De raadsleden hechten hun goedkeuring aan de notulen en het zittingsverslag van de vorige raadszitting 9 mei 2023 conform decreet lokaal bestuur artikel 32.
De beheersovereenkomst tussen gemeente en OCMW wordt aangepast voor wat het nieuw in te voegen onderdeel rond 'klokkenluidersregeling' betreft en de aanpassing van het onderdeel 'informatieveiligheid'.
De gemeenteraad keurt de voorgestelde aanpassingen aan het huishoudelijk reglement gemeenteraad goed.
De gemeenteraad past de deontologische code voor de gemeenteraadsleden aan aan de gewijzigde wetgeving.
De raad beslist voor Poolstok de effectief gemeentelijk afgevaardigde in de algemene vergaderingen te vervangen.
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan de agendapunten van Farys ov van 16 juni 2023 en geeft volmacht aan de gemeentelijke afgevaardigde(n) deze goed te keuren.
De gemeenteraad beslist de collegebeslissing van 24 mei ll. te bekrachtigen strekkende tot het aanstellen van een gemeentelijk afgevaardigde voor de algemene vergadering van 8 juni 2023 van EthiasCo evenals een administratief beheerder. Verder wordt een gemeentelijk vertegenwoordiger aangesteld voor de resterende duur van de legislatuur.
De raad keurt de wijzigingen aan de rechtspositieregeling en diens bijlagen 5 en 11 goed.
De raad keurt de aanpassing aan de geïntegreerde personeelsformatie goed.
In oktober 2014 is de kerk Sint-Jan Baptist en Sint-Eligius afgebrand. De schade werd door de brandverzekering uitbetaald aan de gemeente voor wat het gebouw betreft, en aan de kerkfabriek voor wat de inboedel betreft.
De gemeente trad op als bouwheer voor de inmiddels afgewerkte opdracht “Restauratie en herbouw van delen vieringtoren, transepten en koren Sint-Jan Baptist en Sint-Eligius” die op 30 september 2020 gegund werd aan Artes Woudenberg nv, Lieven Bauwensstraat 42 te 8200 Brugge voor een bedrag van € 1.634.301,14 excl. btw of € 1.977.504,38 incl. 21% btw. Deze opdracht omvat evenwel diverse posten die slaan op de inboedel.
Met de voorgelegde overeenkomst komt de kerkfabriek tussen in de posten die slaan op de inboedel, en dit voor een bedrag van €253.570,98 incl. BTW.
De gemeenteraad keurt een addendum goed bij de overeenkomst tussen SV Anzegem en het gemeentebestuur nopens de facturatie en betaling van het verbruik elektriciteit en water aan de terreinen en gebouwen op de Drie Kaven.
De gemeenteraad bekrachtigt het collegebesluit van 10 mei ll. en keurt een afwijking goed op het gemeenteraadsbesluit van 2 juli 2001 waarbij de kosten voor onderhoud en herstel drainagesysteem van het tweede terrein aan de voetbalaccommodatie Klijtberg, ten eenmaligen titel gedragen worden door het gemeentebestuur.
De gemeenteraad keurt de opdrachtdocumenten voor het aanstellen van een ontwerper via de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking gevolgd na de prijsvraag voor ontwerpen goed.
Ingevolge de overschrijding van het drempelbedrag van het goedgekeurde begrip 'dagelijks bestuur' inzake overheidsopdrachten keurt de gemeenteraad de opdracht goed en beslist de opdracht verder te zetten.
De gemeenteraad keurt het bestek met de lastvoorwaarden, de raming en de gunningswijze goed.
De gemeenteraad keurt het bestek met de lastvoorwaarden, de raming en de gunningswijze goed.
De gemeenteraad stelt haar deel van de jaarrekening 2022 vast en neemt kennis van de 'Terugblik op 2022 cijfers' en het rapport organisatiebeheersing april 2022 tot april 2023.
De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening, vastgesteld door de OCMW-raad, goed. Door die goedkeuring wordt de jaarrekening 2022 in zijn geheel definitief vastgesteld.
De gemeenteraad neemt kennis van de financiële verslagen van de gemeentelijke adviesraden, met name cultuurraad, jeugdraad, sportraad, loka, wereldraad, gezins-en welzijnsraad en seniorenraad en dit met betrekking tot het dienstjaar 2022.
Het convenant en de samenwerkingsovereenkomst met de bijhorende bijlagen inzake het organiseren van buitenschoolse kinderopvang in Anzegem tussen het gemeentebestuur Anzegem, de plaatselijke basisscholen en de inrichtende machten van de basisscholen worden besproken en goedgekeurd door de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt de aansluiting goed aan het Vastgoedinformatieplatform. Dit is een generiek gegevensdelingsplatform van Vlaanderen die een eenvoudige uitwisseling van vastgoedinformatie zoals stedenbouwkundige informatie, milieu informatie en andere informatie over een perceel, mogelijk maakt. De verschillende aanvragers kunnen de informatie verkrijgen via één eenvoudige weg in het kader van een verkoop of langdurige verhuur. Het platform verzamelt data uit de aangesloten centrale bronnen waarna de gemeente het dossier verrijkt via het platform en na een kwaliteitscontrole het dossier aflevert aan de aanvrager.
Een aanvraag voor een dossier vastgoedinformatie in Anzegem zal 100 euro per kadastraal perceel bedragen. Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat de percelen aangrenzend zijn, de percelen binnen éénzelfde gemeentelijke grens liggen en er maximaal op één perceel (een) gebouweenhe(i)d(en) geregistreerd is (zijn). Het Vastgoedinformatieplatform laat geen uitzonderingen mogelijk op deze berekeningswijze, dus ook geen spoedaanvragen. De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen.
Het gebruiksreglement verhuur refter gemeenteschool wordt aangepast;
De gemeenteraad keurt de motie betreffende uitstel vernieuwing station Waregem goed en verleent een mandaat aan raadslid Vaneeckhout om enkele vragen te stellen aan de bevoegde minister mbt de Anzegemse stations.
De mondelinge en/of schriftelijke vragen die gesteld worden, kunnen beluisterd worden op het zittingsverslag (audioverslag op de website). Mondelinge vragen worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord.
De gemeenteraad beslist om een aantal GAS-vaststellers van OVAM aan te stellen voor afvalgerelateerde kleine vormen van overlast zoals opgenomen in de algemene politieverordening van Anzegem.
Namens Gemeenteraad,
Sonja Nuyttens
Algemeen directeur
Koen Tack
Voorzitter