vzw Koninklijke Yvegem Sportief op zondag 18 mei 2025 een wielerwedstrijd: Open Fun Gravel.
Naar aanleiding van de inwilliging van deze aanvraag dienen bijzondere verkeersmaatregelen genomen te worden. De vergunning, politieverordening met bijgaand signalisatieplan en bewonersbrief zijn overgemaakt aan de organisatie op 8 mei 2025.
Het Koninklijk Besluit van 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden.
De nieuwe gemeentewet, inzonderheid op de artikel 119, 130bis en 13§2.
Het decreet Lokaal Bestuur.
Het Koninklijk Besluit van 21 augustus 1967 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de veldritten;
Het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houden het Algemeen Reglement op de politie van het wegverkeer en van het geheel van de openbare weg.
Het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Politieverordening - 8 mei 2025:
Art. 1: Deze verordening geldt op zondag 18 mei 2025:
Art. 2: Er geldt een parkeerverbod van 9u tot 18u:
§ 1. in de Stijn Streuvelssstraat, langs beide zijden, vanaf de Waashoek tot aan de Pastoor Verrieststraat 1 en op de parking, linksgelegen van de kerk, Stijn Streuvelssstraat 1
§ 2. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden E1 (parkeerverbod) met onderbord (van 9u tot 18u) zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.
Art. 3: Er geldt een parkeerverbod van 12u tot 18u:
§ 1 op het volledig parcours behoudens op de plaatsen met een onderverdeling in de rijbaan op een breedte van minder dan 3m.
§ 2. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden E1 (parkeerverbod) en onderbord (van 13u tot 18u) zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.
Art. 4: Het volledig parcours wordt afgesloten van 12u tot 18u:
§ 1. ter hoogte van:
§ 2. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van een nadar voorzien van een C3 (verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder) met 2 knipperlichten en een C31a (Verbod om aan volgend kruispunt als te slaan naar links) en C31b (Verbod om aan volgend kruispunt af te slaan naar links) zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.
Art. 5: Het afsluiten van het volledig parcours, 12u tot 18u:
§ 1. Is niet van toepassing voor:
§ 2. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van:
Art. 6: Voorsignalisatie wordt voorzien aan onderstaande kruispunten, uitgezonderd plaatselijk verkeer en verboden naar links/rechts af te slaan, van 12u tot 18u :
§ 1. van 12u tot 18u:
§ 2. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden C3 (verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder) op nadar met twee oranje knipperlichten of op voet met onderbord (Uitgezonderd plaatselijk verkeer) en de verkeersborden C31a (Verbod om aan volgend kruispunt als te slaan naar links) en C31b (Verbod om aan volgend kruispunt af te slaan naar links) zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage.
Art. 7:
§ 1. De toegang tot de Lijsternestweg wordt verboden voor voetgangers in zowel richting Pastoor Verrieststraat als in de richting Tjampensstraat
§ 2. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht aan de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden C9 (verboden toegang voor voetgangers) zoals aangeduid op de signalisatieplan in bijlage.
Art. 8: De Technische dienst staat in voor het ter plaatse brengen van de signalisatie volgens het signalisatieplan.
Alle door de Technische dienst vooraf ter plaatse gebrachte bijkomende signalisatie (exclusief parkeerverboden) dient door de organisator correct geplaatst te worden op de wedstrijddag.
Na afloop dient deze ook in te staan voor het terug aan de kant van de rijweg plaatsen ervan niet meer zichtbaar voor de weggebruikers (zie nota voor het plaatsen van bijkomende signalisatie in bijlage).
Art. 9: De organisator instaat voor het afdekken van de reguliere borden zoals de parkeerborden E9a (parkeren toegelaten) en E9f (verplicht deels parkeren op berm/voetpad) voor de doortocht van de wielerwedstrijd en het terug zichtbaar maken ervan na de doortocht.
Art. 10: Bij beperkte zichtbaarheid moet de verkeerssignalisatie uitgerust worden met oranje/gele knipperlichten.
Art. 11: Voor de hulpdiensten moet er binnen de afgesloten straat of straatgedeelte ten allen tijde een vrije doorgang zijn van 4 meter breed en 4 meter hoog.
Art. 12: Overtreding van dit reglement wordt bestraft met politiestraffen.
Art. 13: Er wordt een afschrift van dit besluit gestuurd naar de griffie van de rechtbank van eerste aanleg te Kortrijk, de griffie van de politierechtbank te Kortrijk, de lokale politie en De Lijn.
Art. 14: Deze verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig de artikels 286 en 287 van het decreet Lokaal Bestuur.