De voorzitter opent de zitting op 13/07/2021 om 19:50.
Art.1: De notulen- en zittingsverslag van van de OCMW-raad van 8 juni 2021 eenparig goed te keuren.
De fysieke vergaderingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn kunnen omwille van de openbare gezondheid plaatsvinden achter gesloten deuren. Deze beslissing behoort tot de bevoegdheid van de burgemeester (artikels 134, §1 en artikel 135, §2 Nieuwe Gemeentewet). Hij moet die beslissing voldoende motiveren. In dat geval moet de fysieke gemeenteraad achter gesloten deuren gelivestreamd worden zodat de openbaarheid verzekerd is. De webtoepassing van de gemeente communiceert hoe pers en publiek de vergadering kunnen volgen via de audiovisuele livestream.
Dezelfde afsprakennota zoals ter goedkeuring voorgelegd aan de OCMW-raad van 8 juni 2021, kan voor de vergadering van de raad van 13 juli 2021 opnieuw bevestigd worden.
Voorwaarden voor de zaal blijven:
- de zaal moet goed verwarmd kunnen worden
- er moet voldoende verlichting en verluchting mogelijk zijn.
- sanitair dichtbij
- opstellen circulatieplan
- akoestisch in orde
De vergadering gaat door in besloten zitting maar er wordt voorzien in audio- en video-livestream.
Voor wat de raadsleden betreft: het hygiëneprotocol moet gevolgd worden als volgt:
raadsleden dragen enkel mondmasker bij het binnenkomen/verlaten van de zaal of bij verplaatsingen.
looplijnen en -richtingen om de vergaderlocatie binnen en buiten te gaan.
als de raad eindigt of geschorst wordt, wordt voldoende discipline aan de dag gelegd om niet allemaal terzelfdertijd de zaal te verlaten.
In het belang van de veiligheid en gezondheid van de aanwezigen heeft de burgemeester beslist om de duur van de vergadering tot het minimaal noodzakelijke te beperken.
Volgende zaken worden bijgevolg opgenomen in de afsprakennota:
De voorzitter zal tussenkomen indien de raadsleden zich hieraan niet houden maar er wordt van uitgegaan dat de raadsleden - zich bewust zijnde van de ernst van de situatie - voldoende verantwoordelijkheidszin aan de dag zullen leggen om hogervermelde richtlijnen grondig op te volgen.
De OCMW-raad dient zijn akkoord met deze werkwijze te geven.
Decreet Lokaal Bestuur
MB van 28 oktober 2020
MB van 1 november 2020
beslissingen overlegcomité 24 maart 2021
MB van 27 april 2021
MB van 23 juni 2021
Gemeenteraadsbesluit van 11 juni 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad
Gemeenteraadsbesluit van 12 november 2019 houdende aanpassing huishoudelijk reglement gemeenteraad
Besluit van de burgemeester van 14 april 2020 strekkende tot het organiseren van de gemeente- en OCMW-raden tijdens de duur van de federale fase van het rampenplan (in het kader van de coronacrisis) in besloten vergadering in OC Ansold.
Besluit van de burgemeester van 4 mei 2020 strekkende tot het organiseren van de gemeente- en OCMW-raden en de raadscommissies tijdens de duur van de federale fase van het rampenplan ( in het kader van de coronacrisis) in besloten vergadering in OC Ansold en/of De Linde.
Besluit van de waarnemend burgemeester van 24 augustus 2020 strekkende tot het goedkeuren van maatregelen voor de praktische organisatie van de vergaderingen van de lokale bestuurlijke organen met ingang van 1 september 2020
Besluit van de burgemeester van 10 september 2020 strekkende tot het goedkeuren van maatregelen voor de praktische organisatie van de vergaderingen van de lokale bestuurlijke organen met ingang van 1 september 2020
Besluit van de burgemeester van 30 september 2020 strekkende tot het goedkeuren van maatregelen voor de praktische organisatie van de vergaderingen van de lokale bestuurlijke organen met ingang van 1 september 2020
Besluit van de burgemeester van 3 november 2020 strekkende tot het goedkeuren van maatregelen voor de praktische organisatie van de vergaderingen van de lokale bestuurlijke organen met ingang van 23 november 2020
Advies crisiscel 30 juni 2021 (sitrep 97)
Art.1:de afsprakennota zoals goedgekeurd in de OCMW-raad van 8 juni ll. wordt bevestigd. Deze afsprakennota bevat afwijkende bepalingen t.a.v. het goedgekeurde huishoudelijk reglement, en wordt daarom ter goedkeuring voorgelegd. De nota geldt voor de verdere duur van de maatregelen afgekondigd tijdens de federale fase van het crisisbeheer (in het kader van de coronacrisis).
AFSPRAKENNOTA ORGANISATIE GEMEENTE- & OCMW-RAAD - RAADSCOMMISSIES
FYSIEKE BIJEENKOMST
BESLOTEN VERGADERING
1. Algemene info en richtlijnen
1.1. Duur en reikwijdte
Tijdens de verdere duur federale fase van het crisisbeheer (i.k.v. coronacrisis) zijn de zittingen van de gemeente- en OCMW-raad of van de raadscommissies besloten maar er wordt wel livestream voorzien (zowel video als audio).
Rekening houdende met de nieuwe maatregelen (MB 28 oktober en 1 november 2020) die sedert 2 november 2020 geldig zijn, zullen de eerstvolgende bijeenkomsten van de raden voortaan in de gemeentelijke culturele infrastructuur of in één van de lokalen/zalen van het gemeentelijk gebouw Escolys doorgaan doch in besloten vergadering.
1.2. Voorbereiding van de zitting
De toelichtingsnota evenals de ontwerpbesluiten worden ter beschikking gesteld van de raadsleden, en dit via e-mail acht dagen vóór de zitting. Uiteraard kan elk dossier - digitaal en met alle bijlagen - volledig teruggevonden worden op e-notulen. De papieren toelichtingsnota/ontwerpnotulen worden niet meer aan huis bezorgd.
De papieren dossiers liggen ook vanaf de dag na de oproeping ter inzage en kunnen mits voorafgaandelijke afspraak geraadpleegd worden. Een papieren kopie van de toelichtingsnota/ontwerpbesluiten kan telefonisch gereserveerd worden en op afspraak afgehaald aan het onthaal hoofdgemeentehuis.
Wie technische vragen heeft over een bepaald dossier, kan deze tijdens de periode waarin de dossiers ter inzage zijn, uiteraard steeds per e-mail stellen aan de algemeen directeur die hierop zo snel mogelijk een antwoord zal verschaffen, eveneens per e-mail.
2. Verloop van de zitting
Locatie: een zaal uit de gemeentelijke culturele infrastructuur voor de gemeente- en OCMW-raden die aan volgende voorwaarden voldoet:
De vergadering gaat door in besloten zitting maar er wordt voorzien in audio- en video-livestream.
Aanvang: 19u
Het verloop is zoals voorzien in het huishoudelijk reglement. Er zal geluidsversterking voorzien worden. Er is wifi aanwezig in de zaal zodat de raadsleden op e-notulen kunnen om de raad digitaal te volgen.
Voor wat de raadsleden betreft: het hygiëneprotocol moet gevolgd worden als volgt:
raadsleden dragen enkel mondmasker bij het binnenkomen/verlaten van de zaal of bij verplaatsingen.
looplijnen en -richtingen om de vergaderlocatie binnen en buiten te gaan.
als de raad eindigt of geschorst wordt, wordt voldoende discipline aan de dag gelegd om niet allemaal terzelfdertijd de zaal te verlaten.
In het belang van de veiligheid en gezondheid van de aanwezigen is het de bedoeling om de duur van de vergadering tot het minimaal noodzakelijke te beperken.
Daarom:
De voorzitter zal tussenkomen indien de raadsleden zich hieraan niet houden maar er wordt van uitgegaan dat de raadsleden - zich bewust zijnde van de ernst van de situatie - voldoende verantwoordelijkheidszin aan de dag zullen leggen om hogervermelde richtlijnen grondig op te volgen.
3. Verslag van de zitting
Er wordt voorzien in een audio-opname zodat deze achteraf en zoals voorzien in het huishoudelijk reglement kan beluisterd worden door de bevolking via de website. Er wordt livestreaming voorzien.
- notulenverslag: De notulen van de vergaderingen van de raad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat is gegeven aan de punten waarover de raad geen beslissing heeft genomen. Ze maken melding van alle beslissingen en het resultaat van de stemmingen. Behalve bij geheime stemming, vermelden de notulen hoe elk lid gestemd heeft. Van die laatste verplichting kan worden afgeweken voor beslissingen die genomen zijn met unanimiteit. Ook de amendementen en de stemmingen hierover worden in het notulenverslag opgenomen.
--> dus zoals opgenomen in het goedgekeurde huishoudelijk reglement, d.i. geen wijziging.
- zittingsverslag: De zittingsverslagen van de vergaderingen van de raad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden.
De regel is dus dat de audio-opname het zittingsverslag vormt. Het is belangrijk dat elk raadslid uitdrukkelijk het woord vraagt en krijgt van de voorzitter (dit voor de opname).
Mocht achteraf blijken dat de audio-opname niet voorhanden blijkt te zijn of ontoereikend is (wegens technische redenen en omwille van het feit dat de wissel van zaal praktische problemen geeft), dan zal het zittingsverslag een geschreven verslag zijn dat een beknopte weergave van de tussenkomsten van de raadsleden bevat. Dit verslag wordt dan op de website van Anzegem geplaatst ipv het audioverslag. Dit is dus geen woordelijke weergave van de tussenkomsten van de raadsleden, maar een beknopte samenvatting.
Art.2: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van het administratief toezicht, conform de regels zoals vervat in het decreet lokaal bestuur.
Het lokaal bestuur is steeds in verandering.
Het bestuur kiest ervoor om geen responsabiliseringsbijdrage te betalen en voldoende vastbenoemde personeelsleden te voorzien. Op enkele cruciale plaatsen in de organisatie is het aangewezen vastbenoemde functies te voorzien.
Deze wijzigingen werden voorgelegd aan het vakbondsoverleg (HOC-BOC) van 29 juni 2021 en het Managementteam (MAT) van 10 juni 2021.
De kostprijs van deze wijzigingen zal ingecalculeerd worden in de aanpassing van het meerjarenplan.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (publicatie 21 februari 2018)
het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, wat de definitieve ambtsneerlegging betreft;
het organogram voor het gemeentepersoneel zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 2 december 2008 en latere wijzigingen;
het organogram en de personeelsformatie voor het OCMW-personeel zoals vastgesteld in de OCMW-raad van 15 december 2016 en latere wijzigingen
de personeelsformatie voor het gemeentepersoneel zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 13 oktober 2020
de personeelsformatie voor het OCMW-personeel zoals vastgesteld door de OCMW-raad op 12 mei 2020
Art.1: De aanpassingen aan de OCMW-personeelsformatie zoals hierna opgenomen goed te keuren met directe ingang. De financiële gevolgen worden ingecalculeerd in de aanpassing van het meerjarenplan:
Organieke formatie | |||
GEMEENTE | |||
niveau | statuut | ORGANIEKE FORMATIE - aantal voltijdse equivalenten | |
DECRETALE GRADEN | |||
Algemeen Directeur | DG | vastbenoemd | 1 |
Financieel Directeur | DG | vastbenoemd | 1 |
COMMUNICATIE EN KLACHTEN, FEESTELIJKHEDEN EN PROTOCOL | |||
communicatieambtenaar | B1-3 | vastbenoemd | 1 |
ICT EN ARCHIEF | |||
Archiefverantwoordelijke | B1-3 | contractueel | 1 |
GIS-medewerker | B1-3 | contractueel | 0,25 |
ICT-deskundige | B1-3 | contractueel | 0,75 - 1,75 |
B1-3 | vastbenoemd | 1 | |
FINANCIEN | |||
boekhouder | B4-5 | contractueel | 1 |
boekhouder | B4-5 | vastbenoemd | 1 |
deskundige centrale aankoop | B1-3 | vastbenoemd | 1 |
administratief medewerker | C1-3 | contractueel | 0,4 |
PERSONEEL & ORGANISATIE | |||
PERSONEEL EN ORGANISATIE | |||
clusterhoofd | A1-3 | vastbenoemd | 1 |
deskundige personeelszaken | B1-3 | vastbenoemd | 1 |
administratief medewerker | C1-3 | contractueel | 2,5 |
coördinator busvervoer | C1-3 | contractueel | 0,3 |
buschauffeur | D1-3 | contractueel | 1,2 |
BURGER EN DIENSTVERLENING, ZORG EN WELZIJN | |||
coördinator zorg en welzijn | B4-5 | vastbenoemd | 1 |
stafmedewerker zorg en welzijn | B1-3 | vastbenoemd | 2 |
coördinator burger en dienstverlening | B1-3 | vastbenoemd | 1 |
administratief medewerker | C1-3 | vastbenoemd | 1,5 |
C1-3 | contractueel | 3,8 | |
VRIJE TIJD | |||
clusterhoofd (tevens cultuurbeleidscoördinator) | A1-3 | vastbenoemd | 1 |
bibliothecaris | B4-5 | vastbenoemd | 1 |
sportfunctionaris | B1-3 | vastbenoemd | 1 |
coördinator BKO | B1-3 | vastbenoemd | 2 1 |
coördinator BKO | B1-3 | contractueel | 1 |
jeugdconsulent | B1-3 | contractueel | 1 |
stafmedewerker Vrije Tijd | B1-3 | contractueel | 4,8 |
assistent-dienstleider bibliotheek | B1-3 | contractueel | 1 |
assistent-dienstleider bibliotheek | B1-3 | contractueel | 0,5 |
animator vrije tijd | C1-3 | contractueel | 1 |
bibliotheekassistent | C1-3 | contractueel | 1 |
boekverzorger | E1-3 | contractueel | 0,25 |
administratief deskundige | B1-3 | contractueel | 0,25 |
ambtenaar internationale solidariteit | B1-3 | contractueel | 0,25 |
administratief medewerker Vrije Tijd | C1-3 | contractueel | 0,8 |
begeleid(st)er bko | D1-3 | contractueel | 12,2 |
assistent-begeleid(st)er bko | E1-3 | contractueel | 0,3 |
logistiek medewerker | D1-3 | contractueel | 0,5 |
conciërge - reservatieverantwoordelijke | D1-3 | contractueel | 0,5 |
INFRASTRUCTUUR | |||
clusterhoofd | A1-3 | vastbenoemd | 1 |
coördinator | B1-3 | contractueel | 1 |
projectcoördinator en preventieadviseur | B4-5 | contractueel | 1 |
administratief deskundige | B1-3 | contractueel | 1 |
administratief deskundige | B1-3 | vastbenoemd | 1 |
werkleider | C4-5 | vastbenoemd | 1 |
Mobiliteitsdeskundige | B1-3 | contractueel | 0,5 |
ploegbaas Groendienst | D4-5 | vastbenoemd | 1 |
elektricien BA5/hoofdtechnieker culturele infrastructuur | C1-3 | contractueel | 1 |
technicus-specialist wegenis en riolering | D4 | vastbenoemd | 1 |
technicus-specialist mechanica | D4 | vastbenoemd | 1 |
technicus-specialist culturele infrastructuur en uitleendienst | D4 | vastbenoemd | 1 |
technicus-specialist begraafplaatsen en bestrijding ongedierte | D4 | vastbenoemd | 1 |
technicus-specialist evenementen en signalisatie | D4 | vastbenoemd | 1 |
technisch assistent in volgende ploegen: - groen - begraafplaatsen, onderhoud voetwegen en ongediertebestrijding - openbare werken en patrimonium - garage en mechaniek - uitleen en techn. cult. infrastr. | D1-3 | vastbenoemd | 0 7 |
technisch assistent in volgende ploegen: - groen - begraafplaatsen, onderhoud voetwegen en ongediertebestrijding - openbare werken en patrimonium - garage en mechaniek - uitleen en techn. cult. infrastr. | D1-3 | contractueel | 20 13 |
technisch assistent (technicus hydranten) | D1-3 | contractueel | 1 |
administratief medewerker | C1-3 | contractueel | 1 |
schoonmaker | E1-3 | contractueel | 9 |
OMGEVING EN NOODPLANNING | |||
clusterhoofd (tevens omgevingsambtenaar ruimtelijke ordening) | A1-3 | vastbenoemd | 1 |
Omgevingsdeskundige | A1-3 | vastbenoemd | 1 |
Omgevingsdeskundige (waarvan 1 omgevingsambtenaar milieu) | B1-3 | contractueel | 3 3,5 |
Omgevingsdeskundige | B1-3 | vastbenoemd | 0,5 |
ambtenaar noodplanning | B1-3 | vastbenoemd | 0,5 |
administratief medewerker | C1-3 | contractueel | 1,4 |
recyclageparkwachter | D1-3 | contractueel | 4 |
6000 uren 5225 uren jobstudenten | 6000 uren 5225 uren | ||
projectbasis | |||
administratief medewerker Infrastructuur | C1-3 | contractueel | 0,5 |
2 seizoensarbeiders voor 6 maanden | D1-3 | contractueel | 1 |
Uitdovende formatie | |||
administratief medewerker P&O | C1-3 | vastbenoemd | 1 |
adm. Hoofdmedewerker bevolking/burgerlijke stand | C4-5 | vastbenoemd | 1 |
bibliotheekbediende | D1-3 | twm | 0,5 |
administratief medewerker vrije tijd | C1-3 | twm/contractueel | 0,5 |
ambtenaar interne preventie | B1-3 | contractueel | 0,5 |
omgevingsdeskundige | B1-3 | contractueel | 1 |
technisch assistent | D1-3 | vastbenoemd | 1 |
Projectopvolger/preventieadviseur | B1-3 | contractueel | |
ICT-deskundige | B1-3 | contractueel | 1 |
boekhouder | B4-5 | contractueel | 1 |
administratief deskundige | B1-3 | contractueel | 1 |
technisch assistent in volgende ploegen: - groen - begraafplaatsen, onderhoud voetwegen en ongediertebestrijding - openbare werken en patrimonium - garage en mechaniek - uitleen en techn. cult. infrastr. | D1-3 | vastbenoemd | 7 |
coördinator BKO | B1-3 | contractueel | 1 |
Omgevingsdeskundige | B1-3 | contractueel | 0,5 |
Organieke formatie | OCMW | ||
niveau | statuut | VTE voorzien | |
COORDINATIE/STAF | |||
clusterhoofd | A1-3 | vastbenoemd | 1 |
TECHNISCHE & LOGISTIEKE DIENST | |||
technisch assistent patrimonium | D1-3 | contractueel | 1 |
schoonmaker/poetsmedewerker patrimonium | E1-3 | contractueel | 1,25 |
ALGEMENE ADMINISTRATIE | |||
Beleidsmedewerker Algemeen Directeur | A1-3 | vastbenoemd | 0,5 |
Beleidsmedewerker Financiën | A1-3 | vastbenoemd | 0,5 |
administratief medewerker | C1-3 | vastbenoemd | 1 |
C1-3 | contractueel | 2 | |
SOCIALE DIENST | |||
coördinator | B4-5 | vastbenoemd | 1 |
maatschappelijk werker | B1-3 | vastbenoemd | 4 3 |
contractueel | 0,5 1,5 | ||
maatschappelijk werker kinderarmoede | B1-3 | contractueel | 0,5 |
wijk-werkcoach en trajectbegeleider | B1-3 | contractueel | 0,5 |
ZORG EN WELZIJN | |||
maatschappelijk werker thuiszorg | B1-3 | vastbenoemd | 1 |
poetsmedewerkers reguliere poetsdienst | E1-3 | contractueel | 4,25 |
poetsmedewerkers dienstencheques | E1-3 | contractueel | 14,5 |
technisch assistent maaltijdbedeling | D1-3 | contractueel | 0,5 |
Artikel 60 | |||
Voorziening van maximaal 4 VTE per jaar | E1-3 | contractueel | 5 |
Uitdovende formatie | |||
administratief deskundige | B1-3 | contractueel | 0,5 |
maatschappelijk werker | B1-3 | contractueel | 1,5 0,5 |
Art 2: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid, conform de bepalingen vervat in het decreet lokaal bestuur.
Er wordt opgemerkt dat het moeizaam gaat om goed en gekwalificeerd personeel te vinden. Het bestuur zal meer moeten inzetten op het zoeken naar gemotiveerde medewerkers met potentieel, die dan intern worden opgeleid en verder kunnen doorgroeien.
Daarom dient bijlage 1 (aanwervings-, bevorderings-, mobiliteitsvoorwaarden) aangepast te worden. Bepaalde functies vereisten bij de aanwervingsvoorwaarden nog enkele jaren ervaring. Deze ervaringsvereisten worden thans geschrapt.
Bovendien wil het bestuur kansen geven aan eigen personeel om door middel van bevordering deel te nemen aan selectieprocedures. Bij de meeste functies was opgenomen dat men kon bevorderen mits de nodige graadanciënniteit maar moest men ook het diploma van het beoogde niveau hebben (bv B1-3 functie: bij bevordering was het hebben van een bachelordiploma verplicht). Deze diplomavoorwaarden worden geschrapt om eigen personeel kansen te geven door te groeien binnen de organisatie en de opgedane ervaring op die manier te borgen. Er wordt een uitzondering hierop gemaakt voor functies die een specifiek diploma vereisen en de decretale graden.
Voor de functie van maatschappelijk werker werden de recentste diplomavoorwaarden toegevoegd.
Voor de functie van projectopvolger en preventieadviseur werden bevorderingsvoorwaarde en voorwaarden voor interne en externe mobiliteit toegevoegd.
Deze bijlagen zijn een gezamenlijk document voor de gemeente en OCMW.
Deze documenten werden besproken in het MAT van 10 juni 2021 en het HOC-BOC van 29 juni 2021.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (en latere wijzigingen)
de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, wat de definitieve ambtsneerlegging betreft;
MB van 11.10.2018 met inwerkingtreding: 1.07.20
Gemeenteraadsbeslissing van 2 december 2008 tot vaststelling en goedkeuring van de rechtspositieregeling voor het gemeentelijk personeel en latere wijzigingen
Art.1: De voorliggende aanpassingen en wijzigingen aan de rechtspositieregeling aan bijlage 1 (aanwervingsvoorwaarden, voorwaarden voor bevordering en mobiliteit) goed te keuren. Ingangsdatum: met onmiddellijke ingang.
Art.2: Deze aanpassing bekend te maken volgend de modaliteiten opgenomen in het decreet lokaal bestuur.
Art.3: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid, conform de bepalingen vervat in het decreet lokaal bestuur.
Gelet op de bespreking in de gemeenteraadscommissie Financiën dd. 1 juni 2021
Gunstig geadviseerd in het BCSD van 15 juni 2021
Gelet op het gunstig advies van de gezins- en welzijnsraad dd. 27 mei 2021
Gelet op het gunstig advies van de seniorenadviesraad dd. 31 mei 2021
Gezinstoelage budget voorzien op A_1.4.1./6.490.011 - jaarlijks 45.000 €
Zorgtoelage en zorgtoelage plus budget voorzien op A_1.4.2./6.490.013 en 6.490.014 - jaarlijks 150.000 € en 30.000 €
Decreet Lokaal Bestuur
Artikel 1
Onderstaande wijzigingen in het reglement sociale toelagen zullen van toepassing zijn met ingang van 1 januari 2021.
1. Zorgtoelage
1.1.Vanaf 1.01.2020 en onder de hierna vermelde voorwaarden wordt een zorgtoelage toegekend aan personen met een beperking (rechthebbende).
1.2. Men dient op 1 januari van het aanvraagjaar ingeschreven te zijn in de bevolkingsregisters van de gemeente Anzegem.
1.3. Afhankelijk van het soort attest en de voorwaarden waaraan men voldoet, ontvangt men één van onderstaande bedragen. Let wel: cumul van attesten is niet mogelijk.
Voor onderstaande categorieën (behalve voor categorie 1 voor mensen die in residentiële instelling verblijven) geldt dat men bestendig thuis moet verblijven.
categorie |
Zorgcriteria |
Leeftijd |
Bedrag/jaar |
Categorie 1 |
Attest zorgtoeslag voor kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte met 6-8 punten in de 3 pijlers samen of met min. 4 punten in de 1ste pijler
Attest FOD SZ met vermindering zelfredzaamheid van min.9 punten of attest zorgtoeslag voor kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte én bestendig verblijvend in residentiële instelling |
0 t.e.m. 20 jaar
Geen leeftijdsvoorwaarde |
70 euro
70 euro |
Categorie 2 |
RIZIV-attest
Attest FOD SZ met vermindering verdienvermogen tot 1/3 of minder
Attest FOD SZ met vermindering zelfredzaamheid van min.9 punten |
18 t.e.m. 64 jaar
18 t.e.m. 64 jaar
Vanaf 65 jaar |
140 euro
140 euro
140 euro |
Categorie 3 |
Attest zorgtoeslag voor kinderen met specifieke ondersteuningsbehoefte met minstens 9 punten in de 3 pijlers samen
Attest FOD SZ met vermindering zelfredzaamheid van minstens 9 punten
Attest FOD SZ met vermindering zelfredzaamheid van minstens 12 punten |
0 t.e.m. 20 jaar
18 t.e.m. 64 jaar
Vanaf 65 jaar
|
250 euro
250 euro
250 euro |
Verblijf in een residentiële instelling:
Voor deze rechthebbende wordt de verblijfstoestand op 01/01 van het aanvraagjaar in aanmerking genomen. Verblijft men op dat moment bestendig in een residentiële instelling dan kan men enkel zorgtoelage categorie 1 krijgen ongeacht of men over een attest beschikt dat recht zou geven op een hogere toelage.
Overlijden van de rechthebbende:
Bij overlijden van de rechthebbende in het refertejaar kan er geen zorgtoelage meer aangevraagd worden.
Bij overlijden van de rechthebbende in het aanvraagjaar kan de toelage waarop men voor het afgelopen jaar nog recht had enkel uitbetaald worden aan één van de onderstaande “rechthebbenden”.
De volgorde van rechthebbenden is:
Verhuis van de rechthebbende:
Indien de rechthebbende op 1/01 van het aanvraagjaar voldoet aan de voorwaarden en verhuist in de loop van het aanvraagjaar kan er nog een aanvraag voor betoelaging worden ingediend.
1.4. De berekening gebeurt op basis van het jaar dat het jaar van de aanvraag voorafgaat (=refertejaar). De uitbetaling gebeurt naar rata van het aantal volledige maanden waarin tijdens het refertejaar aan alle voorwaarden werd voldaan. Uitzondering hierop: personen die bestendig in residentiële instelling verblijven op 01/01 van het aanvraagjaar (categorie 1) krijgen het volledig toelagebedrag uitbetaald.
Deze toelage wordt toegekend en uitbetaald aan de persoon met een beperking of aan diens wettelijke vertegenwoordiger.
De uitbetaling gebeurt op het eind van het aanvraagjaar en indien aan alle voorwaarden werd voldaan.
Bekomt men in de loop van het aanvraagjaar een attest dat betrekking heeft op een vroegere periode dan het refertejaar en waarvoor men nog niet kon betoelaagd worden, dan zal de toekenning van de toelage gebeuren met terugwerkende kracht tot de datum waarop aan alle voorwaarden werd voldaan.
In geval van co-ouderschap zal aan beide ouders van het rechthebbende kind elk de helft van de toelage worden uitbetaald op voorwaarde dat beide ouders in de gemeente gedomicilieerd zijn op 1/01 van het aanvraagjaar. Is dit niet het geval dan krijgt enkel de ouder die in onze gemeente op die datum ingeschreven is de toelage.
1.5. De aanvragen, vergezeld van de nodige bewijsstukken, dienen te gebeuren bij dienst Zorg en Welzijn tegen uiterlijk 1 oktober.
Wie voorheen reeds deze toelage werd toegekend, zal automatisch de aanvraagformulieren ontvangen.
1.6. De toelage kan worden teruggevorderd indien blijkt dat door de aanvrager een onjuiste en/of onvolledige aanvraag en/of dito attest werd ingediend.
1.7. Deze toelage kan niet gecumuleerd worden met de andere sociale toelagen met uitzondering van de palliatieve toelage.
2. Zorgtoelage plus
2.1. Vanaf 1.01.2021 en onder de hierna vermelde voorwaarden wordt een zorgtoelage plus toegekend indien de aanvrager aan de onderstaande voorwaarden voldoet.
2.2. De rechthebbende moet allereerst aan alle basisvoorwaarden voldoen vooraleer de bijkomende voorwaarden verder onderzocht worden. Voldoet men aan alle basisvoorwaarden én aansluitend aan de bijkomende voorwaarde dan kan de toelage uitbetaald worden.
Wanneer de rechthebbende voldoet aan onderstaande basisvoorwaarden kan een toelage van 300 euro uitbetaald worden.
Basisvoorwaarden:
- op 1/01 van het aanvraagjaar in Anzegem thuis gedomicilieerd zijn (wie in een residentiële instelling op ons grondgebied bestendig verblijft of gedomicilieerd is, kan niet van deze toelage genieten)
- recht hebben op de verhoogde tegemoetkoming op 1 januari van het aanvraagjaar (te bewijzen met recent attest mutualiteit waaruit recht blijkt)
- over 1 van onderstaande attesten beschikken (afhankelijk van de leeftijd) op 1/01 van het refertejaar. Bekomt men slechts het attest in de loop van het refertejaar dan zal de uitbetaling gebeuren naar rata van het aantal volledige maanden waarin tijdens het refertejaar aan alle voorwaarden werd voldaan.
Zorgtoeslag voor kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte (vroegere verhoogde kinderbijslag)
RIZIV 66% én jonger dan 65 jaar
FOD SZ met vermindering verdienvermogen én jonger dan 65 jaar
FOD SZ vermindering zelfredzaamheid minstens 9 punten
Zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden
- over een attest beschikken waaruit een vermindering van zelfredzaamheid blijkt van minstens 12 punten (zorgtoeslag, FOD SZ).
Bijkomende voorwaarde:
Wie een voldoende aandeel zorgkosten kan bewijzen, komt in aanmerking.
Welke zorgkosten tellen mee?
- remgelden mutualiteit/ opleg voor kine, logopedie, psychologische bijstand
- kortverblijf / dagopvang /aangepaste vakantie (*)
- kosten thuiszorgwinkel(huur/aankoop materiaal thuiszorg, incontinentiemateriaal)
- aankoop mobiliteitshulpmiddel (rollator, rolstoel, scooter, aanpassingen wagen,..) evenwel beperkt tot het niet via een andere instantie betoelaagde bedrag
- apotheekkosten
- vervoer door erkende vervoersdiensten
- uitgaven gezinshulp/oppas door erkende diensten
- aanpassingswerken woning ifv zorg bijv. traplift, badkamer, …Eventuele hiervoor ontvangen premies op lokaal en/of bovenlokaal niveau worden in mindering gebracht
- gemeentelijke gezinsbelasting
(*) vakantie: aangepaste vakantie voor mensen met zorg/beperking georganiseerd door sociale vereniging of ziekenfonds en met een minimumduur van 5 opeenvolgende dagen/beperkt tot 1 vakantie per jaar per gezinslid.
Merk op: indien meerdere rechthebbenden in een gezin kunnen bepaalde kosten die ten goede komen aan het ganse gezin slechts 1 keer worden ingebracht bijv gezinshulp, aanpassingswerken woning, …
Voor alle zorgkosten dienen de nodige bewijsstukken te worden bezorgd.
Het refertejaar voor de te bewijzen kosten is het kalenderjaar voorafgaand aan het aanvraagjaar.
Hoeveel zorgkosten moeten bewezen worden?
Naargelang de gezinssituatie en het daaraan gekoppeld refertegezinsinkomen dient een percentage zorgkosten te worden bewezen per aanvrager.
- De gezinssituatie op 1/01 van het aanvraagjaar telt.
- Voor de bepaling van het refertegezinsinkomen wordt het gemiddeld maximum jaarbedrag van het inkomen voor Verhoogde Tegemoetkoming (VT) genomen van toepassing in het aanvraagjaar.
- Naargelang het bewezen percentage zorgkosten heeft men recht op een toelage van 500 euro of 600 euro per gezinslid die aan de voorwaarden voldoet.
Volgende tabel biedt een overzicht van het te bewijzen kostenpercentage:
toelage |
alleenstaand |
Indien 1 persoon rechthebbende in gezin van 2 leden of meer |
Indien 2 personen rechthebbende in gezin van 2 leden |
Indien 2 personen of meer rechthebbende in gezin van 3 leden of meer |
refertegezinsinkomen |
bedrag VT gerechtigde |
bedrag VT gerechtigde |
bedrag VT gerechtigde verhoogd met 1 keer het bedrag van een bijkomend gezinslid |
bedrag VT gerechtigde verhoogd met 2 keer het bedrag van bijkomende gezinsleden |
Toelage 500 euro |
15% zorgkosten bewijzen van het gezinsinkomen |
20% zorgkosten bewijzen van het gezinsinkomen |
20% zorgkosten bewijzen van het gezinsinkomen |
20% zorgkosten bewijzen van het gezinsinkomen |
Toelage 600 euro |
20% zorgkosten bewijzen van het gezinsinkomen |
25% zorgkosten bewijzen van het gezinsinkomen |
25% zorgkosten bewijzen van het gezinsinkomen |
25% zorgkosten bewijzen van het gezinsinkomen |
Vrijstelling: als erkenning voor de zware zorgsituatie, de daarmee gepaard gaande hulp voor zorgondersteuning (ongeacht of men beroep doet op professionele hulp of hulp van mantelzorgers, familie, buren, …) en mede de financiële impact op het gezinsbudget krijgt iedere rechthebbende een kostenforfait van 1000 euro. Voor deze forfait hoeft men geen bewijsstukken voor te leggen.
Overlijden van de rechthebbende:
Bij overlijden van de rechthebbende in het refertejaar kan er voor die persoon geen zorgtoelage plus aangevraagd worden.
Bij overlijden van de rechthebbende in het aanvraagjaar kan de zorgtoelage plus waarop men voor het afgelopen jaar nog recht had, enkel uitbetaald worden aan één van de onderstaande “rechthebbenden”.
De volgorde van rechthebbenden is:
Verhuis van de rechthebbende:
Indien de rechthebbende op 1/01 van het aanvraagjaar voldoet aan de voorwaarden en verhuist in de loop van het aanvraagjaar kan er nog een aanvraag voor betoelaging worden ingediend.
2.3. De aanvragen, vergezeld van de nodige bewijsstukken, dienen te gebeuren bij dienst Zorg en Welzijn.
De aanvragen gebeuren in de loop van het aanvraagjaar en uiterlijk tegen 1 oktober en hebben betrekking op het vorige kalenderjaar (= refertejaar)
2.4. De uitbetaling gebeurt op het eind van het aanvraagjaar en indien aan alle voorwaarden werd voldaan. Deze toelage wordt toegekend en uitbetaald aan de rechthebbende of aan diens wettelijke vertegenwoordiger. De uitbetaling gebeurt naar rata van het aantal volledige maanden waarin tijdens het refertejaar aan de voorwaarden werd voldaan.
In geval van co-ouderschap zal aan beide ouders van het rechthebbende kind elk de helft van de toelage worden uitbetaald op voorwaarde dat beide ouders in de gemeente gedomicilieerd zijn op 1/01 van het aanvraagjaar. Is dit niet het geval dan krijgt enkel de ouder die in onze gemeente op die datum ingeschreven is de toelage.
2.5. De toelage kan worden teruggevorderd indien blijkt dat door de aanvrager een onjuiste en/of onvolledige aanvraag en/of dito attest werd ingediend.
2.6. Deze toelage kan niet gecumuleerd worden met de andere sociale toelagen met uitzondering van de palliatieve toelage.
3. Gezinstoelage
3.1. Vanaf 1.01.2020 en onder de hierna vermelde voorwaarden wordt een gezinstoelage toegekend indien de aanvrager aan de onderstaande voorwaarden voldoet.
3.2. Men dient op 1 januari van het aanvraagjaar ingeschreven te zijn in de bevolkingsregisters van de gemeente Anzegem. Indien er binnen het gezin een persoon bestendig in een residentiële instelling verblijft, zal deze persoon niet meegeteld worden als gezinslid voor de berekening van de gezinstoelage en ook diens inkomen zal niet meegeteld worden.
3.3. Tot een gezin behoren de aanvrager van de toelage en alle personen die met hem of haar op 1 januari van het jaar van de aanvraag op dat adres ingeschreven zijn.
Alle inkomens van die personen zullen meetellen voor het gezinsinkomen bedoeld in artikel 4 en 5 met uitzondering van gezinsleden die bestendig in een residentiële instelling verblijven maar wiens domicilie nog thuis staat.
3.4. Met het gezinsinkomen wordt bedoeld:
- Het gezamenlijk belastbaar inkomen van alle gezinsleden, vermeerderd met de belastingvermindering op de belastingvrije sommen, verminderd met de basisbelasting, de gemeentebelasting en de forfaitaire gemeentelijke gezinsbelasting.
- Kadastraal inkomen (K.I.):
Welke kadastrale inkomens tellen mee:
Alle bebouwde en/of onbebouwde onroerende goederen waarvan men de volle eigendom heeft of het vruchtgebruik in het aanslagjaar en dit zowel in binnen- als in buitenland. Er wordt geen rekening gehouden met goederen die men in naakte (blote) eigendom heeft.
Wat betreft de eigen woning wordt er 850 euro niet-geïndexeerd kadastraal inkomen (NGKI) vrijgesteld.
Berekening kadastraal inkomen is als volgt:
Overschrijdend bedrag x index van aanslagjaar x 10.
In geval nog bijkomende (on)bebouwde goederen wordt het geïndexeerd kadastraal inkomen hiervan tienvoudig meegerekend.
Het aldus bekomen resultaat wordt bij het gezinsinkomen gevoegd.
De geïndexeerde kadastrale inkomens zijn die van het referentiejaar zoals bedoeld in artikel 5.
3.5. Voor de bepaling van het gezinsinkomen worden de inkomsten meegerekend van alle gezinsleden van het 2de jaar vóór het jaar van de aanvraag= referentiejaar.
Uitzonderingen
In geval van leefloon in het jaar voor het aanvraagjaar:
- indien het inkomen van het éérste jaar vóór het jaar van aanvraag slechts leefloon en kadastraal inkomen bevat, wordt dit jaar in aanmerking genomen.
In geval van overlijden:
- Ingeval een belastingplichtig gezinslid overlijdt in het jaar voorafgaand aan het aanvraagjaar: dan telt het inkomen van het aanslagjaar nog volledig mee alsook de gezinscoëfficiënt
- Ingeval een belastingplichtig gezinslid overlijdt in het aanvraagjaar dan telt het inkomen van het aanslagjaar breuksgewijs mee à rata van het aantal volledige maanden dat de persoon nog in leven was en deel uitmaakte van het gezin. De gezinscoëfficiënt voor dat gezinslid wordt nog volledig meegeteld.
Voor het bepalen van het gezinsinkomen dienen volgende bewijsstukken te worden voorgelegd:
- Aanslagbiljet personenbelasting en aanvullende belastingen FOD Financiën van het te bewijzen inkomstenjaar. Bij ontstentenis hiervan en als de aanvrager gebruik maakt van ander bewijsmateriaal geeft hij volmacht aan het gemeentebestuur om het aanslagbiljet bij de belastingdiensten op te vragen.
- Ingeval van leefloon dient attest OCMW te worden afgeleverd met vermelding van het uitbetaalde bedrag voor het te bewijzen inkomstenjaar.
- Aanslagbiljet(ten) onroerende voorheffing van het referentiejaar van alle eigendommen waarover het gezin beschikt zowel in binnenland als in buitenland.
3.6. Als bescheiden inkomen wordt beschouwd:
Een gezinsinkomen zoals bepaald in artikel 4 dat niet hoger is dan:
het leefloon van een alleenstaande van het refertejaar (gelijk aan de som van 12 maandelijkse leeflonen van dat jaar) x gezinsbestedingscoëfficiënt.
De gezinsbestedingscoëfficiënt is een maat voor de uitgaven die een gezin moet doen voor elk van zijn leden en wordt bepaald door de leeftijd en de gezinssamenstelling.
Gezinsbestedingscoëfficiënt:
= standaardcoëfficiënt 1 verhoogd met de bestedingscoëfficiënt:
Dit aldus bekomen maximuminkomen wordt hierna “plafond” genoemd.
De leeftijd bereikt op 1/01 van het aanvraagjaar wordt in aanmerking genomen.
3.7. Indien men het “plafond” zoals bekomen in artikel 6 niet overschrijdt, bedraagt het bedrag van de gezinspremie € 140.
3.8. De aanvragen, vergezeld van de nodige bewijsstukken, dienen te gebeuren bij de dienst Zorg en Welzijn. Wie voorheen reeds deze toelage werd toegekend, zal automatisch de aanvraagformulieren ontvangen.
De aanvragen gebeuren in de loop van het aanvraagjaar en tegen uiterlijk 1 oktober.
De uitbetaling volgt in de loop van de maand december.
3.9. Deze toelage kan niet gecumuleerd worden met de andere sociale toelagen met uitzondering van de palliatieve toelage.
Art.2: Het reglement wordt bekendgemaakt op de website van de gemeente/OCMW.
Art.3: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid, conform de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur.
Op 28 mei stelde de algemene vergadering van W13 de jaarrekening van 2020 vast. In bijlage gaat het beleidsrapport, samen met het agendapunt.
De betrokken raden voor maatschappelijk welzijn kunnen advies uitbrengen over de jaarrekening van de welzijnsvereniging.
Als de raad voor maatschappelijk welzijn geen advies verstuurd heeft aan de toezichthoudende overheid binnen een termijn van vijftig dagen, die ingaat op de dag na ontvangst van de jaarrekening door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, wordt hij geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
De directeur van W13 bezorgde de jaarrekening 2020 van W13 op 28 mei 2021.
In de bijlagen wordt de werking 2020 grondig toegelicht.
Decreet Lokaal Bestuur
Gemeenteraadsbesluit van 3 februari 2015 strekkende tot goedkeuring OCMW-besluit van 15 januari 2015 houdende goedkeuring oprichtingsakte en statuten W13
Art.1: kennis te nemen van de rekening van W13 - dienstjaar 2020 en gunstig advies te verlenen.
Art.2: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid, conform de bepalingen zoals vervat in het decreet lokaal bestuur.
Er worden zowel schriftelijke als mondelinge vragen gesteld door raadsleden.
Conform het huishoudelijk reglement wordt de mogelijkheid geboden om schriftelijk en mondeling vragen te stellen. Deze worden zo mogelijk ter zitting beantwoord, of anders schriftelijk tegen de volgende vergadering. De vragen en de eventuele antwoorden net als de mededelingen worden opgenomen in het zittingsverslag.
Er worden geen verdere mededelingen gedaan of vragen gesteld.
De voorzitter sluit de zitting op 14/07/2021 om 13:58.
Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.
Namens OCMW-raad,
Sonja Nuyttens
Algemeen directeur
Koen Tack
Voorzitter