De voorzitter opent de zitting op 10/06/2025 om 20:59.
Art.1: De notulen- en zittingsverslag van van de OCMW-raad van 13 mei 2025 goed te keuren.
Tijdens de audit van 27 maart 2025 ging de auditeur de conformiteit na van de minimale normen van opvang. De audit werd uitgevoerd in overeenstemming met het charter van audit en de deontologische code voor auditeurs. De auditeur bezocht een selectie van woningen om de minimale normen van de infrastructuur, de inboedel en de veiligheid te evalueren. Vervolgens had de auditeur een gesprek met het personeel over de maatschappelijke, juridische, dagelijkse, medische en psychologische begeleiding, en de materiële hulp. Het auditrapport werd op 29 april 2025 opgemaakt en zit in bijlage. Zoals beschreven in het Charter van audit is de opvangstructuur verantwoordelijk voor het opstellen van een actieplan, op basis van de aanbevelingen geformuleerd door de auditeur. In bijlage de ingevulde template.
minimale normen van lokaal opvanginitiatief 13 juli 2018
Art.1: Akte te nemen van de kwaliteitsaudit van Fedasil, van het bijhorende rapport en actieplan.
Diverse gewezen en ook huidige raadsleden voldoen aan de voorwaarden om de eretitel van hun mandaat te ontvangen. De OCMW-raad kent de eretitels toe. Evenwel voor de raadsleden die op heden nog een mandaat uitoefenen, mag de eretitel niet gevoerd worden.
Een aftredend gemeenteraadslid, dat zijn mandaat in de gemeente Anzegem heeft uitgeoefend en wiens gedrag onberispelijk is geweest, kan door de raad gemachtigd worden om de eretitel van gemeenteraadslid te voeren.
De OCMW-raad keurde op 11 maart ll. het reglement terzake goed.
De mandatarissen die aan deze voorwaarden voldoen, werden allen aangeschreven en de kans geboden om de eretitel van zijn/haar mandaat aan te vragen.
Volgende mandatarissen gingen in op de vraag en gaan akkoord om de procedure te voeren strekkende tot het toekennen van de eretitel van het mandaat:
(in alfabetische volgorde):
Lieven Callewier, OCMW-raadslid van 2 januari 2013 tot 4 januari 2019 en lid Bijzonder Comité Sociale Dienst van 4 januari 2019 tot 5 december 2024
Jolanta Kokoszko, OCMW-raadslid van 2 januari 2013 tot 4 januari 2019 en lid Bijzonder Comité Sociale Dienst van 4 januari 2019 tot 5 december 2024
Alle voormelde personen zijn bijzonder verdienstelijk (geweest) en zijn van onberispelijk gedrag, waarvan getuige het blanco uittreksel strafregister
Het reglement goedgekeurd door de OCMW-raad van 11 maart ll. geeft aan dat de titel weliswaar kan toegekend worden maar niet mag gevoerd worden zolang het mandaat nog wordt uitgeoefend.
Decreet Lokaal Bestuur
De gemeenteraadsbeslissing van 11 maart 2025 houdende vaststelling van de voorwaarden voor het bekomen van het mandaat
Art.1: Aan volgende (gewezen) mandatarissen wordt de eretitel van zijn/haar mandaat toegekend:
Lieven Callewier, OCMW-raadslid van 2 januari 2013 tot 4 januari 2019 en lid Bijzonder Comité Sociale Dienst van 4 januari 2019 tot 5 december 2024
ontvangt de eretitel van lid Bijzonder Comité Sociale Dienst.
Jolanta Kokoszko, OCMW-raadslid van 2 januari 2013 tot 4 januari 2019 en lid Bijzonder Comité Sociale Dienst van 4 januari 2019 tot 5 december 2024
ontvangt de eretitel van lid Bijzonder Comité Sociale Dienst.
Art.2: De eretitel van lid Bijzonder Comité Sociale Dienst mag niet worden gevoerd:
1° gedurende de periode dat het mandaat van burgemeester, schepen, gemeenteraadslid of lid van de raad van het OCMW of BCSD nog wordt uitgeoefend;
2° door een door de provincie,gemeente of een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn bezoldigde persoon.
Als na de toekenning van de eretitel de mandatarissen, vermeld in dit besluit, een zware strafrechtelijke veroordeling dan wel een zware tuchtstraf oplopen of erg onterende feitelijkheden begaan, kan de gemeenteraad de eretitel intrekken.
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder onberispelijk gedrag: het ontbreken van een zware strafrechtelijke veroordeling dan wel een zware tuchtstraf of het niet bestaan van andere erg onterende feitelijkheden.
Art.3: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het decreet Lokaal Bestuur.
EthiasCo, een coöperatieve vennootschap die op 27 december 2017 is opgericht en in 2022 omgevormd tot een besloten vennootschap, bezit 5% van de aandelen van Ethias NV, aandelen in de energiesector (4,05% van SOCOFE en 13,34% van VEH - Vlaamse Energie Holding), en 0,1% van Ethias Services.
Haar strategische opdracht en doelstellingen omvatten de verankering van haar deelneming in Ethias nv, alsook de verdere ontwikkeling van haar investeringen in de energiesector via deelnemingen in toonaangevende bedrijven in de sector hernieuwbare energie en waterbeheer, alsook in sociale en duurzaamheidsinitiatieven, voornamelijk in België.
Deze nieuwe investeringen betreffen Green4You, opgericht in 2021 in de vorm van een joint venture tussen Ethias nv, EthiasCo en Luminus, dat investeert in fotovoltaïsche panelen (FV) en warmtekrachtkoppelingsprojecten (WKK); het fonds I4B (Invest for Belgium), opgericht in 2019 door de FPIM, AG Insurance en Synatom, dat investeert in Belgische infrastructuur die stabiele en gegarandeerde kasstromen op lange termijn biedt in lijn met duurzame ontwikkeling; Storm Wind, een Vlaamse ontwikkelaar en beheerder van windparken die samen met de fondsen Tinc en Epico heeft geïnvesteerd in vier windparkprojecten in België ; Epico II, een door PMV beheerd investeringsfonds dat investeert in maatschappelijk verantwoorde infrastructuurprojecten op het vlak van energietransitie en Hamsterhuren (Cainus), een gespecialiseerd vastgoedinvesteringsfonds.
Met meer dan 1.500 aandeelhouders, het merendeel van de Belgische steden en gemeenten, OCMW's, politiezones en provincies, en een hele reeks overheidsinstellingen en (semi-)overheidsbedrijven, is het niet meer dan normaal dat EthiasCo zich in haar relaties met haar aandeelhouders richt op duurzaamheid, digitalisering en gebruiksgemak.
Het is in deze context dat EthiasCo aan de aandeelhouders voorstelt om de digitale wereld te betreden door hen een digitaal platform aan te bieden waarmee ze in real time toegang hebben tot de informatie die hen aanbelangt. Zo kunnen ze hun financiële participatie controleren en contactgegevens wijzigen.
Aan de gemeente Anzegem wordt gevraagd om een vertegenwoordiger naar de algemene vergaderingen van EthiasCo af te vaardigen.
De deelnemers zullen telkens digitaal kunnen deelnemen aan de vergaderingen (stemmingen) en dit via een digitaal platform.
De algemene vergadering staat ingepland op donderdag 12 juni 2025 met volgende agenda:
1. Verslag van de Raad van bestuur over het boekjaar 2024
2. Goedkeuring van de jaarrekening op 31/12/2024 en bestemming van het resultaat (inclusief de toekenning van het dividend)
3. Kwijting aan de bestuurders
4. Kwijting aan de commissaris
5. Statutaire benoemingen - Client Board
De raad wordt verzocht de agenda goed te keuren en de gemeentelijk vertegenwoordiger te machtigen om de punten goed te keuren die op de agenda staan. Het OCMW beschikt over 2 aandelen.
Decreet Lokaal Bestuur
Collegebeslissing van 24 mei 2023 strekkende tot het aanstellen van een gemeentelijk afgevaardigde voor de algemene vergaderingen van EthiasCo en een administratief beheerder.
Art.1: Louis Degroote, schepen bevoegd voor Financiën en wonende Wortegemsesteenweg 47 - 8570 Anzegem, wordt aangesteld als gemeentelijk vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van EthiasCo voor de duur van de huidige legislatuur.
Art.2:Kennis te nemen van de agendapunten voor de algemene vergadering van 12 juni a.s. en de aangestelde mandataris een mandaat te geven deze goed te keuren:
1. Verslag van de Raad van bestuur over het boekjaar 2024
2. Goedkeuring van de jaarrekening op 31/12/2024 en bestemming van het resultaat (inclusief de toekenning van het dividend)
3. Kwijting aan de bestuurders
4. Kwijting aan de commissaris
5. Statutaire benoemingen - Client Board
Art.3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van EthiasCo via e-mail: algemene.vergadering@ethias.be
Naar aanleiding van het komende pensioen van de algemeen directeur, dient de rechtspositieregeling en bijlage 2 (Functiebeschrijvingen decretale graden) en bijlage 3 (Selectiecommissie en examenprogramma) aangepast te worden met zicht op een vacantverklaring.
Om de selectieprocedure zo vlot mogelijk te laten verlopen, worden enkele wijzigingen aangebracht.
Advies uitgebracht door het MAT op 6 juni 2025.
Advies op het vakbondsoverleg op 28 mei 2025.
Decreet lokaal bestuur en het bestuursdecreet
Arbeidsovereenkomstenwet
wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten
Raadsbesluit van 11 februari 2025 inzake rechtspositieregeling (bijlagen 1 en 3): goedkeuring aanpassing.
Raadsbesluit van 8 oktober 2024 inzake aanpassing rechtspositieregeling: goedkeuring aanpassing.
Art.1: Volgende artikels in de rechtspositieregeling aan te passen als volgt:
Artikel 3.3.1.3.
De leden van de selectiecommissies respecteren de volgende gedragsregels en wettelijke voorschriften bij selecties:
1° onafhankelijkheid;
2° onpartijdigheid;
3° non-discriminatie op grond van zogenaamd ras of huidskleur, nationaliteit of etnische achtergrond, geslacht, seksuele geaardheid, geslachtsverandering, genderidentiteit of genderexpressie, zwangerschap/bevalling, moederschap, leeftijd, gezondheidstoestand, voorkomen, handicap, geloof of levensbeschouwing, burgerlijke staat, politieke overtuiging, zoals bepaald in de non-discriminatiewetgeving;
4° respect voor de vertrouwelijkheid van de gegevens van de kandidaten en voor hun private levenssfeer;
5° geheimhouding van de vragen en, als dat van toepassing is, respect voor de anonimiteit van de proeven;
6° verbod op belangenvermenging;
Bij familieverwantschap tot in de tweede derde graad tussen een lid van de selectiecommissie en een kandidaat, worden de passende maatregelen getroffen om de onpartijdigheid van de selectieprocedure te garanderen.Artikel 3.3.4.3.
De selectie voor de aanwerving in de functies van algemeen directeur en financieel directeur wordt gedeeltelijk of volledig uitbesteed aan een erkend extern selectiebureau. De selectie wordt uitgevoerd op basis van de selectiecriteria en met behulp van verschillende selectietechnieken. De selectiecriteria en selectietechnieken zijn afgestemd op de functiebeschrijving.
Art.2: Bijlage 2 van de rechtspositieregeling (Functiebeschrijvingen decretale graden) wordt aangepast zoals de bijlage opgenomen bij dit agendapunt.
Art.3: Bijlage 3 van de rechtspositieregeling (Selectiecommissie en examenprogramma) wordt aangepast zoals de bijlage opgenomen bij dit agendapunt.
De aanpassingswerken aan het (toekomstig) Buurthuis achter de assistentiewoningen op de Heirweg moeten normaal begin juni afgerond zijn.
Ondertussen is het Sociaal Huis bezig met de inhoudelijke en praktische voorbereiding van de werking. Het is de bedoeling deze begin oktober effectief op te starten en later die maand een (officiële) opening te plannen.
Naast de inhoudelijke en praktische voorbereiding is er ook nog een belangrijk administratief/financieel luik dat moet vertaald worden in een retributiereglement dat moet voorgelegd worden aan de OCMW-raad.
Omdat een aantal aspecten nog niet helemaal duidelijk zijn (o.a. prijzen van een aantal leveranciers) en omdat het zeker bij de opstart van een nieuwe werking van belang is om kort op de bal te kunnen spelen en zaken vlot en snel te kunnen aanpassen, wordt voorgesteld om via een door de OCMW-raad goedgekeurd kaderreglement de bevoegdheid inzake tarieven, inningswijzen, enz. tijdelijk te delegeren naar het Vast Bureau.
Na de opstartperiode en het bijsturen van de werking en de achterliggende afspraken/processen kunnen de reglementen dan ter (definitieve) goedkeuring voorgelegd worden aan de OCMW-raad.
Dit voorstel werd ter advies voorgelegd aan het BCSD van 20 mei jl.
https://www.vlaanderen.be/lokaal-bestuur/financiering/retributies/bevoegdheid
De gemeenteraad hoeft alleen nog zelf te beslissen over de machtiging tot de heffing van retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen. Dat vereist een duidelijke beslissing van de gemeenteraad die moet worden bezorgd aan de toezichthoudende overheid. Het besluit moet onder meer bepalen:
Art. 1: De OCMW-raad keurt onderhavig kaderreglement goed:
art. 1
In het kader van de opstart van de werking van het Buurthuis op de Heirweg, wordt voor de periode van 1 september 2025 tot 1 maart 2026 de bevoegdheid inzake het vastleggen van tarieven en inningswijzen gedelegeerd naar het Vast Bureau inzake
- het activiteitenaanbod georganiseerd vanuit het Sociaal Huis
- de verkoop van dranken en maaltijden
- het zaalgebruik
- de verkoop van goederen in het kader van de werking van de Sociale Kruidenier 't Winkelke
art. 2
De door het Vast Bureau ingestelde tarieven mogen het bedrag van 100 € niet overschrijden.
art. 3
De retributie is verschuldigd door de deelnemers aan de activiteiten, door de personen die maaltijden of dranken nuttigen, door de gebruikers van de infrastructuur en door de via het BCSD toegelaten klanten van de Sociale Kruidenier 't Winkelke.
Art. 2: Deze beslissing gaat in op 15 augustus 2025 en wordt overeenkomstig het Decreet Lokaal Bestuur overgemaakt aan de provinciegouverneur en bekendgemaakt.
De raadsleden worden in de mogelijkheid gesteld om eenvoudige informatie te bekomen met betrekking tot de werking van de gemeente. Daarnaast kunnen er ook losse mededelingen worden meegegeven aan de raadsleden.
Mondelinge vragen worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord (artikel 11 huishoudelijk reglement).
Er kennis van te nemen dat er geen mondelinge vragen worden gesteld of mededelingen gedaan.
De voorzitter sluit de zitting op 10/06/2025 om 21:05.
Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.
Namens OCMW-raad,
Sonja Nuyttens
Algemeen directeur
Jeremie Vaneeckhout
Voorzitter