Terug
Gepubliceerd op 18/05/2022

Notulen  OCMW-raad

di 12/04/2022 - 19:30 Vergaderzaal 1 (voormalige zaal Escora) - Gemeentepunt - Heirbaan 73 - 8570 Anzegem
Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
Gino Devogelaere, Burgemeester
Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter, Raadsleden
Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadslid

De voorzitter opent de zitting op 12/04/2022 om 20:30.

  • Openbaar

    • Administratieve organisatie

      • Notulen en zittingsverslag raadszitting van 8 maart 2022: goedkeuring.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadslid
        Amendementen

        Raadslid Eddy Recour (CD&V-Eendracht) laat opmerken dat het amendement onder punt OCMW-raad 8 maart 2022: 'Afsprakennota organisatie gemeenteraad in afwijking van het huishoudelijk reglement tijdens de verdere coronacrisis: goedkeuring.' een initiatief was van de partij CD&V-Eendracht en niet van de volledige OCMW-raad. Volgende zin zal daarom toegevoegd worden aan het desbetreffende amendement: (zie toegevoegde tekst in vetjes)

        Volgend amendement wordt geformuleerd door CD&V-Eendracht bij monde van raadslid Eddy Recour: Op het ogenblik dat de oproepingen voor de gemeente- en OCMW-raad verstuurd werden, was code oranje nog van toepassing. Sedert vrijdag 4 maart geldt nu code geel en daarom wordt voorgesteld om dit punt af te voeren. De aanwezige leden gaan er eenparig mee akkoord dat dit  agendapunt wordt afgevoerd.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: De notulen- en zittingsverslag van van de OCMW-raad van 8 maart 2022 eenparig goed te keuren mits volgende tekst toegevoegd wordt aan het amendement dat bij het agendapunt OCMW-raad 8 maart 2022 (2022/0CMW/006) werd geformuleerd (toevoeging in vetjes): 

        Volgend amendement wordt geformuleerd door CD&V-Eendracht bij monde van raadslid Eddy Recour: Op het ogenblik dat de oproepingen voor de gemeente- en OCMW-raad verstuurd werden, was code oranje nog van toepassing. Sedert vrijdag 4 maart geldt nu code geel en daarom wordt voorgesteld om dit punt af te voeren.De aanwezige leden gaan er eenparig mee akkoord dat dit  agendapunt wordt afgevoerd.

    • Personeel

      • Tweede pensioenpijler: goedkeuring a) toetreding tot OFP Prolocus en aanstelling effectief en plaatsvervangend afgevaardigde namens het bestuur in de algemene vergadering b) kaderreglement en vervangen bijlage 10 in de rechtspositieregeling c) het toezeggingspercentage van 3% d) toetreding tot een 'MIPS-groep' en e) inning van de bijdragen via de RSZ.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Overwegende dat het bestuur de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel wil verkleinen; dat het bijgevolg voorziet in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel;

        Overwegende dat tot op heden het bestuur was aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance; dat deze verzekeraars in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 hebben opgezegd;

        Overwegende dat het bestuur voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze heeft tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds);

        Overwegende dat, na onderhandelingen met de VVSG, OFP PROVANT werd omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening  met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden;

        Overwegende dat men door de toetreding bij een IBP meer betrokken is bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; dat in tegenstelling tot een groepsverzekering het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigt en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid heeft om – indien nodig -  punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. Overwegende dat in tegenstelling tot een groepsverzekering een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf nastreeft;

        Overwegende dat een IBP ruime beleggingsmogelijkheden heeft, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt;

        Overwegende dat het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de  voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn; dat het bestuur immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt,  toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten; dat ten tweede meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende  overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; dat er ten derde geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP PROLOCUS en dat ten vierde OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.

        Overwegende dat OFP PROLOCUS, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar zal inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen;

        Overwegende dat het aanbod van OFP PROLOCUS, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen vereist, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering;

        Overwegende dat de mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage; dat het dus mogelijk is om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.

        Overwegende dat er drie soorten pensioenplannen bestaan (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen); dat de voorgestelde formule een vastebijdragenplan is; dat in dit plan de werkgever belooft een bepaalde bijdrage  (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement; dat de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.

        Overwegende dat het bestuur de vastgestelde bijdrage minimum moet betalen; dat wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, het bestuur bijkomende bijdragen zal moeten betalen; dat in elk geval voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen, 0% voor passieve aangeslotenen) moet behaald worden.

        Overwegende dat het bestuur als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, voorziet in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen; deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen;

        Overwegende dat het bestuur met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep kan vormen; dat binnen een MIPS-groep interne mobiliteit is voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid; dat er binnen een MIPS-groep een onderlinge solidariteit speelt;

        Overwegende dat de kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 forfaitair worden vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene en dat deze bedragen jaarlijks worden geïndexeerd tot en met 2024; overwegende dat nadien een meer stabiel systeem van kostenvergoeding zal worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds;

        Gelet op de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte;

        Gelet op het protocol van het onderhandelingscomité C1;

        Overwegende dat in de nodige kredieten voorzien wordt in de meerjarenplanning;

        Overwegende  het voorstel van het  Vast Bureau van 16 maart 2022 om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging;

        Overwegende dat verder de intentie geuit werd om met volgende entiteiten een MIPS-groep te vormen (gemeente en OCMW Anzegem) om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen ;

        Overwegende dat de op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS;

        Overwegende dat voormelde intentieverklaring van het  Vast Bureau en voormelde documenten in het bijzonder onderhandelingscomité van 8 april 2022 besproken werden; dat deze bespreking leidde tot volgend niet bindend advies: gunstig.

        Verwijzend naar het MAT van 7 april 2022

        Overwegende dat er een vertegenwoordiger moet aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS;

        Overwegende dat na de beslissing tot toetreding, dit aan OFP PROLOCUS moet meegedeeld worden en dat de algemene vergadering van OFP PROLOCUS de kandidatuur moet goedkeuren;

        Regelgeving

        decreet lokaal bestuur

        Vorige beslissingen

        Goedkeuring rechtspositieregeling - meer bepaald hoofdstuk 7 - tweede pensioenpijler contractanten en bijlage 10

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: Kennis te nemen en in te stemmen met

        • de beheersovereenkomst en het financieringsplan ( algemeen luik en luik VVSG) via de toetredingsakte  van OFP PROLOCUS  ;
        • Het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement  aangevuld met volgende keuzes:
          • vormen van een MIPS (multi-inrichters pensioenstelsel) waarbij de MIPS bestaat uit gemeente en OCMW Anzegem
          • 3% basisbijdrage werkgever van het pensioengevend loon werknemer

        De rechtspositieregeling wordt in die zin aangepast (bijlage 10 'kaderregelement' wordt vervangen).

        Kennis wordt genomen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.

        Art.2: om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.

        Art.3: Ingestemd wordt met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.

        Art. 4: De pensioentoezegging bedraagt 3% van het pensioengevend loon.

        Art.5:  Anja Desmet,  schepen - wonende   Delfien Vanhautestraat 72 - 8570 Anzegem, wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. Christophe Vandererven, schepen, - wonende Kerkstraat 27 - 8570 Anzegem wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien hij/ zij niet aanwezig kan zijn.

        Art.6: De voorzitter van de Raad en de algemene directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.

      • Toetreding tot Poolstok inzake personeelsbeleid: goedkeuring.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Gezien OCMW Anzegem de dienstverlening meer bepaald het P&O-beleid in zijn globaliteit verder wenst te professionaliseren;

        Gezien consultancy in deze gespecialiseerde materie een arbeids- en tijdsintensieve aangelegenheid is en de aankoop ervan bijzondere expertise vergt;

        Gelet op de oprichting van Vlaams Selectiecentrum voor het Overheidspersoneel cv (handelsnaam Poolstok cv) bij decreetsmachtiging d.d. 2 maart 1999 door de Vlaamse Gemeenschap, het Vlaamse Gewest, de steden Leuven, Gent en Antwerpen, de gemeente Wichelen, de VVSG en de dienst voor de Scheepvaart;

        Gelet op de statuten van deze vennootschap zoals goedgekeurd op de Buitengewone Algemene Vergadering van 25 mei 2018;

        Gelet op het feit dat Poolstok een coöperatieve vennootschap van privaat recht is met uitsluitend vennoten uit de publieke en para-publieke sector in Vlaanderen;

        Gelet op het feit dat Poolstok sinds 2000 operationeel is, en momenteel ruim 400 vennoten telt, waaronder zowel lokale besturen, OCMW’s,  autonome overheidsbedrijven, onderwijsinstellingen, intercommunales, politiezones, hulpverleningszones, huisvestingsmaatschappijen en zorginstellingen;

        Gelet op het feit dat de relatie tussen Poolstok en haar vennoten wordt geregeld in een beheersreglement;

        Gelet op het feit Poolstok uitsluitend werkt voor haar vennoten die elk als entiteiten behorende tot de overheid kunnen worden beschouwd en gezamenlijk het toezicht uitoefenen op de vennootschap  waardoor de inhouse-kwalificatie van toepassing is;

        Gezien Poolstok fungeert als een aankoopcentrale volgens artikel 2, 7°, van de wet inzake overheidsopdrachten d.d. 16 juni 2017 dat stelt dat de aankoopcentrale diensten verwerft via raamcontracten die bestemd zijn voor haar vennoten (klanten), aanbestedende overheden;

        Gezien Poolstok een heel breed dienstenpakket levert zowel inzake werving en selectie, uitzendarbeid als in de brede P&O-activiteiten zoals organisatie van assessment centers, doorlichting van organisaties, begeleiding bij veranderingstrajecten, opmaak personeelsplannen, optimaliseren van processen, evaluatie in het algemeen en evaluatie decretale graden, outplacement, coaching, communicatie, en dergelijke meer en bijgevolg elke vennoot gebruik kan maken van de meer dan 70 afgesloten raamovereenkomsten binnen meer dan 15 verschillende P&O domeinen; 

        Gezien Poolstok daartoe altijd samenwerkt met erkende dienstverleners na een grondige marktvergelijking en met correcte toepassing van de wetgeving inzake overheidsopdrachten;

        Gezien Poolstok steeds kwaliteit garandeert op basis van evidence-based selectie- en gunningscriteria en er de voorkeur aan geeft om te werken met spelers die hun diensten verlenen op basis van wetenschappelijk onderbouwde methoden en technieken;

        Gezien het bestuur door toetreding tot Poolstok gebruik kan maken van de schaalvoordelen zowel inzake kostprijs als kwaliteit van de dienstverleners;

        Gezien Poolstok de meest gunstige tarieven garandeert;

        Gezien de relatie tussen Poolstok en haar vennoten op reglementaire basis stoelt en niet van contractuele aard is, en gezien de inhouse-kwalificatie, zijn de openbare besturen die lid zijn van Poolstok vrijgesteld van de toepassing van de wetgeving overheidsopdrachten om van de diensten van de door Poolstok via overheidsopdrachten geselecteerde dienstverleners gebruik te maken;    

        Gezien Poolstok aan haar vennoten een netwerk van professionele dienstverleners in de P&O- en consultancysector garandeert;

        Gezien de toetreding geen verplichting tot afname inhoudt en het bestuur dus zijn maximale keuzevrijheid behoudt. OCMW Anzegem beschikt zodoende over een P&O-ondersteuning op afroep zonder verdere verplichting en met behoud van een maximale onafhankelijkheid;

        Gezien Poolstok niet in de plaats treedt van het bestuur doch de rol opneemt van adviesverlening, kwaliteitscontrole, procesbewaking enz. op de opdrachten die door de externe leveranciers worden uitgevoerd;

        Gelet op het feit dat openbare besturen vennoot kunnen worden door de éénmalige aankoop van aandelen in functie van de grootte van het bestuur. Voor elke 10 personeelsleden in dienst dienen 3 aandelen (afronding naar de hogere eenheid) van elk €24,79 aangekocht.

        Gelet op het advies uitgebracht door het syndicaal overlegcomité 8 april 2022  

        Gelet op het advies uitgebracht door het  MAT op  7 april 2022.

        Financiële reflex

        gemeente Anzegem: ((139 personeelsleden : 10)(afronding naar hogere eenheid: 14) x 24,79) x3 = 1041,18 euro

        OCMW Anzegem: ((38 personeelsleden : 10)(afronding naar hogere eenheid: 4) x 24,79) x3 = 297,48 euro

        (aantal personeelsleden hangt af van aantal personeelsleden moment van goedkeuring)

        2022/GBB_P&OG/0119-90/6152000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

        Regelgeving

        het decreet van 29 mei 2015 houdende machtiging tot deelneming en de wijziging van de opdracht van deze vennootschap;

        de wet inzake overheidsopdrachten d.d. 16 juni 2017 artikel 2, 7°

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: OCMW Anzegem te laten toetreden tot Poolstok (zetel: 3001 Heverlee, Technologielaan 11) voor ondersteuning inzake het P&O-beleid.

        Art.2:   akkoord te gaan  met de éénmalige aankoop van aandelen van Poolstok in functie van de grootte van het bestuur. Voor elke 10 personeelsleden in dienst dienen 3 aandelen (afronding naar een hogere eenheid) van elk 24,79 euro aangekocht te worden.

        Art.3: Een afschrift van deze beslissing wordt (elektronisch) bezorgd aan Poolstok

        Art.4: De administratie wordt belast met de afhandeling van de formaliteiten.

    • Zorg en welzijn

      • Reglement Allemaal digitaal - digicheques : goedkeuring met onmiddellijke ingang.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Binnen de projectnaam 'Allemaal digitaal' heeft het Sociaal Huis momenteel een eerste onderdeel/fase bijna afgerond, nl. de tussenkomsten in de aankoop van digitale middelen. De toekenning van de tussenkomsten gebeurde via individuele beslissing van het BCSD in de zitting van 17 maart a.s. Op die manier kunnen deze gefinancierd worden via de federale Covid19-toelage voor cliënten OCMW (deadline uitgaven 31 maart). 

        Het tweede onderdeel van het initiatief bestaat uit het uitrollen van de Anzegemse digicheques waarmee burgers digitale ondersteuning aan huis kunnen inkopen. Dit als aanvulling op het bestaande aanbod groepslessen en de digie-cafés vanuit de bib. De financiering van dit project gebeurt via de Vlaamse coronamiddelen tegen armoedebestrijding. Eind dit jaar kan het project geëvalueerd worden en dient beslist of dit ev. verder gezet wordt via financiering uit reguliere middelen.   

        Wat: digitale hulp aan huis (basisondersteuning)

        • Hulp bij problemen met computer, tablet, smartphone of printer en bij uitbreiding ook met andere digitale apparaten: digitale televisie, fotocamera, slimme thermostaat of smart home toepassingen…
        • Uitleg en installeren van Itsme
        • Instellen en goed beveiligen van wifi-netwerk
        • Beveiliging tegen en verwijderen van virussen
        • E-mail adres en/of cloud-toepassingen instellen
        • Hulp en wegwijs bij online bankieren en veilig online betalen

        Ev. ook thematische opdrachten en projecten:

        • Smart school toepassingen instellen en uitleggen
        • Opladen digitale budgetmeter
        • Dienstencheques online bestellen en betalen

        Frequentie

        Minstens 1 dag/avond per maand – bij voorkeur meer, ev. ook verder uit te breiden afhankelijk van de vraag

        Praktische werkwijze

        • Er wordt samengewerkt met een externe aanbieder (Digie) die instaat voor de dienstverlening aan huis
        • De aanbieder zorgt voor digicheques ter waarde van een half uur dienstverlening aan huis en bepaalt hiervoor een kostprijs die gefactureerd wordt aan Anzegem
        • Anzegem verkoopt deze digicheques aan de geïnteresseerde burgers en bepaalt zelfstandig de prijscategorieën/kortingen en andere voorwaarden via een reglement
        • De aanbieder zorgt zelf voor een (online) reservatiesysteem waarmee mensen met een digicheque zelf en rechtstreeks een afspraak aan huis kunnen reserveren of inboeken (ev. hulp of bijstand bij het vastleggen van een afspraak kan via Sociaal Huis, bibliotheek, enz.)
        • De aanbieder zorgt ook voor regelmatige feed back over het aantal tussenkomsten, de soort geboden ondersteuning, gegevens van de gebruikers, info over het bereikte resultaat, enz.
        • Indien nuttig of nodig gebeurt een tussentijdse evaluatie en ev. bijsturing van de afspraken en werkwijze.
        Financiële reflex

        De financiering van dit project gebeurt via de Vlaamse coronamiddelen tegen armoedebestrijding. Eind dit jaar kan het project geëvalueerd worden en dient beslist of dit ev. verder gezet wordt via financiering uit reguliere middelen.   

        Vorige beslissingen

        Het BCSD bracht in haar bijeenkomst van 17 maart jl. een positief advies uit. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: Keurt het reglement 'Allemaal Digitaal - Digicheques' goed als volgt: 

        Artikel 1
        Om in te spelen om de toenemende digitalisering en de nood aan digitale assistentie op maat en/of aan huis, werkt het lokaal bestuur van Anzegem een systeem van digicheques uit i.s.m. een externe partner. Dit reglement regelt de uitgifte en bijbehorende modaliteiten van deze digicheques.

        Artikel 2
        Een Anzegemse digicheque geeft recht op 30 minuten digitale assistentie aan huis, verplaatsing inbegrepen.

        Artikel 3: Doelgroep en prijscategorieën
        Elke meerderjarige inwoner van Anzegem die ingeschreven is in het bevolkings- of vreemdelingenregister kan digicheques aanvragen/aankopen. Hierbij worden volgende tarieven gehanteerd:

         Categorie

        Prijs

        Sociaal Tarief

        • Personen in begeleiding van de sociale dienst van het Sociaal Huis
        • Gerechtigden inkomensgarantie voor ouderen (IGO)
        • Gerechtigden inkomensvervangende tegemoetkoming (IVT)
        • Anderen (na sociaal onderzoek en beslissing BCSD)

        3,5 €
         € per half uur

        Voorkeurstarief

        • Verhoogde tegemoetkoming
        • Gezinstoelage
        • Zorgtoelage+

        8,75 € per half uur

        Standaardtarief

        • Anderen

        14  € per half uur

        Ev. onduidelijkheden of betwistingen m.b.t. de toekenning van het sociaal of voorkeurstarief, worden voorgelegd aan het BCSD.

        Artikel 4: Aanvraag/aankoop
        §1 - De aanvraag/aankoop van digicheques aan het sociaal of voorkeurstarief gebeurt via het Sociaal Huis. Per kalenderjaar kunnen maximaal 10 digicheques (max 5u) aan sociaal of voorkeurstarief aangekocht worden.  
        §2 - Digicheques aan standaardtarief kunnen in het Sociaal Huis, in de bib of online aangekocht worden.

        Artikel 5: Afspraak maken
        Het vastleggen van de afspraak voor de digitale assistentie aan huis gebeurt via de website van de externe partner. Indien nodig of gewenst kan het onthaal van het Sociaal Huis hierbij ondersteuning bieden.

        Artikel 6: 
        De digicheque kan enkel aangewend worden voor digitale assistentie en dit rekening houdend met de vervaldatum die vermeld staat op de cheque. De cheque wordt niet vervangen in geval van verlies, diefstal of beschadiging. De cheques mogen ook niet doorverkocht worden aan derden.

        Art. 2: Het reglement gaat onmiddellijk in en wordt bekend gemaakt volgens de regels van het decreet lokaal bestuur. 

    • Vragen en mededelingen

      • Vragen en mededelingen.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Tine Temmerman, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Marie-Rose D'huyvetter, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadslid
        Besluit

        Conform het huishoudelijk reglement wordt de mogelijkheid geboden om schriftelijk en mondeling vragen te stellen. Mondelinge vragen worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. De vragen en de eventuele antwoorden net als de mededelingen worden opgenomen in het zittingsverslag.

De voorzitter sluit de zitting op 12/04/2022 om 20:41.

Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.

Namens OCMW-raad,

Sonja Nuyttens
Algemeen directeur

Koen Tack
Voorzitter