Terug
Gepubliceerd op 26/04/2023

Besluit  Besluiten burgemeester

ma 24/04/2023 - 12:00

Politieverordening 12 april 2023 mbt het nemen van verkeersmaatregelen naar aanleiding van de wielerwedstrijd - Triatlon van Vlaanderen - zondag 28 mei 2023

Feitelijke en juridische overwegingen

WeRSports, Rob Woestenborghs organiseert op zondag 28 mei 2023 de wielerwedstrijd: Triatlon van Vlaanderen. 

De vergunning, politieverordening met bijhorend signalisatieplan en bericht aan de bevolking zijn overgemaakt op 13 april 2023.

Regelgeving

Het Koninklijk Besluit van 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden.

De nieuwe gemeentewet, inzonderheid op de artikel 119, 130bis en 13§2.

Het decreet Lokaal Bestuur.

Het Koninklijk Besluit van 21 augustus 1967 tot reglementering van de wielerwedstijrden en van de veldritten;

Het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houden het Algemeent Reglement op de politie van het wegverkeer en van het geheel van de openbare weg.

Het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaaren van de verkeerstekens worden bepaald.

Besluit

Art. 1:   Deze verordening geldt op zondag 28 mei 2023 van 9u tot 18u in de Holdestraat, Greepstraat, Pikkelstraat, Gijzelbrechtegemstraat, Holstraat, Kruiskestraat, Rosstraat en Petegemstraat.

Art. 2:  Er wordt een parkeerverbod ingesteld in volgende straten:

§ 1 van 9u tot 18u:

  • in de Holdestraat (beide zijden)
  • in de Greepstraat (beide zijden)
  • in de Pikkelstraat (beide zijden)
  • in de Gijzelbrechtegemstraat vanaf het kruispunt Pikkelstraat tot aan Gijzelbrechtegemstraat, huisnummer 8-10 (beide zijden )
  • in de Gijzelbrechtgemstraat vanaf het kruispunt Statiestraat tot op het einde van Gijzelbrechtegemstraat, huisnummer 8-10 waarbij in de vaste parkeerstrook aan de pare huisnummers voertuigen en vrachtwagens mogen blijven staan en niks voorzien wordt (pare kant)
  • in de Gijzelbrechtegemstraat van het kruispunt van de Statiestraat tot aan Gijzelbrechtegemstraat, huisnummer 9 (onpare kant)
  • In de Holstraat (beide zijden)
  • In de Kruiskestraat vanaf het kruispunt Holstraat tot aan de Rosstraat (beide zijden)
  • In de Rosstraat vanaf het kruispunt Kruiskestraat tot aan de Petegemstraat (beide zijden)
  • In de Petegemstraat vanaf het kruispunt Rosstraat tot aan de grensscheiding Anzegem/Wortegem-Petegem (beide zijden).

§ 2. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden E1 (parkeerverbod) met onderbord ‘van 9u tot 18u’ zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.

Art. 3:

§ 1. Aan onderstaande kruispunten wordt eenrichtingsverkeer ingevoerd:

  • in te Holdestraat ter hoogte van het kruispunt met de Holdestraat met de Boskant (Wortegem-Petegem)/de Blaarhoekstraat,  richting Greepstraat
  • in de Greepstraat ter hoogte van het kruispunt met de Bouvelostraat en Dolderstraat, richting Dolderstraat
  • in de Pikkelstraat ter hoogte van het kruispunt met de Holstraat, Pikkelstraat-Ketsersdreef, Pikkelstraat – Dwarsstraat, richting Gijzelbrechtegemstraat
  • in de Holstraat ter hoogte van het kruispunt met de Statiestraat, Holstraat-Balthazarstraat, Holstraat-Ketsersdreef, Holstraat-Pikkelstraat-Dolderstraat, richting Kruiskestraatt
  • in de Kruiskestraat ter hoogte van het kruispunt Greepstraat-Holstraat-Dolderstraat, richitng Rosstraat
  • in de Rosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Kruiskestraat, richting Petegemstraat.

§ 2. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden F19 (eenrichtingsverkeer) en C1 (verboden richting voor iedere bestuurder) zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.

Art. 4:

§ 1. Aan onderstaande kruispunten wordt signalisatie geplaatst onder de vorm van verboden naar links of naar rechts af te slaan:

  • het kruispunt van de Blaarhoekstraat met de Boskant (Wortegem-Petegem)
  • het kruispunt van de Bosstraat (Wortegem-Petegem) met de Holdestraat
  • het kruispunt van de Bouvelostraat met de de Greepstraat
  • de kruispunten van de Ketsersdreef, Dwarsstraat, de Gijzelbrechtegemstraat met de Pikkelstraat
  • het kruispunt van de Balthazarstraat en de Ketsersdreef met de Holstraat
  • het kruispunt van de Rosstraat met de Kruiskestraat
  • het kruispunt van de Petegemstraat met de Rosstraat

§ 2. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden C31a (verbod om aan het volgend kruispunt naar links af te slaan) en C31b (verbod om aan het volgend kruispunt naar rechts af te slaan), zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.

Art. 5:   

§ 1. Op het kruispunt van de Kruiskestraat met de Greepstraat/Holstraat geldt een verplichte te volgen rijrichting. Het parcours wordt in twee gesplitst in de Holstraat vanaf de hoek Greepstraat/Kruiskestraat naar hoek Pikkelstraat/Holstraat.

§ 2. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van de borden D1e (verplicht linksaf) en D1f (verplicht rechtsaf) en nadars (splitsen parcours) geplaatst zoals aangeduid op de het signalisatieplan in bijlage.

Art. 6: 

§ 1. Onderstaande kruispunten worden afgesloten voor het doorgaand verkeer. Het verkeer dient de wegomlegging te volgen:

  • het kruispunt van de Dolderstraat met de Greepstraat
  • het kruispunt van de Statiestraat met de Gijzelbrechtegemstraat

§ 2. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van een nadar voorzien van een bord C3 (verboden toegang, in beide rijrichtingen, voor iedere bestuurder) en F41 (wegomlegging). De borden en nadars in de Gijzelbrechtegemstraat (midden van de rijweg) worden geplaatst zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.

Art. 7:   

§ 1. Ter hoogte van het kruispunt van de Statiestraat met de Gijzelbrechtegem wordt de rijbaan versmald

§ 2. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van de borden A7C (rijbaanversmalling rechts) in de Bevrijdingslaan en A7b (rijbaanversmalling links) in de Statiestraat. De borden worden geplaatst zoals aangeduid op de het signalisatieplan in bijlage.

Art. 8:   

§ 1. Vanuit de Langestraat, richting Bevrijdingslaan dient het verkeer de wegomlegging richting Avelgem te volgen

§ 2. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van het bord 41 (wegomlegging) in de Bevrijdingslaan en zoals aangeduid op signalisatieplan in bijlage.

Art. 9:   

§ 1. Onderstaande kruispunten worden afgesloten voor het doorgaand verkeer. Er wordt enkel plaatselijk verkeer toegelaten en het verkeer dient de wegomlegging te volgen:

  • het kruispunt van de  Bouvelostraat met Dolderstraat
  • het kruispunt van de Gijzelbrechtegemstraat met de Bouvelostraat
  • het kruispunt van de Wortegemsesteenweg met de Rosstraat en de Petegemstraat

§ 2. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van een nadar voorzien van een bord C3 (verboden toegang, in beide rijrichtingen, voor iedere bestuurder) met onderbord ‘Uitgezonderd plaatselijk verkeer’ , het bord F45C (doodlopende weg) en F41 (wegomlegging). De borden worden geplaatst zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.

Art. 10: De organisatie brengt de bewoners, gelegen langs het parcours op het grondgebied Anzegem, schriftelijk op de hoogte.

Art. 11: Bij beperkte zichtbaarheid moet de verkeerssignalisatie uitgerust worden met oranje/gele knipperlichten.

Art. 12: Voor de hulpdiensten moet er binnen de afgesloten straat of straatgedeelte ten allen tijde een vrije doorgang zijn van 4 meter breed en 4 meter hoog.

Art. 13: Overtreding van dit reglement wordt bestraft met politiestraffen.

Art. 14: Er wordt een afschrift van dit besluit gestuurd naar de griffie van de rechtbank van eerste aanleg te Kortrijk, de griffie van de politierechtbank te Kortrijk, de lokale politie en De Lijn.

Art. 15: Deze verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig de artikels 286 en 287 van het decreet Lokaal Bestuur.