Het verslag van het college van burgemeester en schepenen van 27 maart 2025 wordt goedgekeurd.
Het college behandelt een vraag van PZ Mira in een stedenbouwkundig dossier.
Er wordt vrijstelling van leegstandsbelasting verleend voor een aantal geïnventariseerde leegstaande woningen.
Het college verleent een omgevingsproject OMV_2024137883 – O/2024/229 verkaveling voor 6 loten voor halfopen bebouwing, gelegen Lange Winterstraat 21 - 8570 Anzegem, kadastraal gekend: 1e afdeling (Anzegem), sectie F, nrs. 0740H en 0743K.
Referentie omgevingsloket: Project OMV_2024137883
Voorwerp van de aanvraag: Het verkavelen van gronden en het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: verkaveling voor 6 loten voor halfopen bebouwing
Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Lange Winterstraat 21 - 8570 Anzegem, kadastraal gekend: 1e afdeling (Anzegem), sectie F, nrs. 0740H en 0743K
De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.
De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:
De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:
Gemeentehuis Anzegem
De Vierschaar 1
8570 Anzegem
Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
(helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)
Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61
De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:
Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:
Koning Leopold III-laan 41
8200 Brugge
Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .
Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.
Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem.
Vermeld in het beroepschrift het volgende:
- je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
- de volgende referentie: Project OMV_2024137883
- de redenen waarom je beroep aantekent;
- een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
- of je gehoord wenst te worden.
Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.
De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.
Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2025012915 – O/2025/21 - regularisatie samenvoegen appartement 1 en 2 gelegen Ingooigemplaats 56, 8570 Anzegem.
Referentie omgevingsloket: Project OMV_2025012915
Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: regularisatie samenvoegen appartement 1 en 2
Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Ingooigemplaats 56, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 34018B0730/00T00034018B0730/00S00034018B0730/00R000
De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.
De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:
De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:
Gemeentehuis Anzegem
De Vierschaar 1
8570 Anzegem
Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
(helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)
Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61
De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:
Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:
Koning Leopold III-laan 41
8200 Brugge
Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .
Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.
Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem.
Vermeld in het beroepschrift het volgende:
- je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
- de volgende referentie: Project OMV_2025012915
- de redenen waarom je beroep aantekent;
- een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
- of je gehoord wenst te worden.
Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.
De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.
Het college verleent/weigert een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2025023128 – O/2025/34 - bouwen van een tuinhuis en aanleggen terras gelegen Klijtberg 30, 8570 Anzegem.
Referentie omgevingsloket: Project OMV_2025023128
Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: bouwen van een tuinhuis en aanleggen terras
Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Klijtberg 30, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 34018B0407/00P003
De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.
De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:
De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:
Gemeentehuis Anzegem
De Vierschaar 1
8570 Anzegem
Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
(helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)
Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61
De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:
Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:
Koning Leopold III-laan 41
8200 Brugge
Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .
Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.
Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem.
Vermeld in het beroepschrift het volgende:
- je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
- de volgende referentie: Project OMV_2025023128
- de redenen waarom je beroep aantekent;
- een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
- of je gehoord wenst te worden.
Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.
De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.
Het college verleent/weigert een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2025027931 – O/2025/38 - bouwen van een carport gelegen Peter Benoitstraat 25, 8570 Vichte (Anzegem).
Referentie omgevingsloket: Project OMV_2025027931
Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: bouwen van een carport
Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Peter Benoitstraat 25, 8570 Vichte (Anzegem) - kadastraal bekend: 34038B0145/00A002
De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.
De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:
De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:
Gemeentehuis Anzegem
De Vierschaar 1
8570 Anzegem
Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
(helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)
Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61
De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:
Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:
Koning Leopold III-laan 41
8200 Brugge
Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .
Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.
Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem.
Vermeld in het beroepschrift het volgende:
- je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
- de volgende referentie: Project OMV_2025027931
- de redenen waarom je beroep aantekent;
- een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
- of je gehoord wenst te worden.
Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.
De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.
Het college beslist de opdracht stop te zetten.
Het college keurt de schuldvordering van het studiebureau voor de prestaties van februari 2025 voor de opdracht “Studieopdracht - Invulling site gemeentepunt - technieken algemeen” goed.
Het college keurt het bestek nr. 2025/707, de raming, de plaatsingsprocedure, de uit te nodigen ondernemers en de uiterste termijn voor het indienen van een offerte goed. Het betreft een gezamenlijke opdracht met OCMW Anzegem.
Het college keurt de opdracht met nr. 2025/709 en gunt de opdracht aan de ondernemer met de enige offerte (op basis van de prijs) goed.
Het college stelt het bevel van aanvang voor de opdracht "Aanpassingswerken aan bejaardenwoning Kortestraat 10" vast op 22 april 2025.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de schuldvordering van het advocatenkantoor voor het juridisch advies i.k.v. de verkoop grond kerkfabriek in Kaster (naast Stampkotmolenerf) goed.
Het college keurt, als budgetbeheerder, de voorgelegde bestelbonnen - aanrekeningen - vorderingen goed.
Het college keurt vorderingsstaat 9 (januari 2025) voor de opdracht "Weg- en rioleringswerken Schaagstraat en Rijkestraat - gemeenteaandeel" goed.
Het college gunt de opdracht aan de ondernemer met de economisch meest voordelige offerte (op basis van de prijs).
Het college keurt de lastvoorwaarden, de raming, de gunningswijze en de uit te nodigen ondernemers om tegen de vastgelegde limiettermijn een offerte in te dienen, goed.
Het college geeft toelating aan Wyre - Fiber49 om voortaan drie ploegen in te zetten bij de uitrol van het glasvezelnetwerk in Anzegem.
Het college beantwoordt de mondelinge vragen die niet op de raadszitting van 11 maart 2025 konden beantwoord worden, schriftelijk.
Het college keurt de verwerkingsovereenkomst goed in functie van de samenwerking van de gemeente Anzegem met Postalia Belgium bvba (onder de merknaam EasyPost) voor behandeling van de fysieke uitgaande post.
Het college stelt de lijst vast van de mandatarissen die cf. het reglement terzake de eretitel van hun mandaat kunnen bekomen.
Het college keurt een afsprakennota goed voor de Technische Dienst waarbij verduidelijking wordt gegeven rond permanentie en verstoring.
Het college beslist opnieuw 'Samen Hokken om te Blokken' te organiseren in de paasvakantie en van 16/05/2025 tot 27/06/2025, telkens van 8u-18u30 in het Antennepunt te Vichte.
Het college geeft toelating aan de volgende jeugdverenigingen om te overnachten in/aan hun lokalen:
Op 19 april 2025 organiseren de Scouts Tiegem een eetfestijn: Spaghetti avond in GC Groeninge. Het college heeft kennisgenomen van de aanvraag en geeft toelating voor het organiseren ervan mits het naleven van de richtlijnen van HVZ Fluvia.
Het college erkent 'Woppa' als Anzegems vrije tijdinitiatief voor een periode van 3 jaar.
Het College neemt kennis van de stopzetting van een huurovereenkomst van een bejaardenwoning met aanpalende garage.
Het college beslist logistieke en financiële ondersteuning toe te kennen aan de organisator van de ommegangsfeesten Anzegem.
Er wordt een subsidie toegekend aan het overkoepelend orgaan zijnde het kermiscomité Anzegem ingevolge de organisatie van kermis Anzegem van 5 tot en met 8 september a.s. Er wordt ook logistieke steun toegekend.
Het college kent een financieel ruggensteuntje toe t.g.v. een wijkfeest in de Kleiveldweg/Butsegem/Groeningestraat.
De fooruitbaters worden uitgenodigd voor het innemen van hun standplaats met abonnement naar aanleiding van de Ommegang Vichte 2025 – 5 tem 7 juli 2025.
De fooruitbaters worden uitgenodigd voor het innemen van hun standplaats met abonnement naar aanleiding van de Kermis Vichte 2025 – 20 tem 23 september 2025.
De fooruitbaters worden uitgenodigd voor het innemen van hun standplaats met abonnement op de Kermis Anzegem 2025 - 5 tem 8 september 2025.
Het college geeft toelating aan aan een stagiair om een onbezoldigde werkervaringsstage uit te voeren in de Personeelsdienst.
Het college neemt kennis van de aanvraag van het Rode Kruis Waregem-Anzegem (Isabelle Bouckaert - Afdelingsvoorzitter) om van donderdag 24 april 2025 tot en met pleisters te laten verkopen door vrijwilligers aan bestuurders en dit op het kruispunt Harelbekestraat/Oudenaardestraat.
Wekelijks worden persberichten verspreid. Deze worden vooraf voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring.
Toestemming verlenging UiTPAS-houders met kansentarief op basis van verhoogde tegemoetkoming via MAGDA-platform.
In 2025 organiseren de 3 vinkenverenigingen vinkenzangwedstrijden op het openbaar domein meer bepaald in de Balthazarstraat, Engeldreef en in de Schellebellestraat. Er wordt een tijdelijk verkeersreglement voorzien.
Het college neemt kennis van het openbaar onderzoek voor het omgevingsproject OMV_2025020493 – O/2025/41 functiewijziging van garage naar schoonheidssalon, gelegen Borreberg 67 - 8570 Anzegem, kadastraal gekend: 1ste afdeling, sectie C, nummer 0029K
Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen met als onderwerp: Functiewijziging van garage naar schoonheidssalon
Referentie omgevingsloket: Project OMV_2025020493
Periode openbaar onderzoek: 4 april 2025 tot en met 3 mei 2025
Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen en milieuhandelingen, kort samengevat: Functiewijziging van garage naar schoonheidssalon
Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Borreberg 67 8570 Anzegem
De overheid die bevoegd is voor de vergunningsaanvraag: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.
De plaats waar de aanvraag ter inzage ligt:
De aanvraag ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:
Gemeentehuis Anzegem
De Vierschaar 1
8570 Anzegem
Je kan de aanvraag tijdens het openbaar onderzoek ook digitaal raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
(helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)
Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61
De mogelijkheid om standpunten, opmerkingen en bezwaren in te dienen over de vergunningsaanvraag:
De bezwaren of opmerkingen over de aanvraag kunnen aangetekend of tegen ontvangstbewijs worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, De Vierschaar 1, 8570 Anzegem, of (bij voorkeur) digitaal via het omgevingsloket https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek (Project OMV_2025020493) vóór het einde van het openbaar onderzoek.
Het college neemt kennis van de adviesvragen voor het omgevingsproject Project OMV_2025031514 – O/2025/46
Het college neemt kennis van het onderzoek scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom voor het omgevingsproject OMV_2025033773 – O/2025/52 voor bouwen van een garage en paardenstallen.
Het college neemt kennis van de besluiten genomen door de burgemeester van maandag 24 januari 2025 tot en met zondag 30 januari 2025.
Raadsleden hebben het recht om bestuursdocumenten op te vragen. Het college neemt kennis van de poststukken die digitaal ontsloten worden naar de raadsleden.
Het college neemt kennis van het jaarverslag 2024 van de functionaris gegevensbescherming.
Het college neemt kennis van de besluiten van de algemeen directeur inzake het dagelijks personeelsbeheer van 1 april 2025.
Het college neemt kennis van het geplande vakbondsoverleg op 23 april 2025.
Het college neemt kennis van de samenstelling van de schoolraad - geledingen personeel en ouders. De vertegenwoordigers van de lokale gemeenschap worden via coöptatie aangeduid.
Het college neemt kennis van het verslag OCSG van 27 maart 2025.
De Anzegem-app werd uitgebreid met de afvalkalender.
Namens College van burgemeester en schepenen,
Sonja Nuyttens
Algemeen directeur
Pauline Van Marcke
Burgemeester