Terug
Gepubliceerd op 17/07/2025

Besluit  Gemeenteraad

di 08/07/2025 - 19:30

Retributie huishoudelijk afval en vergelijkbaar bedrijfsafval: inzameling en verwijdering van restafval via de huis-aan-huisinzameling en intergemeentelijke recyclageparken - algemeen gemeentelijk retributiereglement: goedkeuring wijziging.

Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
Pauline Van Marcke, Burgemeester
Louis Degroote, Gino Devogelaere, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
Pauline Everaert, Waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Anja Desmet, Derde schepen
Jens Vancauwenberghe, Raadslid
Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
Feitelijke en juridische overwegingen

De Vlaamse regering keurde op 26 mei 2023 het Lokaal Materialenplan 2023-2030 goed, als opvolger van het Uitvoeringsplan voor huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2016-2022 (UHAGBA).
Dit nieuw plan legt onder andere een restafvaldoelstelling op van 100 kg/inw/jaar op Vlaams niveau (omgerekend naar doelstellingen voor elke gemeente/stad en intercommunale). Voor Anzegem ligt de doelstelling op 90 kg/inw/jaar, voor Imog als intercommunale ligt de doelstelling op 97 kg/inw/jaar.

Het plan stelt ook dat er overal in Vlaanderen een selectieve inzameling van bioafval moet georganiseerd worden. Die verplichting ging principieel in vanaf 1 januari 2024. 

In de Imog-regio was men hiervoor nog niet klaar en werd er een afwijking aangevraagd bij Ovam tot 1 januari 2026. 

Op basis van een goedgekeurd Imog-implementatieplan verleende Ovam op 15 december 2023 aan Imog een afwijking voor de inzameling van bioafval tot 1 januari 2026.

De raad van bestuur van IMOG van 21 januari 2025 en 18 februari 2025 kwam met voorstellen m.b.t. de uitrol lokaal Materialenplan UHAGBA 2023-2030.

Het college kreeg van IMOG 3 vragen om een beslissing te kunnen nemen in de Raad van Bestuur van 15 mei. Het college liet aan IMOG weten akkoord te gaan met de 3 gestelde vragen en dit als volgt:

  1. Akkoord om de frequentie van de inzameling van restafval intergemeentelijk te uniformeren naar 7 maanden 2-wekelijkse inzameling in de winterperiode (oktober, november, december, januari, februari, maart en april) en 5 maanden wekelijkse inzameling in de zomer (mei, juni, juli, augustus en september) als inderdaad iedereen meedoet 
  2. voor de inzameling van restafval en GF(t)/keukenafval enkel nog inzamelen in emmers en diftarrolcontainers 
  3. akkoord te gaan voor het hanteren van de retributies voor de inzameling van restafval, PMD en GF(t)/keukenafval vanaf 2026 overeenkomstig de beslissingen in de raad van bestuur en overeenkomstig het door de Ovam goedgekeurde implementatieplan voor de uitrol van het lokaal materialenplan UHAGBA 2023-2030:

De beslissingen van de diverse besturen werden verzameld, zoals opgenomen in de besluitenlijst RvB IMOG van 15 mei 2025.

De uitbreiding beheersoverdracht ikv 'inning retributies' werd goedgekeurd in de Algemene Vergadering van IMOG van 20 mei 2025.

De tarieven op de gemeentelijke recyclageparken zijn jarenlang ongewijzigd gebleven, werden niet geïndexeerd en zullen worden afgestemd met het tarief brandbaar afval aan huis (0,34 euro/kg).

De retributietarieven inzake afvalinzameling worden bepaald in het gecoördineerd gemeentelijk retributiereglement. Onder punt 6 Milieu en afval van dit reglement zijn de 'afvalzakken' en het 'diftarreglement' opgenomen. Er wordt dan ook voorgesteld om punt 6 Milieu en afval van het gecoördineerd gemeentelijk retributiereglement aan te passen met ingang vanaf 1 januari 2026.

Regelgeving

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Decreet betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (materialendecreet) van 23 december 2011.

Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen (Vlarema) van 17 februari 2012.

Besluit van de Vlaamse Regering van 26 mei 2023 tot goedkeuring van het uitvoeringsplan voor huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval voor de periode 2023 – 2030 (Lokaal Materialenplan).

Imog opdrachthoudende intercommunale met overdracht van bevoegdheid door Anzegem.

Besluit van de OVAM dd. 15 december 2023 betreffende het uitstel voor het inzamelen van bioafval tot 1 januari 2026

Vorige beslissingen

Beslissing van de gemeenteraad dd. 14 juli 2020: algemeen gemeentelijk retributiereglement inzake diftar op het recyclagepark (geDIFfertentieerd TARief): goedkeuring nieuw reglement vanaf 1 september 2020.

Beslissing van het college van burgemeester en schepenen dd. 4 oktober 2023 m.b.t. vraagstelling ikv uitrol IMOG-implementatieplan voor het Lokaal Materialenplan UHABA 2023-2030

Beslissing van de gemeenteraad dd. 10 oktober 2023 IMOG-implementatieplan voor de uitrol van het Lokaal Materialenplan UHAGBA 2023-2030: goedkeuring

Beslissing van het college van burgemeester en schepenen dd. 24 april 2025 om restafval in te zamelen in DIFTAR-rolcontainers

Beslissing van het college van burgemeester en schepenen dd. 15 mei 2025 n.a.v. de vraagstelling vanuit het algemeen comité IMOG dd. 9 mei 2025 aan het college m.b.t. de uitrol van het IMOG-implementatieplan bij het Lokaal Materialenplan UHAGBA 2023-2030 

Publieke stemming
Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Martijn De Maesschalck, Pauline Everaert
Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Martijn De Maesschalck
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Art. 1: het gecoördineerd gemeentelijk retributiereglement punt 6 'Milieu en Afval' en meer specifiek de onderdelen 'Afvalzakken' en 'Diftarreglement' worden opgeheven met ingang van 1 januari 2026 en vervangen als volgt:

Titel 1: Huishoudelijk afval en vergelijkbaar bedrijfsafval: inzameling en verwijdering van restafval via de huis-aan-huisinzameling

Artikel 1: Retributie huis-aan-huisinzameling

Er wordt een retributie geheven op het ophalen en verwijderen van huisvuil dat via de huis-aan-huisinzameling wordt opgehaald beginnend op 1 januari 2026.

Artikel 2: Restafval van huishoudens

Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld:

§1. voor elk adres voor het gebruik van de gemeentelijke inzamelkanalen wordt een gebruiksrecht – nulkost – beheerskost - inwonersbijdrage aangerekend van € 2/begonnen maand/aansluitingspunt voor de huis-aan-huisinzameling van restafval met een maximum van € 24/jaar.

De retributie is verschuldigd voor ieder aansluitingspunt in het kader van de gemeentelijke dienstverlening inzake huis-aan-huisinzameling van de restfractie via containers van het huishoudelijk afval en naar aard en hoeveelheid vergelijkbaar bedrijfsafval.

§2. voor het ophalen en verwijderen van restafval in diftarrolcontainers dat via de huis-aan-huisinzameling wordt opgehaald: een prijs per aanbieding en per kg:

Volume container

retributie/aanbieding (euro)

retributie/kg (euro)

40 liter

0,16

0,34

120 liter

0,32

0,34

240 liter

0,63

0,34

Voor eerder aangekochte restafvalzakken van 40 liter en 60 liter, kunnen bij wijze van overgangsmaatregel, stickers aangekocht worden om op deze restafvalzakken te kleven. Het tarief wordt vastgesteld op 0,8 euro per sticker.

Artikel 3: GF(t)keukenafval van huishoudens

§1. De GF(t)keukenafvalemmers van 25 liter voor gezinnen worden gratis geleverd en kunnen ook verkregen worden op de recyclageparken, na het ondertekenen van een jaarovereenkomst voor de huis-aan-huis ophaling.  Pas na de betaling van de rekening van retributie start de ophaling.

§2. De inning voor de GF(t)keukenafvalemmer (25 liter) gebeurt door het maken van een rekening per jaar voor de aanvang van het gebruik van de emmer van 1,25 euro per ophaalbeurt ongeacht het aantal aanbiedingen.

5 maanden wekelijkse ophaling en 7 maanden tweewekelijkse ophaling

voor 36 ophaalbeurten: 1,25 euro x 36 = 45 euro/jaar.

Artikel 4: PMD voor huishoudens

§1. Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld: voor het ophalen en verwijderen van PMD dat via de huis-aan-huisinzameling wordt bij aankoop van de zakken de kostprijs aangerekend:

volume PMD-zak retributie (euro)
90 liter 0,25
120 liter (enkel voor scholen) 0,30

§2. De PMD-zakken worden verkocht via de verkooppunten en gemeentelijke diensten.

Artikel 5: Inning van de retributie

Aan elk aansluitingspunt wordt voor de start van de ophaling of voor de start van het nieuwe jaar een betalingsuitnodiging verstuurd. De rekening van retributie wordt betaald na voorlegging van de betalingsuitnodiging. Op de rekening van retributie worden de verschillende retributies zoals voorzien onder artikel 2 en 3 afzonderlijk weergegeven.

De inning van de retributie gebeurt door voor de aanvang van de ophaling door de provisie vermeld op de betalingsuitnodiging te betalen.  Wanneer tijdens het gebruik de ondergrens van 25% van de provisie wordt bereikt zal een nieuwe betalingsuitnodiging met de rekening van retributie worden overgemaakt.

De ophaling van de betreffende fractie start pas na betaling van de retributie.  De ophaling stopt wanneer het saldo van de betaalde provisie nul bereikt.

Artikel 6: Indexering

Alle retributies worden jaarlijks geïndexeerd op 1 januari met de gezondsheidsindex van 1 november van het voorgaande jaar.

Titel 2: Gemeentelijke recyclageparken

Artikel 7: Retributie gemeentelijke recyclageparken

Er wordt een retributie geheven op het gebruik van de betalende gedeeltes van de gemeentelijke recyclageparken beginnend op 1 januari 2026.

Artikel 8: Zones

De recyclageparken zijn ingedeeld in een betaalzone en een niet-betaalzone. Als er betalend afval wordt aangeboden dient men in te wegen voor de betaalzone en uit te wegen of tussen te wegen bij het verlaten van de betaalzone. Alle betalende materialen worden gewogen. Het verschil in gewicht wordt gehanteerd om de kost van het afval aan te rekenen.

Artikel 9: Retributie per fractie

Het bedrag van de retributie wordt als volgt vastgesteld:

§1 De afvalfracties in de groene groep zijn gratis:

-        AEEA

-        Glas

-        Hard groenafval

-        KGA

-        Metalen

-        Milieustraatje

-        Recycleerbaar hout

-        Papier en karton

§2 De afvalfracties in de oranje groep: 0,07 euro/kg:

-        Zacht groen

-        Boomstronken

-        Gips

-        Cellenbeton

-        Niet-recycleerbaar hout

-        Recycleerbaar bouw- en sloopafval

§3 De afvalfracties in de rode groep: 0,34 euro/kg:

-        Asbestcement

-        Recycleerbaar grofvuil

-        Brandbaar grofvuil

-        Te storten grofvuil

-        Niet-recycleerbaar bouw- en sloopafval 

Artikel 10: Gratis quota

Voor de bezoeken aan de gemeentelijke recyclageparken wordt er jaarlijks een gratis quotum van 500 kg zacht groenafval en een gratis quotum van 200 kg hechtgebonden asbestcement toegekend per gezin.

Artikel 11: Inning van de retributie

§1. De retributie voor het betalend gedeelte van het gemeentelijk recyclagepark wordt direct ter plekke betaald bij het verlaten van het betalend gedeelte.

§2. Bij aanvoer van verschillende betalende fracties in 1 weging, wordt voor het totale gewicht afval de retributie aangerekend van de aangevoerde afvalsoort met de duurste retributie.

§3. Per bezoek aan het betalend gedeelte van het gemeentelijk recyclagepark wordt een minimumbedrag aangerekend van 2 euro als deelname in de exploitatiekosten, met uitzondering van de gratis fracties, de gratis hoeveelheid van de fracties zacht groen en hechtgebonden asbestcement.

§4. Bij contante betaling is er geen teruggave van wisselgeld, wel wordt het saldo bewaard op de e-ID.

Artikel 12: Indexering

De retributies worden jaarlijks geïndexeerd op 1 januari met de gezondheidsindex van 1 november van het voorgaande jaar.

Artikel 13: Toegang in geval van wanbetaling

Bij gebrek aan betaling, wordt de toegang bij een volgend bezoek aan het gemeentelijk recyclagepark geweigerd. Na betaling kan men opnieuw gebruik maken van het gemeentelijk recyclagepark.

Artikel 14: Verpakken asbestcement

Om de risico's voor bezoekers en medewerkers in te perken moet het aangeleverde asbestcement verplicht veilig verpakt aangeleverd worden. De daarvoor geschikte inpakplastics kunnen vooraf op het recyclagepark aangekocht worden. Er zijn 2 soorten inpakplastics:

  • buisfolie asbestcement: 120 cm breed: € 1,5 per lopende meter
  • plastic zak asbestcement: 120 cm x 120 cm: € 1,8 per stuk

Met onverpakt asbestcement wordt geen toegang verleend tot het recyclagepark. 

Artikel 15: Factuur

Wenst men een factuur om achteraf te betalen wordt een administratieve kost aangerekend van 10 euro. Indien door technische omstandigheden één van de betaalmogelijkheden niet in werking is, vervalt de administratieve kost van 10 euro op de factuur. 

Artikel 16: Defect hard- of software

Als er om één of andere reden een defect optreedt in de hard- of software van het betalende gedeelte van het recyclagepark, wordt er aan iedere aanvoerder van betalende fracties een forfait van 5 euro aangerekend per voertuig tot het defect opgelost is.

Art. 2: De aanpassingen treden in werking vanaf 1 januari 2026.

Art. 3: De toezichthoudende overheid wordt van de bekendmaking van dit reglement op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

Art. 4: Dit reglement wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en later wijzigingen.