De voorzitter opent de zitting op 14/11/2023 om 20:21.
Art.1: De notulen- en zittingsverslag van van de OCMW-raad van 10 oktober 2023 goed te keuren.
Het is niet evident om voldoende kinderbegeleiders te vinden. Momenteel zitten we in een overgangsperiode (tot 31 december 2025) in kader van het komende BOA decreet dat in voege gaat in 2026. De wetgever voorzag mogelijkheden in de overgangsperiode om mensen aan te stellen in de kinderopvang zonder het vereiste diploma mits enkele voorwaarden.
Voor een kleuteropvang met kwaliteitslabel tijdens de overgangsperiode (1/01/2021 tot 31/12/2025 (vroegere erkende groepsopvang voor schoolgaande kinderen (IBO) en basisaanbod (attest van toezicht)) werden volgende regels opgelegd:
Elk lid van een team begeleiders moet voldoen aan de kwalificatienorm om kinderen op te vangen. Met deze kwalificatienorm mag 1 begeleider 14 kinderen opvangen (= 1/14 norm).Naast elke 3 voltijds equivalente (VTE) begeleiders mag er 1 begeleider uit het team 14 kinderen opvangen zonder kwalificatie. Dit is op niveau van de organisator.
Deze begeleider zonder kwalificatie
- heeft minstens 3 VTE collega’s met minstens een kwalificatie;
- werkt in de opvang altijd samen met een begeleider met een kwalificatie of een verantwoordelijke.
Er is voor deze begeleider zonder kwalificatie geen verplichting meer om in een kwalificerend traject te stappen in deze situatie. Mocht een begeleider hier wel interesse in hebben, kan men instappen in een K-traject of een titel van beroepsbekwaamheid behalen.
Bijgevolg wordt de functie van assistent kinderbegeleider in het leven geroepen en dienen in de rechtspositieregeling enkele bijlagen aangepast te worden, met name bijlage 1, 3 en 7.
De functie werd toegevoegd. De voorafname van de IFIC barema kinderbegeleider is tevens van toepassing voor de assistent kinderbegeleiders.
Advies uitgebracht door het MAT op 9 november 2023.
Positief advies op het vakbondsoverleg op 6 november 2023.
(de desbetreffende verslagen worden zo snel mogelijk na de vergaderingen opgeladen in het dossier)
Decreet lokaal bestuur en het bestuursdecreet, in het bijzonder de wijziging van 18 november 2022
wijziging artikel 31 Arbeidsovereenkomstenwet
artikel 30bis, § 2, van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten
Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van de bestaande subsidies buitenschoolse opvang en de bijbehorende voorwaarden gedurende een overgangsperiode en tot wijziging van artikel 1, 2 en 3 van het besluit van de Vlaamse Regering van 15 juli 2016 betreffende subsidiëring van projecten vanuit het vroegere Fonds voor Collectieve Uitrustingen en Diensten en voor personeelsleden met een gewezen gescostatuut "Overgangsbesluit subsidies buitenschoolse opvang van 24 september 2021"
Raadsdbesluit van 8 november 2022 inzake Personeelsformatie: goedkeuring aanpassing
het organogram voor het personeel zoals vastgesteld door de raad op 2 december 2008 en latere wijzigingen;
Raadsbesluit van 16 augustus 2023 inzake wijziging rechtspositiebesluit
Raadsbesluit van 10 oktober 2023 inzake aanpassing bijlage 1 rechtspositieregeling
Raadsbesluit van 10 mei 2022 inzake Rechtspositieregeling en bijlagen: goedkeuring aanpassingen.
Art. 1: De wijzigingen aan de rechtspositieregeling bijlage 1, 3 en 7 goed te keuren met directe ingang.
Art.2: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid, conform de bepalingen vervat in het decreet lokaal bestuur.
Het is niet evident om voldoende kinderbegeleiders te vinden. Momenteel zitten we in een overgangsperiode (tot 31 december 2025) in kader van het komende BOA decreet dat in voege gaat in 2026. De wetgever voorzag mogelijkheden in de overgangsperiode om mensen aan te stellen in de kinderopvang zonder het vereiste diploma mits enkele voorwaarden.
Voor een kleuteropvang met kwaliteitslabel tijdens de overgangsperiode (1/01/2021 tot 31/12/2025 (vroegere erkende groepsopvang voor schoolgaande kinderen (IBO) en basisaanbod (attest van toezicht)) werden volgende regels opgelegd:
Elk lid van een team begeleiders moet voldoen aan de kwalificatienorm om kinderen op te vangen. Met deze kwalificatienorm mag 1 begeleider 14 kinderen opvangen (= 1/14 norm). Naast elke 3 voltijds equivalente (VTE) begeleiders mag er 1 begeleider uit het team 14 kinderen opvangen zonder kwalificatie. Dit is op niveau van de organisator.
Deze begeleider zonder kwalificatie
Er is voor deze begeleider zonder kwalificatie geen verplichting meer om in een kwalificerend traject te stappen in deze situatie. Mocht een begeleider hier wel interesse in hebben, kan men instappen in een K-traject of een titel van beroepsbekwaamheid behalen.
Bijgevolg wordt de functie van assistent begeleid(st)er BKO in het leven geroepen en dient de formatie aangepast te worden.
Advies uitgebracht door het MAT op 9 november 2023.
Positief advies op het vakbondsoverleg op 6 november 2023.
(de desbetreffende verslagen worden zo snel mogelijk na de vergaderingen opgeladen in het dossier)
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (publicatie 21 februari 2018)
het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, wat de definitieve ambtsneerlegging betreft;
Raadsdbesluit van 13 juni 2023 inzake Personeelsformatie: goedkeuring aanpassing
het organogram voor het gemeentepersoneel zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 2 december 2008 en latere wijzigingen;
het organogram voor het personeel zoals vastgesteld door de raad op 2 december 2008 en latere wijzigingen;
Raadslid Jolanta Kokoszko (CD&V-Eendracht) stelt voor om ook de mogelijkheid te voorzien om tewerkstelling via flexijobs mogelijk te maken.
Dit wordt eenparig aanvaard.
Art.1: De aanpassing zoals opgenomen in bijlage aan de personeelsformatie met onmiddellijke ingang goed te keuren.
Op die manier kunnen 13 voltijdse equivalenten (assistent-)begeleid(st)er bko ingezet worden met dien verstande dat er ook begeleiders zonder kwalificatie kunnen tewerkgesteld worden (zij-instromers en flexijobbers).
De begeleider zonder kwalificatie:
Art.2: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid, conform de bepalingen vervat in het decreet lokaal bestuur.
Het bestuur bezorgde de jaarrekening 2022 zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 13 juni 2023 aan de gouverneur.
Op 11 oktober 2023 werd het gemeentebestuur ervan op de hoogte gebracht dat de jaarrekening 2022 werd goedgekeurd. Het nazicht van de jaarrekening heeft niet geleid tot formele vaststellingen. Zoals bepaald in artikel 332§1, 3e lid van het decreet over het lokaal bestuur worden alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht op de eerstvolgende vergadering van de raad.
De gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van de goedkeuring van de gouverneur van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en in het bijzonder de artikelen 260 3° en 262;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en in het bijzonder de artikelen 30 tot en met 45;
Het ministerieel besluit van 1 oktober 2010 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsel van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en in het bijzonder de artikelen 5 tot en met 8 en 11 tot en met 13.
Art.1: akte te nemen van de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 door de gouverneur.
De Vlaamse overheid heeft in de zomer van 2023 nieuwe raamovereenkomsten afgesloten met Telenet Business, Orange Belgium en Proximus voor de ondersteuning van haar telecommunicatiebehoeften, de zogenaamde ‘Telecomcontracten 2023’.
Deze 'Telecomcontracten 2023' werden afgesloten voor een duurtijd van twee of van zeven jaar en kunnen meermaals verlengd worden tot maximaal 7 jaar.
De contracten werden gegund via een onderhandelingsprocedure met bekendmaking op basis van het bestek nr. 2022/HFB/MPMO/96984 van de Vlaamse overheid.
De raamovereenkomsten van de Vlaamse overheid zijn opgezet als een aankoopcentrale en de diensten kunnen afgenomen worden door de Vlaamse overheid en lokale besturen.
De telecomcontracten 2023 bestaan uit vier percelen:
• Perceel 1: Vaste communicatie toegekend aan Telenet Business voor een periode van 5 jaar (verlengbaar met 2 jaar)
• Perceel 2: Mobiele communicatie toegekend aan Orange Belgium voor een periode van 5 jaar (verlengbaar met 2 jaar)
• Perceel 3: Cloud PBX toegekend aan Telenet Business voor een periode van 2 jaar (verlengbaar met 5 jaar)
• Perceel 4: PSTN-lijnen toegekend aan Proximus voor een periode van 5 jaar (verlengbaar met 2 jaar)
OCMW Anzegem kan van de mogelijkheid tot afname van één of meerdere raamovereenkomst(en) via de aankoopcentrale van de Vlaamse overheid gebruik maken waardoor de gemeente vrijgesteld is van de verplichting om zelf een procedure te organiseren.
OCMW Anzegem kan diensten afnemen in perceel 1, 2 en 4, zijnde
• Perceel 1: Vaste communicatie toegekend aan Telenet Business
• Perceel 2: Mobiele communicatie toegekend aan Orange Belgium
• Perceel 4: PSTN-lijnen toegekend aan Proximus
Het is de bedoeling dat OCMW Anzegem deelneemt aan deze aankoopcentrale om in onderhandeling te kunnen treden en betere tarieven te bekomen.
Pas bij het bevestigen van deelname (zonder afnameverplichting) aan de telecomcontracten krijgt de gemeente toegang tot de vastgelegde tarieven.
Het is aangewezen dat de gemeente gebruik maakt van deze door de aankoopcentrale aangeboden raamovereenkomsten om volgende redenen:
• de in deze raamovereenkomst(en) voorziene telecommunicatiediensten voldoen aan de behoefte van de gemeente;
• de gemeente moet zelf geen gunningsprocedure voeren wat een besparing aan tijd en geld betekent;
• de Vlaamse overheid beschikt over know-how of technische expertise inzake telecommunicatiediensten.
Het OCMW is niet verplicht tot afname van deze diensten.
De dienstverlener heeft geen exclusief recht op het leveren van de dienstenpakketten.
Het OCMW heeft de keuze af te nemen van perceel 1 en/of 2 en/of 3 en/of 4 van de opdracht.
De nodige budgetten zijn beschikbaar.
Optimalisatie huidige budget van de rubriek telecomkosten, te verwachten competitieve prijzen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten voor opdrachten van werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikels 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De beslissing van de OCMW-raad d.d.31 januari 2019 betreffende de definitie van het begrip ‘dagelijks bestuur’ en de visumplichtige verrichtingen.
Art.1: OCMW Anzegem doet een beroep op de aankoopcentrale van de Vlaamse overheid voor deelname (zonder afnameverplichting) van telecommunicatiediensten aangeboden via de ‘Telecomcontracten Vlaamse overheid 2023’ gesloten voor de volgende percelen:
• Perceel 1: Vaste communicatie toegekend aan Telenet Business
• Perceel 2: Mobiele communicatie toegekend aan Orange Belgium
• Perceel 4: PSTN-lijnen toegekend aan Proximus
Art.2: Het vast bureau wordt belast met de uitvoering van de opdracht.
Art.3: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen bestuurlijk toezicht op de OCMW's.
Er kennis van te nemen dat er geen mondelinge vragen worden gesteld.
De voorzitter sluit de zitting op 14/11/2023 om 20:28.
Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.
Namens OCMW-raad,
Sonja Nuyttens
Algemeen directeur
Koen Tack
Voorzitter