Terug
Gepubliceerd op 24/05/2024

Notulen  OCMW-raad

di 09/04/2024 - 19:30 Raadzaal Gemeentepunt - Heirbaan 73 - 8570 Anzegem
Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
Gino Devogelaere, Burgemeester
Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
Sonja Nuyttens, Algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 09/04/2024 om 20:23.

  • Openbaar

    • Administratieve organisatie

      • Notulen en zittingsverslag raadszitting van 12 maart 2024: goedkeuring.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Afwezig: Petra Devos, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        De raadsleden worden gevraagd hun akkoord of eventuele opmerkingen te geven over het verslag van de vorige raadszitting 12 maart 2024 conform decreet lokaal bestuur artikel 32

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: De notulen- en zittingsverslag van van de OCMW-raad van 12 maart 2024 eenparig goed te keuren.

      • Maatschappelijke zetel OCMW: goedkeuring wijziging.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Afwezig: Petra Devos, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        De maatschappelijke zetel van het OCMW staat op De Vierschaar 1 - 8570 Anzegem. Gezien de post, na verhuis van de ondersteunende diensten naar Heirbaan 73, centraal op de nieuwe locatie behandeld wordt, is het veel praktischer om de maatschappelijke zetel van het OCMW op hetzelfde adres van de gemeente Anzegem: Heirbaan 73 - 8570 Anzegem. Hiervoor dient de maatschappelijke zetel aangepast te worden.

        Na de beslissing in de raad, dient het vast bureau hiervan kennis te nemen. De wijziging van het adres wordt doorgegeven in de kruispuntbank van de ondernemingen en dient er interne en externe communicatie gevoerd te worden hierover.

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur, met in het bijzonder artikel 173 en 290

        Vorige beslissingen

        collegebeslissing van14 februari 2024 inzake verhuis nieuw gemeentepunt

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: De maatschappelijke zetel van OCMW Anzegem te wijzigen naar Heirbaan 73- 8570 Anzegem.  

    • Personeel

      • Personeelsformatie: goedkeuring aanpassing.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Afwezig: Petra Devos, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Reeds enkele jaren is er binnen de personeelsformatie een functie voorzien van technisch assistent seizoensarbeid. Het was oorspronkelijk het idee om tijdens de zomermaanden (drukste seizoen) 2 voltijdse personeelsleden als seizoensarbeider in te zetten. De afgelopen 2 jaar koos het college ervoor, op advies van de Groendienst, om ipv 2 voltijdse voor een half jaar, een voltijdse voor een jaar te voorzien. Na evaluatie blijkt het evidenter om, door schaarste aan personeel, een personeelslid voor onbepaalde duur aan te stellen. Er wordt daarom voorgesteld de functie van seizoensarbeider te schrappen uit de formatie en toe te voegen bij de technisch assistenten.

        Teneinde hen voldoende slagkracht te geven werden voor alle clusters – naast het clusterhoofd zelf -  2 experten- en/of leidinggevende profielen voorzien op A1-3 of B4-5. Zulks betekent voor het clusterhoofd een flinke ondersteuning en het biedt de mogelijkheid om kennis en kunde te borgen binnen de organisatie. Voor cluster Omgeving is er reeds een deskundigenfunctie op masterniveau voorzien en ingevuld. Thans wordt voorgesteld om ook een tweede profiel in het leven te roepen voor noodplanning-omgeving en dit op B4-5. De  halftijdse functies van omgevingsdeskundige en deskundige noodplanning worden uitdovend en blokkeren de invulling op B4-5

        Er werd destijds een tijdelijke functie van schoonma(a)k(st)er voorzien voor 36u. Deze aanstelling zal weldra komen te vervallen. Deze versterking was destijds nodig om het nieuwe gemeentepunt te poetsen. Nu ook de ondersteunende diensten verhuizen, is de poetsopdracht nog toegenomen en straks zullen ook de theater- en polyvalente zaal evenals het leslokaal en de foyer operationeel zijn. Er gaan ook heel wat meer vergaderingen door op de site met als gevolg dat er bijkomende logistieke ondersteuning nodig is (koffiebedeling/recepties/vaat/sanitair edm)   Daartegenover staat dat de verkoop van de sites die verlaten worden minder snel dan ingecalculeerd verkocht kunnen worden met als gevolg dat deze ook nog moeten gepoetst worden. Bijgevolg wordt voorgesteld om 2 voltijdse functies schoonma(a)k(st)er toe te voegen aan de formatie. Mocht mettertijd blijken dat er eventueel toch poetspersoneel op overschot zou zijn, dan kan dit via natuurlijke afvloeiing geregulariseerd worden.

        De werkdruk bij de werkleider is enorm hoog. Ingevolge zijn administratieve taken komt hij nauwelijks nog toe aan de hoofdzaak van zijn opdracht, nl. het leiden, controleren  en coördineren van de werken op het veld. Om hem te ondersteunen wordt voorgesteld om een contractueel coördinator planning en voorraadbeheer aan te stellen op B1-3. Deze werknemer zou hiermee een antwoord kunnen bieden op de nood aan voorraadbeheer. Hij/zij zou instaan voor de controle van het materieel (naar periodiek onderhoud toe maar ook naar het ter beschikking stellen van de diensten en de terugkeer ervan na afloop van de opdrachten). Ook de tijdige aankoop van materialen en het bewaken van de voorraden behoort tot de taak van deze medewerker. Verder staat hij/zij in voor de planning van de opdrachten en samenstelling van de ploegen. Het betreft hier een administratieve kracht doch met technische kwaliteiten. Een bachelordiploma wordt opgelegd maar kandidaten met de nodige ervaring komen ook in aanmerking (mits slagen voor capaciteitstest, incl assessment). De invulling dient zo snel mogelijk te gebeuren zodat de huidige werkleider zich opnieuw kan wijden aan zijn hoofdopdracht.

        Momenteel hebben we 3 halftijdse techniekers culturele infrastructuur in dienst. Twee van deze medewerkers gaan binnen afzienbare tijd met pensioen. In september 2024 gaat de nieuwe theaterzaal open. Om de huidige ervaring en kennis te borgen en de technologisch uitdagende en hoogstaande theatertechnieken in de nieuwe theaterzaal te kunnen bedienen, zal bijkomende deskundige ondersteuning nodig zijn. Er wordt voorgesteld om 2 voltijdse functies van technicus specialist theatertechnieken te voorzien in de personeelsformatie (statutair D4) en dit bovenop de nog resterende halftijdse functie (na pensionering van de huidige titularissen) en wel onder de cluster Vrije Tijd.

        Timing invulling van de voltijdse profielen:
        a) 1 vte m.i.v. half augustus/begin September
        b) 1 vte m.i.v. april 2025.

        De huidige functie van technicus specialist culturele infrastructuur en uitleen wordt uitdovend en in de organieke formatie wordt een bijkomende functie voorzien van technisch assistent (D1-3 - contractueel). De functie van technicus-specialist blokkeert evenwel de invulling van de functie van technisch assistent (D1-3). De Uitleendienst wordt dan mettertijd een opdracht die aan een technisch assistent wordt toegewezen en waarbij eventueel ook een back-up kan aangewezen worden.

        Op 1 april 2024 wordt het stelsel flexi-jobs uitgebreid naar de publieke sectoren kinderopvang, sport, cultuur en onderwijs. Er zal de mogelijkheid voorzien worden om flexijobbers in te zetten als begeleiders buitenschoolse kinderopvang, busbegeleiding en -vervoer, zaalwacht,.... Dit zijn tevens de jobs waarvoor we moeilijke invulling vinden in de vrijwilligerssector. Naar analogie met de studentenjobs, wordt voorgesteld om een contingent aan inzet binnen flexijobs te voorzien, nl. 3 vte (E1-3). Binnen dit urenpakket kunnen gelegenheidswerkers aangesteld worden.

        Tot slot werden enkele kleine aanpassingen gedaan, bv schrappen van uitdovende functies die niet meer ingevuld zijn.

        Advies uitgebracht door het MAT op 14 maart 2024.

        Positief advies op het vakbondsoverleg op 25 maart 2024.

        Financiële reflex
        2024 2025 2026 2027
        137.650,00 436.458,33 485.100,00

        414.850,00

        excl index

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (publicatie 21 februari 2018)

        het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, wat de definitieve ambtsneerlegging betreft;

        Vorige beslissingen

        Raadsbesluit van 14 november 2023 inzake Personeelsformatie: goedkeuring aanpassing

        het organogram voor het gemeentepersoneel zoals vastgesteld door de raad op 2 december 2008 en latere wijzigingen;

        het organogram voor het personeel zoals vastgesteld door de raad op 2 december 2008 en latere wijzigingen;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: De aanpassingen aan de personeelsformatie met onmiddellijke ingang goed te keuren. (zie bijlage)

        Art.2: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid, conform de bepalingen vervat in het decreet lokaal bestuur.

      • Rechtspositieregeling: goedkeuring aanpassingen aan bijlage 1 (bijzondere selectievoorwaarden) en 3 (selectiecommissie -examenprogramma)

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Afwezig: Petra Devos, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Naar aanleiding van de aanpassingen aan de personeelsformatie, dienen ook bijlage 1 (bijzondere selectievoorwaarden) en 3 (selectiecommissie -examenprogramma) aangepast te worden.   

        Daarnaast werd naar aanleiding van het ministerieel besluit tot vaststelling van de diplomavereisten voor de functie van maatschappelijk werker in een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van 11 januari 2024, de aangepaste diplomavoorwaarden toegepast op bijlage 1 van de rechtspositieregeling (specifieke voorwaarden voor aanwerving, bevordering en interne/externe mobiliteit).

        Advies uitgebracht door het MAT op 14 maart 2024.

        Positief advies op het vakbondsoverleg op  25 maart 2024.

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur en het bestuursdecreet, in het bijzonder de wijziging van 18 november 2022

        wijziging artikel 31 Arbeidsovereenkomstenwet

        artikel 30bis, § 2, van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten

        Ministerieel besluit van 11 januari 2024 tot vaststelling van de diplomavereisten voor de functie van maatschappelijk werker in een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn

        Vorige beslissingen

        Raadsbesluit van 14 november 2023 inzake Personeelsformatie: goedkeuring aanpassing

        Raadsbesluit van 8 maart 2022 inzake het organogram

        Raadsbesluit van 14 november 2023 inzake wijziging rechtspositiebesluit (bijlage 1 en 3)

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: De wijzigingen aan de rechtspositieregeling bijlage 1 en 3 goed te keuren met directe ingang.

        Art.2: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid, conform de bepalingen vervat in het decreet lokaal bestuur.

    • Vragen en mededelingen

      • Vragen en mededelingen.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Afwezig: Petra Devos, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        De raadsleden worden in de mogelijkheid gesteld om eenvoudige informatie te bekomen met betrekking tot de werking van de gemeente. Daarnaast kunnen er ook losse mededelingen worden meegegeven aan de raadsleden.

        Mondelinge vragen worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord (artikel 11 huishoudelijk reglement).

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur

        Besluit

        Conform het huishoudelijk reglement wordt de mogelijkheid geboden om schriftelijk en mondeling vragen te stellen. Er kennis van te nemen dat er geen mondelinge  vragen gesteld werden noch mededelingen gedaan.

De voorzitter sluit de zitting op 09/04/2024 om 20:27.

Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.

Namens OCMW-raad,

Sonja Nuyttens
Algemeen directeur

Koen Tack
Voorzitter