Terug
Gepubliceerd op 22/12/2022

Notulen  OCMW-raad

di 08/11/2022 - 19:30 raadzaal van het hoofdgemeentehuis, de Vierschaar 1 te Anzegem
Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
Gino Devogelaere, Burgemeester
Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Johan Delrue, Raadslid

De voorzitter opent de zitting op 08/11/2022 om 20:31.

  • Openbaar

    • Administratieve organisatie

      • Notulen en zittingsverslag raadszitting van 11 oktober 2022: goedkeuring.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Delrue, Raadslid
        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: De notulen- en zittingsverslag van van de OCMW-raad van 11 oktober 2022 eenparig goed te keuren.

    • Energie en nutsleidingen

      • Reglement aanvullende energiemaatregelen: goedkeuring.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Delrue, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Een deel van het budget van de Vlaamse coronamiddelen armoedebestrijding is op dit moment nog niet aangewend. Het gaat om 3.043 € van een totaal bedrag van 18.560 € dat voor eind dit jaar moet uitgegeven worden. Via een herschikking van de beschikbare middelen (inperking van het aantal gangen van de kerstmaaltijden) kunnen we hier nog 1.000 € aan toevoegen waardoor het totaal beschikbare budget op 4.000 € komt. 


        Daarnaast is er ook nog ongeveer 5.000 € beschikbaar binnen de middelen van het CREG-energiefonds. OCMW's kunnen hiermee cliënten helpen die betalingsmoeilijkheden hebben. Ze kunnen ook achterstallige rekeningen aanzuiveren en maatregelen nemen voor een preventief sociaal energiebeleid. 

        Na aftoetsing in het BCSD van 20 oktober jl. en verdere bespreking in het stafoverleg SH dd. 24 oktober jl. wordt voorgesteld om deze middelen als volgt in te zetten 

        1/ Aanvullende energietoelage voor mensen met hoofdverwarming op hout of steenkool

        De voorbije weken en maanden werden diverse federale en Vlaamse maatregelen genomen/aangekondigd om tegemoet te komen aan de hoge energiefacturen van mensen: verwarmingspremie  van 100€, verlaging btw naar 6%, verruiming doelgroep sociaal tarief, de mazoutcheque van 300€ en recenter ook nog de verlenging van het basispakket energie tot eind maart (196€) of de cheque voor wie verwarmt met pellets (250 € - wel nog geen verdere info of voorwaarden bekend).

        Ondanks de diverse doelgroepen die hierdoor in mindere of meerdere mate ondersteund worden, blijft er nog een beperkte restgroep over die inzake verwarming uit de boot valt. Het gaat om de mensen die steenkool of hout als hoofdverwarming hebben. Diegenen onder hen die tot de kwetsbare doelgroep(en) behoren, willen we een kleine ondersteuning geven. 

        2/ Ter beschikking stellen van een energiespaarpakket aan de kwetsbare doelgroep(en) 

        Zie ook gunstig advies BCSD 20 oktober.
        Financiële reflex

        Inzet beschikbare bovenlokale middelen: 4.000 € rest Vlaamse coronamiddelen armoedebestrijding en +/- 5.000 € CREG-Energiefonds. 

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: Keurt onderstaand reglement goed:

        Deel 1 - Aanvullende energietoelage

        Artikel 1

        Het lokaal bestuur van Anzegem wil een éénmalige aanvullende toelage voorzien naar aanleiding van de energiecrisis en de vaststelling dat een kleine doelgroep uit de boot valt bij de eerder genomen en aangekondigde Vlaamse en federale maatregelen: nl. de mensen en gezinnen die met hout (geen pellets) of steenkool als hoofdverwarming verwarmen. 

         Artikel 2 - doelgroep

        • · inwoners van Anzegem (domicilie-adres)
        • · die hout (geen pellets) of steenkool als hoofdverwarming hebben of andere energiebronnen die nog niet door een andere overheid betoelaagd worden (verklaring op eer - controle is mogelijk en moet aanvaard worden)
        • · én recht hebben op Verhoogde Tegemoetkoming, gezinstoelage (2022) of in begeleiding zijn van de Sociale Dienst van het OCMW
        • · én één of meerdere aankoopbewijzen/facturen voor de aankoop van brandhout en/of steenkool kunnen voorleggen in de periode 1/1/22 tot 15/12/22

        Artikel 3 - bedrag tussenkomst 

        • · de toelage kan niet hoger zijn dan het totale aankoopbedrag én bedraagt maximaal 100 € 
        • · indien door het aantal aanvragen het voorziene budget overschreden wordt, wordt dit bedrag proportioneel verminderd
        • Indien door het aantal aanvragen er overschot is op het voorziene budget, wordt het resterend bedrag toegevoegd aan het budget voorzien voor het energiespaarpakket.

        Artikel 4 

        De aanvragen gebeuren via het voorziene aanvraagformulier en worden - samen met de nodige bewijsstukken - ten laatste op 15 december 2022 bezorgd aan het Sociaal Huis. 

         

        Deel 2 – Energiespaarpakket

        Artikel 5
        Als preventieve en bewustwordingsmaatregel worden energiespaarpakketten ter beschikking gesteld.

        Artikel 6
        De energiespaarpakketten worden uitgedeeld aan inwoners van Anzegem (domicilie-adres) die recht hebben op Verhoogde Tegemoetkoming, gezinstoelage (2022) of in begeleiding zijn van de Sociale Dienst van het OCMW 

        Artikel 7
        Het aantal energiespaarpakketten dat uitgedeeld wordt, is beperkt. Indien er meer aanvragen zijn dan beschikbare pakketten, worden deze verdeeld volgens chronologie.

        Deel 3 - Algemene bepalingen

        In geval van betwistingen of discussies over de toepassing van het reglement neemt het vast bureau een gemotiveerde beslissing.

         

        Art.2: Dit reglement geldt enkel voor 2022 en gaat onmiddellijk in. 

        Art. 3: De bekendmaking van dit reglement gebeurt cf. de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur

        Art. 4 Het vast bureau wordt belast met de verdere praktische uitwerking van dit reglement. 

    • Personeel

      • Arbeidsreglement en bijlagen: goedkeuring aanpassingen en aanvullingen.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Delrue, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        De wetgeving is voortdurend in beweging. Daardoor moet het arbeidsreglement geregeld aangepast worden.

        Wijzigingen aan het arbeidsreglement:

        • Art.1: Aanpassing tewerkstellingsplaatsen: schrapping verkocht patrimonium/toevoeging nieuw patrimonium
        • Art.17: toevoeging dat ook retributiebonnen, bijvoorbeeld GAS-boetes wegens verkeerd parkeren, dienen betaald te worden door het personeelslid. Gemeentelijke voertuigen mogen niet meegenomen worden naar huis.
        • Art.21: proces melding ziekte
        • Art.25: telewerk toegevoegd
        • Art.26: typfout
        • Art.33: aanpassing wetgeving en bevoegdheid van toezichthoudend personeel toegevoegd
        • Art.39: locaties van verbandkistjes aangepast
        • Art.42: aangevuld inzake preventie en bescherming
        • Art.45: aanpassing van locatie loods
        • Art.46: aanvulling definitie psychosociale risico’s
        • Art.47: aanpassing interne preventieadviseur en preventieadviseur psychosociale 
        • Art.48: Aanvulling procedure informele psychosociale interventie
        • Art.52: arbeidsgeneesheer aanpassen naar arbeidsarts
        • Art.55: aanpassing contactgegevens en namen

        -        Veiligheidstips – bijlage 19

        Bijlage 19 inzake veiligheidstips voor nieuwe personeelsleden werd herbekeken en aangepast.

        -        Tijdsregistratie – wijziging bijlage 27

        Op 16 december 2021 werd bijlage 27 (reglement tijdsregistratie) en bijlage 28 (telewerk) goedgekeurd in de raden. Tijdsregistratie is intussen reeds goed ingebed in de organisatie. De bijlage wordt geregeld geëvalueerd  en diende aangepast te worden.

        Wijziging bijlage 27 - reglement tijdsregistratie - zijn er kleine aanpassingen die de praktische werking zouden beter maken

        • Werkleider in glijtijd plaatsen
        • Twee arbeiders die ook in de cultuursector zitten opnieuw naar vaste roosters wensen te gaan (praktisch werkt dat beter) - Bij de elektricien en technicus-specialist uitleendienst is het praktischer een vast uurrooster te hebben.
        • ingang: 1 januari 2023

        -        Bijlage 28 - telewerk

        Op 16 december 2021 werd bijlage 27 (reglement tijdsregistratie) en bijlage 28 (telewerk) goedgekeurd in de raden. Bijlage 28 inzake telewerk diende na een jaar geëvalueerd te worden. Volgende zaken worden gewijzigd:

        • aanvulling welke taken kunnen uitgevoerd worden tijdens thuiswerk
        • procedure aanvraag telewerk en uitzonderlijke situaties

        -        Aanwezigheidsbeleid – bijlage 29

        Toevoegen bijlage 29 inzake aanwezigheidsbeleid. Er werd ook een bijlage rond tips voor leidinggevenden opgesteld Dit wordt bijgehouden door de Personeelsdienst maar niet in het arbeidsreglement toegevoegd. Het betreft een ondersteunende documenten voor de leidinggevende/Personeelsdienst bij het houden van een gesprek in kader van afwezigheid.

        -        Toevoeging bijlage 30 inzake maaltijden personeel 

        De thuiszorgdienst voorziet maaltijden voor burgers. Met ingang van 1 januari 2023 is er ook de mogelijkheid dat personeelsleden een maaltijdbestellen. Deze bijlage wordt toegevoegd aan het arbeidsreglement.

        -        Fietspolicy fietslease – bijlage 31

        Het bestuur wenst in te zetten op fietslease. Nadat de RPR werd aangepast, wordt een bijlage toegevoegd aan het arbeidsreglement. Deze fietspolicy legt afspraken vast rond de fietslease.

        Besproken in het MAT van 25 oktober 2022 en het vakbondsoverleg van 27 oktober 2022.

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur

        Wet van instelling van de arbeidsreglementen van 8 april 1965 en latere wijzigingen

        Arbeidswet van 16 maart 1971 en latere wijzigingen

        Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel en de bijhorende uitvoeringsbesluiten

        Wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten en latere wijzigingen

        Wet van 24 juli 1987 betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers en latere wijzigingen

        Programmawet van 22 december 1989

        Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk en latere wijzigingen

        Wet van 14 december 2000 tot vaststelling van sommige aspecten van de organisatie van de arbeidstijd in de openbare sector, ook "arbeidstijdswet" genoemd en latere wijzigingen

        Koninklijk besluit van 18 juni 1990 tot vaststelling van de afwijkingen van de minimumgrens van de duur van de prestaties der werknemers en latere wijzigingen

        Besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 (BVR) houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk werk, en latere wijzigingen

        Vorige beslissingen

        Raadsbesluit van 10 mei 2022 inzake Rechtspositieregeling en bijlagen: goedkeuring aanpassingen.

        Raadsbesluit van 16 december 2019 inzake wijziging arbeidsreglement en goedkeuring bijlage inzake tijdsregistratie

        Raadsbesluit van 12 mei 2022 inzake Arbeidsreglement - bijlage inzake tijdsregistratie: goedkeuring aanpassingen

        Raadsbesluit van 14 december 2021 inzake Arbeidsreglement - bijlage 27 (reglement tijdsregistratie) en bijlage 28 (telewerk): goedkeuring aanpassingen/toevoegingen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: Het arbeidsreglement wordt aangepast als volgt:

        a) hoofddocument: de hierbovenvermelde aanpassingen (zie ook bijlage) worden goedgekeurd en gaan in met onmiddellijke ingang.

        b) Bijlagen:

        -  Bijlagen 19 en 28 van het arbeidsreglement (zie bijlagen) worden goedgekeurd met onmiddellijke ingang. Bijlage 27 gaat in met ingang van 1 januari 2023.

        Bijlagen 29, 30 en 31 van het arbeidsreglement (zie bijlagen) worden goedgekeurd met onmiddellijke ingang en toegevoegd aan het arbeidsreglement.  

        Art.2: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid, conform de bepalingen vervat in het decreet lokaal bestuur.

        Art.3: een gecoördineerd document wordt overgemaakt aan de Sociale Inspectie voor verder gevolg en via het intranet Marta ter beschikking gesteld van de medewerkers.

    • Armoedebeleid

      • Overeenkomst inzake het gebruik en vergoeding van oplaadterminals voor budgetmeters tussen Fluvius en OCMW Anzegem: aktename stopzetting huidig contract en goedkeuring nieuwe overeenkomst m.i.v. 1 januari 2023.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Delrue, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Fluvius biedt OCMW's een jaarlijkse vergoeding voor oplaadterminals voor budgetmeters. De modaliteiten liggen vast in een overeenkomst. De huidige overeenkomst zal aangepast worden. De huidige overeenkomst voorziet een vergoeding : 

        • per oplaadpunt en afhankelijk van de openingsuren 
        • per actieve budgetmeter of digitale meter met voorafbetaling in de gemeente van betrokkene

        Er geldt eveneens een boven -en ondergrens.

        De komst van de digitale meter biedt de mogelijkheid aan de gebruiker om van thuis uit digitale betalingen te doen. Op heden verlopen 85% van de betalingen en opladingen digitaal. 

        Sinds februari 2021 kunnen klanten op vrijwillige basis kiezen voor prepayment. sinds 1 juli 2022 worden nieuwe klanten onmiddellijk voorzien van een digitale meter met voorafbetaling. 

        Dit vraagt om een nieuwe invulling van de vergoeding. In samenspraak met VVSG werd een nieuw voorstel uitgewerkt. 

        Het huidige contract liep tot 31 december 2022. Het lopende contract werd door Fluvius formeel opgezegd. Het nieuw contractvoorstel kan ingaan op 1 januari 2023. 

        Voor de werkingsjaren 2023 en 2024 zal het OCMW een vergoeding ontvangen identiek aan werkingsjaar 2021, € 3063 voor een jaar. 

        Voor het basiswerkjaar 2025 wordt voorzien in een totale vergoeding van € 3168.

        Per werkingsjaar is er een vaste (niet-geïndexeerde) basisvergoeding voorzien ten belope van € 2000.

        Per OCMW is er per werkingsjaar een bijkomende vergoeding pro rata het aantal prepaid klanten bepaald op 31 december van het werkingsjaar.

        Totaal gesimuleerde vergoeding voor werkingsjaar 2025 voor OCMW Anzegem op basis van het aantal prepaid klanten gekend op 01/09/2022 : € 4478.78

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: akte te nemen van de stopzetting op 31 december 2022 van het huidige contract tussen OCMW Anzegem en Fluvius inzake het gebruik en de vergoeding oplaadterminals voor budgetmeters.

        Art.2: de nieuwe overeenkomst met ingang van 1 januari 2023 tussen Fluvius en lokaal bestuur Anzegem inzake het gebruik en de vergoeding van oplaadterminals voor budgetmeters, goed te keuren.   

         

        Bijlage 1

        Overeenkomst aangaande het beheer van oplaad/betaal-terminals bij het OCMW en ondersteunende prestaties verstrekt door het OCMW

        Aangezien de netbeheerders in hun rol als sociale leverancier, conform het Energiebesluit, de decretale opdracht gekregen hebben om te voorzien in een netwerk van oplaad/betaalpunten waarbij er in elke gemeente minstens één oplaad/betaal-punt dient voorzien te worden,

        Aangezien de OCMW 's op lokaal vlak als eerstelijns-hulporganisatie actief zijn en in het kader van het integraal sociaal beleid van het lokaal bestuur ondersteuning bieden aan de netbeheerders op diverse aspecten.

        Wordt het volgende afgesproken tussen het OCMW van de gemeente Anzegem, met zetel te De Vierschaar 1 , 8570 Anzegem , hierna genoemd "het OCMW",

        en de netbeheerder Fluvius, met zetel te Brusse/sesteenweg 199 te 9090 Melle, hierna genoemd "de netbeheerder":

        Hoofdstuk I: Definities Binnen het kader van deze overeenkomst dienen de hierna opgesomde begrippen als volgt te worden begrepen:

        Oplaad/betaal-terminal: toestel met als functie het uitvoeren en registreren van de oplading/betaling van een bedrag ten behoeve van de voorafbetaling ("prepayment") van elektriciteit en/of gas, alsook de verwerking van de (elektronische) betaling. Oplaad/betaal-punt: locatie/adres waar minstens één oplaad/betaal-terminal wordt opgesteld.

        Prepaid-klant: elke eindafnemer die beschikt over een (digitale) meter voor elektriciteit en/of gas met voorafbetalingsfunctionaliteit. Een eindafnemer voor elektriciteit en gas wordt dus twee keer als prepaid-klant geteld.

        Werkingsjaar: periode van 12 maanden die telkens van 1 januari van een bepaald jaar tot en met 31 december van hetzeIfde jaar loopt.

        Hoofdstuk lI: lnstallatie en gebruik van de oplaad/betaal-terminal

        Artikel 1 Het OCMW stelt één of meerdere vestigingen ter beschikking aan de netbeheerder als oplaad/betaal-punt. De netbeheerder kan oplaad/betaal-punten op andere locaties dan deze van het OCMW in dezelfde gemeente installeren. De oplaad/betaal-terminals die reeds actief zijn op de vestigingen van het lokaal bestuur blijven verder operationeel als oplaad/betaal-punt in de zin van deze overeenkomst: Indien er tijdens de duur van deze overeenkomst nood zou zijn aan een of meerdere bijkomende oplaad/betaalpunten, zullen het OCMW en de netbeheerder overleg voeren. De netbeheerder beslist of en waar er in voorkomend geval een nieuw oplaad/betaal-punt ingesteld wordt zonder hiertoe echter verplicht te zijn.

        Artikel 2 De netbeheerder installeert de oplaad/betaal-terminal op een met het OCMW afgesproken datum en binnen de normale werkuren van de locatie waar de oplaadterminal zal worden geïnstalleerd. De plaatsing van de oplaad/betaal-terminal zal gebeuren door ñrrna's, hiertoe aangeduid door de netbeheerder. Het OCMW biedt de mogelijkheid tot het opladen/betalen binnen de zelf gekozen en aan de netbeheerder gecommuniceerde openingsuren van de betreffende locatie van het OCMW. Onder 'gebruikelijke openingsuren' moet worden verstaan: die uren waarop de betreffende locatie toegankelijk is voor het publiek om gebruik te maken van de dienstverlening. Het OCMW kan deze openingsuren te allen tijde aanpassen. Elke wijziging van de openingsuren van het oplaadpunt dient, voorafgaand aan de inwerkingtreding, gemeld te worden aan de netbeheerder.

        Artikel 3 Het OCMW voorziet op minstens één PC in de vestiging van minstens één oplaad/betaal-punt de installatie van een Atos-certificaat zodat prepaid-klanten zonder eigen bankkaart ook de kans krijgen een oplading uit te voeren in de eigen gemeente. Tijdens de openîngsuren van het OCMW-gebouw kunnen prepaid-klanten die erom vragen, ondersteurnng krijgen van OCMW-medewerkers bij de betaling van hun bedragen voor voorafbetaling van elektriciteit en/of gas.

        Hoofdstuk III: Verplichtingen van de partijen en vergoedingen verbanden aan de prestaties

        Artikel 4

        Artikel 4.1 De netbeheerder staat op zijn kosten in voor de installatie, de herstelling en/of de vervanging van de oplaad/betaal-toestellen. De netbeheerder kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor eventueel andere schade dan deze aan de oplaad/betaal-terminal, aangebracht door prepaid-klanten aan de infrastructuur van het lokaal bestuur. Het lokaal bestuur staat op zijn kosten in voor het voorzien van:

        • een stopcontact

        • een internetaansluiting en internetkabel

        Artikel 4.2. Het OCMW biedt de netbeheerder ondersteuning in hun werking wat betreft hun sociaal energiebeleid, zoals:

        • Werken met prepaid: polsen naar de digitale vaardigheden van de klant, betaling uitvoeren en werken met prepaid-portaal, ...

        • Werken met de helpdesk Fluvius (telefonisch of digitaaf)

        • Begeleiding bij betalingen uitvoeren en consultatie van de verbruiken via het prepaid-portaal

        • Aanleren inloggen en gebruik van prepaid-portaal.

        • Huisbezoek/ondersteuning en uitleg ter plaatse

        • Opladingen via CRM tool voor de OCMW's

        • Schuldbemiddeling voor energiefacturen 

        • Begeleiding bij overstap naar een andere energieleverancier

        • Aanbod van energiescans (via energiesnoeiers of andere partner)

        • Promotie en communicatie over premies energiebesparing

        • Samenwerking energiehuis (energielening, energiebesparende maatregelen, info en advies, ... )

        • Samenwerking met renovatiecoaches stad/gemeente

        • Behandeling technische vragen over energietoevoer

         

        Artikel 5 Als vergoeding voor het beheer van minstens één oplaad/betaalpunt op het grondgebied van het lokaal bestuur en de ondersteuning van de netbeheerder in kader van hun sociaal energiebeleid ontvangt het OCMW van de netbeheerder een "all-in" -vergoeding (basisvergoeding en bijkomende vergoeding) zoals bepaald in artikelen 5.1 en 5.2. Voor het basiswerkingsjaar 2025 wordt door de netbeheerder voor de totaliteit van de OCMW's een 'Totale vergoeding ' (gesloten enveloppe) van 3.168.000 euro voorzien. Deze 'Totale vergoeding' wordt verdeeld over de OCMW's zoals bepaald in de artikelen 5.1 en 5.2 en dekt de volledige prestaties die het OCMW levert. Het OCMW kan geen aanspraak maken op enige andere vergoeding van kosten of lasten in verband met deze overeenkomst. Voor de werkingsjaren 2023 en 2024 ontvangt het OCMW als vergoeding identiek hetzelfde bedrag dat is toegekend aan het lokaal bestuur met betrekking tot werkingsjaar 2021.

        Artikel 5.1 Het OCMW ontvangt per werkingsjaar een vaste (niet-geïndexeerde) basisvergoeding ten belope van 2.000 euro.

        Artikel 5.2 Het OCMW ontvangt een bijkomende vergoeding pro rata het aantal prepaid-klanten bepaald op 31 december van het werkingsjaar. Deze bijkomende vergoeding per OCMW wordt als volgt berekend:

        1) De 'Totale (geïndexeerde) vergoeding' wordt verminderd met de totaliteit van de basisvergoedingen uitgekeerd aan de OCMW's.

        2) Vervolgens wordt dit saldo verdeeld over de OCMW's volgens de verhouding: aantal prepaid-klanten OCMW / aantal prepaid-klanten totaliteit OCMW's

        Artikel 6 De netbeheerder betaalt de vergoedingen aan het OCMW binnen de twee maanden volgend op het einde van het werkingsjaar. Deze vergoeding wordt uitbetaald op het rekeningnummer ..

        Artikel 7 De 'Totale vergoeding' vermeid in artikel 5 wordt jaarlijks aangepast aan de evolutie van de kosten van het levensonderhoud. Een geïndexeerd bedrag zal voor het eerst worden toegepast voor de vergoedingen met betrekking het werkingsjaar 2026. Hiertoe wordt volgende formule toegepast: Totale vergoeding jaar n = Totale vergoeding jaar n-1 x gezondheidsindex maand december jaar n / gezondheidsindex maand december jaar n-1

        Hoofdstuk IV: Duur en beëindiging van de overeenkomst

        Artikel 8 Deze overeenkomst wordt gesloten voor een initiële duur van één jaar die een aanvang neemt op 1 januari 2023. De duur van de overeenkomst wordt echter telkens stilzwijgend verlengd met één jaar behoudens een schriftelijke vooropzeg van 6 maand door één van de partners.

        Hoofdstuk V: Overige bepalingen

        Artikel 9 indien het personeel van het lokaal bestuur technische problemen ondervindt met de werking van (één van) de oplaad/betaal-terminals, verwittigen zij onmiddellijk het contactnummer meegedeeld door de netbeheerder. De netbeheerder tracht het defect ten laatste op de eerste werkdag volgend op de melding van het probleem te analyseren en zal de nodige maatregelen nemen om de bewuste oplaad/betaal-terminal(s) opnieuw operationeel te rnaken of te zorgen voor noodoplossingen.

        Artikel 10 De netbeheerder voorziet op haar website een overzicht van alle beschikbare oplaad/betaal-punten in haar werkingsgebied inclusief de openingsuren, zodat de lokale besturen bij incidenten klanten correct kunnen doorverwijzen.

        Artikel 11 Het Belgisch recht is van toepassing op deze overeenkomst. Onderhavige overeenkomst vervangt alle voorgaande overeenkomsten en addenda met betrekking tot haar voorwerp. Bij betwistingen waarvoor een regeling in der minne niet kan worden bereikt zijn enkel de rechtbanken te Gent bevoegd.

        Opgemaakt te Anzegem op (datum) in 2 exemplaren.

        Voorde netbeheerder,

        Naam MARCSPELIER

        Functie AFDELINGSHOOFD ENERGIELEVERINGEN FLUVIUS

        Handtekening

        Voor het OCMW,

        Naam Functie (Voorzitter) Handtekening

        Naam Functie (Algemeen Directeur) Handtekening

         

         

    • Vragen en mededelingen

      • Vragen en mededelingen

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Johan Delrue, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Conform het huishoudelijk reglement wordt de mogelijkheid geboden om schriftelijk en mondeling vragen te stellen. Mondelinge vragen worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. De vragen en de eventuele antwoorden net als de mededelingen worden opgenomen in het zittingsverslag.

        Besluit

        er akte van te nemen dat er geen mondelinge of schriftelijke vragen gesteld werden.

De voorzitter sluit de zitting op 08/11/2022 om 20:50.

Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.

Namens OCMW-raad,

Sonja Nuyttens
Algemeen directeur

Koen Tack
Voorzitter