De voorzitter opent de zitting op 10/10/2023 om 20:05.
Art.1: De notulen- en zittingsverslag van van de OCMW-raad van 12 september 2023 eenparig goed te keuren.
Het nieuwe Rechtspositiebesluit werd op 8 maart 2023 in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd. Het treedt bijgevolg in werking op 18 maart 2023. Dit nieuwe kaderbesluit geeft aan lokale besturen meer vrijheid op het vlak van de regels inzake werving en selectie, salarissen, toelagen en vergoedingen.
Het lokaal bestuur is niet verplicht om de bestaande rechtspositieregeling aan te passen. Er is namelijk geen verplichte timing vastgelegd. De lokale besturen kunnen dus de bestaande rechtspositieregeling op eigen tempo aanpassen en kiezen wanneer/of welk deel wordt aanpast.
Om meer kandidaten te kunnen aantrekken bij toekomstige aanwervingen, is het aangewezen de beperkingen inzake diplomavoorwaarden zoveel mogelijk weg te laten. Kennis en kunde worden immers uitvoerig getest via de selectieprocedure.
Daarom het voorstel de specifieke bepalingen van diploma weg te halen, behalve bij:
- maatschappelijk werker en boekhouder gezien dit beschermde beroepen zijn. Diploma 'maatschappelijk werker' voorzien bij 'Coördinator Sociale Dienst' wordt ook behouden gezien de titularis ook sociale dossiers behandelt.
- Bij de Buitenschoolse Kinderopvang (bediende en coördinator BKO) worden ook de specificaties behouden gezien het BOA-decreet tegen 2025 verder zal vereisten opleggen in kader van kwaliteit en diploma’s.
- Clusterhoofd Infrastructuur behoudt de diplomavoorwaarde wegens de specificiteit van het werk
- Elektricien BA5- hoofdtechnieker culturele infrastructuur behoudt de diplomavoorwaarde wegens de specificiteit van het werk
Positief advies door het MAT op 28 september 2023.
Positief advies op het vakbondsoverleg op 6 oktober 2023.
Decreet lokaal bestuur en het bestuursdecreet, in het bijzonder de wijziging van 18 november 2022
wijziging artikel 31 Arbeidsovereenkomstenwet
artikel 30bis, § 2, van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten
Raadsbesluit van 12 april 2022 inzake tweede pensioenpijler: goedkeuring a) toetreding tot OFP Prolocus en aanstelling effectief en plaatsvervangend afgevaardigde namens het bestuur in de algemene vergadering b) kaderreglement en vervangen bijlage 10 in de rechtspositieregeling c) het toezeggingspercentage van 3% d) toetreding tot een 'MIPS-groep' en e) inning van de bijdragen via de RSZ.
Raadsdbesluit van 8 november 2022 inzake Personeelsformatie: goedkeuring aanpassing
het organogram voor het personeel zoals vastgesteld door de raad op 2 december 2008 en latere wijzigingen;
Raadsbesluit van 16 augustus 2023 inzake wijziging rechtspositiebesluit
Art. 1: De wijzigingen aan de rechtspositieregeling bijlage 1 goed te keuren met directe ingang.
Art.2: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid, conform de bepalingen vervat in het decreet lokaal bestuur.
De wetgeving is voortdurend in beweging. Daarom behoeft ook het arbeidsreglement regelmatig aanpassingen.
- Tijdsregistratie – bijlage 27
- Aanpassing glijtijd voor werkleider van 7u30 naar 7u00 als starttijd
- Toevoeging ploegbaas Groendienst aan de glijtijdregeling van 7u00 tot 19u00
- Toevoeging van buschauffeurs en coördinator busvervoer (glijtijd + aantal balansuren)
- Toevoeging functie ‘specialist logistieke ondersteuning’ aan de glijtijdregeling
- Maaltijden voor personeel – bijlage 30
Wegens de stijgende kostprijs van de maaltijden, worden deze deels doorgerekend:
- Fietspolicy fietslease – bijlage 31
Het bestuur besliste vorig jaar in te zetten op fietslease. Er werd een bijlage toegevoegd aan het arbeidsreglement. De softwareleverancier liet weten dat zij hun systemen hebben aangepast en simulaties pas mogelijk zijn vanaf de maand oktober van ieder jaar. Bijgevolg dient de bijlage zodanig aangepast te worden.
Art. 4.1 - Aangaan van een engagement
Je kan het plan op vrijwillige basis onderschrijven. Het moment van instap in het plan is telkens op 1 januari. Vanaf 1 september oktober is het personeelslid steeds in de mogelijkheid om simulaties te maken. Uiterlijk op 12 december van het voorafgaande jaar, bv 12 december 2022 voor instap in het plan op 1 januari 2023, moeten de fietspolicy en het voorstel tot akkoord door het personeelslid en het lokaal bestuur Anzegem ondertekend zijn.
Gunstig advies in het MAT van 28 september 2023 en het vakbondsoverleg van 6 oktober 2023.
Alle bijlagen voor dit punt werden toegevoegd aan het identiek agendapunt in de gemeenteraad (2023/GR/156)
Decreet lokaal bestuur
Wet van instelling van de arbeidsreglementen van 8 april 1965 en latere wijzigingen
Arbeidswet van 16 maart 1971 en latere wijzigingen
Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel en de bijhorende uitvoeringsbesluiten
Wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten en latere wijzigingen
Wet van 24 juli 1987 betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers en latere wijzigingen
Programmawet van 22 december 1989
Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk en latere wijzigingen
Wet van 14 december 2000 tot vaststelling van sommige aspecten van de organisatie van de arbeidstijd in de openbare sector, ook "arbeidstijdswet" genoemd en latere wijzigingen
Koninklijk besluit van 18 juni 1990 tot vaststelling van de afwijkingen van de minimumgrens van de duur van de prestaties der werknemers en latere wijzigingen
Besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 (BVR) houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk werk, en latere wijzigingen
besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 houdende maatregelen ten gevolge van de pandemie veroorzaakt door COVID-19 en tot wijziging van de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincies.
Raadsbesluit van 10 mei 2022 inzake Rechtspositieregeling en bijlagen: goedkeuring aanpassingen.
Raadsbesluit van 8 november 2022 inzake Arbeidsreglement en bijlagen: goedkeuring aanpassingen en toevoegingen
Art.1: Bijlage 31 van het arbeidsreglement wordt aangepast met onmiddellijke ingang. De aanpassingen aan bijlagen 27 en 30 van het arbeidsreglement gaan in vanaf 1 januari 2024.
Art.2: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid, conform de bepalingen vervat in het decreet lokaal bestuur.
Art.3: een gecoördineerd document wordt overgemaakt aan de Sociale Inspectie voor verder gevolg en via het intranet Marta ter beschikking gesteld van de medewerkers.
Conform het huishoudelijk reglement wordt de mogelijkheid geboden om schriftelijk en mondeling vragen te stellen. Mondelinge vragen worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. De vragen en de eventuele antwoorden net als de mededelingen worden opgenomen in het zittingsverslag.
er kennis van te nemen dat er geen mondelinge vragen worden gesteld.
De voorzitter sluit de zitting op 10/10/2023 om 20:18.
Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.
Namens OCMW-raad,
Sonja Nuyttens
Algemeen directeur
Koen Tack
Voorzitter