Terug
Gepubliceerd op 22/06/2023

Besluitenlijst  Gemeenteraad

di 13/06/2023 - 19:00 Raadzaal Gemeentepunt - Heirbaan 73 - 8570 Anzegem
  • Openbaar

    • Administratieve organisatie

      • Notulen en zittingsverslag raadszitting van 9 mei 2023: goedkeuring.

        Goedgekeurd

        De raadsleden hechten hun goedkeuring aan de notulen en het zittingsverslag van de vorige raadszitting 9 mei 2023 conform decreet lokaal bestuur artikel 32.

      • Beheersovereenkomst tussen gemeente en OCMW: goedkeuring aanpassing (klokkenluidersregeling en informatieveiligheid).

        Goedgekeurd

        De beheersovereenkomst tussen gemeente en OCMW wordt aangepast voor wat het nieuw in te voegen onderdeel rond 'klokkenluidersregeling' betreft en de aanpassing van het onderdeel 'informatieveiligheid'.

      • Huishoudelijk reglement gemeenteraad: goedkeuring aanpassingen.

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad keurt de voorgestelde aanpassingen aan het huishoudelijk reglement gemeenteraad goed.

      • Deontologische code voor gemeenteraadsleden: goedkeuring aanpassing.

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad past de deontologische code voor de gemeenteraadsleden aan aan de gewijzigde wetgeving.

      • Poolstok - algemene vergaderingen: vervangen effectief gemeentelijk vertegenwoordiger voor de verdere duur van de huidige legislatuur.

        Goedgekeurd

        De raad beslist voor Poolstok de effectief gemeentelijk afgevaardigde in de algemene vergaderingen te vervangen.

      • Algemene jaarvergadering Farys ov - 16 juni 2023: goedkeuring agendapunten en verlenen volmacht gemeentelijk vertegenwoordiger.

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan de agendapunten van Farys ov van 16 juni 2023 en geeft volmacht aan de gemeentelijke afgevaardigde(n) deze goed te keuren.

      • EthiasCo: bekrachtiging collegebesluit 24 mei 2023 strekkende tot de aanstelling van een vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van 8 juni 2023 en een administratief beheerder + aanduiding van een vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen en een administratief beheerder voor de resterende duur van de huidige legislatuur.

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad beslist de collegebeslissing van 24 mei ll. te bekrachtigen strekkende tot het aanstellen van een gemeentelijk afgevaardigde voor de algemene vergadering van 8 juni 2023 van EthiasCo evenals een administratief beheerder. Verder wordt een gemeentelijk vertegenwoordiger aangesteld voor de resterende duur van de legislatuur.

    • Personeel

      • Rechtspositieregeling: goedkeuring aanpassingen aan rechtspositieregeling, bijlage 5 (deontologische code - klokkenluidersprocedure) en bijlage 10 (kaderreglement tweede pensioenpijler).

        Goedgekeurd

        De raad keurt de wijzigingen aan de rechtspositieregeling en diens bijlagen 5 en 11 goed.

      • Personeelsformatie: goedkeuring aanpassing.

        Goedgekeurd

        De raad keurt de aanpassing aan de geïntegreerde personeelsformatie goed.

    • Patrimonium

      • Verdeling kosten m.b.t. inboedel in kader van opdracht "Restauratie en herbouw van delen vieringtoren, transepten en koren Sint-Jan De Doperkerk": goedkeuren overeenkomst.

        Goedgekeurd

        In oktober 2014 is de kerk Sint-Jan Baptist en Sint-Eligius afgebrand. De schade werd door de brandverzekering uitbetaald aan de gemeente voor wat het gebouw betreft, en aan de kerkfabriek voor wat de inboedel betreft.

        De gemeente trad op als bouwheer voor de inmiddels afgewerkte opdracht “Restauratie en herbouw van delen vieringtoren, transepten en koren Sint-Jan Baptist en Sint-Eligius” die op 30 september 2020 gegund werd aan Artes Woudenberg nv, Lieven Bauwensstraat 42 te 8200 Brugge voor een bedrag van € 1.634.301,14 excl. btw of € 1.977.504,38 incl. 21% btw. Deze opdracht omvat evenwel diverse posten die slaan op de inboedel.

        Met de voorgelegde overeenkomst komt de kerkfabriek tussen in de posten die slaan op de inboedel, en dit voor een bedrag van €253.570,98 incl. BTW.

    • Sport

      • Sportvelden en gebouwen Drie Kaven: regeling facturatie en verrekening verbruikskosten water, gas en elektriciteit: goedkeuring addendum overeenkomsten op basis van raadsbesluiten 2 juli 2001 en 7 april 2003.

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad keurt een addendum goed bij de overeenkomst tussen SV Anzegem en het gemeentebestuur nopens de facturatie en betaling van het verbruik elektriciteit en water aan de terreinen en gebouwen op de Drie Kaven.

      • Voetbalinfrastructuur De Bosuil - onderhoud en herstel drainagesysteem: bekrachtiging collegebesluit 10 mei 2023 houdende ten laste neming van de kosten (afwijking gemeenteraadsbesluit van 2 juli 2001).

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad bekrachtigt het collegebesluit van 10 mei ll. en  keurt een afwijking goed op het gemeenteraadsbesluit van 2 juli 2001 waarbij de kosten voor onderhoud en herstel drainagesysteem van het tweede terrein aan de voetbalaccommodatie Klijtberg, ten eenmaligen titel gedragen worden door het gemeentebestuur.

    • Financiën

      • Invulling schipdeel Sint-Janskerk en omgeving - aanstellen ontwerper via Oproep WinVorm OW2201 - Goedkeuring opdrachtdocumenten.

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad keurt de opdrachtdocumenten voor het aanstellen van een ontwerper via de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking gevolgd na de prijsvraag voor ontwerpen goed.

      • Tijdelijke invulling site nieuw Gemeentepunt - renovatie voorgevel - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze.

        Goedgekeurd

        Ingevolge de overschrijding van het drempelbedrag van het goedgekeurde begrip 'dagelijks bestuur' inzake overheidsopdrachten keurt de gemeenteraad de opdracht goed en beslist de opdracht verder te zetten.

      • Inrichten theater-, les- en polyvalente zaal in het Gemeentepunt – HVAC-sanitair – Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze.

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad keurt het bestek met de lastvoorwaarden, de raming en de gunningswijze goed.

      • Inrichten theater-, les- en polyvalente zaal in het Gemeentepunt – elektriciteit – Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze.

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad keurt het bestek met de lastvoorwaarden, de raming en de gunningswijze goed.

      • Jaarrekening 2022 en rapportering organisatiebeheersing: vaststelling deel gemeente.

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad stelt haar deel van de jaarrekening 2022 vast en neemt kennis van de 'Terugblik op 2022 cijfers' en het rapport organisatiebeheersing april 2022 tot april 2023.

      • Jaarrekening 2022: goedkeuring deel OCMW met als gevolg definitieve vaststelling gezamenlijke jaarrekening 2022.

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening, vastgesteld door de OCMW-raad, goed. Door die goedkeuring wordt de jaarrekening 2022 in zijn geheel definitief vastgesteld.

      • Financieel verslag dienstjaar 2022 gemeentelijke adviesraden: kennisname.

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad neemt kennis van de financiële verslagen van de gemeentelijke adviesraden, met name cultuurraad, jeugdraad, sportraad, loka, wereldraad, gezins-en welzijnsraad en seniorenraad en dit met betrekking tot het dienstjaar 2022.

    • (Buitenschoolse) kinderopvang

      • Convenant en samenwerkingsovereenkomst tussen de Anzegemse basisscholen en gemeentebestuur Anzegem: goedkeuring voor de periode 1 juli 2023 tot en met 30 juni 2026.

        Goedgekeurd

        Het convenant en de samenwerkingsovereenkomst met de bijhorende bijlagen inzake het organiseren van buitenschoolse kinderopvang in Anzegem tussen het gemeentebestuur Anzegem, de plaatselijke basisscholen en de inrichtende machten van de basisscholen worden besproken en goedgekeurd door de gemeenteraad. 

    • Omgeving

      • Vastgoedinformatieplatform: goedkeuring aansluiting en retributie vastgoedinformatie.

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad keurt de aansluiting goed aan het Vastgoedinformatieplatform. Dit is een generiek gegevensdelingsplatform van Vlaanderen die een eenvoudige uitwisseling van vastgoedinformatie zoals stedenbouwkundige informatie, milieu informatie en andere informatie over een perceel, mogelijk maakt. De verschillende aanvragers kunnen de informatie verkrijgen via één eenvoudige weg in het kader van een verkoop of langdurige verhuur. Het platform verzamelt data uit de aangesloten centrale bronnen waarna de gemeente het dossier verrijkt via het platform en na een kwaliteitscontrole het dossier aflevert aan de aanvrager.

        Een aanvraag voor een dossier vastgoedinformatie in Anzegem zal 100 euro per kadastraal perceel bedragen. Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat de percelen aangrenzend zijn, de percelen binnen éénzelfde gemeentelijke grens liggen en er maximaal op één perceel (een) gebouweenhe(i)d(en) geregistreerd is (zijn). Het Vastgoedinformatieplatform laat geen uitzonderingen mogelijk op deze berekeningswijze, dus ook geen spoedaanvragen. De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen.

    • Cultuur

      • Verhuur refter gemeenteschool Wijsternest: goedkeuring aanpassing verhuurreglement van 8 februari 2022.

        Goedgekeurd

        Het gebruiksreglement verhuur refter gemeenteschool wordt aangepast;

    • Mobiliteit en verkeersveiligheid

      • Motie betreffende uitstel vernieuwing station Waregem: goedkeuring.

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad keurt de motie betreffende uitstel vernieuwing station Waregem goed en verleent een mandaat aan raadslid Vaneeckhout om enkele vragen te stellen aan de bevoegde minister mbt de Anzegemse stations.

    • Vragen en mededelingen

      • Vragen en mededelingen.

        Ter kennis genomen

        De mondelinge en/of schriftelijke vragen die gesteld worden, kunnen beluisterd worden op het zittingsverslag (audioverslag op de website). Mondelinge vragen worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord.

  • Besloten

    • Afval en recyclageparken

      • Gewestelijke GAS-vaststellers: goedkeuring aanstelling.

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad beslist om een aantal GAS-vaststellers van OVAM aan te stellen voor afvalgerelateerde kleine vormen van overlast zoals opgenomen in de algemene politieverordening van Anzegem.

Namens Gemeenteraad,

Sonja Nuyttens
Algemeen directeur

Koen Tack
Voorzitter