De voorzitter opent de zitting op 11/02/2025 om 19:31.
Art.1: De notulen- en zittingsverslag van de gemeenteraad van 14 januari 2025 eenparig goed te keuren.
De leden van de politieraad werden verkozen door de gemeenteraad op 5 december ll. De deputatie verklaarde de beslissing geldig op 23 januari 2025. Er werd één bezwaar ingediend dat onontvankelijk werd verklaard.
De gemeenteraad kan hiervan akte nemen.
Decreet Lokaal Bestuur
Gemeenteraadsbesluit van 5 december 2024 houdende verkiezing van de politieraadsleden.
kennis te nemen van de geldigverklaring door de deputatie op 23 januari 2025 van de verkiezing van de leden van de politieraad die doorging op 5 december 2024 en de beslissing van de deputatie rond het ingediende bezwaar.
Om de zes jaar vervallen alle mandaten in de verschillende organen van de opdrachthoudende verenigingen onmiddellijk na de eerste Algemene Vergadering die volgt op de vernieuwing van de gemeenteraden. Op de eerste Algemene Vergadering van het jaar 2025 dienen, overeenkomstig artikel 445 van het DLB , de voordrachten van de gemeenteraden voor de benoeming en van de leden van de Raad van Bestuur en van de Regionale Bestuurscomité te worden voorgelegd.
De vertegenwoordigers van de deelnemende gemeenten worden door de gemeenteraad aangeduid onder de gemeenteraadsleden, de burgemeester en de schepenen. Er bestaat een onverenigbaarheid tussen het mandaat van vertegenwoordiger op de algemene vergadering en dat van lid van één van de andere organen. De bestuurders en de leden van de Regionale Bestuurscomités van Fluvius West kunnen dus geen vertegenwoordiger (effetief of plaatsvervangend) zijn voor de Algemene Vergadering.
Deze aanduiding dient te worden bepaald in een gemeenteraadsbesluit en kan - bij voorkeur - vastgelegd worden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur (maximale periode van 6 jaar, nl. tot aan de eerste algemene vergadering van 2031).
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 432, alinea3
Statuten Fluvius West
Art.1: Gino Devogelaere, schepen - wonende Klijtstraat 4, 8570 Anzegem - e-mailadres: gino.devogelaere@anzegem.be, aan te duiden als effectief vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West voor de legislatuur 2025-2030 (tot de eerste algemene vergadering van 2031)
Art.2: Petra Devos, schepen- wonende Sint-Antoniusstraat 98, 8570 Anzegem - e-mailadres: petra.devos@anzegem.be, aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West voor de legislatuur 2025-2030 (tot de eerste algemene vergadering van 2031)
Art.3: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat, uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Art.4: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het decreet Lokaal Bestuur.
Om de zes jaar vervallen alle mandaten in de verschillende organen van de opdrachthoudende verenigingen onmiddellijk na de eerste Algemene Vergadering die volgt op de vernieuwing van de gemeenteraden. Op de eerste Algemene Vergadering van het jaar 2025 dienen, overeenkomstig artikel 445 van het DLB , de voordrachten van de gemeenteraden voor de benoeming en van de leden van de Raad van Bestuur en van de Regionale Bestuurscomité te worden voorgelegd.
De vertegenwoordigers van de deelnemende gemeenten worden door de gemeenteraad aangeduid onder de gemeenteraadsleden, de burgemeester en de schepenen. Er bestaat een onverenigbaarheid tussen het mandaat van vertegenwoordiger op de algemene vergadering en dat van lid van één van de andere organen. De bestuurders en de leden van de Regionale Bestuurscomités van Fluvius West kunnen dus geen vertegenwoordiger (effectief of plaatsvervangend) zijn voor de Algemene Vergadering.
De gemeente is ingedeeld bij het Regionaal bestuurscomité Schelde. Overeenkomstig artikel 17 punt 2 van de statuten heeft elke gemeente het recht om één kandidaat-lid voor te dragen voor het RBC. Het moet gaan om onafhankelijke bestuurders in de zin van artikel 1.1.1.,§2, 74° van het Energiebesluit en er zijn een aantal decretale en statutaire onverenigbaarheden zoals beschreven in de toelichtingsnota in bijlage.
De gemeenteraad kan een kandidaat-bestuurder voordragen voor de raad van bestuur.
Het gaat verplicht om dezelfde persoon die voorgedragen wordt als kandidaat voor het Regionaal Bestuurscomité Schelde.
De benoeming is voorzien voor de Algemene Vergadering van 18 maart 2025.
Decreet Lokaal Bestuur.
De statuten van Fluvius West.
Art.1: Joy Vanmaercke, gemeenteraadslid, wonende Elstweg 25, 8570 Anzegem, aan te duiden als lid voor de raad van bestuur van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, voor de duur van 6 jaar, vanaf de Buitengewone Algemene Vergadering van 18 maart 2025 tot aan de eerste Algemene Vergadering in het jaar 2031.
Art. 2: het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat, uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be
Art.3: kennis te geven van deze beslissing aan de toezichthoudende overheid conform de bepalingen voorzien in het Decreet Lokaal Bestuur.
Om de zes jaar vervallen alle mandaten in de verschillende organen van de opdrachthoudende verenigingen onmiddellijk na de eerste Algemene Vergadering die volgt op de vernieuwing van de gemeenteraden. Op de eerste Algemene Vergadering van het jaar 2025 dienen, overeenkomstig artikel 445 van het DLB , de voordrachten van de gemeenteraden voor de benoeming en van de leden van de Raad van Bestuur en van de Regionale Bestuurscomité te worden voorgelegd.
De vertegenwoordigers van de deelnemende gemeenten worden door de gemeenteraad aangeduid onder de gemeenteraadsleden, de burgemeester en de schepenen. Er bestaat een onverenigbaarheid tussen het mandaat van vertegenwoordiger op de algemene vergadering en dat van lid van één van de andere organen. De bestuurders en de leden van de Regionale Bestuurscomités van Fluvius West kunnen dus geen vertegenwoordiger (effectief of plaatsvervangend) zijn voor de Algemene Vergadering.
De gemeente is ingedeeld bij het Regionaal bestuurscomité Schelde. Overeenkomstig artikel 17 punt 2 van de statuten heeft elke gemeente het recht om één kandidaat-lid voor te dragen voor het RBC. Het moet gaan om onafhankelijke bestuurders in de zin van artikel 1.1.1.,§2, 74° van het Energiebesluit en er zijn een aantal decretale en statutaire onverenigbaarheden zoals beschreven in de toelichtingsnota in bijlage.
De gemeenteraad kan ook een kandidaat-bestuurder voordragen voor de raad van bestuur.
Het gaat verplicht om dezelfde persoon die voorgedragen wordt als kandidaat voor het Regionaal Bestuurscomité Schelde.
De benoeming is voorzien voor de Algemene Vergadering van 18 maart 2025.
Decreet Lokaal Bestuur.
De goedgekeurde statuten van Fluvius West.
Art.1: Joy Vanmaercke, gemeenteraadslid, wonende Elstweg 25, 8570 Anzegem, aan te duiden als lid voor het Regionaal Bestuurscomité Schelde van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, voor een duur van zes jaar, vanaf de algemene vergadering van 18 maart 2025 tot aan de eerste Algemene Vergadering in het jaar 2031.
Art. 2: het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat, uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Art.3: kennis te geven van deze beslissing aan de toezichthoudende overheid conform de bepalingen voorzien in het Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeente neemt voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit en/of gas deel aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 7 januari 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West die op 18 maart 2025 plaats heeft in Skyline Park, Ambachtenstraat 33 te Izegem. Een dossier met documentatiestukken uitgewerkt door de raad van bestuur in zitting van 19 november 2024 werd aan de gemeente overgemaakt.
Agenda:
1. statutaire ontslagnemingen en benoemingen.
Aan de aangeduide gemeentelijke vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen tijdens de huidige legislatuur, kan opdracht gegeven worden om dit punt goed te keuren.
Decreet Lokaal Bestuur.
De statuten van Fluvius West.
Art.1: Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West d.d. 18 maart 2025 met als enig agendapunt : statutaire ontslagnemingen en benoemingen. De aangeduide vertegenwoordiger het mandaat te verlenen om de agendapunten goed te keuren.
Art.2: Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van voormelde beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie) uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be
Art.3: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het decreet Lokaal Bestuur.
De bosgroep helpt de boseigenaars om hun bos duurzaam te beheren. Dat betekent niet dat alle bossen op dezelfde manier beheerd moeten worden. Elke eigenaar heeft zijn visie en legt zijn eigen klemtonen.
Elke boseigenaar kan lid worden van de vzw uit zijn/haar regio. Jaarlijks worden alle leden uitgenodigd voor de Algemene Vergadering van de bosgroep. Zoals in elke vzw beslist de Algemene Vergadering over het activiteitenverslag en de jaarrekening van het voorbije werkjaar en over de planning en begroting voor het volgende werkjaar. Zo werkt de bosgroep transparant en in nauw overleg samen met de boseigenaars.
De Algemene Vergadering kiest uit de leden ook een Raad van Bestuur die voor de meerderheid moet bestaan uit private boseigenaars.
De Raad van Bestuur begeleidt via meerdere vergaderingen per jaar de concrete werking van de bosgroep.
Bij raadsbeslissing van 6 oktober 2009 trad het gemeentebestuur Anzegem toe tot de Bosgroep IJzer en Leie vzw. Gelet op de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 met een algehele vernieuwing van de gemeenteraad als gevolg, dienen de gemeentelijk afgevaardigde en plaatsvervanger opnieuw aangeduid te worden om in de algemene vergaderingen de gemeente te vertegenwoordigen.
Dit hoeven niet noodzakelijk gemeenteraadsleden te zijn.
Decreet Lokaal bestuur
De gemeenteraadsbeslissing van 6 oktober 2009 houdende toetreding tot de Bosgroep Ijzer en Leie vzw
Art.1: Jeremie Vaneeckhout, wonende Kasterstraat 40, 8572 Anzegem, wordt voor de legislatuur 2025-2030 aangeduid als effectief lid - afgevaardigde van het gemeentebestuur Anzegem in de algemene vergadering van Bosgroep Ijzer en Leie vzw.
Art.2: Davy Demets, wonende Borreberg 9/0002, 8570 Anzegem, wordt voor de legislatuur 2025-2030 aangeduid als plaatsvervangend lid - afgevaardigde van het gemeentebestuur Anzegem in de algemene vergadering van Bosgroep Ijzer en Leie vzw.
Art.3: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Art.4: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het decreet Lokaal Bestuur.
De bosgroep helpt de boseigenaars om hun bos duurzaam te beheren. Dat betekent niet dat alle bossen op dezelfde manier beheerd moeten worden. Elke eigenaar heeft zijn visie en legt zijn eigen klemtonen.
Elke boseigenaar kan lid worden van de vzw uit zijn/haar regio. Jaarlijks worden alle leden uitgenodigd voor de Algemene Vergadering van de bosgroep. Zoals in elke vzw beslist de Algemene Vergadering over het activiteitenverslag en de jaarrekening van het voorbije werkjaar en over de planning en begroting voor het volgende werkjaar. Zo werkt de bosgroep transparant en in nauw overleg samen met de boseigenaars.
De Algemene Vergadering kiest uit de leden ook een Raad van Bestuur die voor de meerderheid moet bestaan uit private boseigenaars.
De Raad van Bestuur begeleidt via meerdere vergaderingen per jaar de concrete werking van de bosgroep.
Aan de gemeenteraad kan gevraagd worden dat de gemeentelijke vertegenwoordiger voorgedragen wordt als lid van de raad van bestuur.
Decreet lokaal bestuur
De raadsbeslissing van 6 oktober 2009 houdende toetreding door het gemeentebestuur tot de Bosgroep Ijzer en Leie vzw.
Art.1: Jeremie Vaneeckhout, wonende Kasterstraat 40, 8572 Anzegem, voor te dragen als bestuurslid in de Bosgroep Ijzer en Leie vzw. Jeremie Vaneeckhout zal dientengevolge het gemeentebestuur vertegenwoordigen tijdens de huidige legislatuur in de raad van bestuur.
Art.2: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het decreet lokaal bestuur.
Het Decreet Integraal Waterbeleid van 18 juli 2003 (gecoördineerd op 15 juni 2018 in het Waterwetboek) vormt het juridisch kader voor het integraal waterbeleid in Vlaanderen en voor de samenstelling en werking van de bekkenbesturen. Integraal waterbeleid omvat onder meer het bereiken van een goede waterkwaliteit in onze waterlopen, het herstel van het watersysteem om de problematiek van overstromingen en verdroging aan te pakken, de ecologie van waterlopen en valleien en de sponswerking van het landschap.
Vlaanderen is voor het integraal waterbeleid opgedeeld in 11 bekkens. Anzegem maakt deel uit van zowel het Leiebekken als het Bovenscheldebekken. Het bekkenbestuur coördineert het integraal waterbeleid op bekkenniveau. Elke gemeente waarvan het grondgebied (geheel of gedeeltelijk) deel uitmaakt van het bekken heeft een gemeentelijke mandataris in het bekkenbestuur. Het bekkenbestuur komt minstens jaarlijks samen.
Het bekkenbestuur heeft geen statuten. Er zijn geen zitpenningen voorzien.
Anzegem moet een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aanduiden voor elk bekkenbestuur. Bij voorkeur zijn ze lid van het college van burgemeester en schepenen met bevoegdheden inzake integraal waterbeleid (waterbeleid, natuur en leefmilieu, omgeving, ...). In elk geval moeten het politiek mandatarissen zijn (burgemeester, schepen of lid van de gemeenteraad). Indien mogelijk binnen de bevoegdheden voor integraal waterbeleid, zijn dit bij voorkeur twee personen van verschillend geslacht (nav het MEP-decreet, dat een meer evenwichtige participatie van mannen en vrouwen in advies- en bestuursorganen wil bevorderen en dat van toepassing is op de Bekkenbesturen).
In juni 2025 wordt de eerstvolgende vergadering van de bekkenbesturen ingepland. Voorafgaand is er een infomoment met workshop gepland voor de gemeentelijke vertegenwoordigers en leidend ambtenaren. Er wordt daarbij info gegeven over het integraal waterbeleid, de werking van het bekkenbestuur en inspirerende voorbeelden. Het traject naar de volgende stroomgebiedbeheerplannen (2028-2033) wordt kort toegelicht en er wordt ruimte gevraagd voor de gemeentelijke oplossingen voor proper water en het omgaan met droogte en overstromingen. De uitnodiging voor het infomoment volgt dit voorjaar.
het bekkenbestuur heeft tot taak:
1° het bekkensecretariaat te organiseren en aan te sturen;
2° het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van het stroomgebiedbeheerplan goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht en met de resultaten van het openbaar onderzoek, vermeld in artikel 1.6.2.5, binnen een termijn van 90 dagen na het afsluiten van het openbaar onderzoek en uiterlijk vier maanden voor het begin van de periode waarop het stroomgebiedbeheerplan betrekking heeft;
3° het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van een wateruitvoeringsprogramma goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht;
4° advies te verlenen over de waterbeleidsnota en de documenten vermeld in artikel 1.6.2.5, § 1;
5° advies te verlenen over het ontwerp van zoneringsplan, vermeld in artikel 9, § 3, van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 maart 2006 houdende de vaststelling van de regels voor de scheiding tussen de gemeentelijke en bovengemeentelijke saneringsverplichting en de vaststelling van de zoneringsplannen;
6° advies te verlenen over:
a) ontwerpen van investeringsprogramma's met een rechtstreekse invloed op de watersystemen;
b) ontwerpen van investeringsprogramma's over openbare rioleringen en groot- en kleinschalige rioolwaterzuiveringsinstallaties;
7° het voorstellen van een adequate bevoegdheidsverdeling van de waterwegen en de onbevaarbare waterlopen om een meer geïntegreerd, logisch samenhangend en efficiënter beheer te realiseren;
8° indien gewenst, de toelichting en/of bespreking van belangrijke projecten of intenties binnen het bekken te agenderen.
Decreet Lokaal bestuur
Decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid (gecoördineerd op 15 juni 2018 in het Waterwetboek);
Goedgekeurd huishoudelijk reglement Bekkenbestuur van het Leiebekken
Art.1: Zich akkoord te verklaren met de verdere deelname van de gemeente in het Leiebekken onder voorzitterschap van de gouverneur. Hiertoe worden volgende gemeentelijke mandatarissen aangeduid:
- effectief lid: Gino Devogelaere, Klijtstraat 4, 8570 Anzegem
- plaatsvervangend lid: Jeremie Vaneeckhout, Kasterstraat 40, 8572 Anzegem
Art.2: Het antwoordformulier wordt digitaal ingevuld en verzonden via de ontvangen link: https://forms.office.com/e/yAsp26XQLV.
ARt.3: kennis te geven van deze beslissing aan de toezichthoudende overheid conform de regels vervat in het decreet lokaal bestuur.
Het Decreet Integraal Waterbeleid van 18 juli 2003 (gecoördineerd op 15 juni 2018 in het Waterwetboek) vormt het juridisch kader voor het integraal waterbeleid in Vlaanderen en voor de samenstelling en werking van de bekkenbesturen. Integraal waterbeleid omvat onder meer het bereiken van een goede waterkwaliteit in onze waterlopen, het herstel van het watersysteem om de problematiek van overstromingen en verdroging aan te pakken, de ecologie van waterlopen en valleien en de sponswerking van het landschap.
Vlaanderen is voor het integraal waterbeleid opgedeeld in 11 bekkens. Anzegem maakt deel uit van zowel het Leiebekken als het Bovenscheldebekken. Het bekkenbestuur coördineert het integraal waterbeleid op bekkenniveau. Elke gemeente waarvan het grondgebied (geheel of gedeeltelijk) deel uitmaakt van het bekken heeft een gemeentelijke mandataris in het bekkenbestuur. Het bekkenbestuur komt minstens jaarlijks samen.
Het bekkenbestuur heeft geen statuten. Er zijn geen zitpenningen voorzien.
Anzegem moet een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aanduiden voor elk bekkenbestuur. Bij voorkeur zijn ze lid van het college van burgemeester en schepenen met bevoegdheden inzake integraal waterbeleid (waterbeleid, natuur en leefmilieu, omgeving, ...). In elk geval moeten het politiek mandatarissen zijn (burgemeester, schepen of lid van de gemeenteraad). Indien mogelijk binnen de bevoegdheden voor integraal waterbeleid, zijn dit bij voorkeur twee personen van verschillend geslacht (nav het MEP-decreet, dat een meer evenwichtige participatie van mannen en vrouwen in advies- en bestuursorganen wil bevorderen en dat van toepassing is op de Bekkenbesturen).
In juni 2025 wordt de eerstvolgende vergadering van de bekkenbesturen ingepland. Voorafgaand is er een infomoment met workshop gepland voor de gemeentelijke vertegenwoordigers en leidend ambtenaren. Er wordt daarbij info gegeven over het integraal waterbeleid, de werking van het bekkenbestuur en inspirerende voorbeelden. Het traject naar de volgende stroomgebiedbeheerplannen (2028-2033) wordt kort toegelicht en er wordt ruimte gevraagd voor de gemeentelijke oplossingen voor proper water en het omgaan met droogte en overstromingen. De uitnodiging voor het infomoment volgt dit voorjaar.
het bekkenbestuur heeft tot taak:
1° het bekkensecretariaat te organiseren en aan te sturen;
2° het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van het stroomgebiedbeheerplan goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht en met de resultaten van het openbaar onderzoek, vermeld in artikel 1.6.2.5, binnen een termijn van 90 dagen na het afsluiten van het openbaar onderzoek en uiterlijk vier maanden voor het begin van de periode waarop het stroomgebiedbeheerplan betrekking heeft;
3° het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van een wateruitvoeringsprogramma goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht;
4° advies te verlenen over de waterbeleidsnota en de documenten vermeld in artikel 1.6.2.5, § 1;
5° advies te verlenen over het ontwerp van zoneringsplan, vermeld in artikel 9, § 3, van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 maart 2006 houdende de vaststelling van de regels voor de scheiding tussen de gemeentelijke en bovengemeentelijke saneringsverplichting en de vaststelling van de zoneringsplannen;
6° advies te verlenen over:
a) ontwerpen van investeringsprogramma's met een rechtstreekse invloed op de watersystemen;
b) ontwerpen van investeringsprogramma's over openbare rioleringen en groot- en kleinschalige rioolwaterzuiveringsinstallaties;
7° het voorstellen van een adequate bevoegdheidsverdeling van de waterwegen en de onbevaarbare waterlopen om een meer geïntegreerd, logisch samenhangend en efficiënter beheer te realiseren;
8° indien gewenst, de toelichting en/of bespreking van belangrijke projecten of intenties binnen het bekken te agenderen.
Decreet Lokaal bestuur
Decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid (gecoördineerd op 15 juni 2018 in het Waterwetboek);
Huishoudelijk reglement Bekkenbestuur Bovenscheldebekken
Art.1: Zich akkoord te verklaren met de verdere deelname van de gemeente in het Bovenscheldebekken onder voorzitterschap van de gouverneur van Oost-Vlaanderen. Hiertoe worden volgende gemeentelijke mandatarissen aangeduid:
- effectief lid: Jeremie Vaneeckhout, Kasterstraat 40, 8572 Anzegem
- plaatsvervangend lid: Sofie Demurie, Paul Wielemansstraat 10, 8570 Anzegem
Art.2: Het antwoordformulier wordt digitaal ingevuld en verzonden via de ontvangen link: https://forms.office.com/e/yAsp26XQLV.
Art.3: kennis te geven van deze beslissing aan de toezichthoudende overheid conform de regels vervat in het decreet lokaal bestuur.
De opdrachthoudende vereniging heeft tot doel ten behoeve van haar deelnemers:
- het integraal waterbeheer te verrichten wat betreft de watervoorziening, de waterzuivering en de waterbeheersing, het transport van water inbegrepen, ongeacht de oorsprong en/of de bestemming van dat water. Daarbij is de term water te begrijpen in zijn meest brede betekenis. Hij omvat onder meer hemelwater, grondwater, oppervlaktewater, water bestemd voor menselijke consumptie, industriewater, zwemwater en afvalwater;
- het beheer van de secundaire installaties in de sectoren sport, recreatie, ontspanning, cultuur en aanverwante, beperkt tot de geografische sectie waarvoor de inbreng is gebeurd, te doen met betrekking tot de studie, de bouw, de financiering, de technische exploitatie, de uitbating en het beheer van water gerelateerde installaties in de sectoren sport, ontspanning en verzorging;
- het beheer van wegenisinstallaties, waaronder begrepen de conceptie, realisatie en exploitatie, in de meest ruime betekenis van deze termen, van alle kunstwerken en inrichtingen van alle aard dienstig voor de wegenis. Ingevolge de vernieuwing van de gemeenteraad op 4 januari 2019 dienen de bestuursorganen van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden opnieuw samengesteld te worden.
Ingevolge de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober ll. en de daaropvolgende installatievergadering op 5 december 2024 dienen de gemeentelijke afgevaardigden voor de Algemene Vergadering opnieuw aangeduid te worden. De vertegenwoordigers in de Algemene Vergadering moeten aangeduid worden onder de gemeenteraadsleden, de burgemeester en de schepenen van de gemeente. Er is een onverenigbaarheid tussen het mandaat van vertegenwoordiger in de AV en dat van lid in een van de andere organen (i.c. Raad van Bestuur en Adviescomités).
De gemeenteraad moet één effectief en één plaatsvervangend lid aanduiden.
Decreet Lokaal Bestuur.
De goedgekeurde statuten farys ov.
Art.1: De gemeenteraadsbeslissing van 14 januari 2025 houdende aanduiding van een effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Farys wordt ingetrokken en hernomen in huidige gemeenteraad.
Art.2: Sofie Demurie, gemeenteraadslid - wonende Paul Wielemansstraat 10, 8570 Anzegem, wordt afgevaardigd als effectief vertegenwoordiger naar de algemene vergaderingen van Farys ov tijdens de legislatuur 2025-2030.
Art.3: Yannick Ducatteeuw, gemeenteraadslid - wonende Tiegemberg 20, 8573 Anzegem, wordt afgevaardigd als plaatsvervangend vertegenwoordiger naar de algemene vergaderingen van Farys ov tijdens de legislatuur 2025-2030.
Art.4: Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende algehele vernieuwing van de gemeenteraad.
Art.5: het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van dit besluit waaronder het onverwijld bezorgen van een afschrift van deze beslissing aan Farys, dienst Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1, 9000 Gent.
Art.6: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het decreet Lokaal Bestuur.
De gemeente Anzegem heeft recht op één vertegenwoordiger in het adviescomité Secundaire Diensten. Dit moet een gemeenteraadslid, schepen of burgemeester zijn. Het mag uitdrukkelijk niet dezelfde persoon zijn als de vertegenwoordiger(s) aangeduid voor de Algemene Vergadering.
Conform artikel 31 van de statuten van Farys ov worden voor ieder adviescomité de leden voorgedragen door de deelnemers volgens de hierna vermelde bepalingen, met dien verstande dat enkel de deelnemers binnen de desbetreffende regio leden kunnen voordragen:
a. elke deelnemer heeft recht op één lid in ieder adviescomité waarin die deelnemer deelneemt.
b. Daarbovenop hebben gemeenten voor ieder adviescomité waarin zij deelnemen het recht om per volledige schijf van 40.000 inwoners één bijkomend lid voor te dragen, met een maximum van 3 bijkomende leden, en wat specifiek de regionale adviescomités voor domeindiensten betreffen met dien verstande dat indien een dergelijke deelnemer niet minstens deelneemt voor zowel distributieactiviteit als de zuiveringsactiviteit, het aantal extra leden dat een dergelijke deelnemer mag voordragen wordt verminderd met één.
c. Voor deelnemers die een vereniging van gemeenten zijn, gebeurt de berekening vermeld onder (a) per individuele deelnemer van deze vereniging van gemeenten.
d. Indien een deelnemer deelneer is voor verschillende geografische regio's, dan wordt het inwonersaantal genomen van de activiteit waarvoor men deelnemer is met het grootste geografische geheel.
De leden van de adviescomités worden aangesteld door de algemene vergadering. deze aanstelling gebeurt in een geheime stemming.
De leden mogen noch statutair noch contactueel personeelslid zijn van de opdrachthoudende vereniging.
De leden ontvangen geen presentiegelden. Reiskosten bij fysieke vergaderingen worden vergoed aan de wettelijke tarieven.
Decreet Lokaal Bestuur
De goedgekeurde statuten Farys ov
Art.1: Jens Vancauwenberghe, gemeenteraadslid, wonende Oostdorp 28, 8573 Anzegem, wordt aangeduid om de (gemeente)raad te vertegenwoordigen in het Adviescomité Secundaire Diensten van Farys ov en wordt gevolmachtigd in naam van de (gemeente)raad deel te nemen aan al de beraadslagingen en stemmingen, alle notulen, de aanwezigheidslijst en andere documenten te tekenen, en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de (gemeente)raad te behartigen in het Adviescomité Secundaire Diensten van Farys ov.
Art.2: Indien de (gemeente)raad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende algehele vernieuwing van de (gemeente)raad.
Een afschrift van dit besluit zal:
• hetzij bij voorkeur per elektronische post, 20250328BA@farys.be,
• hetzij per post t.a,v. Farys, dienst Intercommunaal Beheer, Stropstraat l te 9000 Gent, gestuurd worden alsook de persoonlijke gegevens zodat Farys het lid van het Adviescomité Secundaire Diensten kan contacteren In verband met dit mandaat en persoonlijk uitnodigen
op de Buitengewone Algemene Vergadering, namelijk:
Naam: Jens Vancauwenberghe
E-mailadres: jens.vancauwenberghe@anzegem.be
GSM-nr: 0476 58 35 66
Anzegem is houder van S- en/of Sk -aandelen en kan een kandidatuur indienen voor de Raad van Bestuur Farys ov.
De Raad van Bestuur telt maximaal 15 leden. Bij de samenstelling moet er rekening mee gehouden worden dat maximaal twee derden van de leden van de Raad van Bestuur van hetzelfde geslacht kan zijn. De Algemene Vergadering kan op voordracht van de Raad van Bestuur, onafhankelijke bestuurders aanstellen als stemgerechtigde leden van de Raad van Bestuur. Indien een kandidaat wordt voorgedragen die geen gemeenteraadslid is, dient gemotiveerd te worden wat zjin/haar expertise, ervaring, ... is t.o.v. de activiteiten van Farys.
De leden mogen noch statutair noch contractueel personeelslid zijn van de opdrachthoudende vereniging. Er bestaat een onverenigbaarheid tussen het mandaat van bestuurder en de volgende ambten, functies of mandaten:
- lid van een regering, zowel op federaal niveau als op niveau van de gewesten en gemeenschappen;
- lid van een wetgevende vergadering, zowel op federaal niveau als op niveau van de gewesten en gemeenschappen ;
- lid van het Europees Parlement en van de Europese Commissie
- provinciegouverneur of adjunct van de gouverneur van Vlaams-Brabant
- arrondissementscommissaris of adjunct-arrondissementscommissaris
- provinciegriffier
- lid van een bestuurs- of controleorgaan in of (al dan niet op rust gestelde) werknemer van een privaatrechtelijke rechtspersoon die activiteiten uitoefent in dezelfde beleidsdomeinen als de opdrachthoudende vereniging
- behoudens wat bepaald is in artikel 434,§2, lid 2 van het decreet, werknemer van een deelnemend openbaar bestuur, of van een administratie die is belast met hetzij de uitoefening van het gewoon toezicht op de lokale besturen, hetzij de uitoefening van een specifiek toezicht op grond van de doelstellingen van de opdrachthoudende vereniging.
Er is een presentiegeld voorzien dat momenteel 260.05 euro bedraagt. Bij fysieke aanwezigheid kan een onkostenvergoeding uitbetaald worden (wettelijk tarief)
Decreet Lokaal Bestuur
De goedgekeurde statuten van Farys ov
Art.1. Davy Demets, schepen, wonende Borreberg 9/0002, 8570 Anzegem wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder in de Raad van Bestuur van Farys ov voor de deelnemers, houder van S- en/of S-aandelen;
Art. 2. Indien de (gemeente}raad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende algehele vernieuwing van de (gemeente)raad.
Een afschrift van dit besluit zal:
• hetzij bij voorkeur per elektronische post, 20250328B4V@farys.be,
• hetzij per post t.a.v. Farys, dienst Intercommunaal Beheer, Stropstraat l te 9000 Gent, gestuurd worden alsook de persoonlijke gegevens zodat Farys de kandidaat-bestuurder kan contacteren in verband met dit mandaat en persoonlijk uitnodigen op de Buitengewone Algemene Vergadering, namelijk:
naam + Voornaam: Davy Demets
E-mailadres: Davy.Demets@anzegem.be
GSM-nr: 0478 91 97 45
De oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering van Farys op 28 maart a.s. werd bezorgd met mededeling van de agenda.
De buitengewone algemene vergadering van FARYS ov vindt plaats met volgende agenda:
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Stand van zaken van bijlage 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Ontslag en benoeming van de bestuurders in de Raad van Bestuur
4. Ontslag en benoeming van de leden van de adviescomités
Varia
De toelichting over de hiervoorvermelde punten gaat in bijlage.
De raad wordt verzocht zijn goedkeuring te hechten aan deze punten en zijn vertegenwoordiger te mandateren deze punten goed te keuren.
Decreet Lokaal Bestuur
Gemeenteraadsbesluit van 14 januari 2025 houdende aanstelling van de gemeentelijke vertegenwoordigers in de algemene vergadering van Farys ov.
Goedgekeurde en gecoördineerde statuten TMVW-ov
Art l. goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering Farys ov van 28 maart 2025 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Stand van zaken van bijlage 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Ontslag en benoeming van de bestuurders in de Raad van Bestuur
4. Ontslag en benoeming van de leden van de adviescomités
Varia
Art. 2. de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op te dragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van Farys av vastgesteld op 28 maart 2025, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.
Art.3. Een afschrift van dit besluit zal :
• hetzij per post t.a.v. FARYS I TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
• hetzij per elektronische post, 20250328BAVFarys@farys.be, gestuurd worden.
De buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv komt bijeen op 25 maart 2025 met volgende agenda
agendapunten :
1 . Stand van zaken van bijlage l en 2 aan de statuten
2. Ontslag en benoeming van de bestuurders in de Raad van Bestuur
3. Varia
De gemeenteraad kan kennis nemen van deze agendapunten en de gemeentelijk afgevaardigde mandateren om deze goed te keuren.
Decreet Lokaal Bestuur
Gemeenteraadsbesluit 14 januari 2025 houdende aanduiding effectief en plaatsvervangend gemeentelijk afgevaardigde voor de algemene vergaderingen Creat Services dv
Goedgekeurde statuten Creat Services dv (voormalig TMVS dv)
Art.1: goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering Creat Services dv van 25 maart 2025 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Art. 2. De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 25 maart 2025, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Art.3. Een afschrift van dit besluit zal :
gestuurd worden.
Gelet op de brief van 16 januari 2025 van de intercommunale Leiedal, waarbij de agenda en bijlagen van de Algemene Vergadering van 25 maart 2025 werd toegestuurd;
Overwegende dat er een effectief en plaatsvervangend gemeentelijk vertegenwoordiger werd aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen op deze algemene vergadering;
Vermits de gemeente Anzegem 2.987 aandelen - reeks A - bezit die 2.987 stemmen vertegenwoordigen;
Goedgekeurde statuten Intercommunale Leiedal
Gemeenteraadsbesluit van 14 januari 2025 houdende aanstelling gemeentelijk vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Leiedal
Art. 1: zijn goedkeuring te verlenen aan de agendapunten voor de Algemene Vergadering van Leiedal van 25 maart 2025.
Agenda:
1.Installatie algemene vergadering
Uitvoering van artikel 42-44 van de statuten.
2.Benoeming raad van bestuur – bestuurders met stemrecht (geheime stemming)
Uitvoering van artikel 19 van de statuten.
3.Akteneming raad van bestuur – bestuurders zonder stemrecht Uitvoering van artikel 17 II van de statuten.
4.Vaststelling presentiegelden Uitvoering van artikel 37 van de statuten.
5.Vooruitblik Beleidsplan 2026-2031
Overzicht van de aanpak voor het beleidsplan 2026-2031.
6.Varia
Art. 2: De beslissing van de gemeenteraad van 14 januari 2025 waarbij de vertegenwoordiger werd aangeduid als vertegenwoordiger namens het gemeentebestuur op de Algemene Vergadering van Leiedal van 25 maart 2025, te bevestigen.
Art. 3: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de voormelde punten van de agenda van de Algemene maart 2025 goedkeuren.
Art. 4: Afschrift van onderhavige beslissing voor verder gevolg aan de intercommunale Leiedal toe te sturen.
Het bestuur trad toe tot de Vereniging voor Openbaar Groen in 2022 gezien de meerwaarde op vlak van advies en ondersteuning die geboden kan worden.
Voorgesteld wordt om een effectief en plaatsvervangend gemeentelijk afgevaardigde in de Algemene Vergadering aan te stellen voor de duur van de legislatuur.
Statuten:
Artikel 18: .... Zijn verkiesbaar: de politieke mandatarissen of ambtenaren van de werkelijke leden.
Vorige legislatuur werd de uitvoerend mandataris bevoegd voor groenvoorziening als effectief vertegenwoordiger en de ploegbaas Groendienst als plaatsvervanger aangeduid.
Decreet Lokaal Bestuur
Art.1: Gino Devogelaere, schepen – wonende Klijtstraat 4, 8570 Anzegem, aan te duiden als gemeentelijk vertegenwoordiger voor alle algemene vergaderingen van de Vereniging voor Openbaar Groen en dit voor de periode 2025-2030.
Art.2: Ivan Van Wonterghem, ploegbaas Groendienst, aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van de Vereniging voor Openbaar Groen en dit voor de periode 2025-2030.
Art.3: Afschrift van deze beslissing toe te sturen aan de Vereniging voor Openbaar Groen (VVOG).
Art.4: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het decreet lokaal bestuur.
Bij besluit van de gemeenteraad van 12 september 2023 werd de toetreding tot en de statuten van vzw Regionaal Stadlandschap Leie & Schelde goedgekeurd.
Door de toetreding tot het Regionaal Stadlandschap Leie & Schelde vzw, dient gemeente, als lid, overeenkomstig artikel 10 van de statuten over te gaan tot aanstelling van een vertegenwoordiger voor de algemene vergadering vanaf heden tot einde 2030.
Overeenkomstig artikel 10 van de statuten kan de gemeente een vertegenwoordiger (en een plaatsvervanger) in de algemene vergadering aanduiden.
Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019;
Artikel 54 van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41, eerste lid, 4°;
Publicatie van de oprichtingsakte Regionaal Landschap Leie & Schelde vzw in het Belgisch Staatsblad op 7 april 2023.
Art.1: Sofie Demurie, gemeenteraadslid, wonende Paul Wielemansstraat 10, 8570 Anzegem, wordt aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering in Regionaal Stadlandschap Leie en Schelde vzw voor de duur van de huidige legislatuur.
Art.2: Davy Demets, schepen, wonende Borreberg 9/0002, 8570 Anzegem, wordt aangeduid als plaatsvervanger in de algemene vergadering in Regionaal Stadandschap Leie en Schelde vzw voor de duur van de huidige legislatuur.
Art.3: Afschrift van deze beslissing wordt toegezonden aan de vzw.
Bij besluit van de gemeenteraad van 12 september 2023 werd de toetreding tot en de statuten van vzw Regionaal Stadlandschap Leie & Schelde goedgekeurd.
Door de toetreding tot het Regionaal Landschap Leie & Schelde vzw, dient de gemeente Anzegem, als lid, overeenkomstig artikel 14 van de statuten over te gaan tot het aanduiden van een kandidaat bestuurder vanaf heden tot einde legislatuur.
Overeenkomstig artikel 14 van de statuten kan de gemeente een kandidaat bestuurder aanduiden.
Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019;
Artikel 54 van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het
natuurlijk milieu;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41, eerste lid, 4°;
Publicatie van de oprichtingsakte Regionaal Landschap Leie & Schelde vzw in het Belgisch Staatsblad op 7 april 2023.
Het raadsbesluit van 12 september 2023 houdende toetreding tot Regionaal Landschap Leie Schelde vzw en goedkeuring statuten
Art.1: Jeremie Vaneeckhout, gemeenteraadslid, wonende Kasterstraat 40, 8572 Anzegem, wordt aangeduid als bestuurder in Regionaal Stadlandschap Leie en Schelde vzw voor de duur van de huidige legislatuur.
Art.2: Afschrift van deze beslissing wordt toegezonden aan de voormelde vzw.
Het oprichten van een interlokale vereniging DKO in het kader van het nieuwe decreet werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 12 november 2019.
De effectief en vervangend afgevaardigde van het beheerscomité dient aangeduid te worden. Volgens de statuten is de schepen bevoegd voor het deeltijds kunstonderwijs afgevaardigd voor het beheerscomité. Er wordt ook een vervangend lid uit het college van burgemeester en schepenen gekozen met hetzelfde mandaat van het effectief lid ingeval van afwezigheid.
decreet Lokaal Bestuur
beslissing van de gemeenteraad 12 november 2019 waarbij een interlokale vereniging Kunstacademie Waregem tussen Waregem, Anzegem, Dentergem en Wielsbeke wordt opgericht en waarbij de bijhorende overeenkomst wordt goedgekeurd
Art.1: Petra Devos, schepen, wonende Sint-Antoniusstraat 98, 8570 Anzegem, aan te stellen als effectief lid van het beheerscomité van de interlokale vereniging Kunstacademie.
Art.2: Anja Desmet, schepen, wonende Delfien Vanhautestraat 72, 8570 Anzegem, aan te stellen als vervangend lid van het beheerscomité van de interlokale vereniging Kunstacademie.
Er kan na de vernieuwing van de raad een afgevaardigde en vervanger aangeduid worden voor het schoolbestuur in het beheerscomité van de scholengemeenschap Kadanz. De overeenkomst die afgesloten werd tussen de verschillende inrichtende machten van de participerende scholen bepaalt dat de scholengemeenschap wordt beheerd door een comité, waarvan de afgevaardigden worden gemandateerd door de respectieve schoolbesturen en waarvan de samenstelling wordt overeengekomen in het huishoudelijk reglement. Dit huishoudelijk reglement bepaalt dat elk gemeentebestuur wordt afgevaardigd door een lid van het schepencollege, alsmede een vervangend lid met hetzelfde mandaat in geval van afwezigheid van het effectief lid.
Decreet lokaal bestuur
decreet betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad van 2 april 2004, inzonderheid de artikelen 35, 36 en 37 en latere wijzigingen
raadsbesluit van 14 februari 2023 inzake scholengemeenschap Kadanz: aanduiden effectief lid en plaatsvervanger beheerscomité voor resterende periode huidige legislatuur
raadsbesluit van 12 mei 2020 inzake scholengemeenschap Kadanz: aanduiden effectief lid en plaatsvervanger beheerscomité
raadsbesluit van 22 april 2020 inzake oprichten netoverschrijdende scholengemeenschap interlokale vereniging 'Kadanz' met ingang van 1 september 2020: goedkeuren overeenkomst
Art.1 : Petra Devos, schepen, wonende Sint-Antoniusstraat 98, 8570 Anzegem, aan te duiden als effectief lid van het Beheerscomité van de Scholengemeenschap Kadanz.
Art.2: Anja Desmet, schepen, wonende Delfien Vanhautestraat 72, 8570 Anzegem, aan te duiden als plaatsvervangend lid van het Beheerscomité van de Scholengemeenschap Kadanz. .
Art.3: Van deze beslissing wordt kennis gegeven aan de Scholengemeenschap Kadanz.
Art.4: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het decreet lokaal bestuur.
In het gesubsidieerd officieel onderwijs bestaat er bij elk school- of centrumbestuur een afzonderlijk bijzonder comité (ABC), waar onderhandeld wordt over personeelsgebonden materie. De burgemeester is van rechtswege voorzitter van het Afzonderlijk Bijzonder Comité (ABC - vakbondoverleg onderwijs). De voorzitter kan zich wel altijd bij afwezigheid laten vervangen. In het ABC mag elk lid van het bestuur zich laten vervangen; dit door alle mensen die bevoegd zijn om op te treden in naam van het bestuur.
wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen overheid en de vakbonden van haar personeel
Art.1: Kennis ervan te nemen dat Pauline Van Marcke, burgemeester, van rechtswege voorzitter is van het Afzonderlijk Bijzonder Comité (ABC).
Art.2: Petra Devos, schepen, wonende Sint-Antoniusstraat 98, 8570 Anzegem, af te vaardigen als vervangend voorzitter van het Afzonderlijk Bijzonder Comité (ABC) bij afwezigheid van de burgemeester.
Archiefwerking of gegevensbeschermingsbeleid zijn beleidsdomeinen waar de wetgever steeds actiever de pijlen op het lokale niveau richt. Op vandaag worden die zaken op opgevangen door middel van een archivaris. Echter, door de grote hoeveelheid van papieren archief, is het voor hem onmogelijk om ook te werken aan digitaal archief.
Binnen de vereniging van algemeen directeurs, Exello, werd een bevraging opgesteld omtrent de noden in de regio.
Uit de bevraging bleken drie snelheden in de regio:
Het accent voor de gemeente Anzegem ligt momenteel op papieren archief. Echter, het organiseren van de digitale flow van de documenten zodat er zekerheid is dat de documenten op een veilige manier gedeeld worden, mag in dit digitaal tijdperk niet achterwege gelaten worden. Dit is een te grote uitdaging binnen de mogelijkheden van de gemeente.
Er werd beslist op 28 februari 2024 om in te stappen op een subsidie-oproep van de provincie die aansluit bij dit traject.Er werd een dossier ingediend om voor 2 jaar een personeelssubsidie te krijgen met een samenwerking tussen 3 gemeentes. Dit met een maximale tussenkomst van 31.000 euro per jaar (inschatting kostprijs archivaris: 80.000 euro, afhankelijk van de mee te nemen anciënniteit):
Subsidie voor een digitaal informatiebeheerder provincie West-Vlaanderen
Gedeeld over 3 besturen is dit een kost van 15.000 à 20.000 euro/jaar voor Anzegem voor 2 jaar.
Afhankelijk van de vordering van het regionaal project dient daarna verder bekeken te worden hoe we dit kunnen continueren.
Er zijn volgende voordelen voor Anzegem om in te stappen in deze samenwerkingsovereenkomst:
Een samenwerkingsovereenkomst werd opgemaakt en ligt voor ter goedkeuring.
Collegebesluit van 28 februari 2024 inzake regionale samenwerking informatie-archiefbeheer
Collegebesluit van 19 december 2024 inzake kennisname aanstelling stafmedewerker Informatie- en archiefbeheer in kader van regionale samenwerking informatie-archiefbeheer
Art.1: De samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente Wevelgem en Avelgem met statutaire draagkracht houdende de oprichting van de Interlokale Vereniging voor Informatie- en Archiefbeheer Wevelgem-Anzegem-Avelgem goed te keuren met ingang van 12 februari 2025 tot en met 31 januari 2027.
Art.2: Afschrift te bezorgen aan de gemeente Wevelgem.
Gezien de mededeling van het politiecollege van de politiezone Mira, waaruit blijkt dat de dotatie voor 2025 vastgesteld wordt op:
exploitatie – dotatie 2025: 1.378.163 euro ( 2024: 1.378.163 euro)
investering – dotatie 2025: 42.439 euro (2024: 42.439 euro)
Het budget 2025 voor de politiezone werd vastgesteld op 26 november 2024.
decreet lokaal bestuur;
wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst;
Art. 1: De financiële bijdrage 2025 aan de politiezone Mira wordt vastgesteld op
exploitatie – dotatie 2025: 1.378.163 euro ( 2024: 1.378.163 euro)
investering – dotatie 2025: 42.439 euro (2024: 42.439 euro)
Art. 2: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het decreet lokaal bestuur en in de desbetreffende wetgeving in het kader van het goedkeuringstoezicht.
De gemeente heeft met beslissing van 8 september 2009 het gemeentelijk rioleringsstelsel overgedragen aan het toenmalige VMW/RioP, nu De Watergroep/Riopact.
De eigenaars van het perceel met de woningen gelegen Borreberg 46A en 46B hebben voor de aansluiting op de riool een offerte gekregen van de gemeentelijke rioolbeheerder Riopact/De Watergroep, elk voor een bedrag van 12.791,34 excl. BTW of in totaal €25.582,68 excl. BTW.
In dit bedrag zijn in hoofdzaak twee elementen voorzien:
Er wordt voorgesteld dat de uitbreiding van het openbaar stelsel niet ten laste valt van de bewoners. Riopact/De Watergroep wil dit echter niet ten laste nemen, en eist bovendien dat de aanleg gebeurt door een door hen aangestelde onderaannemer (en dus niet door de technische dienst).
Om op korte termijn een oplossing te vinden, wordt voorgesteld dat de gemeente de kosten op zich neemt voor de uitbreiding van het openbaar stelsel (rood deel). Deze uitbreiding kan gedefinieerd worden als de nodige lengte van de riolering die aangelegd wordt evenwijdig met de as van de straat, en dit tot maximum 5 meter voorbij de zijperceelsgrens.
Hetgeen in het kader van de huisaansluiting moet aangelegd worden (ongeveer) loodrecht op de as van de straat, valt logischerwijze ten laste van de bewoners. Daarmee wordt de kost voor de bewoners gereduceerd tot het bedrag van een standaardaansluiting, zijnde €2.861,58 excl. BTW per woning, of €5.723,16 excl. BTW samen.
Het bedrag ten laste van de gemeente wordt dan geraamd op €19.859,52 excl. BTW (6%). De exacte afrekening volgt na uitvoering.
In de lopende meerjarenplanaanpassing 5 was hiervoor geen krediet voorzien. Het voorstel is dit te benemen van de algemene buffer investeringskrediet Gemeentelijke Infrastructuur dienstjaar 2025.
Art.1: de kosten voor het uitbreiden van het openbaar rioleringsstelsel ter hoogte van Borreberg 46A en 46B ten laste te nemen van de gemeente. Deze kosten worden geraamd op €19.859,52 excl. BTW (6%).
Naar aanleiding van het komende pensioen van de algemeen directeur, dienen bijlage 1 (bijzondere selectievoorwaarden) en 3 (selectiecommissie -examenprogramma) aangepast te worden in kader van een eventuele vacantverklaring.
Om voldoende instroom te krijgen, worden de aanwerveringsvoorwaarden aangepast. Daarnaast worden er ook kansen gegeven aan interne medewerkers. Daardoor worden de bevorderingsvoorwaarden aangepast.
Advies uitgebracht door het MAT op 10 januari 2025.
Advies op het vakbondsoverleg op 7 januari 2025.
Decreet lokaal bestuur en het bestuursdecreet
Arbeidsovereenkomstenwet
wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten
Raadsbesluit van 9 april 2024 inzake Rechtspositieregeling: goedkeuring aanpassingen aan bijlage 1 (bijzondere selectievoorwaarden) en 3 (selectiecommissie -examenprogramma)
Art.1: De wijzigingen aan de rechtspositieregeling bijlage 1 en 3 goed te keuren met directe ingang.
Art.2: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid, conform de bepalingen vervat in het decreet lokaal bestuur.
De gemeenten dragen op lokaal niveau bij tot het welzijn van de burgers. Hierbij kunnen de gemeenten alle initiatieven nemen in het kader van aangelegenheden van gemeentelijk belang die bijdragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied. Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van deze aangelegenheden van gemeentelijk belang. Zo beslist de gemeenteraad in het kader van het budget over de opportuniteit om een bepaalde overheidsopdracht uit te voeren, inbegrepen de wijze van gunnen en de voorwaarden waarbinnen een gunning zal worden
In het kader van de vlotte werking kan de gemeenteraad bij reglement bepaalde bevoegdheden toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen (art 41 DLB).
Een eerste delegatie betreft wat onder het begrip 'dagelijks bestuur' inzake overheidsopdrachten moet worden verstaan. De opdrachten van dagelijks bestuur kunnen aan het college van burgemeester en schepenen worden toegewezen en het college kan de wijze van gunnen vastleggen en de voorwaarden waarbinnen een gunning zal worden toegekend.
Een tweede delegatie betreft de opdrachten die nominatief in het vastgestelde budget zijn opgenomen en de gemeenteraad de wijzen van gunnen en de voorwaarden niet heeft vastgelegd. In dag geval is het college van burgemeester en schepenen bevoegd om deze voorwaarden vast te leggen. De gemeenteraad legt ook in het kader van het budget de vermoedelijke kostprijs vast en verhoogt indien nodig achteraf de kredieten in het budget voor de financiering van de overheidsopdracht. Het college van burgemeester en schepenen blijft bevoegd voor het eigenlijke voeren van de gunningsprocedure en de uitvoering van de overheidsopdrachten.
Het college van burgemeester en schepenen is ook bevoegd om:
Thans worden in onze gemeente onder het begrip 'dagelijks bestuur' het volgende begrepen:
De bedragen van €67.000 en €7500 waren gebaseerd op drempelbedragen overheidsopdrachten die ondertussen al stevig gewijzigd zijn.
De €67.000 was het drempelbedrag voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking en staat momenteel op €143.000 .
De €7.500 was het bedrag voor de aanvaarde factuur. Dat is ondertussen €30.000 .
Het is ook zo dat er een enorme prijsstijging van materialen, diensten, personeelskosten opgetreden is (soms 30%).
Een aanpassing is gewenst, maar er wordt voorgesteld om niet op te trekken tot €143.000 maar wel tot €85.000 exclusief btw.
Wat de vrijstelling van visumverplichting betreft, wordt voorgesteld om dit op €7.500 te houden.
Deze invulling omtrent het begrip 'dagelijks bestuur' dient niet noodzakelijk een definitieve keuze te zijn aangezien de gemeenteraad steeds de mogelijkheid heeft om haar beslissing desgevallend bij te sturen, in functie van tussentijdse evaluaties van de efficiëntie van de genomen opties.
Voor wat de invulling van de begrippen dagelijks personeelsbeheer en vrijstellingen voor het af te leveren visum door de financieel directeur: deze kunnen behouden blijven tijdens de huidige legislatuur.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en dewelke kunnen gedelegeerd worden aan het college van burgemeester en schepenen.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid art 326 en volgende betreffende het bestuurlijk toezicht op de gemeenten.
De wet betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen van 29 juli 1991, en latere wijzigingen.
Het decreet betreffende de openbaarheid van bestuur van 26 maart 2004.
De wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016.
De wet betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, van 16 februari 2017.
Het koninklijk besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken van 14 januari 2013, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren van 18 april 2017.
Het gemeenteraadsbesluit betreffende de goedkeuring van de begrippen dagelijks bestuur en dagelijks personeelsbeheer, uitzondering op het verplichte visum door de financieel beheerder van 8 september 2009 gewijzigd door de gemeenteraadsbesluiten betreffende de goedkeuring definitie van het begrip dagelijks bestuur van 15 december 2014 en 31 januari 2019.
Het voorstel van het college van burgemeester en schepenen om het grensbedrag kaderend in het begrip 'dagelijks bestuur' te houden op €67.000,00 exclusief btw.
Art.1: Onder het begrip 'dagelijks bestuur' conform art. 41 8° van het Decreet over het Lokaal Bestuur moet worden verstaan:
Het college van burgemeester en schepenen is conform art. 41 10° van het Decreet over het Lokaal Bestuur bevoegd voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de vaststelling van de voorwaarden van overheidsopdrachten, als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur zoals hierboven aangehaald.
Art.2: Conform het Decreet Lokaal Bestuur is de algemeen directeur bevoegd voor het dagelijkse personeelsbeheer. De hierna volgende vormen van individueel en collectief personeelsbeheer worden beschouwd als dagelijks personeelsbeheer:
a) Individueel personeelsbeheer:
b) Individuele toepassingen van de bepalingen met betrekking tot vorming en evaluatie en dergelijke
c) Toepassing van de lokale rechtspositieregeling
d) Collectief personeelsbeheer
e) Volgende opdrachten worden gedelegeerd aan de algemeen directeur:
Art.3: De financieel directeur oefent de controle, als volgt uit:
Art.4: Dit besluit treedt met onmiddellijke ingang in werking;
Art.5: Dit besluit is geldig tot zes maanden na de algehele vernieuwing van de gemeenteraad, behoudens opheffing of wijziging door de gemeenteraad;
Art.6: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Anzegem behaalde de titel van Faire (Trade) Gemeente in 2010 en is daarmee onafgebroken één van de momenteel 195 titel dragende gemeenten/steden in België.
Tweejaarlijks (nu tegen eind februari 2025) dient het lokaal bestuur en zijn betrokken burgers hun engagement voor eerlijke handel, lokale duurzame voeding en bewust consumeren te herbevestigen. Dit door het invullen van een Fair-O-Meter : een soort zelfevaluatie die het gemeenschappelijk streven voor een faire wereld 'meet' via bevragen van de eigen communicatie intern en naar de burger toe, van het eigen aankoopbeleid, van engagementsverklaringen van externe partners zoals winkels, horeca, scholen, verenigingen, ...
Nieuw bij het indienen van ons dossier is een expliciete resolutie vanuit het Gemeentebestuur waarbij zij zich engageren tot het implementeren van de vereiste criteria om zich Faire Gemeente te kunnen noemen. Er zijn 6 verplichte criteria en één next level om Faire Gemeente te worden en blijven, nl.
1. Anzegem geeft het goede voorbeeld in haar fair(trade) aankoopbeleid en communiceert naar zowel personeel als inwoners over de titel en de daarbij horende engagementen. 2. In winkels en horeca kunnen klanten lokale en duurzame fairtradeproducten kopen.
3. Ook scholen, verenigingen en lokale ondernemingen trekken de kaart van eerlijke handel en duurzaamheid.
4. Er worden regelmatig acties georganiseerd en gecommuniceerd over de engagementen van de Faire Gemeente.
5. Inwoners geven de lokale campagne mee vorm als lid van de trekkersgroep.
6. Lokale duurzame voeding wordt gepromoot en agro-ecologische projecten krijgen een duwtje in de rug.
7. Next level : De gemeente koppelt eerlijke handel aan andere thema's zoals fair bankieren, fair textiel, faire natuursteen en hergebruik van spullen.
Momenteel bestaat er lokaal een trekkersgroep (vooral vanuit wereldwinkel) en wordt lokaal ingezet op organisatie Faire Ronde en Week van de Fair Trade. Binnen wereldraad is er een aparte werkgroep rond fairtrade actief. Daarnaast zijn er contacten met een aantal winkels, horecazaken, scholen, verenigingen en lokale producenten ter promotie van eerlijke handel. De werkgroep zette zich ook in voor de postkaartenactie 'Ik verkies een faire gemeente' eind vorig najaar en zamelde maar liefst 380 ondertekende kaartjes in. Hiermee behoort Anzegem tot de 10 best scorende gemeenten/steden in Vlaanderen.
Elke titel dragende gemeente betaalt sinds een tweetal jaar een jaarlijkse bijdrage van €302,50 (incl 21¨btw). Hiermee wordt bijgedragen aan de uitbouw van een netwerk Faire Gemeenten en krijgen we toegang tot activiteiten en dienstverlening.
het lidmaatschap FAIRE GEMEENTE komt van 0160-00/6150040
decreet lokaal bestuur
Art.1: het engagement te nemen tot verder behoud en implementeren van de titel Faire Gemeente.
Dit vereist het opnemen van 6 verplichte criteria en één next level in de komende meerjarenplanning en op diverse beleidsdomeinen om Faire Gemeente te worden en blijven, nl.
1. Anzegem geeft het goede voorbeeld in haar fair(trade) aankoopbeleid en communiceert naar zowel personeel als inwoners over de titel en de daarbij horende engagementen. 2. In winkels en horeca kunnen klanten lokale en duurzame fairtradeproducten kopen.
3. Ook scholen, verenigingen en lokale ondernemingen trekken de kaart van eerlijke handel en duurzaamheid.
4. Er worden regelmatig acties georganiseerd en gecommuniceerd over de engagementen van de Faire Gemeente.
5. Inwoners geven de lokale campagne mee vorm als lid van de trekkersgroep.
6. Lokale duurzame voeding wordt gepromoot en agro-ecologische projecten krijgen een duwtje in de rug.
7. Next level : De gemeente koppelt eerlijke handel aan andere thema's zoals fair bankieren, fair textiel, faire natuursteen en hergebruik van spullen.
Art.2 : te voorzien in de jaarlijkse bijdrage van €250 (+ 21% btw) aan het Vlaamse netwerk Faire Gemeenten
Voor de aankoop van allerlei ICT-infrastructuur en bijbehorende diensten is het aangewezen om beroep te kunnen doen op de vertrouwde leverancier.
Recent werd via een aanbestedingsprocedure bij Cipal (divisie C-smart Aankoopcentrale) de raamovereenkomst ‘ICT infrastructuur en diensten’ (ref CSMRTINFRA23) aan de toeleverancier Dustin Belgium nv gegund. Dustin Belgium nv is toeleverancier van onder andere ICT infrastructuur en bijbehorende diensten, waarop wij op heden ook beroep doen.
Openbare besturen kunnen nu opnieuw intekenen en diensten afnemen.
Het is aangewezen om opnieuw in te stappen op deze raamovereenkomst om blijvend beroep te kunnen doen op deze vertrouwde leverancier.
De overeenkomst werd gesloten op 10 juli 2024 voor een periode van 4 jaar en kan eventueel tot twee keer met twaalf maanden worden verlengd, waardoor de totale looptijd op zes jaar kan komen. Er is echter geen afnameverplichting.
Wat houdt de nieuwe raamovereenkomst concreet in?
De raamovereenkomst omvat een uitgebreide reeks producten en diensten, waaronder personal devices, servers, netwerkapparatuur, beveiligingsapparatuur, kopieermachines en printers, multimedia, opslag en backup, telecomapparatuur, fraudepreventie en identiteitsverificatie en randapparatuur en benodigdheden.
Beste prijsgarantie
Dusitn Belgium nv biedt een 5-sterren beste prijsgarantie die één maand geldig is. Dit betekent concreet dat indien een afnemer binnen deze periode (30 dagen) een betere prijs vindt, dat Dustin Belgium nv haar prijs retroactief aanpast of de afnemer de overeenkomst kosteloos kan annuleren.
De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de aankoopcentrale gebruik maken waardoor zij krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2016 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Deelname aan de raamovereenkomst biedt administratieve, financiële en technische voordelen.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld toe te treden tot de raamovereenkomst.
Indien de komende jaren voor de aankoop van ICT infrastructuur en bijbehorende diensten beroep gedaan wordt op deze raamovereenkomst, kan dat aan sterke tarieven gezien een 5 sterren beste prijsgarantie wordt gegeven (een prijsgarantie die 30 dagen geldig is en indien binnen deze periode toch een betere prijs wordt gevonden, past Dustin Belgium nv haar prijs aan of kan de overeenkomst kosteloos worden geannuleerd, zodat de scherpste prijs voor de bestelling gegarandeerd wordt).
Het besluit van 8 september 2009, gewijzigd bij besluit van 15 december 2014 van de gemeenteraad en herbevestigd door de gemeenteraad d.d. 31 januari 2019, houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikels 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 8 september 2009 betreffende de definitie van het begrip ‘dagelijks bestuur’, gewijzigd bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 15 december 2014 en herbevestigd door de gemeenteraad d.d. 31 januari 2019, en de visumplichtige verrichtingen.
Art.1: Deelname aan de raamovereenkomst ‘ICT infrastructuur en diensten’- ref CSMRTINFRA23 van C-Smart gegund aan Dustin Belgium nv, voor de aankoop van ICT infrastructuur en bijbehorende diensten, voor een looptijd van 4 jaar (tot twee keer met twaalf maanden verlengbaar) en met ingang van 10 juli 2024, goed te keuren.
Art.2: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen bestuurlijk toezicht op de gemeenten.
Om ons zo goed als mogelijk te beschermen tegen cyberdreigingen stelt onze ICT dienst voor om de MDR Sophos (managed detection & response) aan te kopen voor een periode van 5 jaar . Dit is een Managed 24/7 Security Operation Center service. Een Security Operations Center (SOC), beschouw het als een centrum vanaf waar experts informatiebeveiliging onze endpoint- en server-omgeving 24/7 bewaken. Tegelijkertijd spoort men actief, analyseert en reageert men onmiddellijk op mogelijke cybersecurity-incidenten. In een SOC maakt het security team gebruik van een combinatie van technologische oplossingen en een reeks sterke processen. Men zet ook moderne technologie en AI oplossingen in ter ondersteuning.
Dit vakkundige team bestaat uit security-analisten, engineers en managers die toezicht houden op de security-activiteiten van onze systemen. Security problemen worden onmiddellijk (dag en nacht) aangepakt door hun incident response team. Men koppelt eveneens terug naar onze ICT dienst over de acuut genomen en/of de nodige geplande acties om cyberaanvallen buiten te houden.
Omdat zo'n Security Operations Center 24/7 zelf te organiseren vergt dit veel expertise, middelen en tijd en verder is dit ook wel een prijzig verhaal. Daarom besteden veel organisaties dit uit.
De gemeenteraad keurde in zitting van 12 maart 2019 deel te nemen aan het IT-raamcontract van stad Brugge (12 percelen), waaronder perceel 6 ‘Netwerk- en securityontwikkeling en ondersteuning’ gegund aan Realdolmen nv (nu Inetum Belgium nv), A. Vaucampslaan 42, 1654 Huizingen met Cevi, Bisdomplein 2 te 9000 Gent in onderaanneming.
Voor de gemeente Anzegem stelt onze toeleverancier Cevi de oplossing Sophos MDR voor als Managed SOC service.
Op vandaag nemen we via Cevi reeds veiligheidscomponenten zoals Antivirus voor endpoints en servers af. Dit zou kunnen aangevuld worden met hun 24/7 security MDR bewaking van onze toestellen. Als op dergelijk systeem kan ingestapt worden, wordt meteen ook voldaan aan de Europese NIS2 wetgeving.
NIS2 legt immers op dat we alle mogelijke maatregelen dienen te nemen om cyber incidenten te voorkomen, o.a.. dmv procesmatige monitoring van alle mogelijke logging omtrent.
Omliggende gemeenten kijken ook actief naar deze externe oplossingen. Stad Wervik, Waregem en Deerlijk zijn ondertussen op de voorgestelde Sophos MDR oplossing ingestapt.
De kostprijs bedraagt € 92.560,00 excl. btw of € 111.997,60 incl. 21% btw voor een periode van 5 jaar, met jaarlijkse facturatie.
Het nodige budget is voorzien onder jaarbudgetrekening exploitatie GBB_ICT/0119-10/6151010 (ICT-onderhoudscontracten).
De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de aankoopcentrale gebruik maken waardoor zij krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2016 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Afname van de raamovereenkomst biedt administratieve, financiële en technische voordelen.
Het nodige budget is voorzien onder jaarbudgetrekening exploitatie GBB_ICT/0119-10/6151010 (ICT-onderhoudscontracten).
Het besluit van 8 september 2009, gewijzigd bij besluit van 15 december 2014 van de gemeenteraad en herbevestigd door de gemeenteraad d.d. 31 januari 2019, houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikels 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 8 september 2009 betreffende de definitie van het begrip ‘dagelijks bestuur’, gewijzigd bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 15 december 2014 en herbevestigd door de gemeenteraad d.d. 31 januari 2019, en de visumplichtige verrichtingen.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 12 maart 2019 tot goedkeuring van deelname aan het IT-raamcontract van stad Brugge.
Art.1: De aankoop van Sophos MDR via het IT-raamcontract van stad Brugge – perceel 6 ‘Netwerk- en securityontwikkeling en ontwikkeling' voor een periode van 5 jaar goed te keuren.
Art.2: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen bestuurlijk toezicht op de gemeenten.
Conform het huishoudelijk reglement wordt de mogelijkheid geboden om schriftelijk en mondeling vragen te stellen. Mondelinge vragen worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. De vragen en de eventuele antwoorden net als de mededelingen worden opgenomen in het zittingsverslag.
kennis te nemen van de mededelingen en de schirftelijke/mondelinge vragen die gesteld worden. Deze worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. De vragen en de eventuele antwoorden net als de mededelingen worden opgenomen in het zittingsverslag.
De voorzitter sluit de zitting op 11/02/2025 om 20:58.
Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.
Namens Gemeenteraad,
Pauline Everaert
Waarnemend algemeen directeur
Jeremie Vaneeckhout
Voorzitter