De voorzitter opent de zitting op 08/02/2022 om 19:00.
Art.1: De notulen- en zittingsverslag van van de OCMW-raad van 14 december 2021 eenparig goed te keuren.
De lokale en provinciale besturen zijn essentiële diensten, waarvan de werking verzekerd moet worden. De vergaderingen van lokale en provinciale bestuursorganen moeten kunnen blijven doorgaan. De vergaderingen kunnen nog steeds fysiek plaatsvinden en de bevolking kan de fysieke vergadering bijwonen als de regels van social distancing worden nageleefd.
De fysieke vergadering moet toegankelijk zijn voor pers en publiek. De openbaarheid van de vergaderingen moet het publiek in staat stellen om kennis te krijgen van de noodzakelijke informatie. Het komt aan de lokale besturen toe om de openbaarheid te garanderen.
De coronabarometer en het overlegcomité geven aan dat we nog steeds in code rood zitten. Teneinde de algemene gezondheid van zowel deelnemers als pers en publiek te kunnen garanderen worden een aantal zaken vastgelegd:
- organisatie van de raden in een voldoende grote ruimte waar de social distancing kan gegarandeerd worden
- ophouden mondmasker tijdens de volledige duur van de zitting (raadsleden, pers en publiek)
Gezien de vergadering plaatsvindt in een ruim en voldoende geventileerd lokaal waarbij de sociale afstandsregels gegarandeerd zijn voor alle aanwezigen, kan het toegelaten worden om als raadslid het mondmasker af te zetten als hij of zij het woord neemt. Na de tussenkomst wordt het mondmasker terug opgezet. Het lokaal bestuur blijft verantwoordelijk voor het veilig verloop van de vergadering.
- voorzien handgel op de tafels
- inzetten van een CO2-meter (schorsing raad indien de meter in het rood gaat)
- voldoende verlichting, verluchting en verwarming .
- sanitair dichtbij met mogelijkheid handen wassen
- volgen van een circulatieplan
Er wordt geen livestream voorzien gezien de zaal voldoende groot is om publiek en pers aanwezig te laten zijn.
Voor wat de raadsleden betreft: het hygiëneprotocol moet gevolgd worden als volgt:
als de raad eindigt of geschorst wordt, wordt voldoende discipline aan de dag gelegd om niet allemaal terzelfdertijd de zaal te verlaten.
In het belang van de veiligheid en gezondheid van de aanwezigen heeft de burgemeester beslist om de duur van de vergadering tot het minimaal noodzakelijke te beperken.
Volgende zaken worden bijgevolg opgenomen in de afsprakennota:
De voorzitter zal tussenkomen indien de raadsleden zich hieraan niet houden maar er wordt van uitgegaan dat de raadsleden - zich bewust zijnde van de ernst van de situatie - voldoende verantwoordelijkheidszin aan de dag zullen leggen om hogervermelde richtlijnen grondig op te volgen.
De gemeenteraad dient zijn akkoord met deze werkwijze te geven.
Decreet Lokaal Bestuur
MB van 28 oktober 2020
MB van 1 november 2020
verslag Overlegcomité 24 maart 2021
MB 27 april 2021
KB 28 oktober 2021. - Koninklijk besluit houdende de afkondiging van de epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19 pandemie
KB 19 NOVEMBER 2021. — Koninklijk besluit houdende wijziging van het koninklijk besluit van 28 oktober 2021 houdende de nodige maatregelen van bestuurlijke politie teneinde de gevolgen voor de volksgezondheid van de afgekondigde epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19-pandemie te voorkomen of te beperken
Gemeenteraadsbesluit van 11 juni 2019 houdende goedkeuring huishoudelijk reglement gemeenteraad
Gemeenteraadsbesluit van 12 november 2019 houdende aanpassing huishoudelijk reglement gemeenteraad
Art.1: Deze afsprakennota die bepaalde afwijkende bepalingen t.a.v. het goedgekeurde huishoudelijk reglement bevat, wordt goedgekeurd.
AFSPRAKENNOTA ORGANISATIE GEMEENTE- & OCMW-RAAD - RAADSCOMMISSIES
FYSIEKE BIJEENKOMST
OPENBARE VERGADERING
1. Algemene info en richtlijnen
1.1. Duur en reikwijdte
Tijdens de verdere duur federale fase van het crisisbeheer (i.k.v. coronacrisis) zijn de zittingen van de gemeente- en OCMW-raad of van de raadscommissies openbaar.
1.2. Voorbereiding van de zitting
De toelichtingsnota evenals de ontwerpbesluiten worden ter beschikking gesteld van de raadsleden, en dit via e-mail acht dagen vóór de zitting. Uiteraard kan elk dossier - digitaal en met alle bijlagen - volledig teruggevonden worden op e-notulen. De papieren toelichtingsnota/ontwerpnotulen worden niet meer aan huis bezorgd.
De papieren dossiers liggen ook vanaf de dag na de oproeping ter inzage en kunnen mits voorafgaandelijke afspraak geraadpleegd worden. Een papieren kopie van de toelichtingsnota/ontwerpbesluiten kan telefonisch gereserveerd worden en op afspraak afgehaald aan het onthaal hoofdgemeentehuis.
Wie technische vragen heeft over een bepaald dossier, kan deze tijdens de periode waarin de dossiers ter inzage zijn, uiteraard steeds per e-mail stellen aan de algemeen directeur die hierop zo snel mogelijk een antwoord zal verschaffen, eveneens per e-mail.
De toelichtingsnota wordt ook op de website gepubliceerd, samen met de agenda 8 dagen vóór de zitting.
2. Verloop van de zitting
Locatie: een zaal uit de gemeentelijke infrastructuur voor de gemeente- en OCMW-raden die aan de hiernavermelde voorwaarden voldoet.
Teneinde de algemene gezondheid van zowel deelnemers als pers en publiek te kunnen garanderen worden een aantal voorwaarden vastgelegd:
- organisatie van de raden in een voldoende grote ruimte waar de social distancing kan gegarandeerd worden
- ophouden mondmasker tijdens de volledige duur van de zitting (raadsleden, pers en publiek)
Gezien de vergadering plaatsvindt in een voldoende ruim en geventileerd lokaal waar de sociale afstandsregels gegarandeerd zijn voor alle aanwezigen, is het toegelaten worden om als raadslid het mondmasker af te zetten als hij of zij het woord neemt. Na de tussenkomst wordt het mondmasker terug opgezet. Het lokaal bestuur blijft verantwoordelijk voor het veilig verloop van de vergadering.
- voorzien handgel op de tafels
- inzetten van een CO2-meter (schorsing raad indien de meter in het rood gaat)
- voldoende verlichting, verluchting en verwarming .
- sanitair dichtbij met mogelijkheid handen wassen
- volgen van een circulatieplan
De vergadering gaat door in openbare zitting, pers en publiek mogen aanwezig zijn gezien de grootte van de locatie.
Het verloop is zoals voorzien in het huishoudelijk reglement. Er zal geluidsversterking voorzien worden. Er is wifi aanwezig in de zaal zodat de raadsleden op e-notulen kunnen om de raad digitaal te volgen.
Voor wat de raadsleden betreft: het hygiëneprotocol moet gevolgd worden als volgt:
In het belang van de veiligheid en gezondheid van de aanwezigen heeft de burgemeester beslist om de duur van de vergadering tot het minimaal noodzakelijke te beperken.
Volgende zaken worden bijgevolg opgenomen in de afsprakennota:
De voorzitter zal tussenkomen indien de raadsleden zich hieraan niet houden maar er wordt van uitgegaan dat de raadsleden - zich bewust zijnde van de ernst van de situatie - voldoende verantwoordelijkheidszin aan de dag zullen leggen om hogervermelde richtlijnen grondig op te volgen.
Er wordt voorzien in een audio-opname zodat deze achteraf en zoals voorzien in het huishoudelijk reglement kan beluisterd worden door de bevolking via de website.
- notulenverslag: De notulen van de vergaderingen van de raad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat is gegeven aan de punten waarover de raad geen beslissing heeft genomen. Ze maken melding van alle beslissingen en het resultaat van de stemmingen. Behalve bij geheime stemming, vermelden de notulen hoe elk lid gestemd heeft. Van die laatste verplichting kan worden afgeweken voor beslissingen die genomen zijn met unanimiteit. Ook de amendementen en de stemmingen hierover worden in het notulenverslag opgenomen.
--> dus zoals opgenomen in het goedgekeurde huishoudelijk reglement, d.i. geen wijziging.
- zittingsverslag: De zittingsverslagen van de vergaderingen van de raad vermelden, in chronologische volgorde, alle besproken onderwerpen, de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen en antwoorden.
De regel is dus dat de audio-opname het zittingsverslag vormt. Het is belangrijk dat elk raadslid uitdrukkelijk het woord vraagt en krijgt van de voorzitter (dit voor de opname).
Mocht achteraf blijken dat de audio-opname niet voorhanden blijkt te zijn of ontoereikend is (wegens technische redenen en omwille van het feit dat de wissel van zaal praktische problemen geeft), dan zal het zittingsverslag een geschreven verslag zijn dat een beknopte weergave van de tussenkomsten van de raadsleden bevat. Dit verslag wordt dan op de website van Anzegem geplaatst ipv het audioverslag. Dit is dus geen woordelijke weergave van de tussenkomsten van de raadsleden, maar een beknopte samenvatting.
Art.2: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van het administratief toezicht, conform de regels zoals vervat in het decreet lokaal bestuur.
De sociale huisvestingsmaatschappij Mijn Huis ontwikkelt een sociaal woonproject in de Stijn Streuvelsstraat te Ingooigem. De gemeenteraad keurde in zitting van 11 juni 2020 het tracé van de wegenis en de in het openbaar domein op te nemen gronden goed.
De VMSW vraagt nu om het deel weg (in het groen ingekleurd) bij de parkeerplaatsen ook op te nemen in het openbaar domein. Dit biedt praktische voordelen naar de waterafvoer en rioleringsaansluiting toe.
Raadsbesluit 11 juni 2020 Sociaal woonproject SHM Mijn Huis te Stijn Streuvelsstraat: goedkeuren tracé van de wegenis en in openbaar domein op te nemen gronden
Art.1: het aangepaste tracé van de wegenis en de in het openbaar domein op te nemen gronden goed te keuren. De bouwwerken of constructies blijven eigendom van cvba Mijn Huis en dienen ook door en op kosten van Mijn Huis verder te worden onderhouden of hersteld.
Art.2: kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
In het kader van de weg- en rioleringswerken in de Waregemstraat moet een grondverwerving gebeuren voor het gemeentelijk aandeel.
Het betreft grond in het begin van de Waregemstraat die ingenomen wordt omdat de bestaande gracht moet opgeschoven worden omwille van de aanleg van het fietspad.
De verkoper van de grond is Steverlynck Gebroeders nv, Wijnbergstraat 15, 8570 Anzegem (Vichte). De grond wordt gekocht door de gemeente Anzegem om reden van openbaar nut.
Het gaat om volgende percelen:
In opdracht van Aquafin nv, werd er een grondinnemingsplan opgemaakt door studiebureau Sweco, Engelse Wandeling 70, 8500 Kortrijk (plannummer 08870764, plannr. 3.5, uitgave F d.d. 20 februari 2020).
De overeenkomsten voor de innemingen werden door Aquafin bezorgd, samen met de perceelidentificatie en de bodemattesten.
Er werd een aankoopakte opgemaakt door notariskantoor Ignace Demeulemeester en Niels Debakker voor deze grondverwerving.
Het aankoopbedrag voor beide percelen samen bedraagt € 91.366. Er is een pachtverbrekingsvergoeding van € 1.301,44 voorzien voor de pachter volgens de overeenkomst 'Afstand van pacht" ANZ3022 Inn. 001/2.
Aankoop grond:
Wederbeleggingsvergoeding 16,50% => totale vergoeding eigenaar: 91.336 euro
Er is budget voorzien op JBR: 2022/ACT_2.1.2/0200-00/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-A_2.1.2.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Raadsbesluit van 9 maart 2021: weg- en rioleringswerken Waregemstraat: goedkeuren ontwerp. Goedkeuren gemeentelijk aandeel en wijze van gunnen. Goedkeuren tracé van de wegenis.
Art. 1: de akte voor de grondverwerving voor het uitvoeren van weg- en rioleringswerken in de Waregemstraat, opgemaakt door notariskantoor Ignace Demeulemeester en Niels Debakker, goed te keuren.
Art. 2: kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
In het kader van een lopende vergunningsprocedure wordt het rooilijnplan ter goedkeuring voorgelegd. Het ontwerp (plannen en bestek) en gemeentelijk aandeel van de weg- en rioleringswerken Kerkdreef zullen later voorgelegd worden. Deze worden immers pas gefinaliseerd na het bekomen van de vergunning.
Er zullen twee relatief kleine grondinnames moeten gebeuren: inname 2 betreft 24 m2, inname 3 betreft 76 m2. Perceel 4 is reeds eigendom van de gemeente (horende bij perceel oude kerk).
Art.1: het rooilijnplan van de Kerkdreef goed te keuren.
Er is een aanvraag omgevingsvergunning lopende voor een KMO-zone in de Beukenhofstraat. De toegangsweg (met aan één zijde een voetpad) en het bufferbekken zullen opgenomen worden in de gemeentelijke wegenis.
Het rooilijnplan wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Art.1: het tracé van de wegenis en het rooilijnplan voor de KMO-zone Olekenbosstraat goed te keuren. Het bufferbekken moet ontworpen worden volgens de adviezen van de Provinciale Technische Dienst Waterlopen en Riopact.
Het RUP Weedries voorziet een nieuwe rooilijn ter hoogte van de hoek Balthazarstraat-Statiestraat, dit met de bedoeling een ruimere (veiligere) toegang tot de Balthazarstraat te voorzien i.k.v. de ontwikkeling van de site.
Op plan in bijlage, dat deel uitmaakt van het lopende vergunningsdossier, is te zien dat er zich een niet ontwikkelde zone bevindt tussen de ontworpen rooilijn en de bestaande verharding van de Balthazarstraat.
Met het oog op het veiliger/toegankelijker maken van dit deel, zal infrastructuur moeten aangelegd worden (bredere rijweg/voetpad). Er is ook een bezwaar ingediend dat de problematiek van de veiligheid van de zwakke weggebruiker in de Balthazarstraat aankaart.
Er wordt voorgesteld het rooilijnplan goed te keuren en in de omgevingsvergunning het volgende op te leggen:
"In de zone tussen de ontworpen rooilijn en de bestaande verharding van de Balthazarstraat moet wegenisinfrastructuur aangelegd worden die aansluit op de bestaande wegenis. Hierbij zal de nodige aandacht besteed worden aan de veiligheid voor fietsers en voetgangers. De wegenis moet aangelegd worden in asfalt, voetgangers/fietsersinfrastructuur in betonstraatstenen. De vergunningverkrijger moet instaan voor de aanleg en alle kosten hieromtrent, en zal de nodige plannen opmaken die ter goedkeuring voorgelegd worden aan het college van burgemeester en schepenen
Art.1: het rooilijnplan goed te keuren en in de omgevingsvergunning het volgende op te leggen:
"In de zone tussen de ontworpen rooilijn en de bestaande verharding van de Balthazarstraat moet wegenisinfrastructuur aangelegd worden die aansluit op de bestaande wegenis. Hierbij zal de nodige aandacht besteed worden aan de veiligheid voor fietsers en voetgangers. De wegenis moet aangelegd worden in asfalt, voetgangers/fietsersinfrastructuur in betonstraatstenen. De vergunningverkrijger moet instaan voor de aanleg en alle kosten hieromtrent, en zal de nodige plannen opmaken die ter goedkeuring voorgelegd worden aan het college van burgemeester en schepenen.
In het kader van de opdracht “Tijdelijke invulling site nieuw Gemeentepunt - verwarming administratie” werd een bestek met nr. 2022/312 opgesteld i.s.m. Wielfaert Architecten, bouwcoördinator Proveko en studiebureau Endes.
De opdracht omvat aanpassingen aan de verwarming in het kantoorgedeelte. Meer specifiek het koppelen van de verwarming aan een kleinere ketel die in de aanpalende ruimte (toekomstige bib) opgesteld is en ondertussen gereviseerd werd.
Ook de warmtepompen voor de kantoren uitleendienst, archivaris en technische diensten zijn hierin opgenomen.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 75.373,60 excl. btw of € 91.202,06 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het meerjarenplan 2020-2025 is er budget beschikbaar onder jaarbudgetrekening investering ACT_2.4.2/0119-90/221/BESTUUR/CBS/0/IP-A_2.4.2 (Gebouwen - bouw, verbouwing en groot onderhoud - ACT: Uitrol patrimoniumplan).
In het meerjarenplan 2020-2025 is er budget beschikbaar onder jaarbudgetrekening investering ACT_2.4.2/0119-90/221/BESTUUR/CBS/0/IP-A_2.4.2 (Gebouwen - bouw, verbouwing en groot onderhoud - ACT: Uitrol patrimoniumplan).
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 8 september 2009 betreffende de definitie van het begrip ‘dagelijks bestuur’, gewijzigd bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 15 december 2014, en herbevestigd door de gemeenteraad d.d. 31 januari 2019, en de visumplichtige verrichtingen.
Raadslid Eddy Recour (CD&V-Eendracht) refereert aan zijn punt (punt 22/GR/017 - becijfering investeringsplan en onderhoudskost Site Escolys / verder onderzoek van de mondelinge aanbedingen van kandidaten-ondernemingen met betrekking tot deze site - heroverweging) en stelt voor dit punt af te voeren. Hij wenst eerst de becijfering te bekomen van het investeringsplan en de eventuele beslissing tot de herverkoop van de site.
Er wordt gestemd over de afvoering van het punt. Stemuitslag:
CD&V-Eendracht (Davy Dewaele, Amandine Eeckhaut, Jolanta Kokoszko, Prudent Lanneau, Eddy Recour en Stephan Titeca) : 6 ja stemmen
N-VA (Koen Tack): 1 neen
SamenEén (Louis Degroote, Willy Demeulemeester, Anja Desmet, Gino Devogelaere, Nicolas Duquesnoy, Rino Himpe, Christophe Vandererven, Pauline Vanmarcke) : 8 neen
Inzet (Davy Demets, Sofie Demurie, Yannick Ducatteeuw, Debbie Vandenberghe): 4 neen
Stemming over het punt zelf:
Art.1: Het bestek met nr. 2022/312 en de raming voor de opdracht “Tijdelijke invulling site nieuw Gemeentepunt - verwarming administratie”, opgesteld Wielfaert Architecten, bouwcoördinator Proveko en studiebureau Endes, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 75.373,60 excl. btw of € 91.202,06 incl. 21% btw.
Art.2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art.3: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen bestuurlijk toezicht op de gemeenten.
Het pand gelegen Kerkstraat 111 (vroegere CM-kantoor) zou – op korte termijn - heel handig kunnen ingezet worden als bijkomende kantoorruimte en vergaderaccommodatie. Vooral de nabijheid bij de vrijetijdsdiensten en de onmiddellijke toegang tot de Ansold zijn bijzonder waardevol. De kantoren zijn nog in goede staat en onmiddellijk bruikbaar. Verder ligt de locatie helemaal ingesloten door gemeentelijke gebouwen en kon daarom een heel gunstige prijs bedongen worden.
Op langere termijn zullen eventueel andere opportuniteiten kunnen onderzocht worden (bvb. parkeerruimte).
De onderhandse verkoopsovereenkomst wordt ter goedkeuring voorgelegd. De prijs wordt vastgesteld op €80.000.
Het nodige krediet kan voorzien worden in de volgende meerjarenplanaanpassing.
Visum onder voorbehoud verleend door de financieel directeur 2022-06
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Art. 1: principieel tot de aankoop van het gebouw gelegen Kerkstraat 111 en de onderhandse verkoopovereenkomst goed te keuren.
Art. 2: het nodige krediet te voorzien in de volgende meerjarenplanaanpassing.
Art. 3: kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Het kerkenbeleidsplan biedt een lokaal gedragen langetermijnvisie voor alle gebouwen die bestemd zijn voor de betrokken eredienst op het grondgebied van de gemeente. Het kerkenbeleidsplan wordt goedgekeurd door het representatief orgaan van de betrokken eredienst (de bisschop voor de katholieke eredienst) en nadien door de voogdij-overheid. Voor de katholieke eredienst, de protestantse eredienst, de anglicaanse eredienst en de Israëlitische eredienst wordt dit goedgekeurd door de gemeenteraad.
Het vroegere kerkenbeleidsplan voldeed al een tijdje niet meer aan de nieuwe regelgeving met als gevolg dat eventuele subsidies niet meer zouden kunnen verkregen worden.
Voorliggend kerkenbeleidsplan is opgemaakt conform de wetgeving terzake en bevat conclusies per kerk. Een voorbereidend participatietraject werd gevolgd. Zo vond een overleg plaats met het Centraal Kerkbestuur op respectievelijk 22 november 2021 en 27 januari 2022 en met de pastorale eenheid op 6 december 2021. Telkens werd het voorliggende ontwerp van kerkenbeleidsplan gunstig geadviseerd.
Decreet Lokaal Bestuur;
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen;
Decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012 (het 'eredienstendecreet');
Decreet van 12 juli 2013 houdende toekenning van subsidies voor gebouwen van de eredienst, gebouwen voor de openbare uitoefening van de niet-confessionele morele dienstverlening en crematoria;
Onroerend Erfgoeddecreet van 12 juli 2013 en het uitvoeringsbesluit van 16 mei 2014 en alle latere wijzigingen, die stipuleren aan welke vormvereisten een kerkenbeleidsplan dient te voldoen;
Raadslid Stephan Titeca (CD&V-Eendracht) stelt voor om het agendapunt te verdagen met als reden dat in de tweede vergadering (met het vernieuwde centraal kerkbestuur) meegedeeld werd dat de voorzitter van het CKB eerst de kerkbesturen zou bevragen rond het thema van de eventuele herbestemming of nevenbestemming van de kerkgebouwen.
Schepen Louis Degroote (Samen Een en bevoegd voor patrimonium en erediensten) geeft aan dat het voorliggende kerkenbeleidsplan vrij algemeen is. Hierin wordt enkel de huidige situatie van de kerkgebouwen besproken. Er wordt niet concreet aangegeven welke her- of nevenbestemmingen voorzien worden in de toekomst maar het is eerder ruim opgevat is zodat alle denkpistes en mogelijkheden nog open liggen. Hij stelt voor om het document toch goed te keuren gezien het een basis vormt om eventuele subsidies te kunnen bekomen en om de toekomstige debatten aan te gaan. Het betreft een document dat kan aangepast worden lopende het traject van een eventueel dossier inzake her- en/of nevenbestemmingen. Hij geeft ook aan dat het CKB wel degelijk akkoord ging met het document maar dat het werkstuk eerder als basis kan dienen voor de toekomstige gesprekken rond dit thema.
De stemming over de verdaging van het punt is als volgt:
CD&V-Eendracht (Davy Dewaele, Amandine Eeckhaut, Jolanta Kokoszko, Prudent Lanneau, Eddy Recour en Stephan Titeca) : 6 ja stemmen
N-VA (Koen Tack): 1 neen
SamenEén (Louis Degroote, Willy Demeulemeester, Anja Desmet, Gino Devogelaere, Nicolas Duquesnoy, Rino Himpe, Christophe Vandererven, Pauline Vanmarcke) : 8 neen
Inzet (Davy Demets, Sofie Demurie, Yannick Ducatteeuw, Debbie Vandenberghe): 4 neen
Stemming over het punt zelf:
Art. 1: het kerkenbeleidsplan voor Anzegem goed te keuren.
Art.2: Het kerkenbeleidsplan maakt integraal deel uit van dit besluit.
Art.3: een afschrift te bezorgen aan: het Bisdom, het Centraal Kerkbestuur en het Agentschap voor Binnenlands Bestuur.
Decreet lokaal bestuur
raadsbeslissing van 15 december 2014 inzake goedkeuring huurprijzen en huishoudelijk reglement refter gemeenteschool - vestiging Ingooigem
Raadsbeslissing van 16 december 2020 inzake goedkeuring proefreglement verhuur refter gemeenteschool - vestiging Pastoor Verrieststraat 1
Art.1: Het proefreglement voor de verhuur van de refter gemeentelijke school - vestiging P. Verrieststraat op te heffen.
Art. 2: Een definitief reglement voor de verhuur van de refter van de gemeentelijke school - vestiging P. Verrieststraat goed te keuren met onmiddellijke ingang en het algemeen gemeentelijk retributiereglement in die zin aan te passen..
Gebruikersreglement refter gemeentelijke school | P. Verrieststraat 12 - Ingooigem AlgemeenDit reglement is van toepassing voor het gebruik van de refter (met toiletten en speelplaats) van de gemeentelijke school gelegen in de Pastoor Verrieststraat 12, 8570 Ingooigem. gebruikersHet gebruik van de refter kan enkel toegestaan worden aan eigen diensten, Anzegemse verenigingen, Anzegemse organisaties en aan de Anzegemse organisatoren van vakantiekampen (ongeacht hun hoedanigheid als aanvrager). Anzegemse vereniging: Anzegemse organisatie: Anzegemse organisatoren van vakantiekampen: dwz. de organisator is in Anzegem gedomicilieerd of de organisatie heeft er haar maatschappelijke zetel. Niet-Anzegemse verenigingen of niet-Anzegemse organisaties en particulieren (met uitzondering voor Anzegemse organisatoren van vakantiekampen) kunnen de refter niet huren. huur van een zaalAlle gebruikers zoals bepaald in dit reglement, vragen het gebruik van de zaal aan via https://www.anzegem.be/formulieren/reservatieformulier-voor-refter-gemeenteschool-ingooigem. De huurtijd wordt gereserveerd en aangerekend per uur. Er kan niet op zaterdag en zondag gereserveerd worden met uitzondering op zondagnamiddag voor Chiro Wyvegem (wekelijkse werking). De organisatoren van vakantiekampen reserveren per weekdag. De activiteiten in de refter mogen aangevraagd worden : - 24 maanden vooraf voor Anzegemse verenigingen, Anzegemse organisaties en Anzegemse organisatoren van vakantiekampen - Onbeperkt in tijd vooraf voor eigen diensten Het huren van de refter geeft naast het gebruik van de refter zelf ook recht op verlichting en verwarming, gebruik van de faciliteiten van de zaal en het gebruik van de toiletten en de speelplaats. Het materiaal dat mag gebruikt worden, bevindt zich in de kasten in de bergruimte. Sportinfrastructuur mag enkel gebruikt worden bij de organisatie van vakantiekampen. Alle gebruikers ontvangen een bevestiging van hun reservatie, uiterlijk binnen een termijn van 5 werkdagen na de aanvraag. Deze bevestiging is een verbintenis waardoor de annuleringsperiode kan gelden. Door het plaatsen van een reservatie, verklaart de gebruiker zich akkoord met alle bepalingen uit dit reglement en waarborgt hij/zij ook de correcte naleving ervan. Onduidelijke of onvolledige aanvragen zullen niet weerhouden worden. De gebruiker wordt hiervan in kennis gesteld. Elke reservatie dient uiterlijk 10 werkdagen op voorhand te gebeuren. Bij iedere laattijdige reservatie wordt er een meerkost aangerekend van 50%. De school behoudt zich het recht voor om, met het oog op een evenwichtige bezetting van de zaal, bepaalde reservaties in overleg aan te passen. optie nemenEen optie nemen is niet mogelijk. AnnulatieEen annulatie kan gebeuren door te mailen naar veerle.veys@scholeningooigem.be. Dit wil zeggen: Indien de activiteit door overmacht niet kan plaats vinden, zal de zaalverantwoordelijke de annuleringskosten niet aanrekenen. Indien er discussie is over de kwalificatie ‘overmacht’, zal dit beslecht worden door het College van Burgemeester en Schepenen na advies van de directie van de school. gebruiksduurDe gebruiksduur omvat het klaarzetten voor de activiteit, de eigenlijke activiteit en het opruimen na de activiteit. Onmiddellijk na de activiteit, moeten alle voorwerpen, die niet behoren tot het patrimonium van de ruimte, verwijderd worden en moet de zaal gepoetst worden. Elke uitstel dienaangaande wordt belast met een extra huursom. De gebruiker mag de infrastructuur slechts gebruiken tijdens de uren die werden gereserveerd. Elke aanwezigheid buiten de gereserveerde gebruiksduur is verboden. Indien er toch inbreuken hierop worden vastgesteld wordt de huurprijs per extra uur aanwezigheid aangerekend. facturatieNa de activiteit ontvangt de gebruiker een factuur, betaalbaar op 30 dagen. De huurtarieven voor het gebruik van de refter zijn vastgesteld in het tariefreglement. Voor volgende activiteiten hoeft geen huurgeld betaald te worden:
schade- Er wordt van uitgegaan dat het lokaal en het ter beschikking gestelde materiaal in goede staat verkeert bij aanvang van de activiteit. In geval van schade of verlies van huishoudelijk materiaal en/of beschadiging aan de infrastructuur dient de gebruiker de directie op de hoogte te brengen. - Buitengewone schoonmaak en/of herstel van beschadigingen en/of diefstal en extra onkosten wegens nalatigheid inzake het naleven van het reglement worden aan de huurder aangerekend tegen reële kostprijs.
voorschriften en reglementen
geluidsnormen
Bij overtreding van de geluidsnormen, vastgelegd in een proces-verbaal, zal – ongeacht verdere juridische stappen – de organiserende vereniging het gebruik van de zaal ontzegd worden voor gelijkaardige activiteiten gedurende een termijn van drie jaar. verantwoordelijkheid
van de zaal en bijhorend materiaal en dit zowel tegenover derden als tegenover de gemeente. De gemeentelijke brandpolis voorziet in een afstand van verhaal tvv de huurders/gebruikers ( commerciële sector uitgesloten). Eigen inhoud van de huurder is hier niet inbegrepen.
Capaciteit: 160 personen waarvan 50 personen een zitplaats hebben.
De huurder staat in voor het gaaf houden van de gehuurde zaal/ruimte en uitrusting en is ten aanzien van de gemeente verantwoordelijk voor schade eraan toegebracht door de deelnemers aan de activiteit. Het is verboden de deuren van de nooduitgangen te sluiten. Deze moeten ten allen tijde open en gevrijwaard blijven. Het gemeentebestuur kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor schade en diefstal van achtergelaten materiaal.
activiteitenVolgende activiteiten mogen plaatsvinden in de refter: - Bestuursvergadering - Ledenvergadering - Activiteit inherent aan de werking (bv.: lezing) - Repetitie toneel, fanfare,… - Vakantiekampen: waarbij het doel pedagogisch of kindgericht is en bijdraagt aan de ontwikkeling van het kind, met een diversiteit qua aanbod (soort kamp, leeftijd,…)
Volgende activiteiten mogen niet plaatsvinden in de refter (met uitzondering van vakantiekampen zoals omschreven in dit reglement): - Activiteit niet-inherent aan de werking (bv.: eetfestijn) - Activiteiten of feesten van een privé-persoon - Activiteiten ingericht door een private organisatie - Activiteiten ingericht door een bedrijf - Activiteiten met een commercieel karakter - Activiteiten met een privaat karakter (vb. een jeugdvereniging die een receptie geeft voor hun afgestudeerde leidingleden en hun familie) - Activiteiten ingericht op 31 december en 1 januari - Activiteiten ingericht op 24 december en 25 december - Activiteiten ingericht op zaterdag en zondag (met uitzondering van Chiro Wyvegem op zondag) - Activiteiten in strijd met de wetgeving (wet op openbare zedenschennis, racisme) - Fuiven Gebruik van de infrastructuur voor andere doeleinden dan waarvoor aangegeven, leidt afhankelijk van de aard van de overtreding, ofwel tot het verbreken van de verbintenis ofwel tot het aanpassen van de huurprijs. Indien de zaalverantwoordelijke achteraf vaststelt dat de zaal/ruimte toch gebruikt werd voor vermelde doeleinden zal er van de huurder een vergoeding worden geëist van 250 euro en zal elk verder gebruik in de toekomst ontzegd worden. Onderverhuring is nooit toegelaten en kan aanleiding geven tot vernietiging van de verbintenis. gebruik van de materialenDe refter is uitgerust met tafels en stoelen. De tafels en stoelen moeten na de activiteit terug geplaatst worden volgens de aanwijzingen van de directie. Het huishoudmateriaal dat mag gebruikt worden, bevindt zich in de kasten in de bergruimte. Sportinfrastructuur mag enkel gebruikt worden bij de organisatie van vakantiekampen. OpkuisVuilniszakken, lege verpakkingen, glasafval… moeten onmiddellijk worden verwijderd na afloop van de activiteit. Alle gebruikers dienen zelf zakken te voorzien. Er mag niets achtergelaten worden, noch binnen, noch buiten. De ruimtes en sanitair moeten na afloop van iedere activiteit gepoetst worden. (met water en product) Er is hiervoor poetsgerief aanwezig. toegangDe gebruiker neemt steeds ruim vooraf contact op met de directie van de school voor afspraken omtrent de sleutelafhaling. consequenties – akkoord gebruiksovereenkomstHet aangaan van een huurverbintenis houdt het aanvaarden van het huishoudelijk en het huurprijzenreglement in.
Indien de betalingstermijn overschreden wordt van de laatst opgemaakte factuur, wordt er een uittreksel, met alle openstaande bedragen naar de huurder opgestuurd. Indien hier weer geen gevolg wordt aan gegeven, volgt een laatste aanmaning per aangetekende post. Bij niet betaling, tegen de vermelde datum op de laatste aanmaning, is het schepencollege bevoegd het verder huren van het lokaal te ontzeggen totdat alle voorafgaande facturen voldaan worden.
Geschillen of betwistingen over het aangerekende bedrag dienen binnen de 30 dagen na factuurdatum aan het schepencollege schriftelijk gemeld te worden. Er wordt eerst advies ingewonnen bij de directie van de school. Daarna kan het Schepencollege hierin een beslissing nemen. Indien het schepencollege niet wenst in te gaan op het ingediende bezwaar, gelden dezelfde voorwaarden die bij het niet betalen van een factuur van kracht zijn. Huurprijzen refter gemeenteschool Ingooigemtarieven - categorieënVoor de berekening van de huurprijzen worden de gebruikers ingedeeld in 3 categorieën: Anzegemse vereniging: Anzegemse organisatie: Anzegemse organisatoren van vakantiekampen dwz. de organisator is in Anzegem gedomicilieerd of de organisatie heeft er haar maatschappelijke zetel. tarieven – soorten activiteitenVoor de berekening van de huurprijzen worden de activiteiten onderverdeeld:
verbrekingsvergoedingDe verbrekingsvergoeding bedraagt 50% van de voorziene huurprijs. huurprijzenDe huurder betaalt de huurprijs die in voege is op het moment van ingebruikname van de infrastructuur. De huurprijs wordt per uur berekend behalve indien uitdrukkelijk anders vermeld. De prijs die vermeld wordt is de prijs per begonnen uur en is niet deelbaar. Er kan gehuurd worden voor minimum 1 uur, bijkomend per 60 minuten. Huurprijzen refter gemeenteschool
|
In de gemeenteraad van 16 december 2020 werd beslist de selectieleidraad concessie St. Arnolduspark goed te keuren. Bedoeling van deze specifieke plaatsingsprocedure voor het toewijzen van een concessie was te kunnen inschatten welke denkpistes realistisch zijn ten behoeve van de opwaardering van en toekomstvisie voor het domein en in functie van een mogelijke uitbating van één of meerdere gebouwen die zich op de site bevinden. Ondertussen werd een uitgebreide dialoogfase met de potentiële kandidaten gevoerd en kunnen nu objectieve gunningscriteria over het voorwerp en de voorwaarden van de opdracht ter goedkeuring worden voorgelegd.
Decreet Lokaal Bestuur
Wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten
Koninklijk Besluit van 25 juni 2017 betreffende de plaatsing en de algemene uitvoeringsregels van de concessieovereenkomsten
Wet betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten van 17 juni en latere wijzigingen en aanvullingen.
Bovenvermelde toepasselijke regelgeving is terug te vinden op de webstek met geconsolideerde Belgische wetgeving van de FOD Justitie.
Gemeenteraad van 16 december 2020 Goedkeuring selectieleidraad concessie Sint Arnolduspark
Art. 1: De toewijzingsleidraad " concessie Sint Arnolduspark en Tiegemberg onder de vorm van een zakelijk recht" , zoals hieronder beschreven en eveneens toegevoegd in het document in bijlage , goed te keuren.
TOEWIJZINGSLEIDRAAD
“Concessie VAN sint-arnolduspark en tiegemberg ONDER DE VORM VAN EEN ZAKELIJK RECHT”
Goedgekeurd in de gemeenteraad van …
Uiterste datum voor ontvangst van de offertes:
29 maart 2022 te 11u
Deze procedure wordt uitgeschreven door de gemeente Anzegem met kantoren te De Vierschaar 1, 8570 Anzegem
Voorliggend document kadert in de toewijzingsprocedure van een uitbatingsrecht van de toegewezen gebouwen in het Sint-Arnolduspark te Anzegem
De concessie zal worden toegewezen volgens een plaatsingsprocedure conform de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten en uitvoeringsbesluiten.
Op basis van deze toewijzingsleidraad zal overgegaan worden tot de toewijzing van een concessie onder de vorm van een zakelijk recht.
Met deze toewijzingsleidraad nodigt de gemeente Anzegem alle eerder geselecteerde kandidaten, die ook hebben deelgenomen aan alle gesprekken in de dialoogronde, uit om een voorstel voor de concessie in te dienen.
Deze toewijzingsleidraad heeft dus tot doel kandidaat-concessiehouders, met het oog op het indienen van een voorstel, nadere informatie te verstrekken omtrent de toewijzingscriteria van de concessie.
Deze toewijzingsleidraad heeft betrekking op de derde en de vierde fase van de toewijzingsprocedure van de concessie.
Deze toewijzingsleidraad is met zorg samengesteld. De gemeente Anzegem hecht veel belang aan de gelijke behandeling van de kandidaten en heeft deze leidraad ook in het licht van deze bekommernis opgesteld.
Indien in deze leidraad tegenstrijdigheden, onduidelijkheden, … zouden opgemerkt worden die bijvoorbeeld van aard zijn dat ze volgens de geselecteerde kandidaten aanleiding geven tot misinterpretaties of misvattingen, of zelfs de geselecteerde kandidaten in de onmogelijkheid brengen een voorstel in te dienen, dan wordt van de geselecteerde kandidaten gevraagd dat zij dit schriftelijk aan de gemeente Anzegem zouden laten weten (via de contactpersoon, Hoofdstuk 2 van deze toewijzingsleidraad).
Een geselecteerde kandidaat kan zich dan ook niet meer beroepen op onduidelijkheden of onvolkomenheden waarvan hij de gemeente Anzegem pas ná het indienen van zijn voorstel of offerte in kennis heeft gesteld.
Door een kandidatuur in te dienen aanvaardt de kandidaat onvoorwaardelijk de inhoud van voorliggende toewijzingsleidraad, inbegrepen de keuze voor de plaatsingsprocedure, de bijzonderheden en het verloop ervan.
De kandidaat kan niet meer rechten putten uit deze toewijzingsleidraad dan uitdrukkelijk vermeld.
Het uitbatingsrecht wordt verleend door:
Gemeente Anzegem
De Vierschaar 1
8570 Anzegem
De Gemeente is voor deze opdracht bereikbaar via de volgende contactpersoon:
rbeck@rasschaertadvocaten.be
De opdracht en het mandaat van de contactpersoon kunnen nader bepaald en/of gewijzigd worden in de loop van de procedure.
De contactpersoon treedt op als enige contactpersoon namens de gemeente Anzegem, voor geïnteresseerden en kandidaten, tijdens de ganse duur van de procedure.
Deze procedure heeft betrekking op het verlenen van een concessie van openbare dienst.
De concessie wordt toegewezen door de organisatie van een bijzondere plaatsingsprocedure, conform de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten (en uitvoeringsbesluiten), gezien er mee rekening is gehouden dat de finale concessie de in deze wet opgenomen drempel kan overschrijden, afhankelijk van de uitkomst van de dialoog. Deze bijzondere plaatsingsprocedure beantwoordt in het bijzonder aan de voorwaarden opgelegd door artikel 38 van de concessiewet, waarvan de tekst als volgt luidt:
“De aanbesteder mag vrij de procedure die tot de keuze van de concessiehouder leidt, naar eigen goeddunken organiseren, mits de bepalingen van deze wet worden nageleefd.
De plaatsingsprocedure van een concessie moet zodanig worden opgesteld dat de in de artikelen 24, eerste lid en 25, paragraaf 1, genoemde beginselen worden geëerbiedigd. Met name verstrekt de aanbesteder tijdens de plaatsingsprocedure van een concessie geen informatie op een discriminerende wijze die sommige kandidaten of inschrijvers kan bevoordelen boven andere.”
De toewijzing van het uitbatingsrecht zal dus in vier fasen plaatsvinden. Voor het overzicht van de procedure, en de beschrijving van de 1e en de 2e fase, wordt verwezen naar de selectieleidraad goedgekeurd in de gemeenteraad van 16 december 2020.
Onderliggend document heeft betrekking op de 3e en de 4e fase.
In een derde fase zullen énkel de geselecteerde kandidaten, die hebben deelgenomen aan de gespreksronde, op basis van één (of meerdere) ontwerpconcessieovereenkomst(en) een concreet uitbatingsvoorstel of offerte kunnen indienen.
Tenslotte zal in de vierde fase overgegaan worden tot de toekenning van de concessie (aan de hand van de in het bestek opgenomen criteria), desgevallend nog na een bijkomend voorafgaand overleg met een of meerdere indieners van een concreet voorstel.
De gemeente Anzegem behoudt zich het recht voor om dit procedureverloop lopende de procedure nog aan te passen, zonder dat hieruit een recht op schadevergoeding voor de (geselecteerde) kandidaten voortvloeit en steeds met respect voor de gelijke mededinging en de wettelijke bepalingen ter zake.
De procedure zal, om redenen van efficiëntie, maximaal digitaal verlopen t.t.z. via e-Procurement en de communicatie zal per e-mail gebeuren.
De kandidaten worden dan ook verzocht een contactpersoon op te geven die per mail bereikbaar is.
Er bestaat in hoofde van de gemeente Anzegem géén enkele verplichting tot toewijzing van de concessie.
De gemeente Anzegem kan te allen tijde de procedure stopzetten zonder enige vergoeding te zijn verschuldigd of zonder dat dit een precontractuele aansprakelijkheid kan teweegbrengen.
De beslissing tot stopzetting dient wel afdoende gemotiveerd te zijn.
Het verleende zakelijk recht wordt automatisch beëindigd wanneer de concessiehouder er niet in slaagt om een omgevingsvergunning te bekomen, waarbij in geen geval de gemeente gehouden kan zijn een schadevergoeding te betalen.
Het voorstel mag alleen ingediend worden via de e-tendering internetsite https://eten.publicprocurement.be.
Er dient opgemerkt te worden dat het versturen van een voorstel per e-mail niet aan deze voorwaarden voldoet. Daarom wordt het niet toegestaan op deze wijze voorstellen in te dienen.
Door zijn voorstel via elektronische middelen in te dienen, aanvaardt de kandidaat dat de gegevens die voortvloeien uit de werking van het ontvangstsysteem van zijn voorstel worden geregistreerd.
Meer informatie kan u vinden op volgende website: https://www.publicprocurement.be/nl/contact/vragen-over-e-procurement of via de helpdesk 02 740 80 00 of e-mail: e.proc@publicprocurement.be)
De voorstellen kunnen niet ingediend worden op papier.
De ondernemingen worden aangespoord TIJDIG te beginnen met de indiening van het voorstel en zich VOORAFGAANDELIJK reeds te vergewissen van de juiste configuraties alsook de mogelijkheid tot het elektronisch ondertekenen van het voorstel.
Het voorstel moet verplicht worden opgesteld in het Nederlands. Documenten van algemene aard met een technische inslag (zoals folders, …) die worden toegevoegd, kunnen worden aangeleverd in het Engels, het Frans of het Duits, doch enkel in het geval er geen Nederlandse vertaling van bestaat.
De procedure zal verder in het Nederlands verlopen.
Het voorstel (minstens het indieningsrapport, zie KB Plaatsing Concessies) moet rechtsgeldig zijn ondertekend.
De volgende situaties kunnen zich voordoen:
- de kandidaat of een teamlid is een vennootschap: de handtekening van de persoon of personen die de vennootschap in rechte kunnen verbinden;
- de kandidaat of een teamlid is een tijdelijke handelsvennootschap of een ander samenwerkingsverband zonder rechtspersoonlijkheid: de handtekening van de persoon of personen die alle leden in de tijdelijke handelsvennootschap of het ander samenwerkingsverband zonder rechtspersoonlijkheid in rechte kunnen verbinden. Tussen de verschillende leden kan een ondertekeningsmandaat (voor te leggen) worden gegeven, bij gebreke waaraan namens alle leden dient te worden getekend;
- er wordt ingeschreven met onderaannemers: er wordt een verklaring van onderaanneming toegevoegd die wordt ondertekend door de persoon of personen die de onderaannemer in rechte kunnen verbinden.
De ondertekening van de vereiste documenten is steeds vergezeld van de bewijzen van de ondertekeningsbevoegdheid van de ondertekenaar, o.a. de meest recente versie van de statuten, uittreksels uit het Belgisch Staatsblad en alle andere documenten die de ondertekeningsbevoegdheid bewijzen.
Dit artikel is van overeenkomstige toepassing op alle noodzakelijke verklaringen (vb. van onderaanneming).
Door een voorstel in te dienen, erkent de geselecteerde kandidaat:
Er worden geen kosten in verband met de opmaak van het voorstel door de gemeente Anzegem vergoed.
Er is geen publieke openingszitting van de ontvangen voorstellen.
Door aan deze procedure deel te nemen, verbinden de geselecteerde kandidaten zich ertoe alle vertrouwelijke informatie die zij van de gemeente Anzegem ontvangen en alle vertrouwelijke informatie die zij aan de gemeente Anzegem verstrekken dan wel in het kader van de procedure (zullen) vervaardigen, geheim te houden en niet aan derden te verstrekken, inbegrepen de vertrouwelijke gegevens die in de gespreksrondes werden besproken.
De kandidaten kunnen vragen om inlichtingen omtrent deze toewijzingsleidraad richten aan de contactpersoon (zie hoofdstuk 2), per mail.
De vragen om toelichting worden bij voorkeur zo spoedig mogelijk ingediend.
Uitsluitend vragen of opmerkingen die een algemene draagwijdte kennen en die tot verdere verduidelijking van de bepalingen van de toewijzingsleidraad aanleiding kunnen geven, zullen worden beantwoord.
De vragen en/of opmerkingen dienen gegroepeerd te worden ingediend en worden enkel (schriftelijk) beantwoord indien relevant voor het dossier.
Het voorstel bestaat verplicht uit 5 hoofdstukken, duidelijk van elkaar te onderscheiden:
Bij onvolledigheid en/of onduidelijkheid van het voorstel behoudt de gemeente Anzegem zich het recht voor aanvullingen en/of verduidelijkingen te vragen of het voorstel onmiddellijk af te wijzen als onvolledig.
6.1 Toelichting van het voorstel
De kandidaten zullen worden gevraagd hun voorstel toe te lichten aan de gemeente Anzegem op ...6 april 2022, indien noodzakelijk geacht. Zij worden hier individueel van op de hoogte gebracht.
6.2 Toewijzingscriteria
Volgende criteria zijn van toepassing bij de toewijzing van de concessie:
1. Exploitatievoorstel (40 punten)
2. Kwaliteit van het businessplan (30 punten)
3. Kwaliteit van de inrichting en de investeringen (30 punten)
Aan elk criterium werd een gewicht toegekend. Op basis van de afweging van al deze criteria rekening houdende met het gewicht dat er aan werd toegekend, zal de concessie toegewezen worden aan het voorstel welke volgens deze afweging het “voordeligste” is.
TOEWIJZINGSCRITERIUM NR. 1: exploitatievoorstel (40 punten)
De exploitatie betreft zeer belangrijke infrastructuur van de gemeente Anzegem, in het beschermde Sint-Arnolduspark.
De gemeente Anzegem waakt er dan ook over dat de exploitatie van de betrokken infrastructuur gebeurt door een gemotiveerde concessiehouder die met een duidelijke en aantrekkelijke, inhoudelijk en conceptueel haalbare uitbatingsvisie, die o.m. rekening houdt met verschillende doelgroepen en de specifieke functies en ambities van de infrastructuur, gelegen binnen een unieke en beschermde omgeving, de exploitatie tot een goed einde kan brengen.
Aan de kandidaat-concessiehouder wordt gevraagd een omstandige toelichting (maximaal 20 A4 bladzijden tekst, uitgezonderd afbeeldingen, tekeningen en foto’s) te geven bij het uitbatingsconcept, de wijze van uitbating die hij vooropstelt en hoe deze uitbating aansluit bij de doelgroepen en de specifieke functies van de uit te baten infrastructuur binnen de lokale context en de unieke ligging. De kandidaat-concessiehouder omschrijft hierbij de functies van de verscheidene onderdelen van de concessie.
De kandidaat-concessiehouder doet in deze toelichting reeds suggesties hoe de exploitatie rendabel en aantrekkelijk kan gemaakt worden. Er worden reeds maximaal visualisaties, schetsen, tekeningen, etc. toegevoegd.
In dit hoofdstuk wordt het inhoudelijk ambitieniveau omstandig toegelicht (vb. aan de hand van het aanbod, activiteitenkalender).
Bij de beoordeling van dit criterium zal de gemeente Anzegem rekening houden met (niet-limitatief):
De quotering gebeurt kwalitatief:
Slecht
Voldoende
Goed
Zeer goed
Uitstekend
TOEWIJZINGSCRITERIUM NR. 2: kwaliteit van het businessplan (30 punten)
De gemeente Anzegem is zeer bekommerd om de financiële haalbaarheid van het exploitatievoorstel en zal daarom bijzondere aandacht besteden aan de financiële onderbouw van het concessievoorstel.
De kandidaat – concessiehouder voegt dan ook een businessplan toe, met alle bijhorende documenten en verklaringen.
Het businessplan houdt verplicht rekening met de eerste drie jaren van exploitatie, met bijzondere aandacht voor het startjaar en de evolutie nadien.
Met dit criterium wordt aandacht besteed aan de transparantie, de leesbaarheid en de verstaanbaarheid, de volledigheid én de betrouwbaarheid van het businessplan.
De gemeente Anzegem verwacht een gedetailleerd businessplan waarin opgenomen zijn:
Het businessplan moet geattesteerd worden door een boekhouder.
Bij de beoordeling van dit criterium zal de gemeente Anzegem o.m. rekening houden met:
De quotering gebeurt kwalitatief:
Slecht
Voldoende
Goed
Zeer goed
Uitstekend
TOEWIJZINGSCRITERIUM NR. 3: kwaliteit van de investeringen (30 punten)
De gemeente Anzegem zal een aantal gebouwen in concessie geven, die nood hebben aan minstens een grondige renovatie, en verwacht dan ook van de kandidaat investeringen bij de opfrissing en inrichting, indien door de kandidaat gewenst, in de publieke ruimte rondom het pand. Met deze “publieke ruimte” wordt enkel de toegestane verbruiksruimte bedoeld voor de uitbating van de gebouwen. Het openbaar domein blijft eigendom van de gemeente, die deze ruimte zal beheren.
De gemeente Anzegem is zeer bekommerd om de kwaliteit van deze investeringen en wenst hier dan ook een grondig zicht te kunnen op krijgen in het voorstel.
Het is de verantwoordelijkheid van de concessiehouder om, waar nodig, de juiste toelatingen en vergunningen te verkrijgen voor de geplande investeringen, rekening houdend met de adviezen van het Agentschap Onroerend Erfgoed en het Agentschap Natuur & Bos en met de aandachtspunten uit de stedenbouwkundige nota. Wanneer de concessiehouder er niet in slaagt om een omgevingsvergunning te bekomen, wordt de erfpacht van rechtswege beëindigd en heeft de concessiehouder geen recht op schadevergoeding.
Onder kwaliteit wordt onder meer begrepen het conceptueel voorstel van de werken (inclusief de inrichting), de kostprijs ervan, de materiaalkeuze (met waar mogelijk technische fiches en offertes), de duurzaamheid van de investering, de gebruiks- en onderhoudsvriendelijkheid, etc.
Er zal ook worden gekeken naar de door de kandidaat-concessiehouder voorgestelde investeringen en het investeringsritme en de technische waarborgen met betrekking tot deze investeringen. De financiering van deze investeringen wordt bekeken in het criterium nr. 2 met betrekking tot het businessplan.
De kandidaat-concessiehouder voegt dan ook een omstandige beschrijving (maximaal 20 A4 bladzijden tekst, uitgezonderd afbeeldingen, tekeningen en foto’s) toe van de geplande investeringen en/of uitbreidingen.
De quotering gebeurt kwalitatief:
Slecht
Voldoende
Goed
Zeer goed
Uitstekend
BIJLAGE 1 – INSCHRIJVINGSFORMULIER (aan te vullen)
ONDERGETEKENDE TEKENT IN (aankruisen)
VUL NAAM IN + (eventueel) VENNOOTSCHAPSZETEL + KBONR. + NAAM VAN DE PERSOON DIE DE INSCHRIJVING ONDERTEKENT + BEWIJS VAN DIENS HANDTEKENBEVOEGDHEID of GEGEVENS VAN NATUURLIJKE PERSOON
dient een voorstel in voor de toewijzing van de concessie onder de vorm van een zakelijk recht van het Sint-Arnolduspark te Anzegem en verklaart dat hij de voorwaarden van de toewijzingsleidraad integraal aanvaardt en verklaart dat hij zich niet bevindt in een uitsluitingssituatie en financieel voldoende draagkrachtig is.
Voor de inschrijver zal optreden als contactpersoon (naam, voornaam, mailadres, telefoon): […]
DATUM
HANDTEKENING(EN)
Toe te voegen bijlagen:
Bewijzen van de handtekeningbevoegdheid van de personen die het inschrijvingsformulier ondertekenen. KOPIE ID – kaart.
Art. 2: De toelichtingsnota met de erfpachtvoorwaarden die onderdeel uitmaken van de toewijzingsprocedure, zoals hieronder beschreven en toegevoegd in bijlage , eveneens goed te keuren
Toelichtingsnota - erfpachtvoorwaarden
De gemeente Anzegem verleent een erfpachtrecht van 50 jaar, niet verlengbaar, op de volgende gebouwen die zich bevinden in het Sint-Arnolduspark:
- Conciërgewoning;
- Cafetaria;
- Seminarieruimte De Warande
Het Bronnenhuis, thans occassioneel in gebruik als logies
- De Boomklever, thans een educatief multifunctioneel lokaal
De erfpachthouder zal geen rechten kunnen doen gelden op andere gebouwen binnen het Sint-Arnolduspark, noch op de openbare ruimte binnen het park.
De erfpachthouder heeft het recht bovenstaande gebouwen te herbouwen, verbouwen, renoveren enzovoort, onder voorbehoud van het verkrijgen van een omgevingsvergunning en maximaal rekening houdende met de bijzondere stedenbouwkundige voorwaarden die gekoppeld zijn aan de aanwezigheid van de gebouwen in een beschermd parkgebied. Deze voorwaarden worden geschetst in de stedenbouwkundige memo.
De erfpachthouder financiert integraal alle investeringen die noodzakelijk worden geacht. Alle onroerende investeringswerken die worden uitgevoerd in de laatste tien jaar (rekening houdend met de duurtijd van 50 jaar) van het erfpachtrecht, behoeven de uitdrukkelijke goedkeuring van de gemeente.
De gemeente Anzegem zal geen investeringen financieren en zal geen borgstelling toestaan.
Met betrekking tot rioleringswerken:
De erfpachter staat in voor alle nodige/noodzakelijke rioleringswerken die voortvloeien uit stedenbouwkundige vergunningen, en dit binnen de grenzen van de in erfpacht gegeven percelen.
Eventuele nodige aanpassingen aan de rioleringsinfrastructuur buiten die percelen, zullen door de gemeente of haar rioolbeheerder uitgevoerd worden. De gemeente behoudt zich het recht voor om het concept hieromtrent te bepalen. De erfpachter zal zich richten naar dit concept.
1.B. Vergoeding
Het erfpachtrecht wordt kosteloos toegestaan.
De erfpachthouder staat in voor alle mogelijke kosten voor nutsvoorzieningen en andere vaste kosten (bvb. Internet en telefonie).
De erfpachthouder staat in voor alle mogelijke belastingen, kosten, taksen, uitgaven en retributies naar aanleiding van de werkzaamheden aan en exploitatie van de in erfpacht gegeven gebouwen.
De erfpachthouder staat in voor het aangaan van de noodzakelijke verzekeringen.
De erfpachthouder staat in voor alle mogelijke onderhoudswerken en herstellingen die noodzakelijk zijn voor de in erfpacht gegeven gebouwen.
De gemeente blijft verantwoordelijk voor het onderhoud en het beheer van de omliggende openbare ruimte, alsook voor het voorzien in en onderhoud van de openbare toiletten.
Het gemeentebestuur zal zelf instaan voor de herstellingen aan de beschermde elementen van cementrustiek maar dan steeds binnen de timing en financiële contouren die het bestuur zelf opportuun of noodzakelijk acht. De erfpachthouder zal zich hiernaar schikken.
Het gemeentebestuur zal eveneens zelf instaan voor de herstellingen aan de wegenis en paden binnenin het park, maar dan steeds binnen de timing en financiële contouren die het bestuur zelf opportuun of noodzakelijk acht. De erfpachthouder zal zich hiernaar schikken.
De erfpachter vrijwaart de grondeigenaar tegen alle aansprakelijkheid die het gevolg kan zijn van gebreken in de bouw, burenhinder en alle mogelijke inbreuken op toepasselijke reglementen en besluiten van de overheid.
Het is de erfpachter slechts toegestaan zijn recht van erfpacht over te dragen of met hypotheken of voorrechten te bezwaren na voorafgaand en schriftelijk akkoord van de Gemeente. De erfpachter blijft in dat geval, niettegenstaande het akkoord van de Gemeente, hoofdelijk aansprakelijk voor de verplichtingen van de verkrijger jegens de Gemeente.
Het is de erfpachter toegestaan de haar in erfpacht gegeven infrastructuur te verhuren aan derden.
De erfpacht wordt automatisch beëindigd wanneer de erfpachthouder er niet in slaagt om een omgevingsvergunning te bekomen, waarbij in geen geval de gemeente gehouden kan zijn een schadevergoeding te betalen.
De erfpacht eindigt van rechtswege, 50 jaar na de ondertekening van het contract.
De erfpacht eindigt, in hoofde van de Erfpachter, tevens bij de toegelaten overdracht.
De erfpachthouder heeft het recht de erfpacht eenzijdig op te zeggen, mits inachtname van een opzegtermijn van 18 maanden.
De erfpacht eindigt van rechtswege in het geval de Erfpachter zijn horeca-, culturele en/of sociale activiteiten beëindigt.
De erfpacht eindigt van rechtswege in het geval de Erfpachter ophoudt te bestaan, zichzelf ontbindt of zijn activiteiten beëindigt, al dan niet ten gevolge van een niet-frauduleus faillissement.
De Gemeente Anzegem heeft het recht, bij ernstige tekortkomingen door de Erfpachter, de erfpacht éénzijdig te verbreken. De Erfpachter staat in voor de mogelijke fiscale gevolgen van deze beëindiging door ernstige tekortkomingen, alsook voor iedere andere vorm van schade in hoofde van de Gemeente Anzegem.
Worden onder meer (illustratief) als ernstige tekortkomingen beschouwd:
De ernstige tekortkomingen worden vastgesteld door de Gemeente Anzegem of haar aangestelden.
Alvorens tot de éénzijdige verbreking van de erfpacht kan worden besloten, dient de Gemeente Anzegem de Erfpachter de gelegenheid te geven gehoord te worden.
De genomen beslissing wordt de Erfpachter binnen de vijf (5) dagen na het horen of de geboden gelegenheid (bvb. wanneer de Erfpachter afwezig is), bij aangetekend schrijven, medegedeeld. De beëindigingsdatum wordt opgenomen in de beslissing en gaat in ten vroegste twee (2) dagen na de datum van verzending van het beëindigingsschrijven.
De Gemeente Anzegem behoudt zich verder het recht voor de gedwongen tenuitvoerlegging van deze overeenkomst, alsook te vervolgen, onverminderd het recht op schadevergoeding.
De Gemeente Anzegem heeft verder steeds het recht tot gemotiveerde doch éénzijdige en onmiddellijke beëindiging van de erfpacht, om redenen van algemeen belang, onverminderd het recht op schadevergoeding dat hierdoor in hoofde van de Erfpachter kan ontstaan.
Bij het einde van de erfpacht zal de Erfpachter:
- alle roerende uitrustingsgoederen die geen eigendom zijn van de Gemeente, verwijderen;
- de gedane onroerende investeringswerken overdragen aan de Gemeente, in welk geval de Gemeente hiervoor een vergoeding verschuldigd is aan de Erfpachter, gebaseerd op de werkelijke waarde van de investeringen alsdan, evenwel gekoppeld aan een maximumbedrag zoals hieronder omschreven.
Deze maximumvergoeding zal worden geïndexeerd op basis van het indexcijfer voor consumptieprijzen op het moment van de beëindiging.
In het geval de erfpacht wordt beëindigd, voor het verstrijken van een termijn van 10 jaar, bedraagt het maximumbedrag 250.000 euro.
In het geval de erfpacht wordt beëindigd voor het verstrijken van een termijn van 15 jaar, bedraagt het maximumbedrag 375.000 euro.
In het geval de erfpacht wordt beëindigd, na het verstrijken van een termijn van 15 jaar, bedraagt het maximumbedrag 500.000 euro.
In alle hierboven omschreven gevallen zal de verschuldigde vergoeding met 25% worden verminderd wanneer de gemeente eenzijdig beëindigt wegens ernstige tekortkomingen.
De gemeente wijst er expliciet op dat de waarde van de ONROERENDE INVESTERINGSWERKEN zal worden bepaald.
Deze waarde zal worden bepaald door een vergelijking te maken tussen de schattingswaarde van de gebouwen zoals vastgesteld bij aanvang van de erfpacht, evenwel na indexatie op basis van het abex-indexcijfer op het moment van beëindiging, en de schattingswaarde van de gebouwen bij het einde van de erfpacht;
De erfpachthouder is gehouden de waarde van de in erfpacht gegeven bouwwerken minstens te behouden, conform artikel 3.167 van het Burgerlijk Wetboek. In het geval de erfpachthouder de waarde van de in erfpacht gegeven bouwwerken verlaagt, bijvoorbeeld door de (gedeeltelijke) afbraak ervan, is hij gehouden de waarde van de bouwwerken te herstellen, bij gebreke waaraan binnen een redelijke termijn het erfpachtrecht beëindigd wordt en de erfpachthouder gehouden is een schadevergoeding te betalen ten belope van (het verschil in) de waarde zoals vastgesteld door het schattingsverslag bij aanvang van het erfpachtrecht.
Art. 3: de stedenbouwkundige memo in bijlage,evenals de documenten inzake kavelindeling, volume st. Arnolduspark en schattingsverslag ter informatie van potentiële kandidaten in e-tendering toe te voegen.
De gemeenteraad keurde op 3 februari 2015 een toelagereglement goed. Dit werd aangepast op 17 mei 2016 en later nog verschillende malen.
Ook nu wordt voorgesteld het reglement aan te passen in de rubriek
Toelagen in het kader van gebeurtenissen in het leven van inwoners en verenigingen en logistieke ondersteuning onderwijsinstellingen.
Toe te voegen (tekst in vetjes)
Maximaal één keer per jaar wordt een afvalcontainer ter beschikking gesteld per jeugdvereniging (op afroep) met als doel hun lokalen op te ruimen.
Reden aanpassing: de jeugdverenigingen beschikken niet over de middelen (noch financieel noch logistiek) om containers te huren of om zich op regelmatige tijdstip naar het recyclagepark te begeven en daar de stortkosten te betalen. Een dergelijke tussenkomst komt ten goede aan de netheid van de lokalen waarvoor een inspanning gevraagd wordt aan onze jeugdverenigingen.
Decreet Lokaal Bestuur
Art.1: Onderstaande wijziging aan het algemeen gemeentelijk subsidiereglement voor projecten en initiatieven van Anzegemse verenigingen, organisaties en inwoners worden goedgekeurd met onmiddellijke ingang:
Rubriek: e) Toelagen in het kader van gebeurtenissen in het leven van inwoners en verenigingen en logistieke ondersteuning onderwijsinstellingen.
(Toe te voegen tekst in vetjes)
....
Maximaal één keer per jaar wordt een afvalcontainer ter beschikking gesteld per jeugdvereniging (op afroep) met als doel hun lokalen op te ruimen.
Art.2: Deze beslissing wordt bekendgemaakt op de gemeentelijke website;
Art.3: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van het administratief toezicht conform de regels zoals vervat in het decreet lokaal bestuur.
Voetbalclub Groene Duivels Ingooigem kreeg in 2017 een toelage van gemeente Anzegem voor de aankoop van twee tweedehandse kleedcontainers. In verschillende fases zullen ze deze containers ombouwen tot extra kleedkamers, scheidsrechterruimte, berging en onthaal.
De volgende stap voor de werken aan de containers is het opruimen van afval in en rond de containers. De Groene Duivels vragen hiervoor logistiek ondersteuning van de gemeente Anzegem, met name het éénmalige gebruik van een afvalcontainer.
Indicatie kostprijs gebruik afvalcontainer:
De kostprijs kan geraamd worden op € 230,00 per ton gemengd afval excl. 21% btw. + transport: € 90,00 excl. 21% btw.
De container wordt 1 week geplaatst (indien meer: + € 12,50 excl. btw/per week).
Art.1 eenmalig een afvalcontainer ter beschikking te stellen van voetbalclub De Groene Duivels om hun kleedcontainers verder te kunnen afwerken en de kosten die hiermee gepaard gaan ten laste te nemen.
De Jeugddienst organiseert jaarlijks een teambuildingsweekend voor de animatoren van de speelpleinwerking en Buddy, dit om hen te bedanken voor hun inzet van vorige zomer en om hen opnieuw warm te maken voor een nieuwe zomer als vrijwilliger op het speelplein. Er wordt telkens gezocht naar een volwaardige weekendplaats. De maaltijden op het weekend zijn inbegrepen in de kostprijs van het weekend. Daarnaast worden er vormingen gegeven door externe organisaties en worden er activiteiten voorzien door de animatoren van de kern.
Aangezien de voorbije jaren een kleine bijdrage van 25 euro werd gevraagd - in overleg met de speelpleinkern en beslist op de Gemeenteraad 7 juli 2015 - wordt voorgesteld om opnieuw een bijdrage te vragen. Als bijdrage wordt er 40 euro voorgesteld. Dit betekent dat de animatoren een bijdrage leveren van ongeveer 1/3 van de werkelijke verblijfskosten en dat het gemeentestuur hiervoor 2/3 voor zijn rekening neemt. De kosten voor vorming of bijkomende animatie tijdens dit weekend vallen integraal ten laste van het gemeentebestuur.
Gelet op de gestegen organisatiekosten wordt voorgesteld om de eigen bijdrage van de deelnemers aan het teambuildingsweekend op te trekken van 25 naar 40 euro.
Decreet Lokaal Bestuur.
Algemeen gemeentelijk retributiereglement (werd via gemeenteraadsbeslissing 7 juli 2015 aangepast voor wat betreft het voorzien van een bijdrage van 25 euro als bijdrage animatoren in jaarlijks vormings- en voorbereidingsweekend - tot en met 2018).
Raadslid Jeremie Vaneeckhout (Inzet) wenst een amendement toe te voegen aan het punt als volgt:
Animatoren die in het bezit zijn van een kansenpas, hoeven slechts 25 euro te betalen.
Op die manier valt een groep van animatoren die niet zou kunnen deelnemen omwille van de verhoogde kostprijs, niet uit de boot.
Dit amendement wordt eenparig goedgekeurd.
Stemming over het punt zelf:
Art.1: Het algemeen gemeentelijk retributiereglement wordt aangepast voor wat betreft de rubriek Vrije Tijd, meer bepaald de Afdeling Jeugd - item TEAMBUILDINGSWEEKEND VOOR ANIMATOREN (blz 61)
De bijdrage in de organisatiekosten teambuildingsweekend bedraagt 25 40 euro per deelnemer per jaar
Duur: met ingang van 2015 2022 tot het einde van de huidige legislatuur.
Animatoren kunnen ervoor kiezen om niet het volledige weekend mee te gaan. De bijdrage voor deze moni’s bedraagt 5 10 euro per begonnen dag (ongeacht de duur van het verblijf tijdens deze dag) en 5 10 euro per nacht (effectieve overnachting).
Animatoren die in het bezit zijn van een kansenpas, hoeven slechts 25 euro te betalen.
Art.2: Animatoren worden op de hoogte gesteld door de Jeugddienst.
Art.3: Dit besluit wordt bekendgemaakt via publicatie op de website van de gemeente.
Art.4: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur.
Naar aanleiding van de aanvragen voor het organiseren van manifestaties van korte duur op het grondgebied van de gemeente waarbij gevraagd wordt om elektriciteit en/of water af te nemen bij een gemeentelijk gebouw of een gemeentelijke site dringt zich een aanpassing van het algemeen gecoördineerd retributiereglement op.
De gemeenteraad keurde vorig jaar al tarieven goed voor het Vital Moreelsplein n.a.v. de uitbating van de camperzone. Deze zelfde tarieven kunnen toegepast worden voor afname water en elektriciteit op andere plaatsen.
Decreet Lokaal Bestuur
Algemeen gecoördineerd retributiereglement
- Ter bevordering van de leesbaarheid en de helderheid van het punt wordt voorgesteld door raadslid Vaneeckhout om onder de titel b) Gebruik aftappunten water en elektriciteit vanuit gemeentelijke infrastructuur ten behoeve van derden en vóór de rest van de tekst toe te voegen: Artikel 1
- Verder vraagt raadslid Recour om volgende tekst onder a) Gebruik elektriciteitskasten in artikel 1 de hieronder geel gemarkeerde tekst te schrappen:
... Artikel 1.
De gemeente Anzegem stelt een vaste aansluitingskast ter beschikking voor elektriciteitsleveringen in laagspanning op een openbare plaats op haar grondgebied, ten behoeve van foor- en marktkramers en feestcomités of andere gebruikers. (De kast mag niet voor andere doeleinden en ook niet ten behoeve van derden aangewend worden.)
Deze amendementen worden eenparig aanvaard.
Stemming over het punt zelf:
Art. 1: het algemeen gecoördineerd retributiereglement als volgt aan te vullen:
De tekst van rubriek 2. Feestelijkheden en netwerken. afdeling GEBRUIK ELEKTRICITEITSKASTEN VOOR MANIFESTATIES VAN KORTE DUUR
wordt vervangen als volgt:
a) Gebruik elektriciteitskasten
GR 04/04/2005 – 02/05/2005 – 03/06/2008 – 09/11/2010
Artikel 1.
De gemeente Anzegem stelt een vaste aansluitingskast ter beschikking voor elektriciteitsleveringen in laagspanning op een openbare plaats op haar grondgebied, ten behoeve van foor- en marktkramers en feestcomités of andere gebruikers. (De kast mag niet voor andere doeleinden en ook niet ten behoeve van derden aangewend worden.)
Artikel 2.
Volgende aansluitingskasten zijn momenteel beschikbaar:
- Anzegem : kerkplein Anzegem : 1 kast type 4 (= 6 stopcontacten 32 A en 4 stopcontacten 63 A)
- Anzegem : Statieplein : 1 kast type 1 (= 1 stopcontact 63 A)
- Anzegem : Nieuwpoortstraat : 1 kast type 1 (= 1 stopcontact 63A)
- Vichte : Vichteplaats ter hoogte van Thienpondt : 1 kast type 3
- (= 3 stopcontacten 32 A en 2 stopcontacten 63 A)
- Vichte : Vichteplaats ter hoogte van kasteel Verhaeghe : 1 kast type 3
- (= 3 stopcontacten 32 A en 2 stopcontacten 63 A)
- Vichte : Vichteplaats ter hoogte van kasteel Verhaeghe : 1 kast type 3 (400 V)
- (= 3 stopcontacten 32 A en 2 stopcontacten 63 A)
- Tiegem : kerkplein : 1 kast type 4 (= 6 stopcontacten 32 A en 4 stopcontacten 63 A)
- Ingooigem : kerkplein : 1 kast type 4 (= 6 stopcontacten 32 A en 4 stopcontacten 63 A)
Eventueel bijkomende kasten vallen onder hetzelfde retributiereglement.
Artikel 3.
Het College van Burgemeester en Schepenen moet vooraf zijn toestemming geven voor elke toegang tot de gemeentelijke aansluitingskast. De kandidaat-energiegebruiker richt de aanvraag hiervoor per brief of fax aan het College van Burgemeester en Schepenen, dit minstens 60 kalenderdagen voor het betrokken evenement.
Volgende gegevens moeten worden vermeld:
- identiteit/adres/telefoonnummer/e-mailadres van de aanvrager
- situering en doel van het gebruik van de aansluitkast
- nodig vermogen (amperage + mono- of driefasig)
- tijdstip en periode van gebruik (aantal dagen)
De kandidaat-energiegebruiker kan voor alle inlichtingen terecht bij de technische dienst Dienst Infrastructuur van de gemeente.
Artikel 4.
Het College van Burgemeester en Schepenen deelt binnen 15 kalenderdagen na ontvangst van de aanvraag zijn beslissing mee aan de kandidaat-energiegebruiker, rekening houdend met de beschikbare aansluitmogelijkheden.
Artikel 5.
De energiegebruiker betaalt aan de gemeente Anzegem een vergoeding voor het gebruik van de gemeentelijke aansluitkast. De vergoeding is forfaitair vastgelegd per dag en is afhankelijk van het type van de aansluiting (mono of driefasig).
De vergoeding wordt vastgelegd als volgt:
- € 15,00 per dag voor monoaansluiting *
- € 30,00 per dag voor driefasige aansluiting*
De verbruiksvergoeding dekt zowel de vaste kosten als de variabele kosten van de gemeente. De vergoeding moet gestort worden uiterlijk 10 dagen voor gebruik op basis van de factuur.
b) Gebruik aftappunten water en elektriciteit vanuit gemeentelijke infrastructuur ten behoeve van derden
Artikel 1: Drinkbaar water kan met behulp van een waterslang afgetapt worden mits betaling van € 1 voor 40 liter.
Stroom kan afgenomen worden mits betaling van € 1 per 2kWh.
Bij wanbetaling zal de toegang tot het terrein in de toekomst ontzegd worden.
Betaling gebeurt via overschrijving na de manifestatie - op basis van de effectief verbruikte hoeveelheden water en/of elektriciteit aan de hand van een telleropname. Meterstanden worden genoteerd bij aanvang en bij einde verbruik.
Gebruikers dienen de richtlijnen te volgen die door de dienst Infrastructuur worden gegeven inzake gebruik openbaar domein (zie ook afdeling 'Recuperatie van kosten' en de algemene gemeentelijke politieverordening')
De kandidaat-afnemer kan voor alle inlichtingen terecht bij de dienst Infastructuur van de gemeente.
Art.2: Dit besluit wordt bekendgemaakt via publicatie op de website van de gemeente.
Art.3: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur.
Het contract van V-ICT-OR waarmee Microsoft® licenties aangeboden worden aan de V-ICT-OR leden loopt af op 1 februari 2022 en wordt niet verlengd. Openbare besturen kunnen nu intekenen op het raamcontract Aalter - perceel 8 om diensten af te nemen. Het is aangewezen in te stappen in dit raamcontract, met een looptijd van 3 jaar, 2 maal verlengbaar met één jaar, om blijvend beroep te kunnen doen op een vertrouwde leverancier.
Het raamcontract Aalter - perceel 8 'Softwarelicenties en beheer' werd gegund aan Inetum Realdolmen.
Door in te stappen in voormeld raamcontract is het bestuur krachtens artikels 2, 6° en 47, § 2 van de wet van 17 juni 2016 vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
Het gebruik van deze aankoopcentrale is vrij, met andere woorden, het is niet-exclusief.
De Microsoft® Office 365 licenties worden jaarlijks aangerekend.
Jaar | Incl.BTW |
2022 | € 34.193,73 |
2023 | € 34.373,78 |
2024 | € 34.553,10 |
Totaal | € 103.120,60 |
Krediet is de komende jaren voorzien op JBR: GBB_ICT/0119-01/6151010/GEMEENTE/CBS/IE-GEEN "ICT-onderhoudscontracten".
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten van 17 juni 2016.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikels 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale.
Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren van 18 april 2017.
Koninklijk besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken van 14 januari 2013, laatst gewijzigd bij KB van 22 juni 2016.
Wet betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten van 16 februari 2017.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 8 september 2009 betreffende de definitie van het begrip ‘dagelijks bestuur’, gewijzigd bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 15 december 2014 en herbevestigd door de gemeenteraad d.d. 31 januari 2019, en de visumplichtige verrichtingen.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 12 maart 2019 betreffende de deelname aan de aankoopcentrale van V-ICT-OR.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 27 maart 2019 betreffende het vernieuwen van Office 365 licenties.
De beslissing van het college van burgemeester en schepepen d.d. 19 februari 2020 betreffende het vernieuwen van Office 365 licenties.
Art. 1: Beroep te doen op het raamcontract Aalter - perceel 8 'Softwarelicenties en beheer', als onderdeel van het Framework Microsoft® licenties van V-ICT-OR voor de aankoop van Microsoft® licenties en aanvullende diensten.
Art. 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering.
Art. 3: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen bestuurlijk toezicht op de gemeenten.
Op het overlegcomité van vrijdag 3 december 2021 werd beslist om een week voor de kerstvakantie de lessen te schorsen voor de leerlingen van het basisonderwijs in kader van de coronamaatregelen. Het college van 8 december 2021 besliste om de noodopvang, tijdens de week van 20 tot en met 24 december, samen met de plaatselijke basisscholen te organiseren.
Besluit college 8 december 2021
Art.1: De noodopvang wordt gezien als een uitzonderingsregime. Er is gratis dagopvang in de scholen. De BKO staat in voor de voor-, naschoolse en woensdagmiddagwerking. De tarieven van BKO worden toegepast. Op vrijdag 24 december is er geen noodopvang.
Art. 2.: Voor ouders die in een cruciaal beroep en een essentiële dienst werken: Beide ouders dienen een attest van de werkgever met data en uren te bezorgen wanneer ze op het werk effectief aanwezig zijn. Deze attesten bezorgt men aan de school en de BKO.
Kwetsbare gezinnen kunnen toegelaten worden in overleg met de school, de brugfiguren en de kinderopvang. Kinderen die in aanmerking komen voor de noodopvang maar in quarantaine zijn of ziekteverschijnselen vertonen, mogen sowieso niet naar de noodopvang. Ze moeten thuis blijven. Enkel ouders die geen beroep kunnen doen op andere arbeidsmogelijkheden (zoals telewerken, technische werkloosheid…)en niet beschikken over enige vorm van opvang kunnen gebruik maken van de noodopvang. Het nodige document om technische werkloosheid aan te vragen kan bij de school of de gemeentelijke buitenschoolse kinderopvang bekomen worden.
Art.3: De scholen krijgen de opdracht om de nood aan noodopvang in kaart te brengen. Een gezamenlijke brief werd opgesteld en verzonden naar de ouders om de noodopvang in kaart te brengen. De brief wordt terug bezorgd tegen uiterlijk maandag 13 december om 12u.
Alle inschrijvingen voor de buitenschoolse kinderopvang (voor en na de gebruikelijke schooltijd) zijn voor de week van 20 tot en met 24 december geannuleerd. Wie in aanmerking komt voor de noodopvang zal via i-school kunnen inschrijven op maandag 13 december vanaf 20u30.
Art. 4: De gemeente Anzegem vraagt selectieve compensatie aan bij Opgroeien voor de voor- en naschoolse werking tijdens de noodopvang.
Art. 5: De gemeente Anzegem vraagt subsidies aan bij de Vlaamse Overheid. De subsidies worden via een verdeelsleutel aan de scholen doorgestort.
Art. 6: Er wordt met de scholen een overeenkomst opgemaakt zoals voorzien in het BVR noodopvang schoolkinderen. Deze overeenkomst wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de ev. gemeenteraad.
De beslissing van het college van 8 december 2021 (die bij hoogdringendheid werd genomen) en de bijhorende overeenkomst met de scholen wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad, gezien ze afwijkt van het huishoudelijk reglement en het retributiereglement voor de BKO.
Verdeling subsidies Vlaamse Overheid aan de plaatselijke basisscholen volgens de verdeelsleutel:
Collegebesluit van 8 december 2021 houdende organisatie noodopvang voor kinderen tijdens de afgelopen kerstvakantie.
Art1: De beslissing van het college van 8 december 2021 betreffende de organisatie van noodopvang voor de kinderen tijdens de kerstvakantie 2021/2022 en de bijhorende overeenkomst met de scholen te bekrachtigen.
Art.2: Deze beslissing wordt ter beschikking gehouden van het administratief toezicht zoals voorzien in het Decreet Lokaal Bestuur.
Fractie CD&V-Eendracht:
Onze fractie blijft met heel veel onbeantwoorde vragen zitten om van de oude textielfabriek ooit te kunnen wijzigen tot een modern gemeentehuis.
Bijna alle vertrekken in het gebouw zijn 5 tot 6 meter hoog en de huidige ontworpen en ingerichte raadszaal kan niet verwarmd worden tenzij men constant een oorverdovend lawaai van de verwarmingsinstallatie kan tolereren, zelfs de streaming kan van hieruit blijkbaar niet georganiseerd worden. Ondanks een hoge inrichtingskost is deze locatie op vandaag nergens geschikt voor. Ook de rest van het gebouw is op vandaag nergens geschikt voor het “modern gemeentehuis van morgen”, niet op gebied van inrichting, niet op vlak van energiezuinigheid en met nog veel vragen omtrent historische vervuilingen, respectievelijke de aanwezigheid van asbest.
Volgens de toelichting van de intercommunale Leiedal dient een deel ervan gesloopt te worden en vervangen door een administratieve toren wat de renovatiekosten nog fel in de hoogte zal duwen, we spreken dan over een meerkost of nieuwe investering van jawel 10 miljoen euro.
Op vandaag missen we nog een globale raming, in een eerdere aanpassing van de meerjarenplanning was er sprake van een investering van 5.000.000 euro in deze legislatuur en nog eens 5.000.000 euro in een volgende legislatuur. In de latere versie van de aanpassing van het meerjarenplan werd dit aangepast naar een opmerking ten aanzien van een investeringsbedrag voor deze en volgende legislaturen.
We vragen dan ook aan de nieuwe schepen van financiën hoe hij dit te realiseren ziet, met name met welke middelen zal de volgende 10 miljoen euro betaald worden en dit boven het reeds betaalde bedrag van 7,5 miljoen euro?
In totaal is er al sprake van een investering van 17,5 miljoen euro, een hallucinant bedrag dat geen oplossing biedt voor de toekomst van de gemeente.
We vragen aldus een becijfering, een raming van de geplande investeringen, een duidelijk overzicht van kostprijs van alle geplande tijdelijke aanpassingen en nieuwe investeringen maar ook een raming van de onderhoudskosten van deze site, en dit voor wat de actuele onderhoudskost betreft alsook een raming van de toekomstige onderhoudskost. Binnen deze becijfering hadden we ook graag vernomen op welke wijze en met welke middelen ook de toekomstige investeringen gefinancierd zullen worden en dit hopelijk zonder extra inspanningen voor onze inwoners en ondernemers.
Daarnaast vernamen we uit zeer dichte bron uit het college dat sedert de geheime aankoop uit ter hand van ESCOLYS er zich reeds twee valabele kandidaten - ondernemingen zich hebben aangeboden om het pand terug aan te kopen. Wij vragen het bestuur om deze opportuniteit met beide handen aan te nemen en verder te onderzoeken.
Raadslid Louis Degroote (SamenEén) stelt voor om het punt af te voeren.
De schepen die bevoegd is voor patrimonium wil het debat zeker niet uit de weg gaan en wenst transparant te zijn naar de gemeenteraad toe. Het kan echter niet de bedoeling zijn om alle berekeningsvragen van raadslid Recour door te geven aan de diensten gezien de vorige vragen van het raadslid al een grote inspanning vroegen. Hij stelt daarom voor om een becijfering te voorzien van alle gedane en geplande uitgaven te doen en hierrond te communiceren in een eerstvolgende commissie Financiën en Algemene Zaken, eventueel samen met het voorleggen van de rekening 2021.
Raadslid Jolanta Kokoszko antwoordt dat ze cijfers wil te zien krijgen. Het project begint bijna 17 miljoen euro te gaan kosten, dit is niet meer van deze tijd. Ze verwijt het bestuur een gebrek aan visie en budget.
Raadslid Jeremie Vaneeckhout geeft aan dat het niet klopt dat er geen visie is, er is wel degelijk een plan. Het kan wel zijn dat de minderheidsfractie er niet akkoord mee is maar dit is nu eenmaal het spel van de democratie. Er is bijna in elke commissie al ingezoomd op de plannen, zij het rond dienstverlening zij het op vlak van ruimte.
Schepen Degroote refereert aan het patrimoniumplan dat een foto betrof van alle gemeentelijke gebouwen en het prijskaartje dat eraan vast zit om deze te renoveren. Hij verwijst naar de gemeentelijke diensten en de diensten van Proveko die heel goed werk leveren. Schepen Demets voegt er aan toe dat ook de bezoekers bij de rondleiding heel positief reageerden en dat hij tot zijn spijt moest vaststellen dat er daarbij geen aanwezigen van de partij CD&V-Eendracht waren. De aankoop van de site Escolys en de centralisatie van de diensten daar vergt uiteraard visie, toekomstgericht denken, kennis en kunde. Er zal een mooie binnentuin voorzien worden en er zal aandacht zijn voor economisch en ecologisch werken.
Schepen Christophe Vandererven voegt er aan toe dat er ook weldra een virtuele rondleiding zal voorzien worden die op de gemeentelijke website zal worden geplaatst.
Raadslid Kokoszko geeft mee dat het opendeurweekend niet paste voor de raadsleden van haar fractie omdat er geen rekening werd gehouden met hun agenda. Ze had documentatie gevraagd maar kreeg enkel een grondplan met triestig weinig informatie. Ze stelt ook vast dat de site nu al te weinig ruimte biedt voor de huisvesting van de administratieve diensten. Hoe gaat dit nu verder?
De burgemeester geeft nog mee dat de gemeentelijke werkplaats De Arena onlangs verkocht werd voor meer dan 2 miljoen euro. Als je weet dat deze site slechts 9000 m2 groot is en dat voor Escolys die 16.000 m2 gebouwen + 6 ha grond omvat slechts 7,5miljoen werd betaald, er kan geconcludeerd worden dat dit geen slechte aankoop was.
Raadslid Eddy Recour geeft aan dat zijn fractie akkoord is met het afvoeren van het punt mits dit in een eerstvolgende raadscommissie wordt gebracht.
Hiermee is het punt met eenparigheid van stemmen afgevoerd.
Art.1: volgend agendapunt ingediend door CD&V-Eendracht wordt afgevoerd: Becijfering investeringsplan en onderhoudskost Site Escolys / verder onderzoek van de mondelinge aanbiedingen van kandidaten-ondernemingen met betrekking tot deze site – heroverweging verkoop. Dit punt dient wel opgenomen te worden op de agenda van de eerstvolgende commissie Financiën en Algemene Zaken.
Met het begin van het nieuwe jaar vernamen we dat de culturele infrastructuur met ingang vanaf 1 februari opnieuw open zal gaan. We hopen oprecht dat deze opening gepaard kan gaan met een echte ‘booster’ voor het rijke verenigingsleven die er in elke dorpskern was.
Maar dat vereist beschikbare infrastructuur in elke dorpskern. Over de verschillende legislaturen werd in het verleden hier sterk in geïnvesteerd. Dit aanbod wordt zeer sterk gewaardeerd door onze inwoners, er is ruimte beschikbaar in elk dorp.
Maar ook hier zijn heel wat uitdagingen. En deze bezorgdheid is ook al gekend bij onze nieuwe schepen. Recent lazen we hieromtrent in krant en online het volgende: “ Het plaatselijke verenigingsleven, de levensader van elk dorp, laten we niet in de kou staan. De kleine Kluis, Ansold, Mensinde, OC Kaster en de Stringe zullen blijven bestaan. De Linde werd geschat voor verkoop, en ook voor die zaal zal, evenwel een alternatief moeten gevonden worden.”
We stellen vast en krijgen vragen van verenigingen dat er momenteel heel weinig ruimte of lokalen beschikbaar zijn voor vergaderingen of activiteiten in De Stringe. Die noodzaak kwam ook ter sprake in de open brief van de dorpsraad, een vraag die gesteund wordt door heel veel verenigingen.
Het gemeentebestuur is hiervan op de hoogte en beloofde op korte termijn andere locaties te zoeken. We vernemen dan ook graag hoe concreet de uitbreiding van het aanbod van lokalen in Vichte is.
We begrijpen in dit kader zeker de noodzaak om de kinderopvang uit te breiden, onze fractie blijft immers voorstander van een kwalitatieve kinderopvang in elke dorpskern, maar de uitbreiding van de kinderopvang mag uiteindelijk het aanbod in Vichte van vergaderzalen of zelfs een keuken niet hinderen.
Wat spijtig is met betrekking tot Vichte is dat er geen sprake in het artikel was van de Oude Kerk.
Werd dit bewust door de schepen niet opgenomen? Het zou bijzonder erg zijn indien de Oude kerk – zoals ook vroeger al eens geopperd door deze meerderheid – te koop zou worden aangeboden. Vorig jaar was nog een minister te gast in onze gemeente en hij verwees dat het gemeentebestuur van Vichte reeds in 1962 een herbestemming kon doorvoeren. Mijn fractie is zeker voorstander om de Oude kerk in eigendom te behouden als deel van het historisch en cultureel patrimonium. Wat is vandaag de visie van het college met betrekking tot de restauratie en behoud van de Oude kerk?
Daarnaast lezen we nog steeds het voornemen om De Linde te verkopen. De verkoop van De Linde staat nog steeds voor verkoop in 2023. De kerk van Ingooigem staat in dezelfde lijst voor verkoop in 2024.
Ingooigem is evenwel sterk verbonden met deze 2 locaties: de kerk met enerzijds ernaast de graven van Streuvels en Verriest maar zeker ook hun zaal De Linde. Ook hieromtrent was er al een tussenkomst in de gemeenteraad van bezorgde burgers.
We informeren hieromtrent vandaag ook naar een stand van zaken, welke studies zijn lopende met welke vragen omtrent de herbestemming van de kerk en kan de mogelijkheid naar heropbouw van De Linde op dezelfde locatie overwogen of becijferd worden?
Schepen Yannick Ducatteeuw (fractie Inzet en bevoegd voor Cultuur) stelt voor om het punt af te voeren.
De minderheidsfractie vraagt naar een infrastructuurplan. Dit plan is in de commissie Ruimte die eind 2021 doorging, uitvoerig toegelicht. In de zeer dichte omgeving blijft er een kinderopvanglocatie.
In Vichte is op een efficiënte en goedkope manier bijkomende ruimte voorzien voor de erkende buitenschoolse kinderopvang. Deze ruimte kan voorzien worden in het zaaltje Prutske. Er zal daardoor geen afbreuk worden gedaan aan de mogelijkheden voor het verenigingsleven aldaar. De schoolrefter werd inmiddels naar voor geschoven als alternatieve ruimte voor de verenigingen. Met de dorpsraad Vichte gingen inmiddels twee constructieve vergaderingen door en er wordt naarstig gewerkt aan een oplossing voor het verenigingsleven.
Wat de Oude Kerk betreft: voorlopig kan het verenigingsleven er niet terecht omdat ze eerst moet hersteld worden. Het is de bedoeling dat de Oude Kerk binnen het gemeentelijk patrimonium blijft.
De Linde: het is nog steeds de bedoeling deze te verkopen, er zal wel in gesprek worden gegaan met de gebruikers van deze locatie. Los ervan is het ook niet uitgesloten dat de verenigingen naar de site Escolys zullen willen komen omdat hier goed uitgeruste zalen zullen worden voorzien.
Schepen Degroote - SamenEén en bevoegd voor patrimonium - voegt hieraan toe dat dit alles eigenlijk al allemaal gecommuniceerd geweest in het verleden. Vooraleer er een gebouw in de dorpskern verdwijnt, zal er een waardig alternatief worden geboden.
De werken aan de Oude Kerk starten binnenkort. Wat de overige kerken betreft: er wordt gekeken om een traject te doorlopen teneinde een en ander vlot te trekken.
Raadslid Davy Dewaele (CD&V-Eendracht) vraagt of er al ideeën zijn om het aanbod van lokalen in Vichte te vergroten, andere dus dan de refter in vbs Vichte?
Schepen Ducatteeuw (Inzet - bevoegd voor Cultuur) antwoordt dat hij niet kan vooruitlopen op de zaken. De gesprekken met de dorpsraad lopen, beschikbare locaties werden bezocht en er zal vooruitgang geboekt worden met die mensen. Voorlopig kan hij hierover echter niet verder in detail treden.
Raadslid Davy Dewaele vraagt naar de timing restauratie Oude Kerk waarop schepen Degroote antwoordt dat ten laatste in mei de aanvang van werken voorzien is. Er is al een aannemer en een architect aangesteld.
Raadslid Davy Dewaele vraagt naar een timing rond de eventuele verkoop van de Linde, we zijn nu 2022. Wanneer komt de bevraging voor de verenigingen? Is er een plan met een timing?
De schepen antwoordt dat de mogelijkse verkoop ingepland staat voor 2023 maar dit kan vooruitgeschoven worden. Indien de Linde en de kerk in Ingooigem zouden verkocht worden, is het de bedoeling om een waardig alternatief te voorzien.
Daarna wordt gestemd over het afvoeren van het agendapunt. De stemming geeft volgende uitslag:
CD&V-Eendracht (Davy Dewaele, Amandine Eeckhaut, Jolanta Kokoszko, Prudent Lanneau, Eddy Recour en Stephan Titeca) : 6 neen-stemmen
N-VA (Koen Tack): 1 ja
SamenEén (Louis Degroote, Willy Demeulemeester, Anja Desmet, Gino Devogelaere, Petra Devos, Nicolas Duquesnoy, Rino Himpe, Christophe Vandererven, Pauline Vanmarcke) : 9 ja
Inzet (Davy Demets, Sofie Demurie, Yannick Ducatteeuw, Debbie Vandenberghe, Jeremie Vaneeckhout): 5 ja
Art.1: Volgend agendapunt ingediend door CD&V-Eendracht: Behoud van de culturele infrastructuur/kinderopvang in de dorpskernen – opmaak van een investeringsplan, wordt afgevoerd.
Dit punt werd een eerste maal door onze fractie aangebracht in de GR van 9/11/21.
De stemming bracht volgend resultaat: 9 ja – 12 nee en 1 onthouding.
In deze gemeenteraad werd toen beslist om de zaak te herbekijken en de mogelijkheid opnieuw te bestuderen, vandaar dat wij het punt opnieuw in de raad brengen.
Tot augustus 2021 werd, weliswaar uit een gewettigde noodzaak, de mogelijkheid voorzien om de gemeente- en OCMW-raad te volgen via livestream.
Spijtig genoeg werd de livestream stopgezet. Evenwel, op vandaag is de situatie niet (zo) gunstig, zodat het wellicht aangewezen is om zelfs met ingang van de gemeenteraad van februari 2022 opnieuw de livestream te voorzien. Ook voor de nabije toekomst kan dit niet met zekerheid uitgesloten worden.
Maar er is meer, de fractie CD&V-EENDRACHT is ervan overtuigd dat de livestream bijdraagt tot een grotere betrokkenheid van de burgers bij de gemeenteraadsbeslissingen.
Er zijn tal van voordelen, het brengt uiteindelijk de politiek dichter bij de mensen, iedereen die wenst kan op een zeer laagdrempelige manier een debat of gemeenteraad volgen, ook voor mensen die minder mobiel zijn of geen tijd hebben om ’s avonds naar de raadzaal te komen biedt dit mogelijkheden. De livestream is niet alleen te volgen op het moment van de raad zelf, maar is nadien ook beschikbaar. Op deze manier vormt de livestream zelfs een aanvulling op het gemeentearchief.
Op andere beleidsniveaus en bij diverse gemeentebesturen is dit een evidentie, maar het lukte de voorbije maanden ook in Anzegem en daarom zijn we vragende partij om de livestream van de gemeente- en OCMW-raad blijvend te voorzien.
Graag hadden we de goedkeuring van dit punt om de livestream van de gemeente- en OCMW-raad permanent te voorzien met ingang vanaf de gemeente- en OCMW-raad van februari 2022.
Schepen Louis Degroote (Samenéén en bevoegd voor Patrimonium) stelt voor om het punt af te voeren. Sowieso is de gemeenteraad van februari niet meer mogelijk. De diensten zijn grote stappen aan het zetten in de realisatie van een volwaardige en eigentijdse raadzaal meer vooraan in het gebouw. Daar zal livestream voorzien . Momenteel is men de screens aan het plaatsen aan de glasstraten. We durven te hopen om nog vóór de zomer hiermee klaar te zijn en op een kwalitatieve wijze raden te kunnen houden. Lukt het niet vóór de zomer dan wordt het september. Tot zolang dienen we van deze zaal gebruik te maken, gezien ook de maatregelen van toepassing in de coronatijd.
Er wordt eenparig akkoord gegaan om dit punt af te voeren.
Art.1: Het agendapunt van CD&V-Eendracht om met ingang van februari of ten laatste maart 2022 het steeds mogelijk te maken om de gemeenteraad via livestream te volgen en deze livestream ook verder beschikbaar te houden, wordt afgevoerd.
Er worden zowel schriftelijke als mondelinge vragen gesteld door raadsleden.
Conform het huishoudelijk reglement wordt de mogelijkheid geboden om schriftelijk en mondeling vragen te stellen. Deze worden zo mogelijk ter zitting beantwoord, of anders schriftelijk tegen de volgende vergadering. De vragen en de eventuele antwoorden net als de mededelingen worden opgenomen in het zittingsverslag.
De voorzitter sluit de zitting op 08/02/2022 om 22:00.
Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.
Namens Gemeenteraad,
Sonja Nuyttens
Algemeen directeur
Koen Tack
Voorzitter