Terug College van burgemeester en schepenen

Tue 26/03/2024 - 16:30 Trouwzaal van het hoofdgemeentehuis, De Vierschaar 1 te Anzegem

Verslagen

B-punt

Devogelaere Gino, Burgemeester

Gemeenteraad

Openbare werken

Groenonderhoud- en parken

Omgevingsdossiers

Degroote Louis, Eerste schepen

Patrimonium

  • Kortestraat 16 - aanstellen schatter

    Het college stelt een landmeter-schatter aan om de huurwaarde van de gerenoveerde woning Kortestraat 16 te schatten. 

Financiën

Mobiliteit en verkeersveiligheid

Ducatteeuw Yannick, Tweede schepen

Cultuur

(Buitenschoolse) kinderopvang

  • Het college keurt goed dat het schoolpersoneel van school Mijn Oogappel 's morgens vanaf 7u15 haar uren mag registeren voor het ophalen van de kinderen van school Mijn Oogappel die al aanwezig zijn in KC Jojo. De opvang in Mijn Oogappel opent vanaf 7u30. 

Van Marcke Pauline, Derde schepen

Personeel

Vandererven Christophe, Vierde schepen

Burgerlijke stand en Burgerzaken

Communicatie & inspraak

  • Data Te Deums

    Het Te Deum naar aanleiding van de Nationale Feestdag en de Dag van de Dynastie vindt plaats op respectievelijk zondag 21 juli en zondag 17 november om 10u15 in de kerk van Vichte.

  • Het college neemt kennis van het voorstel van het inhuldigingsbord van het nieuwe wijkcommissariaat van PZ Mira en gaat ermee akkoord.

Afval en recyclageparken

Lokale economie

Mobiliteit en verkeersveiligheid

Demets Davy, Vijfde schepen

Omgeving

Omgevingsdossiers

  • Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2023165383 – O/2023/282 - verbouwen van een bestaande eengezinswoning gelegen Knokstraat 6, 8570 Anzegem.

     

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2023165383

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: verbouwen van een bestaande eengezinswoning

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Knokstraat 6, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 34038A0393/00E00034038A0393/00K000

    De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/ 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Brugge

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2023165383
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

  • Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2023161265 – O/2023/256 - verbouwen woning en herbouwen bijgebouw gelegen Brandgatstraat 19, 8570 Anzegem.

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2023161265

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: verbouwen woning en herbouwen bijgebouw

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Brandgatstraat 19, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 34018A0021/00P004

    De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/ 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Brugge

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2023161265
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

  • Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2024016840 – O/2024/24 - aanpassing van de voorgevel en de installatie van drie moderne dakkapellen op een vrijstaande woning gelegen Beukenhofstraat 87, 8570 Anzegem.

     

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2024016840

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: aanpassing van de voorgevel en de installatie van drie moderne dakkapellen op een vrijstaande woning

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Beukenhofstraat 87, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 34038B0387/00N000

    De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/ 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Brugge

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2024016840
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

  • Het college verleent een omgevingsvergunning voor het omgevingsproject OMV_2024026333 – O/2024/39 - aanbrengen van gevelbekleding in crepi gelegen Hoogveld 49, 8570 Anzegem.

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2024026333

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen, kort samengevat: aanbrengen van gevelbekleding in crepi

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Hoogveld 49, 8570 Anzegem - kadastraal bekend: 34018B0719/00L002

    De overheid die de beslissing heeft genomen: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de beslissing ter inzage ligt:

    De beslissing ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de beslissing ook raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/ 
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid en de modaliteiten om beroep tegen de genomen beslissing in te stellen:

    Je kan, als betrokken publiek, een beroep instellen tegen deze beslissing als je gevolgen ondervindt of waarschijnlijk gevolgen ondervindt van deze beslissing of als je een belang hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.

    Je zendt hiertoe een beroepschrift per aangetekende brief (of tegen ontvangstbewijs) naar de Deputatie van West-Vlaanderen, op het volgende adres:

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Brugge

    Je kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be .

    Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat de dag na de eerste dag van de aanplakking van de beslissing.

    Bezorg gelijktijdig bij beveiligde zending (bij aangetekende brief, of tegen ontvangstbewijs, of via het omgevingsloket) een afschrift van het beroepschrift aan de vergunningsaanvrager en het college van burgemeester en schepenen van Anzegem. 

    Vermeld in het beroepschrift het volgende:
    - je naam en adres en het feit dat je een beroep instelt als lid van het betrokken publiek;
    - de volgende referentie: Project OMV_2024026333
    - de redenen waarom je beroep aantekent;
    - een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of waarschijnlijk ondervindt van deze beslissing of het belang dat je hebt bij de besluitvorming over de afgifte van de omgevingsvergunning.
    - of je gehoord wenst te worden.

    Stort een dossiertaks van 100 euro op de rekening van de deputatie (BE21 0910 13 13 1203). Het ingescande bewijs van betaling voeg je toe als bijlage bij het beroep.

    De teksten waarvan dit een bondige samenvatting is, vind je in artikel 53 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015.

C-punt

Devogelaere Gino, Burgemeester

Openbare werken

Begraafplaatsen

  • Aankoop concessies

    Het college keurt de aankoop concessies op de begraafplaatsen goed.

Degroote Louis, Eerste schepen

Financiën

Ducatteeuw Yannick, Tweede schepen

Bibliotheek

(Buitenschoolse) kinderopvang

  • Het college van burgemeester en schepenen keurt de stageopdracht van de studenten HOWEST - opleiding Readaptatiewetenschappen - goed. 

  • Het college keurt de informatiebrochure en de kriebelkranten van de vrije tijdsdiensten tijdens de krokus-, paas- en zomervakantie 2024 goed.

  • Het college keurt de tijdelijke verhuis goed van KC Jojo namelijk 
    - vanaf 2 april tot 12 april 2024 verhuist de werking van KC Jojo tijdelijk voor de paasvakantiewerking naar KC Speelhuis Pastoor Verrieststraat 12 - Anzegem. 
    - vanaf 15 april tot 28 juni 2024 verhuist de werking van KC Jojo tijdelijk voor de voor- en naschoolse werking, tijdens woensdagmiddagwerking en tijdens werking op schoolvrije dagen naar adres Beukenhofstraat 42 - Anzegem. 
    - vanaf 1 juli tot en met 19 juli en van 19 augustus  tot en met 30 augustus 2024 verhuist de voor- en naschoolse zomerwerking naar adres Beukenhofstraat 42 - Anzegem. 

Van Marcke Pauline, Derde schepen

Personeel

Vandererven Christophe, Vierde schepen

Communicatie & inspraak

  • Persberichten

    Wekelijks worden persberichten verspreid. Deze worden vooraf voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring.

Mobiliteit en verkeersveiligheid

Demets Davy, Vijfde schepen

Energie en nutsleidingen

D-punt

Degroote Louis, Eerste schepen

Erediensten

Financiën

  • Openbaarheid van bestuur

    Het college neemt kennis van de beslissing van de Algemeen Directeur waarbij ingegaan wordt op de vraag om (financiële) gegevens van de kerken te Anzegem.

  • Het college van burgemeester en schepenen neem kennis van de termijnbeleggingen van 21 maart 2024

Van Marcke Pauline, Derde schepen

Administratieve organisatie

  • Kennisname burgemeesterbesluiten

    Het college neemt kennis van de besluiten genomen door de burgemeester van maandag 18 maart 2024 tot en met zondag 24 maart 2024.

  • Inzage

    Raadsleden hebben het recht om bestuursdocumenten op te vragen. Het college neemt kennis van de poststukken die digitaal ontsloten worden naar de raadsleden.

Personeel

Onderwijs

Demets Davy, Vijfde schepen

Omgeving

Omgevingsdossiers

  • Het college neemt kennis van het openbaar onderzoek voor het omgevingsproject OMV_2024041263 – O/2024/71 bouwen van een tuinhuis, gelegen Steenbruggestraat 2C - 8570 Anzegem

    Kadastraal gekend: Afdeling ANZEGEM 1 AFD, sectie A, nummer 0769G

     

    Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen met als onderwerp: bouwen van een tuinhuis

    Referentie omgevingsloket: Project OMV_2024041263

    Periode openbaar onderzoek: 29 maart 2024 tot en met 27 april 2024

    Voorwerp van de aanvraag: Het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen en milieuhandelingen, kort samengevat: bouwen van een tuinhuis

    Ligging van het voorwerp van de vergunningsaanvraag: Steenbruggestraat 2C 8570 Anzegem

    De overheid die bevoegd is voor de vergunningsaanvraag: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    De plaats waar de aanvraag ter inzage ligt:

    De aanvraag ligt ter inzage bij de cluster Omgeving (dienst Ruimtelijke Ordening), op volgend adres:

    Gemeentehuis Anzegem
    De Vierschaar 1 
    8570 Anzegem

    Je kan de aanvraag tijdens het openbaar onderzoek ook digitaal raadplegen op https://omgevingsloketinzage.omgeving.vlaanderen.be/
    (helpdesk digitaal omgevingsloket: mail naar helpdesk.omgevingsvergunning@dxc.com of bel naar 015/45.45.91)

    Er dient een afspraak gemaakt te worden voor inzage. Dit kan via https://www.anzegem.be/afspraak of via het nummer 056 69 44 61

    De mogelijkheid om standpunten, opmerkingen en bezwaren in te dienen over de vergunningsaanvraag:

    De bezwaren of opmerkingen over de aanvraag kunnen aangetekend of tegen ontvangstbewijs worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, De Vierschaar 1, 8570 Anzegem, of (bij voorkeur) digitaal via het omgevingsloket https://www.omgevingsloket.be/omvPubliek/?openbaaronderzoek (Project OMV_2024041263) vóór het einde van het openbaar onderzoek.

    Feitelijke en juridische overwegingen

    Het project OMV_2024041263 – O/2024/71 davy pannecoucke Siemen Vercaemst , Steenbruggestraat 2C 8570 AnzegemDe Vierschaar 1 8570 Anzegem

     voor bouwen van een tuinhuis, gelegen Steenbruggestraat 2C - 8570 Anzegem, kadastraal gekend: Afdeling ANZEGEM 1 AFD, sectie A, nummer 0769G

     werd op 20 maart 2024 volledig en ontvankelijk verklaard.

    De vergunningverlenende overheid: Het college van burgemeester en schepenen Anzegem.

    Het openbaar onderzoek start op 29 maart 2024 en eindigt op 27 april 2024.

     

  • Het college neemt kennis van het onderzoek scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom voor het omgevingsproject OMV_2024029956 – O/2024/52 voor verbouwen van een eengezinswoning.

  • Het college neemt kennis van het onderzoek scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom voor het omgevingsproject OMV_2024022353 – O/2024/45 voor bouwen van een eengezinswoning in open bebouwing.

  • Het college neemt kennis van de stilzwijgende aktename door het Vlaams Omgevingsloket van project :

    Referentie omgevingsloket: OMV_2024033928 (2024/55)
    Voorwerp van de melding: exploiteren van een inrichting klasse 3 (tijdelijke bronbemaling)
    Ligging van het voorwerp van de melding: Beukenhofstraat 15, 8570 Anzegem
    Naam van de exploitant:  Emmanuel Cornille, Gemeenschappenlaan 100, 1200 Woluwe

    Beroepsmogelijkheid

    U kan tegen de stilzwijgende aktename een verzoekschrift tot schorsing en/of vernietiging indienen bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen:

    • Bezorg hiertoe een verzoekschrift tot schorsing en/of vernietiging per aangetekende brief aan:
      Raad voor Vergunningsbetwistingen
      p/a Dienst van de Bestuursrechtscolleges 
      Koning Albert II-laan 15 bus 130
      1210 Brussel
    • Neerlegging ter griffie kan ook op volgend bezoekersadres:
      Marie-Elisabeth Belpairegebouw
      Toren Noord (2de verdieping)
      Simon Bolivarlaan 17
      1000 Brussel
    • Het verzoekschrift moet ingediend worden binnen een vervaltermijn van 45 dagen te rekenen vanaf de datum van de eerste dag van aanplakking. Deze dag is niet inbegrepen. Het verzoekschrift moet in vijfvoud worden ingediend: één origineel en vier fotokopies of een digitale kopie.
    • Gelijktijdig met de indiening van het verzoekschrift stuurt u een afschrift van het verzoekschrift ter informatie aan de verwerende partij (dit is de overheid die de beslissing genomen heeft).
    • Vermeld in het verzoekschrift minstens:- De naam, hoedanigheid, woonplaats of  zetel, de gekozen woonplaats in België en in voorkomend geval een telefoonnummer en een e-mailadres. - Het Vlaamse Gewest of de betrokken Gewestelijke Omgevingsambtenaar en het hierboven vermelde adres van het Departement Omgeving als verweerder. - Het voorwerp van het beroep.- Een uiteenzetting van de feiten en de ingeroepen middelen. - Een inventaris van de overtuigingsstukken.
    • U bent een rolrecht verschuldigd van:
      -          200 euro bij het indienen van een verzoekschrift tot vernietiging;
      -          100 euro bij het indienen van een verzoekschrift tot schorsing of tot schorsing wegens uiterst dringende noodzakelijkheid.
      U betaalt het rolrecht binnen een termijn van 15 dagen, die ingaat de dag na deze van de betekening van het verzoek daartoe door de griffier van de Raad. Als het bedrag niet binnen de termijn van 15 dagen is gestort wordt het beroep niet-ontvankelijk verklaard. 
    • De procedure voor de Raad van Vergunningsbetwistingen wordt geregeld in het decreet van 4 april 2014 betreffende de organisatie en de rechtspleging van sommige Vlaamse bestuursrechtscolleges, het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2014 houdende de rechtspleging voor sommige Vlaamse Bestuursrechtscolleges (http://www.dbrc.be/vergunningsbetwistingen).