Terug
Gepubliceerd op 24/10/2025

Besluit  Gemeenteraad

di 14/10/2025 - 19:30

Eindejaarsactie: goedkeuring nieuw reglement

Aanwezig: Kris De Meulemeester, Waarnemend voorzitter
Pauline Van Marcke, Burgemeester
Louis Degroote, Gino Devogelaere, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
Eddy Recour, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
Pauline Everaert, Waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
Anja Desmet, Derde schepen
Yannick Ducatteeuw, Amandine Eeckhaut, Raadsleden
Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
Feitelijke en juridische overwegingen

Anzegem wenst in te zetten op ondernemerschap en detailhandel ter bevordering van het economisch en sociaal weefsel van de gemeente. Hiertoe wordt een eindejaarsactie opgezet in samenwerking met Unizo Aktiv'o en hun ondersteunende partners. De actie zal telkens lopen van 1 december tot en met 31 december met ingang vanaf dit jaar (2025). In die periode kan men, door te winkelen bij de deelnemende zaken, lotjes verzamelen. Zaken die willen meedoen aan deze actie kunnen zich voor 15 november inschrijven via de website van gemeente Anzegem.

Het reglement van de vorige eindejaarsactie, goedgekeurd in het de gemeenteraad van 10 oktober 2023, werd aangepast en gunstig geadviseerd door de Raad voor Economische Dynamiek (RED) van 10 september 2025.

Na afloop van de actie zal er een lijst met winnende nummers bekendgemaakt worden.

GDPR reflex

De gegevens van de winnaars/deelnemers worden na de actie niet bewaard.

Financiële reflex

Voor de eindejaarsactie 2025 is er een budget voorzien van 9.000 euro.

budget: ACT_2.2.1 en budget gelijkblijvend beleid

Regelgeving

Decreet Lokaal Bestuur

Vorige beslissingen

Raadsbesluit van 10 oktober 2023 inzake eindejaarsactie in samenwerking met Unizo Aktiv'o: goedkeuring reglement.

Publieke stemming
Aanwezig: Kris De Meulemeester, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Pauline Everaert
Voorstanders: Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Art. 1: Het reglement spaaractie wordt vastgesteld als volgt:

 

Artikel 1              Duur

§1 De actie loopt jaarlijks van 1 december tot en met 31 december.

§2 Indien door overmacht de actie niet tijdens bovenstaande periode kan doorgaan, kan er geschoven worden met de start- en einddatum van de actie. De actie zelf mag maximaal één maand duren.

§3 De deelnemende zaken verzamelen de lotjes in hun zaak en dit gedurende de hele voormelde periode.

 

Artikel 2              Deelnemende zaken

§1 Elke deelnemende zaak verbindt zich tot deelname door inschrijving via https://www.anzegem.be/inschrijving-eindejaarsactie. De deelnemende zaken worden bekend gemaakt aan de bevolking via de gemeentelijke website en de sociale media.

§2 Inschrijven voor de actie kan tot en met 15 november.

§3 Communicatie met de zaken verloopt in hoofdzaak via e-mail. Het e-mailadres opgegeven in het inschrijvingsformulier wordt hiervoor gebruikt.

§4 De deelnemende zaken zullen ook visueel herkenbaar zijn aan de affiche die hen via de gemeente zullen worden overhandigd.

 

Artikel 3              Verplichtingen deelnemende handelaar

§1 Door deel te nemen verplicht een handelaar zich ertoe inschrijvingsgeld te betalen: €100 (2x €50 Anzegembonnen) voor 1000 lotjes, €200 (4x €50 Anzegembonnen) voor 2000 lotjes, enzoverder. De handelaar kan er ook voor kiezen cadeaubonnen van de eigen zaak te schenken. Men betaalt dan geen inschrijvingsgeld, maar doneert hetzelfde aantal bonnen aan de prijzenpot (2x €50 van zijn zaak, 4x €50 van zijn zaak, ..)

§2 De deelnemende zaak moet de affiche op een voor de klant duidelijk zichtbare plaats aanbrengen.

§3 De deelnemende zaak voorziet voor elke klant één of meerdere lotjes per aankoop en plaatst per uitgedeeld lotje er ook een in een verzamelbox.

 

Artikel 4              Indienen lotjes bij de handelaar

§1 Het is de verantwoordelijkheid van elke deelnemende handelaar om de verzamelde lotjes te bewaren.

§2 De verzamelboxen met lotjes worden ten laatste op 15 januari bezorgd aan de dienst Lokale Economie, De Vierschaar 1 – 8570 Anzegem.

  

Artikel 5              Prijzenpot & Prijsuitreiking

§1 De prijzenpot bevat alle Anzegembonnen geschonken door de gemeente Anzegem en de Anzegembonnen/bonnen van de deelnemende zaken.

§2 De prijzenpot wordt bekendgemaakt vóór de start van de actie via de gemeentelijke website en de sociale media.

§3 Om in aanmerking te komen voor een prijs dient men in het bezit te zijn van het winnende lotje en deze ook af te geven bij het ophalen van de prijs.

 

Artikel 6              Trekking

§1 De trekking gebeurt kort na het aflopen van de actie, de uitslag zal bekendgemaakt worden via de gemeentelijke website, sociale media en aanplakking aan het gemeentehuis en gemeentepunt

§2 Winnaars worden niet persoonlijk verwittigd, ze dienen zich met hun lotje aan te melden aan het onthaal in het gemeentehuis.

§3 Prijzen kunnen afgehaald worden binnen de 4 maanden na het aflopen van de actie.

 

Artikel 8              Overmacht

§1 De organisatoren wijzen elke verantwoordelijkheid af bij wijziging of annulering van deze actie om redenen van overmacht.

 

Artikel 9              Aanvaarding reglement

§1 Deelname aan deze spaaractie houdt de onvoorwaardelijke aanvaarding van dit reglement in door zowel deelnemer, handelaar als organisatoren. Situaties die niet uitdrukkelijk in dit reglement zijn voorzien, worden op soevereine wijze beslecht door de organisatie.

 

Artikel 10            Aansprakelijkheid

§1 De organisatoren kunnen niet aansprakelijk geacht worden voor een technisch probleem of een probleem veroorzaakt door derden waardoor niet kan worden deelgenomen.

 

Art. 2: Dit reglement wordt bekendgemaakt door de publicatie op de gemeentelijke website.

Art. 3: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het decreet Lokaal Bestuur.