Terug
Gepubliceerd op 31/01/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

do 23/01/2025 - 14:30

Tijdelijk verkeersreglement - Groeningeplein nav Dartstornooi Torrebospikkers - 18 en 19 januari 2025 - Aktename besluit van de aangewezen burgemeester

Aanwezig: Pauline Van Marcke, Aangewezen burgemeester
Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
Feitelijke en juridische overwegingen

De Torrebospikkers Anzegem organiseren in het weekend van 18 en 19 januari 2025 een dartstornooi in GC Groeninge. De organisatie vraagt om de parking aan GC Groeninge voor te behouden voor catering en medewerkers.

Naar aanleiding hiervan zijn bijzondere verkeersmaatregelen vereist met het oog op de veiligheid, zowel van de weggebruiker als de deelnemers van de activiteit, en met het oog op een vlot verloop van het verkeer.

Regelgeving

De wet betreffende de politie op het wegverkeer gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968, inzonderheid op artikel 12, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982.

Het K.B. van 1 december 1975 met daarin het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, in het bijzonder titel III gewijzigd bij de Koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987 en 17 september 1988.

Het M.B. van 11 oktober 1976, waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, en latere wijzigingen ervan.

Besluit
Art. 1: 
neemt akte van het besluit van de aangewezen burgemeester van 14 januari 2025.

Besluit van de aangewezen burgemeester van 14 januari 2025 - Tijdelijk verkeersreglement:

Art.1: 

§1. Van vrijdag 17 januari 2025 om 8u tot en met maandag 20 januari 2025 om 12u:

§1.a geldt parkeerverbod op het Groeningeplein, uitgezonderd medewerkers en catering

§1.b Dit verbod wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden E1 (parkeerverbod) met onderbord zoals aangeduid op signalisatieplan in bijlage.

Art.2: De Technische dienst staat in voor het klaarzetten van de signalisatie en de organisator staat in voor het juist plaatsen ervan voor aanvang van het event en het wegzetten ervan, niet meer zichtbaar voor de weggebruiker, na afloop.

Art.3: De organisator dient de richtlijnen van HVZ Fluvia op te volgen - zie: https://evenementen.hvzfluvia.be/tips-richtlijnen met in het bijzonder voor foodtrucks en catering. De attesten moeten steeds kunnen voorgelegd worden en aanwezig zijn bij de organisator.

Art.4: De organisator dient in te staan voor het voorzien van voldoende afvalrecipiënten in de buitenomgeving. Het achtergebleven afval afkomstig van het evenement moet na afloop onmiddellijk opgeruimd worden.

Art.5: Bij overtreding van dit reglement is de code van het wegverkeer van toepassing en de straffen die daarin voorzien zijn.

Art.6: Het is de politieoverheden gelast met de uitvoering van de ordedienst toegelaten om de verbodsbepalingen vroeger op te heffen dan voorzien, indien deze bepalingen niet meer noodzakelijk zouden blijken voor het ordevol verloop van de verschillende activiteiten en het handhaven van de orde.

Art.7: Dit tijdelijk verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Loket voor Lokale Besturen van Agentschap Binnenlands Bestuur.

Art.8: Dit tijdelijk verkeersreglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig art. 286 en 287 van het decreet Lokaal Bestuur.

Art.9: Bij overtreding van dit reglement is de code van het wegverkeer van toepassing en de straffen die daarin voorzien zijn.

Art.10: Deze beslissing wordt voor aktename voorgelegd aan het eerstvolgend college.