De voorzitter opent de zitting op 10/09/2024 om 19:47.
Art.1: De notulen- en zittingsverslag van van de OCMW-raad van 9 juli 2024 goed te keuren.
Het bestuur bezorgde de jaarrekening 2023 zoals vastgesteld door de OCMW-raad op 14 mei 2024, aan de gouverneur.
Op 8 augustus 2024 werd het bestuur ervan op de hoogte gebracht dat de jaarrekening 2023 werd goedgekeurd. Het nazicht van de jaarrekening heeft niet geleid tot formele vaststellingen. Zoals bepaald in artikel 332§1, 3e lid van het decreet over het lokaal bestuur worden alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht op de eerstvolgende vergadering van de raad.
De OCMW-raad wordt gevraagd akte te nemen van de goedkeuring van de gouverneur van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en in het bijzonder de artikelen 260 3° en 262;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en in het bijzonder de artikelen 30 tot en met 45;
Het ministerieel besluit van 1 oktober 2010 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsel van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en in het bijzonder de artikelen 5 tot en met 8 en 11 tot en met 13.
Gemeenteraadsbesluit van 14 mei ll. houdende vaststelling gemeente- en OCMW-rekening 2024
Art.1: akte te nemen van de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 door de gouverneur.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat voor de planningsperiode 2020-2025 er jaarlijks moet gerapporteerd worden aan de OCMW-raad over de stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan: de opvolgingsrapportering. Ten laatste voor het einde van het derde kwartaal dient een opvolgingsrapport voorgelegd te worden over hetgeen gedaan werd ter invulling van het meerjarenplan 'Anzegem morgen' 2020-2025 in het eerste semester van het jaar (2024).
Er werd door de algemeen en de financieel directeur, met input van alle diensten een opvolgingsrapport opgesteld, hetwelke nu voorgelegd wordt aan de OCMW-raad. Dit rapport werd samengesteld met volgende documenten op basis van de door de decreetgever oplegde elementen:
Het opvolgingsrapport werd toegelicht aan het MAT op 29 augustus 2024
Het opvolgingsrapport werd voorgelegd aan het VB in zitting van 28 augustus 2024.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur in het bijzonder artikel 77 en 78 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad en artikel 263 betreffende de andere rapportering;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen in het bijzonder artikel 29 betreffende de opvolgingsrapportering;
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekening-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van lokale en provinciale besturen;
Art.1: kennis te nemen van het voorgelegde opvolgingsrapport betreffende de stand van zaken aangaande de uitvoering van het meerjarenplan 'Anzegem morgen' gedurende het eerste semester van 2024.
In de Corbielaan in Kaster werd op zaterdag 6 juli jl. 'Summer Pop-up' georganiseerd. Dit ten voordele van het Sinterklaasproject van het Sociaal Huis.
De opbrengst bedraagt 3.329,10 euro.
Decreet Lokaal Bestuur
Art.1: De schenking door de organisatie van Summer Pop-up in de Corbielaan (die plaats vond op datum van 6 juli 2024) van een bedrag van 3.329,10 euro wordt aanvaard en zal aangewend worden voor het Sinterklaasproject van het Sociaal Huis.
Binnen het reguliere aanbod inzake psychologische ondersteuning is er sprake van erg lange wachttijden. Daarnaast ontbreekt het aan de noodzakelijke specialisatie inzake traumazorg aan en psychologische begeleiding van cliënten met een vluchttrauma. Sinds het wegvallen van de begeleiding van en samenwerking met Solentra is daarom in onze regio een lacune die de diverse OCMW's ervaren.
Daarom werd beslist om op regionaal vlak samen te werken en via W13 de nodige stappen te zetten om tot een raamovereenkomst te komen waarbij de diverse besturen zich kunnen aansluiten om beroep te doen op de gespecialiseerde traumazorg. W13 voerde daartoe een procedure overheidsopdrachten waarbij CGG Mandel & Leie als aanbieder uit de bus kwam.
Omdat het van belang is om een voldoende groot én kwalitatief aanbod te garanderen, wordt gewerkt met een solidaire sokkel tussen de betrokken lokale besturen. Het in de eerder uitgeschreven opdracht vooropgestelde bedrag van 75.000 € wordt daarbij verdeeld op basis van het aantal inwoners per lokaal bestuur. Voor Anzegem komt dit op 3.426 €. Als de totale vergoeding voor de traumabegeleiding waarop beroep gedaan werd voor cliënten die vanuit Anzegem doorgestuurd werden (na beslissing van het BCSD), op jaarbasis lager is dan het bedrag van die sokkel (3.426 €), engageert Anzegem zich om het verschil op te leggen.
Na afloop van elk kalenderjaar wordt een afrekening gemaakt.
In de toekomst zal de betaling voor de samenwerking met de nieuwe aanbieder (CGG Mandel & Leie) bepaald worden cf. de effectieve afname van hun diensten.
De tarieven waartegen gegund werd zijn:
De voorbije jaren werd met een vast, forfaitair bedrag gewerkt en werden gemiddeld 1 à 2 cliënten doorverwezen. Het inzetten van traumazorg wordt beslist door BCSD en wordt beschouwd als steundossier en is dus op die manier gefinancierd. Als er opleg zal nodig zijn zal de financiering hiervan verlopen via JBR 0900-00 6.430.000. Dit werd ingecalculeerd in de aanpassing van het MJP.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 84, betreffende de bevoegdheden van het vast bureau;
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) en art. 88 en art. 89, § 1, 1° van de Wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016 en bijlage III bij de wet (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 750.000,00 niet), en inzonderheid artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale en artikel 43;
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Art.1: Akkoord om via W13 in te stappen in de raamovereenkomst inzake traumazorg aan en psychologische begeleiding van cliënten met een vluchttrauma en ondersteuning van de hulpverleners, en de solidaire sokkel die hierbij afgesproken werd.
Art.2: Een uittreksel van dit besluit wordt bezorgd aan de aankoopcentrale, W13 (dhr. Stijn Tanghe).
De raadsleden worden in de mogelijkheid gesteld om eenvoudige informatie te bekomen met betrekking tot de werking van de gemeente. Daarnaast kunnen er ook losse mededelingen worden meegegeven aan de raadsleden.
Mondelinge vragen worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord (artikel 11 huishoudelijk reglement).
Er kennis van te nemen dat er geen mededelingen gedaan worden noch mondelinge vragen gesteld worden.
De voorzitter sluit de zitting op 10/09/2024 om 19:51.
Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.
Namens OCMW-raad,
Sonja Nuyttens
Algemeen directeur
Koen Tack
Voorzitter