met betrekking tot het jaar 2020 vielen tijdens de coronacrisis na de nieuwjaarsmaand van 2021 in de bus. Met als gevolg heel wat terechte reacties, vragen en zelfs ongeloof van vele inwoners en ondernemers uit onze gemeente.

        Ondanks verschillende beloften van de meerderheidspartijen om geen extra gezins- en bedrijfsbelasting te innen voor het jaar 2021 en volgende jaren - we verwijzen hiervoor naar bepaalde eerdere verklaringen - werd er door de gemeenteraad tot op vandaag nog geen enkele concrete beslissing genomen om de raadsbeslissing van december 2019 in te trekken.

        Voor deze gemeenteraad houden we onze herhaalde vraag dan ook bewust kort en duidelijk: gaat de gemeenteraad deze keer wel akkoord met het afschaffen van de extra gezins- en bedrijfsbelasting met ingang van het jaar 2021?

        Amendementen

        Schepen Johan Delrue, bevoegd voor Financiën (Fractie Samenéén), stelt voor om het punt af te voeren.

        Raadslid Jeremie Vaneeckhout (fractie Inzet) stelt een amendement voor, nl. het niet innen van de bedrijfs- en gezinsbelasting 2021. Voor wat de komende jaren betreft, moet de oefening nog verder ten gronde worden gevoerd, gezien het financieel evenwicht moet kunnen gegarandeerd worden.  Beslissing m.b.t. de belastingen van de komende jaren van de legislatuur dienen in samenhang met een aanpassing van het meerjarenplan te worden bekeken. Daarom is het voorstel van de fractie CD&V-Eendracht om deze belastingen voor de komende jaren af te schaffen niet wettig.

        Het voorstel m.b.t. het niet innen van de bedrijfs- en gezinsbelasting 2021   wordt goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Raadslid Jolanta Kokoszko (fractie CD&V-Eendracht) stelt daarna voor om de gezins- en bedrijfsbelasting ook voor de volgende jaren niet te innen.  Raadslid Vaneeckhout (Inzet) benadrukt nogmaals dat dergelijke beslissing onwettig is, gezien deze beslissing een onwettig meerjarenplan oplevert.

        Over het amendement van raadslid Kokoszko wordt gestemd met volgend resultaat:

        5 ja-stemmen: Fractie CD&V-Eendracht:  Davy Dewaele, Jolanta Kokoszko, Prudent Lanneau, Eddy Recour, Stephan Titeca

        16 neen-stemmen:

        Fractie Samenéén: Louis Degroote, Johan Delrue, Willy Demeulemeester, Anja Desmet, Gino Devogelaere, Petra Devos, Marie-Rose D'huyvetter, Nicolas Duquesnoy, Rino Himpe, Tine Temmerman, 

        Fractie Inzet: Davy Demets,  Sofie  Demurie, Yannick Ducatteeuw,  Debbie Vandenberghe, Jeremie Vaneeckhout 

        Fractie N-VA: Koen Tack

        Het amendement van raadslid Kokoszko wordt bijgevolg niet weerhouden.

        Besluit

        Art.1:

        met eenparigheid van stemmen: de gemeentelijke gezins- en bedrijfsbelasting niet te innen in 2021.

        Art.2:

        Met 5 stemmen voor (Prudent Lanneau, Eddy Recour, Stephan Titeca, Davy Dewaele, Jolanta Steverlynck-Kokoszko), 16 stemmen tegen (Koen Tack, Gino Devogelaere, Johan Delrue, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Davy Demets, Willy Demeulemeester, Jeremie Vaneeckhout, Tine Temmerman, Louis Degroote, Petra Devos, Rino Himpe, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter):

        Het voorstel van de fractie CD&V-Eendracht strekkende tot de intrekking van de maatregel voor de gezins- en bedrijfsbelasting voor  de volgende jaren (2022 t.e.m. 2025), niet goed te keuren.

    • Vragen en mededelingen

      • Vragen en mededelingen

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Johan Delrue, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Tine Temmerman, Louis Degroote, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Marie-Rose D'huyvetter, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Christophe Vandererven, Schepenen
        Amandine Eeckhaut, Raadsleden
        Feitelijke en juridische overwegingen

        De raadsleden worden in de mogelijkheid gesteld om eenvoudige informatie te bekomen met betrekking tot de werking van de gemeente. Daarnaast kunnen er ook losse mededelingen worden meegegeven aan de raadsleden.

        Mondelinge vragen worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord (artikel 11 huishoudelijk reglement).

        Besluit

        Conform het huishoudelijk reglement wordt de mogelijkheid geboden om schriftelijk en mondeling vragen te stellen. Mondelinge vragen worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. De vragen en de eventuele antwoorden net als de mededelingen worden opgenomen in het zittingsverslag.

De voorzitter sluit de zitting op 15/10/2021 om 16:54.

Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.

Namens Gemeenteraad,

Sonja Nuyttens
Algemeen directeur

Koen Tack
Voorzitter