De voorzitter opent de zitting op 14/10/2025 om 19:31.
Art.1: De notulen- en zittingsverslag van de gemeenteraad van 9 september 2025 eenparig goed te keuren.
13 mei 2025 stelde de raad een nieuw huishoudelijk reglement (HHR) vast voor de gemeente- en OCMW-raad.
Het huishoudelijk reglement bevat aanvullende maatregelen over de werking van de gemeente- en OCMW-raad. Die maatregelen verzekeren een goede werking van de gemeenteraad. De raad beschikt over een zekere autonomie om invulling te geven aan het HHR.
Artikel 36 van het HHR stelt: Eenmaal per jaar wordt er een ontmoetingsmoment georganiseerd tussen de gemeenteraad en de leden van de raad van bestuur van elke adviesraad. Dit kan vóór of na de raadszittingen. Hiermee wordt beoogd dat er een debat gevoerd wordt over belangrijke beleidsitems die de adviesraad aanbelangen.
Wegens praktische overwegingen is het moeilijk in 2025 nog dergelijk ontmoetingsmoment te voorzien tussen de raad en de leden van de raad van bestuur van elke adviesraad. De raad wordt gevraagd in 2025 hiervan te kunnen afwijken. De gemeenteraad kan nl het huishoudelijk reglement op elk moment wijzigen.
Decreet Lokaal Bestuur (artikel 38)
Gemeenteraadsbesluit van 13 mei 2025 inzake huishoudelijk reglement gemeente- en OCMW-raad: opheffing bestaand en goedkeuring nieuw huishoudelijke reglement met onmiddellijke ingang.
Art.1: Uitzonderlijk in 2025 geen ontmoetingsmoment te organiseren tussen de gemeenteraad en de leden van de raad van bestuur van elke adviesraad zoals beschreven in artikel 36 van het huishoudelijk reglement gemeenteraad wegens praktische overwegingen.
De gemeente neemt voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit en/of gas deel aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 17 september 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West die op 16 december 2025 plaats heeft om 18.00 uur in Salons De Vrede, Moerdijkstraat 94 te 8480 Ichtegem. Een dossier met documentatiestukken uitgewerkt door de raad van bestuur in zitting van 16 september 2025 werd aan de gemeente overgemaakt.
Agenda:
1. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV m.b.t. de overgang van de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en Vilvoorde van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde (overnemende vereniging)
2. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Fluvius West, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (overnemende vereniging)
3. Statutenwijzigingen
4. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en voor de afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1, 2, en 3, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 2, 3, 7 en desgevallend 9 en 10 bij authentieke akte te doen vaststellen.
5. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2026 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2026.
6. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
7. Aanvaarding toetreding/uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
8. Beëindiging deelnemerschap Fluvius West in Leiedal.
9. Statutaire benoemingen.
10. Statutaire mededelingen.
Aan de aangeduide gemeentelijke vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen tijdens de huidige legislatuur, kan opdracht gegeven worden om dit punt goed te keuren.
Decreet Lokaal Bestuur.
De statuten van Fluvius West.
Art. 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West van 16 december 2025:
1. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV m.b.t. de overgang van de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en Vilvoorde van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2026.
De deelnemers kunnen één maand voor de Buitengewone Algemene Vergadering op de website van Fluvius West (https://over.fluvius.be/fluvius-west-bav-december-2025) kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
c. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en Vilvoorde, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 30 juni 2025, met inwerkingtreding per 1 januari 2026 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 30 juni 2025 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2025.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
d. Aanvaarding van de uittreding voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en Vilvoorde vanaf 1 januari 2026.
e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 1.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2025, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2025;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Buitengewone Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
2. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Fluvius West, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2026.
De deelnemers kunnen één maand voor de Buitengewone Algemene Vergadering op de website van Fluvius West (https://over.fluvius.be/fluvius-west-bav-december-2025) kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
c. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 30 juni 2025, met inwerkingtreding per 1 januari 2026 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 30 juni 2025 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2025.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
d. Aanvaarding van de uittreding voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout vanaf 1 januari 2026.
e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 2.a. vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2025, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2025;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Buitengewone Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
3. Statutenwijzigingen:
a. Kennisneming bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 6:86 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV);
b. Kennisneming bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 6:87 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV);
c. Kennisneming voorafgaand niet-bindend advies Vlaamse Regering d.d. 23 juli 2025;
d. Goedkeuring voorstel van statutenwijzigingen (inclusief de wijziging van het voorwerp);
e. Vaststelling van de opschortende voorwaarden met betrekking tot de statutenwijzigingen;
f. Verlenen van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om de al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden met betrekking tot het agendapunt 3 vast te stellen;
g. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de statuten inclusief de bijlagen te coördineren.
4. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en voor de afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1, 2, en 3, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 2, 3, 7 en desgevallend 9 en 10 bij authentieke akte te doen vaststellen.
5. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2026 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2026.
6. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
7. Aanvaarding toetreding/uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
8. Beëindiging deelnemerschap Fluvius West in Leiedal.
9. Statutaire benoemingen.
10. Statutaire mededelingen.
Art. 2: Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius West.
Art. 3: Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing door overneming inzake de overgang van Fluvius West naar Fluvius Halle-Vilvoorde van de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en Vilvoorde.
De Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West te verzoeken de uittreding voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en Vilvoorde te willen aanvaarden.
Art. 4: Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing door overneming inzake de overgang van Fluvius West naar Fluvius Zenne-Dijle van de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Kampenhout.
De Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West te verzoeken de uittreding voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout te willen aanvaarden.
Art. 5: De opdrachthoudende vereniging Fluvius West te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
Art. 6: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 16 december 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen van onderhavige beslissing.
Art. 7: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Op 21 mei 2025 bereikte de VVSG een akkoord met de vakorganisaties over de koopkrachtmaatregel in de sector van de dienstencheques. De prijs van een dienstencheque op 1 januari 2025 steeg van 9 naar 10 euro per uur. In het akkoord werd voorzien dat de dienstenchequemedewerkers een bruto loonsverhoging van 1 euro per uur krijgen.
De volledige loonkostverhoging geldt als een voorafname op het sectoraal akkoord 2026-2031. Dat is een sociaal akkoord voor het personeel van de lokale besturen. De gesprekken daarover zijn intussen gestart.
De loonsverhoging van 1 euro bruto per uur geldt voor alle uren die een dienstenchequemedewerker presteert:
De overige kosten zijn voor rekening van het lokaal bestuur. Het gaat om:
Advies uitgebracht op het MAT op 24 september 2025.
protocol van Comité C1 van 11 juni 2025
Wijziging regelgeving financiering bepaalde zorgvoorzieningen in de Vlaamse sociale bescherming en financiering sociale akkoorden van 18 juli 2025
Art.1: de wijziging van bijlage 7 van de rechtspositieregeling inzake salarisschalen retroactief goed te keuren met ingang van 1 maart 2025 naar aanleiding van de koopkrachtverhoging van de dienstenchequemedewerkers.
Art.2: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid, conform de bepalingen vervat in het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad besliste in zitting van 11 oktober 2022 deel te nemen aan de raamovereenkomst fietslease met ref. 0100/2022/040. De huidige raamovereenkomst wordt op heden geëindigd en vervangen door een nieuwe raamovereenkomst met ref. 0100/2025/022 van de provincie West-Vlaanderen met een looptijd vanaf 25 juli 2025 voor een periode van 2 jaar en kan stilzwijgend verlengd worden met maximaal 2x 1 jaar (maximaal tot 25 juli 2029). De nieuwe raamovereenkomst wijzigt inhoudelijk wat zaken waardoor ook bijlage 31 van de fietspolicy moet aangepast worden.
Daarnaast wordt een overstap naar Doccle voorzien voor de digitale loonstroken. Daardoor wordt een onderdeel inzake de digitale loonstroken in het arbeidsreglement toegevoegd. Tot slot werden in de tekst nog minimale wijzigingen aangebracht.
De aanpassingen werden besproken in het vakbondsoverleg van 30 september 2025 en in het MAT van 24 september 2025.
Decreet lokaal bestuur
Wet van instelling van de arbeidsreglementen van 8 april 1965 en latere wijzigingen
Arbeidswet van 16 maart 1971 en latere wijzigingen
Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel en de bijhorende uitvoeringsbesluiten
Wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten en latere wijzigingen
Raadsbesluit van 8 oktober 2024 inzake arbeidsreglement (en bijlagen): goedkeuring aanpassingen en toevoegingen.
Raadsbesluit d.d. 11 oktober 2022 inzake deelname aan de raamovereenkomst van de provincie West-Vlaanderen.
Art.1: Het arbeidsreglement en vermelde bijlage worden aangepast met directe ingang:
Art.2: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid, conform de bepalingen vervat in het decreet lokaal bestuur.
Art.3: Een gecoördineerd document wordt overgemaakt aan de Sociale Inspectie voor verder gevolg en via het intranet Marta ter beschikking gesteld van de medewerkers.
Het gemeentebestuur zet in op gezonde medewerkers. Daarbij is voldoende beweging een belangrijk aspect.
Werknemers kunnen vrijwillig een fiets leasen aan voordelige condities onder de vorm van een extralegaal voordeel. Ze ruilen 3 jaar een stuk van hun eindejaarspremie of extralegaal verlof in voor het gebruik van de fiets. Fietsleasing is interessanter dan een aankoop dankzij het fiscaal voordeel, de gespreide betaling en de verzekering, pechbijstand en het onderhoudsbudget. Fietsleasing is niet alleen voordelig voor je werknemers, maar ook kostenneutraal voor het lokaal bestuur door de besparingen op sociale lasten en bijdragen. Bovendien zijn de kosten van een operationele leasing in het kader van woon-werkverkeer 100% fiscaal aftrekbaar.
Zo tracht het bestuur het fietsen naar het werk te bevorderen. Dat is niet alleen goed voor de mobiliteit maar ook voor het klimaat en de gezondheid van de personeelsleden.
De provincie West-Vlaanderen fungeert als aankoopcentrale voor leasing van fietsen voor het personeel, waaraan de West-Vlaamse lokale besturen kunnen deelnemen. Hierdoor is het bestuur vrijgesteld van de verplichting om zelf een procedure op te starten.
De gemeenteraad besliste in zitting van 11 oktober 2022 deel te nemen aan de raamovereenkomst.
De huidige raamovereenkomst is geëindigd en werd vervangen door een nieuwe raamovereenkomst met ref. 0100/2025/022 van de provincie West-Vlaanderen met een looptijd vanaf 25 juli 2025 voor een periode van 2 jaar en kan stilzwijgend verlengd worden met maximaal 2x 1 jaar (maximaal tot 25 juli 2029).
Individuele leaseovereenkomsten met een looptijd van 36 maanden kunnen worden afgesloten vóór de einddatum van de raamovereenkomst (inclusief stilzwijgende verlengingen) en voor zover het maximum aantal fietsen zoals bepaald in de raamovereenkomst (nl. 6.000) vóór de respectievelijke einddatum nog niet bereikt is.
Voorgesteld wordt opnieuw deel te nemen aan de raamovereenkomst.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36, en meer bepaald artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 11 oktober 2022 deel te nemen aan de raamovereenkomst van de provincie West-Vlaanderen.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 11 februari 2025 betreffende de definitie van het begrip ‘dagelijks bestuur’ en de visumplichtige verrichtingen.
Art.1: Voor het leveren van fietsen (leasing) voor het personeel deel te nemen aan de raamovereenkomst met ref. 0100/2025/022 van de provincie West-Vlaanderen.
Art.2: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen bestuurlijk toezicht op de gemeenten.
Er werd een verkaveling gerealiseerd in de Deerlijkstraat (Bloemistenstraat).
De grond met de wegenis- en infrastructuurwerken (wegenis, voetpaden en parkeerstroken), waterbuffer en speel/groenzone kunnen overgedragen worden naar het gemeentelijk openbaar domein. De rioolinfrastructuur RWA (regenwaterafvoer) en DWA (droogweerafvoer), zijnde de leidingen in/onder de grond, kunnen overdragen worden naar De Watergroep.
Er werd een akte van kosteloze grondoverdracht (ref. dossier SS/ER/2190783-3) opgemaakt door "Geassocieerde Notarissen Deerlijk", Harpstraat 17, 8540 Deerlijk.
De overdracht omvat de volgende percelen vermeld op het opmetingsplan d.d. 10 februari 2025 van landmeter-expert Bart Degezelle, Molendreef 33, 8570 Anzegem:
De overdracht geschiedt om reden van openbaar nut, en meer in het bijzonder voor openbare waterbuffering en opname in het openbaar domein.
Alle kosten m.b.t. de akte zijn ten laste van de overdrager.
Het Decreet Lokaal Bestuur, meerbepaald de artikels, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het Decreet Lokaal Bestuur, meerbepaald de regels betreffende het bestuurlijk toezicht.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 13 november 2018 tot goedkeuring van het ontwerp en het tracé van de wegenis voor de verkaveling aan de Deerlijkstraat.
Art. 1: de akte van kosteloze grondoverdracht (ref. dossier SS/ER/2190783-3) opgemaakt door "Geassocieerde Notarissen Deerlijk", Harpstraat 17, 8540 Deerlijk goed te keuren. De akte omvat de kosteloze grondoverdracht van volgende percelen in de verkaveling Deerlijkstraat (Bloemistenstraat):
Art. 2: de overdracht geschiedt om reden van openbaar nut, en meer in het bijzonder voor openbare waterbuffering en opname in het openbaar domein.
Art. 3: kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen toezicht op de gemeenten.
Het Centraal Kerkbestuur diende op 27 augustus 2025 gecoördineerd de meerjarenplannen 2026-2031 van de 7 Anzegemse kerkfabrieken in.
Het erkend representatief orgaan (bisdom) verleende aan al deze meerjarenplannen een gunstig advies op 1 september 2025. Dit advies werd achteraan bijgevoegd bij iedere afzonderlijk meerjarenplan van een kerkbestuur. Voor kerkfabriek Sint-Arnoldus was dit wel een gunstig advies onder voorwaarden gezien er een investeringsuitgave in 2028 wordt voorzien zonder financiering.
Het (voorontwerp) van deze meerjarenplannen werd besproken op een overleg tussen het Centraal Kerkbestuur aangevuld met een delegatie vanuit alle kerkfabrieken en het college van burgmeester en schepenen op een overleg op woensdag 28 mei 2025. Hierbij werd door iedere kerkfabriek duiding gegeven bij de wijze van opmaak van hun respectievelijk meerjarenplan en welke ontvangsten en uitgaven men voor komende planningsperiode voorziet. Vanuit het gemeentebestuur werd gevraagd om gecumuleerd voor alle kerkfabrieken samen de gemeentelijke exploitatietoelage binnen de perken van 130.000 euro per jaar te houden. Tevens werd gevraagd om in toepassing van de afsprakennota, geen investeringswerken op te nemen in het meerjarenplan gezien deze worden voorzien binnen de gemeentelijke budgetten. Een investeringswerk wordt als dusdanig aanzien als het een bedrag van 5000 euro excl. btw overstijgt. Toelichting omtrent de opmaak van de meerjarenplannen en de assumpties hierbij kunnen ook teruggevonden worden in de strategisch nota per meerjarenplan. Hieronder de samenvattingen van deze;
Uit de voorliggende plannen kon gedistilleerd worden welke gemeentelijke bijdragen verwacht worden:
| Exploitatietoelage |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
2030 |
2031 |
| Sint-Jan (Anz) |
0 euro |
3 097.75 euro |
2 689.75 euro |
2 273.59 euro |
1 849.11 euro |
1 416.13 euro |
| Sint-Theresia (Heir) |
8 374.35 euro |
17 651.10 euro |
18 004.13 euro |
18 364.19 euro |
18 731.48 euro |
19 106.13 euro |
| Sint-Stefanus (Vi) |
55 399.42 euro |
59 520.00 euro |
62 580.00 euro |
66 015.00 euro |
69 155.00 euro |
72 515.00 euro |
| Sint-Antonius (Ing) |
0 euro |
11 787.00 euro |
11 807.00 euro |
11 827.00 euro |
11 847.00 euro |
11 867.00 euro |
| Sint-Arnoldus (Tieg) |
5 349.80 euro |
18 747.50 euro |
19 071.69 euro |
19 502.60 euro |
19 895.29 euro |
20 274.80 euro |
| Sint-Petrus (Kas) |
4 098.93 euro |
16 140.00 euro |
16 475.00 euro |
16 720.00 euro |
17 055,00 euro |
17 200.00 euro |
| Sint-Mattheus (Gijz) |
4 045.92 euro |
14 251.98 euro |
14 551.98 euro |
14 651.98 euro |
14 679.08 euro |
14 779.08 euro |
| TOTAAL |
77 268.42 euro |
141 195.33 euro |
145 179.55 euro |
149 354.36 euro |
153 211.96 euro |
157 158.14 euro |
Er wordt wel gevraagd aan de kerkfabrieken om bij de jaarlijkse opmaak van de budgetten, waarbij de overschotten/tekorten van het boekjaar X-2 wordt verwerkt (k-waarde), de inkomsten en uitgaven gedegen in te schatten zodoende de gemeentelijke gecumuleerde exploitatietoelage aan de Anzegemse kerkfabrieken binnen de marge van 130.000 euro kan blijven.
| Investeringstoelage |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
2030 |
2031 |
| Sint-Jan (Anz) |
0 euro |
0 euro |
0 euro |
0 euro |
0 euro |
0 euro |
| Sint-Theresia (Heir) |
0 euro |
0 euro |
0 euro |
0 euro |
0 euro |
0 euro |
| Sint-Stefanus (Vi) |
0 euro |
0 euro |
0 euro |
0 euro |
0 euro |
0 euro |
| Sint-Antonius (Ing) |
0 euro |
0 euro |
0 euro |
0 euro |
0 euro |
0 euro |
| Sint-Arnold (Tieg) |
0 euro |
0 euro |
0 euro |
0 euro |
0 euro |
0 euro |
| Sint-Petrus (Kas) |
0 euro |
0 euro |
0 euro |
0 euro |
0 euro |
0 euro |
| Sint-Mattheus (Gijz) |
0 euro |
0 euro |
0 euro |
0 euro |
0 euro |
0 euro |
| TOTAAL |
|
|
|
|
|
|
Volgende investeringsuitgaven werden ingeschreven in de meerjarenplannen van de kerkfabrieken;
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, aangepast door het decreet van 6 juli 2012;
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 september 2005 houdende de vaststelling van de criteria voor de erkenning van de plaatselijke kerk- en geloofsgemeenschappen van de erkende erediensten;
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de erediensten en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst;
De ministeriële omzendbrief van 12 januari 2007 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Art.1: Goedkeuring te verlenen aan het meerjarenplan 2026-2031 van de volgende kerkfabrieken:
Art.2: Het meerjarenplan 2026-2031 van Kerkfabriek Sint-Arnoldus (besluit kerkraad van 23 april 2025) goed te keuren onder voorwaarde dat een aanpassing meerjarenplan wordt doorgevoerd voor (specifiek) boekjaar 2028 waarin een investeringsuitgave ten bedrage van 3500 euro is voorzien zonder financiering.
Art.3: Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de verschillende kerkfabrieken en het erkend representatief orgaan;
Art.4: De toezichthoudende overheid wordt van de bekendmaking van dit reglement op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Op 12 september 2025 werd door het Centraal Kerkbestuur via het digitaal platform 'Religiopoint' op een gecoördineerde wijze de budgetten 2026 van alle Anzegemse kerkfabrieken aan het gemeentebestuur overgemaakt. Deze waren allen voorzien van een gunstig advies vanuit het Bisdom Brugge dd 1 september 2025.
De cijfers voor wat betreft de budgetten 2026 en de hierbij gevraagde gemeentelijke toelage (exploitatie) zijn de volgende:
| MJP 2026-2031 exploitatie |
Budget 2026 gemeentelijke exploitatietoelage |
MJP 2026-2031 investering |
Budget 2026 voorzien investeringen (geen gemeentelijke toelage) |
|
| Sint-Jan-Baptist en Sint-Eligius | 0 euro | 0 euro | 0 | 100.000 euro (meubilair in inrichting kerk) |
| Sint-Petrus | 4 098.93 euro | 4 098.93 euro | 0 | 0 |
| Sint-Antonius Abt | 0 euro | 0 euro | 0 | 0 |
| Sint-Arnoldus | 5 349.80 euro | 5 349.80 euro | 0 | 0 |
| Sint-Mattheus | 4 045.92 euro | 4 045.92 euro | 0 | 0 |
| Sint-Theresia van het Kind Jezus | 8 374.35 euro | 8 374.35 euro | 0 | 0 |
| Sint-Stefanus | 55 399.42 euro | 55 399.42 euro | 0 | 0 |
| 77 268.42 euro | 77 268.42 euro |
De gevraagde gemeentelijke bijdragen in de exploitatie van de budgetten 2026 passen allen in de goedgekeurde meerjarenplannen 2026-2031 van de diverse kerkfabrieken (Raad 14 oktober 2025).
De budgetten 2026 van de kerkfabrieken werden besproken tijdens het overleg Centraal Kerkbestuur - College van Burgemeester en Schepenen van 28 mei 2025. In tegenstelling tot andere jaren zijn de gevraagde gemeentelijke toelage in de meerjarenplannen 2026-2031 voor 2026 en het uiteindelijk budget 2026 helemaal gelijklopend. Dit is te verklaren doordat voor boekjaar 2026 de overschotten/tekorten van boekjaar 2024 alreeds zijn verwerkt en dit kon zowel gebruikt worden voor de opmaak van hun meerjarenplannen als het budget 2026. Voor de daaropvolgende jaren moet gewerkt worden met onderbouwde ramingen gezien de overschotten van dat boekjaar X-2 op heden nog niet gekend zijn.
Het voorziene investeringsbudget van 100.000 euro voor kerkfabriek Sint-Jan wordt voorzien voor meubilair en de inrichting van de kerk na afwerking van de werken. Dit zal door kerkfabriek Sint-Jan gefinancierd worden vanuit eigen middelen (verzekeringsgelden kerk).
Er worden geen investeringsbudgetten gevraagd in de budgetten 2026 omdat, in toepassing van de afsprakennota, investeringswerken aan de kerkgebouwen worden opgenomen in de gemeentelijke budgetten. Verdeling van deze middelen en prioritering dient te gebeuren in overleg, binnen het Centraal Kerkbestuur en met de gemeente.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, aangepast door het decreet van 6 juli 2012;
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 september 2005 houdende de vaststelling van de criteria voor de erkenning van de plaatselijke kerk- en geloofsgemeenschappen van de erkende erediensten;
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de erediensten en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst;
De ministeriële omzendbrief van 12 januari 2007 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Het gemeenteraadsbesluit van 14 oktober 2025 betreffende de goedkeuring van de meerjarenplannen 2026-2031 van de diverse kerkfabrieken;
Art.1: Akte te nemen van de budgetten 2026 van volgende kerkfabrieken:
Voor de gemeentelijke bijdragen worden hierin voorzien:
| Budget 2026 gemeentelijke exploitatietoelage |
MJP 2026-2031 investering |
|
| Sint-Jan-Baptist en Sint-Eligius | 0 euro | 0 |
| Sint-Petrus | 4 098.93 euro | 0 |
| Sint-Antonius Abt | 0 euro | 0 |
| Sint-Arnoldus | 5 349.80 euro | 0 |
| Sint-Mattheus | 4 045.92 euro | 0 |
| Sint-Theresia van het Kind Jezus | 8 374.35 euro | 0 |
| Sint-Stefanus | 55 399.42 euro | 0 |
| TOTAAL | 77 268.42 euro |
Art.2: Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de verschillende kerkfabrieken en het erkend representatief orgaan;
Art.3: De toezichthoudende overheid wordt van de bekendmaking van dit reglement op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De nood aan STEM-specialisten (STEM staat voor Science, Technology, Engineering & Mathematics) blijft groot. Daarom wil de Vlaamse Regering kinderen, jongeren en bij uitbreiding elke Vlaming laten kennismaken met STEM en zijn toepassingen.
Voor de komende jaren (overeenkomst onbepaalde duur) werd een nieuwe samenwerkingsovereenkomst uitgewerkt voor de techniekacademie. Deze lessen laten jongeren kennismaken met STEM.
Volgende zaken werden gewijzigd ten opzicht van de vorige overeenkomst:
Volgende zaken blijven behouden:
Raadsbeslissing van 10 september 2019 inzake samenwerkingsovereenkomst techniekacademie - goedkeuring
Raadsbeslissing van 8 maart 2022 inzake samenwerkingsovereenkomst techniekacademie - goedkeuring toevoeging addendum
Raadsbesluit van 4 juli 2023 inzake Samenwerkingsovereenkomst techniekacademie: goedkeuring aanpassing met ingang van 1 september 2023
Collegebesluit van 18 oktober 2023 inzake VIVES Techniekacademie: wijzigingen en erkenningsaanvraag
Raadsbesluit van 14 november 2023 inzake samenwerkingsovereenkomst techniekacademie: goedkeuring aanpassing met ingang van 1 januari 2024
Art.1: Bijgaande samenwerkingsovereenkomst met Hogeschool Vives inzake de organisatie van de techniekacademie (junior en tiener) met ingang van 1 januari 2026 goed te keuren voor onbepaalde duur.
Art.2: De beslissing wordt ter beschikking gehouden van het administratief toezicht, conform de bepalingen vervat in het decreet lokaal bestuur.
De Groene Duivels Ingooigem kampen door het slechte weer vaak met problemen om te kunnen trainen op de velden buiten. De club beschikt nog niet over een kunstgrasveld. De club heeft 10 jeugdcategorieën die 2 keer per week 1,5u trainen. Ze stelden de vraag om net zoals vorige jaren opnieuw indoor te kunnen trainen in het Gemeentepunt. Dit in de periode van 1 november 2025 tem 31 maart 2026, op volgende momenten: maandag, dinsdag en donderdag: 18u-21u30 - woensdag: 17u-21u30.
Advies Omgeving: onder de vorm van pop-up zijn voetbaltrainingen mogelijk in Gemeentepunt aangezien/mits er geen strijdigheden zijn met de voorwaarden.
Advies Sportdienst: mits duidelijke afspraken kunnen de Groene Duivels de expohal gebruiken voor hun indoortrainingen.
De Groene Duivels kunnen via de buitenschuifdeur gebruik maken van de expohal en het toilet, de toegang tot de ruimte van de Technische Dienst is afgesloten. De data waarop gebruik gemaakt wordt van de expohal, worden vooraf aan de Sportdienst doorgegeven.
Er worden met de club duidelijke afspraken gemaakt in verband met het gebruik via een gebruiksovereenkomst.
Collegebeslissing van 22 november 2023 inzake vraag Groene Duivels naar indoor zaal voor trainingen 2024
Collegebeslissing van 13 december 2023 inzake gebruiksovereenkomst: tijdelijk gebruik expohal NGP door Groene Duivels
Gemeenteraadsbeslissing van 13 februari 2024 inzake bekrachtiging collegebesluit 13 dec 2023 en goedkeuren gebruiksafspraken
Collegebeslissing van 29 mei 2024 inzake vraag Groene Duivels naar indoor zaal voor trainingen 2024-2025
Gemeenteraadsbesluit van 8 oktober 2024 inzake gebruik door Groene Duivels van een lokaal voor indoortrainingen in het NGP: goedkeuren gebruiksafspraken
Art.1: akkoord te gaan met de gebruiksovereenkomst voor de Groene Duivels, die tijdelijk de expohal van het Gemeentepunt mogen gebruiken voor indoor trainingen van 1 november 2025 tem 31 maart 2026.
Gebruiksovereenkomst expohal Gemeentepunt Groene Duivels Ingooigem
1. Betrokken partijen voor het afsluiten van de gebruiksovereenkomst.
1.1. Groene Duivels Ingooigem:
Tussen het gemeentebestuur van Anzegem enerzijds, voor dewelke optreden Pauline Everaert, waarnemend Algemeen Directeur en Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter in uitvoering van de gemeenteraadsbeslissing dd 14 oktober 2025.
En anderzijds de huidige verantwoordelijke bestuursleden van de Groene Duivels,
Namen:
…………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………….
Bij ontslag van een verantwoordelijke onderschrijver van deze gebruiksovereenkomst dient dit onmiddellijk gemeld te worden aan het gemeentebestuur.
1.2. Ter beschikking stelling van de lokalen
De Groene Duivels mogen tijdelijk, op vooraf afgesproken momenten, gebruik maken voor hun indoortrainingen, als het weer het niet toelaat om buiten te trainen, in de expohal van het Gemeentepunt, Heirbaan 73, 8570 Anzegem.
2. Duur
- Deze overeenkomst wordt aangegaan voor de periode: 1/11/2025 tem 31/03/2026.
- Het karakter van deze terbeschikkingstelling vervalt van zodra een, meer of andere verenigingen met het oog op de realisatie van een vergelijkbaar project een gelijkaardig voordeel vragen, in dat geval zal een beurtrol opgesteld worden of uitgezien worden naar andere lokalen. Geschillen worden beslecht door het college van burgemeester en schepenen.
- Wanneer een eigen gemeentelijke dienst zich aandient, zal deze steeds een terbeschikkingstelling bekomen van de huidige lokalen, en wordt in onderling overleg bekeken hoe dit het best kan aangepakt worden.
- Beide partijen behouden zich het recht voor ten allen tijde een einde te maken aan de overeenkomst bij ter post aangetekend schrijven van één maand vooraf. Indien er een einde wordt gemaakt aan de overeenkomst, moeten de lokalen weer in de oorspronkelijke staat hersteld worden, vastgesteld en gekend op het moment van ondertekening van deze gebruiksovereenkomst.
3. Verplichtingen van eigenaar en gebruiker:
3.1. Verplichting van de gebruiker bij het gebruik van de infrastructuur
De verantwoordelijke bestuursleden van de Groene Duivels dienen de lokalen door hen gebruikt in hun huidige staat te bewaren, uitgezonderd de normale slijtage.
3.2. Toegang tot expohal in Gemeentepunt:
De zaal mag enkel gebruikt worden voor trainingen van de Groene Duivels die niet buiten kunnen doorgaan door het slechte weer.
De dagen en uren waarop er indoor zal getraind worden, moeten vooraf aan de Sportdienst doorgegeven worden.
De verantwoordelijke van Groene Duivels die een badge krijgt om toegang te krijgen tot de expohal van het Gemeentepunt, is verantwoordelijk voor het openen en sluiten van de zaal en de bediening van de verlichting.
3.3. Onderhoudsverplichtingen, toezicht & gebruik van de zaal:
De Groene Duivels mogen de zaal enkel betreden met propere indoor schoenen.
Er mogen geen schoenen met studs of schoenen die strepen maken gebruikt worden.
Ook het trainingsmateriaal dat gebruikt wordt: kegels, dopjes, ballen, doelen,… moet allemaal proper zijn en mag geen markeringen achter laten op de vloer of het tapijt.
De zaal moet netjes achter gelaten worden na gebruik. De gebruiker moet de gebruikte lokalen zelf schoonmaken, onderhouden en gebruiken als een voorzichtig en redelijk persoon.
Tijdens de trainingen houdt de verantwoordelijke de groep onder controle, er moet steeds een begeleider bij de groep aanwezig zijn.
De toiletten in het aangrenzend lokaal mogen ook gebruikt worden, maar moeten ook proper achter gelaten worden. Toegang tot de toiletten verloopt via vergaderzaal 2, dat enkel mag gebruikt worden als doorgang naar het toilet. De verantwoordelijke zorgt ervoor dat geen materiaal ontvreemd wordt uit dit lokaal. Naast de expohal en het toilet (en vergaderzaal 2 als doorgang), mogen de andere ruimtes nooit betreden worden.
Als er onregelmatigheden opgemerkt worden, of er iets kapot is, moet dit onmiddellijk doorgegeven worden aan de Sportdienst.
Er mogen geen werken uitgevoerd worden aan de lokalen, tenzij met schriftelijke toestemming van het gemeentebestuur.
Na de training worden alle lichten gedoofd en de deur wordt goed afgesloten.
3.4. Verzekeringen & aansprakelijkheid
Het gemeentebestuur zal het gebruikersrisico tegen brandgevaar, geburenverhaal, alsook de inhoud met uitzondering van het materiaal dat eigendom is van de Groene Duivels, zelf laten waarborgen door het afsluiten van een brandpolis.
Voor de ontvreemding van geld en/of materiaal van de vereniging zelf, is de vereniging verantwoordelijk en kan de gemeente in geen geval aansprakelijk worden gesteld. Preventiemaatregelen ter voorkoming van diefstal dienen door de gebruiker zelf te worden genomen.
De vereniging wordt aangesteld als eindverantwoordelijke zowel ten aanzien van de gemeente als van derden. De gemeente kan in geen enkel geval aansprakelijk gesteld worden.
Indien er schade is door gebruik Groene Duivels, zal deze aan de club doorgerekend worden.
4. Gebruikerskosten – gebruiksvergoeding
Aan het tijdelijke gebruik van de expohal in het Gemeentepunt zijn geen kosten verbonden voor de gebruiker.
5. Controle
De Sportdienst houdt toezicht over de in gebruik verleende zaal.
In drievoud opgemaakt te Anzegem op ………………… en na lezing door beide partijen ondertekend.
Partij enerzijds
Namens het Gemeentebestuur
Waarnemend Algemeen Directeur
Pauline Everaert
Voorzitter
Jeremie Vaneeckhout
Partij anderzijds
De huidige verantwoordelijken
NAAM EN VOORNAAM - ADRES – HANDTEKENING
In functie van de organisatie van het gemeentelijk onderwijs in Ingooigem huurt de gemeente sedert 1 september 2020 de schoolgebouwen gelegen in de Ingooigemplaats (58-60) voor 2.286,67 euro en de Engelhoek (Heirbaan 28) voor 828,33 euro per maand van het Katholiek schoolcomité basisscholen Vichte, Kaster en Tiegem.
Per schrijven opgemaakt op 11 juni 2025 werd het gemeentebestuur van de intenties van het schoolbestuur tot indexering van deze huurprijzen op de hoogte gebracht. Men had graag al een indexering toegepast met de verjaardag van het huurcontract op 1 september 2025 en dit gezien er sedert 2020 niet meer geïndexeerd werd. De indexering wordt gevraagd omwille van de toenemende onderhouds- en verbouwingskosten, stijgende levensduurte en de vraag vanuit het gemeentebestuur om de vestiging Ingooigemplaats nog enkele jaren langer te huren.
De bestaande huurovereenkomsten bevatten echter geen clausule betreffende het indexeren van de huurprijzen. Gezien het hier ook niet gaat om een woninghuur - waar een indexatie van de huurprijzen niet expliciet moet opgenomen zijn in het contract om te kunnen doorvoeren - maar om een gemeenrechtelijke huur dient een indexatie van de huur expliciet opgenomen te zijn in het contract.
Het college in zitting van 26 juni kon zich vinden in deze vraag tot indexering van de huren voor beide gebouwen mits hiertoe een addendum voorgelegd wordt aan de gemeenteraad. Volgend addendum (volledige versie terug te vinden bijlage) - regeling om vanaf heden jaarlijks te gaan indexeren wordt dan ook voorgesteld om toe te voegen aan de bestaande huurovereenkomsten;
Vanaf heden zal de huurprijs jaarlijks geïndexeerd worden op 1 september en dit volgens volgend principe
De geïndexeerde huurprijs = (basishuurprijs 2 X nieuwe index 3)/aanvangsindex 1
De basishuurprijs (2) is de huurprijs zonder de eventueel door de huurder verschuldigde kosten en lasten
De aanvangsindex (1) is de maand die voorafgaat aan de ondertekening van de overeenkomst (dit zal september 2025 worden)
De nieuwe index (3) is de gezondheidsindex van de maand die voorafgaat aan de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst (dus niet de verjaardag van de ondertekening tenzij beide data gelijk zijn) (huidig contracten zijn beiden ingegaan op 1 september 2020 dus nieuwe index deze van augustus van het desbetreffende jaar).
Er wordt voorgesteld deze indexatie met onmiddellijke ingang door te voeren om zo vanaf 1 september 2026 een geïndexeerde huur te kunnen betalen. Hierna kan deze nieuwe prijs dan telkenmale vanaf 1 september van het desbetreffende jaar toegepast worden.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen;
Het gemeenteraadsbesluit van 11 juni 2020 betreffende de goedkeuring van de aanpassing van de huurovereenkomsten goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22 april 2020 houdende de goedkeuring herstructurering, inzet en organisatie personeel en huurovereenkomsten;
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 26 juni 2025 betreffende de indexatie huurprijs schoolgebouwen 'Ingooigemplaats' en 'Engelhoek'
Art.1: De gemeenteraad kan zich vinden in de vraag van de verhuurder van de schoolgebouwen 'Ingooigemplaats' en 'Engelhoek' zijnde Katholiek schoolcomité basisscholen Vichte, Kaster en Tiegem bij schrijven dd 11 juni 2025 om de huur van beide schoolgebouwen door gemeente Anzegem te indexeren. Een addendum bij de bestaande huurovereenkomsten voor deze gebouwen wordt goedgekeurd zoals opgenomen in bijlage.
Art.2: De toezichthoudende overheid wordt van de bekendmaking van dit reglement op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Overeenkomstig artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur rapporteert de financieel directeur in volle onafhankelijkheid over de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en het OCMW (visumverlening), het debiteurenbeheer, de thesaurietoestand, de liquiditeitenprognose, de beheerscontrole, de evolutie van de budgetten en de financiële risico's.
Art 177 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
Art.1: kennis te nemen van het het 'Rapport van de financieel directeur 1e semester 2025'.
Het bestuur bezorgde de jaarrekening 2024 zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 13 mei 2025, aan de gouverneur.
Op 24 september 2025 werd het bestuur ervan op de hoogte gebracht dat de jaarrekening 2024 werd goedgekeurd. Het nazicht van de jaarrekening heeft niet geleid tot formele vaststellingen. Zoals bepaald in artikel 332§1, 3e lid van het decreet over het lokaal bestuur worden alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht op de eerstvolgende vergadering van de raad.
De gemeenteraad neemt akte van de goedkeuring van de gouverneur van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2024.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en in het bijzonder de artikelen 260 3° en 262;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en in het bijzonder de artikelen 30 tot en met 45;
Het ministerieel besluit van 1 oktober 2010 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsel van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en in het bijzonder de artikelen 5 tot en met 8 en 11 tot en met 13.
Gemeenteraadsbesluit van 13 mei ll. houdende vaststelling gemeente- en OCMW-rekening 2024
Art.1: akte te nemen van de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2024 door de gouverneur.
Op de algemene vergadering van de wereldraad dd 15 september 2025 werd het advies uitgesproken om het resterend bedrag voorzien voor noodhulp, zijnde €800 toe te kennen aan UNHCR en meer bepaald voor de dramatische situatie in en rond Soedan. Door het dodelijk gewapend conflict tussen de Soedanese Volkskrijgmacht (SAF) en de paramilitaire groepering Rapid Support Forces (RFS) worden honderdduizenden mensen uit hun huizen verdreven, vallen er honderden doden en duizenden gewonden en zijn duizenden gezinnen op de vlucht geslagen zowel binnen het land zelf als over de grenzen heen. Het land word geteisterd door water-, voedsel- en brandstoftekorten, beperkte vervoers- en communicatiemogelijkheden, gebrekkige toegang tot elektriciteit en torenhoge prijzen voor basisgoederen. UNHCR en haar partners hebben noodteams ter plaatse en helpen de autoriteiten met het opzetten van transitcentra, het registreren van mensen op de vlucht die aankomen in de kampen, het opvolgen van hun bescherming en het ter beschikking stellen van noodvoorzieningen zoals dekens, zeep en muskietennetten.
UNHCR (=United Nations High Commissioner for Refugees) is de vluchtelingenorganisatie van de Verenigde Naties. Al meer dan 70 jaar leiden en coördineren ze over de hele wereld hulpacties om vluchtelingen te beschermen en oplossingen te zoeken voor vluchtelingensituaties.
De nodige budgetten hiertoe zijn voorzien in het gemeentelijk meerjarenplan onder budgetpost GBB/int. sol./0160-00/6490020
Decreet Lokaal Bestuur
Art. 1: 'Noodhulp voor Soedan via UNHCR onder de vorm van een toelage van €800' te verdagen. Bij een volgende voorlegging aan de raad wordt bijkomende info rond de financiering bezorgd.
Vanuit Feestcomité 70 jaar Chiro Anzegem plant men dit jaar - naar aanleiding van hun jubileumviering - een groot familiefeest in op zaterdag 18 oktober aanstaande. Daarbij hoort een eetfestijn in de polyvalente zaal met randanimatie en ook wedstrijdjes tussen jong en oud en dat allemaal in een gezellige sfeer en omkadering. Men mikt op een publieksbereik van zowat 500 deelnemers.
Om alles terdege te kunnen voorbereiden en op te bouwen enerzijds, en om ook over voldoende grote locaties te beschikken op de dag van de viering zelf anderzijds, wordt gevraagd om hiervoor ook gebruik te kunnen maken van de expohal in het Gemeentepunt.
Het lijkt wel aangewezen om hiervoor, naar analogie met het gebruik van deze locatie voor gelijkaardige grote initiatieven in het verleden, een gebruiksovereenkomst op te maken en eenzelfde forfaitaire gebruiksvergoeding van €70/per begonnen maand hiervoor te bepalen (gebruik vanaf zondag 12 oktober 2025 tot en met maandag 20 oktober 2025).
De voornaamste aandachtspunten in de gebruiksovereenkomst zijn:
- exclusief gebruik van het vergaderlokaal en de expohal
- gebruiksovereenkomst loopt van zondag 12 oktober 2025 tot en met maandag 20 oktober 2025
- Organisator moet zelf de lokalen schoonmaken en de onderhoudsmiddelen hiervoor bekostigen
- Organisator moet instaan voor de nodige verzekeringen & het naleven van alle wettelijke of bijkomend opgelegde veiligheidsvoorschriften
- De gebruikers mogen een bar inrichten voor eigen gebruik tijdens de opbouwperiode maar ze mogen er geen publieksactiviteiten organiseren. Ze mogen de bar en lokalen ook niet gebruiken voor privédoeleinden (ook niet ten behoeve van leden van de vereniging) of ze onderverhuren aan derden
- enkel op de dag zelf van het project (18 oktober) worden de toegestane ruimtes ter beschikking gesteld voor publieksdoeleinden
- publicitaire tegenprestatie voor het exclusief gebruik van de lokalen: op alle promotiemateriaal dient vermeld te staan: met steun van de gemeente Anzegem + logo en baseline van de gemeente
Bepalingen van de cultuurpactwet van 16 juli 1973
Decreet Lokaal Bestuur
Raadsbesluit van 13 december 2022 inzake gebruik door vzw Muzinar van een lokaal voor repetities en decoropbouw in het nieuw gemeentepunt: goedkeuring gebruiksovereenkomst.
Raadsbesluit van 12 maart 2024 inzake gebruiksovereenkomst inzake tijdelijk gebruik expohal gemeentepunt door Oudleiding Chiro Anzegem: goedkeuring
Art.1: Onderstaande gebruiksovereenkomst met Feestcomité 70 jaar Chiro Anzegem goed te keuren:
1. Betrokken partijen voor het afsluiten van de gebruiksovereenkomst
1.1. Feestcomité 70 jaar Chiro Anzegem
Tussen het gemeentebestuur van Anzegem enerzijds, voor dewelke optreden de heer Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter en Pauline Everaert, Waarnemend Algemeen Directeur, in uitvoering van de beslissing van de gemeenteraad dd. 14 oktober 2025.
En anderzijds de huidige verantwoordelijke bestuursleden van Feestcomité 70 jaar Chiro Anzegem,
namen:
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
Bij ontslag van een verantwoordelijke onderschrijver van deze gebruiksovereenkomst dient dit onmiddellijk gemeld te worden aan het gemeentebestuur
1.2. Ter beschikking stelling van de lokalen & materialen
Feestcomité 70 jaar Chiro Anzegem mag exclusief gebruik maken van de expohal en het aanpalend vergaderlokaal, met aansluitend sanitair gelegen in de gebouwen van het nieuwe gemeentepunt, Heirbaan 73 , 8570 Anzegem. De toegang tot de ruimte van de technische dienst is afgesloten en mag onder geen beding betreden worden.
2. Duur van de overeenkomst
- Deze overeenkomst wordt aangegaan voor de duur van de opbouw, voor stockage van materiaal, voor de dag van de manifestatie zelf en voor de afbouw in de week daaropvolgend, namelijk vanaf 12 oktober 2025 tot en met 20 oktober 2025.
- Wanneer een eigen gemeentelijke dienst zich aandient, zal deze steeds een terbeschikkingstelling bekomen van de huidige lokalen, en wordt in onderling overleg bekeken hoe dit het best kan aangepakt worden.
- Indien er een einde wordt gemaakt aan de overeenkomst, moeten de lokalen weer in de oorspronkelijke staat hersteld worden, vastgesteld en gekend op het moment van ondertekening van deze gebruiksovereenkomst.
3. Verplichtingen van eigenaar en gebruiker
3.1. Verplichting van de gebruiker bij het gebruik van de infrastructuur & materiaal
De verantwoordelijke bestuursleden van Feestcomité 70 jaar Chiro Anzegem dienen de lokalen & materiaal door hen gebruikt in hun huidige staat te bewaren, uitgezonderd de normale slijtage.Buitengewone schoonmaak en/of herstel van beschadigingen en/of extra onkosten wegens nalatigheid worden aangerekend aan de reële kostprijs.
3.2. Onderhoudsverplichtingen & inrichting
Van de gebruiker wordt verwacht dat hij deze lokalen zelf zal schoonmaken, onderhouden en gebruiken als een goede huisvader. De aankoop van onderhoudsmateriaal valt volledig ten laste van de gebruiker.
De verantwoordelijke van Feestcomité 70 jaar Chiro Anzegem die een badge krijgt om toegang te krijgen tot de expohal van het NGP is verantwoordelijk voor het openen en sluiten van de zaal en de bediening van de verlichting en elektriciteitsvoorzieningen. Na gebruik worden alle lichten gedoofd, elektrische of andere toestellen uitgeschakeld en de deur goed afgesloten. Als er onregelmatigheden opgemerkt worden, of er iets kapot is, moet dit onmiddellijk worden doorgegeven aan de dienst patrimonium. Sloten worden nooit vervangen door de gebruiker zelf.
Alle afval & materiaal moet na afloop van de manifestatie/einde gebruiksovereenkomst worden verwijderd, er mag niks achtergelaten worden, noch binnen , noch buiten.
Er mogen geen werken worden uitgevoerd aan de lokalen, tenzij met voorafgaande schriftelijke toestemming van het gemeentebestuur.
3.3. Verzekeringen & aansprakelijkheid
Het gemeentebestuur zal het gebruikersrisico tegen brandgevaar, geburenverhaal, alsook de eigen inhoud met uitzondering van het materiaal dat eigendom is van of ingehuurd wordt door Feestcomite 70 jaar Chiro Anzegem, zelf laten waarborgen door het afsluiten van een brandpolis, met afstand van verhaal jegens de gebruiker, tenzij bij kwaad opzet of vandalisme en voor zover het niet om commerciële activiteiten gaat.
De gebruiker dient voorafgaandelijk een gedetailleerde beschrijving te geven van alle activiteiten en installaties die enige invloed kunnen hebben op de brandveiligheid.
De gebruiker zal zich voor zijn burgerlijke en contractuele aansprakelijkheid verzekeren, met afstand van verhaal jegens de gemeente Anzegem. Hij is burgerlijk verantwoordelijk voor ongevallen en schade – van welke aard ook- ten gevolge van het gebruik van de zaal en bijhorend materiaal en dit zowel tegenover derden als tegenover de gemeente. Bijgevolg zijn alle schades die worden veroorzaakt aan het materiaal ten gevolge van gebruik of aangericht aan derden ( incluis gemeente), lichamelijke schade aan derden, eigen lichamelijke schade ten laste van Feestcomité 70 jaar Chiro Anzegem.
Voor de ontvreemding van geld en/of materiaal van de vereniging zelf, is de vereniging verantwoordelijk en kan de gemeente in geen geval aansprakelijk worden gesteld. Preventiemaatregelen ter voorkoming van diefstal dienen door de gebruiker zelf te worden genomen.
De gebruiker verbindt er zich toe te zullen voldoen aan de geldende politiereglementen en wettelijke veiligheidsvoorschriften evenals aan de voorschriften inzake billijke vergoeding, Sabam en accijnzen. Extra organisatie- of vergunningskosten worden gedragen door de gebruiker.
Feestcomité 70 jaar Chiro Anzegem zal alle mondeling of schriftelijk verstrekte veiligheidsvoorschriften m.b.t. de brandveiligheid van de locatie & opstelling of met betrekking tot het gebruik van materiaal naleven.
De gebruiker mag geen groter aantal personen toelaten dan om veiligheidsredenen is toegestaan in de zaal ( 600 personen). De gebruiker zal erover waken dat het rookverbod wordt nageleefd,overal waar het van kracht is. Het is verboden de deuren van de nooduitgangen te sluiten. Deze moeten ten allen tijde ongesloten en gevrijwaard blijven.
3.4 geluidsnormen
De gebruiker is ertoe gehouden het geluidsniveau zodanig te beperken dat de wettelijk geldende geluidsnormen worden gerespecteerd. De organisator stelt zich, door het aangaan van deze overeenkomst, hiervoor zowel burgerlijk als strafrechterlijk aansprakelijk. Bij luidruchtige en openbare muziekactiviteiten kan een afwijking ( binnen de wettelijke bepalingen) op deze geluidsnormen aangevraagd worden via het daartoe bestemde formulier ( zie evenementenloket – www.anzegem.be). In voorkomend geval dient de gebruiker de normen en bepalingen van de toegestane afwijking strikt na te leven
In elk geval moet de nachtrust van de omliggende bewoners gerespecteerd worden. Klachten inzake nachtlawaai dienen vermeden te worden. In voorkomend geval moeten de richtlijnen van de politiediensten strikt opgevolgd worden, zij kunnen ter plaatse wijzigingen aanbrengen en desnoods de activiteit stop zetten.
4. Gebruikerskosten – gebruiksvergoeding
Er wordt een forfaitair bedrag aangerekend van € 70 per ( begonnen) maand, dit omvat de gebruiksvergoeding van de lokalen ,zowel voor vergaderingen, opbouw, berging van het materiaal alsook voor gebruik ervan op de dag van de manifestatie zelf, evenals de kosten betreffende het verbruik van alle nutsvoorzieningen.
5. Controle
Het college van Burgemeester en Schepenen of de door haar aangewezen diensten mogen ten allen tijde de lokalen bezichtigen en toezicht uitoefenen.
6. Bar
Het is toegelaten in de voor hen bestemde lokalen een bar in te richten maar enkel en alleen voor het aanbieden van dranken ten behoeve van de medewerkers ter voorbereiding van de manifestatie . Feestcomité 70 jaar Chiro Anzegem verbindt zich ertoe in deze lokalen geen publieksactiviteiten te organiseren. Alleen op de dag van de manifestatie zelf mogen de lokalen gebruikt worden ten behoeve van een ruimer publiek.
Het is evenzeer verboden om de lokalen ter beschikking te stellen voor private aangelegenheden, ook niet ten behoeve van de leden van de vereniging zelf of het aan derden in onderverhuur te geven.
7. Publicitaire tegenprestatie
Als tegenprestatie voor deze exclusieve terbeschikkingstelling wordt gevraagd om op alle promotiemateriaal te vermelden “ met steun van de gemeente Anzegem” + logo en baseline van de gemeente
In drievoud opgemaakt te Anzegem op ………………… en na lezing door beide partijen ondertekend.
Partij enerzijds
Namens het Gemeentebestuur
Waarnemend Algemeen Directeur
Pauline Everaert
De Voorzitter
Jeremie Vaneeckhout
Partij anderzijds
De huidige verantwoordelijken
NAAM EN VOORNAAM - ADRES – HANDTEKENING
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
Anzegem wenst in te zetten op ondernemerschap en detailhandel ter bevordering van het economisch en sociaal weefsel van de gemeente. Hiertoe wordt een eindejaarsactie opgezet in samenwerking met Unizo Aktiv'o en hun ondersteunende partners. De actie zal telkens lopen van 1 december tot en met 31 december met ingang vanaf dit jaar (2025). In die periode kan men, door te winkelen bij de deelnemende zaken, lotjes verzamelen. Zaken die willen meedoen aan deze actie kunnen zich voor 15 november inschrijven via de website van gemeente Anzegem.
Het reglement van de vorige eindejaarsactie, goedgekeurd in het de gemeenteraad van 10 oktober 2023, werd aangepast en gunstig geadviseerd door de Raad voor Economische Dynamiek (RED) van 10 september 2025.
Na afloop van de actie zal er een lijst met winnende nummers bekendgemaakt worden.
De gegevens van de winnaars/deelnemers worden na de actie niet bewaard.
Voor de eindejaarsactie 2025 is er een budget voorzien van 9.000 euro.
budget: ACT_2.2.1 en budget gelijkblijvend beleid
Decreet Lokaal Bestuur
Raadsbesluit van 10 oktober 2023 inzake eindejaarsactie in samenwerking met Unizo Aktiv'o: goedkeuring reglement.
Art. 1: Het reglement spaaractie wordt vastgesteld als volgt:
Artikel 1 Duur
§1 De actie loopt jaarlijks van 1 december tot en met 31 december.
§2 Indien door overmacht de actie niet tijdens bovenstaande periode kan doorgaan, kan er geschoven worden met de start- en einddatum van de actie. De actie zelf mag maximaal één maand duren.
§3 De deelnemende zaken verzamelen de lotjes in hun zaak en dit gedurende de hele voormelde periode.
Artikel 2 Deelnemende zaken
§1 Elke deelnemende zaak verbindt zich tot deelname door inschrijving via https://www.anzegem.be/inschrijving-eindejaarsactie. De deelnemende zaken worden bekend gemaakt aan de bevolking via de gemeentelijke website en de sociale media.
§2 Inschrijven voor de actie kan tot en met 15 november.
§3 Communicatie met de zaken verloopt in hoofdzaak via e-mail. Het e-mailadres opgegeven in het inschrijvingsformulier wordt hiervoor gebruikt.
§4 De deelnemende zaken zullen ook visueel herkenbaar zijn aan de affiche die hen via de gemeente zullen worden overhandigd.
Artikel 3 Verplichtingen deelnemende handelaar
§1 Door deel te nemen verplicht een handelaar zich ertoe inschrijvingsgeld te betalen: €100 (2x €50 Anzegembonnen) voor 1000 lotjes, €200 (4x €50 Anzegembonnen) voor 2000 lotjes, enzoverder. De handelaar kan er ook voor kiezen cadeaubonnen van de eigen zaak te schenken. Men betaalt dan geen inschrijvingsgeld, maar doneert hetzelfde aantal bonnen aan de prijzenpot (2x €50 van zijn zaak, 4x €50 van zijn zaak, ..)
§2 De deelnemende zaak moet de affiche op een voor de klant duidelijk zichtbare plaats aanbrengen.
§3 De deelnemende zaak voorziet voor elke klant één of meerdere lotjes per aankoop en plaatst per uitgedeeld lotje er ook een in een verzamelbox.
Artikel 4 Indienen lotjes bij de handelaar
§1 Het is de verantwoordelijkheid van elke deelnemende handelaar om de verzamelde lotjes te bewaren.
§2 De verzamelboxen met lotjes worden ten laatste op 15 januari bezorgd aan de dienst Lokale Economie, De Vierschaar 1 – 8570 Anzegem.
Artikel 5 Prijzenpot & Prijsuitreiking
§1 De prijzenpot bevat alle Anzegembonnen geschonken door de gemeente Anzegem en de Anzegembonnen/bonnen van de deelnemende zaken.
§2 De prijzenpot wordt bekendgemaakt vóór de start van de actie via de gemeentelijke website en de sociale media.
§3 Om in aanmerking te komen voor een prijs dient men in het bezit te zijn van het winnende lotje en deze ook af te geven bij het ophalen van de prijs.
Artikel 6 Trekking
§1 De trekking gebeurt kort na het aflopen van de actie, de uitslag zal bekendgemaakt worden via de gemeentelijke website, sociale media en aanplakking aan het gemeentehuis en gemeentepunt
§2 Winnaars worden niet persoonlijk verwittigd, ze dienen zich met hun lotje aan te melden aan het onthaal in het gemeentehuis.
§3 Prijzen kunnen afgehaald worden binnen de 4 maanden na het aflopen van de actie.
Artikel 8 Overmacht
§1 De organisatoren wijzen elke verantwoordelijkheid af bij wijziging of annulering van deze actie om redenen van overmacht.
Artikel 9 Aanvaarding reglement
§1 Deelname aan deze spaaractie houdt de onvoorwaardelijke aanvaarding van dit reglement in door zowel deelnemer, handelaar als organisatoren. Situaties die niet uitdrukkelijk in dit reglement zijn voorzien, worden op soevereine wijze beslecht door de organisatie.
Artikel 10 Aansprakelijkheid
§1 De organisatoren kunnen niet aansprakelijk geacht worden voor een technisch probleem of een probleem veroorzaakt door derden waardoor niet kan worden deelgenomen.
Art. 2: Dit reglement wordt bekendgemaakt door de publicatie op de gemeentelijke website.
Art. 3: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het decreet Lokaal Bestuur.
Conform het huishoudelijk reglement wordt de mogelijkheid geboden om schriftelijk en mondeling vragen te stellen. Mondelinge vragen worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. De vragen en de eventuele antwoorden net als de mededelingen worden opgenomen in het zittingsverslag.
Decreet Lokaal Bestuur
Kennis te nemen van de schriftelijke en mondelinge vragen gericht aan het college. Deze vragen worden - zo mogelijk - meteen beantwoord ofwel schriftelijk tegen de volgende gemeenteraadszitting.
De voorzitter sluit de zitting op 14/10/2025 om 20:44.
Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.
Namens Gemeenteraad,
Pauline Everaert
Waarnemend algemeen directeur
Kris De Meulemeester
Waarnemend voorzitter