Op 16 december 2019 werd in de gemeenteraad de overeenkomst van het busvervoer met de scholen goedgekeurd. Deze huidige overeenkomst werd opgesteld worden voor de jaren 2020-2025. De samenwerkingsovereenkomt en afsprakennota bonanza bussen vervalt eind 2025. Een nieuwe overeenkomst (2026-2031) wordt opgemaakt. Alle Anzegemse scholen krijgen dan weer de kans om aan te sluiten en deze overeenkomst voor de duur van zes jaar te onderschrijven. Er werd zowel een overeenkomst als een reglement opgesteld.
Wegens de stijging van kosten zullen ook de retributies opgetrokken worden in het retributiereglement als volgt:
- 1,25 euro per enkele rit per leerling => 1,6 euro
- Indien de enkele rit korter dan of gelijk is aan 2 km is:
In de samenwerkingsovereenkomst is opgenomen dat de overeenkomst een jaarlijks herzienbaar is. Eventuele aanpassingen worden steeds in het overlegplatform Bonanza besproken en overlegd. Er wordt tevens een index voorzien.
Zoals besproken in Bonanza van 13 juni 2025.
Gemeenteraadsbeslissing van 17 december 2013 inzake goedkeuren overeenkomst af te sluiten met de scholen die een beroep wensen te doen op leerlingenvervoer
Gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 inzake Algemeen gemeentelijk retributiereglement en overeenkomst tussen gemeentebestuur en de Anzegemse scholen die een beroep wensen te doen op leerlingenvervoer (gemeenteraadsbesluit van 17 december 2013) : goedkeuring aanpassingen.
Gemeenteraadsbeslissing van 12 juli 2022 inzake leerlingenvervoer - Algemeen gemeentelijk retributiereglement en overeenkomst tussen gemeentebestuur en de Anzegemse scholen: goedkeuring aanpassingen.
Art.1: Het algemeen gemeentelijk retributiereglement wordt gewijzigd als volgt met ingang van 1 januari 2026:
(rubriek 'Onderwijs' - busvervoer)
- 1,25 euro per enkele rit per leerling
- 17,5 euro enkele rit (indien afstand korter dan of gelijk aan 2km
- 35 euro heen en terug (indien afstand enkele rit korter dan of gelijk aan 2km)
- 1,60 euro per enkele rit per leerling
- Indien de enkele rit korter dan of gelijk is aan 2 km is:
Art.2: De nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen het gemeentebestuur en de Anzegemse scholen die een beroep willen doen op leerlingenvervoer, goed te keuren. Deze wordt tevens ingevoerd na de huidige samenwerkingsovereenkomst in het algemeen gemeentelijk retributiereglement (rubriek 'Onderwijs' - busvervoer). Deze overeenkomst loopt van 1 januari 2026 tem 31 december 2031.
Een nieuwe overeenkomst werd opgesteld voor de komende jaren (2026-2031). Alle Anzegemse scholen krijgen de kans om aan te sluiten op deze overeenkomst.
Art.1: het gemeentebestuur staat in voor de materiële en praktische organisatie van het vervoer van leerlingen van de school…………………………………………………………………….. voor de periode 1 januari 2026 tem 31 december 2031. Beide partijen verbinden zich ertoe tijdens deze periode niet uit de samenwerkingsovereenkomst stappen, behalve als beide partijen hiermee akkoord gaan.
Art.2: Dit leerlingenvervoer behelst intern vervoer: vervoer van leerlingen binnen de schooluren, met name vervoer van en naar het zwembad, sportaccommodatie, cultuurbeleving of met duidelijke educatieve waarde (kaderend in het leerplan).
Art.3: De school verbindt er zich toe om :
1° voor haar leerlingenvervoer (zie definitie hierboven) exclusief een beroep op het gemeentebestuur van Anzegem en dit voor de duur van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031. Enkel indien het gemeentebestuur geen passend vervoer kan aanbieden, kan hiervan afgeweken worden. De coördinator busvervoer oordeelt over de aanvragen. Eventuele klachten en geschillen worden bezorgd aan het college van burgemeester en schepenen dat oordeelt en een beslissing treft.
Een afsprakennota m.b.t. de reservaties van de busritten wordt opgesteld in onderling overleg binnen het onderwijsplatform Bonanza.
2° een retributie aan het gemeentebestuur te betalen van:
a) intern leerlingenvervoer: 1.6 euro per enkele rit per leerling. Dit omvat de huur van de schoolbus, de onderhouds- en herstellingskosten van de schoolbus, de busverzekering, de kosten van de wettelijke controles, de brandstofkosten, de verloning/vergoeding, opleiding en verzekering van de busbestuurder. De school staat zelf in voor de inzet van een busbegeleider. De bestemming van de busrit moet binnen een straal van 25 km van de aanvragende school liggen. De gemeente baseert zich bij de facturatie van een rit op het aantal leerlingen per klas. Het aantal leerlingen per klas op 1 oktober van het schooljaar vormt de basis bij de facturatie voor de periode 1 september tot en met 31 januari en het aantal leerlingen op 1 februari vormt de basis van de facturatie voor de periode van 1 februari tot en met 30 juni (er wordt geen rekening gehouden met eventueel afwezige leerlingen op het tijdstip van de busrit).
Indien de enkele rit korter dan of gelijk is aan 2 km is, wordt een correctie voorzien als volgt: voor een enkele rit wordt dan 22 euro gerekend ofwel 44 euro heen en terug (ongeacht het aantal leerlingen, zonder over het maximaal toegestaan aantal te komen).
3° het aantal leerlingen per klas jaarlijks aan het gemeentebestuur te bezorgen van toestand 1 oktober en 1 februari van het schooljaar tegen respectievelijk uiterlijk 5 oktober en 5 februari van het desbetreffende jaar.
4° het opgestelde busreglement te volgen.
5° op de vermelde tarieven wordt er een jaarlijkse index voorzien.
Art.4. Het gemeentebestuur verbindt zich er toe om:
1° het intern leerlingenvervoer te verzorgen voor de school die onderhavige overeenkomst ondertekent voor de duur van de overeenkomst en de hierin opgenomen retributie hanteert.
In het tarief is vervat: de huur van de schoolbus, de onderhouds- en herstellingskosten van de schoolbus, de busverzekering, de kosten van de wettelijke controles, de brandstofkosten, de verloning/vergoeding en verzekering van de busbestuurder, de opleiding van de buschauffeurs zodat zij verder aan de reglementering voldoen voor het verzorgen van personenvervoer.
2° het personeelslid (chauffeur en/of begeleider) wordt opgedragen lijsten bij te houden per rit met vermelding van de school, vervoerde klas(sen), tijdstip, soort prestatie. Deze lijsten zijn ten allen tijde ter beschikking van het gemeentebestuur en van de school en zullen de basis vormen voor de facturatie.
3° het vervoer met moderne, veilige en ecologisch verantwoorde bussen en met opgeleide buschauffeurs die in orde zijn met de wettelijke voorschriften (rijbewijs/vakbekwaamheid/medische schifting), te garanderen. De chauffeurs leven de wegcode na en hanteren een veilig rijgedrag.
Eventueel laakbare feiten, onvoorzichtig of onverantwoord gedrag, worden gemeld aan het gemeentebestuur die – na onderzoek en horen van het personeelslid – kan overgaan tot sancties.
Art.5: Dit is een jaarlijks herzienbare overeenkomst van 6 jaar. Eventuele aanpassingen worden steeds in het overlegplatform Bonanza besproken en overlegd. De vermelde prijzen worden gehanteerd voor de jaren 2026-2031 behoudens extreme stijgingen van kosten.
Art.6: Het niet naleven van de voorwaarden van de overeenkomst door een school leidt tot de onmiddellijke stopzetting van de overeenkomst.
Opgemaakt te Anzegem op 8 juli 2025 in twee exemplaren, bestemd voor elk der partijen en getekend.
Voor de school
……………………………………... (Naam school)
…………………………………….. (Naam directeur)
……………………………………… (handtekening)
Voor het gemeentebestuur
Pauline Everaert Jeremie Vaneeckhout
Voor de algemeen directeur met verlof voorzitter gemeenteraad
Clusterhoofd Interne Ondersteuning
Bijlage: afsprakennota
Art.3: De afsprakennota, horend bij de samenwerkingsovereenkomst busvervoer, voor de periode 1 januari 2026 tem 31 december 2031 tussen het gemeentebestuur en de Anzegemse scholen die een beroep willen doen op leerlingenvervoer, goed te keuren.
Afsprakennota Bonanzabussen 2026-2031
Inleiding
Het Bonanzaproject is tot stand gekomen door de dringende vragen en verzuchtingen vanuit de Anzegemse basisscholen om een oplossing te bieden voor het leerlingenvervoer gezien diverse scholen kampten met verouderde bussen die zij, wegens financiële redenen, niet konden vervangen. Daarom startte het gemeentebestuur een project op voor het verzorgen van het intern leerlingenvervoer voor de scholen op het Anzegems grondgebied. Om dit project in goede banen te leiden, zal wel een reglement moeten opgesteld worden die het leerlingenvervoer regelt voor de Anzegemse scholen. Ook de buschauffeurs zelf zijn vragende partij om een reglement te hebben waar alles duidelijk is omschreven wat mag en niet mag op de bus.
Bussen
Momenteel worden er 3 bussen gehuurd met volgende kenteken-nummerplaten: 1 YGX 529, 1 YGX 724, 1 YGX 770. Deze 3 bussen hebben elk een capaciteit van 40 + 1. De busrit wordt geannuleerd wanneer de capaciteit wordt overschreden. De busritten dienen zich binnen een straal van 25 km te bevinden, anders zijn zij niet verzekerd. In de huurprijs is verzekering en het onderhoud inbegrepen. Deze bussen hebben ook een licentie voor bijzonder geregeld vervoer. Er mag niet gegeten of gedronken worden op de bussen.
Chauffeurs en coördinator
De gemeente zorgt voor opgeleide buschauffeurs. Al deze buschauffeurs voldoen aan de voorwaarden voor het besturen van bussen (rijbewijs D – medische schifting – vakbekwaamheid).
Er is een buscoördinator aangesteld die instaat voor de coördinatie busvervoer en de aansturing van een team buschauffeurs. Dit houdt concreet in dat hij zich bezighoudt met planning bussen en chauffeurs. Hij is de contactpersoon voor de scholen.
Veiligheid
Op iedere bus gelden veiligheidsvoorschriften. Deze moeten er voor zorgen dat iedere busrit veilig kan verlopen en dit in het belang van de chauffeur alsook voor de kinderen die meerijden met de bus. De voornaamste veiligheidsvoorschriften zijn (zonder limitatief te zijn):
Reservaties en annulaties
Aanvraag voor busvervoer mogen gestuurd worden naar volgend e-mailadres: busvervoer@anzegem.be. Bij iedere aanvraag dienen volgende punten duidelijk aangegeven te worden: welke klas(sen) van welke school gaan mee, aantal leerlingen, datum en uur van de uitstap, naar waar gaat de uitstap en om welke activiteit gaat het. Bij het indienen van een aanvraag dient in het onderwerp steeds het volgende vermeld te worden: reservatie klas datum en bestemming
Elke wijziging, hoe gering ook, dient voorafgaand schriftelijk per e-mail te worden gemeld.
Enkel dringende wijzigingen mogen telefonisch doorgeven worden naar volgend telefoonnummer 0474 85 44 94. Bij hoogdringendheid kan ook telefonisch een rit aangevraagd worden maar de aanvraag moet per mail worden bevestigd. Dit kan slechts uitzonderlijk en moet passen binnen de reeds opgemaakte planning.
De buskalender kan bekeken worden op https://www.anzegem.be/busvervoer. Ook al lijkt er een vrije plaats te zijn; pas na reservatie en bevestiging van de coördinator is er zekerheid over de aanvraag.
Annulaties dienen uiterlijk tegen vrijdagmorgen 9u doorgegeven te worden voor de week erop. Indien er niet of laattijdig geannuleerd wordt, wordt het volledige bedrag aangerekend.
Wie een bus huurde, staat stipt op de afgesproken verzamelplaats. Zo komt de planning van de andere ritten niet in het gedrang.
Turn-en zwemlessen
Tegen uiterlijk 1 juli dient iedere school zijn turn- en zwemkalender in bij de buscoördinator. De buscoördinator zal deze data inplannen op de buskalender. De zwemlessen en vervolgens de turnlessen zijn prioritair, daarna volgen de didactische uitstappen. Er dient rekening mee gehouden te worden dat niet iedere aanvraag kan vervuld worden, daar verschillende scholen soms op dezelfde dag gaan turnen- of zwemmen.
Didactische uitstappen
Iedere didactische uitstap dient minimum 14 dagen vooraf aangevraagd te worden en ten vroegste op 1 september van het gestarte schooljaar. De turn- of zwemlessen zijn prioritair, daarna volgen de didactische uitstappen.
De buscoördinator bekijkt bij het begin van ieder schooljaar welke dagen er zich het best lenen voor het plannen van didactische uitstappen en zal dit bij een aanvraag ook aangeven. Dit kan ieder schooljaar verschillend zijn.
Voor- en naschools opvang
Bij het begin van ieder schooljaar moet de coördinator van de kinderopvang een aanvraag indienen bij de buscoördinator welk voor-en naschools vervoer er moet georganiseerd worden.
Bij iedere rit van het voor-en naschools vervoer dient er 1 of meerdere begeleider(s) aanwezig te zijn. Deze begeleider(s) dient er op toe te zien dat ieder kind zijn gordel draagt en dient ook de orde en stilte op de bus te handhaven.
De coördinator van de kinderopvang dient bij de buscoördinator in de eerste week van het nieuwe schooljaar een lijst in van de schoolvrije dagen van iedere school.
Sportdienst, Jeugddienst en Bibliotheek
Tijdens de vakantieperiodes (herfstvakantie, krokusvakantie en grote vakantie) kan de sport-en/of jeugddienst en Bibliotheek ook beroep doen op de Bonanzabussen.
De sportverantwoordelijke, jeugdverantwoordelijke en bibliothecaris maakt dan ook een gedetailleerd plan op van zijn sport- en/of jeugdactiviteiten. Daarin staan o.a. de dagen; uren, locaties en welke activiteiten er plaatsvinden.
In de zomervakantie is slechts één bus beschikbaar.
Betaling
Na afloop van de iedere maand wordt de facturatie opgemaakt volgens de retributie opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst.
Bij vervoer wordt telkens de gehele klas in rekening gebracht. Kinderen die ziek zijn en niet aanwezig zijn, worden ook in rekening gebracht.
Naleving afspraken
Het niet naleven van de voorwaarden van de overeenkomst door een school leidt tot de onmiddellijke stopzetting van de overeenkomst.