De voorzitter opent de zitting op 13/09/2022 om 19:05.
Met een op 1 maart 2022 ingediend verzoekschrift stelde een raadslid beroep in tegen het arrest van de Raad voor Verkiezingsbetwistingen van 17 februari 2022.
De gemeenteraad kan kennis nemen van het Arrest van de Raad van State van 1 juli 2022 waarbij het beroep van het betrokken raadslid, verworpen wordt en de beslissing van de gemeenteraad van 14 december 2021 om de individuele motie van wantrouwen tegen het raadslid aan te nemen, geldig verklaard wordt.
Decreet Lokaal Bestuur
gemeenteraadsbesluiten van 14 december 2021:
- 2021/GR/268 - Individuele constructieve motie wantrouwen tegen een schepen: aktename ontvankelijkheid ingediende motie.
- 2021/GR/269 - Individuele constructieve motie van wantrouwen: aanneming/goedkeuring.
- 2021/GR/272 - Voordrachtsakte schepen: aktename ontvankelijkheid.
- 2021/GR/271 - Installatie en eedaflegging van een nieuwe schepen (met inbegrip onderzoek van de geloofsbrieven, de eedaflegging en de bepaling van de rangorde)
kennis te nemen van het Arrest van de Raad van State van 1 juli 2022 waarbij het beroep van het betrokken raadslid, verworpen wordt en de beslissing van de gemeenteraad van 14 december 2021 om de individuele motie van wantrouwen tegen het raadslid aan te nemen, geldig verklaard wordt.
Het zittingsverslag is normaliter de audio-opname van de zitting m.u.v. de besloten zitting. Ingevolge een technisch defect kon er geen audio-opname gerecupereerd worden. Het zittingsverslag betreft bijgevolg een beknopte weergave van de besprekingen gevoerd in de raad van 12 juli 2022 met opname van de gestelde vragen en geuite opmerkingen.
Voor de gemeenteraad van 12 juli 2022 is dit verslag terug te vinden op: https://www.anzegem.be/gemeenteraad2022.
Art.1: De notulen- en zittingsverslag van van de gemeenteraad van 12 juli 2022 eenparig goed te keuren.
Enkele clubs gebruiken de voetbalvelden langs de Schellebellestraat en de Hoogstraat. Deze velden zijn evenwel private eigendom.
Aangezien de gemeente het gebruik van deze velden wenst te faciliteren, wordt voorgesteld voor ieder veld een overeenkomst op te maken tussen de eigenaar en de gemeente waarbij de wederzijdse engagementen vastgelegd worden.
Art.1: de gebruiksovereenkomsten voor de sportvelden langs Schellebellestraat en Hoogstraat goed te keuren.
a) Schellebellestraat
Gebruiksovereenkomst
Het gemeentebestuur Anzegem, met maatschappelijke zetel te 8570 Anzegem, De Vierschaar vertegenwoordigd door de heer Koen Tack, voorzitter van de gemeenteraad en mevrouw Sonja Nuyttens , algemeen directeur
hierna genoemd ‘de gemeente’
en
De heer Marc Steeland, Goed ter Motestraat 1, 8570 Anzegem, optredend als eigenaar van de percelen met kadastrale gegevens: Anzegem 3° afdeling, sectie B, 504F en 504G
Hierna genoemd ‘de eigenaar’
WORDT OVEREENGEKOMEN WAT VOLGT:
Artikel 1:
De eigenaar stelt het voetbalveld gelegen op de percelen 3° afdeling, sectie B, 504F en 504G langs de Schellebellestraat te Anzegem ter beschikking van de lokale voetbalclubs. Er wordt geen vergoeding aangerekend, noch aan de gemeente, noch aan de voetbalclubs.
Artikel 2:
De eigenaar heeft het recht deze overeenkomst op ieder moment stop te zetten, en dit zonder opzegtermijn.
De gemeente kan eveneens de overeenkomst stopzetten in het geval geen enkele club nog gebruik maakt van het veld.
De stopzetting gebeurt per aangetekend en gewoon schrijven.
Artikel 3:
Gezien kosteloos gebruik kan worden gemaakt van de terreinen staat de gemeente in voor het maaien van het gras (met een frequentie nodig voor het speelklaar krijgen van het veld) en voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt van het terrein. De gemeente neemt hiertoe alle kosten op zich en bepaalt autonoom de frequentie en de aard van de maaiopdrachten en de onderhoudswerken die dienen te worden uitgeoefend.
Het is de gemeente die eventuele overeenkomsten met derden voor onderhoud en het maaien van de terreinen onderhandelt en afsluit.
Opgemaakt in 2 exemplaren te Anzegem op ……………………………
Voor de gemeente Voor de eigenaar
Sonja Nuyttens Koen Tack Marc Steeland
Algemeen directeur Voorzitter gemeenteraad
b) Hoogstraat.
Gebruiksovereenkomst
Het gemeentebestuur Anzegem, met maatschappelijke zetel te 8570 Anzegem, De Vierschaar vertegenwoordigd door de heer Koen Tack, voorzitter van de gemeenteraad en mevrouw Sonja Nuyttens , algemeen directeur
hierna genoemd ‘de gemeente’
en
De heer Urbain Terrijn en mevrouw Anne Lietaer, Westdorp 5, 8573 Anzegem optredend als eigenaar van het perceel met kadastrale gegevens : Anzegem 5° afdeling, sectie A, 1258B
Hierna genoemd ‘de eigenaar’
WORDT OVEREENGEKOMEN WAT VOLGT:
Artikel 1:
De eigenaar stelt het voetbalveld gelegen op perceel met kadastrale gegevens 5° afdeling, sectie A, 1258B gelegen langs de Hoogstraat te Anzegem ter beschikking van de lokale voetbalclubs. Er wordt geen vergoeding aangerekend, noch aan de gemeente, noch aan de voetbalclubs.
Artikel 2:
De eigenaar heeft het recht deze overeenkomst op ieder moment stop te zetten, en dit zonder opzegtermijn.
De gemeente beschikt eveneens over het recht om de overeenkomst stop te zetten in het geval geen enkele club nog gebruik zal maken van het veld.
De stopzetting gebeurt per gewoon en aangetekend schrijven.
Artikel 3:
Gezien kosteloos gebruik kan worden gemaakt van de terreinen staat de gemeente in voor het maaien van het gras (met een frequentie nodig voor het speelklaar krijgen van het veld) en voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt van het terrein. De gemeente neemt hiertoe alle kosten op zich en bepaalt autonoom de frequentie en de aard van de maaiopdrachten en de onderhoudswerken die dienen te worden uitgeoefend.
Het is de gemeente die eventuele overeenkomsten met derden voor onderhoud en het maaien van de terreinen onderhandelt en afsluit.
Opgemaakt in 2 exemplaren te Anzegem op ……………………………
Voor de gemeente Voor de eigenaar
Sonja Nuyttens Koen Tack Urbain Terrijn en Anne Lietaer
Algemeen directeur Voorzitter gemeenteraad
De gemeenteraad keurde in zitting van 8 maart 2022 de selectieleidraad goed. De selectiefase is ondertussen uitgevoerd: er werden 5 ontwerpers geselecteerd die mogen deelnemen aan de gunningsfase.
De leidraad voor deze fase wordt ter goedkeuring voorgelegd.
De opdrachtomschrijving is aangepast: daar waar in de selectieleidraad nog sprake was van een begeleiding van de uitvoering in het vast deel van de opdracht, wordt het vast deel nu beperkt tot : Uitvoeren van de studie tot en met de fase opmaken ontwerp voor het volledige volume (nieuwbouw administratie, onthaal, bibliotheek, binnentuin, dienstencentrum en cafetaria)
De voorwaardelijke delen worden dan:
De voorwaardelijke delen zijn elk afzonderlijk te beschouwen, waarbij het opdrachtgevend bestuur de volgorde mag bepalen. Het opdrachtgevend bestuur heeft evenwel ook de mogelijkheid om voorwaardelijke delen samen te voegen.
Decreet Lokaal Bestuur
Beslissing gemeenteraad 8 maart 2022: Nieuw gemeentepunt: Bouwen van een nieuw administratief centrum, onthaal, bibliotheek, dienstencentrum en cafetaria, inclusief realisatie binnentuin. Aanstellen ontwerper: vaststellen wijze van gunnen en goedkeuren selectieleidraad
Beslissing college van 18 juli 2022: Aanstellen ontwerper nieuw gemeentepunt - goedkeuren selectieverslag
Art.1: de gunningsleidraad voor het aanstellen van een ontwerper voor het project "bouwen van een nieuw administratief centrum, onthaal, bibliotheek, dienstencentrum en cafetaria, inclusief realisatie binnentuin" goed te keuren.
De gemeenteraad keurde op 22 april 2020 de herstructurering van de gemeenteschool goed. Het college had zich op 25 maart 2020 principieel geëngageerd om maximaal 20 lestijden (ten laste van het werkingsbudget) aan te kopen en dit gedurende 3 schooljaren. De raadsbeslissing van 22 april 2020 stelt dat het bestuur zich engageert voor het organiseren van 6 klassen lager onderwijs, zonder het organiseren van graadsklassen. De aankoop van lesuren ten laste van het werkingsbudget wordt jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Van de schooldirecteur kwam het voorstel om, voor het schooljaar 2022-2023, voor de duur van één maand 17 uren aan te kopen en de resterende maanden van het schooljaar slechts 7 uren aan te kopen. Hiermee kan er gegarandeerd worden dat er geen graadsklassen moeten georganiseerd worden.
Verwijzend naar:
Decreet lokaal bestuur
het decreet Basisonderwijs van 25 februari 1997 en latere wijzigingen;
Raadsbeslissing van 22 april 2020 inzake netoverschrijdende scholengemeenschap interlokale vereniging Kadanz met ingang van 1 september 2020
Raadsbeslissing van 22 april 2020 inzake goedkeuring herstructurering gemeentelijk onderwijs
Raadbeslissing van 11 juni 2020 inzake aanpassing raadsbesluit 22 april - aanpassing huurovereenkomsten
Raadsbeslissing van 14 september 2021 inzake ondersteuning ten laste van het werkingsbudget schooljaar 2021-2022
Art.1: Voor het schooljaar 2022-2023 worden voor de duur van één maand (1 september tem 30 september 2022) 17 lestijden en de rest van het schooljaar (1 oktober 2022- 30 juni 2023) 7 lestijden aangekocht ten laste van het werkingsbudget in de gemeentelijke basisschool.
Art.2: Afschrift wordt overgemaakt aan:
Vanaf 1 september 2012 is er in het gewoon basisonderwijs een nieuw omkaderingssysteem van toepassing. Gewone lagere scholen dienen veel beter nog te bewijzen dat ze alles in het werk stellen om kinderen met specifieke onderwijsbehoeften te helpen en dat doorverwijzing naar bijzonder onderwijs zeer moeilijk wordt. Op 12 maart 2014 werd het decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, kortweg M-decreet, goedgekeurd door het Vlaamse Parlement. De gemeenteschool diende zich dientengevolge te organiseren ten voordele van de uren zorg en in functie van het M-decreet.
De gemeente ontving de dienstbrief van 7 juni 2022 vanwege het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming – Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) waaruit blijkt dat voor het schooljaar 2022-2023:
Totaal kleuters: 80: Pastoor Verrieststraat: 53 - Engelhoek: 27
Totaal lager: Pastoor Verrieststraat + Ingooigemplaats: 98
Hierdoor zullen er klassen worden samengenomen, wellicht 4de en 5de leerjaar. Dit geeft 2 uur TBSOB voor NCZ maar dit kan met reaffectatie in de scholengemeenschap bijgepast worden. De islamitische uren zijn afgelopen 2 schooljaren niet kunnen opgelost worden wegens er geen leermeester vanuit de godsdienst kon doorgegeven worden.
Deze maatregel geeft uitvoering aan de maatregelen opgenomen in punt 3.3.1 van het protocol van 23 maart 2018 van de onderhandelingen die gevoerd werden betreffende een akkoord van sectorale sociale programmatie voor de jaren 2015-2019 voor de sector “Onderwijs” van de Vlaamse Gemeenschap tussen de Vlaamse Regering en de representatieve vakorganisaties ACOD, FCSOD en VSOA (cao XI).
De scholen van het basisonderwijs mogen enkel deelnemen aan het pilootproject lerarenplatform als ze deel uitmaken van een samenwerkingsplatform lerarenplatform. Doel hiervan is voldoende schaalgrootte creëren om dit project te laten slagen.
De lestijden voor het lerarenplatform worden samengelegd op het niveau van het samenwerkingsplatform. Deze lestijden kunnen niet worden overgedragen naar het volgende schooljaar of naar een ander samenwerkingsplatform.
Wanneer de aangestelde leerkracht vanuit het lerarenplatform geen vervangingen doet, moeten er pedagogische taken bezorgd worden.
Gelet op het advies van de schoolraad van 15 juni 2022, ABOC van 13 juni 2022 en advies uitgebracht op het OCSG op 21 juni 2022.
Decreet lokaal bestuur
het decreet Basisonderwijs van 25 februari 1997 en latere wijzigingen;
besluit van de Vlaamse regering van 17 juni 1997 betreffende de formatie in het gewoon onderwijs
besluit van de Vlaamse regering van 5 december 2003 betreffende ICT-coördinatie in het onderwijs
Omzendbrief personeelsformatie scholen in het gewoon basisonderwijs van 29 juni 2005 en later wijzigingen
Omzendbrief beperking van het aantal lestijden en uren die worden ingericht als bijzondere pedagogische taken in het basisonderwijs van 26 juni 2014 en latere wijzigingen
Omzendbrief bijkomende omkadering voor het basis- en secundair onderwijs voor het wegwerken van leerachterstand opgelopen ten gevolge van COVID-19 van 2 maart 2021 en latere wijzigingen
Raadsbeslissing van 22 april 2020 inzake netoverschrijdende scholengemeenschap interlokale vereniging Kadanz met ingang van 1 september 2020
Raadsbeslissing van 22 april 2020 inzake goedkeuring herstructurering gemeentelijk onderwijs
Raadbeslissing van 11 juni 2020 inzake aanpassing raadsbesluit 22 april - aanpassing huurovereenkomsten
Art.1: Het voorstel van lestijdenpakket 2022-2023, zoals gunstig geadviseerd door de schoolraad en het syndicaal onderhandelingscomité (ABC) wordt als volgt goedgekeurd:
A. LEERLINGENAANTALLEN + BEREKENING LESTIJDEN
Aantal ingeschreven regelmatige leerlingen op 1/2/2022
Totaal kleuters: 80
LTP kleuter: 127 LT + 5 SES
Totaal kleuter: 132
Totaal lager: 98
LTP lager: 131 lestijden + 9 SES
3 uur aanvangsbegeleiding
3 uur kerntaken
1 uur samen school maken
Totaal: 143 lt lager
B. AANVULLINGEN
- Lestijden godsdienst - niet-confessionele zedenleer –protestantse-islamitische: 5 cursussen of 10 uur
- lestijden Islamitische in 3de, 4de en 5de leerjaar
- lestijden protestantse in 1ste, 2de, en 4de 5de en 6de leerjaar
- lestijden NCZ in alle leerjaren: 5 cursussen
Dit geeft 2 uur TBSOB voor NCZ , dit kan met reaffectatie in de scholengemeenschap bijgepast worden.
- ICT- coördinatie: 14 punten
- Administratieve ondersteuning en beleidsondersteuning: 52 punten + 1 restpunt (uit scholengemeenschap): 22/36 HOKT, 4/36 HOKT (beleid)
- ZORGPUNTEN 52 punten: 22/36, met aanvulling van 9 stimulipunten die in zorg omgezet worden (4/36)
- Lerarenplatform: Lerarenplatform wordt geclusterd tot een voltijdse betrekking met scholen binnen Kadanz
- PWB voor 17/24 vanaf 1 september tot 30 september 2022 voor 6 voltijdse klassen en 12u LO in te richten. PWB voor 7/24 van 1 oktober tot 30 juni voor 6 voltijdse klassen en 12u LO in te richten
C. BEZETTING
Er worden 6 lestijden kleuter overgezet naar het lager onderwijs. (147 + 6 overzetten)
In de lagere school zijn er 6 klassen, zonder inboeting op LO en Zorg
Kleuter:
15/32 kinderzorg
waarvan 12/32 benoemd en 3/32 vacant
Onderwijzer van 1/9/2022 tot 30/9/2022
(op 1/10 is er een pensionering van een leerkracht, vandaar deze opsplitsing)
140 benoemde uren en 12 tijdelijke uren en 17 PWB uren (1 maand) = 170 uren
Onderwijzer van 1/10/2022 tot 30/6/2023
116 benoemde uren en 36 tijdelijke uren en 7 PWB uren (rest van het jaar)
ZOCO 22/36 door eigen punten zorg en 9 stimulipunten (4/36)
ICT HOKT 6/36 door eigen ICT punten
Administratieve ondersteuning: 52 punten + 1 restpunt (uit de scholengemeenschap) - 22/36 HOKT en 4/36 HOKT (beleid)
lerarenplatform: 120 lestijden: deze punten worden geclusterd tot een voltijdse betrekking in scholengemeenschap. Lerarenplatform dient voor de aanstelling van tijdelijke leerkrachten voor een heel schooljaar.
Art.2: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het gemeentedecreet van 15 juli 2005 houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen bestuurlijk toezicht op de gemeenten.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat voor de planningsperiode 2020-2025 er jaarlijks moet gerapporteerd worden aan de gemeenteraad over de stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan: de opvolgingsrapportering. Ten laatste voor het einde van het derde kwartaal dient een opvolgingsrapport voorgelegd te worden over hetgeen gedaan werd ter invulling van het meerjarenplan 'Anzegem morgen' 2020-2025 in het eerste semester van het jaar (2022).
Er werd door de algemeen en de financieel directeur, met input van alle diensten een opvolgingsrapport opgesteld, hetwelke nu voorgelegd wordt aan de gemeenteraad. Dit rapport werd samengesteld met volgende documenten op basis van de door de decreetgever oplegde elementen:
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur in het bijzonder artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikel 263 betreffende de andere rapportering;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen in het bijzonder artikel 29 betreffende de opvolgingsrapportering;
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekening-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van lokale en provinciale besturen;
Art.1: kennis te nemen van het voorgelegde opvolgingsrapport betreffende de stand van zaken aangaande de uitvoering van het meerjarenplan 'Anzegem morgen' gedurende het eerste semester van 2022.
Art 177 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
Art.1: kennis te nemen van het het 'Rapport van de financieel directeur 1° semester 2022'.
Naar aanleiding van de bevraging van de Vlaamse overheid in het kader van het veiliger maken van schoolroutes, heeft de gemeente een aantal knelpunten doorgegeven die mogelijk met een quick-win zouden kunnen opgelost worden. (beslissing CBS van 10/2/2021). Op 29 november 2021 vond een overleg plaats met het door AWV aangestelde studiebureau, AWV en de gemeente. Het verslag daarvan werd goedgekeurd door het college in zitting van 5 januari 2022.
Uit de studie bleek dat het aangewezen was op enkele plaatsen trajectcontroles in te voeren. Dat is het geval voor de Statiestraat, de Bevrijdingslaan en de Peter Benoitstraat.
Een verbintenisverklaring, met wederzijdse engagementen, wordt ter goedkeuring voorgelegd. Alle kosten voor de levering en plaatsing van de installatie vallen ten laste van AWV. De gemeente moet wel instaan voor de onderhoudskosten, die voor de drie trajectcontroles samen kunnen geraamd worden op €15.000/jaar :
- periodiek onderhoud
- herstellingen na defect of averij
- herkeuringen en herijkingen om de installatie opnieuw in dienst te krijgen en te houden
- voeding, netwerk, connectiviteit en datakosten
- Deze onderhoudskosten zullen rechtstreeks aan de aanvrager gefactureerd worden.
De verbintenisverklaring bevat ook een bepaling die stelt dat de gemeente moet instaan voor de studiekosten en kosten verbonden aan het plaatsbezoek. Deze kosten zullen echter niet aangerekend worden, ook niet mocht de gemeente uiteindelijk toch de trajectcontroles niet wensen.
Budget zal voorzien worden in volgende aanpassing meerjarenplan.
Decreet Lokaal Bestuur
beslissing cbs van 10/2/2021 houdende het indienen van voorstellen m.b.t. ingrepen of quick-wins op schoolroutes op gewestwegen
beslissing cbs van 5/1/2022 : Knelpunten op schoolroutes - verslagen
Art.1: de verbintenisverklaringen voor de levering en plaatsing van trajectcontroles in de Statiestraat, de Bevrijdingslaan en de Peter Benoitstraat goed te keuren
Conform het huishoudelijk reglement wordt de mogelijkheid geboden om schriftelijk en mondeling vragen te stellen.
Mondelinge vragen worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. De vragen en de eventuele antwoorden net als de mededelingen worden opgenomen in het zittingsverslag.
De voorzitter sluit de zitting op 13/09/2022 om 19:55.
Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.
Namens Gemeenteraad,
Sonja Nuyttens
Algemeen directeur
Koen Tack
Voorzitter