Terug
Gepubliceerd op 23/07/2025

Besluit  Besluiten burgemeester

di 22/07/2025 - 12:00

Politieverordening 17 juli 2025 mbt het nemen van verkeersmaatregelen naar aanleiding van de wielerwedstrijd - Gentlemen en Nieuwelingen - zondag 24 augustus 2025

Feitelijke en juridische overwegingen

Koninklijke Sportvereniging Wiel in Wiel Vichte organiseert op zondag 24 augustus 2025 een wielerwedstrijd: Gentlemen en Nieuwelingen.

Naar aanleiding van de inwilliging van deze aanvraag dienen bijzondere verkeersmaatregelen genomen te worden.  De vergunning, politieverordening met bijgaand signalisatieplan en bewonersbrief zijn overgemaakt aan de organisatie op 22 juli 2025.

 

Regelgeving

Het Koninklijk Besluit van 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden.

De nieuwe gemeentewet, inzonderheid op de artikel 119, 130bis en 13§2.

Het decreet Lokaal Bestuur.

Het Koninklijk Besluit van 21 augustus 1967 tot reglementering van de wielerwedstijrden en van de veldritten;

Het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houden het Algemeent Reglement op de politie van het wegverkeer en van het geheel van de openbare weg.

Het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaaren van de verkeerstekens worden bepaald.

Besluit

Politieverordening van 17 juli 2025

Art. 1:   Deze verordening geldt op zondag 24 augustus 2025:

  • Van 8u00 tot 18u00 in de Lendedreef , tussen Beukenhofstraat en Lendedreef 67
  • van 11u00 tot 18u00 op de rest van het parcours di. Hooiestraat, Schaliënhofstraat, Opstalstraat, Deerlijkstraat, Jagershoek, Harelbekestraat  (N36), Beekstraat, Knokstraat, Waregemstraat, Oudenaardestraat en Beukenhofstraat.

 Art. 2:  Er wordt een parkeerverbod langs beide zijden van de weg ingesteld in volgende straten:

§ 1.a. van 8u00 tot 18u00 in de Lendedreef, tussen Beukenhofstraat en Lendedreef 67 (start en aankomst thv Lendedreef 14 met uitrijdzone, na aankomst tot aan Lendedreef 67)

§ 1.b. van 11u00 tot 18u00 op de rest van het parcours, meer bepaald in de Hooiestraat, Schaliënhofstraat, Opstalstraat, Deerlijkstraat, Jagershoek, Harelbekestraat (N36), Beekstraat, Knokstraat en Waregemstraat

§ 2. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden E1 (parkeerverbod) met onderbord in de Lendedreef, tussen Beukenhofstraat en Lendedreef 67 (vanaf Hooiestraat tot Lendedreef 67 met extra onderbord (Voorbehouden wagens wielerwedstrijd) en E1 (parkeerverbod) met onderbord op de rest van het parcours zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.

Art. 3:  Er wordt een parkeerverbod ingesteld aan de onpare zijde van de weg in onderstaande straat:

§ 1. van 11u00 tot 18u00 in de Beukenhofstraat, meer bepaald in de parkeerstrook voor de woningen tussen Beukenhofstraat 25a en Kerkdreef

§ 2. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden E1 (parkeerverbod) met onderbord en D1d (Verplicht rechts aanhouden) op nadar zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.

Art. 4:

§ 1. In functie van het veilig verloop van de wielerwedstrijd wordt eenrichtingsverkeer ingevoerd langs het volledig parcours in onderstaande straten:

  • in de Lendedreef, tussen Beukenhofstraat en Hooiestraat
  • in de Hooiestraat
  • in de Schaliënhofstraat
  • in de Opstalstraat
  • in de Deerlijkstraat
  • in de Jagershoek
  • in de Harelbekestraat (N36), uitgezonderd tussen Jagershoek en Beekstraat
  • in de Beekstraat
  • in de Knokstraat
  • in de Waregemstraat
  • in de Oudenaardestraat
  • in de Beukenhofstraat

§ 2. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden F19 (Eenrichtingsverkeer) en C1 (Verboden richting voor iedere bestuurder) zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.

Art. 5:

§ 1. Ter hoogte van onderstaande kruispunten wordt signalisatie geplaatst onder de vorm van verplicht linksaf of rechtsaf te slaan:

  • het kruispunt Lendedreef met:
  • het kruispunt Krekelheedstraat met:
    • de Deerlijkstraat in de Krekelheedstraat
    • het kruispunt Beekstraat met:
      • de Knokstraat in de Knokstraat
      • het kruispunt N36/Harelbekestraat
      • het kruispunt Beukenhofstraat met
    • de Elf Novemberlaan in de Elf Novemberlaan
    • de Hooiestraat in de Lendedreef
    • de Peter Benoitstraat (N36), Oudenaardestraat, Beukenhofstraat in de Harelbekestraat (N36)
    • de Lendedreef, in de Beukenhofstraat (kant Deerlijk)

§ 2. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden D1e (Verplicht linksaf) en D1f (Verplicht rechtsaf) zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.

Art. 6: 

§ 1. Ter hoogte van onderstaande kruispunten wordt signalisatie geplaatst onder de vorm van verboden naar links of rechts af te slaan aan het volgend kruispunt:

  • het kruispunt Hooiestraat met:
  • het kruispunt Schaliënhofstraat met de Opstalstraat in de Opstalstraat
  • het kruispunt Deerlijkstraat met:
    • de Opstalstraat in de Deerlijkstraat
    • de Harelbekestraat (N36) in de Deerlijkstraat
    • de Schaliënhofstraat in de Schaliënhofstraat
    • de Bloemistenstraat in de Bloemistenstraat
    • de Jagershoek in de Jagershoek (doodlopende straat)
    • het kruispunt Jagershoek met:
    • het kruispunt Beekstraat met:
      • de Molendreef in de Molendreef
      • het kruispunt Knokstraat met:
      • het kruispunt Waregemstraat met:
    • wandelpad Parkdreef in het wandelpad
    • de doorsteek naar de Schalïenhofstraat in de doorsteek
    • de Schaliënhofstraat in de Schaliënhofstraat
    • de Dragonderdreef
    • de Harelbekestraat (N36) in de Harelbekestraat (beide rijrichtingen)
    • de Knokstraat (parking Knokstraat op nadar)
    • de Nieuwenhovestraat
    • de Wijnsbergstraat in de Wijnsbergstraat
    • de Priester Daensstraat in de Priester Daensstraat
    • de Domien Veystraat in de Domien Veysstraat
    • de Delfien Vanhautestraat en de Cottereelstraat
    • de oprijlaan Waregemstraat 2 in de oprijlaan
    • de Lieven Bauwensstraat in de Lieven Bauwensstraat
    • de Oudenaardestraat in de Oudenaardestraat (kant Anzegem) 
  • het kruispunt Oudenaardestraat met:
  • het kruispunt Beukenhofstraat met:
    • de Pieter Busschaertstraat in de Pieter Busschaertstraat
    • de uitrit warenhuis ter hoogte van de uitrit
    • de uitrit van de parking Louis Isebaerplantsoen (kerk)
    • de Harelbekestraat(N36) en de Peter Benoitstraat (N36) in de Harelbekestraat en Peter Benoitstraat
    • de uitrit van de parking Bekaertplein
    • de uitrit van de parking Ommersheimplein
    • de Kerkdreef in de Kerkdreef
    • de Deerlijkstraat in de Kerkdreef
    • de Beukenhofstraat 53 in de zijstraat 

§ 2. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden C31a (Verboden links af te slaan aan volgend kruispunt) en C31b (Verboden naar rechts af te slaan aan volgend kruispunt), zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.

Art. 7:  

§ 1. Onderstaande kruispunten worden afgesloten voor het doorgaand verkeer. Er wordt enkel plaatselijk verkeer toegelaten:

  • het kruispunt Deerlijkstraat met de Harelbekestraat (N36) in de Deerlijkstraat
  • het kruispunt Schaliënhofstraat in de Schaliënhofstraat

§ 2. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen wordent ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van een nadar voorzien van een bord C3 (Verboden toegang voor iedere bestuurder in beide richtingen) met onderbord ‘Uitgezonderd plaatselijk verkeer’ zoals aangeduid  op het signalisatieplan in bijlage.

Art. 8:  

§ 1. Ter hoogte van onderstaand kruispunt wordt signalisatie geplaatst onder de vorm van verboden naar links of naar rechts af te slaan aan het volgend kruispunt, uitgezonderd plaatselijk verkeer:

  • het kruispunt Harelbekestraat met Deerlijkstraat

§ 2. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden C31a (Verboden naar links af te slaan aan het volgend kruispunt) en C31b (Verboden naar rechts af te slaan aan volgend kruispunt), telkens met onderbord ‘Uitgezonderd plaatselijk verkeer’ zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.

Art. 9: 

§ 1. Om een vlotte doorstroming van het verkeer te garanderen wordt er een omleiding voorzien voor het verkeer komend van Ingooigem dat richting Anzegem/Waregem wenst te rijden vanop de Peter Benoitstraat (N36) via de Hoekstraat richting Oudenaardestraat

§ 2. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van:

  • de verkeersborden F39 ‘Wielerwedstijd’ in de N36/Peter Benoitstraat ter hoogte van het kruispunt met de Hoekstraat en F41 (wegomlegging naar rechts of met opschrift ‘Anzegem-Waregem’ naar rechts) zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage
  • het verkeersbord F41 (wegomlegging naar links of met opschrift ‘Anzegem-Waregem naar links) in de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Hoekstraat en zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.

Art. 10:  

§ 1. Het verkeer dat op het parcours rijdt en zich richting Waregem wenst te begeven,  dient de omleiding te volgen vanop de Harelbekestraat (N36) via Beekstraat/Knokstraat/Mosschaardstraat (Waregem), Vichtseweg (Waregem)

§ 2. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van het verkeersbord F41 (wegomlegging naar links en rechts of met opschrift ‘Waregem’ naar links en naar rechts in de Harelbekestraat ter hoogte van het kruispunt met de Beekstraat zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.

Art. 11: 

§ 1. Voor het verkeer dat van Anzegem, richting Waregem wenst te rijden dient de wegomlegging te volgen via Elstweg en Ingooigemstraat (Waregem)

§ 2. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van het verkeersbord F39 (Wielerwedstrijd) en F41 (wegomlegging naar rechts of met opschrift ‘Anzegem-Waregem’ naar rechts op nadar op de Heirbaan ter hoogte van het kruispunt met de Elstweg zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.

Art. 12:

§ 1. Het kruispunt Beukenhofstraat met de Olekenbosstraat wordt afgesloten voor het doorgaand verkeer. Er wordt enkel plaatselijk verkeer toegelaten

§ 2. Deze tijdelijke verkeersmaatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van een nadar voorzien van een bord C3 (Verboden toegang voor iedere bestuurder in beide richtingen) met onderbord ‘Uitgezonderd plaatselijk verkeer’ en een bord een bord F39 (Wielerwedstrijd) zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.

Art. 13: 

§ 1. In de Beukenhofstraat, voor het kruispunt met de Lendedreef, wordt de snelheid gereduceerd naar 30km/u, wordt de wielerwedstrijd aangekondigd en dient het verkeer de wegomlegging te volgen naar links richting Lendedreef.

§ 2. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden F39 ‘Wielerwedstrijd’, C43 (Verbod te rijden met een grotere snelheid dan 30km/uur) en F41 (wegomlegging naar links) zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.

Art. 14: 

§ 1. De Lendedreef  wordt ter hoogte van Lendedreef 67 afgesloten voorbij de uitrijdzone na aankomst van de wielerwedstrijd

§ 2. Deze tijdelijke verkeermaatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van twee nadars voorzien van de verkeersborden C3 ((Verboden toegang voor iedere bestuurder in beide richtingen) zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.

Art. 15: De organisator staat in voor het goed aangeven van de plantvakken en halve bollen in de Hooiestraat.

Art. 16: De Technische dienst staat in voor het ter plaatse brengen van de signalisatie volgens signalisatieplan.

Alle door de Technische dienst vooraf ter plaatse gebrachte bijkomende signalisatie (exclusief parkeerverboden) dient door de organisator correct geplaatst te worden op de wedstrijddag zelf (maximaal een uur voor de start) . Na afloop, direct na de laatste doortocht, dient deze ook in te staan voor het terug aan de kant van de rijweg plaatsen ervan niet meer zichtbaar voor de weggebruikers (zie nota voor het plaatsen van bijkomende signalisatie in bijlage).

Art. 17: De organisator staat in voor het afdekken van de reguliere borden zoals de parkeerborden E9a (parkeren toegelaten) en E9f (verplicht deels parkeren op berm/voetpad)  voor de doortocht van de wielerwedstrijd (max een uur voor de start op de wedstrijddag zelf) en het terug zichtbaar maken ervan na afloop (direct na de laatste doortocht).

Art. 18: De Technische dienst staat in voor het ter plaatse brengen van nadarkarren op de vooraf afgesproken plaats.

De organisatie dient zelf in te staan voor het plaatsen en terug wegnemen van de nadars. Dit mag enkel op de dag van de wedstrijd, alsook voor het terug stockeren ervan op de nadarkarren direct na afloop.

Art. 19: Voor de hulpdiensten moet er binnen de afgesloten straat of straatgedeelte ten allen tijde een vrije doorgang zijn van 4 meter breed en 4 meter hoog.

Art. 20:  Bij beperkte zichtbaarheid moet de verkeerssignalisatie uitgerust worden met oranje/gele knipperlichten.

Art. 21: Overtreding van dit reglement wordt bestraft met politiestraffen.

Art. 22: Er wordt een afschrift van dit besluit gestuurd naar de griffie van de rechtbank van eerste aanleg te Kortrijk, de griffie van de politierechtbank te Kortrijk, de lokale politie en De Lijn.

Art. 23: Deze verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig de artikels 286 en 287 van het decreet Lokaal Bestuur.