De voorzitter opent de zitting op 11/03/2025 om 19:09.
De voorzitter vraagt of de OCMW-raadsleden akkoord gaan om eerst de agendapunten voor de OCMW-raad te behandelen en dan pas de gemeenteraadsagenda gezien er één punt in de besloten zitting voorzien is. Deze werkwijze wijkt af van het huishoudelijk reglement GR/OR. De raadsleden stemmen eenparig in met deze aanpak.
Art.1: De notulen- en zittingsverslag van van de OCMW-raad van 11 februari 2025 eenparig goed te keuren.
Wettelijk kader:
Lokale mandatarissen en raadsleden kunnen een eretitel toegekend krijgen als beloning voor de loopbaan. De toekenning van een eretitel aan burgemeesters is een bevoegdheid van de Vlaamse Regering. De toekenning van een eretitel aan
raadsleden (gemeente, OCMW of provincie), schepenen en OCMW-voorzitters is een bevoegdheid van het betrokken bestuur.
Op verzoek kan de Vlaamse Regering de eretitel van het ambt verlenen aan de volgende mandatarissen:
Ze kunnen enkel een eretitel ontvangen als ze een bestuursperiode of minstens 6 jaar in dezelfde gemeente hun ambt hebben uitgeoefend.
De eretitel van het ambt van burgemeester of waarnemend burgemeester, en van het mandaat van voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn van Voeren en de gemeenten, vermeld in artikel 7 van de wetten op het gebruik van de talen
in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966, mag niet worden gevoerd:
Als blijk van erkenning vanwege het bestuur en als waardering voor een lange en eervolle loopbaan als mandataris kan een eretitel voor het beklede mandaat worden toegekend.
Met de inwerkingtreding van het Decreet Lokaal Bestuur is het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst toegevoegd aan de bestuursorganen van gemeente en OCMW. Bovendien voorziet het decreet tot wijziging van diverse decreten, wat betreft versterking van de lokale democratie dat de Gemeenteraad sneller aantreedt na de verkiezingen (in december in plaats van januari). Het is daarom aangewezen de bestaande reglementen m.b.t. de toekenning van eretitels aan mandatarissen te herzien en om de voorwaarden en de procedure tot het toekennen van een eretitel aan een gewezen - schepen - voorzitter Gemeenteraad/OCMW-raad - voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst - raadslid - lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst in een nieuw reglement vast te leggen.
In het kader van behoorlijk bestuur wordt er naar gestreefd om één reglement op te maken voor gemeente en OCMW samen.
Art. 1: De besluiten van de OCMW-raad van 20 juni 2013 en 31 januari 2019 over ‘ Goedkeuring reglement eretitels raadslid OCMW en voorzitter OCMW' worden opgeheven.
Art. 2: onderstaand reglement op de voorwaarden en de procedure tot het toekennen van een eretitel aan gewezen mandatarissen wordt vastgesteld:
Reglement op de voorwaarden en de procedure tot het toekennen van een eretitel aan gewezen mandatarissen
Artikel 1 - Doel
Dit reglement bepaalt de wijze waarop eretitels worden toegekend aan - de schepenen - voorzitters van de Gemeenteraad/OCMW-raad - voorzitters van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst - gemeente- en OCMW-raadsleden, verder ‘raadsleden’ genoemd - leden van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst van de gemeente Anzegem.
Een eretitel is een onderscheiding tot beloning van een langdurige en eervolle loopbaan voor een mandataris van gemeente en OCMW Anzegem.
Artikel 2 – Toepassingsgebied
Door gemeente en OCMW toegekende eretitels gelden enkel voor de in Anzegem uitgevoerde mandaten. De eretitel mag enkel gevoerd worden als de betrokkene
- geen politiek ambt uitvoert in de gemeente / het OCMW
- niet door de gemeente / het OCMW bezoldigd wordt
- een onberispelijk gedrag heeft vertoond; voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder onberispelijk gedrag: het ontbreken van een zware strafrechtelijke veroordeling dan wel een zware tuchtstraf of het niet bestaan van andere erg onterende feitelijkheden.
Eretitels kunnen niet samen gevoerd worden. In voorkomend geval kiest de aanvrager zelf voor welk mandaat de aanvraag geldt.
Artikel 3 – Toekenningsvoorwaarden
Om de eretitel te kunnen aanvragen moet een mandataris voldoen aan volgende minimale voorwaarden:
Eretitel Minimaal vereiste anciënniteit
ereschepen 12 jaar schepen
of
12 jaar gecombineerde anciënniteit als burgemeester en schepen
of
12 jaar gecombineerde anciënniteit als voorzitter gemeenteraad/OCMW-raad en schepen waarvan minimum 6 jaar als schepen
of
12 jaar als gemeenteraadslid waarvan 6 jaar als schepen
erevoorzitter gemeenteraad/OCMW-raad 12 jaar voorzitter van de gemeenteraad/OCMW-raad
of
12 jaar gecombineerde anciënniteit als voorzitter van de gemeenteraad/OCMW-raad en schepen
erevoorzitter van het Bijzonder Comité Sociale Dienst 12 jaar voorzitter van het BCSD
of
minstens 12 jaar als lid BCSD waarvan 6 jaar als voorzitter van het BCSD
de jaren als OCMW-voorzitter in de constellatie zoals deze bestond onder het vroegere OCMW-decreet worden
gelijkgesteld met de jaren als voorzitter BCSD
ereraadslid 12 jaar gemeente-/OCMW-raadslid
of
12 jaar gecombineerde anciënniteit als gemeente-/OCMW-raadslid en als lid van het BCSD.
de jaren als lid van het BCSD en de jaren als lid van de gemeenteraad/OCMW-raad worden in voorkomend geval opgeteld. De jaren als lid van de gemeenteraad en de OCMW-raad worden in voorkomend geval enkel opgeteld voor de jaren vóór 1 januari 2019.
Betrokkene dient als laatste het mandaat van gemeente-/OCMW-raadslid uitgeoefend te hebben.
erelid van het BCSD 12 jaar als lid van het BCSD
of
12 jaar gecombineerde anciënniteit als lid van het BCSD en als gemeente-/OCMW-raadslid.
Betrokkene dient als laatste het mandaat van lid van het BCSD uitgeoefend te hebben;
Voor de berekening van de anciënniteit wordt geteld hoeveel maanden betrokkene het mandaat heeft uitgeoefend, waarbij elke onvolledige kalendermaand in deze berekening meetelt voor een volledige maand. Het aantal maanden wordt gedeeld door 12 om het aantal jaar te berekenen.
De perioden waarin de mandaten werden uitgeoefend, dienen niet aansluitend te zijn.
Artikel 3 – Aanvraagprocedure
De persoon, die overeenkomstig voorgaande artikelen in aanmerking komt voor een eretitel richt hiertoe een verzoek tot de voorzitter van de gemeenteraad/OCMW-raad met vermelding van het aantal relevante jaren. De voorzitter onderzoekt of de aanvraag in overeenstemming is met het reglement waarna de gemeenteraad/OCMW-raad, de titel toekent. Er wordt steeds een instemmingsverklaring van de betrokkene gevraagd.
De aanvraag dient de volgende gegevens en documenten bevatten:
Artikel 4 – Invulling en uitreiking
De aanvrager/betrokkene wordt schriftelijk op de hoogte gebracht van de beslissing van de Gemeenteraad/OCMW-raad en krijgt daartoe een ondertekend uittreksel uit de notulen van de vergadering.
De eretitel is een symbolische erkenning waar geen materiële noch immateriële voordelen aan verbonden zijn. Hij/zij ontvangt evenwel een passende attentie en wordt uitgenodigd op een receptie. Na toekenning van de eretitel wordt de ere-mandataris uitgenodigd naar belangrijke gemeentelijke activiteiten.
Artikel 5 – Intrekking van de eretitels
De Gemeenteraad/OCMW-raad kan op gemotiveerde wijze de eretitel intrekken. De Gemeenteraad/OCMW-raad doet dat in elk geval als na toekenning van de eretitel blijkt dat de betrokkene niet meer voldoet aan de voorwaarden zoals bepaald in artikel 2.
Art.3: Dit reglement treedt in werking na goedkeuring door de gemeenteraad/OCMW-raad.
Het OCMW Anzegem werkt samen met de cv Fluvius System Operator met betrekking tot:
Om aan deze doeleinden te kunnen werken is het nodig dat er persoonsgegevens worden uitgewisseld van de cv Fluvius System Operator naar het OCMW Anzegem.
Voorstel van protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van de cv Fluvius System Operator naar het OCMW Anzegem in het kader van de samenwerking rond LAC dossiers en de bestrijding van energiearmoede werd bezorgd door cv Fluvius.
De DPO van Fluvius System Operator keurde de gegevensuitwisseling goed met een advies op 15 oktober 2024.
De DPO van OCMW Anzegem gaf op 17 februari 2025 een positief advies m.b.t. het protocol.
In het kader van de gegevensuitwisseling is er een gegevensprotocol nodig dat de voorwaarden van de gegevensuitwisseling regelt en de nodige garanties biedt rond het respecteren van de algemene verordening gegevensbescherming en de juiste verwerking van persoonsgegevens.
Uit de analyse (cf. bijlage)blijkt dat het protocol voldoet aan alle eisen zoals gesteld in artikel 8 §1 van het e-govdecreet. Het protocol voorziet in een set van degelijke afspraken waarbinnen een veilige en correcte gegevensdeling kan gebeuren.
Het protocol krijgt een positief advies.
In het kader van de transparantieverplichting die de AVG oplegt aan de verwerkingsverantwoordelijken, is het een must dat het protocol vermeld wordt op de website van de gemeente zodat burgers geïnformeerd worden.
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensdecreet (het “e-govdecreet).
De Verordening (EU) 2016/679 van 27 april 2016 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).
Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
Decreet van 8 juni 2018 betreffende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming) (het “AVG-decreet”).
Het OCMW is al meerdere jaren (betalend) lid van de vzw Schuldbemiddeling. Deze vzw heeft juristen in dienst die gespecialiseerd zijn in diverse juridische procedures m.b.t. betalingsproblemen en schulden. De maatschappelijk werkers van de sociale dienst kunnen op hen beroep doen voor info & advies rond de budgetdossiers. Ze komen ook effectief tussen in sommige dossiers en/of nemen collectieve schuldenregeling op. Daarnaast mogen we hen ook algemene juridische vragen of problemen voorleggen m.b.t. dossiers van cliënten. Het gaat in dit alles om tweedelijns juridisch advies: alles verloopt via de maatschappelijk werker, er is geen/nauwelijks rechtstreeks contact tussen de juristen en de cliënten. De ondersteuning van de juristen is essentieel voor de werking van de Sociale Dienst.
Daarnaast wordt ook een beroep gedaan op hen in functie van een maandelijkse zitdag voor eerstelijns juridisch advies waarbij burgers en inwoners gratis kunnen aankloppen bij een jurist voor juridische info en vragen. Het gaat hierbij enkel om informatie en een eerste oriëntatie. Voor specifieke en gespecialiseerde hulp worden de mensen doorverwezen naar advocaten, notarissen, enz.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur wordt gevraagd om de vertegenwoordiging vanuit Anzegem in de algemene vergadering van de vzw (opnieuw) te bevestigen. De algemene vergadering komt jaarlijks tweemaal bijeen: éénmaal fysiek en éénmaal online. Stijn Maselis, clusterhoofd Sociaal Huis, vertegenwoordigde de voorbije jaren het OCMW van Anzegem. Er wordt voorgesteld om hem opnieuw aan te stellen. Als plaatsvervanger wordt voorgesteld Annelies Demets, coördinator Sociale Dienst, aan te stellen.
Er moet betaald worden per dagdeel dat gebruik gemaakt wordt van de dienstverlening.
Voor de eerstelijnsbijstand (maandelijkse zitdag = 1 dagdeel) betalen we momenteel 4.268,90 € per jaar.
Voor de tweedelijnsbijstand (5 dagdelen) betalen we 5x 4.268,90 € = 21.344,50 €
De bedragen worden jaarlijks geïndexeerd.
Decreet Lokaal Bestuur
De OCMW-raad besliste op 17 maart 2016 om Stijn Maselis aan te duiden als afgevaardigde binnen de algemene vergadering van de vzw Schuldbemiddeling.
Art. 1: Stijn Maselis, clusterhoofd Sociaal Huis, aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de vzw Schuldbemiddeling voor de legislatuur 2025-2030.
Art.2: Annelies Demets, coördinator Sociale Dienst, aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de vzw Schuldbemiddeling voor de legislatuur 2025-2030.
Art. 3: De vzw Schuldbemiddeling hiervan op de hoogte te brengen
Het OCMW is al meerdere jaren (betalend) lid van de vzw Schuldbemiddeling. Deze vzw heeft juristen in dienst die gespecialiseerd zijn in diverse juridische procedures m.b.t. betalingsproblemen en schulden. De maatschappelijk werkers van de sociale dienst kunnen op hen beroep doen voor info & advies rond de budgetdossiers. Ze komen ook effectief tussen in sommige dossiers en/of nemen collectieve schuldenregeling op. Daarnaast mogen we hen ook algemene juridische vragen of problemen voorleggen m.b.t. dossiers van cliënten. Het gaat in dit alles om tweedelijns juridisch advies: alles verloopt via de maatschappelijk werker, er is geen/nauwelijks rechtstreeks contact tussen de juristen en de cliënten. De ondersteuning van de juristen is essentieel voor de werking van de Sociale Dienst.
Daarnaast wordt ook een beroep gedaan op hen in functie van een maandelijkse zitdag voor eerstelijns juridisch advies waarbij burgers en inwoners gratis kunnen aankloppen bij een jurist voor juridische info en vragen. Het gaat hierbij enkel om informatie en een eerste oriëntatie. Voor specifieke en gespecialiseerde hulp worden de mensen doorverwezen naar advocaten, notarissen, enz.
Op heden telt het bestuursorgaan zes leden: Dries Braeye (Houthulst), Ann Mouton (De Panne), Pascal Heytens (CAW Zuid-West-Vlaanderen), Els Persyn (Kuurne), Ann Van der Veken (Koekelare) en Sarah Barbe (Deerlijk).
Mevrouw Barbe gaf recent haar ontslag als lid van het bestuursorgaan; zij blijft evenwel in functie tot vervanging is voorzien.
Daarom doet de vzw een oproep naar personen die zich kandidaat wensen te stellen om te zetelen als lid in het bestuursorgaan.
In eerste instantie is men op zoek naar een kandidaat uit de regio Kortrijk om toch wat evenwicht in ons bestuur te houden. Voorgesteld wordt om Stijn Maselis, clusterhoofd Sociaal Huis, voor te dragen.
Er moet betaald worden per dagdeel dat gebruik gemaakt wordt van de dienstverlening.
Voor de eerstelijnsbijstand (maandelijkse zitdag = 1 dagdeel) betalen we momenteel 4.268,90 € per jaar.
Voor de tweedelijnsbijstand (5 dagdelen) betalen we 5x 4.268,90 € = 21.344,50 €
De bedragen worden jaarlijks geïndexeerd.
Decreet Lokaal Bestuur
Art. 1: Stijn Maselis, clusterhoofd Sociaal Huis, voor te dragen als lid van het bestuursorgaan van de vzw Schuldbemiddeling voor de legislatuur 2025-2030.
Art. 2: De vzw Schuldbemiddeling hiervan op de hoogte te brengen
Conform het huishoudelijk reglement wordt de mogelijkheid geboden om schriftelijk en mondeling vragen te stellen. Mondelinge vragen worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. De vragen en de eventuele antwoorden net als de mededelingen worden opgenomen in het zittingsverslag.
Decreet Lokaal Bestuur
Gecoördineerd huishoudelijk reglement GR/OR
Er kennis van te nemen dat er geen mondelinge en/of schriftelijke vragen worden gesteld.
De voorzitter sluit de zitting op 11/03/2025 om 19:53.
Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.
Namens OCMW-raad,
Sonja Nuyttens
Algemeen directeur
Jeremie Vaneeckhout
Voorzitter