Terug
Gepubliceerd op 20/10/2022

Notulen  Gemeenteraad

di 13/09/2022 - 19:00 Grote zaal (voormalige zaal Escora) - Gemeentepunt - Heirbaan 73 - 8570 Anzegem
Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
Gino Devogelaere, Burgemeester
Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Tine Temmerman, Raadslid

De voorzitter opent de zitting op 13/09/2022 om 19:05.

  • Openbaar

    • Administratieve organisatie

      • Beroep ingediend door een raadslid tegen het arrest van de Raad voor Verkiezingsbetwistingen van 17 februari 2022: kennisname arrest Raad van State van 1 juli 2022.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Pauline Van Marcke, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tine Temmerman, Raadslid
        Afwezig: Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Petra Devos, Nicolas Duquesnoy, Raadsleden
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Met  een op 1 maart 2022 ingediend verzoekschrift stelde een  raadslid   beroep in tegen het arrest van de Raad voor Verkiezingsbetwistingen van 17 februari 2022.

        De gemeenteraad kan kennis nemen van het Arrest van de Raad van State van 1 juli 2022 waarbij  het beroep van het betrokken raadslid, verworpen wordt en de beslissing van de gemeenteraad van 14 december 2021 om de individuele motie van wantrouwen  tegen het raadslid aan te nemen, geldig verklaard wordt.

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur

        Vorige beslissingen

        gemeenteraadsbesluiten van 14 december 2021: 

        - 2021/GR/268 - Individuele constructieve motie wantrouwen tegen een schepen: aktename ontvankelijkheid ingediende motie.

        - 2021/GR/269 - Individuele constructieve motie van wantrouwen: aanneming/goedkeuring.

        -  2021/GR/272 - Voordrachtsakte schepen: aktename ontvankelijkheid.

        - 2021/GR/271 - Installatie en eedaflegging van een nieuwe schepen (met inbegrip onderzoek van de geloofsbrieven, de eedaflegging en de bepaling van de rangorde)

        Besluit

        kennis te nemen van het Arrest van de Raad van State van 1 juli 2022 waarbij  het beroep van het betrokken raadslid, verworpen wordt en de beslissing van de gemeenteraad van 14 december 2021 om de individuele motie van wantrouwen  tegen het raadslid aan te nemen, geldig verklaard wordt.

      • Notulen en zittingsverslag raadszitting van 12 juli 2022: goedkeuring.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Pauline Van Marcke, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tine Temmerman, Raadslid
        Afwezig: Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Petra Devos, Nicolas Duquesnoy, Raadsleden
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Het zittingsverslag is normaliter de audio-opname van de zitting m.u.v. de besloten zitting.  Ingevolge een technisch defect kon er geen audio-opname gerecupereerd worden. Het zittingsverslag betreft bijgevolg een beknopte weergave van de besprekingen gevoerd in de raad van 12 juli 2022 met opname van de gestelde vragen en geuite opmerkingen.

        Voor de gemeenteraad van 12 juli 2022 is dit verslag terug te vinden op: https://www.anzegem.be/gemeenteraad2022.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Pauline Van Marcke, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Pauline Van Marcke, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: De notulen- en zittingsverslag van van de gemeenteraad van 12 juli 2022 eenparig goed te keuren.

    • Patrimonium

      • Gebruiksovereenkomsten tussen eigenaars en gemeentebestuur voor sportvelden langs Schellebellestraat en Hoogstraat: goedkeuring.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Pauline Van Marcke, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tine Temmerman, Raadslid
        Afwezig: Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Petra Devos, Nicolas Duquesnoy, Raadsleden
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Enkele clubs gebruiken de voetbalvelden langs de Schellebellestraat en de Hoogstraat. Deze velden zijn evenwel private eigendom. 

        Aangezien de gemeente het gebruik van deze velden wenst te faciliteren, wordt voorgesteld voor ieder veld een overeenkomst op te maken tussen de eigenaar en de gemeente waarbij de wederzijdse engagementen vastgelegd worden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Pauline Van Marcke, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Pauline Van Marcke, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: de gebruiksovereenkomsten voor de sportvelden langs Schellebellestraat en Hoogstraat goed te keuren. 

         

        a) Schellebellestraat

         

        Gebruiksovereenkomst

        Het gemeentebestuur Anzegem, met maatschappelijke zetel te 8570 Anzegem, De Vierschaar vertegenwoordigd door de heer Koen Tack, voorzitter van de gemeenteraad en mevrouw Sonja Nuyttens , algemeen directeur  

        hierna genoemd ‘de gemeente’  

        en

        De heer Marc Steeland, Goed ter Motestraat 1, 8570 Anzegem, optredend als eigenaar van de percelen met kadastrale gegevens: Anzegem 3° afdeling, sectie B, 504F en 504G  

        Hierna genoemd  ‘de eigenaar’

        WORDT OVEREENGEKOMEN WAT VOLGT:

         

        Artikel 1:

        De eigenaar stelt het voetbalveld gelegen op de percelen 3° afdeling, sectie B, 504F en 504G langs de Schellebellestraat te Anzegem ter beschikking van de lokale voetbalclubs. Er wordt geen vergoeding aangerekend, noch aan de gemeente, noch aan de voetbalclubs.  

         

        Artikel 2:

        De eigenaar heeft het recht deze overeenkomst op ieder moment stop te zetten, en dit zonder opzegtermijn.

        De gemeente kan eveneens de overeenkomst stopzetten in het geval geen enkele club nog gebruik maakt van het veld.

        De stopzetting gebeurt per aangetekend en gewoon schrijven.

         

        Artikel 3:  

         

        Gezien kosteloos gebruik kan worden gemaakt van de terreinen staat de gemeente in voor het maaien van het gras (met een frequentie nodig voor het speelklaar krijgen van het veld) en voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt van het terrein. De gemeente neemt hiertoe alle kosten op zich en bepaalt autonoom de frequentie en de aard van de maaiopdrachten en de onderhoudswerken die dienen te worden uitgeoefend.

         

        Het is de gemeente die eventuele overeenkomsten met derden voor onderhoud en het maaien van de terreinen onderhandelt en afsluit.

         

         

         

        Opgemaakt in 2 exemplaren te Anzegem op ……………………………

        Voor de gemeente                                                                                        Voor de eigenaar

         

        Sonja Nuyttens                       Koen Tack                                                  Marc Steeland

        Algemeen directeur               Voorzitter gemeenteraad

         

         

        b) Hoogstraat.

         

        Gebruiksovereenkomst

         

        Het gemeentebestuur Anzegem, met maatschappelijke zetel te 8570 Anzegem, De Vierschaar vertegenwoordigd door de heer Koen Tack, voorzitter van de gemeenteraad en mevrouw Sonja Nuyttens , algemeen directeur  

        hierna genoemd ‘de gemeente’  

        en

        De heer Urbain Terrijn en mevrouw Anne Lietaer, Westdorp 5, 8573 Anzegem  optredend als eigenaar van het perceel met kadastrale gegevens : Anzegem 5° afdeling, sectie A, 1258B

        Hierna genoemd  ‘de eigenaar’

        WORDT OVEREENGEKOMEN WAT VOLGT:

         

        Artikel 1:

        De eigenaar stelt het voetbalveld gelegen op perceel met kadastrale gegevens 5° afdeling, sectie A, 1258B gelegen langs de Hoogstraat te Anzegem ter beschikking van de lokale voetbalclubs. Er wordt geen vergoeding aangerekend, noch aan de gemeente, noch aan de voetbalclubs.  

         

        Artikel 2:

        De eigenaar heeft het recht deze overeenkomst op ieder moment stop te zetten, en dit zonder opzegtermijn.

        De gemeente beschikt eveneens over het recht om de overeenkomst stop te zetten in het geval geen enkele club nog gebruik zal maken van het veld.

        De stopzetting gebeurt per gewoon en aangetekend schrijven.

         

        Artikel 3:  

        Gezien kosteloos gebruik kan worden gemaakt van de terreinen staat de gemeente in voor het maaien van het gras (met een frequentie nodig voor het speelklaar krijgen van het veld) en voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt van het terrein. De gemeente neemt hiertoe alle kosten op zich en bepaalt autonoom de frequentie en de aard van de maaiopdrachten en de onderhoudswerken die dienen te worden uitgeoefend.

         

        Het is de gemeente die eventuele overeenkomsten met derden voor onderhoud en het maaien van de terreinen onderhandelt en afsluit.

         

         

        Opgemaakt in 2 exemplaren te Anzegem op ……………………………

        Voor de gemeente                                                                                        Voor de eigenaar

         

        Sonja Nuyttens                       Koen Tack                                                  Urbain Terrijn en Anne Lietaer

        Algemeen directeur               Voorzitter gemeenteraad

      • Nieuw gemeentepunt: Bouwen van een nieuw administratief centrum, onthaal, bibliotheek, dienstencentrum en cafetaria, inclusief realisatie binnentuin. Aanstellen ontwerper: goedkeuren gunningsleidraad.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Amandine Eeckhaut, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tine Temmerman, Raadslid
        Afwezig: Stephan Titeca, Nicolas Duquesnoy, Raadsleden
        Feitelijke en juridische overwegingen

        De gemeenteraad keurde in zitting van 8 maart 2022 de selectieleidraad goed. De selectiefase is ondertussen uitgevoerd: er werden 5 ontwerpers geselecteerd die mogen deelnemen aan de gunningsfase. 

        De leidraad voor deze fase wordt ter goedkeuring voorgelegd. 

        De opdrachtomschrijving is aangepast: daar waar in de selectieleidraad nog sprake was van een begeleiding van de uitvoering in het vast deel van de opdracht, wordt het vast deel nu beperkt tot : Uitvoeren van de studie tot en met de fase opmaken ontwerp voor het volledige volume (nieuwbouw administratie, onthaal, bibliotheek, binnentuin, dienstencentrum en cafetaria)

        De voorwaardelijke delen worden dan: 

        • Opmaak documenten en indienen aanvraag omgevingsvergunning,  opmaak aanbestedingsbundel en begeleiding van de uitvoering van de werken voor de nieuwbouw (administratief centrum)
        • Opmaak documenten en indienen aanvraag omgevingsvergunning,  opmaak aanbestedingsbundel en begeleiding van de uitvoering van de werken voor de bib, onthaal en binnentuin
        • Opmaak documenten en indienen aanvraag omgevingsvergunning,  opmaak aanbestedingsbundel en begeleiding van de uitvoering van de werken voor dienstencentrum en cafetaria (incl. onthaal en binnentuin indien deze fase zou uitgevoerd worden voorafgaand aan fase bib)

        De voorwaardelijke delen zijn elk afzonderlijk te beschouwen, waarbij het opdrachtgevend bestuur de volgorde mag bepalen. Het opdrachtgevend bestuur heeft evenwel ook de mogelijkheid om voorwaardelijke delen samen te voegen. 

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur

        Vorige beslissingen

        Beslissing gemeenteraad 8 maart 2022: Nieuw gemeentepunt: Bouwen van een nieuw administratief centrum, onthaal, bibliotheek, dienstencentrum en cafetaria, inclusief realisatie binnentuin. Aanstellen ontwerper: vaststellen wijze van gunnen en goedkeuren selectieleidraad

        Beslissing college van 18 juli 2022: Aanstellen ontwerper nieuw gemeentepunt - goedkeuren selectieverslag

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Amandine Eeckhaut, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Willy Demeulemeester, Jeremie Vaneeckhout, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Sofie Demurie, Debbie Vandenberghe
        Tegenstanders: Prudent Lanneau, Eddy Recour, Amandine Eeckhaut, Davy Dewaele, Jolanta Steverlynck-Kokoszko
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 5 stemmen tegen
        Besluit

         Art.1: de gunningsleidraad voor het aanstellen van een ontwerper voor het project "bouwen van een nieuw administratief centrum, onthaal, bibliotheek, dienstencentrum en cafetaria, inclusief realisatie binnentuin" goed te keuren.

    • Onderwijs

      • Aankoop lestijden ten laste van het werkingsbudget schooljaar 2022-2023: goedkeuring.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Amandine Eeckhaut, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tine Temmerman, Raadslid
        Afwezig: Stephan Titeca, Nicolas Duquesnoy, Raadsleden
        Feitelijke en juridische overwegingen

        De gemeenteraad keurde op 22 april 2020 de herstructurering van de gemeenteschool goed. Het college had zich op 25 maart 2020 principieel geëngageerd om maximaal 20 lestijden (ten laste van het werkingsbudget) aan te kopen en dit gedurende 3 schooljaren. De raadsbeslissing van 22 april 2020 stelt dat het bestuur zich engageert voor het organiseren van 6 klassen lager onderwijs, zonder het organiseren van graadsklassen. De aankoop van lesuren ten laste van het werkingsbudget wordt jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
        Van de schooldirecteur kwam het voorstel om, voor het schooljaar 2022-2023, voor de duur van één maand 17 uren aan te kopen en de resterende maanden van het schooljaar slechts 7 uren aan te kopen. Hiermee kan er gegarandeerd worden dat er geen graadsklassen moeten georganiseerd worden.

        Verwijzend naar:

        • het advies van de schoolraad d.d 15 juni 2022
        • het verslag van het syndicaal onderhandelingscomité d.d. 13 juni 2022
        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur

        het decreet Basisonderwijs van 25 februari 1997 en latere wijzigingen;

        Vorige beslissingen

        Raadsbeslissing van 22 april 2020 inzake netoverschrijdende scholengemeenschap interlokale vereniging Kadanz met ingang van 1 september 2020

        Raadsbeslissing van 22 april 2020 inzake goedkeuring herstructurering gemeentelijk onderwijs

        Raadbeslissing van 11 juni 2020 inzake aanpassing raadsbesluit 22 april - aanpassing huurovereenkomsten

        Raadsbeslissing van 14 september 2021 inzake ondersteuning ten laste van het werkingsbudget schooljaar 2021-2022

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Amandine Eeckhaut, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Amandine Eeckhaut, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: Voor het schooljaar 2022-2023 worden voor de duur van één maand (1 september tem 30 september 2022) 17 lestijden en de rest van het schooljaar (1 oktober 2022- 30 juni 2023) 7 lestijden aangekocht ten laste van het werkingsbudget in de gemeentelijke basisschool.

        Art.2: Afschrift wordt overgemaakt aan:

        • het departement Onderwijs van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap
        • de schooldirecteur
      • Lestijdenpakket gemeenteschool 2022-2023: goedkeuring.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Amandine Eeckhaut, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tine Temmerman, Raadslid
        Afwezig: Stephan Titeca, Nicolas Duquesnoy, Raadsleden
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Vanaf 1 september 2012 is er in het gewoon basisonderwijs een nieuw omkaderingssysteem van toepassing. Gewone lagere scholen  dienen veel beter nog te bewijzen dat ze alles in het werk stellen om kinderen met specifieke onderwijsbehoeften te helpen en dat doorverwijzing naar bijzonder onderwijs zeer moeilijk wordt. Op 12 maart 2014 werd het decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, kortweg M-decreet, goedgekeurd door het Vlaamse Parlement. De gemeenteschool diende zich  dientengevolge te organiseren ten voordele van de uren zorg en in functie van het M-decreet. 

        De gemeente ontving de dienstbrief van 7 juni 2022 vanwege het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming – Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) waaruit blijkt dat voor het schooljaar 2022-2023:

        • het lestijdenpakket op basis van het aantal ingeschreven leerlingen op 1 februari 2022:
          •  in het kleuteronderwijs bedraagt 131 lestijden volgens de schalen en na toepassing van het SES-percentage van 97,16% : 127 lestijden (vorig jaar 133 lestijden)
          • in het lager onderwijs bedraagt het 135 lestijden volgens de schalen en na toepassing van het SES-percentage van 97,16% : 131 lestijden (vorig jaar 142 lestijden)

        Totaal kleuters: 80: Pastoor Verrieststraat: 53 - Engelhoek: 27

        Totaal lager: Pastoor Verrieststraat + Ingooigemplaats:  98      

        • er 5 SES-lestijden in het kleuter en 9 lestijden in het lager kunnen georganiseerd worden (SES: toegekend op basis van de socio-economische status van de leerlingen)  (vorig jaar 7 lestijden voor zowel kleuter als lager).
        Voor het kleuteronderwijs zijn er 2 groepen in de Engelhoek en 3 groepen in Pastoor Verrieststraat. Als er instappers zijn, kunnen de kinderen wat schuiven binnen de vestiging afhankelijk van hoeveel instappers er zijn. De bewegingsopvoeding wordt voorzien door iemand die 6u benoemd is (LO leerkracht – los van de lagere school). Dat zal niet voldoende zijn echter. De leerkrachten zullen zelf dus deels moeten instaan om de bewegingsopvoeding te geven.
        • Alle scholen krijgen aanvullende lestijden aanvangsbegeleiding. Een school kan deze lestijden-naast aanvangsbegeleiding- ook aanwenden voor een betere beleidsondersteunig en voor professionalisering van haar personeelsleden. De gemeenteschool ontvangt 3 lestijden. (vorig jaar 2 lestijden) - toe te voegen aan lestijden lager onderwijs
        • Er worden 6 lestijden kleuter overgezet naar het lager onderwijs. In de lagere school zijn er 6 klassen, zonder inboeting op LO en Zorg
        • 14 punten ICT-coördinatie (idem als vorig jaar)  (6/36)
        • 52 punten administratieve en beleidsondersteuning worden toegekend + 1 restpunt (uit de scholengemeenschap)(vorig jaar  43 punten): 22/36 inzetten op administratie en 4/36 op beleidsmedewerker
        • De scholengemeenschap ontvangt een puntenenveloppe voor het voeren van een zorgbeleid vanwege het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming – Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi). Er worden 52 zorgpunten toegekend (vorig jaar 55 zorgpunten) en 9 stimulipunten die in zorg omgezet worden (4/36) 

        •  Lestijden godsdienst - niet-confessionele zedenleer –protestantse-islamitische: 5 cursussen of 10 aanvullende lestijden katholieke godsdienst kunnen ingericht worden (idem vorig jaar)
          • lestijden Islamitische in 3de, 4de en 5de leerjaar
          • lestijden protestantse in 1ste, 2de, en 4de     5de  en 6de   leerjaar
          • lestijden NCZ in alle leerjaren: 5 cursussen

        Hierdoor zullen er klassen worden samengenomen, wellicht 4de en  5de leerjaar. Dit geeft 2 uur TBSOB voor NCZ  maar dit kan met reaffectatie in de scholengemeenschap bijgepast worden. De islamitische uren zijn afgelopen 2 schooljaren niet kunnen opgelost worden wegens er geen leermeester vanuit de godsdienst kon doorgegeven worden.

        •    Lerarenplatform: 120 lestijden in totaal: deze punten worden geclusterd tot een voltijdse betrekking in scholengemeenschap. Lerarenplatform dient voor de aanstelling van tijdelijke leerkrachten voor een heel schooljaar.  (vorig jaar 9/24 lestijden). Dit betreft een project om meer tijdelijke leerkrachten werkzekerheid en een opdracht die voldoende substantieel is te bieden. De deelnemende samenwerkingsplatformen uit het basis- en het secundair onderwijs krijgen de mogelijkheid om een aantal leerkrachten een aanstelling te geven tot het einde van het schooljaar, op voorwaarde dat deze personeelsleden:
          • worden ingezet voor reguliere vervangingen van afwezigheden korter dan een schooljaar;
          • of zelf een stabiele opdracht krijgen, en een ander – meer ervaren – personeelslid dan wordt ingezet voor reguliere vervangingen korter dan een schooljaar.

          Deze maatregel geeft uitvoering aan de maatregelen opgenomen in punt 3.3.1 van het protocol van 23 maart 2018 van de onderhandelingen die gevoerd werden betreffende een akkoord van sectorale sociale programmatie voor de jaren 2015-2019 voor de sector “Onderwijs” van de Vlaamse Gemeenschap tussen de Vlaamse Regering en de representatieve vakorganisaties ACOD, FCSOD en VSOA (cao XI).

          De scholen van het basisonderwijs mogen enkel deelnemen aan het pilootproject lerarenplatform als ze deel uitmaken van een samenwerkingsplatform lerarenplatform. Doel hiervan is voldoende schaalgrootte creëren om dit project te laten slagen.

          De lestijden voor het lerarenplatform worden samengelegd op het niveau van het samenwerkingsplatform. Deze lestijden kunnen niet worden overgedragen naar het volgende schooljaar of naar een ander samenwerkingsplatform.

          Wanneer de aangestelde leerkracht vanuit het lerarenplatform geen vervangingen doet, moeten er pedagogische taken bezorgd worden.

        • Het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming – Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) kent de scholengemeenschap een puntenenveloppe stimulus ten bedrage van 192 punten toe (vorig jaar 192). Deze punten worden verdeeld over de scholen die deel uitmaken van de scholengemeenschap waarvan 9  punten voor de gemeenteschool. 
        • 3 uur kerntaken: Sinds schooljaar 2021-2022 ontvangen basisscholen jaarlijks aanvullende lestijden voor de ondersteuning van de kerntaak van het onderwijzend personeel. Deze resultaten zijn berekend op basis van het aan uw school toegekende lestijdenpakket tijdens het schooljaar 2021-2022. De aanvullende lestijden ter ondersteuning van de kerntaak van het onderwijzend personeel dienen aangewend te worden om de werkdruk van het onderwijzend personeel te verminderen met een effect op de lesopdracht zodat het onderwijzend personeel zich kan focussen op zijn kerntaak
        • 1 uur samen school maken: Vanaf schooljaar 2021-2022 ontvangen basisscholen jaarlijks aanvullende lestijden voor samen school maken. Deze resultaten zijn berekend op basis van het aan uw school toegekende lestijdenpakket tijdens het schooljaar 2021-2022.
          De aanvullende lestijden samen school maken dienen aangewend te worden voor de versterking van het sociaal overleg en onderhandeling. Deze lestijden worden aangewend voor de vertegenwoordigers van het personeel.

        Gelet op het advies van de schoolraad van 15 juni 2022, ABOC van 13 juni 2022 en advies uitgebracht op het OCSG op 21 juni 2022.

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur

        het decreet Basisonderwijs van 25 februari 1997 en latere wijzigingen;

        besluit van de Vlaamse regering van 17 juni 1997 betreffende de formatie in het gewoon onderwijs

        besluit van de Vlaamse regering van 5 december 2003 betreffende ICT-coördinatie in het onderwijs

        Omzendbrief personeelsformatie scholen in het gewoon basisonderwijs van 29 juni 2005 en later wijzigingen

        Omzendbrief beperking van het aantal lestijden en uren die worden ingericht als bijzondere pedagogische taken in het basisonderwijs van 26 juni 2014 en latere wijzigingen

        Omzendbrief bijkomende omkadering voor het basis- en secundair onderwijs voor het wegwerken van leerachterstand opgelopen ten gevolge van COVID-19 van 2 maart 2021 en latere wijzigingen

        Vorige beslissingen

        Raadsbeslissing van 22 april 2020 inzake netoverschrijdende scholengemeenschap interlokale vereniging Kadanz met ingang van 1 september 2020

        Raadsbeslissing van 22 april 2020 inzake goedkeuring herstructurering gemeentelijk onderwijs

        Raadbeslissing van 11 juni 2020 inzake aanpassing raadsbesluit 22 april - aanpassing huurovereenkomsten

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Amandine Eeckhaut, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Amandine Eeckhaut, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: Het voorstel van lestijdenpakket 2022-2023, zoals gunstig geadviseerd door de schoolraad en het syndicaal onderhandelingscomité (ABC) wordt als volgt goedgekeurd:


        A. LEERLINGENAANTALLEN + BEREKENING LESTIJDEN

        Aantal ingeschreven regelmatige leerlingen op 1/2/2022

        Totaal kleuters: 80             

        LTP kleuter: 127 LT + 5 SES

        Totaal kleuter: 132

         

        Totaal lager: 98 

        LTP lager: 131 lestijden + 9 SES

        3 uur aanvangsbegeleiding

        3 uur kerntaken

        1 uur samen school maken

            

        Totaal: 143 lt lager


        B. AANVULLINGEN

        - Lestijden godsdienst - niet-confessionele zedenleer –protestantse-islamitische: 5 cursussen of 10 uur

        - lestijden Islamitische in 3de, 4de en 5de leerjaar

        - lestijden protestantse in 1ste, 2de, en 4de     5de  en 6de   leerjaar

        - lestijden NCZ in alle leerjaren: 5 cursussen

        Dit geeft 2 uur TBSOB voor NCZ , dit kan met reaffectatie in de scholengemeenschap bijgepast worden.

         

        - ICT- coördinatie: 14 punten                                              

         

        - Administratieve ondersteuning en beleidsondersteuning: 52 punten + 1 restpunt (uit scholengemeenschap): 22/36 HOKT, 4/36 HOKT (beleid)


        - ZORGPUNTEN 52 punten: 22/36, met aanvulling van 9 stimulipunten die in zorg omgezet worden (4/36) 


        - Lerarenplatform: Lerarenplatform wordt geclusterd tot een voltijdse betrekking met scholen binnen Kadanz

         

        PWB voor 17/24 vanaf 1 september tot 30 september 2022  voor 6 voltijdse klassen en 12u LO in te richten. PWB voor 7/24 van 1 oktober tot 30 juni voor 6 voltijdse klassen en 12u LO in te richten

         

         

        C. BEZETTING

         

        Er worden 6 lestijden kleuter overgezet naar het lager onderwijs. (147 + 6 overzetten)

         

        In de lagere school zijn er 6 klassen, zonder inboeting op LO en Zorg

         

         

        Kleuter:

        • 4 voltijds benoemde leerkrachten
        • 1 leerkracht 20 uur
        • LO 6u benoemd
        • 122 LT met 4 vacante uren
        • 6 overzetten naar lager

         

        15/32 kinderzorg

        waarvan 12/32 benoemd en 3/32 vacant

         

        Onderwijzer van 1/9/2022 tot 30/9/2022

        (op 1/10 is er een pensionering van een leerkracht, vandaar deze opsplitsing)

        •  5 voltijds benoemde leerkrachten
        • 1 leerkracht 12/24
        • 1 leerkracht 6/24
        • 2/24 leermeester LO

        140 benoemde uren en 12 tijdelijke uren en 17 PWB uren (1 maand) = 170 uren    

         

        Onderwijzer van 1/10/2022 tot 30/6/2023

        • 4 voltijds benoemde leerkrachten
        • 1 leerkracht 12/24
        • 1 leerkracht 6/24
        • 2/24 leermeester LO

        116 benoemde uren en 36 tijdelijke uren en 7 PWB uren (rest van het jaar)         

          

        ZOCO 22/36 door eigen punten zorg en 9 stimulipunten (4/36)

        ICT HOKT 6/36 door eigen ICT punten

        Administratieve ondersteuning: 52 punten + 1 restpunt (uit de scholengemeenschap) - 22/36 HOKT en 4/36 HOKT (beleid)

        lerarenplatform: 120 lestijden: deze punten worden geclusterd tot een voltijdse betrekking in scholengemeenschap. Lerarenplatform dient voor de aanstelling van tijdelijke leerkrachten voor een heel schooljaar.

        Art.2: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het gemeentedecreet van 15 juli 2005 houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen bestuurlijk toezicht op de gemeenten.

    • Financiën

      • Opvolgingsrapport 2022 uitvoering meerjarenplan over het eerste semester van het boekjaar (art. 263 decreet over het lokaal bestuur): toelichting en kennisgeving.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tine Temmerman, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat voor de planningsperiode 2020-2025 er jaarlijks moet gerapporteerd worden aan de gemeenteraad over de stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan: de opvolgingsrapportering. Ten laatste voor het einde van het derde kwartaal dient een opvolgingsrapport voorgelegd te worden over hetgeen gedaan werd ter invulling van het meerjarenplan 'Anzegem morgen' 2020-2025 in het eerste semester van het jaar (2022).

        Er werd door de algemeen en de financieel directeur, met input van alle diensten een opvolgingsrapport opgesteld, hetwelke nu voorgelegd wordt aan de gemeenteraad. Dit rapport werd samengesteld met volgende documenten op basis van de door de decreetgever oplegde elementen:

        • Opvolgingsrapportering met rekeningcijfers: hier wordt een stand van zaken meegegeven, inclusief aanrekeningcijfers, toestand einde 2e kwartaal 2022 omtrent de invulling die al werd gegeven aan de vooropgestelde prioritaire acties in het meerjarenplan 'Anzegem morgen'. Per actie kan een uitvoeringstrend, evaluatie en een stand van zaken omtrent de indicatoren opgenomen per actie teruggevonden worden. Dit rapport wordt aangevuld met een schematisch evaluatie van de acties waardoor snel een overzicht kan bekomen worden per actie of deze al opgestart werd, eventueel afgesloten en of de actie 'op schema' is. 
        • Schema J1: doelstellingenrekening: Hierin worden de totalen op het einde van het eerste semester van 2022 weergegeven inzake uitgaven en ontvangsten voor wat betreft exploitatie, investering en financiering, gegroepeerd per beleidsdoelstelling, prioritair beleid en gelijkblijvend beleid (verrichtingen zonder doelstellingen) zodat een overzicht kan aangeboden worden omtrent de gerealiseerde ontvangen en uitgaven. 
        • Schema T2: ontvangsten en uitgaven naar economische aard: Hierin wordt een overzicht geboden van de toestand einde eerste semester 2022 omtrent de uitgaven en ontvangsten naar economische aard voor wat betreft exploitatie, investering en financiering zodat een overzicht kan aangeboden worden omtrent de gerealiseerde ontvangen en uitgaven. 
        • Overzicht van de (wijzigingen van de) financiële risico's dewelke door de financieel directeur worden vastgesteld en zo een bedreiging kunnen vormen voor de gemeentelijke financiën. 
        • Er zijn geen wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan 'Anzegem morgen'.
        Regelgeving

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur in het bijzonder artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikel 263 betreffende de andere rapportering;

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen in het bijzonder artikel 29 betreffende de opvolgingsrapportering;

        Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekening-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van lokale en provinciale besturen;

        Besluit

        Art.1:   kennis te nemen van het voorgelegde opvolgingsrapport betreffende de stand van zaken aangaande de uitvoering van het meerjarenplan 'Anzegem morgen' gedurende het eerste semester van 2022.

      • Rapport van de financieel directeur 1° semester 2022: kennisgeving.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tine Temmerman, Raadslid
        Regelgeving

        Art 177 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017

        Besluit

        Art.1: kennis te nemen van het het 'Rapport van de financieel directeur 1° semester 2022'.

    • Mobiliteit en verkeersveiligheid

      • Verbintenisverklaring m.b.t. trajectcontroles: goedkeuring.

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tine Temmerman, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Naar aanleiding van de bevraging van de Vlaamse overheid in het kader van het veiliger maken van schoolroutes, heeft de gemeente een aantal knelpunten doorgegeven die mogelijk met een quick-win zouden kunnen opgelost worden. (beslissing CBS van 10/2/2021). Op 29 november 2021 vond een overleg plaats met het door AWV aangestelde studiebureau, AWV en de gemeente. Het verslag daarvan werd goedgekeurd door het college in zitting van 5 januari 2022. 

        Uit de studie bleek dat het aangewezen was op enkele plaatsen trajectcontroles in te voeren. Dat is het geval voor de Statiestraat, de Bevrijdingslaan en de Peter Benoitstraat. 

        Een verbintenisverklaring, met wederzijdse engagementen, wordt ter goedkeuring voorgelegd. Alle kosten voor de levering en plaatsing van de installatie vallen ten laste van AWV. De gemeente moet wel instaan voor de onderhoudskosten, die voor de drie trajectcontroles samen kunnen geraamd worden op €15.000/jaar :

        -        periodiek onderhoud

        -        herstellingen na defect of averij

        -        herkeuringen en herijkingen om de installatie opnieuw in dienst te krijgen en te houden

        -        voeding, netwerk, connectiviteit en datakosten

        -        Deze onderhoudskosten zullen rechtstreeks aan de aanvrager gefactureerd worden.

         

        De verbintenisverklaring bevat ook een bepaling die stelt dat de gemeente moet instaan voor de studiekosten en kosten verbonden aan het plaatsbezoek.   Deze kosten zullen echter niet aangerekend worden, ook niet mocht de gemeente uiteindelijk toch de trajectcontroles niet wensen.

        Budget zal voorzien worden in volgende aanpassing meerjarenplan.

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur

        Vorige beslissingen

        beslissing cbs van 10/2/2021 houdende het indienen van voorstellen m.b.t. ingrepen of quick-wins op schoolroutes op gewestwegen 

        beslissing cbs van 5/1/2022 : Knelpunten op schoolroutes - verslagen

        Publieke stemming
        Aanwezig: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Sonja Nuyttens
        Voorstanders: Koen Tack, Gino Devogelaere, Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: de verbintenisverklaringen voor de levering en plaatsing van trajectcontroles in de Statiestraat, de Bevrijdingslaan en de Peter Benoitstraat goed te keuren

    • Vragen en mededelingen

      • Vragen en mededelingen

        Aanwezig: Koen Tack, Voorzitter
        Gino Devogelaere, Burgemeester
        Louis Degroote, Yannick Ducatteeuw, Anja Desmet, Christophe Vandererven, Davy Demets, Schepenen
        Johan Delrue, Prudent Lanneau, Willy Demeulemeester, Eddy Recour, Jeremie Vaneeckhout, Stephan Titeca, Amandine Eeckhaut, Pauline Van Marcke, Petra Devos, Rino Himpe, Davy Dewaele, Sofie Demurie, Nicolas Duquesnoy, Debbie Vandenberghe, Jolanta Steverlynck-Kokoszko, Raadsleden
        Sonja Nuyttens, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Tine Temmerman, Raadslid
        Feitelijke en juridische overwegingen

        Conform het huishoudelijk reglement wordt de mogelijkheid geboden om schriftelijk en mondeling vragen te stellen.

        Besluit

        Mondelinge vragen worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. De vragen en de eventuele antwoorden net als de mededelingen worden opgenomen in het zittingsverslag.

De voorzitter sluit de zitting op 13/09/2022 om 19:55.

Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.

Namens Gemeenteraad,

Sonja Nuyttens
Algemeen directeur

Koen Tack
Voorzitter