Terug
Gepubliceerd op 22/02/2024

Notulen  OCMW-raad

di 12/12/2023 - 19:30 Raadzaal Gemeentepunt - Heirbaan 73 - 8570 Anzegem
Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
Gino Devogelaere, Burgemeester
Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
Sonja Nuyttens, Algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 12/12/2023 om 19:41.

De zitting werd na punt 1.1 geschorst om de gemeenteraad te heropenen ter behandeling van de resterende punten opgenomen op de agenda. Na sluiting van de gemeenteraad werd vervolgens de OCMW-raad hervat vanaf punt 1.2.

  • Openbaar

    • Administratieve organisatie

      • Meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen' aanpassing 4: vaststelling deel OCMW.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Feitelijke en juridische overwegingen

        In 2019 werd, in toepassing van de beleids- beheerscyclus, het geïntegreerd meerjarenplan voor gemeente en OCMW opgemaakt voor de periode van 2020 tot 2025. Dit bevat de te bereiken resultaten of effecten en de acties die het bestuur daarvoor zal uitvoeren. Op financieel vlak bevat het de ramingen van de verwachte ontvangsten en uitgaven voor de periode van 2020 tot 2025. Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat lokale besturen minstens een keer per jaar hun meerjarenplan moeten aanpassen en dit om de kredieten voor het volgend boekjaar vast te stellen en om eventueel de kredieten van het huidig boekjaar aan te passen. 

        Het meerjarenplan dient te worden aangepast  naar aanleiding van nieuwe of gewijzigde keuzes van diverse beleidsniveaus, omstandigheden of assumpties en omwille van de verwerking van de jaarrekening 2022 van gemeente en OCMW in deze aanpassing. 

        De aanpassing van het meerjarenplan bestaat uit 3 onderdelen en de bijhorende documentatie:

        • De strategische nota geeft de wijzigingen mee aan de beleidsdoelstellingen en de beleidsopties voor het extern en intern te voeren beleid. Het omvat de doelstellingen, actieplannen en acties en de bijhorende ramingen.
        • De financiële nota bevat de financiële vertaling van de beleidsopties van de strategische nota en verduidelijkt hoe het financiële evenwicht wordt gehandhaafd. De nota bestaat uit de wettelijk opgelegde M-schema’s. De staat van het financieel evenwicht (schema M2) toont aan dat we aan alle evenwichtsvoorwaarden voldoen. Omdat het einde van de legislatuur nadert, wordt de looptijd van de financiële nota verlengd tot en met 2027 waarbij de kredieten gebaseerd zijn op gelijkblijvend beleid en/of reeds vaststaande beslissingen. 
        • De toelichting bevat alle informatie over de verrichtingen in het meerjarenplan die relevant zijn en bestaat uit de T-schema’s, een beschrijving van de kengetallen schema M2 (staat van het financieel evenwicht) met grondslagen en assumpties en de financiële risico’s alsook de verwijzing waar de bijkomend documentatie kan teruggevonden worden.
        • De documentatie werd opgenomen in een aparte bundel. 
        Hieronder kunnen de belangrijkste cijfers uit de vierde aanpassing (2023) van het geïntegreerd meerjarenplan teruggevonden worden:
         
          2023 2024 2025 2026 2027
        Exploitatiesaldo 4.694.046  3.172.243  3.199.256  2.527.237 2.631.498
        Investeringssaldo -10.164.732  -8.536.660  -2.541.204  -2.556.905 -2.262.407
        Financieringssaldo -1.491.326  -1.331.947   -1.282.461 -1.139.382 -1.040.302
        Budgettair resultaat van het boekjaar -6.962.012   -6.696.364  -624.409 -1.169.050 -671.211

        Gecumuleerd budgettair resultaat van het vorig boekjaar

        17.399.386  10.437.374  3.741.010  3.116.601 1.947.552
        Beschikbaar budgettair resultaat  10.437.374  3.741.010  3.116.601  1.947.552 1.276.341
        Autofinancieringsmarge 3.035.671  1.548.267  1.627.846  1.360.191 1.563.532
        Gecorrigeerde autofinancieringsmarge 3.517.545  2.122.838  2.290.416  1.755.004 1.963.616
         

        Door het financieel evenwicht in deze aanpassing van meerjarenplan blijven de door de decreten vooropgestelde evenwichten gevrijwaard.

        De vierde aanpassing van het meerjarenplan verkreeg een gunstig advies van het MAT op 30 november 2023.

        De vierde aanpassing van het meerjarenplan werd besproken in de raadscommissie Financiën en Algemene zaken op 7 december 2023.

        Regelgeving

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen;

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- & beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC); 

        Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- & beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC);

        De omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- & beheerscyclus.

        Vorige beslissingen

        Het besluit van de OCMW-raad van 16 december 2019 tot vaststelling van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen' deel OCMW;

        Het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2019 betreffende de integrale goedkeuring, incl deel OCMW, van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen';

        Het besluit van de OCMW-raad van 16 december 2020 tot vaststelling van de eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen' - deel OCMW;

        Het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2020 betreffende de eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen' - goedkeuring deel OCMW;

        Het besluit van de OCMW-raad van 14 december 2021 tot vaststelling van de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen' - deel OCMW;

        Het besluit van de gemeenteraad van 14 december 2021 betreffende de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen' - goedkeuring deel OCMW;

        Het besluit van de OCMW-raad van 13 december 2022 tot vaststelling van de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen' - deel OCMW;

        Het besluit van de gemeenteraad van 13 december 2022 betreffende de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen' - goedkeuring deel OCMW.


        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1:   haar deel vast te stellen in de vierde aanpassing (2023) van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen'. Hieronder kunnen de belangrijkste cijfers uit deze vierde aanpassing van het geïntegreerd meerjarenplan teruggevonden worden:

          2023 2024 2025 2026 2027
        Exploitatiesaldo 4.694.046  3.172.243  3.199.256  2.527.237 2.631.498
        Investeringssaldo -10.164.732  -8.536.660  -2.541.204  -2.556.905 -2.262.407
        Financieringssaldo -1.491.326  -1.331.947   -1.282.461 -1.139.382 -1.040.302
        Budgettair resultaat van het boekjaar -6.962.012   -6.696.364  -624.409 -1.169.050 -671.211

        Gecumuleerd budgettair resultaat van het vorig boekjaar

        17.399.386  10.437.374  3.741.010  3.116.601 1.947.552
        Beschikbaar budgettair resultaat  10.437.374  3.741.010  3.116.601  1.947.552 1.276.341
        Autofinancieringsmarge 3.035.671  1.548.267  1.627.846  1.360.191 1.563.532
        Gecorrigeerde autofinancieringsmarge 3.517.545  2.122.838  2.290.416  1.755.004 1.963.616

        Art.2: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

      • Notulen en zittingsverslag raadszitting van 14 november 2023: goedkeuring.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: De notulen- en zittingsverslag van van de OCMW-raad van 14 november 2023 eenparig goed te keuren.

    • Financiën

      • Retributiereglement Thuiszorgdiensten: goedkeuring aanpassingen.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Het Sociaal Huis bedeelt via de Maaltijddienst maaltijden aan huis voor een specifieke doelgroep zijnde senioren en personen met een zorgnood. Deze maaltijden worden aangekocht bij een externe leverancier en door eigen personeel rondgebracht op weekdagen met extra levering op vrijdag voor weekenddagen.

        Op 12 juli 2023 verleende het vast bureau de goedkeuring voor het gunnen van leveren van maaltijden door het WZC Seniorenzorg Heilige Familie en dit voor de periode van 1 september 2023 tot en met 31 augustus 2025 met 2 maal mogelijkheid tot verlenging met 1 jaar. Het huidig contract liep immers af op 31 augustus 2023.

        In het nieuwe contract wordt de totale uitgave geraamd op € 284.000 excl btw of € 301.040 incl 6% btw wat een prijsstijging van ongeveer 20% betekent.

        Een aanpassing van het retributiereglement thuiszorgdiensten voor het luik "tarieven maaltijden" ten gevolge van de prijsstijging wordt ter goedkeuring voorgelegd. 

        De prijsstijging wordt naargelang de (prijs)categorie geheel of gedeeltelijk doorgerekend.

         

        De aanpassingen werden voor advies voorgelegd aan het BCSD van 21 september en aan de SeniorenAdviesRaad van 21 september. 

        Financiële reflex

        Financiële impact: ja

        Ingecalculeerd in budget/meerjarenplanning: ja

        Jaarbudgetrekening exploitatie: GBB_SH/0946-00/6000000/OCMW/VB/IP-GEEN (aankoop van thuisbezorgde maaltijden - ACT: gelijkblijvend beleid - Sociaal Huis)

        Vorige beslissingen

        Het besluit van de OCMW-raad van 10 mei 2022 betreffende de goedkeuring van de aanpassing van het reglement thuiszorgdienst en retributiereglement thuiszorgdiensten: maaltijdbedeling. 

        Het besluit van de OCMW-raad van 9 mei 2023 betreffende de goedkeuring van het bestek en de wijze van gunnen voor de aankoop van maaltijden in functie van de maaltijdbedeling.

        Het besluit van het vast bureau van 10 mei 2023 betreffende de goedkeuring van het opstarten van de procedure en de aan te schrijven ondernemers voor de aankoop van de maaltijden in functie van de maaltijdbedeling.

        Het besluit van het vast bureau van 12 juli 2023 betreffende de goedkeuring van het gunningsvoorstel voor het leveren van maaltijden in het kader van de huis-aan-huisbedeling Sociaal Huis van 1 september 2023 tot en met 31 augustus 2025 met 2 mogelijke verlengingen van telkens 1 jaar.

        Het besluit van de OCMW-raad van 14 maart 2023 betreffende de goedkeuring van de aanpassing van het retributiereglement thuiszorgdiensten 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: Het reglement Thuiszorgdiensten - Sociaal Huis en Retributiereglement Thuiszorgdiensten - Sociaal Huis dd. 14 maart 2023 wordt opgeheven op 31 december 2023. Volgend reglement Thuiszorgdiensten Sociaal Huis en retributiereglement wordt goedgekeurd en gaat in vanaf 1 januari 2024:  

         


        RETRIBUTIEREGLEMENT THUISZORGDIENSTEN – SOCIAAL HUIS

         

         

        1. 1.     Algemene bepalingen: (prijs)categorieën

        Voor de toepassing van de tarieven voor maaltijddienst en karweidienst wordt gewerkt met (prijs)categorieën:

        • Invoeren van voldoende lage tarieven voor de kwetsbare doelgroepen zijnde de gerechtigden op een leefloon of met nettobestaansmiddelen die equivalent zijn van leefloon, inkomensvervangende tegemoetkoming (IVT) of Inkomensgarantie voor Ouderen (IGO) (= sociaal tarief)
        • Gelijkschakeling tarief voor mensen met verhoogde tegemoetkoming en gerechtigden op gezinstoelage of zorgtoelage+ (=voorkeurtarief)
        • Rechtvaardige, niet-marktverstorende tarieven voor mensen die tot de doelgroep behoren (zorgnood of 65+) maar meer financiële mogelijkheden hebben (=standaardtarief)

         

        1. 2.     Zorgnetwerk ANNAH

         

        2.1.   De gebruikersvergoeding

         

        De kilometervergoeding die de gebruiker betaalt aan het OCMW wordt vastgesteld op € 0,45 per kilometer, te rekenen vanaf het huis van de vrijwilliger tot deze weer thuis is. Bedraagt de wachttijd langer dan anderhalf uur dan wordt de rit heen en terug 2 keer aangerekend.

        De bepaling van de wachttijden zal volgens onderstaand principe berekend worden:

        1. Bij vervoer om medische redenen/ziekenhuis/doktersbezoek

        Vanaf het uur van de afspraak tot uur van vertrek van bij de dokter, ziekenhuis,…; indien dit langer dan anderhalf uur is, worden de kilometers dubbel aangerekend.

        1. Bij vervoer met wachten:

        Vanaf het uur van bestemming tot uur van vertrek terug naar huis; indien langer dan anderhalf uur worden de kilometers dubbel aangerekend.

        1. Bij boodschappen:

        Vanaf het uur van aankomst in de 1ste winkel tot uur van vertrek naar huis; indien langer dan anderhalf uur worden de kilometers dubbel aangerekend

        1. Bij combinatie boodschappen en vervoer met wachten om medische reden:

        Indien wachttijd van 1ste bestemming tot uur vertrek laatste bestemming: wachttijden worden samengevoegd, indien langer dan anderhalf uur worden kilometers dubbel aangerekend

         

        2.2.   De vrijwilligersvergoeding

         

        De organisatie betaalt een reële kostenvergoeding bepaald volgens de regels van de Vlaamse overheid (1/07/2005) betreffende de vaststelling van het bedrag van de reiskosten.

        • Wagen, moto, bromfiets: kilometervergoeding van 0,4170 euro per kilometer. Dit bedrag en is fiscaal vrijgesteld en wordt automatisch geïndexeerd cf. de verplaatsingsvergoeding van de federale ambtenaren.
        • Fiets: De fietsvergoeding is fiscaal vrijgesteld tot maximum € 0,24 per kilometer en wordt automatisch geïndexeerd cf. de verplaatsingsvergoeding van de federale ambtenaren.

        Voor de terugbetaling van de vervoerskosten dienen de juiste bewijsstukken te worden ingediend.

        Het verschuldigde bedrag wordt maandelijks door de organisatie gestort op de rekening van de vrijwilliger.

         

        1. 3.     Karweidienst

         

        3.1.   De uurtarieven:

         

        De prijs per uur is afhankelijk van de categorie waartoe de gebruiker behoort:

          Sociaal tarief voorkeurstarief standaardtarief 21% btw standaardtarief 6% btw
        uurtarief € 10 € 14 € 37,51 € 32,86

        Per karwei bedraagt het minimumtarief minstens 20 minuten per medewerker per opdracht.

         

        3.2.   Andere tarieven

         

        1. De verplaatsingsonkosten worden aangerekend op basis van de verplaatsingstijd vanuit de rotonde ter hoogte van Landergemstraat 32 tot aan de woning van de klant.
        2. (Groen)afval

        -         Groenafval dat geproduceerd wordt n.a.v. de uitvoering van het karwei wordt niet aangerekend

        -         Voor ander afval worden de kosten voor het recyclagepark en de nodige tijd om het afval af te voeren, aangerekend.

         

        1. 4.     Maaltijddienst

         

        4.1.   De tarieven

         

         

        Sociaal Tarief

        Voorkeurtarief

        Standaardtarief

        Maaltijd zonder dessert

        € 7,40

        € 6,70

         

        € 7,70

        € 7

         

        € 8

        € 7,30

         

        Maaltijd met dessert

        € 7,90

        € 7,20

         

        € 8,40

        € 7,60

         

        € 8,70

        € 7,90

         

         

        In het geval de leverancier overgaat tot een prijsherziening zal deze ook doorgevoerd en toegepast worden op de hierboven bepaalde tarieven, dit rekening houdend met de gebruikelijke afrondingsprincipes:

        Van 0 tot 0,99 euro : op dichtste veelvoud van 1 cent           

         

        Van 1  tot   9,99 euro  : op dichtste veelvoud van 10 cent

         

         

                     Van 10  tot  19,99 euro :                 "                       20 cent

                     Van 20  tot  49,99 euro :                 "                       50 cent

                     Vanaf 50 euro               :                 "                       één euro

        Als twee veelvouden even dicht liggen, wordt het bedrag afgerond naar boven.

             

         De tarieven blijven minstens in 2024 onveranderd.

        1. 5.     Poetsdienst met dienstencheques

         

        De gebruiker betaalt onmiddellijk bij de uitvoering van de poetshulp per gepresteerd uur met dienstencheques. Dit betekent dat de cheques (papier of elektronisch) beschikbaar moeten zijn vóór de poetshulp het werk aanvat.

         

        1. 6.     Betaling voor thuiszorgdiensten

         

        Maandelijks ontvangt de gebruiker een factuur van de thuiszorgdienst voor de geleverde diensten (met uitzondering van poetsdienst via dienstencheques en karweidienst waarbij facturatie gebeurt door vzw Poerderie Effect). 

        De betaling gebeurt via overschrijving waarbij domiciliëring aangemoedigd wordt.

         

         

        Art. 2: Het reglement gaat in op 1 januari 2024. 

         

        Art. 3: Het reglement bekend te maken overeenkomstig de wettelijke bepalingen.

    • Armoedebeleid

      • Extra afname voedingsmiddelen West-Vlaamse Voedselbank: goedkeuren samenwerkingsovereenkomst.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Feitelijke en juridische overwegingen

        De Voedselbank zorgt voor de logistieke herverdeling van levensmiddelen aan lokale verenigingen die actief zijn in voedselhulp. 

        Het OCMW is actief in de strijd tegen armoede en voor sociale integratie, onder meer door het verstrekken van voedselhulp. Die voedselhulp maakt deel uit van een geïntegreerde benadering rond armoedebestrijding, waarbij de het OCMW zich inzet op begeleiding, opvolging en inschatting van de reële materiële of immateriële noden.

        Het OCMW dat zich wenst aan te sluiten bij de Voedselbank legt een aanvraag neer bij de Voedselbank die een bezoek aan het OCMW brengt met het oog op erkenning door haar aanvaardingscommissie of bestuursorgaan. Na de erkenning ontvangt het OCMW  een erkenningsnummer waarmee zij bij de Voedselbank bekend staat.

        Het  OCMW startte vanuit het meerjarenplan 2014-2019 met de bedeling van gratis voedsel. Aanvankelijk gebeurde dit enkel d.m.v. droge voedingsmiddelen die door de POD Maatschappelijke Integratie, meer bepaald het Fonds voor Europese hulp aan de meest behoeftigen (FEAD), gratis ter beschikking worden gesteld. Ondertussen wordt sinds 2019 ook verse voeding verdeeld afkomstig van Foodact 13 die wekelijks voedseloverschotten ophaalt en herverdeelt. De begunstigden worden bepaald aan de hand van de Europese armoedenorm.  

        In 2022 bereikte  het OCMW in Anzegem met de voedselbedeling 253 unieke koppen, tegenover 169 in 2021. Momenteel  zijn er maandelijks gemiddeld 80 unieke dossiers (gaande van alleenstaanden met/zonder kinderlast, koppels en gezinnen met 1 of meerdere kinderen).

        De laatste maanden wordt een stijging waargenomen van het aantal gebruikers dat een voedselpakket vraagt. Er wordt ook  daarentegen vastgesteld dat het aanbod verse voeding – sinds de coronacrisis, door prijsstijgingen, alsook door het beter afstemmen van de eigen stock in warenhuizen – gedaald is. Door de stijging van het aantal afnemers en de daling van de verse voedingsmiddelen, zijn de wekelijkse pakketten momenteel minder rijkelijk gevuld.

        Op 7 september 2023 vond een verkennend gesprek plaats met een medewerker van de West-Vlaamse Voedselbank om de mogelijkheden tot extra afname van onverkochte voedingsmiddelen te verkennen. Het OCMW kan zich aansluiten bij de Voedselbank, waarna het een erkenningsnummer krijgt. De Voedselbank verbindt zich ertoe om op niet-exclusieve basis aan het OCMW voedingsmiddelen ter beschikking te stellen. Deze dienen door het OCMW kosteloos, zonder winstoogmerk en uitsluitend verdeeld te worden aan personen in moeilijkheden in het kader van een sociale actie die tot doel heeft deze personen te steunen, rekening houdend met hun gangbare eetgewoonten, hun menswaardigheid, hun behoefte aan dialoog en menselijke contact en dit zonder discriminatie van welke aard dan ook. Het OCMW geeft het gemiddeld aantal begunstigden door, waarna de Voedselbank maandelijks een pallet klaarzet met gevarieerde voedingsproducten (ontbijtgranen, conserven, yoghurt Alpro Soya, wraps, charcuterie, pasta’s, …). Het is eveneens mogelijk om bepaalde non-foodproducten, zoals bv. waspoeders en hygiëneproducten, te verkrijgen.

        Positief advies uitgebracht door BCSD op 16 november jl.

        Financiële reflex

        Om de werkingskosten te financieren, rekent de Belgische Federatie van Voedselbanken een jaarlijkse bijdrage door aan hun voedselverdeelpunten. Het betreft momenteel een bedrag van € 2 per jaar per geregistreerde begunstigde. Dit bedrag blijft ongewijzigd tot en met kalenderjaar 2025. Voor kalenderjaar 2023 zal het OCMW geen bedrag meer verschuldigd zijn.

        De samenwerking met de Voedselbank zal er normaal voor zorgen dat we minder zelf nog voeding moeten aankopen, waardoor dit budgettair zeker neutraal zal zijn. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: Akkoord te gaan met het afsluiten van de samenwerkingsovereenkomst met de Voedselbank vanaf 01 januari 2024. De praktische en organisatorische werking (afhaalmoment, afhaalmethode, briefing wekelijkse vrijwilligers, …) dient nog nader uitgewerkt te worden.

         

        OVEREENKOMST

        TUSSEN:

        Enerzijds:

        De VZW Voedselbank West-Vlaanderen, met maatschappelijke zetel te …………Kuurne, Weidenstraat 38…, hierbij vertegenwoordigd door …Ignace Bosteels en Claudette Haverbeke, afgev. bestuurders……………………………, ……………………….;

        (Hierna de “Voedselbank”)

        En anderzijds:

         

        De ……………………………….., met maatschappelijke zetel te …………………………….., hierbij vertegenwoordigd door

        ………………………., …………………………;

        (Hierna de “plaatselijke aangesloten vereniging")

         

        EN OVERWEGENDE WAT VOLGT:     

        De Voedselbank zorgt voor de logistieke herverdeling van levensmiddelen aan lokale verenigingen die actief zijn in voedselhulp. 

        Een plaatselijke aangesloten vereniging is actief in de strijd tegen armoede en voor sociale integratie, onder meer door het verstrekken van voedselhulp. Die voedselhulp maakt deel uit van een geïntegreerde benadering rond armoedebestrijding, waarbij de plaatselijke aangesloten vereniging zich inzet op begeleiding, opvolging en inschatting van de reële materiële of immateriële noden.

        Een plaatselijke aangesloten vereniging die zich wenst aan te sluiten bij de Voedselbank legt een aanvraag neer bij de Voedselbank die een bezoek aan de vereniging brengt met het oog op erkenning door haar aanvaardingscommissie of bestuursorgaan. Na de erkenning ontvangt de plaatselijke aangesloten vereniging een erkenningsnummer waarmee zij bij de Voedselbank bekend staat.

         

        Gezien de gemeenschappelijke maatschappelijke doelstellingen wensen de partijen, “de Partijen”, hun krachten te bundelen en de beginselen van hun samenwerking formeel vast te leggen in deze overeenkomst.

         

        IS HET VOLGENDE OVEREENGEKOMEN: 

        ARTIKEL 1: LEVERING EN VERDELING VAN VOEDINGSMIDDELEN

        Onverkochte voedingsmiddelen (niet-FEAD)

        De Voedselbank verbindt er zich toe om op niet-exclusieve basis aan de plaatselijke aangesloten vereniging kosteloos voedingsmiddelen ter beschikking te stellen die zij ingezameld, ontvangen of besteld heeft.

        Op datum van terbeschikkingstelling zijn die voedingsmiddelen nog geschikt voor menselijke consumptie, volgens de normen van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (hierna “FAVV”).

         

        De Voedselbank bepaalt de aard en hoeveelheid in functie van de beschikbaarheid van de voedingsmiddelen, rekening houdend met gezonde variatie, voedingswaarde en de totale behoefte van de plaatselijke aangesloten vereniging en alle erkende verenigingen samen op dat moment.

        Bijkomstig kan de plaatselijke aangesloten vereniging:

        (i)            Zich met andere plaatselijke aangesloten verenigingen organiseren op provinciaal of regionaal niveau voor bevoorrading, opslag of verdeling. 

        (ii)           Haar eventueel surplus rechtstreeks afstaan aan een andere plaatselijke aangesloten vereniging.

        (iii)          Rechtstreeks onverkochte voedingsmiddelen ophalen bij plaatselijke groot- of kleinhandelaars en uitzonderlijk en in opdracht en met toestemming van de Voedselbank bij plaatselijke producenten.

        Voedingsmiddelen uit het Fonds voor Europese hulp aan de meest behoeftigen (FEAD)

        De Voedselbank treedt op exclusieve basis voor de plaatselijke aangesloten vereniging op als verdeler van de voedingsmiddelen die gratis ter beschikking worden gesteld met de middelen uit het Fonds voor Europese hulp aan de meest behoeftigen (FEAD).

        De POD Maatschappelijke Integratie bepaalt de aard, leveringstermijn en hoeveelheid voedingsmiddelen in functie van haar operationeel FEAD-programma dat door de Partijen nauwgezet en in transparantie gevolgd zal worden. 

        Bijkomstig kunnen plaatselijke OCMW’s en aangesloten verenigingen hun eventueel surplus van Fead producten , mits voorafgaande goedkeuring van de POD-MI rechtstreeks afstaan aan een plaatselijke aangesloten vereniging.

        Bijkomstig kan de plaatselijke aangesloten vereniging, mits voorafgaande goedkeuring door POD-MI  zich met andere plaatselijke aangesloten verenigingen organiseren op provinciaal of regionaal niveau voor bevoorrading, opslag of verdeling. 

        Kosteloosheid

        De plaatselijke aangesloten vereniging verbindt zich ertoe de ontvangen voedingsmiddelen kosteloos, zonder winstoogmerk en uitsluitend te verdelen aan personen in moeilijkheden in het kader van een sociale actie die tot doel heeft deze personen te steunen, rekening houdend met hun gangbare eetgewoonten, hun menswaardigheid, hun behoefte aan dialoog en menselijke contact en dit zonder discriminatie van welke aard dan ook.

        Teneinde haar werkingskosten te financieren is de plaatselijke aangesloten vereniging gemachtigd een vaste vergoeding te vragen aan hun begunstigden van maximaal 2 euro per afhaling.

        Transport

        De plaatselijke aangesloten vereniging haalt de voedingsmiddelen bij de Voedselbank af op eigen kosten en op het afgesproken tijdstip. Als de organisatie het toelaat, kan de Voedselbank zelf leveren aan de plaatselijke aangesloten vereniging of aan het voedselplatform waarbij de plaatselijke aangesloten vereniging aangesloten is.   In voorkomend geval kan zij een financiële vergoeding vragen om de transportkosten te dekken. Deze onderlinge modaliteiten worden in een afzonderlijke overeenkomst geregeld  

        Sociale kruidenier

        Wanneer de plaatselijke aangesloten vereniging ook een sociale voedingswinkel uitbaat, verbindt zij zich ertoe dat er een duidelijk onderscheid gemaakt wordt tussen enerzijds de van de Voedselbank ontvangen goederen, inclusief de eventueel ontvangen FEAD goederen en anderzijds de door de plaatselijke aangesloten vereniging aangekochte of verkregen goederen zowel wat betreft opslagruimte, inventarisbeheer en verdeling. Bovendien verbindt de plaatselijke aangesloten vereniging er zich toe de van de Voedselbank verkregen goederen, Reo groenten en de FEAD goederen niet te verkopen.

         

        ARTIKEL 2: VERGOEDING 

        De Voedselbank maakt zich sterk dat de voedingsmiddelen gratis ter beschikking worden gesteld aan de plaatselijke aangesloten vereniging

        De Voedselbank is evenwel gemachtigd aan de plaatselijke aangesloten vereniging een deel van haar werkingskosten door te rekenen. Dat bedrag wordt berekend volgens het gemiddelde van het aantal geregistreerde begunstigden over de 365 dagen die de datum van de berekening van de bijdrage voorafgaan.

        Het uiteindelijke aangerekende bedrag per geregistreerde begunstigde wordt jaarlijks vastgelegd door de Belgische Federatie van Voedselbanken . In het kader van deze overeenkomst wordt het bedrag momenteel vastgelegd op 2€ per jaar per geregistreerde begunstigde en dit tot en met kalenderjaar 2025. Nadien zal het nieuwe bedrag worden gecommuniceerd.

        Deze jaarlijkse bijdrage staat volledig los van andere bedragen die eventueel verschuldigd zijn wegens andere geleverde diensten.

         

        ARTIKEL 3: TOETREDING 

        Teneinde een accreditatienummer te krijgen van de Voedselbank verbindt de plaatselijke aangesloten vereniging zich er toe dat ze: 

        1. Haar statuten, laatste jaarverslag en alle verder relevante informatie overmaakt aan de Voedselbank.
        2. De nodige verzekeringen heeft afgesloten.
        3. Over een vergunning van het FAVV beschikt en tijdens de looptijd van deze overeenkomst aan alle voorwaarden voldoet inzake hygiëne en logistiek.
        4. Een overeenkomst heeft met plaatselijke OCMW (tenzij de vereniging zelf een lokale  overheid is) of een erkenning of een verklaring van de bevoegde overheid heeft, zoals voorzien in de BTW circulaire betreffende het verstrekken voor liefdadigheidsdoeleinden van voedingsmiddelen
        5. Een overeenkomst heeft met de POD-Maatschappelijke voor zover er FEAD -voedingsmiddelen verdeeld worden.
        6. De geleverde voedingsmiddelen verdeelt en niet aanwendt voor persoonlijk gebruik van de medewerkers of voor handel met winstoogmerk.
        7. Zich niet parallel bevoorraadt bij meerdere Voedselbanken.
        8. Maximale inspanningen levert om de  jaarlijkse collectes te ondersteunen.

         

        Bovendien en dit binnen de beperkingen van artikel 5, verbindt de plaatselijke aangesloten vereniging zich ertoe:

         

        (i)            dat de Voedselbank in het bezit wordt gesteld van:

         

        • Het meest recente jaarverslag.
        • De meest recente wijzigingen van de vaste gegevens zoals adres, contactgegevens, en alle andere data die nodig zijn om een goede uitvoering van deze overeenkomst tet garanderen.
        • Telkens op jaarbasis  per categorie het aantal begunstigden voor wie een aanvraag tot voedselhulp werd ingediend bij de Voedselbank door te geven.

         

        (ii)           dat binnen de wettelijke grenzen, inzage gegeven wordt in documentatie die redelijkerwijs vereist is voor de goede uitvoering van deze overeenkomst.

         

        De Voedselbank  verbindt er zich toe de persoonsgegevens conform artikel 5 van deze overeenkomst te zullen verwerken.

        ARTIKEL 4: INTERNE EN EXTERNE COMMUNICATIE 

        Partijen komen overeen tijdig en waarheidsgetrouw te communiceren over begunstigden en producten, conform artikel 5.   

        De plaatselijke aangesloten vereniging zal alle nodige redelijke inspanningen leveren om te communiceren via elektronische berichtgeving.  (FOOD-IT APPLICATIE)   Indien Informatie omtrent begunstigden (naam, adres, geboortedatum, samenstelling gezin) en voedingsmiddelen wordt doorgegeven via de beveiligde applicatie FOOD-IT of desgevallend de rapporteringstemplate van de POD -Maatschappelijke Integratie gebeurt dit volgens de beperkingen van artikel 5.  

        De plaatselijke aangesloten vereniging zal de benaming “voedselbank” niet gebruiken.  (“aangesloten bij de Voedselbank” of “Voedselverdeelpunt van de Voedselbank” kan wel).

         

        ARTIKEL 5: BESCHERMING VAN DE PERSOONLIJKE LEVENSSFEER

        Plaatselijke aangesloten verenigingen beschikken over niet-gevoelige en gevoelige persoonsgegevens van begunstigden die desgevallend een verhoogde bescherming vereisen (zoals bijvoorbeeld: etnische afkomst; religieuze of levensbeschouwelijke overtuiging en medische gegevens).

        Behoudens expliciet verbod, kan de plaatselijke aangesloten vereniging een gerechtvaardigd belang inroepen om deze gegevens te delen met  de Voedselbank, namelijk (i) het garanderen van een efficiënte organisatie van de verdeling van voedingsmiddelen en (ii) vermijden van misbruik van alle belanghebbende partijen. 

        De Voedselbank verbindt zich ertoe om: 

        1. Enkel die gegevens te verwerken die noodzakelijk, proportioneel zijn voor het beoogde doel, met name: de efficiënte organisatie van de verdeling van voedingsmiddelen en vermijden van misbruik.    
        2. Zich te onthouden van verstrekking van persoonsgegeven aan derden.
        3. Elke medewerker deze persoonsgegevens als strikt vertrouwelijk te behandelen en te wijzen op een geheimhoudingsplicht.
        4. Passende technische en organisatorische maatregelen te nemen om de persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies, wijziging, lek of enige vorm van onrechtmatige verwerking: toegang op een need to know basis, vernietiging na gebruik, …  

         

        ARTIKEL 6: PERIODIEK OVERLEG

        Afgevaardigden van de plaatselijke aangesloten vereniging en de Voedselbank organiseren periodiek overleg in de lokalen van de vereniging, ter evaluatie van de huidige overeenkomst. Daarbij houden beide partijen alle relevante stukken ter beschikking van elkaar.

        ARTIKEL 7: DUUR 

        De overeenkomst wordt gesloten voor onbepaalde tijd. Elk van beide partijen kan de overeenkomst te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzegtermijn van 6 maanden.

        In geval van niet-naleving van een of meer bepalingen uit deze overeenkomst door een van de partijen wordt deze opzegtermijn teruggebracht tot één maand. 

         

        ARTIKEL 8: BEMIDDELING, BEVOEGDE RECHTBANKEN EN TOEPASSELIJK RECHT

        Deze overeenkomst is onderworpen aan het Belgische recht. In geval van een geschil of een interpretatieconflict kunnen de partijen een beroep doen op bemiddeling. Bij gebreke van een oplossing binnen zes maanden zijn de rechtbanken van Brussel.

         

        Gedaan te

         

        Voor Voedselbank West-Vlaanderen

         

        Voor de aangesloten vereniging :

    • Zorg en welzijn

      • Samenwerkingsovereenkomst met vzw Poerderie (vroeger vzw Effect): goedkeuring addendum.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Sinds 1 juli  jl. is het systeem van de lokale diensteneconomie ingekanteld in het nieuwe kader van het individueel maatwerk. 

        Eén van de belangrijkste concrete gevolgen is dat er voor de LDE-ondernemingen (bijv. Poerderie, de fusie van Effect en Talternatief)  Vlaamse financiering wegvalt. Deze wordt vervangen door een geoormerkte subsidie die de lokale besturen krijgen voor het organiseren en ondersteunen van een aanvullend lokaal dienstenaanbod (zoals bijv. de klusjesdienst). 

        Op 17 augustus 2022 ging het Vast Bureau van Anzegem al principieel akkoord om de (extra) middelen die Anzegem ontvangt voor de organisatie van een lokaal dienstenaanbod, in te zetten voor de financiering van diensten die momenteel in samenwerking met de LDE-ondernemingen worden aangeboden. Dit minstens gedurende de overgangsfase 2023-2025 en in afwachting van een structurele decretale verankering.

        Via het afsluiten van een addendum bij de eerder afgesloten samenwerkingsovereenkomst met vzw Effect (ondertussen opgegaan in vzw Poerderie) wordt dit nu ook formeel geregeld.
        Vzw Werkplus liet weten af te zien van hun deel van de middelen waar zij in principe recht zouden op hebben op voorwaarde dat deze overgedragen worden aan vzw Poerderie. 

        Het BCSD formuleerde dd. 16 november 2023 een positief advies hieromtrent. 

        Financiële reflex

        Anzegem ontving 1.959,61 € voor het werkjaar 2023 (periode 1/7 tot 31/12/2023). De bedragen voor de komende jaren worden later bekend gemaakt.  

        Regelgeving
        • Decreet van 22 november 2013 betreffende de lokale diensteneconomie
        • Besluit Vlaamse Regering van 19 december 2014 tot uitvoering van het Decreet van 22 november 2013 betreffende de lokale diensteneconomie
        • Ministerieel besluit van 20 februari 2018 tot uitvoering van art. 13 en 51 van het BVR van 17 februari 2017 tot uitvoering van het decreet van 12 juli 2013 betreffende maatwerk bij collectieve inschakeling
        Vorige beslissingen

        Gemeenteraad 16/12/2019: vaststelling DAEB tot eind 2025 (einde legislatuur +1 jaar)

        OCMW-raad 14/02/2023: afsluiten samenwerkingsovereenkomst met vzw Effect

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: Het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst met vzw Poerderie (vroeger vzw Effect) als volgt goed te keuren: 


        Addendum

        Werkingssubsidie WSE Aanvullende lokale dienst (ALD)

         

        DAEB – samenwerkingsovereenkomst

        tussen Lokaal bestuur Anzegem en Vzw Poerderie                 

         

        De overeenkomst werd gesloten tussen

         

         

        Het OCMW van Anzegem, vertegenwoordigd door Koen Tack, voorzitter en Sonja Nuyttens , Algemeen Directeur, in uitvoering van de een beslissing van de OCMW-raad van 12 december 2023 en de vaststelling van een DAEB door de Gemeenteraad van 16 december 2019

         

        En

         

        Vzw Poerderie, vertegenwoordigd door Yvan WINNE, Voorzitter, en Steven LAPAUW, Algemeen Directeur gevestigd te Damastweversstraat 1, 8500 Kortrijk.

         

        Vzw Poerderie is de nieuwe naam van vzw effect 0874.772.823 na de opslorping van vzw tAlternatief 0473.873.803 door vzw effect (neerlegging akte ter griffie van de ondernemingsrechtbank Gent afdeling Kortrijk voor publicatie staatsblad *23102533*). Hierdoor worden alle samenwerkingsovereenkomsten voortaan afgesloten op naam van Vzw Poerderie, Damastweversstraat 1, 8500 Kortrijk.

         

         

        Reden van het addendum

         

        De inwerkingtreding van het decreet individueel maatwerk dd. 01/07/2023;

        Hierbij verwijzend naar het schrijven van Departement Werk & Sociale Economie dd 1 juni 2023 met vermelding van de toegekende werkingssubsidie tbv 1.959,61 € EUR voor het werkingsjaar 2023 (periode 1/07/2023 tem 31/12/2023);

        In dit schrijven is de koppeling van deze werkingssubsidie aan vzw Poerderie en vzw Werkplus  (zie tabel p2 schrijven van Departement Werk & Sociale Economie) voorzien.

        Rekening houdend met het schrijven van vzw Werkplus dd. 21/09/2023 waarin verwezen wordt naar de stopzetting van de samenwerking met Anzegem sinds begin dit jaar en het feit dat het daardoor logisch is dat de middelen die in principe toegezegd werden aan vzw Werkplus overgedragen worden aan de nieuwe partner, nl. vzw Poerderie (waar het vroegere vzw Effect in opgegaan is).

        Gekoppeld aan de vaststelling dat de dienstverlening van vzw Poerderie voldoet aan volgende voorwaarden:

        • Het dienstenaanbod veroorzaakt geen verdringing van de bestaande tewerkstelling;
        • Het dienstenaanbod is ingebed in het lokale socio-economische weefsel;
        • Het dienstenaanbod is aanvullend ten opzichte van het bestaande lokale en reguliere aanbod;
        • Het dienstenaanbod is kwaliteitsvol en toegankelijk;
        • Het dienstenaanbod beoogt duurzame tewerkstelling.

         

        Kader van het addendum

        Het Departement Werk en Sociale Economie heeft eind vorig jaar een bevraging bij de LDE-ondernemingen georganiseerd om de bestaande samenwerkingsverbanden tussen de LDE-ondernemingen en de lokale besturen/Vlaamse beleidsdomeinen in kaart te brengen. Op basis van deze bevraging werden de middelen door het Departement aan de lokale bestuur/Vlaams beleidsdomein toegekend.

        • De regie over de inzet van deze middelen berust bij lokale besturen/Vlaams beleidsdomein zelf.  Er wordt verwacht dat de lokale besturen tijdens de overgangsperiode de bestaande samenwerkingsverbanden respecteren, tenzij er op vrijwillige basis van afgeweken wordt. Het is van belang dat de betrokken onderneming en het lokaal bestuur/Vlaams beleidsdomein met elkaar in gesprek gaan, met het oog op de financiële leefbaarheid van de lopende samenwerkingsverbanden.
        • In lijn met het engagement in het Vlaams regeerakkoord vraagt de Vlaamse regering om tijdens de overgangsfase de bestaande samenwerkingsverbanden met LDE-ondernemingen die de overstap maken naar individueel maatwerk prioritair te respecteren.
        • De lokale besturen rapporteren over het aanvullend lokaal dienstenaanbod conform de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids-en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.

         

        De middelen zijn geoormerkt en kunnen uitsluitend voor opzetten en organiseren van aanvullende lokale diensten aangewend worden. Ze maken in hun rapportering gebruik van de externe rapporteringscode WSE-ALD (Werk en Sociale Economie –Aanvullend Lokaal Dienstenaanbod).

         

        Besluit van het addendum

        Om het verderzetten van de DAEB dienstverlening onder dezelfde voorwaarden opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst te bestendigen, ondanks de stijgende kostprijs van de dienstverlening door het wegvallen van de SINE-vergoeding en de vermindering van de RSZ doelgroepkorting bij vzw Poerderie, zal het lokaal bestuur van Anzegem de geoormerkte werkingssubsidies ‘WSE Aanvullende lokale dienst (ALD)’ die het ontvangt gedurende de overgangsperiode 2023 t.e.m. 2025, integraal toewijzen aan vzw Poerderie via storting op de rekening BE69 8916 9408 0678 van vzw Poerderie.

         

        Contactpersonen

        Contactpersonen voor de addendum zijn Stijn Maselis, (Sociaal Huis Anzegem, stijn.maselis@anzegem.be) & Steven Lapauw (vzw Poerderie, steven.lapauw@poerderie.be)

         

         

        De overeenkomst is opgemaakt te Anzegem op in 2 exemplaren op 15/12/2023

         

        Voor OCMW Anzegem,

         

        Koen Tack                                                                                          Sonja Nuyttens

        Voorzitter OCMW-raad                                                                     Algemeen Directeur

         

         

        Voor VZW Poerderie,

         

         

        Yvan Winne                                                                           Steven Lapauw

        Voorzitter                                                                              Algemeen Directeur

         

        Sinds 1/7 jl. is het systeem van de lokale diensteneconomie ingekanteld in het nieuwe kader van het individueel maatwerk. 

        Eén van de belangrijkste concrete gevolgen is dat er voor de LDE-ondernemingen (bijv. Poerderie, de fusie van Effect en Talternatief)  Vlaamse financiering wegvalt. Deze wordt vervangen door een geoormerkte subsidie die de lokale besturen krijgen voor het organiseren en ondersteunen van een aanvullend lokaal dienstenaanbod (zoals bijv. de klusjesdienst). 

        Op 17/8/2022 ging het Vast Bureau van Anzegem al principieel akkoord om de (extra) middelen die Anzegem ontvangt voor de organisatie van een lokaal dienstenaanbod, in te zetten voor de financiering van diensten die momenteel in samenwerking met de LDE-ondernemingen worden aangeboden. Dit minstens gedurende de overgangsfase 2023-2025 en in afwachting van een structurele decretale verankering.

        Via het afsluiten van een addendum bij de eerder afgesloten samenwerkingsovereenkomst met vzw Effect (ondertussen opgegaan in vzw Poerderie) wordt dit nu ook formeel geregeld.
        Vzw Werkplus liet weten af te zien van hun deel van de middelen waar zij in principe recht zouden op hebben op voorwaarde dat deze overgedragen worden aan vzw Poerderie. 

         

    • Vragen en mededelingen

      • Vragen en mededelingen.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Johan Delrue, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Besluit

        Er kennis van te nemen dat er geen mondelinge vragen worden gesteld.

De voorzitter sluit de zitting op 12/12/2023 om 20:15.

Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.

Namens OCMW-raad,

Sonja Nuyttens
Algemeen directeur

Koen Tack
Voorzitter