De voorzitter opent de zitting op 08/06/2021 om 19:03.
De zitting werd na punt 5.1 geschorst om de OCMW-raad te openen ter behandeling van punt 1.1. De gemeenteraad werd vervolgens hervat vanaf punt 5.2.
De gemeenteraad keurde in zitting van 12 mei 2020 de afsprakennota van Leiedal m.b.t. de projectregie voor de site Escolys goed. Leiedal werd daarmee aangesteld om de gemeente te ondersteunen, onder andere om te komen tot de projectomschrijving voor de invulling van de site Escolys.
Leiedal zal een toelichting geven m.b.t. de stand van zaken van het traject m.b.t. de ruimtelijke invulling.
Gemeenteraadsbeslissing 12 mei 2020: Goedkeuren afsprakennota Leiedal m.b.t. projectregie Escolys
Art.1: kennis te nemen van de toelichting door Intercommunale Leiedal over de stand van zaken m.b.t. de ruimtelijke invulling van de site Escolys.
De fysieke vergaderingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn kunnen omwille van de openbare gezondheid plaatsvinden achter gesloten deuren. Deze beslissing behoort tot de bevoegdheid van de burgemeester (artikels 134, §1 en artikel 135, §2 Nieuwe Gemeentewet). Hij moet die beslissing voldoende motiveren. In dat geval moet de fysieke gemeenteraad achter gesloten deuren gelivestreamd worden zodat de openbaarheid verzekerd is. De webtoepassing van de gemeente communiceert hoe pers en publiek de vergadering kunnen volgen via de audiovisuele livestream.
Dezelfde afsprakennota zoals ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van 11 mei 2021, kan voor de vergadering van de raad van 8 juni 2021 opnieuw bevestigd worden.
Voorwaarden voor de zaal blijven:
- de zaal moet goed verwarmd kunnen worden
- er moet voldoende verlichting en verluchting mogelijk zijn.
- sanitair dichtbij
- opstellen circulatieplan
- akoestisch in orde
De vergadering gaat door in besloten zitting maar er wordt voorzien in audio- en video-livestream.
Voor wat de raadsleden betreft: het hygiëneprotocol moet gevolgd worden als volgt:
raadsleden dragen tijdens de volledige zitting een mondmasker
looplijnen en -richtingen om de vergaderlocatie binnen en buiten te gaan.
als de raad eindigt of geschorst wordt, wordt voldoende discipline aan de dag gelegd om niet allemaal terzelfdertijd de zaal te verlaten.
In het belang van de veiligheid en gezondheid van de aanwezigen heeft de burgemeester beslist om de duur van de vergadering tot het minimaal noodzakelijke te beperken.
Volgende zaken worden bijgevolg opgenomen in de afsprakennota:
De voorzitter zal tussenkomen indien de raadsleden zich hieraan niet houden maar er wordt van uitgegaan dat de raadsleden - zich bewust zijnde van de ernst van de situatie - voldoende verantwoordelijkheidszin aan de dag zullen leggen om hogervermelde richtlijnen grondig op te volgen.
De gemeenteraad dient zijn akkoord met deze werkwijze te geven.
Decreet Lokaal Bestuur
MB van 28 oktober 2020
MB van 1 november 2020
verslag Overlegcomité 24 maart 2021
MB 27 april 2021
Gemeenteraadsbesluit van 11 juni 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad
Gemeenteraadsbesluit van 12 november 2019 houdende aanpassing huishoudelijk reglement gemeenteraad
Besluit van de burgemeester van 14 april 2020 strekkende tot het organiseren van de gemeente- en OCMW-raden tijdens de duur van de federale fase van het rampenplan (in het kader van de coronacrisis) in besloten vergadering in OC Ansold.
Besluit van de burgemeester van 4 mei 2020 strekkende tot het organiseren van de gemeente- en OCMW-raden en de raadscommissies tijdens de duur van de federale fase van het rampenplan ( in het kader van de coronacrisis) in besloten vergadering in OC Ansold en/of De Linde.
Besluit van de waarnemend burgemeester van 24 augustus 2020 strekkende tot het goedkeuren van maatregelen voor de praktische organisatie van de vergaderingen van de lokale bestuurlijke organen met ingang van 1 september 2020
Besluit van de burgemeester van 10 september 2020 strekkende tot het goedkeuren van maatregelen voor de praktische organisatie van de vergaderingen van de lokale bestuurlijke organen met ingang van 1 september 2020
Besluit van de burgemeester van 30 september 2020 strekkende tot het goedkeuren van maatregelen voor de praktische organisatie van de vergaderingen van de lokale bestuurlijke organen met ingang van 1 september 2020
Besluit van de burgemeester van 3 november 2020 strekkende tot het goedkeuren van maatregelen voor de praktische organisatie van de vergaderingen van de lokale bestuurlijke organen met ingang van 23 november 2020
Art.1: de afsprakennota zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 11 mei ll. wordt herbevestigd. Deze afsprakennota bevat afwijkende bepalingen t.a.v. het goedgekeurde huishoudelijk reglement, en wordt daarom ter goedkeuring voorgelegd. De nota geldt voor de verdere duur van de maatregelen afgekondigd tijdens de federale fase van het crisisbeheer (in het kader van de coronacrisis).
AFSPRAKENNOTA ORGANISATIE GEMEENTE- & OCMW-RAAD - RAADSCOMMISSIES
FYSIEKE BIJEENKOMST
BESLOTEN VERGADERING
1. Algemene info en richtlijnen
1.1. Duur en reikwijdte
Tijdens de verdere duur federale fase van het crisisbeheer (i.k.v. coronacrisis) zijn de zittingen van de gemeente- en OCMW-raad of van de raadscommissies besloten maar er wordt wel livestream voorzien (zowel video als audio).
Rekening houdende met de maatregelen (MB 28 oktober en 1 november 2020) die vanaf 2 november 2020 geldig zijn, zullen de eerstvolgende bijeenkomsten van de raden voortaan in de gemeentelijke culturele infrastructuur of in één van de lokalen/zalen van het gemeentelijk gebouw Escolys doorgaan doch in besloten vergadering.
1.2. Voorbereiding van de zitting
De toelichtingsnota evenals de ontwerpbesluiten worden ter beschikking gesteld van de raadsleden, en dit via e-mail acht dagen vóór de zitting. Uiteraard kan elk dossier - digitaal en met alle bijlagen - volledig teruggevonden worden op e-notulen. De papieren toelichtingsnota/ontwerpnotulen worden niet meer aan huis bezorgd.
De papieren dossiers liggen ook vanaf de dag na de oproeping ter inzage en kunnen mits voorafgaandelijke afspraak geraadpleegd worden. Een papieren kopie van de toelichtingsnota/ontwerpbesluiten kan telefonisch gereserveerd worden en op afspraak afgehaald aan het onthaal hoofdgemeentehuis.
Wie technische vragen heeft over een bepaald dossier, kan deze tijdens de periode waarin de dossiers ter inzage zijn, uiteraard steeds per e-mail stellen aan de algemeen directeur die hierop zo snel mogelijk een antwoord zal verschaffen, eveneens per e-mail.
2. Verloop van de zitting
Locatie: een zaal uit de gemeentelijke culturele infrastructuur voor de gemeente- en OCMW-raden die aan volgende voorwaarden voldoet:
De vergadering gaat door in besloten zitting maar er wordt voorzien in audio- en video-livestream.
Aanvang: 19u
Het verloop is zoals voorzien in het huishoudelijk reglement. Er zal geluidsversterking voorzien worden. Er is wifi aanwezig in de zaal zodat de raadsleden op e-notulen kunnen om de raad digitaal te volgen.
Voor wat de raadsleden betreft: het hygiëneprotocol moet gevolgd worden als volgt:
raadsleden dragen tijdens de volledige zitting een mondmasker
looplijnen en -richtingen om de vergaderlocatie binnen en buiten te gaan.
als de raad eindigt of geschorst wordt, wordt voldoende discipline aan de dag gelegd om niet allemaal terzelfdertijd de zaal te verlaten.
In het belang van de veiligheid en gezondheid van de aanwezigen is het de bedoeling om de duur van de vergadering tot het minimaal noodzakelijke te beperken.
Daarom:
De voorzitter zal tussenkomen indien de raadsleden zich hieraan niet houden maar er wordt van uitgegaan dat de raadsleden - zich bewust zijnde van de ernst van de situatie - voldoende verantwoordelijkheidszin aan de dag zullen leggen om hogervermelde richtlijnen grondig op te volgen.
3. Verslag van de zitting
Er wordt voorzien in een audio-opname zodat deze achteraf en zoals voorzien in het huishoudelijk reglement kan beluisterd worden door de bevolking via de website. Er wordt livestreaming voorzien.
- notulenverslag: De notulen van de vergaderingen van de raad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat is gegeven aan de punten waarover de raad geen beslissing heeft genomen. Ze maken melding van alle beslissingen en het resultaat van de stemmingen. Behalve bij geheime stemming, vermelden de notulen hoe elk lid gestemd heeft. Van die laatste verplichting kan worden afgeweken voor beslissingen die genomen zijn met unanimiteit. Ook de amendementen en de stemmingen hierover worden in het notulenverslag opgenomen.
--> dus zoals opgenomen in het goedgekeurde huishoudelijk reglement, d.i. geen wijziging.
- zittingsverslag: De zittingsverslagen van de vergaderingen van de raad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden.
De regel is dus dat de audio-opname het zittingsverslag vormt. Het is belangrijk dat elk raadslid uitdrukkelijk het woord vraagt en krijgt van de voorzitter (dit voor de opname).
Mocht achteraf blijken dat de audio-opname niet voorhanden blijkt te zijn of ontoereikend is (wegens technische redenen en omwille van het feit dat de wissel van zaal praktische problemen geeft), dan zal het zittingsverslag een geschreven verslag zijn dat een beknopte weergave van de tussenkomsten van de raadsleden bevat. Dit verslag wordt dan op de website van Anzegem geplaatst ipv het audioverslag. Dit is dus geen woordelijke weergave van de tussenkomsten van de raadsleden, maar een beknopte samenvatting.
Art.3: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van het administratief toezicht, conform de regels zoals vervat in het decreet lokaal bestuur.
Art.1: De notulen- en zittingsverslag van van de OCMW-raad van 11 mei 2021 eenparig goed te keuren.
De gemeente Anzegem is aangesloten bij TMVW ov en onderschreef de statuten.
Gelet op de oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering van TMVW ov voor 18 juni 2021, waarin de agenda werd meegedeeld:
8. Varia en mededelingen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de aangeduide gemeentelijke vertegenwoordiger een mandaat te verlenen strekkende tot het goedkeuren van deze agendapunten.
Decreet Lokaal Bestuur
de goedgekeurde statuten van TMVW - ov
de gemeenteraadsbeslissing van 31 januari 2019 houden aanstelling van een effectief en plaatsvervangend gemeentelijk vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van TMVW - ov
Art.1: goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de algemene jaarvergadering TMVW ov van 18 juni 2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
8. Varia en mededelingen.
Art.2. De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene jaarvergadering van TMVW ov vastgesteld op 18 juni 2021, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Art. 3. Een afschrift van dit besluit zal :
gestuurd worden.
In de Stientjesstraat wordt er binnenkort een nieuwe verkaveling gerealiseerd. Er worden hierin twee nieuwe straten aangelegd die elk een naam behoeven.
Het advies van de culturele raad werd - op vraag van het college - al ingewonnen. Dit advies bevat een aantal voorstellen en motivaties.
Het college stelt voor om de namen Vinkenhouterf en Speldoornerf te weerhouden evenals de motivatie die in het advies vermeld is:
Vinkenhouterf: de naam 'Vinkenhout' wordt reeds gebruikt voor de verbindingsweg tussen de Stientjesstraat en de Klokketuin en Vichtsesteenweg. De naam verwijst naar de populaire vinkensport.
Speldoornerf: De wijk of gehucht waar de verkaveling komt, had de naam Speldoorn. De naam wordt op heden nog gebruikt voor een gemeentelijk ontmoetingscentrum dat wellicht binnenkort verkocht wordt.
De procedure schrijft nog een openbaar onderzoek voor evenals de communicatie van het princiepsbesluit van de gemeenteraad naar de culturele raad.
Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen en gewijzigd door het decreet van 29 november 2002;
Decreet Lokaal Bestuur
Art.1: de volgende benaming toe te kennen aan de nieuw te realiseren wegen doorheen de nieuwe verkaveling aan de Stientjesstraat: Speldoornerf en Vinkenhouterf. (zie plan in bijlage)
Art.2: Dit voorstel van nieuwe straatnaam wordt voor advies overgemaakt aan de gemeentelijke Raad voor Cultuur en een lokale heemkundige kring.
Art.3: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het decreet lokaal bestuur.
Op 30 januari 2019 werd voor het schepencollege een toelichting gegeven rond het kazerneringsproject. Het gegeven van collectieve investering in kazernes via de hulpverleningszone en de principes errond werden uitgelegd. Toen werd er ook concreet ingegaan op het project die de gemeente Anzegem samen met Deerlijk reeds hadden gerealiseerd nl. kazerne Belgiek. Toen werd er nog uitgegaan van ramingsbedragen en dit moest er nog in detail worden bekeken aan de hand van de facturen die de gemeente Anzegem betaalde in dit project. Ondertussen werd het kazerneringsovereenkomst goedgekeurd op de zoneraad van 18 december 2020, na goedkeuring op de diverse gemeenteraden, waaronder de gemeenteraad van Anzegem op 16 december 2020.
De kazerne Belgiek behoort tot de cat 1 projecten nl. een site bestaande uit constructies op en met grond, waarbij de gemeente Anzegem is opgetreden als bouwheer (gedeeld met Deerlijk) waarbij binnen de gemeente door de uitoefening van de aan Fluvia verleende call-optie nu de voorbereidingen gebeuren voor het eigendomsoverdragend opstalrecht ten voordele van Fluvia met betrekking tot de constructies. In de berekeningen werd steeds uitgegaan van een bedrag voor de gemeente Anzegem van om en bij 1,770 mio euro. Dit was een ramingsbedrag. In dit ramingsbedrag was blijkbaar ook de grondwaarde opgenomen. De grond blijft echter eigendom van de gemeenten. Voor de opmaak van de opstalakte werden bij de gemeente Anzegem alle details (facturen van de constructies) opgevraagd. Voor Kazerne Belgiek geldt een prijs van 1.289.876,76 euro exclusief btw (270.874,12 euro) voor Anzegem, i.e. de kostprijs, exclusief btw, van de oprichting van de kazerne.
Detail in overzicht : zie bijlage
Over deze transactie is btw verschuldigd door de gemeenten aan de Belgische Staat over de volledige maatstaf van heffing uiterlijk binnen één maand na tijdstip van de notariële bevestiging van het opstalrecht. D.w.z. dat de gemeenten de btw over de volledige aankoopprijs dienen aan te geven (via indiening aangifte 104.5. in drievoud) en in principe dienen te betalen aan de Belgische Staat. Echter, in dezelfde aangifte zullen de gemeenten de btw door hen betaald over de kosten van de oprichting in aftrek kunnen brengen, waardoor dit op vlak van btw een neutraal verhaal wordt. De werkwijze en de afhandeling hiervan werd toegelicht aan de financieel directeur. Het tax advisory team van Deloitte zal de gemeente hierin begeleiden. De kost hiervoor wordt ten laste genomen door Fluvia. Tussen de gemeenten en Fluvia is verder onderling overeengekomen om zowel de aankoopprijs als de btw ((270.874,12 euro of 21% over de door de gemeente Anzegem betaalde facturen of 1 560 750,88 euro in totaal) in schijven af te betalen. De eerste 2 schijven zullen betaald worden uiterlijk bij de notariële akte. De andere schijven in de volgende jaren volgens planning : gemeente 2021 2022 2023 2024 2025 totaal Anzegem 520.250,28 260.125,15 260.125,15 260.125,15 260.125,15 1.560.750,88.
In zitting van 16 december 2020 keurde de gemeenteraad de kaderovereenkomst goed inzake de kazerne-infrastructuur tussen Fluvia enerzijds en verschillende steden en gemeenten, waaronder Deerlijk en Anzegem, anderzijds.
De zoneraad van HVZ Fluvia keurde in zitting van 24 april 2021 de opstalovereenkomst goed tussen HVZ Fluvia en de gemeente Deerlijk / gemeente Anzegem aangaande de kazerne 'Belgiek'. Het betreft een uitvoering van bovenvermelde kaderovereenkomst (met bijlagen).
Dit ontwerp van opstalovereenkomst ligt voor aan de gemeenteraad. Het ontwerp van akte werd opgesteld door Liesbet DEGROOTE, geassocieerd notaris te Kortrijk, tweede kanton, die haar ambt uitoefent in de besloten vennootschap 'Notariskantoor Liesbet Degroote / Bruno Raes', met zetel te 8500 Kortrijk, Beneluxpark 13.
Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2020 strekkende tot de goedkeuring van de kaderovereenkomst en bijlagen in het kader van het Collectieve Investeringstraject en Kazerneringsproject in samenwerking met Hulpverleningszone Fluvia.
de opstalovereenkomst tussen HVZ Fluvia enerzijds en de gemeente Deerlijk en de gemeente Anzegem anderzijds, aangaande de kazerne 'Belgiek,' goed te keuren.
De gemeenteraad besliste d.d. 12 juli 2016 om het deelgemeentehuis Kaster, Bevrijdingslaan 94, 8572 Kaster, principieel te verkopen.
De gemeenteraad besliste d.d. 13 december 2016 tot goedkeuring van de ontwerpakte voor de openbare verkoop van het deelgemeentehuis Kaster.
Er werd geen enkel bod ontvangen bij de openbare verkoop dat in de buurt kwam van de instelprijs.
N.a.v. vragen van potentiële kopers wordt er voorgesteld het deelgemeentehuis Kaster te verkopen met inbegrip van de berging.
Er werd een schattingsverslag d.d. 18 februari 2021 opgemaakt door landmeter-expert Bart Degezelle, Molendreef 33, 8570 Anzegem, voor verkoop met inbegrip van de berging.
De schattingsprijs bedraagt € 112.500.
Er werd een lastenkohier Biddit (ref. BC-2190424-01) opgemaakt door notarissen Ignace Demeulemeester en Niels Debakker, Statiestraat 10, 8570 Anzegem.
Er wordt voorgesteld de minimumverkoopprijs in te stellen op de schattingsprijs.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 12 juli 2016 om het deelgemeentehuis Kaster, Bevrijdingslaan 94, 8572 Kaster, principieel te verkopen.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 13 december 2016 tot goedkeuring van de ontwerpakte voor de openbare verkoop van het deelgemeentehuis Kaster.
Art. 1: het lastenkohier Biddit (ref. BC-2190424-01) opgemaakt door notarissen Ignace Demeulemeester en Niels Debakker, Statiestraat 10, 8570 Anzegem, voor de openbare verkoop via Biddit van deelgemeentehuis Kaster goed te keuren. De minimumverkoopprijs bedraagt € 112.500.
Art. 2: kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Er wordt voorgesteld de gemeentelijke loods De Arena, Klijtberg 6-8, te verkopen via de elektronische openbare procedure (Biddit.be).
Er werd een schattingsverslag d.d. 12 november 2019 opgemaakt door landmeter-expert Linus Demeulemeester, Holstraat 50, 8570 Anzegem. De schattingsprijs bedraagt € 1.020.408.
Er werd een lastenkohier Biddit opgemaakt door notarissen Ignace Demeulemeester en Niels Debakker, Statiestraat 10, 8570 Anzegem.
Er wordt voorgesteld de minimumverkoopprijs in te stellen op de schattingsprijs.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Art. 1: het lastenkohier Biddit opgemaakt door notarissen Ignace Demeulemeester en Niels Debakker, Statiestraat 10, 8570 Anzegem, voor de openbare verkoop via Biddit van de loods De Arena. De minimumverkoopprijs bedraagt € 1.020.408.
Art. 2: kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Er wordt voorgesteld de woning in de Beukenhofstraat 45 te verkopen via de elektronische openbare procedure (Biddit.be).
Er werd een schattingsverslag d.d. 9 november 2019 opgemaakt door landmeter-expert Linus Demeulemeester, Holstraat 50, 8570 Anzegem. De schattingsprijs bedraagt € 180.000.
Er werd een lastenkohier Biddit opgemaakt door notarissen Ignace Demeulemeester en Niels Debakker, Statiestraat 10, 8570 Anzegem.
Aangezien dergelijke woningen gegeerd zijn op de immobiliënmarkt, wordt er voorgesteld de minimumverkoopprijs in te stellen op € 200.000.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Art. 1: het lastenkohier Biddit opgemaakt door notarissen Ignace Demeulemeester en Niels Debakker, Statiestraat 10, 8570 Anzegem, voor de openbare verkoop via Biddit van de woning gelegen in de Beukenhofstraat 45 goed te keuren. De minimumverkoopprijs bedraagt € 200.000.
Art. 2: kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Sedert 20 maart 1995 worden compostvaten verkocht op de recyclageparken. Deze compostvaten worden aangekocht bij IMOG en verkocht tegen dezelfde prijs. Regelmatig veranderen de modellen en prijzen. Er is nu terug een wijziging in model en prijs. Het voorgaande model dat werd aangekocht bij IMOG en verkocht op de recyclageparken kostte 25 euro. Het nieuwe model kost momenteel 27 euro. Hierdoor dient het retributiereglement opnieuw aangepast te worden.
Artikel 170 § 4 van de grondwet;
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen.
De gemeenteraadsbeslissing van 20 maart 1995 waarin de verkoopprijs voor de bevolking van de compostvaten vastgesteld wordt op 500 bef/vat (omgerekend € 12,39/vat) en latere wijzigingen;
Art.1: Het algemeen gemeentelijk retributiereglement met onmiddellijke ingang aan te passen als volgt:
Onder punt 6 Milieu en Afval - compostvaten (wijziging geel gemarkeerd): De compostvaten worden aan de bevolking te koop aangeboden tegen een retributie van € 17,00 voor het oude model, vanaf 1 april 2018 worden de compostvaten, nieuw model, aan de bevolking te koop aangeboden tegen een retributie van € 25 € 27 per compostvat;
Art.2: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere uitvoering en organisatie van deze beslissing;
Art.3: Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 tot en met 288 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Art.4: De toezichthoudende overheid wordt van de bekendmaking van dit reglement op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De dienst Toerisme werkte een zomeraanbod uit onder de noemer 'beleef de zomer in Anzegem'.
Op 3 juli stelt een lokaal fruitbedrijf zijn boomgaard open om er te genieten van een picknick. De picknick wordt vooraf samengesteld door de dienst Toerisme samen met enkele lokale handelaars. Nadien wordt er voor de ingeschrevenen een knooppuntenwandeling voorzien, startende aan de Dolageweg.
Op 17 juli kan er ingeschreven worden voor een gegidste wandeling langs het Kasselrijbeekpad . Nadien volgt er een bezoek aan een lokale brouwerij waar er kennis kan gemaakt worden met hun bieren. Afsluiten gebeurt met een bierproeverij.
Op 23 juli, 31 juli en 11 augustus wordt de boerenlandschapsroute gefietst samen met een vrijwilliger. Hij leert de deelnemers het landschap zien en beleven. Waarom is het landschap zoals het is? Waarom ziet de Leievallei er anders uit dan de Scheldevallei?
Het zomeraanbod afsluiten gebeurt op zaterdag 28 augustus. Op de laatste zaterdag van augustus staat een fietstocht langs 3 landbouwbedrijven ingepland. Er kan kennis gemaakt worden met verschillende landbouwbedrijven:
Voor sommige van deze activiteiten moet er inschrijvingsgeld betaald worden. Hiervoor wordt er een toegankelijke, gezinsvriendelijke prijssetting voorgesteld.
Decreet Lokaal Bestuur
Art. 1: De tarieven voor de zomerinitiatieven 2021 van Dienst Toerisme goed te keuren als volgt:
- Picknick lokaal fruitteeltbedrijf: € 20 (box voor volwassenen) / € 12 (kinderbox) / € 12 aperobox (2 personen)
- Wandeling Vichte + bezoek brouwerij: € 7,50 / persoon (volwassenen en kinderen)
- Boerenlandschapsroute: gratis
- Landbouwfietstocht: € 5 / persoon (volwassenen en kinderen)
Deze prijzen worden goedgekeurd met onmiddellijke ingang.
Jaarlijks wordt een geïntegreerde rekening voor gemeente en OCMW opgemaakt die moet worden vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het jaar waarop de rekening betrekking heeft. Het komt de gemeenteraad toe haar deel deel van de jaarrekening vast te stellen.
De jaarrekening 2020 en bijhorende documentatie werden opgemaakt en ingediend door de algemeen en financieel directeur. De jaarrekening bestaat uit de beleidsevaluatie, de financiële nota en een toelichting. De documentatie werd opgenomen in een aparte bundel.
De beleidsevaluatie van de jaarrekening geeft het beleid weer dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn gedurende het boekjaar hebben gevoerd en evalueert de beleidsdoelstellingen en de mate waarin ze zijn bereikt.
De financiële nota van de jaarrekening geeft de financiële gevolgen van het gevoerde beleid weer.
De toelichting van de jaarrekening bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. Ze bevat minstens informatie over de schulden en de financiële risico's.
De jaarrekening werd door de raadscommissie Algemene Zaken en Financiën besproken in haar vergadering van 1 juni 2021.
In een apart document 'Terugblik op 2020 in cijfers' wordt gerapporteerd over de blikvangers van het jaar.
De rapportering met betrekking tot de organisatiebeheersing bevat de acties die ondernomen werden om de vooropgestelde risico's in het plan organisatiebeheersing 2020-2025 aan te pakken.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- & beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC);
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- & beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC).
Het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2019 tot vaststelling van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen' deel gemeente;
Het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2019 betreffende de integrale goedkeuring, incl deel OCMW, van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen';
Het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2020 betreffende de goedkeuring van het plan organisatiebeheersing 2020-2025.
Art.1: Het deel van de gemeente in de jaarrekening 2020 wordt vastgesteld;
Het budgettaire resultaat 2020 wordt vastgesteld met volgende eindcijfers:
JAARREKENING 2020 | MEERJARENPLAN | |
EXPLOITATIESALDO | 5.663.977 | 3.900.221 |
Ontvangsten | 23.004.682 | 22.903.828 |
Uitgaven | 17.340.705 | 19.003.607 |
INVESTERINGSSALDO | -13.426.232 | -20.441.567 |
Ontvangsten | 1.430.483 |
1.813.967 |
Uitgaven | 14.856.715 | 22.255.534 |
SALDO EXPLOITATIE EN INVESTERINGEN | -7.762.255 | -16.541.346 |
FINANCIERINGSSALDO | 8.886.494 | 9.065.427 |
Ontvangsten | 11.640.998 | 11.972.519 |
Uitgaven | 2.754.504 | 2.907.092 |
BUDGETTAIR RESULTAAT VAN HET BOEKJAAR |
1.124.240 | -7.475.919 |
Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 13.560.718 | 13.560.718 |
GECUMULEERD BUDGETTAIR RESULTAAT | 14.684.958 | 6.084.800 |
BESCHIKBAAR BUDGETTAIR RESULTAAT | 14.684.958 | 6.084.800 |
AUTOFINANCIERINGSMARGE | 3.504.452 | 1.653.892 |
Art.2: De balans (per 31 december 2020) wordt vastgesteld met volgende eindcijfers:
ACTIVA | 97.581.419 | PASSIVA | 97.581.419 |
Vlottende activa | 20.254.747 | Schulden | 27.907.307 |
Vaste activa | 77.326.672 | Nettoactief | 69.674.112 |
Art.3: De staat van opbrengsten en kosten vast te stellen met volgende eindcijfers:
KOSTEN | 20.517.041 | OPBRENGSTEN | 23.582.078 |
Operationele kosten | 20.212.908 | Operationele opbrengsten | 22.684.736 |
Financiële kosten | 304.132 | Financiële opbrengsten | 897.342 |
Overschot van het boekjaar | 3.065.037 | ||
Operationeel overschot | 2.471.828 | ||
Financieel overschot | 593.210 |
Art.4: Kennis te nemen van het verslag 'Terugblik op 2020 in cijfers' waarin gerapporteerd over de blikvangers van het jaar.
Art.5: Kennis te nemen van de rapportering met betrekking tot de ondernomen acties in het kader van de organisatiebeheersing;
Art.6: De toezichthoudende overheid wordt van de bekendmaking van dit besluit op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen;
Art.7: Dit besluit wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente overeenkomst artikel 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Jaarlijks wordt een geïntegreerde rekening voor gemeente en OCMW opgemaakt die moet worden vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het jaar waarop de rekening betrekking heeft. Het komt de gemeenteraad toe om het deel van de jaarrekening, vastgesteld door de OCMW-raad, goed te keuren. Door die goedkeuring wordt de jaarrekening in zijn geheel definitief vastgesteld.
De jaarrekening 2020 en bijhorende documentatie werden opgemaakt en ingediend door de algemeen en financieel directeur. De jaarrekening bestaat uit de beleidsevaluatie, de financiële nota en een toelichting. De documentatie werd opgenomen in een aparte bundel.
De beleidsevaluatie van de jaarrekening geeft het beleid weer dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn gedurende het boekjaar hebben gevoerd en evalueert de beleidsdoelstellingen en de mate waarin ze zijn bereikt.
De financiële nota van de jaarrekening geeft de financiële gevolgen van het gevoerde beleid weer.
De toelichting van de jaarrekening bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. Ze bevat minstens informatie over de schulden en de financiële risico's.
De jaarrekening werd door de raadscommissie Algemene Zaken en Financiën besproken in haar vergadering van 1 juni 2021.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- & beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC);
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- & beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC).
Het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2019 betreffende de integrale goedkeuring, incl deel OCMW, van het meerjarenplan 2020-2025 'Anzegem morgen'.
Art.1: De jaarrekening 2020, voor wat betreft het deel vastgesteld door de OCMW-raad, goed te keuren. Door deze goedkeuring is de jaarrekening 2020 in zijn geheel vastgesteld.
Het budgettaire resultaat 2020 wordt vastgesteld met volgende eindcijfers:
JAARREKENING 2020 | MEERJARENPLAN | |
EXPLOITATIESALDO | 5.663.977 | 3.900.221 |
Ontvangsten | 23.004.682 | 22.903.828 |
Uitgaven | 17.340.705 | 19.003.607 |
INVESTERINGSSALDO | -13.426.232 | -20.441.567 |
Ontvangsten | 1.430.483 |
1.813.967 |
Uitgaven | 14.856.715 | 22.255.534 |
SALDO EXPLOITATIE EN INVESTERINGEN | -7.762.255 | -16.541.346 |
FINANCIERINGSSALDO | 8.886.494 | 9.065.427 |
Ontvangsten | 11.640.998 | 11.972.519 |
Uitgaven | 2.754.504 | 2.907.092 |
BUDGETTAIR RESULTAAT VAN HET BOEKJAAR |
1.124.240 | -7.475.919 |
Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 13.560.718 | 13.560.718 |
GECUMULEERD BUDGETTAIR RESULTAAT | 14.684.958 | 6.084.800 |
BESCHIKBAAR BUDGETTAIR RESULTAAT | 14.684.958 | 6.084.800 |
AUTOFINANCIERINGSMARGE | 3.504.452 | 1.653.892 |
Art.2: De balans (per 31 december 2020) wordt vastgesteld met volgende eindcijfers:
ACTIVA | 97.581.419 | PASSIVA | 97.581.419 |
Vlottende activa | 20.254.747 | Schulden | 27.907.307 |
Vaste activa | 77.326.672 | Nettoactief | 69.674.112 |
Art.3: De staat van opbrengsten en kosten vast te stellen met volgende eindcijfers:
KOSTEN | 20.517.041 | OPBRENGSTEN | 23.582.078 |
Operationele kosten | 20.212.908 | Operationele opbrengsten | 22.684.736 |
Financiële kosten | 304.132 | Financiële opbrengsten | 897.342 |
Overschot van het boekjaar | 3.065.037 | ||
Operationeel overschot | 2.471.828 | ||
Financieel overschot | 593.210 |
Art.4: De jaarrekening 2020 wordt overgemaakt in digitale vorm aan de Vlaamse Regering overeenkomstig artikel 250 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen;
Art.5: De toezichthoudende overheid wordt van de bekendmaking van dit besluit op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen;
Art.6: Dit besluit wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente overeenkomst artikel 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De betoelaging van de gemeentelijke adviesraden impliceert dat hun werkingsverslag/financieel verslag wordt voorgelegd op het ogenblik dat de gemeenterekening in de gemeenteraad wordt behandeld.
Volgende adviesraden leggen daarom dit verslag ter goedkeuring voor:
a. cultuurraad
b. jeugdraad
c; sportraad
d. loka
e. wereldraad
f. gezins- en welzijnsraad
g. seniorenraad
De cultuurraad sloot het dienstjaar 2020 af met een positief saldo van € 13.190,95 Het financieel verslag werd gunstig geadviseerd in de algemene vergadering van 19 mei 2021.
De jeugdraad sloot het dienstjaar 2020 af met een positief saldo van €22.484,93 . Het financieel verslag werd gunstig geadviseerd in de algemene vergadering van 28 maart 2021
De sportraad sloot het dienstjaar 2020 af met een positief saldo van € 3.500,34 . Het financieel verslag werd gunstig geadviseerd in de algemene vergadering van 12 mei 2021.
LOKA sloot het dienstjaar 2020 af met een positief saldo van € 233,62 Het financieel verslag werd gunstig geadviseerd in de algemene vergadering van 22 april 2021.
De wereldraad sloot het dienstjaar 2020 af met een positief saldo van € 6.821,78 .Het financieel verslag werd gunstig geadviseerd in de algemene vergadering van 22 maart 2021.
De gezins- en welzijnsraad sloot het dienstjaar 2020 af met een positief saldo van € 10.123,66. Het financieel verslag werd gunstig geadviseerd in de algemene vergadering van 27 mei 2021.
De seniorenraad sloot het dienstjaar 2020 af met een positief saldo van € 8937,73. Het financieel verslag werd gunstig geadviseerd in de algemene vergadering van 31 mei 2021.
Decreet Lokaal Bestuur
De gemeenteraadsbeslissing van 5 februari 1996 houdende goedkeuring van het procedurereglement voor betoelaging van gemeentelijke adviesraden
Art.1: de financiële verslagen 2020 van de respectieve adviesraden, met name cultuurraad, jeugdraad, sportraad, Loka, wereldraad, gezins-en welzijnsraad en seniorenraad goed te keuren.
Cultuurraad:
INKOMSTEN |
€ |
UITGAVEN |
€ |
|
|
|
|
Toelage gemeentebestuur |
22.450 |
Uit te betalen toelagen 2020 |
|
|
|
Basis- en werkingstoelagen & huurtoelagen |
15.104,07 |
|
|
|
|
Saldo vorig dienstjaar |
11.041,16 |
|
|
Inkomsten uit eigen activiteiten |
|
Uitgaven voor eigen activiteiten |
|
Orde van de Piro |
- |
Orde van de Piro |
208,80 |
Diversen |
- |
Bank- en portkosten, algemene onkosten dagelijkse werking |
160,50 |
Viering cultuurtrofee |
140 |
Viering cultuurtrofee |
3457,48 |
Erfgoeddag |
- |
Erfgoeddag |
88,45 |
Tentoonstelling Van Eyck |
1000 |
Tentoonstelling Van Eyck |
1665 |
Week van de Piro |
- |
Week van de Piro |
755,91 |
|
|
|
|
TOTAAL AAN INKOMSTEN |
34631,16 |
TOTAAL AAN UITGAVEN |
21440,21 |
|
|
|
|
Saldo dienstjaar 2020 |
13190.95 |
|
|
Jeugdraad:
JAARPLAN JEUGD 2020 | ||||||||
Inkomsten | Uitgaven | |||||||
Toelage gemeente: €39.100 | ||||||||
€ 39.100,00 | ||||||||
€ 29.760 | Ondersteuning jeugdwerkinitiatieven | € 27.008,40 | ||||||
Starttoelage | ||||||||
€ 8.720,00 | Werkingstoelage | € 8.720,00 | ||||||
€ 2.480,00 | Lokalensubsidie | € 2.480,00 | ||||||
€ 2.000,00 | Kadervorming | € 1.703,75 | ||||||
€ 1.250,00 | Kampvervoer materiaal | € 1.294,65 | ||||||
Enkel indien starttoelage en toelage voor kinderen met een beperking niet uitbetaald worden | ||||||||
2416,00 van security | € 1.740,00 | Kampvervoer personen | € 4.156,00 | |||||
€ 500,00 | Kilometerheffing | € 500,00 | ||||||
€ 3.720,00 | Jeugdvakantie | € 3.720,00 | ||||||
€ 750,00 | Culturele manifestatie | € 250,00 | ||||||
Subsidie voor kinderen en jongeren met beperking | ||||||||
€ 6.600,00 | Security subsidie | € 4.184,00 | ||||||
€ 1.000,00 | Jeugdbrandweer | € 0,00 | ||||||
€ 1.000,00 | Jeugdhuis | € 0,00 | ||||||
€ 2.762,24 | Werkingskosten Jeugdraad | € 2.374,30 | ||||||
Administratie (bankkosten) | € 76,38 | |||||||
Vergaderingen | € 59,76 | |||||||
Aankoop materiaal werking raad | € 795,16 | |||||||
Verplaatsingskosten | ||||||||
€ 1.443,00 | Geldlening Chiro Anzegem | € 1.443,00 | ||||||
€ 1.319,24 | Overschot Jeugdhuis | € 0,00 | ||||||
€ 317,90 | Infobeleid | € 3.411,97 | ||||||
Vorming + nieuwjaarsreceptie jeugd | € 3.411,97 | |||||||
€ 217,00 | Projecten | € 3.249,12 | ||||||
Jongerencultuur | € 630,26 | |||||||
€ 217,00 | Kleuterdorp | € 760,14 | ||||||
Supersplash | € 0,00 | |||||||
Dag van de Jeugdbeweging | € 1.504,12 | |||||||
Ontspanningsactiviteit | € 354,60 | |||||||
Stuurgroepactiviteit | € 0,00 | |||||||
Pretpark +12 | € 0,00 | |||||||
Totaal inkomsten* | € 42.397,14 | Totaal uitgaven* | € 36.043,79 | |||||
overschot 2019 | € 16.131,58 | Totaal 2020: | € 6.353,35 | |||||
overschot 2020 | € 22.484,93 | |||||||
Sportraad:
INKOMSTEN |
€ |
UITGAVEN |
€ |
|
|
|
|
|
|
Toelage gemeentebestuur en saldo overdracht |
8.822,04 |
Uitbetaalde toelagen 2020 |
4.000 |
|
Saldo overdracht vorig dienstjaar 2019 |
1.822,04 |
Toelage aan sportverenigingen met infrastructuur in eigen beheer |
4.000 |
|
Werkingstoelage sportraad |
7.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Inkomsten uit eigen activiteiten |
300,00 |
Uitgaven voor eigen activiteiten |
1.621,70 |
|
Inkomsten huldiging sportlaureaten |
300 |
Huldiging sportlaureaten |
1429,05 |
|
Snoepertjestocht: deelnamegelden en bar |
0 |
Snoepertjestocht |
0 |
|
Dwars door Anzegem |
0 |
Dwars door Anzegem |
0 |
|
Schoolsport |
|
Schoolsportactiviteiten en seniorenactiviteiten |
51,75 |
|
|
|
Vorming |
0 |
|
|
|
Bestuur sportraad, materiaal en ondersteuning clubs |
105,80 |
|
|
|
Algemene promotie |
0 |
|
|
|
Bankkosten |
35,10 |
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
Totaal INKOMSTEN |
9.122,04 |
Totaal UITGAVEN |
5.621,70 |
|
|
|
|
|
|
Saldo dienstjaar 2020 |
3.500,34 |
|
|
Gezins- en welzijnsraad:
JAARREKENING GEZINS- EN WELZIJNSRAAD 2020 |
|||
INKOMSTEN |
|
UITGAVEN |
|
toelage gemeentebestuur |
€ 10.000,00 |
toelagen socio-culturele verenigingen |
€ 5.000,00 |
saldo 2019 |
€ 7.927,63 |
|
|
|
|
|
|
inkomsten raad |
|
uitgaven raad |
|
|
|
Tournée Minérale (workshop) |
€ 332,50 |
|
|
steun Kom op tegen Kanker (Grootste Lichtpunt tegen Kanker) |
€ 100,00 |
|
|
kerstmaaltijden kwetsbare gezinnen |
€ 2.339,99 |
|
|
werkingskosten raad |
|
|
|
bankkosten |
€ 27,00 |
|
|
vergaderingen |
€ 4,48 |
Totaal= |
€ 17.927,63 |
Totaal = |
€ 7.803,97 |
Saldo 2020 |
€ 10.123,66 |
Loka:
INKOMSTEN | UITGAVEN | ||||
toelage gemeentebestuur | € 2 500,00 | Uit te betalen toelagen 2020 | € 0,00 | ||
saldo 2019 | € 51,44 | ||||
Inkomsten uit eigen activiteiten | € 0,00 | Uitgaven voor eigen activiteiten (zie onderstaand overzicht) | € 2 317,82 | ||
vorming | mama-cafe | € 302,56 | |||
week van de opvoeding | € 169,01 | ||||
vorming onthaalouders | € 799,01 | ||||
werkingskosten | administratie | € 51,31 | |||
vergaderingen | € 60,60 | ||||
werkingskosten | € 77,35 | ||||
speel-o-theek | aankoop opberggerief | € 407,64 | |||
aankopen nieuwe spelen | € 450,34 | ||||
Totaal aan inkomsten | € 2 551,44 | TOTAAL | € 2 317,82 | ||
SALDO over te dragen naar 2021 | € 233,62 |
Wereldraad:
INKOMSTEN |
€ |
UITGAVEN |
€ |
|
|
|
|
Toelage gemeentebestuur |
6000 |
Toelagen verenigingen |
250 (WW) |
Saldo vorig dienstjaar |
3.569,91 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Inkomsten uit eigen activiteiten |
|
Uitgaven voor eigen activiteiten |
|
|
|
|
|
|
|
Bank- en portkosten, algemene onkosten dagelijkse werking |
42,90 268,64 |
|
|
Geschenk Isabelle |
76,79 |
|
|
Bijdrage KABA |
1000 |
|
|
11.11.11.actie 2020 inwonersaantal €0,05 affichewedstrijd St V. |
740,55 369,25 |
TOTAAL AAN INKOMSTEN |
9.569,91 |
TOTAAL AAN UITGAVEN |
2748,13 |
|
|
|
|
Saldo dienstjaar 2020 |
6821,78 |
|
|
Seniorenraad:
INKOMSTEN | UITGAVEN | ||
toelage gemeente | € 29 500.00 | toelagen seniorenverenigingen | € 4 000.00 |
saldo 2019 | € 2 531.19 | ||
inkomsten raad | uitgaven raad | ||
activiteiten | € 3 903.50 | activiteiten(3) en oes plekke (2) (*) | € 10 136.82 |
actie 85-plus/thuis en in WZC e | € 4 781.05 | ||
en actie 80 tot 84-jarigen | |||
corona-acties senioren thuis en WZC | € 4 462.85 | ||
uitpas/omruilvoordelen | € 4.83 | ||
werkingskosten raad | |||
materiaal | € 178.93 | ||
administratie | € 3 385.88 | ||
bankkosten | € 27.00 | ||
vergaderingen | € 19.60 | ||
Totaal= | € 35 934.69 | Totaal = | € 26 996.96 |
Saldo 2020 | € 8 937.73 | ||
(*) voorschot uitgestelde activiteit 2020 inbegrepen |
Sedert 1 september 2013 organiseert het gemeentebestuur zelf de niet erkende, gemelde opvang in de plaatselijke basisscholen.
Om de samenwerking tussen de verschillende partners vast te leggen werd een convenant en een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt.
Het convenant, met als partners de gemeente en de inrichtende machten van de plaatselijke basisscholen, bepaalt de overkoepelende modaliteiten.
De samenwerkingsovereenkomst, met als partners de gemeente en de directies van de plaatselijke basisscholen, heeft een meer concrete invulling van de samenwerking en de organisatie van een niet erkende opvanglocatie in de scholen zelf.
De huidige samenwerkingsovereenkomst en het convenant eindigen op 30 juni 2021.
Convenant
Er wordt voorgesteld om een nieuw convenant op te maken met opnieuw een duurtijd van 1 jaar: van 1 juli 2021 tot en met 30 juni 2022.
In dit nieuw convenant wordt een artikel toegevoegd:
Het convenant of een aanpassing van het convenant wordt telkens ter advies voorgelegd aan de algemene vergadering van het Lokaal Overleg Kinderopvang, ter kennisname voorgelegd aan de algemene vergadering van de gezins-en welzijnsraad, aan de inrichtende machten van betrokken basisscholen en aan het Bonanza-overleg en ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Samenwerkingsovereenkomst
Er wordt voorgesteld om een nieuwe samenwerkingsovereenkomst op te maken met duurtijd van 1 jaar: van 1 juli 2021 tot en met 30 juni 2022.
In de huidige samenwerkingsovereenkomst werd vastgelegd dat de lonen van het schoolpersoneel dat ingezet wordt in de niet-erkende opvanglocaties voor 100% gesubsidieerd worden door het gemeentebestuur voor de effectief gepresteerde uren in de opvanglocaties, maar met een maximum van 21 euro per ingezet schoolpersoneel per gepresteerd uur in de opvang. Indien het personeelslid ziek is, wordt voor het personeelslid, tijdens de periode van gewaarborgd loon, deze subsidie betaald.
Het maximum bedrag van 21 euro is niet meer voor alle ingezet schoolpersoneel toereikend. Voorstel om in de nieuwe samenwerkingsovereenkomst het maximumbedrag te verhogen met 1 euro.
In de nieuwe samenwerkingsovereenkomst wordt een extra artikel toegevoegd:
De samenwerkingsovereenkomst of een aanpassing van de samenwerkingsovereenkomst wordt telkens ter advies voorgelegd aan de algemene vergadering van het Lokaal Overleg Kinderopvang, ter kennisname voorgelegd aan de algemene vergadering van de gezins-en welzijnsraad en aan het Bonanza-overleg en ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad
Aanvulling samenwerkingsovereenkomst
Er wordt voorgesteld om de vernieuwde aanvulling van de samenwerkingsovereenkomst op te maken voor een duurtijd van 1 jaar: van 1 juli 2021 tot en met 30 juni 2022.
In de aanvulling van de samenwerkingsovereenkomst wordt een extra artikel toegevoegd:
De aanvulling van de samenwerkingsovereenkomst of een aanpassing van de aanvulling samenwerkingsovereenkomst wordt telkens ter advies voorgelegd aan de algemene vergadering van het Lokaal Overleg Kinderopvang, ter kennisname voorgelegd aan de algemene vergadering van de gezins-en welzijnsraad en aan het Bonanza-overleg en ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad
Extra kostprijs: subsidie ingezet schoolpersoneel in de niet-erkende opvanglocaties: volledige loonkost (met max 22 euro) per ingezet schoolpersoneel per gepresteerd uur. Momenteel: volledige loonkost (met max 21 euro) per ingezet schoolpersoneel per gepresteerd uur.
Subsidie huur: 1000 euro/jaar voor het gebruik van de opvangruimte in de school. Voor het gebruik van de opvangruimte in VBS Anzegem op woensdagmiddag: 500 euro/jaar
Inkomsten: 3000 euro/jaar per actieve opvanglocatie
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het Besluit van de Vlaamse regering van 16 mei 2014 houdende de voorwaarden voor erkenning en attest van toezicht en het kwaliteitsbeleid voor buitenschoolse gezinsopvang en groepsopvang.
De raadsbesluit van 12 mei 2020 houdende het convenant en de samenwerkingsovereenkomst gemeentebestuur, inrichtende machten Anzegemse basisscholen en de Anzegemse basisscholen inzake organisatie gemelde opvang in de plaatselijke basisscholen. (Bijlage 10)
Art. 1: Het convenant tussen het gemeentebestuur en de inrichtende machten van de basisscholen goed te keuren zoals in bijlage 2 bij deze beslissing
Art. 2: De samenwerkingsovereenkomst tussen het gemeentebestuur en de Anzegemse basisscholen goed te keuren zoals bijlage 4 bij deze beslissing
Art. 3: De bijlage van de samenwerkingsovereenkomst tussen het gemeentebestuur en de Anzegemse basisscholen goed te keuren zoals bijlage 6 bij deze beslissing
Art. 4: Kennis te geven van dit besluit volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
In de fase van de COVID-19-crisis waarin we ons momenteel bevinden, is een cruciale rol weggelegd voor contactonderzoek en bronopsporing.
• Bij contactonderzoek wordt gezocht met wie een besmet iemand nauw contact heeft gehad. Hier is de snelheid van de contacttracing belangrijk. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk mensen te bereiken die in contact zijn gekomen met besmette personen. Zij krijgen advies over hoe ze zich kunnen beschermen en welke maatregelen ze kunnen nemen om anderen te beschermen. Dat vermijdt een mogelijke (nieuwe) toename van het aantal patiënten.
• Bij bronopsporing wordt gezocht van wie de besmette persoon zelf de besmetting heeft opgelopen. Bronopsporing heeft als voordeel dat heel gericht kan gezocht worden waar de besmettingen vandaan komen en de lokale besturen als beleidsmakers heel gericht maatregelen (preventie, sensibilisering, handhaving) kunnen nemen.
Op 13 november 2020 heeft de Vlaamse Regering de contouren voor preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine-coaching en lokaal contactonderzoek door lokale besturen tot 31 maart 2021 uitgewerkt, met een bijhorende subsidie.
Op 23 april 2021 heeft de Vlaamse Regering het door het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 vastgestelde financieringsmodel verlengd voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021 voor de bronopsporing en voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021 voor het contactonderzoek.
Omwille van dezelfde motieven als voor de verlenging door het bovenvermelde besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021 en omwille van de kennis waarover we vandaag beschikken, de vaccinatiecampagne die vermoedelijk nog tot het najaar zal duren, de huidige besmettingsgraad, de evolutie van de ziekenhuisopnames en overlijdens, de verschillende virusvarianten en aankomende versoepelingen is het risico op lokale opflakkeringen nog steeds zeer reëel en de noodzaak om snel te kunnen opsporen blijvend. Daarom werd het door het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 vastgestelde en door het bovenvermelde besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021 verlengde financieringsmodel nogmaals verlengd door het besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei 2021 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
Partijen zijn een verlenging van de samenwerkingsovereenkomst tot en met 31 augustus 2021 overeenkomstig artikel 10, 2°/1 van het besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken, overeengekomen, onder gelijke voorwaarden en bepalingen als opgenomen in de op 11 december 2020 ondertekende samenwerkingsovereenkomst.
Wat de aard van de engagementen betreft, kunnen lokale besturen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van datum kiezen tussen de volgende opties:
• Optie 1: inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching
• Optie 2: inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing, quarantainecoaching én aanvullend lokaal contactonderzoek.
De lokale besturen werken in al deze opdrachten ondersteunend en/of aanvullend op de werking van de COVID-19-teams binnen de zorgraden alsook op de werking van de centrale contactcenters.
De gemeenten die inzetten op optie 1 (preventie, sensibilisering, bronopsporing, analyse van clusters, quarantaine-coaching en aandacht voor kwetsbare personen of groepen) krijgen een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner per maand voor een periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021.
De gemeenten die inzetten op optie 2 (voorgaande engagementen optie 1 + aanvullend lokaal contactonderzoek) krijgen voorgaande forfaitaire subsidie en daarnaast nog een variabele subsidie van 40 euro per afgehandeld ticket/werkorder van een nieuwe indexpatiënt en 20 euro per afgehandeld ticket/werkorder van hoog risicopatiënten voor een periode van 1 april 2021 tot 31 mei 2021.
Via W13 zet de gemeente reeds sedert 1 november 2020 in op de engagementen zoals deze bedoeld zijn in optie 2. Samen met de andere lokale besturen die zich verenigd hebben in W13, wil de gemeente dit engagement verlengen.
Het optreden van W13 gebeurt binnen al deze engagementen met inachtneming van de bescherming van de privacy van de burgers, zoals onder meer gewaarborgd door de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
Het decreet van 29 mei 2020 tot organisatie van de meldingsplicht en het contactonderzoek in het kader van COVID-19 en het uitvoeringsbesluit van 12 juni 2020, voorzien dat de taken zoals opgelegd in artikel 44 van het preventiedecreet, meer bepaald het tegengaan van de verspreiding van infecties, uitgevoerd zal worden door een samenwerkingsverband dat een contactcentrum opricht dat belast wordt met opdrachten van opsporing en begeleiding van personen met een bevestigde of vermoedelijke diagnose van COVID-19, of van personen die mogelijk een risicodragend contact hebben gehad met een persoon die besmet is met COVID-19 of die vermoedelijk besmet is met COVID-19. Met voornoemde doelstelling kan W13 dan ook in naam en voor rekening van de gemeente als verwerker voor het Agentschap Zorg en Gezondheid optreden en kunnen ze rechtstreeks toegang hebben tot de databank Sciensano – gegevensdatabank.
W13 zorgt samen met de gemeenten die zich hierin hebben verenigd, voor de nodige capaciteit en middelen om dit engagement kwaliteitsvol op te nemen. Voor de inzet van medewerkers in functie van het lokale contactonderzoek wordt voorzien in de nodige technische opleiding en aansturing (door Smals vzw en het consortium Opsporing).
De afspraken in verband met de aard en de uitvoering van de complementaire engagementen (incl. contactonderzoek) werden formeel vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst tussen het Agentschap Zorg en Gezondheid en W13, deze worden nu verlengd via het addendum in bijlage.
Deze complementaire engagementen doen geen afbreuk aan de engagementen die door W13 in de bestrijding van de coronapandemie reeds opgenomen worden. Integendeel, ze zijn bedoeld om deze werking nog te versterken.
Door huidig besluit kunnen de complementaire engagementen in naam en voor rekening van de gemeente worden opgenomen door W13.
De uitvoering ervan zal dus gebeuren door W13.
De bewoording van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 laat echter niet toe dat de subsidies worden aangevraagd vanuit de regiowerking. De gemeenten moeten deze subsidies zelf aanvragen.
Tussen de gemeenten die zich verenigd hebben in W13 wordt dan ook volgende overeenkomst gemaakt :
De gemeenten die zich verenigd hebben in W13 gaan ermee akkoord dat omwille van de bepalingen in het besluit, de forfaitaire alsook variabele subsidie van de gemeente wordt opgevraagd door de stad Kortrijk en vervolgens wordt doorgestort aan W13.
Algemene basisbevoegdheid: Artikel 40, §1 Decreet Lokaal Bestuur
Besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei 2021 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken
Art. 1: kennis te nemen van het besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei 2021 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken, evenals van het voorgelegde addendum.
Art. 2: Het collegebesluit van 26 mei 2021 in bijlage te bekrachtigen en aldus het addendum, afgesloten door W13 met het Agentschap Zorg en Gezondheid houdende het opnemen van complementaire engagementen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken, goed te keuren.
Art.3: mandaat te geven aan W13 om in haar naam en voor haar rekening het addendum te ondertekenen en de engagementen verder op te nemen.
Art. 4: de gemeente Kortrijk te mandateren om zowel de variabele als de forfaitaire subsidie in naam van de gemeente aan te vragen bij het agentschap Binnenlands Bestuur, en door te storten aan het samenwerkingsverband W13.
Art. 5: Een voor eensluidend verklaard uittreksel van deze beslissing wordt overgemaakt aan W13.
3 schilderijen van Firmin Colardyn werden aangeboden, zonder verdere verplichtingen, door een particuliere schenker.
Schilderij 1: Doek: 60 x 90 cm.
Met kader: 79 x 108 cm.
Schilderij 2: Doek: 44,50 x 59,50 cm
Met kader: 58,50 x 73,50 cm.
Schilderij 3: Doek: 43,50 x 58,50 cm.
Met kader: 61 x 76 cm.
Na overleg van plaats en tijdstip kunnen de schilderijen gemakkelijk tot in Anzegem geraken door de schenker.
Decreet Lokaal Bestuur
Schenking schilderijen van Firmin Colardyn, 2021/CBS/1385
Art. 1: over te gaan tot de definitieve aanvaarding van de schenking van de werken van Firmin Colardyn door een particuliere schenker.
Art. 2: deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur.
In het kader van de realisatie van onze gelijkblijvende doelstellingen rond cultuurbeleid, is het de taak van de lokale overheid om zoveel mogelijk inwoners aan kunst en cultuur te laten participeren op basis van een grote diversiteit in het aanbod en een evenwichtige spreiding over het grondgebied. Na de moeilijke coronaperiode wordt in de cultuursector stilaan de draad van het "normale" leven terug opgenomen, en wordt ook in GC De Zinnen , net zoals dat in alle ons omliggende centra van de regio het geval is, een nieuw seizoen klaargestoomd. Het Gemeenschapscentrum ontwikkelt ieder jaar een voorstel van programmatie, in casu 2021-2022, en koppelt daar ook een voorstel van ticketprijzen en kortingformules aan; Het voorliggend voorstel is inzake geraamde uitkoopsommen en bijhorende technische onkosten voor de respectieve producties analoog aan de voorgaande werkjaren. Net zoals de voorbije seizoenen wordt nauwlettend toegezien op de financiën , ondanks de stijging in uitkoopsommen, technische kosten over de voorbije jaren heen... en proberen we een aantrekkelijk aanbod te verwezenlijken. Merk op dat we meer dan vroeger bewust opteren voor een aantal weliswaar duurdere maar bekendere namen als "kapstok" om ons abonnement aan op te hangen, maar dat we hiertegenover het aanbod aan producties in aantal beperken om het budgettaire evenwicht te behouden.
Normaliter worden ook zoveel mogelijk partners gezocht via onze lokale verenigingen. Omwille van de coronacrisis zijn de meeste bestuursploegen nog niet samengekomen en konden we hen nog niet officieel bevragen omtrent een mogelijke samenwerking, maar het ligt wel in de bedoeling om hen ook dit nieuwe seizoen eventueel op basis van afspraken die korter in de tijd dienen gemaakt, alsnog zoveel mogelijk te betrekken.
In de nasleep van de coronacrisis worden een aantal voorstellingen die in de loop van het vorige seizoen dienden afgelast, hernomen, in navolging van onze contractvoorwaarden en ook op uitdrukkelijk verzoek van de sector om die niet helemaal te ontwrichten.
Voor de bekendmaking van dit seizoensaanbod wordt gebruik gemaakt van aangepaste publicitaire kanalen en zullen we veiligheidshalve pas in de tweede helft van augustus effectief in verkoop gaan.
Decreet Lokaal Bestuur
Art. 1: onderstaande principes voor de opmaak van de seizoensprogrammatie 2021-2022 ( met bijhorende raming van uitkoopsommen en technische onkosten), evenals de bijhorende ticketprijsbepaling, kortingformules en samenwerkingsverbanden en de noodzakelijke publicitaire ondersteuning ( zoals in de respectieve rubrieken van de bijlage toegelicht) voor dit seizoensaanbod goed te keuren.
NIEUW SEIZOEN NAJAAR 2021: AVONDVULLENDE VOORSTELLINGEN: 13.125
25 september: Thank God I’m a country girl – Barbara Dex - € 2.250 – ticketprijs €14
12 november: Zwaar leven – Amelie Albrecht – volwaardige voorstelling ipv try-out - € 1350 – ticketprijs € 10 ( eenheidsprijs)
30 november: Mouchette - Anemone Valcke, Wouter Bruneel e.a. ( tekst Arne Sierens ) - € 3250 – ticketprijs €12 ( eenheidsprijs)
11 december – Ode aan Wim Decraene – Roel Vanderstukken, Neeka, Bert Verbeke, Esther Van Hees, Ramses De Craene - €6275 – ticketprijs €22 – partner Cc De Schakel
NIEUW SEIZOEN VOORJAAR 2022: AVONDVULLENDE VOORSTELLINGEN: 12.900
15 januari: Die Verdammte Spielerei - € 2950 - ticketprijs €17 ( eenheidsprijs)
24 februari: Onderland – Warre Borgmans, Michael Pas, Clara Cleymans, Dimitri Leue e.a; - € 3.950 – ticketprijs € 16- partner Cc Spikkerelle Avelgem
4 maart: Mankracht – Steven Goegebeur - € 1500 – ticketprijs € 12
24 maart: The Mountain Rocks – Alpin Drums - € 4500 – ticketprijs - € 18 – partner OC d’Iefte Deerlijk
NIEUW SEIZOEN FAMILIEVOORSTELLINGEN 2021-2022: 6300
21 november: Kinderkunstendag – partner jeugddienst – gezamenlijk beschikbaar budget ingecalculeerd in specifiek actiepunt 1.3.4 aanvullend aanbod voor de jeugd – gratis toegankelijk
+ bijkomende familievoorstelling raming €1500
28 november: AiAiAi – FroeFroe ( 3+) - € 950
13 februari: Curiosa – Theater De Spiegel ( 3 ma tot 3 jaar) ( 2 voorstellingen/dag) - € 1850 – partner Cc De Schakel
Normaliter nog 1 extra voorstelling ingepland, bij voorkeur alternatieve, kleinschalige setting – raming uitkoopsom € 2000
NIEUW SEIZOEN BUITENBEENTJES EN SENIORENVOORSTELLINGEN SEIZOEN 21-22: 4550
Project Streuvelsevocatie: regionaal samenwerkingsverband naar aanleiding van 150ste geboorteverjaardag Stijn Streuvels – financiering binnen budget voor reguliere werking ( € 2500 ) & bijdrage cultuurraad & subsidie Erfgoed Zuidwest & subsidie bovenlokale cultuurprojecten vanuit Vlaanderen - ticketprijzen worden bepaald door en doorgestort naar de regionale projectgroep ( naar analogie met een productie buitenshuis)- Evocatie in Anzegem zelf staat ingepland op zaterdag 16 oktober
13 december: Boudewijn, le roi triste - € 1200 – ticketprijs € 12 – partner SAR
28 maart: 70 jaar Verminnen – Johan Verminnen - €2150 – ticketprijs € 12 – partner SAR
23 april : Heen en Terug – Tim Oelbrandt - €1200 – ticketprijs €10 ( eenheidsprijs) ( locatieproject Tiegem)
Voor de voorstellingen buitenshuis dienen we enkel tickets te verkopen en betalen we achteraf de verkochte tickets aan het organiserende centrum terug; Verder hebben wij hieraan geen kosten maar kunnen we onze abonnees wel een ruimer aanbod aanbieden zonder extra financiële engagementen van onzentwege. De ticketprijs hiervoor wordt autonoom door het organiserende centrum bepaald en wij nemen die integraal over.
VOORSTEL PRODUCTIES BUITENSHUIS SEIZOEN 2021-2022
16 en 17 september: Try-out Wouter Deprez – OC d’ Iefte Deerlijk
29 oktober – Sportman II- Ruben Van Gucht– OC d’Iefte Deerlijk
17 februari – Casco theatertour Brihang – CC De Schakel
5 mei – Kommil Foo & BJO- Spikkerelle Avelgem
Hieraan wordt nog één familievoorstelling toegevoegd in Cc De Schakel Waregem
SCHOOLVOORSTELLINGEN SEIZOEN 2021-2022
Ticketprijs lager onderwijs €6 / ticketprijs secundair onderwijs € 7 . Alle leerlingen van alle scholen uit zowel lager als middelbaar onderwijs krijgen de kans om éénmaal per jaar een professionele voorstelling bij te wonen aangepast aan hun leeftijd met bijhorende educatieve omkadering. Hiervoor wordt ook in het nodige busvervoer voorzien en dat is inbegrepen in deze prijs.
BEPALING TICKETPRIJZEN
Voor de ticketprijzen hanteren we volgende formule:
Standaardprijs = prijs die je zonder korting voor een ticket betaalt
Eenheidsprijs= prijs waarop geen enkele korting kan worden toegestaan ( vb. omwille van de verplichtingen in de contractovereenkomst, of omdat we al een uitzonderlijk toegankelijke prijs hanteren )
Vanaf 3 verschillende avond- of matineevoorstellingen in het eigen GC geldt een abonnementskorting van € 2 op de standaardprijs. Abonneekortingen zijn niet cumuleerbaar met anderen kortingen.Als abonnee kan je een seizoen lang van de korting genieten, ook voor bijkomende voorstellingen.
Andere toegepaste prijzen/ kortingformules :
- korting voor senioren op de standaardprijs voor losse tickets van zowel eigen avond- als matineevoorstellingen: € 1
- familieaanbod:– eenheidsprijs voor deze voorstellingen = € 8 ( zijn erop gericht om gezinnen met kinderen tegen een betaalbare prijs met diverse kunstvormen te laten kennismaken) Uitzonderlijke korting € 1 voor leden gezinsbond op spaarkaart ( als tegenprestatie voor de voorstellingen waar er wordt gebruik gemaakt van regionale en/of nationale gezinsbondpromotiekanalen)
- Jongerentarief ( -26 jaar) voor alle avond- en matineevoorstellingen in eigen gemeenschapscentrum : € 11 ( behalve voor eenheidsprijzen )
-Familievoorstellingen of voorstellingen met een eenheidsprijs laten niet toe een abonneekorting op de vermelde ticketprijs toe te staan maar kunnen wel aan het totaal aantal voorstellingen van het keuze- abonnement worden toegevoegd
-Groepskorting: €1 op de standaardprijs voor groepen vanaf 10 personen
Reducties zijn niet onderling cumuleerbaar
- schoolvoorstellingen: cfr. supra
- samenwerkingsformule met partners uit het verenigingsleven:
Op de kaartenverkoop : minimum 30 kaarten ( of meer) verkopen en daarvan komt ¼ van de standaardprijs aan de organisatie ten goede. Wie minder dan 30 kaarten verkoopt, krijgt geen percentage op de ticketprijs.
Baruitbating waarnemen op de avond van de voorstelling zelf ( winst tvv de organisatie). Recent is de samenwerking met de ouderraden voor de familievoorstellingen hieraan toegevoegd als volgt: baruitbating voor eigen rekening door de meewerkende organisaties en € 1 voor de vereniging op elke door hen verkochte kaart.
Naar aanleiding van de coronamaatregelen kunnen bovenvermelde samenwerkingsformules echter niet altijd worden toegepast ( vb. baruitbating niet altijd mogelijk, maar wel extra personeelsinzet nodig om locaties coronaproof in te richten of voor ticketcontrole/onthaal publiek). Hiervoor wordt eveneens een beroep gedaan op lokale verenigingen op basis van een systeem dat geënt is op een gewone vrijwilligersvergoeding van €5/persoon./uur x aantal ter beschikking gestelde personen met een maximum van €120/vereniging/avond.
- samenwerking met de culturele centra uit het omliggende: cfr. supra
- Wanneer voorstellingen omwille van overmacht niet kunnen doorgaan, kunnen abonnees een nieuwe voorstelling kiezen in het nog lopende seizoen of krijgen ze een tegoedbon voor het nieuwe seizoen, telkens ter waarde van een vergelijkbare ticketprijs.Losse tickets worden niet omgeruild of terugbetaald, behalve als de voorstelling omwille van overmacht niet doorgaat.
Publiciteit
In overleg met de communicatieverantwoordelijke en conform hetgeen werd afgesproken in het overleg van 15/9/2011 met de verschillende dienstverantwoordelijken/adviesraden wordt een volwaardige seizoensbrochure uitgewerkt . Daartoe worden de nodige prijsoffertes opgevraagd en aan het Schepencollege voorgelegd om dit zo goedkoop mogelijk gerealiseerd te krijgen.
Simulatie balans uitgaven-inkomsten ( op basis van een raming van de uitgaven voor het nieuwe seizoen najaar 2021/voorjaar 2022 en de inkomsten voor het kalenderjaar 2019 ( kalenderjaar 2020 was niet representatief)
Raming uitkoopsommen najaar 2021: 13.125
Raming uitkoopsommen voorjaar 2022: 12.900
Raming uitkoopsommen familievoorstellingen:6300
Raming uitkoopsommen buitenbeentjes en seniorenvoorstellingen: 4550
Raming utkoopsommen schoolvoorstellingen: 18.800 ( naar analogie met vorige seizoenen, keuzes nog niet definitief afgerond)
Totaal: 55.675
+ raming + 30% bijkomende onkosten ( btw, catering, vervoer, sabam, publiciteit, , inhuren techniek , overnachting gezelschap e.d.) = 72.377,50
Inkomsten uit eigen ticketverkoop kalenderjaar 2019: 29.990,40
inkomsten uit schoolvoorstellingen kalenderjaar 2019: 11.400
Totaal: 41.390,40
Dit betekent een geraamde eigen gemeentelijke investering van € 30.987,10 voor de realisatie van een volledig cultuurseizoen over alle doelgroepen heen.
Ter informatie in de rand: subsidie ten bedrage van € 81.533 werd in het verleden rechtstreeks toegekend op basis van onze concrete actiepunten ter uitvoering van het lokaal cultuurbeleid ( zowel voor personele als voor productiekosten) maar wordt sinds 2016 als niet-geoormerkt bedrag geïntegreerd in het Gemeentefonds.
De ontworpen fietsinfrastructuur maakt een verbinding tussen de Walskerkestraat en de Industrielaan in Waregem. Er wordt een fietspad aangelegd in asfalt, en dit op een breedte van 3 meter.
Het tracé van de wegenis werd voorgelegd aan de gemeenteraad in zitting van 16 december 2020. Er werden toen twee amendementen aangenomen
1. Voorzien van openbare verlichting langs het traject
2. Voorzien van snelheidsremmende elementen ter hoogte van de uitrit van de fietsverbinding op de Walskerkestraat. De Walskerkestraat wordt namelijk veel gebruikt als sluipweg.
Er zal openbare verlichting voorzien worden. Dit is evenwel niet opgenomen in het ontwerp dat voorligt, omdat hiervoor een aparte opdracht zal gebeuren via Fluvius.
Het aspect snelheid werd besproken in de verkeerscommissie van 9 februari 2021. Op basis van de snelheidsmetingen werd vastgesteld dat er niet te snel gereden werd in de Walskerkestraat. 85% van de bestuurders rijdt minder dan 51 km/u.
Het college heeft in zitting van 3 maart beslist geen snelheidsmaatregelen te nemen.
De gemeente hoeft niet financieel bij te dragen aan het ontwerp dat voorligt: alle kosten worden gedragen door de provincie (Fitesfonds) of stad Waregem (voor de niet subsidieerbare werken op hun grondgebied).
De opdracht zal gegund worden via de openbare procedure.
Gemeenteraad 16 december 2020 :Fietsverbinding met Waregem (Walskerkestraat - Industrielaan). Goedkeuring tracé van de wegenis en rooilijnplan. |
Art.1: Het ontwerp "Aanleg fietspaden Waregem – Anzegem: Fase 1" zoals opgemaakt door Infrabureau Demey, Beversesteenweg 314, 8800 Roeselare goed te keuren.
Art.2: De wijze van gunnen vast te stellen als de openbare procedure.
Art.3: Openbare verlichting te voorzien in een aparte opdracht.
Art.4: Geen snelheidsremmende maatregelen te nemen in de Walskerkestraat.
Raadslid Recour, namens CD&V-Eendracht, diende volgend agendapunt in:
In de krant het Nieuwsblad verscheen op 21-05-21 een persartikel waar de burgemeester opnieuw nieuwe verklaringen deed met betrekking tot de Kerkstraat.
Hierin lazen wij o.a. dat in oktober vorig jaar de plannen werden bekendgemaakt om de Kerkstraat te verbreden maar dat kostte 54 onteigeningen waardoor de plannen al snel werden opgeborgen. Wat we niet meer lazen was wie deze absurde voorstellen vanuit Anzegem deed richting de bevoegde minister...
Welnu het waren de burgemeester en twee schepenen (J en C) die de plannen hebben verdedigd bij Lydia Peeters in BX. Door ons toedoen in de GR en het feit dat de betrokken burgers op straat zijn gekomen werden de plannen opgedoekt.
In het artikel spreekt de burgemeester nu over het volgende : er komt trajectcontrole in de Kerkstraat, de parkeerplaatsen ten behoeve van de winkeliers op de weg verdwijnen, en de bochten worden aangepakt. De burgemeester stelt hierbij : “ze hebben ons beloofd dat ze gaan uitvoeren wat wij willen.”
We stellen momenteel vast dat er met tussenpozen telkenmale ‘stoere verklaringen’ worden gedaan in de pers, maar niet met de omwonenden, niet met de betrokken scholen, niet met de betrokken winkeliers én niet met de gemeenteraad.
Onder invloed van het persartikel worden wij door de bevolking geïnterpelleerd en aangezien wij van niets afwisten staan we opnieuw voor schut.
Vragen:
Art.1: Kennis te nemen van de vragen gesteld door raadslid Recour (CD&V-Eendracht) en het verstrekte antwoord door de burgemeester. Aangezien het raadslid hiermee akkoord kan gaan, is het agendapunt zonder voorwerp en dient er geen rechtzetting in de pers te komen.
In de folder “Terugblik…. op 2020 in cijfers” die onlangs gepubliceerd werd door het gemeentebestuur stellen we vast dat er in 2020 achttien (18) personeelsleden de gemeente hebben verlaten. Uit het nazicht van de binnenkomende post blijkt dat er dit jaar ook al zes personeelsleden hun ontslag hebben ingediend. Dit betekent dat er op anderhalf jaar vierentwintig (24) personeelsleden hun ontslag hebben ingediend, wat voor de grootte van ons gemeentebestuur vrij hoog is en op zijn minst zorgwekkend kan genoemd worden.
Daarnaast stellen wij ook vast dat verschillende vacatures niet meer ingevuld worden.
Als fractie voelen we ons uiteraard betrokken en zijn we bezorgd waarom medewerkers het gemeentebestuur verlaten of waarom we als werkgever niet meer interessant zijn.
Vragen:
Ter zitting beantwoordt schepen Desmet alle gestelde vragen. Er wordt voorgesteld om de gestelde voorstellen in overweging te nemen.
Art.1: De volgende voorstellen van raadslid Recour (CD&V- Eendracht) verder in overweging te nemen:
- de vraag om de externe preventiedienst te betrekken bij de problematiek van de vrijwillige ontslagen en opdracht te geven tot onderzoek.
- de vraag om opdracht te geven om de aantrekkelijkheid van het gemeentebestuur van Anzegem als potentiële werkgever te vergroten.
- de vraag om bij audit Vlaanderen, externe auditor van de lokale besturen een interne audit aan te vragen.
Raadslid Eddy Recour (fractie CD&V-Eendracht) doet volgend voorstel:
De voorbije maanden heeft de fractie CD&V-EENDRACHT negen maal een punt ingediend om de extra gezins- en bedrijfsbelasting te laten schrappen, we stellen na maanden een gezonde, kritische ingesteldheid en moed vast bij een aantal raadsleden van de meerderheid, ook vorige maand stemde niet iedereen tegen de afvoering van dit punt, 4 raadsleden onthielden zich bij de stemming omtrent de afvoering van het punt en zes stemden voor.
Tien van de 23 gemeenteraadsleden zijn niet zo maar akkoord meer om de extra belastingen voor gezinnen en bedrijven verder te innen.
Op basis van de objectieve informatie waarover wij op vandaag beschikken kunnen we maar vaststellen dat het financieel draagvlak van de gemeente Anzegem blijkbaar overschreden werd naar aanleiding van de aankoop van ESCOLYS.
Uit de jaarrekening zoals deze voorligt met betrekking tot het jaar 2020 kan met zekerheid vastgesteld worden dat op vandaag 7.667.976 euro werd uitgegeven aan Escolys, wellicht zijn een aantal erelonen en studiekosten hierin nog niet opgenomen, en we hebben hierbij ook vragen bij alle uitgaven die reeds gedaan werden om bijvoorbeeld éénmalig gebruik te kunnen maken van wat men de raadzaal in Escolys noemt, een uitgave van toch 30.000,00€ zonder enig nut bleek achteraf.
Er is verder sprake van meer dan 7 miljoen euro aan renovatiekosten.
Tijdens de vorige gemeenteraad heeft raadslid Jeremie Vaneeckhout als reactie op de toelichting van het punt met betrekking tot de afschaffing van de gezins- en bedrijfsbelasting door CD&V-EENDRACHT meegedeeld dat het behoud van Escolys in alle scenario’s het goedkoopst is.
Graag hadden de gemeenteraadsleden van CD&V-EENDRACHT op basis van dezelfde rechten als raadslid Jeremie Vaneeckhout kennis kunnen nemen van de berekeningen en scenario’s waarnaar het raadslid verwees tijdens de vorige gemeenteraad.
We kennen de berekeningen en scenario’s niet waarnaar verwezen werd.
We lezen enkel met betrekking tot het patrimoniumplan: “een aantal sites zullen immers verlaten worden om gehuisvest te worden in het nieuw dienstencentrum”, en verder : “Andere basisprincipes zijn immers duurzaamheid, zuinigheid, ecologisch verantwoord en toegankelijkheid.”
Bovendien had de heer FOUCART, architect-stedenbouwkundig expert en adviseur van de VIP-cel, tijdens zijn bezoek op 25 maart 2019 sterk aanbevolen en cruciaal onderstreept dat men voor het project ESCOLYS een State of the Art moest laten opmaken waarin de kwaliteit vooropstaat en een ratio betekent achter artikel 4.4.7 § 2 VCRO. Hier hebben we nog niets van gezien buiten de aanzet van een fietsroutenet naar Escolys in samenwerking met Leiedal. Momenteel is de site Escolys nog steeds ingekleurd als industriegebied met de ruimtelijke eigenheden die hierop van toepassing zijn.
Hierbij hebben we volgende vragen:
Laat ons tot slot toe om een vergelijk te maken met enkele nieuwe/zeer recente gebouwen in West-Vlaanderen:
- Gemeente Staden: een splinternieuw gemeentehuis in het centrum van de hoofdgemeente met alles erop en eraan werd gerealiseerd voor een totale kostprijs 6,3 miljoen euro;
- Leiedal bouwt een zeven verdiepingen hoog en nieuw gebouw welke dient voor de huisvesting van 150 werknemers. Het gebouw wordt CO2 neutraal met een maximum aan comfort. Kostprijs: 7,5 miljoen euro.
- Politiegebouw Waregem – splinternieuw – huisvesting van 180 politiemensen met alles erop en eraan – kostprijs ongeveer 15 miljoen euro.
- De provincie WVL bouwt een nieuwe school Technicum van 5.500 m2 die plaats zal bieden aan 600 leerlingen, energie neutraal met zonnepanelen – kostprijs 6,5 miljoen euro.
Mag er op een dergelijk bedrag nog extra gerekend worden om van ESCOLYS een gebouw klaar voor de toekomst te maken? De vraag blijft hierbij: wie gaat dit betalen, wie heeft zoveel geld?
Ter zitting worden de vragen van het raadslid beantwoord (zie zittingsverslag). Schepen Delrue - bevoegd voor Patrimonium - wijst op enkele duurzame oplossingen die onderzocht worden bij de inrichting van Escolys (verlichtingsplan, fotovoltaïsche elementen op de daken, ontharding, enz). Deze klimaatvriendelijke en duurzame elementen zullen het verbruik naar beneden halen. De financiering van Escolys gebeurt overigens niet op rug van de belastingbetaler maar komt er dmv deels een lening, deels uit gelden uit de verzekering van de afgebrande kerk en deel uit de verkoop van oudere te verlaten gebouwen waaraan hoge kosten zijn. Uit eerdere tussenkomsten tijdens de raad blijkt dat het duidelijk is dat het voorstel van het raadslid om het gemeentehuis in te richten in de Sint-Janskerk niet weerhouden wordt, gezien de beperkte meer-oppervlakte voor de administratie die aldaar maar kan gecreëerd worden.
Tot slot : de grote meerwaarde van Escolys is niet de creatie van een publieke locatie maar het verhaal is er een van samenwerking en centralisatie.
Art.1: kennis te nemen van het voorstel van raadslid Eddy Recour (CD&V-Eendracht ) om bij de bespreking en de berekening van de scenario’s opnieuw ook rekening te houden met de invulling van het gemeentehuis in de Sint-Janskerk indertijd volledig uitgewerkt door wijlen burgemeester Claude Vanmarcke (samen één) en van de antwoorden geboden door de leden van het college. Het punt is verder zonder voorwerp.
Er worden zowel schriftelijke als mondelinge vragen gesteld door raadsleden.
Conform het huishoudelijk reglement wordt de mogelijkheid geboden om schriftelijk en mondeling vragen te stellen. Deze worden zo mogelijk ter zitting beantwoord, of anders schriftelijk tegen de volgende vergadering. De vragen en de eventuele antwoorden net als de mededelingen worden opgenomen in het zittingsverslag.
De voorzitter sluit de zitting op 09/06/2021 om 16:41.
Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.
Namens Gemeenteraad,
Sonja Nuyttens
Algemeen directeur
Koen Tack
Voorzitter