De voorzitter opent de zitting op 09/04/2024 om 19:00.
De raadsleden worden gevraagd hun akkoord of eventuele opmerkingen te geven over het verslag van de vorige raadszitting 12 maart 2024 conform decreet lokaal bestuur artikel 32.
Art.1: De notulen- en zittingsverslag van de gemeenteraad van 12 maart 2024 eenparig goed te keuren.
De maatschappelijke zetel van de gemeente is gevestigd op De Vierschaar 1 - 8570 Anzegem. Gezien de briefwisseling, na verhuis van de ondersteunende diensten naar Heirbaan 73, centraal op de nieuwe locatie behandeld wordt, is het veel praktischer om de maatschappelijke zetel van de gemeente Anzegem te verplaatsen naar Heirbaan 73 - 8570 Anzegem. Op die manier wordtde post meteen op de juiste locatie afgeleverd.
Na de beslissing in de raad, dient het college hiervan kennis te nemen. De wijziging van het adres wordt doorgegeven in de kruispuntbank van de ondernemingen en er dient interne en externe communicatie gevoerd te worden hierover.
Decreet lokaal bestuur, met in het bijzonder artikel 173 en 290
collegebeslissing van 14 februari 2024 inzake verhuis nieuw gemeentepunt ondersteunende diensten
Art.1: De maatschappelijke zetel van gemeente Anzegem te plaatsen op Heirbaan 73- 8570 Anzegem.
De gemeente is vennoot van de coöperatieve vennootschap (met beperkte aansprakelijkheid) Zefier, met zetel te Koning Albert II-laan 37, 1030 Schaarbeek en geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (RPR Brussel, Nederlandstalige afdeling)0680.832.904 (“Zefier”).
Gelet op de uitnodiging via e-mail van 12 maart 2024 tot de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 13 juni 2024 met volgende agenda:
Plaats: AuditoRium4 – CommunicatieCampus, Sint-Denijslaan 485 te Gent.
Agenda
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023;
2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2023;
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting); en
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;
5. Statutaire benoemingen.
Alle informatie is terug te vinden via de dropbox: https://www.dropbox.com/scl/fo/9awish81oczblrae3kfl3/h?rlkey=0ndxoc6wg780k9e40691n79ln&dl=0
Het jaarverslag kan geraadpleegd worden op: https://www.jaarverslag.zefier.be/2023
decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder op de artikelen 40 en 41;
wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180
de goedgekeurde statuten van Zefier inzonderheid de artikelen 27 en 28
Art.1: De tijdige ontvangst te bevestigen van de oproeping voor de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 13 juni 2024 met bijhorende agenda en stukken;
Art.2: Kennis te nemen van de agendapunten van de algemene vergadering van Zefier op 13 juni 2024 en van de bijhorende stukken:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023;
2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2023;
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting); en
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;
5. Statutaire benoemingen.
De in deze stukken opgenomen motivering wordt bijgetreden;
Art.3: Opdracht te geven aan de afgevaardigde om op de algemene vergadering van Zefier alle punten van de agenda goed te keuren. Eveneens opdracht te geven aan de afgevaardigde om alle overige handelingen en/of transacties te stellen die nodig zijn of nuttig kunnen zijn in het kader van de voorgenomen buitengewone algemene vergadering.
De wegenis van de verkaveling zal ingericht worden als een woonerf, en voorziet een voetgangersverbinding naar Hemelrijk. De nodige ruimte wordt ook voorzien voor de toekomstige aanleg van een pad vanuit de verkaveling, naar Ten Bele. Op heden is dit evenwel nog niet realiseerbaar, aangezien het terrein gescheiden ligt van Ten Bele, door de eigendommen Ten Bele 5 en 10.
De verharding bestaat uit waterpasserende betonstraatstenen.
Er wordt een gescheiden rioleringsstelsel voorzien met open infiltratiebekkens . Het hemelwater van de rijweg dat (bij hevige buien) niet infiltreert, kan via licht verhoogd geplaatste straatkolken afgevoerd worden via de regenwaterriolering, die dienst doet als buffervolume met vertraagde afvoer.
Langs de nieuwe weg zijn 15 parkeerplaatsen voorzien. Een grote groenzone omvat een open infiltratiebekken en speelzone.
Bestaande bomen worden maximaal behouden, zowel op het nieuwe openbaar domein, als op de private kavels. Bijkomend aan te planten bomen (met onderbeplanting), hagen en andere aanplantingen, zorgen voor een groene aanvulling van de reeds groene omgeving.
Er zijn enkele bezwaren ingediend, die behandeld worden in de nota in bijlage. Er wordt voorgesteld de bestaande bomenrij (punt 1 in de nota) te behouden.
Art.1: het ontwerp en het tracé van de wegenis (rooilijnplan) van de verkaveling Hoekstraat goed te keuren.
Art.2: akkoord te gaan met de visie op de bezwaren, zoals geformuleerd in de betreffende nota van 11 maart 2024. De bestaande bomenrij (punt 1 in de nota) wordt behouden.
Reeds enkele jaren is er binnen de personeelsformatie een functie voorzien van technisch assistent seizoensarbeid. Het was oorspronkelijk het idee om tijdens de zomermaanden (drukste seizoen) 2 voltijdse personeelsleden als seizoensarbeider in te zetten. De afgelopen 2 jaar koos het college ervoor, op advies van de Groendienst, om ipv 2 voltijdse voor een half jaar, een voltijdse voor een jaar te voorzien. Na evaluatie blijkt het evidenter om, door schaarste aan personeel, een personeelslid voor onbepaalde duur aan te stellen. Er wordt daarom voorgesteld de functie van seizoensarbeider te schrappen uit de formatie en toe te voegen bij de technisch assistenten.
Teneinde hen voldoende slagkracht te geven werden voor alle clusters – naast het clusterhoofd zelf - 2 experten- en/of leidinggevende profielen voorzien op A1-3 of B4-5. Zulks betekent voor het clusterhoofd een flinke ondersteuning en het biedt de mogelijkheid om kennis en kunde te borgen binnen de organisatie. Voor cluster Omgeving is er reeds een deskundigenfunctie op masterniveau voorzien en ingevuld. Thans wordt voorgesteld om ook een tweede profiel in het leven te roepen voor noodplanning-omgeving en dit op B4-5. De halftijdse functies van omgevingsdeskundige en deskundige noodplanning worden uitdovend en blokkeren de invulling op B4-5
Er werd destijds een tijdelijke functie van schoonma(a)k(st)er voorzien voor 36u. Deze aanstelling zal weldra komen te vervallen. Deze versterking was destijds nodig om het nieuwe gemeentepunt te poetsen. Nu ook de ondersteunende diensten verhuizen, is de poetsopdracht nog toegenomen en straks zullen ook de theater- en polyvalente zaal evenals het leslokaal en de foyer operationeel zijn. Er gaan ook heel wat meer vergaderingen door op de site met als gevolg dat er bijkomende logistieke ondersteuning nodig is (koffiebedeling/recepties/vaat/sanitair edm) Daartegenover staat dat de verkoop van de sites die verlaten worden minder snel dan ingecalculeerd verkocht kunnen worden met als gevolg dat deze ook nog moeten gepoetst worden. Bijgevolg wordt voorgesteld om 2 voltijdse functies schoonma(a)k(st)er toe te voegen aan de formatie. Mocht mettertijd blijken dat er eventueel toch poetspersoneel op overschot zou zijn, dan kan dit via natuurlijke afvloeiing geregulariseerd worden.
De werkdruk bij de werkleider is enorm hoog. Ingevolge zijn administratieve taken komt hij nauwelijks nog toe aan de hoofdzaak van zijn opdracht, nl. het leiden, controleren en coördineren van de werken op het veld. Om hem te ondersteunen wordt voorgesteld om een contractueel coördinator planning en voorraadbeheer aan te stellen op B1-3. Deze werknemer zou hiermee een antwoord kunnen bieden op de nood aan voorraadbeheer. Hij/zij zou instaan voor de controle van het materieel (naar periodiek onderhoud toe maar ook naar het ter beschikking stellen van de diensten en de terugkeer ervan na afloop van de opdrachten). Ook de tijdige aankoop van materialen en het bewaken van de voorraden behoort tot de taak van deze medewerker. Verder staat hij/zij in voor de planning van de opdrachten en samenstelling van de ploegen. Het betreft hier een administratieve kracht doch met technische kwaliteiten. Een bachelordiploma wordt opgelegd maar kandidaten met de nodige ervaring komen ook in aanmerking (mits slagen voor capaciteitstest, incl assessment). De invulling dient zo snel mogelijk te gebeuren zodat de huidige werkleider zich opnieuw kan wijden aan zijn hoofdopdracht.
Momenteel hebben we 3 halftijdse techniekers culturele infrastructuur in dienst. Twee van deze medewerkers gaan binnen afzienbare tijd met pensioen. In september 2024 gaat de nieuwe theaterzaal open. Om de huidige ervaring en kennis te borgen en de technologisch uitdagende en hoogstaande theatertechnieken in de nieuwe theaterzaal te kunnen bedienen, zal bijkomende deskundige ondersteuning nodig zijn. Er wordt voorgesteld om 2 voltijdse functies van technicus specialist theatertechnieken te voorzien in de personeelsformatie (statutair D4) en dit bovenop de nog resterende halftijdse functie (na pensionering van de huidige titularissen) en wel onder de cluster Vrije Tijd.
Timing invulling van de voltijdse profielen:
a) 1 vte m.i.v. half augustus/begin September
b) 1 vte m.i.v. april 2025.
De huidige functie van technicus specialist culturele infrastructuur en uitleen wordt uitdovend en in de organieke formatie wordt een bijkomende functie voorzien van technisch assistent (D1-3 - contractueel). De functie van technicus-specialist blokkeert evenwel de invulling van de functie van technisch assistent (D1-3). De Uitleendienst wordt dan mettertijd een opdracht die aan een technisch assistent wordt toegewezen en waarbij eventueel ook een back-up kan aangewezen worden.
Op 1 april 2024 wordt het stelsel flexi-jobs uitgebreid naar de publieke sectoren kinderopvang, sport, cultuur en onderwijs. Er zal de mogelijkheid voorzien worden om flexijobbers in te zetten als begeleiders buitenschoolse kinderopvang, busbegeleiding en -vervoer, zaalwacht,.... Dit zijn tevens de jobs waarvoor we moeilijke invulling vinden in de vrijwilligerssector. Naar analogie met de studentenjobs, wordt voorgesteld om een contingent aan inzet binnen flexijobs te voorzien, nl. 3 vte (E1-3). Binnen dit urenpakket kunnen gelegenheidswerkers aangesteld worden.
Tot slot werden enkele kleine aanpassingen gedaan, bv schrappen van uitdovende functies die niet meer ingevuld zijn.
Advies uitgebracht door het MAT op 14 maart 2024.
Positief advies op het vakbondsoverleg op 25 maart 2024.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
137.650,00 | 436.458,33 | 485.100,00 | 414.850,00 |
excl index
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (publicatie 21 februari 2018)
het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, wat de definitieve ambtsneerlegging betreft;
Raadsbesluit van 14 november 2023 inzake Personeelsformatie: goedkeuring aanpassing
het organogram voor het gemeentepersoneel zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 2 december 2008 en latere wijzigingen;
het organogram voor het personeel zoals vastgesteld door de raad op 2 december 2008 en latere wijzigingen;
Art.1: De aanpassing aan de geïntegreerde personeelsformatie, opgenomen in bijlage, met onmiddellijke ingang goed te keuren.
Art.2: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid, conform de bepalingen vervat in het decreet lokaal bestuur.
Naar aanleiding van de aanpassingen aan de personeelsformatie, dienen ook bijlage 1 (bijzondere selectievoorwaarden) en 3 (selectiecommissie -examenprogramma) aangepast te worden.
Daarnaast werd naar aanleiding van het ministerieel besluit tot vaststelling van de diplomavereisten voor de functie van maatschappelijk werker in een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van 11 januari 2024, de aangepaste diplomavoorwaarden toegepast op bijlage 1 van de rechtspositieregeling (specifieke voorwaarden voor aanwerving, bevordering en interne/externe mobiliteit).
Tot slot werd de aanwervingsvereiste 'beschikken over een rijbewijs D' voor buschauffeur geschrapt (mogelijkheid wordt ingevoerd om dit rijbewijs te behalen tijdens een inloopperiode).
Advies uitgebracht door het MAT op 14 maart 2024.
Positief advies op het vakbondsoverleg op 25 maart 2024
(de desbetreffende verslagen worden zo snel mogelijk na de vergaderingen opgeladen in het dossier)
Decreet lokaal bestuur en het bestuursdecreet, in het bijzonder de wijziging van 18 november 2022
wijziging artikel 31 Arbeidsovereenkomstenwet
artikel 30bis, § 2, van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten
Ministerieel besluit van 11 januari 2024 tot vaststelling van de diplomavereisten voor de functie van maatschappelijk werker in een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn
Raadsbesluit van 14 november 2023 inzake Personeelsformatie: goedkeuring aanpassing
Raadsbesluit van 8 maart 2022 inzake het organogram
Raadsbesluit van 14 november 2023 inzake wijziging rechtspositiebesluit (bijlage 1 en 3)
Art. 1: De wijzigingen aan de rechtspositieregeling bijlagen 1 en 3 goed te keuren met directe ingang.
Art.2: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid, conform de bepalingen vervat in het decreet lokaal bestuur.
Buurtweg nr.6 is reeds voor een deel afgeschaft, maar bestaat nog ter hoogte van Bevrijdingslaan 21. Er wordt voorgesteld twee delen te behouden:
De rest van de buurtweg zou kunnen opgeheven worden. Dit deel heeft immers geen enkel nut meer.
Er wordt voorgesteld het rooilijnplan daartoe voorlopig vast te stellen.
Art.1: het rooilijnplan d.d. 12 maart 2024 opgemaakt door landmetersbureau B. Hutsebaut bv (zie bijlage) voorlopig vast te stellen.
De kerk van Tiegem wordt nog slechts sporadisch gebruikt voor liturgische activiteiten: doopsels, begrafenissen, huwelijken en dergelijke.
Het kerkenbeleidsplan, dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad in zitting van 8 februari 2022, vermeldt in de toekomstvisie voor de kerken van Tiegem en Ingooigem:
Voorlopig verder bestemming als eredienst en eventueel ook andere toekomstige bestemmingen wanneer zich de opportuniteit aandient.
Er werd ondertussen een raadsman aangesteld om de gemeente te begeleiden in het traject van een herbestemming.
De bedoeling is de kerk uit handen te geven mogelijks middels een langdurig zakelijk recht (erfpacht, recht van opstal, ….) aan een derde partij onder voorwaarden met het oog op een herbestemming.
Hierbij kan (niet-limitatief) gedacht worden aan:
Het project zal maatschappelijk zinvol moeten zijn, een zekere waardigheid uitstralen en moeten gedragen zijn door de gemeenschap.
Er zal dus geen verkoop plaats vinden.
Het is de wens van het kerkbestuur om een gedeelte van de kerk te behouden als stille ruimte. In de dialoogfase zal de haalbaarheid van deze wens onderzocht worden.
De opdrachtnemer zal instaan voor het ontwerp, de financiering, de realisatie en de uitbating van de (economische) invulling van deze kerk.
De opdracht zal gegund worden na een concurrentiegerichte dialoog. De gemeente weet vandaag niet welke initiatieven de private markt kan en wil nemen in functie van de herbestemming van deze parochiekerk. De concurrentiegerichte dialoog is dan de meest aangewezen procedure.
De procedure bestaat uit kort geschetst uit volgende fases:
De procedure omvat ook een informatievergadering voor de kandidaten, die zal plaats vinden op 13 mei om 14u in de kerk.
De uiterste datum voor het indienen van aanvragen tot deelneming is 18 juni.
De selectieleidraad en het bijhorende initieel beschrijvend document worden ter goedkeuring voorgelegd.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38, § 1, 1°
a) onbeschikbaarheid van onmiddellijke oplossingen):
b) ontwerp- of innnovatieve oplossingen:
c) voorafgaande onderhandelingen noodzakelijk wegens specifieke omstandigheden.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
CBS 27/4/2022 - Aanstellen raadsman voor juridische begeleiding
GR 8/2/2022 - Goedkeuren kerkenbeleidsplan
Art.1: De selectieleidraad en het initieel beschrijvend document voor de opdracht " Parochiekerk Sint-Arnoldus Tiegem –uit handen geven kerk i.f.v. herbestemming " goed te keuren.
Art.2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de concurrentiegerichte dialoog
De studieopdracht - Uitbreiden gemeenteschool Ingooigem werd na het voeren van een onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking gegund met college beslissing van 10 maart 2021.
Het bestek van de studieopdracht voorzag een uitbreiding van de school en het bouwen van een chirolokaal.
Tijdens de ontwerpfase bleek dat de oorspronkelijke raming van ongeveer € 1.500.000 excl. btw ruimschoots zou overstegen worden. Vooral het budget voor de chirolokalen bleek hoger uit te vallen dan verwacht.
Na opmaak van het ontwerpdossier bleek zich een unieke opportuniteit voor te doen: het pand Stijn Streuvelsstraat 3 werd te koop aangeboden. De voorlopige verkoopovereenkomst werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 23 februari 2024.
De bedoeling is het jeugdlokaal te bouwen op dit perceel. De grote oppervlakte van het perceel kan dienen voor de jeugdwerking. Bovendien kan ook de buitenschoolse kinderopvang daar ondergebracht worden, wat dan weer de voetafdruk van de uitbreiding van de school verkleint.
Het schrappen van de chirolokalen uit het ontwerp betekent in de feiten wel dat het ontwerp van voren af moet herdaan worden. Overwegende dat de contractueel bepaalde vergoeding voor de uitgevoerde prestaties nu reeds het drempelbedrag voor de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking benadert, en de opdracht ernstig gewijzigd wordt door het schrappen van de jeugdlokalen, wordt voorgesteld de lopende opdracht stop te zetten.
Voorstel om een nieuwe procedure te starten voor het aanstellen van een ontwerper met als opdracht zowel de studie voor de uitbreiding van de school als het bouwen van infrastructuur voor huisvesting van een jeugdheem en polyvalente zaal (incl. eventueel ruimte voor de BKO). Daarbij kan gestreefd worden naar een gelijklopende timing, wat voordelen oplevert gelet op de verhuis van BKO van het ene naar het andere gebouw.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 326 tot 334 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 23 november 2020 tot goedkeuring van het bestek, de raming en de gunningswijze voor het aanstellen van een ontwerper.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 10 maart 2021 tot gunning van de studieopdracht.
Beslissing gemeenteraad 23 februari 2024: Woning met gronden Stijn Streuvelsstraat 3: bekrachtigen aankoop (collegebesluit van 17 januari 2024) en goedkeuring voorlopige verkoopovereenkomst.
Art.1: de lopende studieopdracht voor het uitbreiden van de gemeenteschool Ingooigem met de aangestelde ontwerper stop te zetten.
Art.2: het uitbreiden van gemeenteschool Ingooigem en het bouwen van een jeugdheem in Ingooigem en polyvalente zaal (eventueel incl.BKO) principieel goed te keuren.
Art.3: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen bestuurlijk toezicht op de gemeenten.
In het kader van de weg- en rioleringswerken in de Schaagstraat en Rijkestraat moet een grondverwerving gebeuren voor het gemeentelijk aandeel.
De grond wordt gekocht door de gemeente Anzegem om reden van openbaar nut.
De verkoper van de grond is: Naamloze Vennootschap 'DOU-BETON FLOORING SYSTEMS', Industriezone 1A, 9770 Kruisem.
Het gaat om volgend perceel: perceel weiland, kadastraal gekend onder Anzegem, 1ste afdeling, sectie A, perceel 241 D met een oppervlakte van 289 m² en met volgend toegekend nieuw perceelnummer: A 241 E P000.
In opdracht van Aquafin nv, werd een grondinnameplan opgemaakt op 21 februari 2024 door de heer Christof Lambrecht, landmeter-expert, voor studiebureau Arcadis met zetel te Brussel. Het betreft inneming 22 op het grondinnameplan.
De overeenkomst voor de inneming werd door Aquafin bezorgd, samen met de perceelidentificatie en het bodemattest.
Er werd een aankoopakte opgemaakt door notariskantoor Notarissen Demeulemeester-Debakker, Statiestraat 10, 8570 Anzegem.
Het aankoopbedrag voor het perceel bedraagt 3.238,25 euro (drieduizend tweehonderdachtendertig euro vijfentwintig cent).
Er is budget voorzien op JBR: 2024/ACT_2.1.2/0200-00/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-A_2.1.2.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Art. 1: de akte voor de grondverwerving voor het uitvoeren van weg- en rioleringswerken in de Schaagstraat en Rijkestraat, opgemaakt door notariskantoor Notarissen Demeulemeester-Debakker, Statiestraat 10, 8570 Anzegem, betreffende de grondinneming 22 op het grondinnameplan opgemaakt op 21 februari 2024, opgemeten en afgepaald door de heer Christof Lambrecht, landmeter-expert voor studiebureau Arcadis met zetel te Brussel, goed te keuren.
Art. 2: kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeenteraad bekrachtigde in zitting van 13 februari 2024 het collegebesluit van 17 januari 2024 tot de aankoop van de woning met gronden gelegen in de Stijn Streuvelsstraat 3 te Ingooigem en keurde de voorlopige verkoopovereenkomst goed.
Er werd door notariskantoor Notarissen Ignace Demeulemeester en Niels Debakker een ontwerpakte gemaakt voor de aankoop van de woning door de gemeente.
De aankoopprijs bedraagt € 262.500.
Gezien er in de lopende meerjarenplanaanpassing geen aankoopkrediet voorzien was, wordt dit opgenomen in de eerstvolgende aanpassing.
De noodzakelijke kredieten zullen gereserveerd worden voor de aankoop van de grond (JBR: 2024/ACT_2.4.2/0119-90/2201000/GEMEENTE/CBS/IP-A_2.4.2) en het gebouw (JBR:2024/ACT_2.4.2/0119-90/2210000/GEMEENTE/CBS/IP-A_2.4.2).
In afwachting wordt door de financieel directeur een visum onder voorbehoud van goedkeuring van de 5° aanpassing meerjarenplan verleend.
Gezien er in de lopende meerjarenplanaanpassing geen aankoopkrediet voorzien was, wordt dit opgenomen in de eerstvolgende aanpassing.
De noodzakelijke kredieten zullen gereserveerd worden voor de aankoop van de grond (JBR: 2024/ACT_2.4.2/0119-90/2201000/GEMEENTE/CBS/IP-A_2.4.2) en het gebouw (JBR:2024/ACT_2.4.2/0119-90/2210000/GEMEENTE/CBS/IP-A_2.4.2).
In afwachting wordt een visum onder voorbehoud van goedkeuring van de 5° aanpassing meerjarenplan gegeven.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 10 januari 2024 tot het uitbrengen van een bod op de woning met bijhorende grond, gelegen in de Stijn Streuvelsstraat 3 te Ingooigem.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 17 januari 2024 tot het uitbrengen van een aangepast bod.
De beslissing van de gemeenteraad in zitting van 13 februari 2024 tot bekrachtiging van het collegebesluit d.d. 17 januari 2024, met name de beslissing tot het uitbrengen van een aangepast bod op het pand (woning met bijhorende gronden) gelegen in de Stijn Streuvelsstraat 3 te Ingooigem en tot goedkeuring van de voorlopige verkoopovereenkomst.
Art. 1: de ontwerpakte voor de aankoop van de woning met gronden gelegen in de Stijn Streuvelsstraat 3 te Ingooigem, opgemaakt door notariskantoor Notarissen Ignace Demeulemeester en Niels Debakker, Statiestraat 10, 8570 Anzgem, goed te keuren.
Art. 3: kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur.
In het kader van de opdracht “Gemeentepunt - Inrichten polyvalente zaal, foyer, loges en leslokaal – vast binnenmeubilair met toestellen ” werd een bestek met nr. 2024/544 opgesteld i.s.m. Wielfaert Architecten en bouwcoördinator Proveko.
De opdracht omvat het leveren en plaatsen van vast binnenmeubilair: barmeubel in de polyvalente zaal, barmeubel in de foyer, kitchenette in het leslokaal, kookeiland demokeuken in het leslokaal, kitchenette bij de loges en meubel in de 4 loges.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 151.836,00 excl. btw of € 183.721,56 incl. btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
In het meerjarenplan 2020-2025 is er budget beschikbaar onder jaarbudgetrekening investering ACT_2.4.2/0119-90/2210000/BESTUUR/CBS/0/IP-A_2.4.2 (Gebouwen - bouw, verbouwing en groot onderhoud - ACT: Uitrol patrimoniumplan).
Budget:
• Financiële impact: Ja
• Ingecalculeerd in budget/meerjarenplanning: Ja
• Raming: € 151.836,00 excl. btw of € 183.721,56 incl. btw.
• Jaarbudgetrekening investering ACT_2.4.2/0119-90/2210000/BESTUUR/CBS/0/IP-A_2.4.2 (Gebouwen - bouw, verbouwing en groot onderhoud - ACT: Uitrol patrimoniumplan).
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 8 september 2009 betreffende de definitie van het begrip ‘dagelijks bestuur’, gewijzigd bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 15 december 2014, en herbevestigd door de gemeenteraad d.d. 31 januari 2019, en de visumplichtige verrichtingen.
Art.1: Het bestek met nr. 2024/544 en de raming voor de opdracht “Gemeentepunt - Inrichten polyvalente zaal, foyer, loges en leslokaal – vast binnenmeubilair met toestellen” worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 151.836,00 excl. btw of € 183.721,56 incl. btw.
Art.2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Art.3: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen bestuurlijk toezicht op de gemeenten.
Het is noodzakelijk om deze gewestelijke personeelsleden aan te stellen als vaststeller gemeentelijke administratieve sancties met het oog op de sanctionering via een gemeentelijke administratieve sanctie van overtredingen op de bepalingen van gemeentelijke reglementering de binnen hun welomschreven bevoegdheid te situeren zijn, deze gewestelijke vaststellers mogen enkel binnen de omschreven bevoegdheid optreden.
Nieuwe Gemeentewet.
Decreet Lokaal Bestuur.
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (GAS-wet) en meer in het bijzonder artikel 21 §1, 2°.
KB van 21 december 2013, in het bijzonder art. 2 tot vaststellen van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststellen van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot het opleggen van een gemeentelijke administratieve sanctie.
De Algemene Politieverordening + bijlagen (APV) goedgekeurd in de gemeenteraad van 13 december 2016 en laatst gewijzigd in de gemeenteraad van 11 mei 2021.
De beslissing van de gemeenteraad van 15 november 2016 betreffende de goedkeuring van een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Anzegem en stad Kortrijk betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
De beslissing van de gemeenteraad van 8 maart 2022 betreffende de goedkeuring aanstelling van 6 gewestelijke GAS-vaststellers.
De beslissing van de gemeenteraad van 12 juli 2022 betreffende de goedkeuring aanstelling van 4 gewestelijke GAS-vaststellers.
De beslissing van de gemeenteraad van 13 juni 2023 betreffende de goedkeuring aanstelling van gewestelijke GAS-vaststellers.
Art.1: De OVAM wordt aangesteld als gewestelijk vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de leidende ambtenaar van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van gemeente Anzegem voor de vaststelling van overtredingen op afvalgerelateerde kleine vormen van overlast: Art. 72, 88, 109, 112, 224, 232 van de Algemene Politieverordening.
Op basis van de steunaanvragen die het gemeentebestuur ontving, worden door de Wereldraad volgende projecten of organisaties aanbevolen tot het bekomen van financiële hulp :
- vzw ARTSEN ZONDER VAKANTIE voor de realisatie van revalidatietechnieken op de dienst traumatologie van het ziekenhuis in Mosango, DR Congo voor een bedrag van €300
Het ziekenhuis is het enige in de provincie met een dienst traumatologie, maar de nazorg na een operatie is allesbehalve optimaal. De juiste kennis via opleiding van verpleegkundigen, infrastructuuraanpassingen en orthopedisch materiaal zijn meer dan noodzakelijk om mobiliteit te garanderen na ongevallen, botbreuken en artrose. Meer aandacht voor bewegingstherapie kan snel concrete resultaten opleveren en terugkeer naar gezin en werksituatie bespoedigen.
- DAMIAANACTIE voor het zowel verlenen van kwaliteitsvolle medische zorgen als het verrichten van onderzoek naar de overdracht en de preventie inzake lepra in de Comoren-archipel, voor een bedrag van €300
De inwoners van de eilandengroep tussen Afrika en Azië leven in heel moeilijke omstandigheden, nl heel dicht op elkaar en met een eenzijdige voeding waardoor ze één van de meest getroffen regio's ter wereld zijn wat lepra betreft. Een derde van de zieken zijn trouwens kinderen jonger dan veertien. Daarnaast verricht men op de Comoren onderzoek naar de preventieve behandelingsaanpak van lepra samen met het Instituut voor Tropische Geneeskunde.
- vzw UNICHIR voor het opstarten van bewustwordingscampagnes rond kanker in Beni, voor een bedrag van €300
Ondanks de aanwezigheid van hoogwaardig medisch materiaal en een gedreven team van lokale artsen verpleegkundigen, stelt men in Beni vast dat de meeste Congolezen nog nooit over kanker hebben gehoord en veel te lang wachten om hulp van een dokter of specialist in te roepen. Een goede voorlichting via radiospotjes, posters in ontmoetingscentra, ... zou de alertheid voor bepaalde kankersymptomen en het inroepen van medische hulp, aanzienlijk kunnen verbeteren en de kans op overleven bij kankerdiagnose verhogen.
De nodig budgetten daartoe zijn voorzien in het gemeentelijk meerjarenplan onder budgetpost GBB/int.sol./0160-00/6490020
Decreet Lokaal Bestuur
art 1 : een bedrag van telkens €300 toe te kennen als noodhulp voor respectievelijk vzw Artsen zonder Vakantie in DR Congo, de Damiaanactie in de Comoren-archipel en vzw Unichir in Beni.
Wijziging bij het toepassen van de jokers
Tijdens de vakantiewerking en op schoolvrije dagen is er een aanzienlijk verschil tussen vraag en aanbod van opvangplaatsen in de Buitenschoolse Kinderopvang (BKO). Bij de vooraf gecommuniceerde inschrijfmomenten worden de beschikbare plaatsen binnen enkele minuten volledig ingenomen.
Een opvallende constatering is dat sommige ouders zich uit voorzorg inschrijven voor een volledige week vakantiewerking om zo zeker te zijn van opvang, waarna ze later bepalen welke dagen ze daadwerkelijk nodig hebben. Dit resulteert in vrijgekomen plaatsen op de avond van de inschrijvingen, waardoor er ruimte ontstaat om mensen van de reservelijst door te schuiven.
Desondanks blijft er een tekort aan beschikbare opvangplaatsen bestaan. Bij veel locaties staan dagelijks 15 tot 20 kinderen op de reservelijst.
Tijdens de vakantiewerking merkt de dienst BKO op dat er veel annuleringen binnenkomen, soms zelfs op het laatste moment, waardoor ouders van de reservelijst niet altijd tijdig kunnen worden gecontacteerd. Enkele ouders hebben echter vooraf aangegeven dat ze te allen tijde kunnen worden gecontacteerd omdat ze geen alternatieve opvang hebben; zij worden dan ook direct benaderd.
Voor de krokusvakantie waren er 18 annuleringen in KC Schildpad en 15 in KC Jojo. Afwezigheid wegens ziekte of overmacht, mits gestaafd met een attest, zijn niet meegeteld in deze aantallen.
Elk gezin heeft per maand recht op 4 jokers per kind. De vakantiedagen, schoolvrije dagen en woensdagmiddagopvang die langer dan 14 uur duurt, worden beschouwd als 'opvangmomenten met capaciteitsbeperking'.
Laattijdige annulaties van deze opvangmomenten kunnen worden geannuleerd met een joker, mits het gezin nog jokers beschikbaar heeft voor die maand. Reserveringen op het allerlaatste moment met een joker zijn echter niet toegestaan; hiervoor geldt een toeslag.
Het voorstel van de dienst BKO is om in beide situaties - zowel bij annulaties als bij last-minute reserveringen na een week - de jokers niet meer kunnen toegepast worden. Gratis annuleren blijft nog steeds mogelijk zoals vastgelegd in het huidige Huishoudelijk Reglement. Indien geen attest dan zal er een toeslag worden aangerekend namelijk €4 voor een halve dag, € 8 voor een volledige dag.
Planning
- AV LOKA 28/03: advies wijziging HHR
- GWR en Bonanza: ter kennisgeving 29/03 mail
- GR 09/04: goedkeuring op GR
- Toepassing vanaf 1 juli (aanpassing is in nadeel van ouders dus moet termijn van twee maanden gerespecteerd worden)
Voorstel wijzigingen in HHR
Opvang reserveren en annuleren: info in HHR: pagina 10 en bijlage 3
opvangmomenten MET capaciteitsbeperking:
Vakantiedagen/schoolvrije dagen, woensdagmiddag langer dan 14u
RESERVEREN |
Kosteloos |
Met kost |
Wanneer ten laatste? |
1 week om 13u30 vooraf aan de opvangdag |
1 week na 13u30 vooraf aan de opvangdag |
ANNULEREN |
Kosteloos |
Met kost of joker of attest |
Wanneer ten laatste? |
1 week om 13u30 vooraf opvangdag |
1 week na 13u30 vooraf aan de opvangdag |
Jokers: info in HHR – pagina 13
Elk kind krijgt 4 jokers per maand. Deze jokers worden automatisch ingezet. Het aantal jokers is raadpleegbaar in het kind dossier na opmaak van de factuur en is niet overdraagbaar naar een andere maand of ander kind.
Deze jokers kunnen ingezet worden bij het RESERVEREN:
- voor de opvangmomenten waarop geen kind capaciteitsbeperking is aangekoppeld indien je later dan 1 weekdag voordien na 13u30 reserveert
Deze jokers kunnen ingezet worden bij het ANNULEREN:
- indien je geen doktersattest van ziekte, quarantaine of bewijs van overlijden niet (tijdig) bezorgd en indien je later dan 1 weekdag voordien na 13u30 annuleert voor de opvangmomenten waarop geen kind capaciteitsbeperking is aan gekoppeld indien je later dan 1 weekdag voordien na 13u30 reserveert
- voor de opvangmomenten waarop er een kind capaciteitsbeperking is aan gekoppeld indien je later dan 1 week voordien na 13u30 reserveert
- indien je geen doktersattest van ziekte, quarantaine of bewijs van overlijden niet (tijdig) bezorgd
Bijlage 3 bij huishoudelijk reglement BKO: reserveren en annuleren / jokers voorbeelden
opvangmomenten MET capaciteitsbeperking:
Vakantiedagen/schoolvrije dagen, woensdagmiddag langer dan 14u
RESERVEREN |
Kosteloos |
Met kost |
Wanneer ten laatste? |
1 week om 13u30 vooraf aan de opvangdag |
1 week na 13u30 vooraf aan de opvangdag |
ANNULEREN |
Kosteloos |
Met kost of joker of attest |
Wanneer ten laatste? |
1 week om 13u30 vooraf opvangdag |
1 week na 13u30 vooraf aan de opvangdag |
…
Voorbeelden annuleren
Ik wil een opvangdag voor mijn kind voor de maandag nog annuleren tijdens de vakantiewerking, dan kan ik de maandag ervoor tot 13u30 ten laatste annuleren. Na 13u30 kan ik voor de komende maandag nog annuleren via inschrijven@anzegem.be. Een joker kan toegepast worden. Ik kan een attest binnenbrengen van ziekte van een gezinslid, een attest van overlijden van familielid of een attest van technische werkloosheid indien dit één van de redenen is van de annulatie. Indien geen joker meer voorhanden of ik heb geen attest dan betaal ik een toeslag van 8 euro voor een volledige dag (indien een halve dag betaal ik 4 euro).
Ik wil een opvangdag voor mijn kind op de woensdag annuleren en het is een schoolvrije dag, dan kan ik tot de woensdag ervoor tot 13u30 ten laatste annuleren. Na 13u30 kan ik voor deze dag annuleren via inschrijven@anzegem.be. Een joker kan toegepast worden. Ik kan een attest binnenbrengen van ziekte van een gezinslid, een attest van overlijden van familielid of een attest van technische werkloosheid indien dit één van de redenen is van de annulatie. Indien geen joker meer voorhanden of ik heb geen attest dan betaal ik een toeslag van 4 euro voor een halve dag en 8 euro voor een volledige dag.
Indien geen attest dan betaal ik een toeslag van 4 euro voor een halve dag en 8 euro voor een volledige dag.
Ik wil een opvangdag voor mijn kind op de woensdag annuleren en heb langer dan 14u opvang nodig, dan kan ik tot de woensdag ervoor tot 13u30 ten laatste annuleren. Na 13u30 kan ik voor deze dag annuleren via inschrijven@anzegem.be, maar dan betaal ik een toeslag van 4 euro. Een joker kan hiervoor niet worden toegepast.
Ik wil een opvangdag voor mijn kind op de woensdagmiddag annuleren en heb langer dan 14u opvang nodig, dan kan je als ouder gratis annuleren tot een week vooraf tot 13u30 in I-Active. Daarna dien je te mailen naar inschrijven@anzegem.be. Indien je geen attest kan voorleggen dan betaal je een toeslag van 4 euro.
…
Voorbeelden jokers schoolvrije dagen, vakantiedagen en woensdagmiddag langer dan 14u (opvangmomenten MET capaciteitsbeperking)
Jokers kunnen voor deze opvangmomenten niet worden toegepast.
Het is vrijdag na 13u30 en mijn kind is voor de komende maandag op de schoolvrije dag NIET ingeschreven dan zal er GEEN joker kunnen toegepast worden en wordt er een toeslag van 8 euro voor een volledige dag aangerekend. Je dient de inschrijving in orde te brengen door te mailen naar inschrijven@anzegem.be
OPGELET: inschrijven kan enkel wanneer de maximale kind capaciteit niet is bereikt!
Het is dinsdag na 13u30 en mijn kind is voor de komende woensdagnamiddag in de opvang langer dan 14u ingeschreven en wil dit annuleren. Ik kan GEEN attest van ziekte, overlijden of technische werkloosheid voorleggen. Er zal automatisch een joker automatisch worden toegepast bij het annuleren via inschrijven@anzegem.be, indien er geen jokers meer voorhanden zijn dan betaal ik een toeslag van 4 euro.
Er wordt een toeslag van 4 euro aangerekend. De wijziging kan je doormailen naar inschrijven@anzegem.be
Bijlagen:
Bijlage 1: HHR BKO Anzegem 12 02 2024
Bijlage 2: voorstel wijziging HHR BKO Anzegem 09 04 2024
Bijlage 3: overzicht wijzingen HHR BKO Anzegem 09 04 2024
Bijlage 4: advies LOKA (av is op 28/03 - wordt toegevoegd op 29/03)
Bijlage 5: mail GWR ter kennisgeving wijziging HHR (wordt opgeladen op 29/03
Bijlage 6: mail directies ter kennisgeving wijziging HHR (wordt opgeladen op 29/03)
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en later wijzigingen.
Regelgeving BKO van toepassing tijdens de overgangsperiode uiterlijk tot 31 december 2025:
Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van de bestaande subsidies buitenschoolse opvang en de bijhorende voorwaarden gedurende een overgangsperiode.
regelgeving BKO van toepassing vanaf 1 januari 2026:
Decreet houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten
Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van een kwaliteitslabel aan organisatoren van kleuteropvang
De gemeenteraadsbeslissing van 12 februari 2024 houdende wijziging van het huishoudelijk reglement voor de Buitenschoolse Kinderopvang.
Art.1: de wijzigingen aan het het huishoudelijk reglement van de Buitenschoolse Kinderopvang goed te keuren, zoals in bijlage 2 voorgesteld. De wijziging betreft dat er geen jokers meer toegepast worden bij annuleren van opvangmomenten met capaciteitsbeperking meer bepaald voor woensdagmiddagen langer dan 14u, schoolvrije dagen en vakantiedagen.
De wijzigingen gaan in vanaf 1 juli 2024, twee maanden na goedkeuring op gemeenteraad.
Art.2: De wijzigingen van het huishoudelijk reglement voor de Buitenschoolse Kinderopvang Anzegem werd via mail aan de leden van de Algemene Vergadering van LOKA voorgelegd en positief geadviseerd en werd ter kennisgeving meegedeeld via mail aan de directies en de leden van de Algemene Vergadering van de Gezins- en Welzijnsraad.
Art.3 : Deze beslissing wordt bekendgemaakt op de website van Anzegem.
Art.4 : Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van het administratief toezicht cf. de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur.
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten (LEKP 1.0) aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen, waarvan de ondertekening beslist werd op de gemeenteraad van 14 september 2021.
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0) geeft een vervolg aan het Lokaal Energie en Klimaatpact van 2021 en bevat een aanscherping van de klimaatambities die in LEKP 1.0 werden vooropgesteld, waarvan de ondertekening ter goedkeuring beslist werd op de gemeenteraad van 8 november 2022.
Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet een jaarlijkse inhoudelijke rapportering opgemaakt worden dat na ter kennisgeving voorleggen aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden.
Art.1: kennis te nemen van de rapportering over het Lokaal Energie- en Klimaatpact van jaar 2023 .
In het kader van de realisatie van onze gelijkblijvende doelstellingen rond cultuurbeleid, is het de taak van de lokale overheid om zoveel mogelijk inwoners aan kunst en cultuur te laten participeren op basis van een grote diversiteit in het aanbod en een evenwichtige spreiding over het grondgebied.
Na de moeilijke coronaperiode werd in de cultuursector de draad van het normale leven terug opgenomen , en wordt ook in GC De Zinnen, net zoals dat vorig jaar reeds het geval was, een nieuw seizoen klaargestoomd.
Het Gemeenschapscentrum ontwikkelt ieder jaar een voorstel van programmatie, in casu 2024- 2025, en koppelt daar ook een voorstel van ticketprijzen en kortingformules aan. Het voorliggend voorstel is inzake geraamde uitkoopsommen en bijhorende technische onkosten voor de respectieve producties analoog aan de voorgaande werkjaren.
Er wordt hierbij nauwlettend toegezien op onze financiën en ondanks de stijging in uitkoopsommen, technische kosten over de voorbije jaren heen… .proberen we opnieuw een aantrekkelijk aanbod te verwezenlijken.
Merk op dat we meer dan vroeger bewust opteren voor een aantal weliswaar duurdere maar bekendere namen als “kapstok” om ons abonnement aan op te hangen ( mensen kiezen meer en meer voor bekendere tv-gezichten ) maar dat we hiertegenover het aanbod aan producties in aantal beperken om het budgettaire evenwicht te behouden en ook steeds een aanvaardbare ticketprijs voorstellen, waarbij elementen als naambekendheid van de artiest, toegankelijkheid van de voorstelling, verkoopshaalbaarheid voor de partner-vereniging , uitkoopsom tegen elkaar worden afgewogen.
Normaliter worden ook zoveel mogelijk partners gezocht via onze lokale verenigingen. Ten gevolge van de coronacrisis hebben een aantal verenigingen echter minder bestuursleden om een beroep op te doen en lukt het niet altijd onmiddellijk om voor elke productie een samenwerking te realiseren, maar het ligt wel in de bedoeling om hen, eventueel op basis van afspraken die korter op de bal kunnen worden gemaakt, alsnog zoveel mogelijk te betrekken. Ook de partnerships met de culturele centra uit het omliggende worden wederzijds behouden.
Voor de bekendmaking van dit seizoensaanbod wordt gebruik gemaakt van aangepaste publicitaire kanalen en wordt ook opnieuw een kick-off avond georganiseerd, zodat de ticketverkoop vanaf de tweede helft van juni kan worden opgestart.
Decreet Lokaal Bestuur
Art.1: onderstaande principes voor de opmaak van de seizoensprogrammatie 2024-2025 ( met bijhorende raming van uitkoopsommen en technische onkosten), evenals de bijhorende ticketprijsbepaling, kortingformules en samenwerkingsverbanden en de noodzakelijke publicitaire ondersteuning (zoals in de respectieve rubrieken van de bijlage toegelicht) voor dit seizoensaanbod goed te keuren.
NIEUW SEIZOEN NAJAAR 2024: 7.900 euro
2 oktober: Try -out Missie 2024 – Hetty Helsmoortel - € 1450 ( + partage 80/20) – opgelegde minimum ticketprijs € 15/ opgelegde maximum kortingsprijs € 13 – partner St. Vincentiusinstituut Anzegem ( in kader van STEM)
5 oktober – Cabana Belgicana - Johan Heldenbergh, Roland Van Campenhout, Sara De Smedt, Nils De Caster- €4.950 – ticketprijs €20 -partner Femma Anzegem & oc d’Iefte Deerlijk
7 november – Koershelden - José De Cauwer, Frederik Backelandt, Mathieu Engels- €2.750 – ticketprijs €18 – partner Yvegem Sportief & cultuurraad ( staat in voor de bekostiging van de uitkoopsom in kader van locatieproject Ingooigem/ondersteuning projecten gemeenschapscentrum)- omruilvoordeel 30 ptn
14 december – Vastbenoemd – Jasper Posson - € 1500 ( + 80/20 partage) – opgelegde minimumticketprijs €16 (eenheidsprijs) – partner Feestcomité Engelhoek
NIEUW SEIZOEN VOORJAAR 2025: 17.300 euro
18 januari: Lay this drum !- Cie du Scopitone- €3.950 – ticketprijs €20 – partner KH De Eendracht Anzegem-Ingooigem - omruilvoordeel 30 ptn
28 februari: Onheil in Black Creek - Lucas Van den Eynde & Bo Spaenc – €3.300 - ticketprijs € 20- partner Ferm Ingooigem & Spikkerelle Avelgem
20 maart: 13 – William Boeva - € 2800 ( + € 14/per verkocht ticket) - ticketprijs € 20- partner vzw Mel’s Rose
27 maart: Arme tante Danni - Janne Desmet en Martha!tentatief - € 2.700- ticketprijs € 18 – partner Lust in ‘t Schoone
5 april : De dag dat ik Robert Long ontmoette- Jelle Cleymans, Nele Goossens, Sam Verhoeven, Sandrine- €4.550 – ticketprijs € 22 (eenheidsprijs) – partner CC De Schakel Waregem
NIEUW SEIZOEN FAMILIEVOORSTELLINGEN 2024-2025: 3.520 euro
29 september: Wiegeling – Frisse Oren - € 1000 ( 2x/dag) of €1250 (3x/dag) – voor 0,5 tot 1,5 jaar- partner CC De Schakel Waregem
1 december: Zachtjes gaan de paardenvoetjes – Vanaf2 - € 1150 (1x) of € 1500 (2x) – voor 2 tot 7 jaar- omruilvoordeel 15 ptn
9 februari: 2 Ogen 2 Oren – Remi Decker – voor 2,5 tot 6 jaar – € 590 (1x) + €180 (volgende) - partner ouderraden
NIEUW SEIZOEN BUITENBEENTJES & SENIORENVOORSTELLINGEN 2024-2025: 1850 euro
24 oktober: Crux- Kwinten Van Heden – uitkoopsom & prijssetting gedragen door samenwerkingsverband gezins- en welzijnsraad & cultuurraad – partners diverse socio-culturele verenigingen
2 december: Broos- Fred Delfgaauw - € 1850 – ticketprijs € 12 – partner SAR
Voor de voorstellingen buitenshuis dienen we enkel tickets te verkopen en betalen we achteraf de verkochte tickets aan het organiserende centrum terug; Verder hebben wij hieraan geen kosten maar kunnen we onze abonnees wel een ruimer aanbod aanbieden zonder extra financiële engagementen van onzentwege. De ticketprijs hiervoor wordt autonoom door het organiserende centrum bepaald en wij nemen die integraal over.
VOORSTEL PRODUCTIES BUITENSHUIS SEIZOEN 2024-2025
25 oktober – productie nog in onderhandeling - Spikkerelle Avelgem
8 februari – Admiral Freebee- De Schakel Waregem
Nog aan te vullen: extra familievoorstelling - De Schakel Waregem
SCHOOLVOORSTELLINGEN SEIZOEN 2024-2025
Ticketprijs lager onderwijs €6 / ticketprijs secundair onderwijs € 7 . Alle leerlingen van alle scholen uit zowel lager als middelbaar onderwijs krijgen de kans om éénmaal per jaar een professionele voorstelling bij te wonen aangepast aan hun leeftijd met bijhorende educatieve omkadering. Hiervoor wordt ook in het nodige busvervoer voorzien en dat is inbegrepen in deze prijs.
BEPALING TICKETPRIJZEN
Voor de ticketprijzen hanteren we volgende formule:
Standaardprijs = prijs die je zonder korting voor een ticket betaalt
Eenheidsprijs= prijs waarop geen enkele korting kan worden toegestaan ( vb. omwille van de verplichtingen in de contractovereenkomst, of omdat we al een uitzonderlijk toegankelijke prijs hanteren )
Vanaf 4 verschillende avond- of matineevoorstellingen geldt op de producties in het eigen GC een abonnementskorting van € 2 op de standaardprijs ( tenzij uitdrukkelijk anders vermeld, omwille van contractverplichtingen). Abonneekortingen zijn niet cumuleerbaar met andere kortingen.Als abonnee kan je een seizoen lang van de korting genieten, ook voor bijkomende voorstellingen.
Andere toegepaste prijzen/ kortingformules :
- korting voor senioren op de standaardprijs voor losse tickets van zowel eigen avond- als matineevoorstellingen: € 1 ( behalve voor eenheidsprijzen of uitdrukkelijk anders vermeld omwille van contractverplichtingen).
- familieaanbod: eenheidsprijs voor deze voorstellingen = € 8 ( zijn erop gericht om gezinnen met kinderen tegen een betaalbare prijs met diverse kunstvormen te laten kennismaken) Uitzonderlijke korting € 1 voor leden gezinsbond op spaarkaart ( als tegenprestatie voor de voorstellingen waar er wordt gebruik gemaakt van regionale en/of nationale gezinsbondpromotiekanalen)
- Jongerentarief ( -26 jaar) voor alle avond- en matineevoorstellingen in eigen gemeenschapscentrum : € 11 ( behalve voor eenheidsprijzen of uitdrukkelijk anders vermeld omwille van contractverplichtingen )
-Familievoorstellingen of voorstellingen met een eenheidsprijs laten niet toe een abonneekorting op de vermelde ticketprijs toe te staan maar kunnen wel aan het totaal aantal voorstellingen van het keuze- abonnement worden toegevoegd
-Groepskorting: €1 op de standaardprijs voor groepen vanaf 10 personen ( behalve voor eenheidsprijzen)
Reducties zijn niet onderling cumuleerbaar
- schoolvoorstellingen: cfr. supra
- de reguliere korting voor Uitpas-kansenpashouders wordt toegepast
- Er wordt eveneens voorzien in de mogelijkheid om een cadeaubon aan te kopen, waarbij het restbedrag kan omgezet worden in de waarde van een voucher voor drankjetons.
- samenwerkingsformule met partners uit het verenigingsleven:
Op de kaartenverkoop : minimum 30 kaarten ( of meer) verkopen en daarvan komt ¼ van de ticketprijs aan de organisatie ten goede. Wie minder dan 30 kaarten verkoopt, krijgt geen percentage op de ticketprijs.
Baruitbating waarnemen op de avond van de voorstelling zelf ( winst tvv de organisatie). Recent is de samenwerking met de partners voor de familievoorstellingen hieraan toegevoegd als volgt: baruitbating voor eigen rekening door de meewerkende organisaties en € 1 voor de vereniging op elke door hen verkochte kaart.
In bepaalde gevallen kan bovenvermelde samenwerkingsformule echter niet altijd worden toegepast ( vb. baruitbating dient voorzien te worden voor rekening van het gemeenschapscentrum en er zijn geen andere vrijwilligers voorhanden, extra personeelsinzet nodig om locaties aangepast in te richten of voor ticketcontrole/onthaal publiek). Hiervoor kan eveneens een beroep worden gedaan op lokale verenigingen op basis van een systeem dat geënt is op een gewone vrijwilligersvergoeding van €5/persoon./uur x aantal ter beschikking gestelde personen met een maximum van €120/vereniging/avond. We willen dit eveneens mee opnemen in de diverse samenwerkingsformules, mocht dit desgevallend aan de orde zijn.
- samenwerking met de culturele centra uit het omliggende: cfr. supra
- Tickets worden niet omgeruild of terugbetaald, behalve als de voorstelling omwille van overmacht niet doorgaat.
Publiciteit
In overleg met de communicatieverantwoordelijke en conform hetgeen werd afgesproken in het overleg van 15/9/2011 met de verschillende dienstverantwoordelijken/adviesraden wordt een volwaardige seizoensbrochure uitgewerkt . Daartoe worden de nodige prijsoffertes opgevraagd en aan het Schepencollege voorgelegd om dit zo goedkoop mogelijk gerealiseerd te krijgen.
Simulatie balans uitgaven-inkomsten ( op basis van een raming van de uitgaven voor het nieuwe seizoen najaar 2024/voorjaar 2025 en de inkomsten voor de laatste twee volwaardige kalenderjaren 2019 & 2023 ( kalenderjaren 2020/ 2021/2022 waren niet of niet volledig representatief voor de werking omwille van de coronabeperkingen )
Raming uitkoopsommen najaar 2024: 7.900 euro
Raming uitkoopsommen voorjaar 2025: 17.300 euro
Raming uitkoopsommen familievoorstellingen: 3.520 euro
Raming uitkoopsommen buitenbeentjes en seniorenvoorstellingen: 1850 euro
Raming uitkoopsommen schoolvoorstellingen: 23.000 ( naar analogie met vorige seizoenen, keuzes nog niet definitief afgerond)
Totaal: 53.570 euro
+ raming 30% bijkomende onkosten ( btw, catering, vervoer, sabam, publiciteit, , inhuren techniek , overnachting gezelschap e.d.) = 69.641 euro
Inkomsten uit eigen ticketverkoop kalenderjaar 2019: 29.990,40 – kalenderjaar 2023: 37.731,98
inkomsten uit schoolvoorstellingen kalenderjaar 2019: 11.400- kalenderjaar 2023: 12.081
Totaal 2019: 41.390,4- cfr kalenderjaar 2023: 49.812,98
Dit betekent een geraamde eigen gemeentelijke investering van ca. 19.829 euro voor de realisatie van een volledig cultuurseizoen over alle doelgroepen heen.
Ter informatie in de rand: subsidie ten bedrage van € 81.533 werd in het verleden rechtstreeks toegekend op basis van onze concrete actiepunten ter uitvoering van het lokaal cultuurbeleid ( zowel voor personele als voor productiekosten) maar wordt sinds 2016 als niet-geoormerkt bedrag geïntegreerd in het Gemeentefonds.
Het bestrijden van criminaliteit, fraude en onveiligheid is een belangrijke prioriteit voor het bestuur en voor de samenleving in het algemeen. Het uitwisselen van informatie in functie van bestuurlijke- of strafrechtelijke handhaving binnen een juridisch kader is daartoe noodzakelijk en aangewezen en dit met het oog op de goede handhaving van de openbare orde, het voorkomen van het plegen van misdrijven en meer in het algemeen de integrale en geïntegreerde aanpak van criminaliteit en onveiligheid. Doelstelling van de informatie-uitwisseling en het daartoe benodigde protocol is om te voorkomen dat criminelen en/of criminele organisaties door de overheid onbewust of ongewild, rechtstreeks dan wel onrechtstreeks worden gefaciliteerd in hun criminele doelstellingen en/of te voorkomen dat er een vermenging ontstaat tussen onder- en bovenwereld en de economische machtsposities te doorbreken die zijn opgebouwd met behulp van illegaal vergaard kapitaal. Het openbaar ministerie wenst zich, conform de omzendbrief BH 11/2017 en de daarin vermelde rechtsgronden, te engageren om deel te nemen aan voormelde bestuurlijke doelstelling en meer algemeen aan de bestuurlijke handhaving van criminaliteit en onveiligheidsfenomenen binnen de contouren van huidig protocolakkoord en binnen het bestaande juridisch kader. In samenspraak met de politiezone en de deelnemende gemeenten wensen we om al deze doelstellingen te helpen realiseren een Protocolakkoord Bestuurlijke Handhaving van Criminaliteit en Onveiligheid (hierna afgekort “Protocolakkoord BH”) te sluiten waarvan de partijen, strekking en draagwijdte in het protocol wordt omschreven.
Het protocolakkoord bestuurlijke handhaving zoals besproken en ondertekend op de zonale veiligheidsraad d.d. 20 juni 2022 door de actoren: justitie, politie, lokale besturen Pz Mira, wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 40 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Artikel 22 van de Grondwet.
Artikel 458, 458bis en 458ter van het Strafwetboek.
Artikel 1380 Gerechtelijk Wetboek.
Artikel 21bis, 28quinquies en artikel 29 van het Wetboek van Strafvordering.
Artikel 1382 en 1383 van het Burgerlijk Wetboek.
Artikel 5, 5/1, 5/2, 13bis, 14, 40, 44/1 en 44 van de Wet op het Politieambt.
Artikel 93bis WBTW. Artikel 337 en 337/1 WIB. Artikel 3.19.0.0.2. van de Vlaamse Codex Fiscaliteit.
Artikel 54-56 en 58 van het Sociaal Strafwetboek.
Artikel 320 AWDA.
Artikel 16.3.24 en 16.7.1 DABM.
Artikel 6.1.47en 6.1.5, VCRO.
Artikel 9bis van de Drugswet.
Artikel 15, 17 en 20 van de Vlaamse Wooncode.
Artikel 3 van de GAS wet.
Wet betreffende de bevolkingsregisters van 19 juli 1991.
Artikel 5 en 17 van de WVP van 08 december 1992. artikel 119, 119bis,121, 130, 133, 134, 134ter, 134quater, 134quinquies, 134sexies, 134septies en 135 van de Nieuwe Gemeentewet.
Samengeordende wetsbepalingen van 03 april 1953 inzake de slijterijen van gegiste dranken.
Artikel 3 en 11 van de wet van 28 december 1983 inzake sterke dranken. Artikel 31 en 34 van de wet van 07 mei 1999 inzake kansspelen.
Artikel III.38 van het Wetboek Economisch Recht.
Artikel 28 van de Wapenwet van 08 juni 2006.
Artikel 11 van de wet van 30 juli 1979 betreffende de preventie van brand en ontploffing en betreffende de verplichte verzekering van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid in dergelijke gevallen.
Koninklijk besluit van 06 december 2015 betreffende consulenten voor de veiligheid en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
Artikel 61 e.v. van het Koninklijk besluit van 18 april 2017 inzake plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren.
Ministeriële omzendbrief MFO 3 van 14 juli 2002.
Omzendbrief n° 11/ 2017 van 13 oktober 2017 van de procureur-generaal bij het Hof van Beroep te Gent, betreffende de deelname van het Openbaar Ministerie aan de bestuurlijke handhaving van criminaliteit en onveiligheids-fenomenen en de daarin vermelde rechtsgronden (hierna afgekort als “omzendbrief BH 11/2017").
Omzendbrief n° 10/2017 van 13 oktober 2017 van de procureur-generaal bij het Hof van Beroep te Antwerpen, betreffende de deelname van het Openbaar Ministerie aan de bestuurlijke handhaving van criminaliteit en onveiligheidsfenomenen en de daarin vermelde rechtsgronden (hierna afgekort als “omzendbrief BH 10/2017”). Omzendbrief COL 04/2018 van het college van procureurs-generaal betreffende het casusoverleg en het beroepsgeheim (zie ook wet van 06 juli 2017 houdende vereenvoudiging, harmonisering, informatisering en modernisering van bepalingen van burgerlijk recht en van burgerlijk procesrecht alsook van het notariaat, en houdende diverse bepalingen inzake justitie).
Kennis te nemen van het Protocolakkoord Bestuurlijke Handhaving (en addendum) zoals besproken en ondertekend op de zonale veiligheidsraad door alle betrokken actoren.
Anzegem wenst ondernemers te erkennen ter bevordering van het economisch en sociaal weefsel van de gemeente. Hiertoe worden er elk jaar prijzen uitgereikt aan ondernemingen in Anzegem.
Vanaf 15 april 2024 tot en met 22 mei 2024 kan iedereen via de website een onderneming kandidaat stellen voor Doend'rik, Startende Doend'rik of Onderscheiding.
Op de Raad voor Economische Dynamiek zullen er 10 kandidaten genomineerd worden voor Doend'rik en 3 voor Startende Doend'rik. De ganse zomer kunnen inwoners stemmen op hun favorieten en in september zal de RED de winnaars bekendmaken. De Onderscheidingen zijn een nieuw onderdeel, deze worden uitgereikt door de RED. Op die manier krijgen ondernemingen die geen groot online publiek hebben ook de kans om een award te winnen. Er zijn een aantal categorieën voorgesteld, maar de RED kan altijd extra categorieën toevoegen indien men dit nodig acht
Het reglement van de Doend'rik werd aangepast en gunstig geadviseerd door de Raad voor Economische Dynamiek (RED) van 19 maart 2024.
De belangrijkste aanpassingen zijn:
- Persoonlijkheid van het jaar
- Winkelbeleving van het jaar
- Nieuwbouw/renovatie van het jaar
- Bedrijf van het jaar
- Handelaar van het jaar
- Beste marketing/communicatie van het jaar
- Landbouwer van het jaar
- Lifetime achievement award
Voor de Doend'rik 2024 is er een budget voorzien van 1.500 euro.
budget: ACT_2.2.1 en budget gelijkblijvend beleid
Decreet Lokaal Bestuur
Het vorige reglement van de Doend'rik, goedgekeurd in de gemeenteraad van 19 december 2017
Art. 1: Het reglement Doendr'ik/Onderscheiding wordt vastgesteld als volgt:
Artikel 1: Deelnamevoorwaarden
Artikel 2: verloop van de wedstrijd
Kandidatuurstelling
Iedere ondernemer die voldoet aan de deelnamevoorwaarden kan zich kandidaat stellen of kan door anderen als kandidaat worden voorgedragen. De kandidatuurstelling gebeurt aan de hand van een deelnameformulier dat op www.anzegem.be/doendrik kan teruggevonden worden. Het ingevulde deelnameformulier kan digitaal, persoonlijk of per post bezorgd worden aan de dienst Lokale Economie, De Vierschaar 1, 8570 Anzegem – info@anzegem.be.
Na ontvangst volgt er een screening van de kandidaten op basis van de deelnamevoorwaarden.
Selectieprocedure
In de selectieprocedure worden de kandidaturen beoordeeld op basis van de vooropgestelde criteria.
Dit zijn de criteria waarmee er tijdens de selectie rekening zal worden gehouden:
Een onderneming kan genomineerd worden voor startende Doend’rik als deze opgestart is in het kalenderjaar voorafgaand aan het jaar van de uitreiking.
Op basis van een of meerdere van de bovenstaande criteria zal de Raad voor Economische Dynamiek (RED) maximum 10 kandidaten voor de Doend’rik en 3 kandidaten voor de Startende Doend’rik selecteren.
Beslissing
a. De 13 genomineerden worden voorgesteld op een ondernemerscafé georganiseerd door Unizo Aktiv’o.
b. Via het infoblad, de website, facebook en de bedrijvengids zal er opgeroepen worden om te stemmen. Dit zal via www.anzegem.be/doendrik kunnen.
c. De stemmen in b tellen voor 50%, de andere 50% wordt door de Raad voor Economische Dynamiek bepaald.
Uitreiking
Op het volgende ondernemerscafé worden de winnaars (1 Doend’rik en 1 Startende Doend’rik) bekendgemaakt. Ze krijgen elk een Anzegembon t.w.v. 150 euro en een trofee.
Artikel 3: Geschillen
Door aan deze wedstrijd deel te nemen aanvaardt de ondernemer alle punten van het reglement. Elke poging tot fraude wordt bestraft met onmiddellijke uitsluiting van de deelnemer. Niet voorziene gevallen worden behandeld door de RED. Elke uitspraak is bindend.
Artikel 4: Onderscheiding
Ieder jaar zullen er 2 onderscheidingen uitgereikt worden door de RED. Op deze manier willen we bedrijven die een minder groot online publiek hebben ook belonen voor hun inzet. Deze awards kunnen zijn:
- Persoonlijkheid van het jaar
- Winkelbeleving van het jaar
- Nieuwbouw/renovatie van het jaar
- Bedrijf van het jaar
- Handelaar van het jaar
- Beste marketing/communicatie van het jaar
- Landbouwer van het jaar
- Lifetime achievement award
De Raad voor Economische Dynamiek zal elk jaar 2 onderscheidingen uitreiken uit de beschikbare categorieën. De Raad kan, indien nodig geacht, extra categorieën toevoegen aan de bestaande lijst.
Inwoners kunnen voor elke categorie winnaars voorstellen, maar de RED kan ook mensen selecteren die niet uit de inzending komen
Elke winnaar zal een Anzegembon t.w.v. 150 euro en een trofee ontvangen.
Men kan in hetzelfde jaar niet beide prijzen winnen en men kan ook nooit 2 keer dezelfde onderscheiding ontvangen.
Indien een lid van de raad genomineerd wordt voor een prijs, neemt hij geen deel aan de Raad waarin de prijzen uitgereikt worden.
Persoonlijkheid van het jaar:
De award Persoonlijkheid van het jaar wordt toegekend aan die Anzegemse zelfstandige persoon of bedrijf dat Anzegem het voorbije jaar extra in the picture bracht.
Winkelbeleving van het jaar:
Iedere handelaar met een handelszaak in Anzegem die extra inspanningen doet om de beleving in zijn/haar winkel te verhogen of te verbeteren komt in aanmerking. De beleving kan zowel in de winkel zijn, in de etalage maar ook in de directe omgeving zijn.
Nieuwbouw/renovatie van het jaar:
Elke handelaar of onderneming gelegen in Anzegem, die in Anzegem het voorbije kalenderjaar een nieuw pand bouwde of er een renoveerde komt in aanmerking.
Bedrijf van het jaar:
Elk bedrijf gelegen in Anzegem dat een meerwaarde betekent voor de gemeente, komt in aanmerking.
Handelaar van het jaar:
Elke handelaar of winkel gelegen in Anzegem dat een meerwaarde betekend voor de gemeente, komt in aanmerking.
Beste marketing/communicatie van het jaar:
Welke tools, platformen zet je in om uw doelpubliek te bereiken, online en print. De meest originele marketingcampagne wordt bekroond. Dit kunnen advertenties, clips, video’s, sociale-media-advertenties, posts, banner, affiche of andere kanalen zijn.
Landbouwer van het jaar:
Aangezien Anzegem een landelijke gemeente is, kan een award voor de landbouwer niet ontbreken. Welke landbouwer innoveerde of investeerde in de landbouw het afgelopen jaar, welke landbouwer betekende iets voor de gemeente Anzegem. Elke landbouwer met hoofdzetel in Anzegem komt in aanmerking.
Lifetime achievement award:
De RED kan besluiten tot het uitreiken van een Lifetime achievement award aan persoonlijkheden die in hun professionele of buitenprofessionele leven blijk gaven van uitzonderlijke verdiensten aan de economische ontwikkeling of uitstraling van de gemeente Anzegem. Elke inwoner of ex-inwoner van Anzegem komt in aanmerking.
Art.2: Dit reglement wordt met onmiddellijke ingang van kracht. Het vorige reglement van de Doend'rik, goedgekeurd in de gemeenteraad van 19 december 2017, wordt opgeheven met ingang van heden.
Art.3: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid voor administratief toezicht conform de bepalingen zoals voorzien in het decreet lokaal bestuur.
De raadsleden worden in de mogelijkheid gesteld om eenvoudige informatie te bekomen met betrekking tot de werking van de gemeente. Daarnaast kunnen er ook losse mededelingen worden meegegeven aan de raadsleden.
Mondelinge vragen worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord (artikel 11 huishoudelijk reglement).
Er werd één schriftelijke vraag gesteld door raadslid Davy Dewaele (CD&V-Eendracht) als volgt:
Hieronder een reactie op mijn mondelinge vraag over het opstarten van een sterrenregister;
"Héél mooi initiatief (naast de sterrenkindjesweide), helaas moest vroeger (1989) geen aangifte gedaan worden bij een overlijden na 140d zwangerschap. Ik herinner me dat dit zelfs niet kon (ingeschreven worden). Nu is dit verplicht maar wat met overleden kindjes (na 140d) die je dan ook niet symbolisch kon laten registreren?"
Ik stel die aanvullende vraag op de raad van april.
Conform het huishoudelijk reglement wordt de mogelijkheid geboden om schriftelijk en mondeling vragen te stellen. Mondelinge vragen worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. De vragen en de eventuele antwoorden net als de mededelingen worden opgenomen in het zittingsverslag.
De voorzitter sluit de zitting op 09/04/2024 om 20:23.
Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.
Namens Gemeenteraad,
Sonja Nuyttens
Algemeen directeur
Koen Tack
Voorzitter