De voorzitter opent de zitting op 12/09/2023 om 20:36.
Art.1: De notulen- en zittingsverslag van van de OCMW-raad van 4 juli 2023 eenparig goed te keuren.
Op zaterdag 23 september 2023 wordt het 30-jarig bestaan gevierd van de residentie Heirwege.
Het feest start om 11 uur met een receptie en wordt gevolgd door een barbecue voor zowel de bewoners van de assistentiewoningen, hun familie en vrienden, buren, genodigden en sympathisanten.
Voorgesteld wordt de prijs van de maaltijd voor volwassen en kinderen (idem aan kostprijs maaltijd traiteur) te bepalen en de prijs voor de dranken vast te leggen.
De kostprijs voor de barbecue wordt voor een volwassene geraamd op 18 euro, voor een kind tussen 4 en 12 jaar aan 9 euro en kinderen onder de 4 jaar gratis.
Prijs voor frisdranken, koffie en pils komen op 1,5 euro en voor andere biertjes en wijn op 2 euro.
Decreet Lokaal Bestuur
Art.1. De tarieven voor de barbecue ter gelegenheid van het 30-jarig bestaan van de assistentiewoningen Heirwege op 23 september 2023 worden vastgelegd op 18 euro voor volwassenen en 9 euro voor kinderen 4-12 jaar. Kinderen onder de 4 jaar eten gratis. De prijs voor frisdranken, koffie en pils wordt vastgelegd op 1,5 euro en voor andere bieren en wijn op 2 euro.
Art. 2: Deelnemers kunnen voor de aankoop van de dranken jetons aankopen en dit tegen 1 euro of 0,50 euro per jeton. Voor de barbecue moet vooraf ingeschreven worden en ter plaatse betaald worden bij het binnenkomen van de zaal.
Op donderdag 14 september zou het 15-jarig bestaan gevierd worden van het zorgnetwerk ANNAH. Door onvoorziene omstandigheden zal het feest uitgesteld worden tot een later tijdstip. Ter gelegenheid hiervan zal er om 11 uur een receptie aangeboden worden aan de ANNAH-vrijwilligers en genodigden. 's Middags wordt er een eenvoudige lunch aangeboden. In de namiddag zijn ook de gebruikers en ex-vrijwilligers van ANNAH uitgenodigd voor koffie en taart en een streepje muziek. In het retributiereglement dienen de tarieven voor de maaltijd en de dranken vastgelegd te worden.
Voorstel tarief maaltijd:
- voor de vrijwilligers: gratis
- voor hun partner en andere genodigden: 15 euro (=kostprijs maaltijd traiteur).
Tarief voor koffie en taart: gratis voor de vrijwilligers en 5 euro voor de gebruikers en overige deelnemers.
Tarief dranken: 1,50 euro voor koffie, frisdranken en pils. Voor wijn en andere biertjes: 2 euro.
Decreet Lokaal Bestuur
Schepen Davy Demets, bevoegd voor Sociale Zaken (Inzet), deelt mee dat het feest dat ingepland stond op 14 september a.s. niet zal doorgaan omwille van het overlijden van een Annah-vrijwilliger. Uit respect voor wijlen deze medewerker en zijn familie zal het jubileum op een later tijdstip gevierd worden. Deze latere datum zal nog gecommuniceerd worden.
De raad neemt hiervan kennis en gaat hiermee eenparig akkoord.
art.1. Ter gelegenheid van het 15-jarig bestaan van dorpsnetwerk ANNAH op donderdag 14 september en het daarmee gepaard gaande feest dat op een nog nader te bepalen datum zal georganiseerd worden, worden de tarieven als volgt bepaald:
- maaltijd, koffie en taart gratis voor de vrijwilligers
- voor andere deelnemers komt de maaltijd met koffie en taart op 15 euro.
- Enkel koffie en taart: 5 euro.
- Tarief dranken: 1,50 euro voor koffie, frisdranken en pils, 2 euro voor wijn en andere biertjes.
Art. 2: Deelnemers kunnen voor de aankoop van de dranken (incl koffie en taart) jetons aankopen en dit tegen 1 euro of 0,50 euro per jeton. Voor de maaltijd (incl.koffie en taart) moet vooraf ingeschreven worden en ter plaatse betaald worden bij het binnenkomen van de zaal.
Overeenkomstig artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur rapporteert de financieel directeur in volle onafhankelijkheid over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en het OCMW (visumverlening), het debiteurenbeheer, de thesaurietoestand, de liquiditeitenprognose, de beheerscontrole, de evolutie van de budgetten en de financiële risico's.
In bijlage wordt het 'Rapport van de financieel directeur 1° semester 2023' gevoegd.
Aan het MAT werd de nodige toelichting verschaft op 31 augustus 2023.
Art 177 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
Art1: kennis te nemen van het 'Rapport van de financieel directeur over het eerste semester 2023'
Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat voor de planningsperiode 2020-2025 er jaarlijks moet gerapporteerd worden aan de OCMW-raad over de stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan: de opvolgingsrapportering. Ten laatste voor het einde van het derde kwartaal dient een opvolgingsrapport voorgelegd te worden over hetgeen gedaan werd ter invulling van het meerjarenplan 'Anzegem morgen' 2020-2025 in het eerste semester van het jaar (2023).
Er werd door de algemeen en de financieel directeur, met input van alle diensten een opvolgingsrapport opgesteld, hetwelke nu voorgelegd wordt aan de OCMW-raad. Dit rapport werd samengesteld met volgende documenten op basis van de door de decreetgever oplegde elementen:
Het opvolgingsrapport werd toegelicht aan het MAT op 31 augustus 2023.
Het opvolgingsrapport werd voorgelegd aan het VB in zitting van 30 augustus 2023.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur in het bijzonder artikel 77 en 78 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad en artikel 263 betreffende de andere rapportering;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen in het bijzonder artikel 29 betreffende de opvolgingsrapportering;
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekening-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van lokale en provinciale besturen;
Art.1: kennis te nemen van het voorgelegde opvolgingsrapport betreffende de stand van zaken aangaande de uitvoering van het meerjarenplan 'Anzegem morgen' gedurende het eerste semester van 2023.
In de Corbielaan in Kaster werd op zaterdag 8 juli jl. 'Summer Pop-up' georganiseerd. Dit ten voordele van het Sinterklaasproject van het Sociaal Huis.
De opbrengst bedraagt 2.060 euro.
Decreet Lokaal Bestuur
Art.1: De schenking door de organisatie van Summer Pop-up in de Corbielaan (die doorging op datum van 8 juli 2023) van een bedrag van 2.060 euro wordt aanvaard en zal aangewend worden voor het Sinterklaasproject van het Sociaal Huis.
Punt CD&V-Eendracht ingediend door raadslid Eddy Recour:
Spijts onze twee tussenkomsten in de GR van Juni en Juli is er bijna zes maanden verstreken zonder dat de bewoners van Heirwege beroep kunnen doen op een degelijke lift.
Meer nog, ingevolge mijn tussenkomst werd ik op 20/07/23 (kenmerk: IO/PE/230718) onterecht door de algemeen directeur a.i. (medeondertekend door de heer burgemeester) schriftelijk aangeklaagd wegens het feit dat ik een bezoek heb gebracht aan de geteisterde bewoners van Heirwege zonder het college hierover in te lichten. Ik zou mij gemengd hebben in de werking en zonder toelating het gebouw hebben betreden en zelfs opmerkingen hebben gemaakt aan het personeel. Ik zou zonder kloppen of toelating het bureel van de medewerkers hebben betreden.
Deze onterechte aanklacht kunnen wij als volgt weerleggen.
Ik werd persoonlijk door enkele bewoners in residentie Heirwege uitgenodigd om reden dat het college hen maandenlang in plan heeft gelaten. Ik werd ook opgebeld door verontrustte familieleden.
Via de gemeenteraad werd het college hiervan 2x ingelicht. Ik heb enkel geluisterd naar de noden van de bewoners en heb zeker aan het personeel geen opmerkingen of onderrichtingen gegeven. Ik ben in het bureel van de stafmedewerker “zorg en welzijn” binnen gegaan op uitnodiging van een bewoner in het gebouw, en zeker niet uit eigen beweging. Het bureel stond open en ik diende dus niet aan te kloppen zoals men schrijft.
Ik aanzie dit schrijven dan ook als een aanfluiting van mijn inzet als gemeenteraadslid en vraag een schriftelijke rechtzetting.
Ik kan hieraan toevoegen dat het tijdens deze legislatuur reeds de derde keer is dat ik onterecht wordt aangeklaagd i.v.m. mijn dienstbetoon.
Uit ongenoegen omtrent mijn behandeling (brief) heb ik een schriftelijke klacht ingediend bij het Vlaamse Ministerie van Zorg en Gezondheid. Deze diensten hebben ons beloofd bijstand te verlenen om de bewoners in Heirwege na zoveel maanden zo spoedig mogelijk uit hun lijden te helpen verlossen.
Detail: Pas na onze 2° aanklacht in de gemeenteraad van 4/7/23 heeft de financiële dienst op 7/7/23 een aanvraag tot offerte (bestek nr.20231435) voor het leveren en plaatsen van een nieuwe lift ingediend.
Bijlage: Brief van het gemeentebestuur dd. 20 juli 2023
Schepen Louis Degroote (Samenéén) licht toe dat het vast bureau alles in het werk heeft gesteld om zo snel als mogelijk de procedure voor het plaatsen van een nieuwe lift op te starten en uit te rollen. Ook hij betreurt dat het zo lang duurt maar de wetgeving moet gerespecteerd worden.
Hij geeft ook aan dat de brief vanuit het Vast Bureau aan raadslid Recour er niet gekomen is omdat raadslid Recour een bezoek brengt aan de bewoners van de assistentiewoningen maar veeleer omdat hij aan medewerkers van het sociaal huis rechtstreeks vraagt om een door hem persoonlijk opgemaakt schrijven aan de bewoners te verspreiden binne het gebouw. Zoals reeds herhaaldelijk meegedeeld, kan het niet de bedoeling zijn dat raadsleden rechtstreeks opdrachten geven aan personeelsleden.
Schepen Davy Demets (Inzet) geeft ook mee dat de bewoners op geen enkel moment in het ongewisse zijn gelaten geweest. De medewerker van het Sociaal Huis heeft de bewoners permanent op de hoogte gehouden. Er is ook vanuit het Vast Bureau een schrijven overgemaakt aan de bewoners met een stand van zaken.
Hij betreurt ten zeerste dat het raadslid continu beschuldigingen uit, de bewoners opjaagt en een verkeerde perceptie creëert.
Het bestuur heeft zo snel als mogelijk geschakeld in deze: een zetellift werd geïnstalleerd en - indien noodzakelijk - werd ook de mogelijkheid geboden om een beroep te doen op een speciale dienst om de bewoners te helpen.
Hij geeft ook aan dit het bestuur uit dit dossier ook lessen getrokken heeft: soms moeten we de zaken groter zien, sneller durven vernieuwen en meer preventief te werk gaan. Hij herhaalt dat het geen zin heeft om mensen te gaan opjagen. Het moet menselijk blijven.
Al het mogelijke zal in het werk worden gesteld om de plaatsing van de nieuwe lift zo snel als het kan te laten gebeuren. Dit zou moeten gebeuren binnen een tijdsspanne van 3 maanden of vroeger.
Hiermee zijn de besprekingen afgesloten en worden de punten van CD&V-Eendracht zoals ingediend door raadslid Recour eenparig beschouwd als zijnde zonder voorwerp.
Gelet op de toelichting verschaft door het college van burgemeester en schepenen (zie amendement) zijn de onderstaande voorstellen van CD&V-Eendracht zonder voorwerp:
Art.1: Gezien wij het schrijven hiervoor genoemd als onterecht en leugenachtig beschouwen vragen wij een schriftelijke rechtzetting hierover.
Art.2: Wij vragen het college voor de derde keer om zeer dringend een nieuwe lift te laten installeren en de hulpbehoevende bewoners na bijna een half jaar zo spoedig mogelijk (lees: “onmiddellijk”) op de hoogte te brengen van de te verwachten hulp. De onwetendheid knaagt ernstig aan de gemoedsgesteldheid van de bewoners.
Conform het huishoudelijk reglement wordt de mogelijkheid geboden om schriftelijk en mondeling vragen te stellen. Mondelinge vragen worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. De vragen en de eventuele antwoorden net als de mededelingen worden opgenomen in het zittingsverslag.
er kennis van te nemen dat er geen mondelinge vragen gesteld worden.
De voorzitter sluit de zitting op 12/09/2023 om 21:10.
Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.
Namens OCMW-raad,
Sonja Nuyttens
Algemeen directeur
Koen Tack
Voorzitter