De voorzitter opent de zitting op 09/11/2021 om 19:03.
Art.1: De notulen- en zittingsverslag van de gemeenteraad van 12 oktober 2021 eenparig goed te keuren.
Gelet op de brief van 11 oktober 2021 van de intercommunale Leiedal, waarbij de agenda en bijlagen van de Buitengewone Algemene Vergadering van 9 december 2021 werd toegestuurd;
Overwegende dat er 1 vertegenwoordiger dient aangeduid te worden om de gemeente te vertegenwoordigen op deze Buitengewone Algemene Vergadering;
Vermits de gemeente Anzegem 2.987 aandelen - reeks A - bezit die 2.987 stemmen vertegenwoordigen;
1. Jaaractieplan
In uitvoering van Artikel 45 van de statuten keurt de vergadering het Jaaractieplan voor 2022 goed.
2. Gemeentelijke bijdrage in de werkingskosten 2022
In uitvoering van Artikel 14 van de statuten van Leiedal stelt de vergadering de bijdrage van de gemeenten vast voor het begrotingsjaar 2022.
3. Begroting 2022
In uitvoering van Artikel 45 van de statuten keurt de vergadering de Begroting voor 2022 goed.
4. Benoeming bestuurders en deskundigen.
In uitvoering van Artikel 23 wordt een nieuwe bestuurder benoemd ter vervangíng van de bestuurder met stemrecht namens de gemeente Kuurne. In uitvoering van Artikel 18 wordt een nieuwe deskundíge benoemd ter vervangíng van de heer Emmanuel Labarque.
5. Varia
https://www.leiedal.be/gezamenlijke-informatievergadering-leiedal
Decreet Lokaal Bestuur
Gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2019 houdende aanstelling van de gemeentelijke vertegenwoordigers in de algemene vergadering van Leiedal, gewijzigd op 23 november 2020.
Goedgekeurde en gecoördineerde statuten Leiedal
Art.1: zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Leiedal van 9 december 2021.
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering opdracht te geven haar of zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van 9 december 2021 goed te keuren.
Art. 3: Afschrift van onderhavige beslissing voor verder gevolg aan de intercommunale Leiedal over te maken.
De buitengewone algemene vergadering van TMVS dv komt bijeen op 14 december 2021 met volgende agenda:
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
3. Evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2022 (cfr. DLB, artikel 432)
4. Begroting 2022 (cfr. artikel 432 DLB)
5. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing
6. Statutaire benoemingen
Varia
De gemeenteraad kan kennis nemen van deze agendapunten en de gemeentelijk afgevaardigde mandateren om deze goed te keuren.
Decreet Lokaal Bestuur (art.432)
Gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2019 houdende aanstelling van de gemeentelijke vertegenwoordigers in de algemene vergadering van TMVS dv.
Goedgekeurde en gecoördineerde statuten TMVS
Art.1: goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVS dv van 14 december 2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
3. Evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2022 (cfr. DLB, artikel 432)
4. Begroting 2022 (cfr. artikel 432 DLB)
5. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing
6. Statutaire benoemingen
Varia
Art.2. t de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op te dragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 14 december 2021, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Art. 3. Een afschrift van dit besluit zal :
· hetzij per post t.a.v. FARYS | TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent, · hetzij per elektronische post, 20211214BAVTMVS@farys.be,
gestuurd worden.
De buitengewone algemene vergadering van Psilon vindt plaats op 15 december a.s. met volgende punten:
1.Vaststelling werkprogramma 2022
2.Vaststelling begroting 2022
De raad kan kennis nemen van de agenda, de punten goedkeuren en zijn vertegenwoordiger opdracht geven deze op de BAV goed te keuren.
Art.1: zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Psilon van 15 december 2021.
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Pislon opdracht te geven haar of zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van 15 december 2021 goed te keuren.
Art. 3: Afschrift van onderhavige beslissing voor verder gevolg aan de intercommunale Psilon over te maken.
De buitengewone algemene vergadering van TMVW vindt plaats op 17 december a.s. met volgende punten:
1. Wijzigingen in de deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering bijlagen 1 en 2 van de statuten ingevolge wijzigingen aan de deelnemers en/of kapitaal
3. Evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en te volgen strategie 2022
4. Begroting 2022
5. Samenwerkingsverband De Watergroep - Farys
6. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing
7. Statutaire benoemingen
8. Varia
De raad wordt verzocht zijn goedkeuring te hechten aan deze punten en zijn vertegenwoordiger te mandateren deze punten goed te keuren.
Decreet Lokaal Bestuur
Gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2019 houdende aanstelling van de gemeentelijke vertegenwoordigers in de algemene vergadering van TMVW ov.
Goedgekeurde en gecoördineerde statuten TMVW-ov
Art l. goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVW ov van 17 december 2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2022 (cfr. DLB, artikel 432)
4. Begroting 2022 (cfr. artikel 432 DLB)
5. Samenwerkingsverband De Watergroep - FARYS (artikel 472 DLB)
6. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing
7. Statutaire benoemingen
Varia
Art. 2. de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op te dragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVW av vastgesteld op 17 december 2021, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag afte stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.
Art.3. Een afschrift van dit besluit zal :
• hetzij per post t.a.v. FARYS I TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
• hetzij per elektronische post, 20211217BAVTMVW@farys.be, gestuurd worden.
Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest;
Gelet op het feit dat de gemeente/stad per aangetekend schrijven van 23 september 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Gaselwest die op 21 december 2021 plaatsheeft in “Fluvius-auditorium, P. Kennedypark 12 te 8500 Kortrijk”;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 23 september 2021 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden;
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Buitengewone Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken ;
Decreet Lokaal Bestuur
Gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2019 houdende aanstelling van de gemeentelijke vertegenwoordigers in de algemene vergadering van Gaselwest.
Goedgekeurde en gecoördineerde statuten Gaselwest.
Art. 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest d.d. 21 december 2021:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams dcreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2022.
2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV
3. (Neven)activiteiten - aanvaarding wijziging deelnemerschap
4. Statutaire benoemingen
5. Statutaire mededelingen.
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente die fysiek dan wel digitaal zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Gaselwest op 21 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
De buitengewone algemene vergadering van Imog vindt plaats op 21 december 2021 om 19u30 in de bedrijfszetel te Harelbeke.
De agenda ziet er uit als volgt:
1. Strategie, beleidsplan en actieplan 2022 voorstel tot goedkeuring
2. Begroting 2022 voorstel tot goedkeuring
3. Varia
De gemeenteraad wordt verzocht de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Imog d.d. 21 december 2021 goed te keuren en de gemeentelijke vertegenwoordiger op te dragen om zijn stemgedrag hierop aan te passen.
https://www.leiedal.be/gezamenlijke-informatievergadering-imog
Decreet Lokaal Bestuur
De raadsbeslissing van 31 januari 2019 houdende aanstelling van een gemeentelijk afgevaardigde voor de algemene vergaderingen van Imog.
Art.1: kennis te nemen van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Imog d.d. 21 december 2021 met
volgende agenda:
1. Strategie, beleidsplan en actieplan 2022 voorstel tot goedkeuring
2. Begroting 2022 voorstel tot goedkeuring
3. Varia
De gemeentelijke vertegenwoordiger wordt opdracht gegeven deze agendapunten goed te keuren.
Art.2: Kennis te geven van deze beslissing aan Imog.
Art.3: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid conform de
bepalingen opgenomen in het decreet lokaal bestuur.
De zoneraad van 27 september 2019 keurde de begroting 2020 en de meerjarenbegroting 2020-2025 goed en de gemeenteraad verstrekte op 16 december 2019 zijn akkoord hiermee.
Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor de dotatie 2021 ten behoeve van de hulpverleningszone Fluvia.
Het budget 2021 van Fluvia blijft binnen de lijnen van het meerjarenplan.
Wat betreft de budgetwijziging 2020 is het zo dat er niets is gewijzigd aan de dotaties. Enkel de kazerneringstoelage werd niet opgevraagd (96.300 euro)
De financiële bijdrage van de gemeenten past volledig binnen de goedgekeurde meerjarenplanning. Voor 2022:
De gemeenteraad kan kennis nemen van de budgetwijziging 2021 en het budget 2022 van Fluvia.
Decreet Lokaal Bestuur
Artikelen 68 en 72 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid;
Het Koninklijk besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones;
De gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 waarin de gemeentelijke dotaties voor de hulpverleningszone Fluvia wordt vastgelegd voor de periode 2020-2025
Art.1: kennis te nemen van de budgetwijziging 2021 en van het ontwerp budget 2022 van de hulpverleningszone Fluvia.
Art.2: akkoord te gaan met de dotatie voor de hulpverleningszone Fluvia in 2022
Samen: 478.290 euro
Art.3: Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de HVZ Fluvia, Doorniksesteenweg 214a - 8500 Kortrijk.
Art.4: Kennis te geven van deze beslissing aan de toezichthoudende overheid conform de bepalingen inzake administratief toezicht opgenomen in het decreet lokaal bestuur.
De eigenaars van Kerkstraat 5 schenken de houten opbergrekken, die er momenteel aanwezig zijn, aan de gemeente Anzegem. De woning, Kerkstraat 5, werd door de gemeente Anzegem enkele jaren gehuurd voor de tijdelijke opslag van archiefbestanden van de diensten Gemeentelijke Infrastructuur en Milieu. De eigenaar liet er op de benedenverdieping archiefrekken vervaardigen. Deze werden dus ook door de gemeente gebruikt voor de opslag van archief. Nu de gemeente de huur heeft stopgezet en de woning verlaat tegen 30 november a.s., worden deze rekken gratis aangeboden aan de gemeente. Bij een interne rondvraag bij de diensten, zijn enkele geïnteresseerden gevonden voor de overname van deze houten rekken: Technische Dienst, Buitenschoolse Kinderopvang, kledijwinkel en voedselbedeling.
De 11 rekken zijn ingedeeld in vakken van ongeveer 30 x 30 x 30cm. De totale lengte en hoogte werd niet opgemeten. De dienstleider van de Technische Dienst oordeelde dat de rekken makkelijk te demonteren en terug op te bouwen zijn.
De houten rekken worden kosteloos aangeboden.
Art.1: Over te gaan tot de definitieve aanvaarding van de schenking van houten rekken geschonken door de eigenaar van het pand Kerkstraat 5.
Art.2: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur.
Op 16 en 17 oktober 2021 werd er een opendeurdag georganiseerd in het toekomstige gemeentepunt.
De aanwezigen kregen elk twee jetons om achteraf nog een drankje te nuttigen.
Daarna kon men nog jetons kopen aan 1 euro per jeton.
Het college stelde hiervoor een tarief vast op 13 oktober 2021.
Voorgesteld wordt deze beslissing te bekrachtigen.
Decreet Lokaal Bestuur
Gemeentelijk retributiereglement van 3 juni 2008 (en latere wijzigingen).
Art. 1: Het collegebesluit van 13 oktober ll wordt bekrachtigd als volgt:
Artikel 1: tijdens de opendeurdagen van 16 en 17 oktober 2021 volgende dranken te koop aan te bieden aan:
1 euro voor frisdrank en koffie
2 euro voor Streuvelsbier en wijn
Artikel 2: elke aanwezige ontvangt 2 jetons.
Artikel 3: aanwezigen kunnen nog extra jetons aankopen en dit tegen één euro per jeton
Art. 2: Dit reglement wordt bekendgemaakt door publicatie op de gemeentelijke website.
Art. 3: kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het decreet Lokaal Bestuur.
Het bestuur bezorgde de jaarrekening 2020 zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 8 juni 2021, aan de gouverneur.
Op dinsdag 26 oktober 2021 werd het gemeentebestuur ervan op de hoogte gebracht dat de jaarrekening 2020 werd goedgekeurd. Het nazicht van de jaarrekening heeft niet geleid tot formele vaststellingen. Zoals bepaald in artikel 332§1, 3e lid van het decreet over het lokaal bestuur worden alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht op de eerstvolgende vergadering van de raad.
De gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van de goedkeuring van de gouverneur van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en in het bijzonder de artikelen 260 3° en 262;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en in het bijzonder de artikelen 30 tot en met 45;
Het ministerieel besluit van 1 oktober 2010 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsel van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en in het bijzonder de artikelen 5 tot en met 8 en 11 tot en met 13.
Art.1: akte te nemen van de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 door de gouverneur.
Om te vermijden dat 4-pijlerorganisaties - omwille van de coronamaatregelen en het staken van hun activiteiten - financieel worden afgestraft, wordt voorgesteld om, naar analogie met de andere adviesraden en na informeel overleg met de wereldraad, de reguliere subsidies voor het voorbije werkjaar opnieuw uit te betalen op dezelfde basis als vorig jaar en naar analogie met wat ook voor socio-culturele, sport-en seniorenverenigingen wordt toegepast . Daardoor wordt de continuïteit van de projecten verder gewaarborgd en kunnen dezelfde bedragen als vorig jaar gegarandeerd worden.
Het betreft onderstaande betalingslijst:
Begunstigde | Subsidie/project |
Project Samacol- Kameroen - aanvraag Kristel Brys | € 965,00 |
Project Kaapstad- Zuid-Afrika - aanvraag Heidi Deboeuf | € 707,50 |
Project Matagalpa- Nicaragua - aanvraag Francine Destoop | € 590,00 |
Project Keur Tippi- Senegal - aanvraag Dorine Verschuere | € 990,00 |
Project Iloilo- Brazilie - aanvraag Patriek Vaneeckhout | € 732,50 |
Project Umubano- Rwanda - aanvraag Jean-Pierre Roobrouck | € 965,00 |
TOTAAL | € 4.950,00 |
Decreet Lokaal Bestuur
Het vernieuwd gemeentelijk reglement betreffende subsidies voor projecten in het kader van ontwikkelingssamenwerking dd. 3 juli 2018
Art.1: in afwijking van het reguliere subsidiereglement voor projecten in het kader van ontwikkelingssamenwerking onderstaande subsidies toe te kennen in 2021, naar analogie met de werkwijze van vorig jaar.
Begunstigde | Subsidie/project |
Project Samacol- Kameroen - aanvraag Kristel Brys | € 965,00 |
Project Kaapstad- Zuid-Afrika - aanvraag Heidi Deboeuf | € 707,50 |
Project Matagalpa- Nicaragua - aanvraag Francine Destoop | € 590,00 |
Project Keur Tippi- Senegal - aanvraag Dorine Verschuere | € 990,00 |
Project Iloilo- Brazilie - aanvraag Patriek Vaneeckhout | € 732,50 |
Project Umubano- Rwanda - aanvraag Jean-Pierre Roobrouck | € 965,00 |
TOTAAL | € 4.950,00 |
Het college van burgemeester en schepenen, tijdens de zitting van 27 oktober 2021 besliste om een uitzondering op het inschrijfbeleid van BKO Anzegem toe te passen voor de periode van 15 oktober tot en met 29 oktober en de herfstvakantie.
Omwille van de sterke tweede golf van de coronapandemie besliste de Vlaamse Regering om vanaf november 2020 tot en met december 2021 de compensatiesubsidie Corona via een schakelsysteem in te voeren. Dit systeem maakt het mogelijk om kort op de bal te spelen en afhankelijk van de ernst van de epidemie maandelijks te schakelen tussen een algemene compensatie naar een selectieve compensatie.
Bijlage1: procedure voor aanvraag van de compensatiesubsidie corona voor buitenschoolse opvang - schakelsysteem gelding vanaf november 2020.
Sinds de zomer van 2021 werd er overgeschakeld van de algemene compensatie naar een selectieve compensatie.
Door de enorme toename van besmettingen in de Anzegemse basisscholen sinds half oktober 2021 zijn er ondertussen veel afwezige kinderen omwille van quarantaine, besmetting of verplicht thuisonderwijs wegens clusterbesmettingen op school in verschillende opvanglocaties van BKO Anzegem. Daardoor zal er selectieve compensatie kunnen aangevraagd worden.
Eén van de maatregels om selectieve compensatie te kunnen aanvragen is dat ouders van kinderen die omwille van de sluiting (geheel of gedeeltelijk) of doelgroepenbeperking geen gebruik kunnen maken van de opvang, niets betalen voor deze afwezigheden.
Concreet voor BKO Anzegem betekent dit dat voor deze kinderen geen jokers of toeslagen zullen worden aangerekend voor laattijdige annulatie van de opvang.
Om geen onderscheid te maken tussen ouders waarvan hun kinderen opvang hebben in een erkende opvanglocatie waarvoor en selectieve compensatie kan aangevraagd worden en ouders waarvan hun kinderen opvang genieten in een niet erkende opvanglocatie, wordt voorgesteld om deze maatregel te hanteren in alle opvanglocaties.
De ouders waarvan hun kinderen bij een gedeeltelijke sluiting van de opvang of bij een doelgroepenbeperking wel nog gebruik kunnen maken van de opvang vallen terug op de contractuele bepalingen (zie huishoudelijk reglement).
Om tegemoet te komen aan de huidige situatie in Anzegem worden de quarantaine-attesten of bewijs van quarantaine van de basisscholen gezien als een afwezigheids-attest wegens ziekte.
Het college van burgemeester en schepenen besliste tijdens de zitting van 27 oktober 2021 om een uitzondering op het inschrijfbeleid van BKO Anzegem toe te passen voor de periode van 15 oktober tot en met 29 oktober.
Op maandag 25 oktober werd er naar de ouders via mail een oproep gelanceerd om enkel gebruik te maken van de kinderopvang wie echt nood heeft aan opvang in de week van 25 tot en met 29 oktober.
Ouders konden niet meer kosteloos inschrijven voor:
- dinsdag 26 oktober voor alle opvanglocaties
- woensdagnamiddag 27 oktober voor KC Jojo, KC Speelhuis en KC Schildpad
- schoolvrije dag op 28 en 29 oktober 2021 in KC Speelhuis
Het college van burgemeester en schepenen besliste tijdens de zitting van 27 oktober 2021 om een uitzondering op het inschrijfbeleid van BKO Anzegem toe te passen en de annulaties voor bovenstaande momenten kosteloos toe te staan.
Herfstvakantie
Tijdens de vakantiewerkingen is er een nauwe samenwerking tussen de verschillende vrijetijdsdiensten. De kinderopvang staat dan in voor de voor- en naopvang van de andere vrije tijdswerkingen georganiseerd door de sport-, jeugddienst en bib.
Het college van burgemeester en schepenen besliste tijdens de zitting van 27 oktober 2021 om de quarantaine- attesten als geldig afwezigheidsattest te zien bij annulatie van sportkamp, bibkamp en buddyactiviteiten en opvang.
Inkomensverlies ouderbijdragen voor de dalende bezetting in enkele opvanglocaties. In de erkende opvanglocaties wordt bij sluiting (geheel of gedeeltelijk) of bij doelgroepenbeperking een selectie compensatievergoeding aangevraagd.
Decreet lokaal bestuur
Huishoudelijk reglement bko
Algemeen gemeentelijk retributiereglement, rubriek BKO
Art. 1: de beslissing van het college van 27 oktober 2021 te bekrachtigen betreffende het toestaan van de uitzondering van het inschrijfbeleid, vervat in het huishoudelijk reglement Buitenschoolse Kinderopvang:
Art. 1: De maatregel van de Vlaamse regering dat ouders van kinderen die omwille van de sluiting of doelgroepenbeperking geen gebruik kunnen maken van de opvang, niet betalen voor deze afwezigheden indien er selectieve compensatiesubsidie wordt aangevraagd in een erkende opvanglocatie, wordt opgevolgd.
Deze maatregel wordt uitgebreid naar de niet erkende opvanglocaties.
Art. 2: De ouders die bij een doelgroepenbeperking of een gedeeltelijke sluiting wel nog gebruik kunnen maken van de opvang vallen terug op de contractuele bepalingen beschreven in het huishoudelijk regelement van Buitenschoolse Kinderopvang Anzegem als ze zelf beslissen hun kinderen thuis te houden.
Art.3: De ouders konden na een oproep via mail die op maandag 25 oktober is verstuurd door personeelstekort hun kinderen kosteloos uitschrijven voor volgende momenten:
- dinsdag 26 oktober voor alle opvanglocaties
- woensdagnamiddag 27 oktober voor KC Jojo, KC Speelhuis en KC Schildpad
- schoolvrije dag op 28 en 29 oktober 2021 in KC Speelhuis
Art. 4: Een quarantainebewijs van een gezinslid geldt, net als een ziekte-attest, om de niet aanwezigheid in de opvang kosteloos te annuleren. Dit wordt ook toegepast tijdens de herfstvakantie voor de opvang, bibkamp, sportkamp en buddyactiviteiten.
Art. 5: Deze beslissingen worden ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad in de eerstvolgende zitting.
De burgemeester nam op 27 oktober ll. een besluit strekkende tot:
- het verbieden van meerdaagse klassenuitstappen door de onderwijsinstellingen op het grondgebied van de gemeente.
Dit besluit gaat in op 27 oktober 2021 en kan ten allen tijde en onbeperkt herzien worden in het licht van de verdere evolutie van de gezondheidsrisico’s.
De gemeenteraad kan dit besluit bekrachtigen.
Decreet Lokaal Bestuur
Art.1: Het volgend besluit van de burgemeester van 27 oktober 2021 te bekrachtigen:
POLITIEBESLUIT VAN DE BURGEMEESTER HOUDENDE BEPALINGEN VOOR DE ONDERWIJSINSTELLINGEN TIJDENS DE CORONACRISIS
Gino Devogelaere, burgemeester van Anzegem,
Verwijst naar:
Artikel 135 §2 van de Nieuwe Gemeentewet inzake openbare gezondheid;
Artikel 133 van de Nieuwe Gemeentewet betreffende de bevoegdheid van de burgemeester om de politiewetten, de politiedecreten, de politieordonnanties, de politieverordeningen en de
politiebesluiten uit te voeren.
Artikel 134§1 van de Nieuwe Gemeentewet betreffende de bevoegdheden van de burgemeester om politieverordeningen te maken in geval van onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners
Artikel 63 van het decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 28 van het Koninklijk Besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen;
In artikel 27 van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken wordt toegelaten dat lokale overheden uitzonderlijk aanvullende maatregelen kunnen nemen voor hun grondgebied met als doel de verdere verspreiding van het COVID-19 virus tegen te gaan.
Het Ministerieel Besluit van 13 maart 2020 houdende de afkondiging van de federale fase betreffende de coördinatie en het beheer van de crisis coronavirus COVID-19 en latere wijzigingen;
De actuele toestand van de COVID-pandemie is ernstig, in het bijzonder zeer ernstig in Anzegem met 291 nieuwe besmettingen op 7 dagen tijd, wat een incidentie van 1968,7 betekent, zoals heden aangegeven op de zorgatlas van Vlaanderen. Bijna 1/3 van de indexpatiënten situeert zich in de leeftijdscategorie jonger dan 20 jaar;
Het feit dat de incidentie in de gemeente Anzegem het hoogst is bij -13-jarigen is het niet aangewezen om meerdaagse uitstappen met klassen te organiseren;
Momenteel zijn verschillende klassen van verschillende scholen op grondgebied Anzegem in quarantaine en is het lager van VBS De Ranke in Vichte gesloten;
Het advies van de crisiscel van 27 oktober 2021;
De epidemiologische situatie.
Overweegt dat:
In het kader van de algemene gezondheid alle stappen moeten worden ondernomen om het virus de kans te ontnemen om zich verder te verspreiden.
BESLUIT :
Art. 1. Meerdaagse uitstappen met de klassen van scholen in Anzegem voor -13-jarigen te verbieden.
Art. 2 Dit burgemeestersbesluit gaat in op 29 oktober 2021 en geldt tot 30 november 2021.
Art. 3. Dit besluit kan te allen tijde en onbeperkt herzien worden in het licht van de verdere evolutie van de gezondheidsrisico’s.
Art. 4. Dit besluit wordt overgemaakt aan de directies van de scholen op grondgebied Anzegem, de lokale politiezone Mira en de gouverneur van West-Vlaanderen.
N.a.v. de besmettingen bij het bibpersoneel en hun huisgenoten diende de bibliotheek noodgedwongen over te gaan tot een tijdelijke aanpassing van de dienstverlening vanaf donderdag 21 oktober t.e.m. dinsdag 2 november. Deze beslissing werd genomen op 20 oktober 2021 door het college van burgemeester en schepenen (zie art.5).
De keuze voor deze termijn overbrugt de (voorlopig) volledige quarantaine/isolatieperiode.
Het voorstel is als volgt:
Maandag 16u-19u bib Anzegem
Woensdag 17u-20u bib Vichte
Vrijdag 15u-18u bib Ingooigem
Zaterdag 11u-15u bib Anzegem
Met deze openingsuren kan alles hopelijk opgevolgd en opgevangen worden door de momenteel resterende 2 personeelsleden.
De uitleentermijn zou voor alle mensen die gedurende deze periode moeten langskomen ook verlengd worden tot half november.
Daarnaast zullen leners flexibel kunnen aangeven waar en wanneer ze hun dringende reservaties wensen op te halen.
Eventueel kan ook de service boekendienst aan huis uitgebreid worden gedurende deze periode.
In het bibliotheekreglement staat hierover het volgende:
13.
De uitleentermijn voor alle materialen is 4 weken.
Verlengen van de uitleentermijn
22.
De vastgelegde uitleentermijnen kunnen eenmalig verlengd worden op voorwaarde dat materialen niet gereserveerd werden door een andere lener.
23.
De lener is zelf verantwoordelijk voor het verlengen van de materialen en kan dit doen via Mijn Bibliotheek of in de bibliotheek. Bij problemen neem contact op met de bibliotheek via e-mail, telefonisch of kom langs aan de infobalie.
De verlenging van 4 weken vat aan op de dag waarop de verlenging wordt gemaakt. Als de uitleentermijn werd overschreden, blijft het te-laat-geld staan en worden de overschreden dagen afgetrokken van de nieuwe termijn.
Er wordt een uitzondering gevraagd op het bibliotheekreglement voor de periode vanaf donderdag 21 oktober t.e.m. dinsdag 02 november 2021.
Decreet Lokaal bestuur
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
Decreet Lokaal Cultuurbeleid van 6 juli 2012 en latere wijzigingen
collegebesluit d.d. 20 oktober 2021 betreffende de coronamaatregelen (art.5)
Art. 1: De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 20 oktober 2021 - meer bepaald artikel 5 - wordt bekrachtigd. De afwijking op het bibliotheekreglement geldt van donderdag 21 oktober t.e.m. 02 november 2021.
Art. 2: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van administratief toezicht, conform de bepalingen vervat in het decreet lokaal bestuur.
Naar analogie met vorig werkjaar wordt vanuit de diverse adviesraden, ( jeugd, cultuur, sport) voorgesteld om de reguliere subsidies voor het voorbije werkjaar ( september 2020-augustus 2021) voor de betrokken verenigingen uit te betalen, en dit opnieuw op basis van het gemiddeld aan hen toegekende subsidiebedrag over de voorbije twee "normale" werkjaren. Op die manier worden uitzonderlijke fluctuaties in de jaarwerking opgevangen, hoeft men geen bijkomende bewijsstukken aan te leveren in functie van het puntensysteem en wordt meteen ook vermeden dat wie geen activiteiten kon organiseren omwille van de corona-regelgeving hiervoor financieel zou afgestraft worden. Wie in de tijdsspanne van de voorbije 2 in aanmerking te nemen werkjaren uitzonderlijk slechts voor één bepaald werkjaar subsidie heeft ontvangen ( vb. door het niet indienen van de aanvraag door een vergetelheid, of het pas opstarten van een werking) krijgt het bedrag toegewezen dat voor dat ene effectief doorgegeven werkjaar werd geregistreerd.
Deze werkwijze werd door een onderling informeel overleg bij de respectieve bestuursploegen afgetoetst ( jeugd, sport, cultuur) en ook bij aanverwante sectoren ( gezin-en welzijn, senioren) werd nagevraagd om een soortgelijke werkwijze te hanteren. Vanuit de gezins-en welzijnsraad wordt dezelfde referteperiode aangehouden omdat het hier een gedeelde doelgroep en een aanvullend reglement met de cultuurraad betreft, en ook de seniorenraad verklaarde zich akkoord om in dezelfde lijn te werken. Op die manier krijgen verenigingen alle kansen om na deze heftige periode van anderhalf jaar op non-actief te staan in coronatijden opnieuw degelijk op te starten zonder zich om de financiële impact ervan zorgen te hoeven maken.
Decreet Lokaal Bestuur
De gemeenteraadsbeslissing van 5 februari 1996 tot goedkeuring van het procedurereglement voor betoelaging van de gemeentelijke adviesraden voor cultuur, sport, senioren, gezin en welzijn.
De gemeenteraadsbeslissing van 6 maart 2006 tot goedkeuring van het subsidiereglement seniorenverenigingen
De gemeenteraadsbeslissing van 7 oktober 2008 tot goedkeuring van het subsidiereglement voor sportverenigingen
De gemeenteraadsbeslissing van 14 juni 2016 tot goedkeuring van het subsidiereglement voor impulssubsidies aan sportverenigingen
De gemeenteraadsbeslissing van 2 december 2008 tot goedkeuring van het subsidiereglement voor basis-en werkingstoelagen aan socio-culturele verenigingen(luik cultuur en luik gezin en welzijn) en aangepast 3 oktober 2017 (luik gezin en welzijn)
Art.1: de voorgestelde afwijking van de reguliere subsidiereglementering voor jeugd, sport, socio-culturele en seniorenverenigingen goed te keuren en aan de betrokken verenigingen het gemiddelde van het hen toegekende subsidiebedrag over de voorbije laatste 2 "normale" jaren uit te betalen. Wie in de tijdsspanne van de voorbije 2 jaar uitzonderlijk slechts voor één bepaald werkjaar subsidie heeft ontvangen ( vb. door het niet indienen van de aanvraag of door het heropstarten van de werking), krijgt het bedrag toegewezen dat voor dat ene effectief doorgegeven werkjaar werd geregistreerd.
In de voorbije maanden werd, weliswaar uit een gewettigde noodzaak, de mogelijkheid voorzien om de gemeente- en OCMW-raad te volgen via livestream.
Spijtig genoeg werd de livestream stopgezet. Evenwel, op vandaag is de situatie niet (zo) gunstig, zodat het wellicht aangewezen is om zelfs met ingang van de gemeenteraad van november opnieuw de livestream te voorzien. Ook voor de nabije toekomst kan dit niet met zekerheid uitgesloten worden.
Maar er is meer, de fractie CD&V-EENDRACHT is ervan overtuigd dat de livestream bijdraagt tot een grotere betrokkenheid van de burgers bij de gemeenteraadsbeslissingen.
Er zijn tal van voordelen, het brengt uiteindelijk de politiek dichter bij de mensen, iedereen die wenst kan op een zeer laagdrempelige manier een debat of gemeenteraad volgen, ook voor mensen die minder mobiel zijn of geen tijd hebben om ’s avonds naar de raadzaal te komen biedt dit mogelijkheden. De livestream is niet alleen te volgen op het moment van de raad zelf, maar is nadien ook beschikbaar. Op deze manier vormt de livestream zelfs een aanvulling op het gemeentearchief.
Op andere beleidsniveaus en bij diverse gemeentebesturen is dit een evidentie, maar het lukte de voorbije maanden ook in Anzegem en daarom zijn we vragende partij om de livestream van de gemeente- en OCMW-raad blijvend te voorzien.
Graag hadden we de goedkeuring van dit punt om de livestream van de gemeente- en OCMW-raad permanent te voorzien met ingang vanaf de gemeente- en OCMW-raad van december 2021.
Raadslid Jeremie Vaneeckhout (partij Inzet) vraagt om livestream te voorzien in de ruimte die als raadzaal zal gebruikt worden binnen het administratief gedeelte van het nieuwe gemeentepunt en dit financieel op te vangen binnen de aanpassing van het meerjarenplan.
Schepen Johan Delrue (partij Samen Eén, bevoegd voor patrimonium) bevestigt dat dit de bedoeling is. Een en ander wordt meegenomen bij de verbouwingen die momenteel lopen. De technologische uitrusting van deze ruimte is financieel ook ingecalculeerd. De grote zaal waarin thans - mede om coronagerelateerde redenen - vergaderd wordt, nu nog voorzien van permanente livestream zou onnodige kosten met zich meebrengen.
De raad kan zich eenparig in dit voorstel vinden.
Art.1: het voorstel van de fractie CD&V-Eendracht om met ingang van december 2021 livestream te voorzien om de gemeenteraad te volgen, wordt niet weerhouden.
Art.2: bij de lopende verbouwingswerken van de raadzaal in het gemeentepunt wordt wel voorzien dat deze technisch voldoende uitgerust zal zijn om livestream mogelijk te maken.
Er worden zowel schriftelijke als mondelinge vragen gesteld door raadsleden.
Conform het huishoudelijk reglement wordt de mogelijkheid geboden om schriftelijk en mondeling vragen te stellen. Deze worden zo mogelijk ter zitting beantwoord, of anders schriftelijk tegen de volgende vergadering. De vragen en de eventuele antwoorden net als de mededelingen worden opgenomen in het zittingsverslag.
De voorzitter sluit de zitting op 11/11/2021 om 12:13.
Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.
Namens Gemeenteraad,
Sonja Nuyttens
Algemeen directeur
Koen Tack
Voorzitter