Naar aanleiding van de aanvragen voor het organiseren van manifestaties van korte duur op het grondgebied van de gemeente waarbij gevraagd wordt om elektriciteit en/of water af te nemen bij een gemeentelijk gebouw of een gemeentelijke site dringt zich een aanpassing van het algemeen gecoördineerd retributiereglement op.
De gemeenteraad keurde vorig jaar al tarieven goed voor het Vital Moreelsplein n.a.v. de uitbating van de camperzone. Deze zelfde tarieven kunnen toegepast worden voor afname water en elektriciteit op andere plaatsen.
Decreet Lokaal Bestuur
Algemeen gecoördineerd retributiereglement
- Ter bevordering van de leesbaarheid en de helderheid van het punt wordt voorgesteld door raadslid Vaneeckhout om onder de titel b) Gebruik aftappunten water en elektriciteit vanuit gemeentelijke infrastructuur ten behoeve van derden en vóór de rest van de tekst toe te voegen: Artikel 1
- Verder vraagt raadslid Recour om volgende tekst onder a) Gebruik elektriciteitskasten in artikel 1 de hieronder geel gemarkeerde tekst te schrappen:
... Artikel 1.
De gemeente Anzegem stelt een vaste aansluitingskast ter beschikking voor elektriciteitsleveringen in laagspanning op een openbare plaats op haar grondgebied, ten behoeve van foor- en marktkramers en feestcomités of andere gebruikers. (De kast mag niet voor andere doeleinden en ook niet ten behoeve van derden aangewend worden.)
Deze amendementen worden eenparig aanvaard.
Stemming over het punt zelf:
Art. 1: het algemeen gecoördineerd retributiereglement als volgt aan te vullen:
De tekst van rubriek 2. Feestelijkheden en netwerken. afdeling GEBRUIK ELEKTRICITEITSKASTEN VOOR MANIFESTATIES VAN KORTE DUUR
wordt vervangen als volgt:
a) Gebruik elektriciteitskasten
GR 04/04/2005 – 02/05/2005 – 03/06/2008 – 09/11/2010
Artikel 1.
De gemeente Anzegem stelt een vaste aansluitingskast ter beschikking voor elektriciteitsleveringen in laagspanning op een openbare plaats op haar grondgebied, ten behoeve van foor- en marktkramers en feestcomités of andere gebruikers. (De kast mag niet voor andere doeleinden en ook niet ten behoeve van derden aangewend worden.)
Artikel 2.
Volgende aansluitingskasten zijn momenteel beschikbaar:
- Anzegem : kerkplein Anzegem : 1 kast type 4 (= 6 stopcontacten 32 A en 4 stopcontacten 63 A)
- Anzegem : Statieplein : 1 kast type 1 (= 1 stopcontact 63 A)
- Anzegem : Nieuwpoortstraat : 1 kast type 1 (= 1 stopcontact 63A)
- Vichte : Vichteplaats ter hoogte van Thienpondt : 1 kast type 3
- (= 3 stopcontacten 32 A en 2 stopcontacten 63 A)
- Vichte : Vichteplaats ter hoogte van kasteel Verhaeghe : 1 kast type 3
- (= 3 stopcontacten 32 A en 2 stopcontacten 63 A)
- Vichte : Vichteplaats ter hoogte van kasteel Verhaeghe : 1 kast type 3 (400 V)
- (= 3 stopcontacten 32 A en 2 stopcontacten 63 A)
- Tiegem : kerkplein : 1 kast type 4 (= 6 stopcontacten 32 A en 4 stopcontacten 63 A)
- Ingooigem : kerkplein : 1 kast type 4 (= 6 stopcontacten 32 A en 4 stopcontacten 63 A)
Eventueel bijkomende kasten vallen onder hetzelfde retributiereglement.
Artikel 3.
Het College van Burgemeester en Schepenen moet vooraf zijn toestemming geven voor elke toegang tot de gemeentelijke aansluitingskast. De kandidaat-energiegebruiker richt de aanvraag hiervoor per brief of fax aan het College van Burgemeester en Schepenen, dit minstens 60 kalenderdagen voor het betrokken evenement.
Volgende gegevens moeten worden vermeld:
- identiteit/adres/telefoonnummer/e-mailadres van de aanvrager
- situering en doel van het gebruik van de aansluitkast
- nodig vermogen (amperage + mono- of driefasig)
- tijdstip en periode van gebruik (aantal dagen)
De kandidaat-energiegebruiker kan voor alle inlichtingen terecht bij de technische dienst Dienst Infrastructuur van de gemeente.
Artikel 4.
Het College van Burgemeester en Schepenen deelt binnen 15 kalenderdagen na ontvangst van de aanvraag zijn beslissing mee aan de kandidaat-energiegebruiker, rekening houdend met de beschikbare aansluitmogelijkheden.
Artikel 5.
De energiegebruiker betaalt aan de gemeente Anzegem een vergoeding voor het gebruik van de gemeentelijke aansluitkast. De vergoeding is forfaitair vastgelegd per dag en is afhankelijk van het type van de aansluiting (mono of driefasig).
De vergoeding wordt vastgelegd als volgt:
- € 15,00 per dag voor monoaansluiting *
- € 30,00 per dag voor driefasige aansluiting*
De verbruiksvergoeding dekt zowel de vaste kosten als de variabele kosten van de gemeente. De vergoeding moet gestort worden uiterlijk 10 dagen voor gebruik op basis van de factuur.
b) Gebruik aftappunten water en elektriciteit vanuit gemeentelijke infrastructuur ten behoeve van derden
Artikel 1: Drinkbaar water kan met behulp van een waterslang afgetapt worden mits betaling van € 1 voor 40 liter.
Stroom kan afgenomen worden mits betaling van € 1 per 2kWh.
Bij wanbetaling zal de toegang tot het terrein in de toekomst ontzegd worden.
Betaling gebeurt via overschrijving na de manifestatie - op basis van de effectief verbruikte hoeveelheden water en/of elektriciteit aan de hand van een telleropname. Meterstanden worden genoteerd bij aanvang en bij einde verbruik.
Gebruikers dienen de richtlijnen te volgen die door de dienst Infrastructuur worden gegeven inzake gebruik openbaar domein (zie ook afdeling 'Recuperatie van kosten' en de algemene gemeentelijke politieverordening')
De kandidaat-afnemer kan voor alle inlichtingen terecht bij de dienst Infastructuur van de gemeente.
Art.2: Dit besluit wordt bekendgemaakt via publicatie op de website van de gemeente.
Art.3: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur.