Terug
Gepubliceerd op 16/10/2024

Notulen  Gemeenteraad

di 10/09/2024 - 19:00 Raadzaal Gemeentepunt - Heirbaan 73 - 8570 Anzegem
Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
Gino Devogelaere, Burgemeester
Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Johan Delrue, Raadslid

De voorzitter opent de zitting op 10/09/2024 om 19:00.

  • Openbaar

    • Administratieve organisatie

      • Notulen en zittingsverslag raadszitting van 9 juli 2024: goedkeuring.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Delrue, Raadslid
        Afwezig: Nicolas Duquesnoy, Raadslid
        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: De notulen- en zittingsverslag van de gemeenteraad van 9 juli 2024 goed te keuren.

    • Patrimonium

      • Verkoop appartement benedenverdieping Oudstrijdersstraat 4: goedkeuren ontwerpakte.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Delrue, Raadslid
        Afwezig: Nicolas Duquesnoy, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        De gemeentelijke diensten die gevestigd waren in de kantoorruimtes op de benedenverdieping van het appartementsgebouw in de Oudstrijdersstraat 4 in 8570 Anzegem, zijn verhuisd naar het nieuw gemeentepunt in de Heirbaan 73, 8570 Anzegem.

        Er werd een ontwerpakte opgemaakt door Notariskantoor Notariaat De Bakker, Statiestraat 10, 8570 Anzegem, voor een openbare verkoop via Biddit van deze kantoorruimtes en van de bijhorende achterliggende garagebox die eveneens in eigendom is van de gemeente.

        Er werd een schattingsverslag opgemaakt d.d. 23 mei 2024 door beëdigd landmeter-expert Linus Demeulemeester, Holstraat 50, 8570 Anzegem.  De schattingsprijs bedraagt 210.000 (tweehonderdentienduizend) euro.

        Regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
        Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: de ontwerpakte, opgemaakt door Notariskantoor Notariaat De Bakker, Statiestraat 10, 8570 Anzegem, voor de openbare verkoop via Biddit van de kantoorruimtes op het gelijkvloers  en de achterliggende garagebox van het appartementsgebouw gelegen in de Oudstrijdersstraat 4, 8570 Anzegem, goed te keuren.  De minimumverkoopprijs wordt ingesteld op de schattingsprijs, zijnde op 210.000 (tweehonderdentienduizend) euro.

        Art. 2: kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur.

    • Jeugd

      • Skatepark De Kazerne (collegebesluit 17 juli 2024): kennisgeving aanpassing huishoudelijk reglement.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Delrue, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        In de gemeenteraad van 9 juli kwam de opmerking om iets op te nemen in het tijdelijke reglement van skatepark De Kazerne omtrent de geluidsnormen en dat er buiten geen muziek mag gespeeld worden. 

        Dit werd opgenomen in het tijdelijke reglement onder het punt '3.2.3 muziek' als volgt:

        Er kan binnen muziek afgespeeld worden via de aanwezige muziekinstallatie. Het gebruik van andere geluidsboxen is niet toegelaten om storingen en discussies te voorkomen. De vrijwilliger staat in voor de muziekkeuze. De muziek mag het toegelaten geluidsniveau voor openbare inrichting waar vaak muziek wordt gespeeld, niet overschrijden. Via https://omgeving.vlaanderen.be/geluidsnormen-voor-muziekactiviteiten kan een actueel overzicht teruggevonden worden over de toegelaten geluidsnormen.

        Buiten mag er geen muziek afgespeeld worden.

        Daarnaast wordt dit in het vrijwilligersboekje opgenomen met de actuele gelden regels, dit wil zeggen dat het geluid binnen (muziek en omgevingsgeluid samen) niet boven de 95 dB mag gaan. Er wordt een geluidsmeter voorzien zodat dit concreet zichtbaar is voor de vrijwilligers en het zo gemakkelijk is om in het oog te houden voor de vrijwilligers.

        Financiële reflex

        De aankoop van dB-meter bedraagt €319 (incl. btw), dit was niet voorzien in het exploitatiebudget van de dienst Jeugd.

        Regelgeving

        De regelgeving omtrent vaak muziek afspelen in openbare inrichtingen kan teruggevonden worden via https://omgeving.vlaanderen.be/geluidsnormen-voor-muziekactiviteiten.

        Decreet Lokaal Bestuur

        Vorige beslissingen

        Collegebeslissing van 12 juni omtrent het heropenen van skatepark De Kazerne en het goedkeuren van het tijdelijke reglement.

        Gemeenteraadsbeslissing van 9 juli omtrent het bekrachtigen van het tijdelijk reglement van skatepark De Kazerne.

        Collegebeslissing van 17 juli omtrent het aanpassen van het tijdelijk reglement van skatepark De Kazerne n.l.v. de opmerkingen van de gemeenteraad van 9 juli.

        Besluit

        Art. 1: kennis te nemen van het collegebesluit van 17 juli 2024 waarbij een wijziging werd aangebracht aan het huishoudelijk reglement (punt '3.2.3 Muziek' in het tijdelijk reglement van skatepark De Kazerne) als volgt:

        Er kan binnen muziek afgespeeld worden via de aanwezige muziekinstallatie. Het gebruik van andere geluidsboxen is niet toegelaten om storingen en discussies te voorkomen. De vrijwilliger staat in voor de muziekkeuze. De muziek mag het toegelaten geluidsniveau voor openbare inrichting waar vaak muziek wordt gespeeld, niet overschrijden. Via https://omgeving.vlaanderen.be/geluidsnormen-voor-muziekactiviteiten kan een actueel overzicht teruggevonden worden over de toegelaten geluidsnormen.

        Buiten mag er geen muziek afgespeeld worden.

    • Financiën

      • Opvolgingsrapport 2024 uitvoering meerjarenplan over het eerste semester van het boekjaar (art. 263 decreet over het lokaal bestuur): kennisgeving.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Delrue, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat voor de planningsperiode 2020-2025 er jaarlijks moet gerapporteerd worden aan de gemeenteraad over de stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan: de opvolgingsrapportering. Ten laatste voor het einde van het derde kwartaal dient een opvolgingsrapport voorgelegd te worden over hetgeen gedaan werd ter invulling van het meerjarenplan 'Anzegem morgen' 2020-2025 in het eerste semester van het jaar (2024).

        Er werd door de algemeen en de financieel directeur, met input van alle diensten een opvolgingsrapport opgesteld, hetwelke nu voorgelegd wordt aan de gemeenteraad. Dit rapport werd samengesteld met volgende documenten op basis van de door de decreetgever oplegde elementen:

        • Opvolgingsrapportering met rekeningcijfers: hier wordt een stand van zaken meegegeven, inclusief aanrekeningcijfers, toestand einde 2e kwartaal 2024 omtrent de invulling die al werd gegeven aan de vooropgestelde prioritaire acties in het meerjarenplan 'Anzegem morgen'. Per actie kan een uitvoeringstrend, evaluatie en een stand van zaken omtrent de indicatoren opgenomen per actie teruggevonden worden. Dit rapport wordt aangevuld met een schematisch evaluatie van de acties waardoor snel een overzicht kan bekomen worden per actie of deze al opgestart werd, eventueel afgesloten en of de actie 'op schema' is. 
        • Schema J1: doelstellingenrekening: Hierin worden de totalen op het einde van het eerste semester van 2024 weergegeven inzake uitgaven en ontvangsten voor wat betreft exploitatie, investering en financiering, gegroepeerd per beleidsdoelstelling, prioritair beleid en gelijkblijvend beleid (verrichtingen zonder doelstellingen) zodat een overzicht kan aangeboden worden omtrent de gerealiseerde ontvangen en uitgaven. 
        • Schema T2: ontvangsten en uitgaven naar economische aard: Hierin wordt een overzicht geboden van de toestand einde eerste semester 2024 omtrent de uitgaven en ontvangsten naar economische aard voor wat betreft exploitatie, investering en financiering zodat een overzicht kan aangeboden worden omtrent de gerealiseerde ontvangen en uitgaven. 
        • Overzicht van de (wijzigingen van de) financiële risico's dewelke door de financieel directeur worden vastgesteld en zo een bedreiging kunnen vormen voor de financiën. 
        • Er zijn geen wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan 'Anzegem morgen'.

        Het opvolgingsrapport werd toegelicht aan het MAT op 29 augustus 2024. 

        Het opvolgingsrapport werd voorgelegd aan het CBS in zitting van 28 augustus 2024. 

        Regelgeving

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur in het bijzonder artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikel 263 betreffende de andere rapportering;

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen in het bijzonder artikel 29 betreffende de opvolgingsrapportering;

        Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekening-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van lokale en provinciale besturen;

        Besluit

        Art.1:  kennis te nemen van het voorgelegde opvolgingsrapport betreffende de stand van zaken aangaande de uitvoering van het meerjarenplan 'Anzegem morgen' gedurende het eerste semester van 2024.

      • Jaarrekening 2023: aktename goedkeuring door gouverneur.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Delrue, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Het bestuur bezorgde de jaarrekening 2023 zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 14 mei 2024, aan de gouverneur. 

        Op 8 augustus 2024 werd het gemeentebestuur ervan op de hoogte gebracht dat de jaarrekening 2023 werd goedgekeurd. Het nazicht van de jaarrekening heeft niet geleid tot formele vaststellingen.  Zoals bepaald in artikel 332§1, 3e lid van het decreet over het lokaal bestuur worden alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht op de eerstvolgende vergadering van de raad. 

        De gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van de goedkeuring van de gouverneur van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023.

        Regelgeving

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en in het bijzonder de artikelen 260 3° en 262;

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en in het bijzonder de artikelen 30 tot en met 45;

        Het ministerieel  besluit van 1 oktober 2010 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsel van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en in het bijzonder de artikelen 5 tot en met 8 en 11 tot en met 13.

        Vorige beslissingen

        Gemeenteraadsbesluit van 14 mei ll. houdende vaststelling gemeente- en OCMW-rekening 2024

        Besluit

        Art.1:   akte  te nemen van de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 door de gouverneur. 

    • Cultuur

      • Polyvalente zaal, leskeuken en theaterzaal Gemeentepunt (collegebesluit 21 augustus 2024): kennisgeving aanpassingen huishoudelijk reglement.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Delrue, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Naar aanleiding van de gemeenteraad van 9 juli, waarbij het gebruiksreglement voor de polyvalente zaal, leskeuken en theaterzaal van het Gemeentepunt op proef werd goedgekeurd, dienden nog enkele kleinere aanpassingen te worden doorgevoerd op vraag van de leden van de raad.  

        Overeenkomst art. 5 van het bestaande reglement kunnen die kleine bijsturingen door het college zelf worden goedgekeurd om dan naderhand  gedurende de looptijd van de proefperiode  tussentijds gegroepeerd ter bekrachtiging aan de gemeenteraad  te worden voorgelegd. 

        De gemeenteraad kan nu reeds in eerste instantie kennis nemen van de gevraagde aanpassingen aangeduid in kleur in de tekst van de oorspronkelijke beslissing. 

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur 

        Vorige beslissingen

        Gemeenteraad dd. 9 juli 2024 ter goedkeuring van het gebruiksreglement op proef voor de polyvalente zaal, leskeuken en theaterzaal  van het Gemeentepunt

        Beslissing SC dd. 21 augustus 2024 ter goedkeuring van enkele kleinere aanpassingen aan bovenvermeld gebruiksreglement

        Besluit

        Art. 1: neemt kennis van onderstaande bijsturingen ( in kleur aangeduid ) voor het gebruiksreglement op proef voor de polyvalente zaal, leskeuken en theaterzaal van het Gemeentepunt .

        Gebruikersreglement Gemeentepunt

        ALGEMEEN

        Dit reglement is van toepassing voor het gebruik van  de lokalen in volgende zalen van het Gemeentepunt, Heirbaan 73, 8570 Anzegem

        1. Theaterzaal
        2.  Leskeuken
        3.  Polyvalente zaal

        GEBRUIKERS

        Het gebruik van de gemeentelijke culturele en feestinfrastructuur kan enkel toegestaan worden aan Anzegemse verenigingen, Anzegemse organisaties, niet-Anzegemse verenigingen, eigen gemeentelijke diensten en adviesraden (  jeugd, cultuur, sport, gezins-en welzijn, senioren, minaraad, RED, LOKA, gecoro, wereldraad, beheerraad POB ) en OCMW Anzegem

        Anzegemse vereniging:
        -  Een vereniging uit Anzegem die aangesloten is bij een Anzegemse adviesraad ( jeugd , cultuur, sport, gezins- en welzijn, senioren, sport ) of die van een subsidiëring (op basis van hun reglementering) geniet.
        - Een Anzegemse onderwijsinstelling.

        Anzegemse organisatie:
        -
         Een niet-erkende Anzegemse vereniging met een bestuur waarvan minstens 2/3 in Anzegem woont én die werd gescreend door de dienst cultuur. Daartoe behoren straatcomités, spelletjesclubs, lokale  supportersclub van een plaatselijke sporter, een  politieke partij, ACW (lokale afdelingen), CM (lokale afdelingen)

        Niet-Anzegemse vereniging:
        - Een vereniging die niet in Anzegem gevestigd is.
        - Voorbeelden:  koepels van Anzegemse verenigingen, landelijk gestructureerde koepelorganisaties, sportfederaties,niet-Anzegemse onderwijsinstellingen.

        Niet-Anzegemse organisaties en beroepsfederaties kunnen geen gebruik maken van infrastructuren.

        Enkel Anzegemse verenigingen kunnen voor een feest met dansgelegenheid en/of gebruik van elektronisch versterkte muziek, gebruik maken van de gemeentelijke culturele infrastructuur. Alle andere gebruikerscategorieën kunnen dit niet.

         

        huur van een zaal

        Alle gebruikers die vallen onder artikel 2 van dit reglement, vragen het gebruik van de zaal elektronisch aan ( met uitzondering van de overgangregeling ) via de webtoepassing van de gemeentelijke website: www.anzegem.be. Huurders kunnen na afspraak ook bij de dienst cultuur langskomen om begeleid de reservatie aanvraag digitaal in te voeren.
        De aanvrager moet alle verplichte velden op het aanvraagformulier invullen. De aanvraag voor repetitief gebruik moet telkens opnieuw gebeuren.

         

        De activiteiten in de zalen van het Gemeentepunt kunnen aangevraagd worden als volgt :

        -          12 maanden vooraf voor Anzegemse verenigingen of organisaties

        -          18 maanden vooraf voor fuiven van jeugdverenigingen of speelperiodes van  toneelverenigingen

        -          Onbeperkt in tijd vooraf voor eigen diensten

        Alle gebruikers ontvangen een bevestiging van hun reservatie, uiterlijk binnen een termijn van 5 werkdagen na de aanvraag. Deze bevestiging is een verbintenis waardoor de annuleringsperiode kan gelden.

        Door het plaatsen van een reservatie, verklaart de gebruiker zich akkoord met alle bepalingen uit dit reglement en waarborgt hij/zij ook de correcte naleving ervan.

        Onduidelijke of onvolledige aanvragen zullen niet weerhouden worden. De gebruiker wordt hiervan in kennis gesteld.

        Elke reservatie dient uiterlijk 10 werkdagen op voorhand te gebeuren. De reservatiekalender wordt afgesloten. Bij iedere laattijdige reservatie wordt er een meerkost aangerekend van 50%

        Volgende activiteiten kunnen niet plaatsvinden in de gemeentelijke culturele infrastructuur:

        -          Activiteiten of feesten van een privé-persoon
        vb. bruiloft, verjaardagsfeest, communiefeest, jubileum …

        -          Activiteiten ingericht door een private organisatie
        vb. etentje voor de leerkrachten van een school ( dit ressorteert niet onder de (educatieve) taken van de school op zich)

        -          Activiteiten ingericht door een bedrijf
        vb. een sinterklaasfeest van een plaatselijk bedrijf

        -          Activiteiten met een commercieel karakter ( dwz ingericht om de eigen professionele activiteiten hiermee te promoten en/of naderhand de opbrengst ervan aan te wenden voor persoonlijke handelsdoeleinden.)
        Vb. een modeshow van een boetiek, een fotoreportage voor een kalender

        -          Activiteiten met een privaat karakter
        vb. een jeugdvereniging die een receptie geeft voor hun afgestudeerde leidingleden en hun familie ( dit ressorteert niet onder de reguliere werking van een jeugdbeweging )

        -          Activiteiten ingericht op 31 december en 1 januari

        Voor het reserveren van een locatie bij regenweer wordt de helft van de huurprijs aangerekend voor gedane kosten. Als achteraf blijkt dat de activiteit zich toch binnen heeft moeten afspelen omwille van de weersomstandigheden, dan wordt naderhand wel de volle prijs aangerekend.
        Voor het gebruik van een infrastructuur ter voorbereiding van een activiteit buitenshuis wordt de volledige huurprijs aangerekend.

        De cultuurdienst behoudt zich het recht voor om, met het oog op een evenwichtige bezetting van de zaal, bepaalde reservaties in overleg aan te passen.

        optie nemen

        Een optie nemen is mogelijk en blijft 10 werkdagen geldig. Indien de optie niet binnen deze termijn in een definitieve reservering is omgezet , vervalt ze automatisch. De huurder wordt hiervan met een mail op de hoogte gebracht.   

        Annulatie

        De gebruiker kan zelf online de reservatie annuleren.

        Dit wil zeggen:
        - minstens 10 dagen voor een  bestuursvergadering, ledenvergadering,   repetitie
        - minstens 3 maanden voor een  activiteit voor een ruim publiek of een  fuif

        Indien de reservatie wordt geannuleerd maar men laat na dit binnen de vastgelegde termijn de doen, betaalt de gebruiker een verbrekingsvergoeding (50% van de voorziene huurprijs).

        Indien de gebruiker niet annuleert en de activiteit vindt niet plaats, dan betaalt de gebruiker de volledige voorziene huurprijs.

        Indien de activiteit door overmacht niet kan plaats vinden, zal de zaalverantwoordelijke de annuleringskosten niet aanrekenen.

        Indien er discussie is over de kwalificatie ‘overmacht’, zal dit beslecht worden door het College van Burgemeester en Schepenen na advies van de cultuurdienst.

        gebruiksduur

        De gebruiksduur omvat het klaarzetten vóór de activiteit, de eigenlijke activiteit en het opruimen na de activiteit. Het laten leveren en naderhand opnieuw laten weghalen van de benodigde drankvoorraad dient hierin te worden ingecalculeerd.  Onmiddellijk na de activiteit, moeten alle voorwerpen, die niet behoren tot het patrimonium van de culturele infrastructuur, verwijderd worden, behalve bij voorafgaande afspraak met de verantwoordelijke. Elke uitstel dienaangaande wordt belast met een extra huursom.
        Het gebruik van een ruimte als tijdelijke stapelplaats ter voorbereiding van een activiteit kan  enkel na voorafgaande afspraak met de verantwoordelijke en op voorwaarde dat de andere geplande activiteiten in de accommodatie het toelaten. Elk misbruik dienaangaande wordt belast met een extra huursom.

        De gebruiker mag de infrastructuur slechts gebruiken tijdens de uren die werden gereserveerd. Elke aanwezigheid buiten de gereserveerde gebruiksduur is verboden. Indien er toch inbreuken hierop worden vastgesteld wordt  de huurprijs  per extra uur aanwezigheid aangerekend.

        Toneelverenigingen kunnen in de aanloop naar hun effectieve speeldata   maximaal 2 weken aaneensluitend gebruik maken van een zaal.  (= 2 weken voor de laatste speeldag, met ingang op zaterdag.

        Het vroegtijdig starten van de decoropbouw dwz. vóór de normale voorbehouden periode kan ten vroegste 10 dagen vooraf worden vastgelegd  en is beperkt tot maximum 7 dagen om activiteiten van andere huurders niet te hypothekeren. Deze periode wordt aangerekend aan het tarief van een ledenactiviteit, met een vrijstelling van 2 dagen.

        De gemeentelijke infrastructuur wordt niet ter beschikking gesteld op 1 januari, 31 december en tussen 21 juli en 15 augustus.

        facturatie

        Na de activiteit ontvangt de gebruiker een factuur, betaalbaar op 30 dagen.

        De huurtarieven voor het gebruik van de gemeentelijke zalen zijn vastgesteld in het tariefreglement.

        Voor volgende activiteiten hoeft geen huurgeld betaald te worden:

        • Activiteiten uitsluitend ingericht door de gemeentelijke adviesraden
        • Activiteiten ingericht door het Rode Kruis
        • Activiteiten ingericht door de gemeentelijke diensten zelf
        • Activiteiten ingericht door OCMW Anzegem
        • Vormsel-eerste communie:
          activiteiten ingericht voor de organisatie van de eerste communie/vormsel
          - voorbereidende catechese
          - activiteiten waar er enkel vormelingen of communicanten op aanwezig zijn

        -infoavond rond het vormsel of eerste communie voor ouders

        - collectieve afsluitende receptie na de eerste communie/vormsel/lentefeest

        • Verenigingen die een jubileum vieren van 25-50-75-100-125-… jaar voor hun hoofdactiviteit. Deze  mag maximum 1 week  aansluitend duren.
        • Activiteiten uitsluitend ingericht door de onderwijsinstellingen van Anzegem en die doorgaan tijdens de normale schooluren. Het gebruik van de belichting en de technische bijstand door de theatertechnicus dient evenwel betaald te worden.
        • Organisatie van het feest van de Vlaamse Gemeenschap door het plaatselijk 11 juli comité
        • Bestuursvergaderingen van lokale politieke partijen met een maximum van 1 gratis bestuursvergadering /maand
        • Activiteiten met een uitsluitend sociaal karakter kunnen vrijgesteld worden van huurprijs. In dit geval wordt elke afzonderlijke aanvraag voorgelegd aan de  het college van burgemeester en schepenen na advies van de cultuurdienst.

         

        schade

         

        - Er wordt van uitgegaan dat elk lokaal en het ter beschikking gestelde materiaal in goede staat verkeert bij aanvang van de activiteit. In geval van schade of verlies van huishoudelijk materiaal en/of beschadiging aan de infrastructuur dient de gebruiker de dienst cultuur op de hoogte te brengen.

        - Buitengewone schoonmaak en/of herstel van beschadigingen en/of diefstal en extra onkosten wegens nalatigheid inzake het naleven van het reglement worden aan de huurder aangerekend tegen reële kostprijs.

        -  Schade of verlies van huishoudelijk materiaal wordt altijd via de eindfactuur aangerekend

         

        voorschriften en reglementen


        Elke huurder verbindt er zich toe te zullen voldoen aan de geldende politiereglementen en wettellijke veiligheidsvoorschriften evenals aan de voorschriften inzake billijke vergoeding, Sabam en accijnzen.

         

         

        geluidsnormen –


        Elke huurder is ertoe gehouden het geluidsniveau zodanig te beperken dat de wettelijk geldende geluidsnormen worden gerespecteerd. De organisator stelt zich, door het aangaan van deze verbintenis, hiervoor zowel burgerlijk als strafrechtelijk aansprakelijk.

         Voor muziekactiviteiten zijn de normen geldig uit Vlarem-II Hoofdstuk 6.7. Niet-ingedeelde muziekactiviteiten (https://navigator.emis.vito.be/mijn-navigator?woId=19185&woLang=nl).

        korte (niet limitatieve) toelichting hierbij onder voorbehoud van wijzigende wetgeving:
        In Vlaanderen gelden er geluidsnormen voor alle evenementen waar elektronisch versterkte muziek wordt gespeeld. Die zijn er om te voorkomen dat je bezoekers en medewerkers gehoorschade oplopen en om overlast te vermijden. Bij elk muziekevenement moet je rekening houden met twee soorten geluidsnormen: de norm in de zaal of tent ( enkel voor evenementen die publiek toegankelijk zijn) en de norm in de omgeving errond. Je moet dus zorgen dat je muziekgeluid onder de norm blijft én je moet er tegelijk voor zorgen dat het geluid dat je buiten hoort ook onder de richtwaarden blijft.

        De norm op de locatie van het evenement is bedoeld om gehoorschade te voorkomen, deze geluidsnorm ( op de locatie waar publiek aanwezig is, dus in de zaal) is LAeq,15min 85dB(A), dat betekent maximaal 85 dB(A) meten, als gemiddelde verspreid over 15 minuten. De eenheid dB(A) is afgeleid van de gewone decibel, maar corrigeert de geluidssterktes voor de gevoeligheid van het menselijk oor ( de zogenaamde A-weging).

        Naast de geluidsnormen voor de muziekactiviteiten zelf, bestaan er dus ook normen voor de omgeving rond de muziekactiviteit. Die moeten ervoor zorgen dat de geluidsoverlast voor de buurt beperkt wordt. Deze normen zijn sterk afhankelijk van de omstandigheden en worden binnen in de woning in de buurt gemeten.
        De muziekactiviteiten moeten zo ingericht zijn dat de L
        Aeq, 1s max ( dat is de gemiddelde geluidsdruk, A-gewogen, over een termijn van 1 seconde) gemeten in de buurt:
        1* niet hoger is dan 5 dB(A) boven de L
        A95,5min , indien deze lager is dan 30 dB(A)
        2* niet hoger is dan 35 dB(A) indien de L
        A95,5min ligt tussen 30 en 35 dB(A)
        3* niet hoger is dan de L
        A95,5min indien die hoger is dan 35 dB(A)
        L
        A95,5 min wordt gemeten bij uitschakeling van alle muziekbronnen en is dus het omgevingsgeluid in de woning zonder muziek. De politie is bevoegd om bovenstaande wetgeving te controleren.


        Bij luidruchtige en openbare muziekactiviteiten kan een afwijking (binnen de wettelijke bepalingen van Vlarem-II) op deze geluidsnormen door de huurder aangevraagd worden minstens 60 dagen  voor de activiteit via het daartoe bestemde aanvraagformulier (te vinden op www.anzegem.be/evenementenloket). In voorkomend geval dient de huurder de normen en bepalingen van de toegestane afwijking op de geluidsnormen ook strikt na te leven.

        korte (niet limitatieve) toelichting hierbij onder voorbehoud van wijzigende wetgeving:
        Voor de zogenaamde niet-ingedeelde muziekactiviteiten ( zalen waar slechts sporadisch fuiven doorgaan) is een afwijking op deze geluidsnormen mogelijk indien het  om een publiek evenement gaat dat gekoppeld is aan een bijzondere gelegenheid. De aanvraag van deze evenementen gaat via het evenementenloket (minstens 60 dagen vooraf). Als het evenement en de afwijking wordt toegestaan moet de organisator, afhankelijk van het gewenste geluidsniveau, dan wel volgende maatregelen nemen:
        * kleiner of gelijk aan 95 dB(A), L
        Aeq, 15 min te nemen maatregelen: meten en visuele indicatie geluidsniveau
        * kleiner of gelijk aan 100 dB(A), L
        Aeq, 60 min te nemen maatregelen, meten en registreren en visuele indicatie geluidsniveau, gratis ter beschikking stellen van oordopjes.

        Een toegekende afwijking betekent een aantal bijkomende beperkingen voor de muziekactiviteit. De afwijking wordt beperkt in tijd, volgens het standaardadvies van de politie: tot 1 uur ’s nachts in open lucht of tent en tot 3 uur ’s nachts in een zaal. Omwonenden (minstens binnen een straal van 100 meter) dienen minstens één week voor de muziekactiviteit door de organisator geïnformeerd over tijdstip, duur en aard van de activiteit. De richtlijnen van de politiediensten moeten steeds opgevolgd worden. De afwijking betekent geen toelating om de wetgeving op nachtlawaai of burenhinder niet te moeten naleven, deze blijft steeds gelden, hierop is geen afwijking mogelijk.  


        Bij overtreding van de geluidsnormen, vastgelegd in een proces-verbaal, zal – ongeacht verdere juridische stappen –  de organiserende vereniging het gebruik van de zaal ontzegd worden voor gelijkaardige activiteiten gedurende een termijn van drie jaar.
        In elk geval moet de nachtrust van de omliggende bewoners gerespecteerd worden. Klachten inzake nachtlawaai dienen vermeden te worden. In voorkomend geval moeten de richtlijnen van de politiediensten strikt worden opgevolgd, zij kunnen ter plaatse wijzigingen aanbrengen en desnoods de activiteit stop zetten.

         

        verantwoordelijkheid


        De gebruiker is burgerlijk verantwoordelijk voor ongevallen en schade ten gevolge van het gebruik van de zaal en bijhorend materiaal en dit zowel tegenover derden als tegenover de gemeente.

        De gemeentelijke brandpolis voorziet in een afstand van verhaal tvv de huurders/gebruikers ( commerciële sector uitgesloten).Eigen inhoud van de huurder is hier niet inbegrepen.


         Bij een tentoonstelling staat de inrichter in voor de verzekering van de tentoongestelde werken.


        De huurder mag geen groter aantal personen toelaten dan om veiligheidsredenen is toegestaan

        in de diverse zalen.

         Theaterzaal: 260 personen

         Leskeuken: 50 personen

         Polyvalente zaal: 900 personen

         

        De huurder zal erover waken dat het rookverbod nageleefd wordt, overal waar het van kracht is.

         De huurder staat in voor het gaaf houden van de gehuurde zaal/ruimte en uitrusting en is ten 

        aanzien van de gemeente verantwoordelijk voor schade eraan toegebracht door de deelnemers aan de activiteit.

         

        Het is verboden de deuren van de nooduitgangen te sluiten. Deze moeten ten allen tijde open en gevrijwaard blijven.

        Het gemeentebestuur kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor schade en diefstal van achtergelaten materiaal.

        activiteiten

        De huurder mag de zaal/ruimte enkel voor activiteiten vermeld in het huurprijzenreglement gebruiken. Op verzoek van het gemachtigd personeelslid dienst de huurder de nodige bewijsstukken voor te leggen. (bijvoorbeeld: uitnodiging activiteit, jaarprogramma). Gebruik van de infrastructuur voor andere doeleinden dan waarvoor aangegeven, leidt afhankelijk van de aard van de overtreding, ofwel tot het verbreken van  de verbintenis  ofwel tot het aanpassen van de huurprijs.

        De huurder mag de zaal/ruimte niet gebruiken voor activiteiten ingericht door een private organisatie, een bedrijf of een privé-persoon, activiteiten met een commercieel of privaat karakter.

        Indien de zaalverantwoordelijke achteraf vaststelt dat de zaal/ruimte toch gebruikt werd voor vermelde doeleinden zal er van de huurder een vergoeding worden geëist van 250 euro en zal elk verder gebruik in de toekomst ontzegd worden.

         Onderverhuring is nooit toegelaten en kan aanleiding geven tot vernietiging van de verbintenis

        drankverkoop

        Er is in geen enkel lokaal een exclusiviteitsverplichting voor de levering van dranken van toepassing. Het leveren en weghalen van dranken dient wel ingecalculeerd te worden in de totaal benodigde huurtijd voor de activiteit, om geen hypotheek te leggen op het gebruik van de lokalen voor de daaraan voorafgaande of daarop volgende gebruikers.

        gebruik van de materialen

        De zalen zijn uitgerust met tafels en stoelen. De tafels en stoelen zijn stapelbaar en moet na de activiteit terug gestapeld worden volgens de aanwijzingen van de zaalverantwoordelijke van de gemeente.

        Alle apparaten en materialen die aanwezig zijn, maken integraal deel uit van de inrichting van de zaal. Niets kan worden uitgeleend, noch verplaatst naar andere zalen dan deze waar zij toe behoren. 

        De gebruiker heeft 10  dagen voor de activiteit de bestelling van het aanwezige huishoudmateriaal door via het online reservatieprogramma.  Bijkomend materiaal  dient desgewenst tijdig  via de uitleendienst door de huurder zelf aangevraagd en opgehaald te worden.

        Vuilniszakken, lege verpakkingen, glasafval, keukenafval… moeten onmiddellijk worden verwijderd na afloop van de activiteit. Er is één vuilniszak aanwezig voor restafval, één voor pmd. Alle gebruikers dienen zelf extra andere zakken te voorzien om gescheiden afvalsortering te garanderen. Er mag niets achtergelaten worden, noch binnen, noch buiten.

        gebruik van de technieken in de theaterzaal

        Elk gebruik van rook, rookwaar, vuur, explosieven, munitie, confetti, papiersnippers, zand, poeder, vloeistof, verf, ontplofbare en ontvlambare producten of enige andere substantie die voor beschadiging of extra vervuiling van de zaal kan leiden, moet op voorhand worden aangevraagd bij het GC. De dienst of de theatertechnicus behouden zich het recht voor om het gebruik ervan te verbieden wanneer zij de effecten schadelijk of niet veilig achten.

        Alles wat boven de scène of boven het publiek wordt gehangen moet beveiligd zijn door staalkabels of kettingen die voorzien zijn van de nodige keuringslabels en breeklast. Het gebruik van zware lasten boven het podium of het publiek moet worden meegedeeld aan de theatertechnicus en/of het GC die zich steeds het recht voorbehouden om het gebruik te verbieden wanneer zij de bevestiging ervan niet veilig achten.

        De hoogtewerker, kooi en theatertrekken kunnen enkel gebruikt worden door de gemeentelijke technicus of een door het GC aangeduide plaatsvervanger.

        Gebruik van de regietafel in de theaterzaal gebeurt enkel onder toezicht van of na de nodige toelichting door de gemeentelijke theatertechnicus of een door het GC goedgekeurde plaatsvervanger.

        De gebruiker neemt uiterlijk 2 maanden voor aanvang van de activiteit contact op met de dienst cultuur met het oog op de theatertechnische specificaties van de activiteit. Indien gewenst ontvangt de gebruiker een technische fiche die informatie bevat over afmetingen van zaal en podium, de inventaris van het aanwezige materiaal en de uitrusting met technische bepalingen.

        Het is verboden om onbevoegden toegang te verlenen tot technische lokalen, bergingsruimten en podium

        Het is verboden te vijzen, te boren of gaten te maken in het podium of de trekkenwand

        Het is verboden theatertechnisch materiaal open te maken of buiten de theaterzaal te gebruiken

        Het is verboden dranken en/of eten mee te nemen in de theaterzaal; Dat kan enkel in de foyer of achter de scène.

         

        toegang

        De gebruiker neemt steeds  ruim vooraf contact op met de dienst cultuur voor afspraken omtrent het verkrijgen van  toegang tot de gewenste lokalen. De algemene manier van werken inzake toegangsmodaliteiten en -controle voor de lokalen van het Gemeentepunt zijn ook te raadplegen op de gemeentelijke website.

         

        publiciteitsmateriaal

        Het is verboden bijkomende bewegwijzering aan te brengen of publiciteitsaffiches en decoratiemateriaal zonder toelating van de verantwoordelijke te bevestigen.

        consequenties – akkoord gebruiksovereenkomst-

        Het  aangaan van een huurverbintenis  houdt het aanvaarden van het huishoudelijk en het huurprijzenreglement in.

        Wat bij niet betalen factuur ?
        Indien de betalingstermijn overschreden wordt van de laatst opgemaakte factuur, wordt er een uittreksel, met alle openstaande bedragen naar de huurder opgestuurd. Indien hier weer geen gevolg wordt aan gegeven, volgt een laatste aanmaning per aangetekende post. Bij niet betaling, tegen de vermelde datum op de laatste aanmaning, is het schepencollege bevoegd het verder huren van de zalen te ontzeggen totdat alle voorafgaande facturen voldaan worden.

        Wat bij geschillen ?
        Geschillen of betwistingen over het aangerekende bedrag dienen binnen de 30 dagen na factuurdatum aan het schepencollege schriftelijk gemeld te worden. Er wordt eerst advies ingewonnen bij de dienst cultuur. Daarna kan het Schepencollege hierin een beslissing nemen. Indien het schepencollege niet wenst in te gaan op het ingediende bezwaar, gelden dezelfde voorwaarden die bij het niet betalen van een factuur van kracht zijn.

         

        Art.2: Deze kleine ( en mogelijks nog bijkomende ) bijsturingen tussentijds en gegroepeerd ter bekrachtiging voor te leggen op een van de volgende gemeenteraden tegen het eind van dit kalenderjaar of het begin van het volgend kalenderjaar.

         De artikelen 2,3,4 en 5 van de oorspronkelijke gemeenteraadsbeslissing dd. 9 juli 2024 m.b.t. de van toepassing zijnde overgangsmaatregelen blijven onverminderd van kracht.

         

         

         

         

    • Urbanisatie - Ruimtelijke Ordening

      • Residentie Kasselrij - aanpassing bestemming blok E: goedkeuring nieuw inrichtingsplan.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Delrue, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        De gemeenteraad neemt een beslissing m.b.t. het inrichtingsplan d.d. 14 mei 2024 van Britt Vandevoorde - GC Architecten met de vraag om 28 assistentiewoningen (blok E) op het Bekaertplein (Residentie Kasselrij) te herbestemmen naar residentiële woningen:

        "De aanvraag betreft de bestemmingswijziging van 28 erkende assistentiewoningen naar 28 residentiële appartementen. Het project is gelegen op de Bekaertsite in Anzegem. Het zou gaan om een functiewijziging voor blok E. Het omvormen van 28 assistentiewoningen heeft geen invloed op de verschijningsvorm van het gebouw. Het aantal woonentiteiten blijft ongewijzigd. Het reeds vergunde gebouw telt 4 bouwlagen en heeft een platte dakafwerking. De vergunde contouren en terrassen blijven behouden. De gevels blijven ook ongewijzigd.

        Bij deze aanvraag is de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening op het aanleggen van parkeerplaatsen en fietsstalplaatsen van 8 november 2022 van toepassing: Om te voldoen moeten 71 parkeerplaatsen voorzien worden op het terrein. Er zijn reeds 67 parkeerplaatsen aanwezig, waarvan 57 bestaande ondergrondse en 10 bestaande bovengrondse parkeerplaatsen. Er worden 4 nieuwe bovengrondse parkeerplaatsen voorzien op het terrein, 2 voor blok D (P68&69) en 2 tussen blok C en D = 70&71 Een afscheiding tussen het terrein en de openbare weg werd voorzien d.m.v. een slagboom ter hoogte van blok B. Bovendien werden bovengrondse zones voorzien voor fietsenstalling. Per fiets werd rekening gehouden met 1m70 x 0m70. In totaal werden 93 fietsenstalplaatsen verspreid voorzien over het terrein. 37 stalplaatsen zijn voorzien naast de inrit van de ondergrondse parking, 40 tussen blok C en D en 16 valkbij de waterpartij tussen blok A en B. Hiervan zijn er 37 voor de assistentiewoningen en 56 voor de residentiële appartementen."

        Het Bekaertplein is gelegen in het BPA Vichteplaats d.d. 8 mei 2000 in een projectzone voor multifunctionele bestemmingen: een bouwvergunning kan pas afgeleverd worden wanneer de aanvraag in overeenstemming is met een inrichtingsplan goedgekeurd door de gemeenteraad. Het laatste gewijzigde inrichtingsplan dateert van 3 april 2014 ingevolge de bouw van de assistentiewoningen. De afwijkingsmogelijkheid voor BPA's ouder dan 15 jaar kan niet worden toegepast omdat de onderliggende gewestplanbestemming milieubelastende industrie is. Bijgevolg zal opnieuw het inrichtingsplan moeten gewijzigd worden door de aanvrager en goedgekeurd worden door de gemeenteraad.

         

        Regelgeving

        VCRO d.d. 15 mei 2009

        Decreet betreffende de omgevingsvergunning d.d. 25 april 2014

        Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 15 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning d.d. 27 november 2015

        De stedenbouwkundige verordening m.b.t. het aanleggen van parkeerplaatsen en fietsstalplaatsen - goedgekeurd door de gemeenteraad op 8 november 2022

        Vorige beslissingen

        Inrichtingsplan goedgekeurd door de gemeenteraad op 3 april 2014 (zie bijlagen).

        Amendementen

        Raadslid Jolanta Kokoszko (CD&V-Eendracht) stelt volgende vraag:  De woningen die zullen herbestemd worden naar residentieel, zijnde een 28-tal woningen, hiervoor zal er dan – na herbestemming in de toekomst - geen kostprijs meer moeten betaald worden voor de aangeboden ondersteuning en  ‘assistentie’.  Betekent dit dan dat de overige woningen op de Kasselrijsite die wel nog het statuut van assistentiewoning bezitten een hogere kostprijs voor deze zorg/assistentie zullen moeten betalen?

        Schepen Davy Demets moet het antwoord hierop schuldig blijven en vraagt om het punt te verdagen naar de raad van oktober. De gemeenteraad gaat hier unaniem mee akkoord.

        verdagen
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: dit agendapunt wordt verdaagd naar de gemeenteraad van 8 oktober 2024.

         

    • Vragen en mededelingen

      • Vragen en mededelingen.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Pauline Van Marcke, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Anja Desmet, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Kris De Meulemeester, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Delrue, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        De raadsleden worden in de mogelijkheid gesteld om eenvoudige informatie te bekomen met betrekking tot de werking van de gemeente. Daarnaast kunnen er ook losse mededelingen worden meegegeven aan de raadsleden.

        Mondelinge vragen worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord (artikel 11 huishoudelijk reglement).

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur

        Vorige beslissingen

        Huishoudelijk reglement gemeenteraad

        Besluit

        Conform het huishoudelijk reglement wordt de mogelijkheid geboden om schriftelijk en mondeling vragen te stellen. Mondelinge vragen worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. De vragen en de eventuele antwoorden net als de mededelingen worden opgenomen in het zittingsverslag.

De voorzitter sluit de zitting op 10/09/2024 om 19:47.

Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.

Namens Gemeenteraad,

Sonja Nuyttens
Algemeen directeur

Koen Tack
Voorzitter