Op 9 juli 2024 keurde de gemeenteraad de laatste versie van de algemene politieverordening (APV) goed waarbij de APV volledig werd geactualiseerd, dwz aangepast aan de huidige wetgeving en aan alle nieuwigheden in Anzegem. Deze actualisatie werd toen ook gevraagd vanuit de politiezone en het GAS-team Kortrijk om de APV (algemeen deel) uniform te maken voor de verschillende MIRA-gemeenten die GAS (gemeentelijke administratieve sancties) toepassen.
Het APV bestaat uit 3 delen:
1. Algemeen gedeelte: dit deel werd afgestemd met de overige MIRA-gemeenten die eveneens GAS toepassen. In verschillende voorafgaande vergaderingen werd een tekst opgemaakt die nu volledig dezelfde is voor wat betreft het algemeen deel voor de gemeenten Avelgem, Waregem en Zwevegem.
Dit maakt het heel wat makkelijker voor de politie, GAS-vaststellers en GAS-ambtenaren om inbreuken te kunnen vaststellen en sanctioneren.
2. Bijzonder gedeelte: Enkel regelgeving waarover geen consensus bekomen werd met de voormelde MIRA-gemeenten in het algemeen gedeelte, is opgenomen in het bijzonder gedeelte. Meestal gaat dit over zaken die een probleem vormen in de ene gemeente, maar dan weer niet in een andere gemeente.
3. Bijlagen: een 7-tal bijlagen zijn opgenomen om het document wat leesbaarder te maken.
Op 1 januari 2026 treedt het nieuwe afvalbeleid in werking. Om de APV af te stemmen op deze nieuwe context en werking, werden samen met IMOG de nodige aanpassingen uitgewerkt. Daarnaast werden een aantal wijzigingen en toevoegingen in de algemene politieverordening verwerkt, zoals afstemming op bovenlokale regelgeving, meer accurate terminologie (o.a. omtrent bevoegde overheid), het toevoegen van ontbrekende definities en administratieve rechtzettingen.
Het nieuwe lokaal materialenplan zorgt voor een nieuw afvalbeleid met nieuwe regels rond de inzameling en aanbieding van huishoudelijke afvalstoffen en bedrijfrestafval vergelijkbaar aan huishoudelijk afval. De voorwaarden voor de aanbieding bij de nieuwe inzameling van GF(t) afval is ook opgenomen in dit aangepaste APV. Ook de inzameling van textiel, glas, tuinafval,... werd meer geduid. Wanneer niet aan deze voorwaarden wordt voldaan, kan dit als sluikstort gesanctioneerd worden.
Concrete wijzigingen:
ALGEMEEN DEEL
BIJZONDER DEEL
De inwerkingtreding van de aanpassingen aan deze algemene politieverordening wordt voorzien op 1 januari 2026.
Nieuwe gemeentewet (nog niet opgeheven bepalingen)
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sanctie en latere wijzigingen;
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 9 juli 2024 met betrekking tot de algemene gemeentelijke politieverordening (APV): goedkeuring opheffing bestaande verordening en goedkeuring niet APV en bijlage met ingang van 1 augustus 2024, en latere wijzigingen.
Art.1: De huidige Algemene gemeentelijke politieverordening (APV), zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 9 juli 2024 en latere wijzigingen, wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2026.
Art.2: De nieuwe algemeen gemeentelijke politieverordening, zowel in het algemeen als het bijzonder deel, worden goedgekeurd zoals opgenomen in bijlage treedt in werking op 1 januari 2026.
Art.3: Alle overtredingen die geschieden na inwerkingtreding van deze politieverordening worden onderworpen aan de sancties van de huidige politieverordening;
Art.4: Onderhavige politieverordening wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 286 van het decreet lokaal bestuur;
Art.5: Een afschrift van onderhavige politieverordening wordt toegestuurd aan de bestendige deputatie van de provincieraad, de procureur des Konings, de griffier van de rechtbank van eerste aanleg te Kortrijk, de griffier van de politierechtbank van Kortrijk, aan de sanctionerende ambtenaren, de bemiddelingsambtenaar, de korpschef van de PZ MIRA en aan voorzitter van het politiecollege;
Art.6: deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid cf.de regels zoals vervat in het Decreet Lokaal Bestuur.