Terug
Gepubliceerd op 24/04/2025

Notulen  OCMW-raad

di 11/03/2025 - 19:30 Raadzaal Gemeentepunt - Heirbaan 73 - 8570 Anzegem
Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
Pauline Van Marcke, Burgemeester
Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Yannick Ducatteeuw, Raadslid

De voorzitter opent de zitting op 11/03/2025 om 19:09.

De voorzitter vraagt of de OCMW-raadsleden akkoord gaan om eerst de agendapunten voor de OCMW-raad te behandelen en dan pas de gemeenteraadsagenda gezien er één punt in de besloten zitting voorzien is. Deze werkwijze wijkt af van het huishoudelijk reglement GR/OR.  De raadsleden stemmen eenparig  in met deze aanpak.

  • Openbaar

    • Administratieve organisatie

      • Notulen en zittingsverslag raadszitting van 11 februari 2025: goedkeuring.

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yannick Ducatteeuw, Raadslid
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: De notulen- en zittingsverslag van van de OCMW-raad van 11 februari 2025 eenparig goed te keuren.

      • Toekennen eretitel (uittredende) mandatarissen: opheffen reglement van 20 juni 2013 (en latere wijziging op 31 januari 2019) en goedkeuren nieuw reglement.

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yannick Ducatteeuw, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Wettelijk kader:

        Lokale mandatarissen en raadsleden kunnen een eretitel toegekend krijgen als beloning voor de loopbaan. De toekenning van een eretitel aan burgemeesters is een bevoegdheid van de Vlaamse Regering. De toekenning van een eretitel aan

        raadsleden (gemeente, OCMW of provincie), schepenen en OCMW-voorzitters is een bevoegdheid van het betrokken bestuur.

        • De toekenning van een eretitel aan burgemeesters is een bevoegdheid van de Vlaamse Regering.
        • De toekenning van een eretitel aan schepenen is een bevoegdheid van de gemeenteraad. Voor de voorzitter en de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst is de raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd.
        • De toekenning van een eretitel aan raadsleden (gemeente, OCMW of provincie) is een bevoegdheid van het betrokken bestuur.

        Toekenningsvoorwaarden

        Op verzoek kan de Vlaamse Regering de eretitel van het ambt verlenen aan de volgende mandatarissen:

        • een aftredende burgemeester

        Ze kunnen enkel een eretitel ontvangen als ze een bestuursperiode of minstens 6 jaar in dezelfde gemeente hun ambt hebben uitgeoefend.

        Het voeren van de titel

        De eretitel van het ambt van burgemeester of waarnemend burgemeester, en van het mandaat van voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn van Voeren en de gemeenten, vermeld in artikel 7 van de wetten op het gebruik van de talen

        in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966, mag niet worden gevoerd:

        • gedurende de periode dat het mandaat werkelijk wordt uitgeoefend
        • of door een persoon die betaald wordt door een gemeente of een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.

         

        Als blijk van erkenning vanwege het bestuur en als waardering voor een lange en eervolle loopbaan als mandataris kan een eretitel voor het beklede mandaat worden toegekend. 

        Met de inwerkingtreding van het Decreet Lokaal Bestuur is het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst toegevoegd aan de bestuursorganen van gemeente en OCMW. Bovendien voorziet het decreet tot wijziging van diverse decreten, wat betreft versterking van de lokale democratie dat de Gemeenteraad sneller aantreedt na de verkiezingen (in december in plaats van januari). Het is daarom aangewezen de bestaande reglementen m.b.t. de toekenning van eretitels aan mandatarissen te herzien en om de voorwaarden en de procedure tot het toekennen van een eretitel aan een gewezen - schepen - voorzitter Gemeenteraad/OCMW-raad - voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst - raadslid - lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst in een nieuw reglement vast te leggen.

        In het kader van behoorlijk bestuur wordt er naar gestreefd  om één reglement op te maken voor gemeente en OCMW samen.

        Regelgeving
        Artikel 148 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat
        - de Vlaamse Regering de eretitels van de burgemeester kan toekennen onder de voorwaarden die ze bepaalt.
        - de Gemeenteraad de eretitels van de schepenen kan toekennen onder de voorwaarden die hij bepaalt.
        - de OCMW-raad de eretitels van de voorzitter en de leden van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst kan toekennen, onder de voorwaarden die hij bepaalt.
        Artikel 17, § 4 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat
        - de Gemeenteraad de eretitels kan toekennen aan de gemeenteraadsleden onder de voorwaarden die hij bepaalt.
        Artikel 73 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat
        - artikel 17, § 4 ook van toepassing is op de leden van de OCMW-raad
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.  1: De besluiten van de OCMW-raad van 20 juni 2013 en 31 januari 2019 over ‘ Goedkeuring reglement eretitels raadslid OCMW en voorzitter OCMW' worden opgeheven.

        Art. 2:  onderstaand reglement op de voorwaarden en de procedure tot het toekennen van een eretitel aan gewezen mandatarissen wordt vastgesteld:


        Reglement op de voorwaarden en de procedure tot het toekennen van een eretitel aan gewezen mandatarissen

         

        Artikel 1 - Doel

        Dit reglement bepaalt de wijze waarop eretitels worden toegekend aan - de schepenen - voorzitters van de Gemeenteraad/OCMW-raad - voorzitters van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst - gemeente- en OCMW-raadsleden, verder ‘raadsleden’ genoemd - leden van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst van de gemeente Anzegem.

        Een eretitel is een onderscheiding tot beloning van een langdurige en eervolle loopbaan voor een mandataris van gemeente en OCMW Anzegem.

         

        Artikel 2 – Toepassingsgebied

        Door gemeente en OCMW toegekende eretitels gelden enkel voor de in Anzegem uitgevoerde mandaten. De eretitel mag enkel gevoerd worden als de betrokkene

        - geen politiek ambt uitvoert in de gemeente / het OCMW

        - niet door de gemeente / het OCMW bezoldigd wordt

        - een onberispelijk gedrag heeft vertoond; voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder onberispelijk gedrag: het ontbreken van een zware strafrechtelijke veroordeling dan wel een zware tuchtstraf of het niet bestaan van andere erg onterende feitelijkheden.

        Eretitels kunnen niet samen gevoerd worden. In voorkomend geval kiest de aanvrager zelf voor welk mandaat de aanvraag geldt.

        Artikel 3 – Toekenningsvoorwaarden

        Om de eretitel te kunnen aanvragen moet een mandataris voldoen aan volgende minimale voorwaarden:

        Eretitel                                                                         Minimaal vereiste anciënniteit

        ereschepen                                                                   12 jaar schepen

                                                                                           of

                                                                                           12 jaar gecombineerde anciënniteit als burgemeester en schepen

                                                                                           of

                                                                                           12 jaar gecombineerde anciënniteit als voorzitter gemeenteraad/OCMW-raad en schepen                                                                                                                             waarvan minimum 6 jaar als schepen

                                                                                           of

                                                                                          12 jaar als gemeenteraadslid waarvan 6 jaar als schepen

         

        erevoorzitter gemeenteraad/OCMW-raad                        12 jaar voorzitter van de gemeenteraad/OCMW-raad

                                                                                           of

                                                                                          12 jaar gecombineerde anciënniteit als voorzitter van de gemeenteraad/OCMW-raad en schepen

         

        erevoorzitter van het Bijzonder Comité Sociale Dienst     12 jaar voorzitter van het BCSD

                                                                                          of

                                                                                          minstens 12 jaar als lid BCSD waarvan 6 jaar als voorzitter van het BCSD

                                                                                          de jaren als OCMW-voorzitter in de constellatie zoals deze bestond onder het vroegere OCMW-decreet worden

                                                                                          gelijkgesteld met de jaren als voorzitter BCSD

                                                                                                                             

        ereraadslid                                                                  12 jaar gemeente-/OCMW-raadslid

                                                                                          of

                                                                                          12 jaar gecombineerde anciënniteit als gemeente-/OCMW-raadslid en als lid van het BCSD.

                                                                                           de jaren als lid van het BCSD en de jaren als lid van de gemeenteraad/OCMW-raad worden                                                                                                                         in voorkomend geval opgeteld. De jaren als lid van de gemeenteraad en de OCMW-raad                                                                                                                             worden in voorkomend geval enkel opgeteld voor de jaren vóór 1 januari 2019.

                                                                                           Betrokkene dient als laatste het mandaat van gemeente-/OCMW-raadslid uitgeoefend te                                                                                                                             hebben.

         

        erelid van het BCSD                                                      12 jaar als lid van het BCSD

                                                                                           of 

                                                                                           12 jaar gecombineerde anciënniteit als lid van het BCSD en als gemeente-/OCMW-raadslid.

                                                                                           Betrokkene dient als laatste het mandaat van lid van het BCSD uitgeoefend te hebben;

         

        Voor de berekening van de anciënniteit wordt geteld hoeveel maanden betrokkene het mandaat heeft uitgeoefend, waarbij elke onvolledige kalendermaand in deze berekening  meetelt voor een volledige maand. Het aantal maanden wordt gedeeld door 12 om het aantal jaar te berekenen.

        De perioden waarin de mandaten werden uitgeoefend, dienen niet aansluitend te zijn.

         

        Artikel 3 – Aanvraagprocedure

        De persoon, die overeenkomstig voorgaande artikelen in aanmerking komt voor een eretitel richt hiertoe een verzoek tot de voorzitter van de gemeenteraad/OCMW-raad met vermelding van het aantal relevante jaren. De voorzitter onderzoekt of de aanvraag in overeenstemming is met het reglement waarna de gemeenteraad/OCMW-raad, de titel toekent. Er wordt steeds een instemmingsverklaring van de betrokkene gevraagd. 

        De aanvraag dient de volgende gegevens en documenten bevatten:

        • het mandaat waarvoor de eretitel wordt aangevraagd
        • de vermelding van de perioden waarin het mandaat werd uitgeoefend (de aanvrager kan hiervoor desgewenst beroep doen op het secretariaat van de gemeente / het OCMW);
        • een uittreksel uit het strafregister (model 1) dat niet ouder mag zijn dan één maand; 
        • de vermelding van de tuchtmaatregelen, waarvan de betrokkene eventueel het voorwerp is geweest, volgens inlichtingen die verstrekt zijn door de bevoegde administratieve overheden; 
        De voorzitter onderzoekt de ontvankelijkheid van de aanvraag en bezorgt een advies aan de Gemeenteraad/OCMW-raad, die op basis van dit advies beslist via geheime stemming om de betrokkene al dan niet de eretitel toe te kennen.  
         

        Artikel 4 – Invulling en uitreiking 

        De aanvrager/betrokkene wordt schriftelijk op de hoogte gebracht van de beslissing van de Gemeenteraad/OCMW-raad en krijgt daartoe een ondertekend uittreksel uit de notulen van de vergadering.

        De eretitel is een symbolische erkenning waar geen materiële noch immateriële voordelen aan verbonden zijn. Hij/zij ontvangt evenwel een passende attentie en wordt uitgenodigd op een receptie. Na toekenning van de eretitel wordt de ere-mandataris uitgenodigd naar belangrijke gemeentelijke activiteiten.

         

        Artikel 5 – Intrekking van de eretitels

        De Gemeenteraad/OCMW-raad kan op gemotiveerde wijze de eretitel intrekken. De Gemeenteraad/OCMW-raad doet dat in elk geval als na toekenning van de eretitel blijkt dat de betrokkene niet meer voldoet aan de voorwaarden zoals bepaald in artikel 2.

         

         Art.3: Dit reglement treedt in werking na goedkeuring door de gemeenteraad/OCMW-raad.

      • Protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van Fluvius CV naar OCMW Anzegem: goedkeuring.

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yannick Ducatteeuw, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Het OCMW Anzegem werkt samen met de cv Fluvius System Operator met betrekking tot:

        1. de behandeling van LAC (lokale adviescommissie) dossiers: Het OCMW onderzoekt eerst de situatie van de verbruiker waarvoor Fluvius een verzoek tot afsluiting heeft ingediend, met als doelstelling een oplossing te bekomen. Als het probleem niet opgelost kan worden, bespreekt de LAC het dossier op een vergadering. Ook de verbruiker wordt uitgenodigd op de vergadering om zich te verdedigen. De LAC beslist dan over afsluiting of heraansluiting van elektriciteit en/of aardgas.
        2. het instellen van een sociaal onderzoek naar klanten waar zich energiearmoede voordoet om deze hierin te kunnen begeleiden. Met dit oogmerk bezorgt Fluvius dan ook verschillende soorten rapporten aan het OCMW. Daaronder, maar niet limitatief, rapporten in verband met : 
          • Geplande afsluitingen 
          • Uitgevoerde afsluitingen en heraansluitingen
          • Afgesloten punten op een bepaald adres
          • Beperkt Vermogen
          • Digitale Meter Prepaid Elektriciteit 
          • Klanten in prepayment 
          • Zelfafsluiters.
        1. de ‘Minimale Levering Digitale meter in Prepaid’. Aan de OCMW’s wordt een mogelijkheid aangereikt om klanten, die niet over de nodige middelen beschikken om het prepaid saldo op te laden en dus het risico lopen om zonder verwarming te vallen in de winterperiode, te ondersteunen door hen een minimale hoeveelheid energie ter beschikking te stellen via periodieke stortingen voor de digitale meters waarbij de prepaid functie is geactiveerd.

        Om aan deze doeleinden te kunnen werken is het nodig dat er persoonsgegevens worden uitgewisseld van de cv Fluvius System Operator naar het OCMW Anzegem.

        Voorstel van protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van de cv Fluvius System Operator naar het OCMW Anzegem in het kader van de samenwerking rond LAC dossiers en de bestrijding van energiearmoede werd bezorgd door cv Fluvius.

        De DPO van Fluvius System Operator keurde de gegevensuitwisseling goed met een advies op 15 oktober 2024.

        De DPO van OCMW Anzegem gaf op 17 februari 2025 een positief advies m.b.t. het protocol.

        GDPR reflex

        In het kader van de gegevensuitwisseling is er een gegevensprotocol nodig dat de voorwaarden van de gegevensuitwisseling regelt en de nodige garanties biedt rond het respecteren van de algemene verordening gegevensbescherming en de juiste verwerking van persoonsgegevens. 

        Uit de analyse (cf. bijlage)blijkt dat het protocol voldoet aan alle eisen zoals gesteld in artikel 8 §1 van het e-govdecreet. Het protocol voorziet in een set van degelijke afspraken waarbinnen een veilige en correcte gegevensdeling kan gebeuren.

        Het protocol krijgt een positief advies.

        In het kader van de transparantieverplichting die de AVG oplegt aan de verwerkingsverantwoordelijken, is het een must dat het protocol vermeld wordt op de website van de gemeente zodat burgers geïnformeerd worden.

        Regelgeving

        Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        Decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensdecreet (het “e-govdecreet).

        De Verordening (EU) 2016/679 van 27 april 2016 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).

        Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.

        Decreet van 8 juni 2018 betreffende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming) (het “AVG-decreet”).

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit
        Art. 1: Rekening houdende met het positief advies van functionaris gegevensbescher ming d.d. 17 februari 2025, goedkeuring te geven aan het protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van de cv Fluvius System Operator naar het OCMW Anzegem, dit in het kader van de samenwerking rond LAC dossiers en de bestrijding van energiearmoede.
        Art. 2: Het protocol wordt bekendgemaakt op de gemeentelijke website.
      • Vzw Schuldbemiddeling - Algemene Vergadering: aanduiden effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger.

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yannick Ducatteeuw, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Het OCMW is al meerdere jaren (betalend) lid van de vzw Schuldbemiddeling. Deze vzw heeft juristen in dienst die gespecialiseerd zijn in diverse juridische procedures m.b.t. betalingsproblemen en schulden. De maatschappelijk werkers van de sociale dienst kunnen op hen beroep doen voor info & advies rond de budgetdossiers. Ze komen ook effectief tussen in sommige dossiers en/of nemen collectieve schuldenregeling op. Daarnaast mogen we hen ook algemene juridische vragen of problemen voorleggen m.b.t. dossiers van cliënten. Het gaat in dit alles om tweedelijns juridisch advies: alles verloopt via de maatschappelijk werker, er is geen/nauwelijks rechtstreeks contact tussen de juristen en de cliënten. De ondersteuning van de juristen is essentieel voor de werking van de Sociale  Dienst.

        Daarnaast wordt  ook een beroep gedaan op hen in functie van een maandelijkse zitdag voor eerstelijns juridisch advies waarbij burgers en inwoners gratis kunnen aankloppen bij een jurist voor juridische info en vragen. Het gaat hierbij enkel om informatie en een eerste oriëntatie. Voor specifieke en gespecialiseerde hulp worden de mensen doorverwezen naar advocaten, notarissen, enz. 

        Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur wordt gevraagd om de vertegenwoordiging vanuit Anzegem in de algemene vergadering van de vzw (opnieuw) te bevestigen. De algemene vergadering komt jaarlijks tweemaal bijeen: éénmaal fysiek en  éénmaal online. Stijn Maselis, clusterhoofd Sociaal Huis, vertegenwoordigde de voorbije jaren het OCMW van Anzegem. Er wordt voorgesteld om hem opnieuw aan te stellen. Als plaatsvervanger wordt voorgesteld Annelies Demets, coördinator Sociale Dienst, aan te stellen.

        Financiële reflex

        Er moet betaald worden per dagdeel dat gebruik gemaakt wordt van de dienstverlening.

        Voor de eerstelijnsbijstand (maandelijkse zitdag = 1 dagdeel) betalen we momenteel 4.268,90 € per jaar.
        Voor de tweedelijnsbijstand (5 dagdelen) betalen we 5x 4.268,90 € = 21.344,50 €

        De bedragen worden jaarlijks geïndexeerd. 

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur

        Vorige beslissingen

        De OCMW-raad besliste op 17 maart 2016 om Stijn Maselis aan te duiden als afgevaardigde binnen de algemene vergadering van de vzw Schuldbemiddeling. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: Stijn Maselis,  clusterhoofd Sociaal Huis, aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de vzw Schuldbemiddeling voor de legislatuur 2025-2030. 

        Art.2Annelies Demets, coördinator  Sociale Dienst, aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de vzw Schuldbemiddeling voor de legislatuur 2025-2030.

        Art. 3: De vzw Schuldbemiddeling hiervan op de hoogte te brengen

      • Vzw Schuldbemiddeling - bestuursorgaan: voordracht vertegenwoordiger.

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yannick Ducatteeuw, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Het OCMW is al meerdere jaren (betalend) lid van de vzw Schuldbemiddeling. Deze vzw heeft juristen in dienst die gespecialiseerd zijn in diverse juridische procedures m.b.t. betalingsproblemen en schulden. De maatschappelijk werkers van de sociale dienst kunnen op hen beroep doen voor info & advies rond de budgetdossiers. Ze komen ook effectief tussen in sommige dossiers en/of nemen collectieve schuldenregeling op. Daarnaast mogen we hen ook algemene juridische vragen of problemen voorleggen m.b.t. dossiers van cliënten. Het gaat in dit alles om tweedelijns juridisch advies: alles verloopt via de maatschappelijk werker, er is geen/nauwelijks rechtstreeks contact tussen de juristen en de cliënten. De ondersteuning van de juristen is essentieel voor de werking van de Sociale  Dienst.

        Daarnaast wordt  ook een beroep gedaan op hen in functie van een maandelijkse zitdag voor eerstelijns juridisch advies waarbij burgers en inwoners gratis kunnen aankloppen bij een jurist voor juridische info en vragen. Het gaat hierbij enkel om informatie en een eerste oriëntatie. Voor specifieke en gespecialiseerde hulp worden de mensen doorverwezen naar advocaten, notarissen, enz. 

        Op heden telt het bestuursorgaan zes leden: Dries Braeye (Houthulst), Ann Mouton (De Panne), Pascal Heytens (CAW Zuid-West-Vlaanderen), Els Persyn (Kuurne), Ann Van der Veken (Koekelare) en Sarah Barbe (Deerlijk).

        Mevrouw Barbe gaf recent haar ontslag als lid van het bestuursorgaan; zij blijft evenwel in functie tot vervanging is voorzien.

        Daarom doet de vzw een oproep naar personen die zich kandidaat wensen te stellen om te zetelen als lid in het bestuursorgaan.

        In eerste instantie is men op zoek naar een kandidaat uit de regio Kortrijk om toch wat evenwicht in ons bestuur te houden. Voorgesteld wordt om Stijn Maselis, clusterhoofd Sociaal Huis, voor te dragen.

        Financiële reflex

        Er moet betaald worden per dagdeel dat gebruik gemaakt wordt van de dienstverlening.

        Voor de eerstelijnsbijstand (maandelijkse zitdag = 1 dagdeel) betalen we momenteel 4.268,90 € per jaar.
        Voor de tweedelijnsbijstand (5 dagdelen) betalen we 5x 4.268,90 € = 21.344,50 €

        De bedragen worden jaarlijks geïndexeerd. 

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: Stijn Maselis, clusterhoofd Sociaal Huis, voor te dragen als lid van het bestuursorgaan van de vzw Schuldbemiddeling voor de legislatuur 2025-2030. 

        Art. 2: De vzw Schuldbemiddeling hiervan op de hoogte te brengen

    • Vragen en mededelingen

      • Vragen en mededelingen

        Aanwezig: Jeremie Vaneeckhout, Voorzitter
        Pauline Van Marcke, Burgemeester
        Louis Degroote, Gino Devogelaere, Anja Desmet, Petra Devos, Davy Demets, Schepenen
        Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Nicolas Duquesnoy, Koen Tack, Davy Dewaele, Rino Himpe, Sofie Demurie, Kris De Meulemeester, Els Gevaert, Ine Demeulemeester, Roel Couckuyt, Joy Vanmaercke, Leendert Van Hulle, Philippe Desmet, Bram Vanhoutte, Jens Vancauwenberghe, Martijn De Maesschalck, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Yannick Ducatteeuw, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Conform het huishoudelijk reglement wordt de mogelijkheid geboden om schriftelijk en mondeling vragen te stellen. Mondelinge vragen worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. De vragen en de eventuele antwoorden net als de mededelingen worden opgenomen in het zittingsverslag.

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur

        Vorige beslissingen

        Gecoördineerd huishoudelijk reglement GR/OR

        Besluit

        Er kennis van te nemen dat er geen mondelinge en/of schriftelijke vragen worden gesteld.

De voorzitter sluit de zitting op 11/03/2025 om 19:53.

Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.

Namens OCMW-raad,

Sonja Nuyttens
Algemeen directeur

Jeremie Vaneeckhout
Voorzitter