De voorzitter opent de zitting op 11/06/2024 om 19:03.
Punt 8.3 "Samenwerkingsprotocol LIV-C voor de Miragemeenten (Waregem, Zwevegem, Anzegem, Avelgem, Spiere-Helkijn): kennisname" werd met unaniem akkoord van de raad behandeld na punt 1.1. "Toelichting korpschef politiezone Mira over het gevoerde politie- en veiligheidsbeleid: kennisname".
Naar analogie met vorige jaren wordt door een medewerker van de politiezone Mira, op dinsdag 11 juni 2024 het politie- en veiligheidsbeleid van het afgelopen jaar toegelicht en dit aan de hand van een powerpointvoorstelling.
Aan de gemeenteraadsleden werd de kans geboden om tegen 31 mei ll. vragen te stellen aan de korpschef. Er werden geen schriftelijke vragen ingediend.
kennis te nemen van de toelichting en voorstelling van het politie- en veiligheidsbeleid van het afgelopen jaar door de korpschef en van de antwoorden op de eventuele mondelinge vragen die door de raadsleden gesteld werden (zie beschikbare audiozittingsverslag op de website van Anzegem).
Art.1: De notulen- en zittingsverslag van de gemeenteraad van 14 mei 2024 eenparig goed te keuren.
De Algemene Vergadering van EthiasCo gaat door op 13 juni 2024. Op de agenda staan volgende punten ter bespreking:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023
2. Goedkeuring van de jaarrekeningen afgesloten op 31 december 2023 en bestemming van het resultaat
3. Kwijting te verlenen aan de bestuurders voor hun mandaat
4. Kwijting te verlenen aan de commissaris voor zijn opdracht
5. Statutaire benoemingen - Client Board
6. Mandaat van commissaris - boekjaren 2026 -2027-2028
Het aantal aandelen, en dus stemmen, van Anzegem bedraagt 4.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van deze punten en de gemeentelijke vertegenwoordiger te mandateren in de algemene vergadering van EthiasCo om deze agendapunten goed te keuren.
Decreet Lokaal Bestuur
De gemeenteraadsbeslissing van 13 juni 2023 houdende aanduiding gemeentelijk vertegenwoordiger en administratief beheerder
Art. 1: zijn goedkeuring te verlenen aan de agendapunten voor de Algemene Vergadering van EthiasCo van 13 juni 2024.
Op de agenda staan volgende punten ter bespreking:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023
2. Goedkeuring van de jaarrekeningen afgesloten op 31 december 2023 en bestemming van het resultaat
3. Kwijting te verlenen aan de bestuurders voor hun mandaat
4. Kwijting te verlenen aan de commissaris voor zijn opdracht
5. Statutaire benoemingen - Client Board
6. Mandaat van commissaris - boekjaren 2026 -2027-2028
Art. 2: De beslissing van de gemeenteraad van 13 juni 2023 waarbij Louis Degroote werd aangeduid als vertegenwoordiger namens het gemeentebestuur op de Algemene Vergadering van EthiasCo, te bevestigen en hem te mandateren voormelde punten goed te keuren..
Art. 3: Afschrift van onderhavige beslissing voor verder gevolg aan de EthiasCo toe te sturen.
De Gemeentelijke Holding is in handen van de gemeenten en provincies en participeerde onder meer in Dexia Holding. In 2011 besliste een buitengewone algemene vergadering om de Gemeentelijke Holding te vereffenen. Die vereffening is nog niet afgehandeld.
De gemeente Anzegem is lid van de Gemeentelijke Holding n.v. in vereffening.
De algemene vergadering gaat door op 26 juni a.s. met volgende agenda:
1. Bespreking van de werkzaamheden van de vereffenaars over het boekjaar 2023
2. Bespreking van de jaarrekening over het boekjaar 2023
3. Bespreking van het jaarverslag van de vereffenaars over het boekjaar 2023 inclusief
beschrijving van de vooruitgang van de vereffening en redenen waarom de vereffening nog niet
kon worden afgesloten
4. Bespreking van het verslag van de commissaris over de jaarrekening over het boekjaar 2023
S. Vraagstelling
Voorgesteld wordt om de agendapunten goed te keuren en de gemeentelijk afgevaardigde volmacht tegen om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergadering.
Decreet Lokaal Bestuur
Art.1: kennis te nemen van de agenda voor de algemene vergadering van 26 juni 2024 van de Gemeentelijke Holding n.v. in vereffening en de geagendeerde punten goed te keuren.
Art.2: De gemeentelijke vertegenwoordiger van de gemeente Anzegem op de algemene vergadering van 26 juni a.s. van de Gemeentelijke Holding n.v. in vereffening te machtigen, om aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en om in het algemeen het nodige te doen.
In het kader van de weg- en rioleringswerken in de Schaagstraat en Rijkestraat moet een grondverwerving gebeuren voor het gemeentelijk aandeel.
De grond wordt gekocht door de gemeente Anzegem om reden van openbaar nut.
Het gaat om volgend perceel: perceel weiland, kadastraal gekend onder Anzegem, 1ste afdeling, sectie A, perceel 319 L met een oppervlakte van 75 m² en met volgend toegekend nieuw perceelnummer: A 319 M P000.
In opdracht van Aquafin nv, werd een grondinnameplan opgemaakt op 21 februari 2024 door de heer Christof Lambrecht, landmeter-expert, voor studiebureau Arcadis met zetel te Brussel. Het betreft inneming 21 op het grondinnameplan.
De overeenkomst voor de inneming werd door Aquafin bezorgd, samen met de perceelidentificatie en het bodemattest.
Er werd een aankoopakte opgemaakt door notariskantoor Notarissen Demeulemeester-Debakker, Statiestraat 10, 8570 Anzegem.
Het aankoopbedrag voor het perceel bedraagt 18.390,00 euro (achttienduizend driehonderd negentig euro). (75m2 aan 200 euro/m2 +22,6% wederbeleggingsvergoeding)
Er is budget voorzien op JBR: 2024/ACT_2.1.2/0200-00/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-A_2.1.2.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Art. 1: de akte voor de grondverwerving voor het uitvoeren van weg- en rioleringswerken in de Schaagstraat en Rijkestraat, opgemaakt door notariskantoor Notarissen Demeulemeester-Debakker, Statiestraat 10, 8570 Anzegem, betreffende de grondinneming 21 op het grondinnameplan opgemaakt op 21 februari 2024, opgemeten en afgepaald door de heer Christof Lambrecht, landmeter-expert voor studiebureau Arcadis met zetel te Brussel, goed te keuren.
Art. 2: kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur.
Na de aankoop door de gemeente van het gebouw gelegen in de Kerkstraat 111 te 8570 Anzegem bleek er nog een restperceel te zijn achteraan het gebouw.
Door de aankoop van de omliggende gronden door de gemeente Anzegem blijft enkel nog deze grond over.
De huidige eigenaar van dit restperceel ging op voorstel van de gemeente akkoord met de kosteloze overdracht naar de gemeente van het restperceel.
Er werd een opmetingsplan opgemaakt door landmeter-expert Bart Degezelle, Molendreef 33, 8570 Anzegem met planrefertenummer 24002-10454 d.d. 30 november 2023.
Er werd een ontwerpakte opgemaakt door notaris Niels Debakker van notariskantoor Demeulemeester-Debakker, Statiestraat 10, 8570 Anzegem, voor de kosteloze overdracht aan de gemeente van het restperceel gelegen achteraan Kerkstraat 111, kadastraal gekend onder Anzegem, 1ste afdeling, sectie F, perceelsnummer 972M002, met een oppervlakte van 18,7 ca en aangeduid als kavel 5 op voormeld opmetingsplan met planrefertenummer 24002-10454 van landmeter-expert Bart Degezelle.
Alle kosten m.b.t. de overdracht zijn ten laste van de gemeente.
De overdracht geschiedt om reden van algemeen nut, meerbepaald: het overgedragen perceel wordt na de sloop van de gebouwen gelegen in de Kerstraat 109 (ex-jeugdhuis) en Kerkstraat 111 (ex-CM-gebouw), die beiden al in eigendom zijn van de gemeente, mee opgenomen bij de percelen van voornoemde gebouwen voor de aanleg van een openbare parking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Art. 1: de ontwerpakte, opgemaakt door notaris Niels Debakker van notariskantoor Demeulemeester-Debakker, Statiestraat 10, 8570 Anzegem, voor de kosteloze overdracht aan de gemeente van het restperceel gelegen achteraan Kerkstraat 111, kadastraal gekend onder Anzegem, 1ste afdeling, sectie F, perceelsnummer 972M002 P000, met een oppervlakte van 18,7 ca , goed te keuren.
Art. 2: kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeentelijke bejaardenwoning (woonhuis type halfopen bebouwing zonder garage met een grondoppervlakte van 1a86ca - bouwjaar 1992, kadastraal gekend onder: Anzegem, 1ste afdeling, sectie C, perceel 103T) gelegen in de Kortestraat 16 te 8570 Anzegem werd recent gerenoveerd. Bij de renovatiewerken werden de badkamer en de keuken vernieuwd.
De gemeentelijke bejaardenwoning (woonhuis type halfopen bebouwing zonder garage met een grondoppervlakte van 1a86ca - bouwjaar 1992, kadastraal gekend onder: Anzegem, 1ste afdeling, sectie C, perceel 103R) gelegen in de Kortestraat 14 te 8570 Anzegem wordt binnenkort ook gerenoveerd. De renovatiewerken omvatten dezelfde renovatiewerken voor de Kortestraat 16, nl. de badkamer en de keuken worden vernieuwd.
Er werd een schattingsverslag opgemaakt door beëdigd landmeter-expert, Bart Degezelle, Molendreef 33, 8570 Anzegem op 26 april 2024 met de geschatte huurwaarde na renovatie voor de bejaardenwoning in de Kortestraat 16. De maandelijkse huurwaarde na renovatie werd geschat op 510,00 (vijfhonderd en tien) euro per maand.
Gezien de bejaardenwoning gelegen in de Kortestraat 14 hetzelfde grondoppervlak (1a86ca) heeft, van hetzelfde bouwjaar (1992) is en dezelfde renovatiewerken zal ondergaan, mag aangenomen worden dat dezelfde huurprijs kan genomen worden als voor de bejaardenwoning in de Kortestraat 16.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De beslissing van de gemeenteraad in zitting van 3 juli 2007 tot het goedkeuren van wijziging ontwerp huurovereenkomst voor woning en garage voor de gemeentelijke bejaardenwoningen Kortestraat/Ter Schabbe.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 26 maart 2024 tot het aanstellen van een landmeter om de huurwaarde van de gerenoveerde gemeentelijke bejaardenwoning gelegen in de Kortestraat 16 te 8570 Anzegem goed te keuren.
Art.1: de aangepaste huurovereenkomst (nl. gewijzigde huurprijs ingevolge renovatie - in vet vermeld in de huurovereenkomst) voor de gemeentelijke bejaardenwoning gelegen in de Kortestraat 16 te Anzegem en voor de gemeentelijke bejaardenwoning gelegen in de Kortestraat 14, goed te keuren:
Huurovereenkomst bejaardenwoning
Tussen de ondergetekenden :
- Enerzijds, de gemeente Anzegem, vertegenwoordigd door Gino Devogelaere, burgemeester, bijgestaan door Sonja Nuyttens, Algemeen Directeur, handelend in uitvoering van een beslissing van de gemeenteraad dd. 29 april 1991, 3 juli 2007 en 11 juni 2024,
en krachtens het decreet lokaal bestuur, hierna “de verhuurder” genoemd,
- Anderzijds, ………………………………………………., hierna “de huurder” genoemd,
is overeengekomen wat volgt :
Artikel 1
De verhuurder verhuurt aan de huurder, die aanvaardt, het hierna vermelde goed :
Een bejaardenwoning gelegen te 8570 Anzegem, Kortestraat ..... - kadastraal bekend ......................................................
Artikel 2
De verhuring wordt toegestaan mits betaling, door de huurder aan de verhuurder, van een maandelijkse huurprijs van 510,00 EUR (vijfhonderd en tien euro).
Artikel 3
De in artikel 2 vastgestelde huurprijs is betaalbaar :
a) door storting op bankrekeningnummer BE09 0910 0020 6557 van de verhuurder.
b) de eerste van elke maand
c) voor de eerste maal op ……………….
Artikel 4
De huurprijs zal jaarlijks geïndexeerd worden:
De geïndexeerde huurprijs =
basishuurprijs (2) x nieuwe index (3)
aanvangsindex (1)
De basishuurprijs (2) is de huurprijs zonder de eventueel door de huurder verschuldigde kosten en lasten.
De aanvangsindex (1) is die van de maand die voorafgaat aan de ondertekening van de
overeenkomst.
De nieuwe index (3) is de gezondheidsindex van de maand die voorafgaat aan de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst (dus NIET de verjaardag van de ondertekening tenzij beide data gelijk zijn).
Artikel 5
De verhuring wordt aangegaan voor een basisduur van 9 jaar, aanvangend op ………………………… en stilzwijgend te verlengen.
Artikel 6
De huur is opzegbaar mits een vooropzeg van 3 maanden vanwege de huurder en van 6 maanden vanwege de gemeente, rekening houdend met de bepalingen van artikel 3 van de wet van 20 februari 1991 houdende wijziging van de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek inzake huishuur.
De opzeg gebeurt bij aangetekend schrijven.
Artikel 7
De huurder zal aan het in artikel 1 vermeld goed enkel de navermelde bestemming mogen geven :
woonhuis dienend als hoofdverblijfplaats.
Artikel 8
Tijdens heel de duur van de verhuring zal de huurder de bestemming waarvan sprake in artikel 7 moeten handhaven.
Artikel 9
De verhuurder moet instaan voor alle andere herstellingen dan deze waarvan sprake is in artikel 1754 van het Burgerlijk Wetboek.
Artikel 10
De huurder moet instaan voor de herstellingen waarvan sprake is in artikel 1754 van het Burgerlijk Wetboek.
Artikel 11
Bij het verstrijken van de huur, gaat het eigendomsrecht van de werken die de huurder uitgevoerd zou hebben of zou laten uitvoeren hebben, kosteloos over op de verhuurder, tenzij deze er de voorkeur aan geeft ze te laten wegnemen en het in artikel 1 vermelde goed op kosten van de huurder in zijn oorspronkelijke staat te laten herstellen.
Artikel 12
De huurder zal zich inzake brand laten verzekeren, namelijk :
- voor de huurrisico’s
- en voor het burenbezwaar
Artikel 13
Op het eerste verzoek van de verhuurder, zal de huurder het bewijs leveren van de betaling van de premie voor de in artikel 12 vermelde verzekeringspolis.
Artikel 14
Het abonnement op de verdeling van elektriciteit, gas en stadswater valt ten laste van de huurder, evenals de taksen en het huren van de tellers. De verbruikskosten vallen ten laste van de huurder.
Artikel 15
Bij het verlijden van onderhavige akte betaalt de huurder een waarborg. De waarborg neemt één van volgende drie vormen aan :
a) storten borg op een geïndividualiseerde rekening : de huurwaarborg bedraagt dan een bedrag gelijk aan 2 maanden huur. De opgebrachte rente wordt gekapitaliseerd ten bate van de huurder en de verhuurder verwerft voorrecht op de activa van de rekening voor elke schuldvordering ten gevolge van het volledig of gedeeltelijk niet-nakomen van de verplichtingen van de huurder.
b) een bankwaarborg, waarbij de huurder er zich toe verbindt die volledig samen te stellen middels constante maandelijkse afbetalingen gedurende de duur van de huurovereenkomst, met een maximumduur van drie jaar. De bankwaarborg is gelijk aan een bedrag van drie maanden huur.
c) een bankwaarborg die gelijk is aan een bedrag van drie maanden huur ten gevolge van een standaardcontract tussen een OCMW en een financiële instelling. Het OCMW verzoekt daar om bij de financiële instelling, die de waarborg toestaat ten gunste van de verhuurder.
Artikel 16
De partijen zijn verplicht een omstandige plaatsbeschrijving op te stellen, op tegenspraak en voor gezamenlijke rekening. Deze plaatsbeschrijving wordt opgesteld ofwel tijdens de periode dat de ruimtes onbewoond zijn, ofwel tijdens de eerste maand van bewoning. Hij wordt gevoegd bij onderhavige huurovereenkomst en wordt eveneens onderworpen aan de registratie. Ook een verduidelijkende samenvatting van de huishuurwet wordt bij onderhavige overeenkomst gevoegd (zie bijlage).
Alle andere onkosten voortspruitend uit onderhavige overeenkomst vallen ten laste van de huurder. De verhuurder daarentegen staat in voor de registratie van deze overeenkomst.
Opgemaakt te Anzegem, op
De Verhuurder, De Huurder,
Namens het Gemeentebestuur Anzegem
De Algemeen Directeur,
De Burgemeester,
Art.2: Deze huurovereenkomst ook toe te passen voor de woningen waarvan de renovatiewerken beëindigd zijn vóór 26 april 2026, dit is binnen de twee jaar na opmaak van het schattingsverslag d.d. 26 april 2024 van landmeter schatter Bart Degezelle.
Art.3: kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeenteraad in zitting van 12 september 2023 keurde het gebruikersreglement goed alsook de daarbij horende afsprakennota en retributie voor wat betreft de verhuur van de opbergruimtes voor het verenigingsleven in het Gemeentepunt.
In tussentijd konden de erkende lokale Anzegemse verenigingen en organisaties intekenen op het gebruik van een ruimte in het gemeentepunt (kast, bergruimte, opslagruimte). De nodige administratieve voorbereidingen werden getroffen, ondermeer het verzamelen van contactgegevens in functie van het toekennen van toegangsrechten via de smartphone en het oplijsten van de inventaris van de materialen, zodat nu aan de gemeenteraad de definitieve huurovereenkomst met de desbetreffende Anzegemse verenigingen/organisaties kan voorgelegd worden.
Deze ontwerphuurovereenkomst is bijna volledig geënt op het gebruikersreglement maar bevat volgende wijzigingen:
Decreet Lokaal Bestuur
Het gemeenteraadsbesluit van 12 september 2023 betreffende de verhuur van opbergruimtes voor het verenigingsleven - goedkeuren gebruikersreglement en aanpassen algemeen gemeentelijke retributiereglement.
Art.1: De huurovereenkomst voor de berg- en opslagruimte in het gemeentepunt voor erkende Anzegemse verenigingen en organisaties wordt vastgesteld als volgt:
Gemeente Anzegem verhuurt aan … een kast/bergruimte/opslagruimte die als volgt wordt beschreven:
De huurder verklaart dat hij de te huren bergruimte aandachtig heeft onderzocht voor ingebruikname. Er wordt verklaard dat het goed wordt verhuurd in goede staat van onderhoud, veiligheid, hygiëne.
De huurtermijn bedraagt één jaar en begint op 1 januari en eindigt op 31 december. Als de huurder op een ander tijdstip instapt, dan wordt de huurprijs in het eerste jaar berekend op het aantal maanden dat men de ruimte heeft gehuurd.
De huur dient te worden opgezegd minstens twee maanden voor het einde van het kalenderjaar. De opzeg moet schriftelijk gebeuren (brief / e-mail) en dit bij de Dienst Cultuur (Heirbaan 73 te 8570 Anzegem – cultuur@anzegem.be). Gebeurt er geen opzeg, dan wordt de huurtermijn telkens automatisch met een jaar verlengd;
De ruimte kan alleen maar gebruikt worden als opslagplaats voor materiaal van erkende Anzegemse verenigingen en organisaties. De huurder kan zijn rechten niet overdragen en kan het goed niet onderverhuren. Wordt een kast/bergruimte gehuurd dan moet er een algemene beschrijving van de inhoud aan de afsprakennota bijgevoegd worden. Wordt er een opslagruimte gehuurd dan moet er een gedetailleerde beschrijving van het materiaal aan de afsprakennota bijgevoegd worden. Dit materiaal wordt, in samenspraak met de Technische Dienst, genummerd en gelabeld. Materiaal voor de opslagruimte dient aangeleverd te worden op een wijze die het voor de Technische Dienst mogelijk maakt deze op veilige en zo efficiënt mogelijke manier te verplaatsen (op paletten, in bakken op wielen…).
De huurprijs van de ruimten wordt voor verenigingen en organisaties als volgt vastgelegd (exclusief jeugdverenigingen):
De huurprijs van de ruimten wordt voor jeugdverenigingen als volgt vastgelegd:
Deze kosten zijn betaalbaar na ontvangen van een factuur, op rekening BE09 0910 0020 6557.
De gemeente Anzegem heeft het recht om de huurprijs aan te passen.
Bij een niet tijdige betaling (vervaldatum vermeld op factuur) volgt er eerst een gewone aanmaning en daarna, indien nodig, een laatste aanmaning per aangetekende post. Bij niet betaling wordt een officiële procedure tot inning van de openstaande facturen via een gerechtsdeurwaarderskantoor opgestart en kan de toegang tot de ruimte ontzegd worden.
De gemeente Anzegem sluit een brandverzekering voor het gebouw voor eigen rekening en voor rekening van de huurder. De huurders moeten hun eigen inhoud verzekeren. De gemeente Anzegem voorziet in een afstand van verhaal in de bestaande brandpolis. De huurders mogen geen ontvlambare producten stockeren.
Beschadigingen aangebracht door de huurder worden op kosten van deze huurder hersteld door gemeente Anzegem. Herstellingen die nodig zijn wegens normale slijtage, ouderdom, gebrek in het gehuurde goed of wegens overmacht, zijn niet ten laste van de huurder.
Gemeente Anzegem kan niet aansprakelijk worden gesteld voor diefstal of vandalisme aan het materiaal van de huurder.
De huurder mag zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van gemeente Anzegem geen veranderingen aan de kast/bergruimte aanbrengen. De sloten van de kast/bergruimte mogen niet vervangen worden. Indien schade aan de sloten moet de gemeente onmiddellijk verwittigd worden.
De huurder die een bergruimte huurt, krijgt een toegangscode op de smartphone waarmee hij de loods waarin de bergruimtes zich bevinden, kan betreden. Dit kan 24/24 en 7/7. Daarnaast ontvangt de huurder 2 sleutels voor de eigen bergruimte (en eventueel van de gehuurde kast). De eigen bergruimte kan dus te allen tijde betreden worden. Om de toegangscode op de smartphone te ontvangen, moet de huurder het gsm-nummer van de smartphone die hij zal gebruiken doorgeven. Een huurder kan maximum 5 gsm-nummers doorgeven. Gsm-nummers die geen recht meer hebben op toegang tot de opbergruimte moeten zo snel mogelijk doorgegeven worden. Een keer per jaar zal er ook gevraagd worden de doorgegeven nummers te bevestigen.
Bij het huren van een bergruimte en/of kast, krijgt de huurder twee sleutels ter beschikking. Bij verlies van deze sleutel zal de huurder de kosten van een nieuwe sleutel moeten betalen.
Een huurder die een plek in de opslagruimte voor grote materialen huurt kan deze enkel maar betreden na voorafgaandelijke aanvraag. Heeft de huurder materiaal nodig, dan moet er op voorhand een afspraak gemaakt worden. De huurder vermeldt hierbij welk materiaal hij nodig heeft en tegen wanneer en wanneer de goederen zullen teruggebracht worden. Tevens worden de gsm-nummers doorgegeven (max 5) van personen die een tijdelijke toegang zouden moeten krijgen. De Technische Dienst zet dit materiaal dan klaar tijdens hun werkuren. De aanvraag voor het klaarzetten van materiaal kan gebeuren via volgend webformulier: www.anzegem.be/opslagruimte en moet minstens één week op voorhand gebeuren. De effectieve afhaling van de gevraagde materialen door de huurder kan op ieder moment binnen de daartoe afgesproken en voorziene termijn. De huurder zal hiertoe een tijdelijke toegangscode krijgen via de smartphone. Hiermee kan de loods waarin de opbergruimtes en de opslagplaats zich bevinden, worden betreden. Dit kan 24/24 en 7/7. Om de toegangscode op de smartphone te ontvangen, moet de huurder het gsm-nummer van de smartphone die hij zal gebruiken doorgeven. Een huurder kan maximum 5 gsm-nummers doorgeven.
Met diezelfde tijdelijke toegangscode kan de huurder zijn goederen terugplaatsen op de vooraf bepaalde losplaats binnen de termijnen door de gebruiker aangegeven bij de aanvraag.
De gehuurde ruimte is uitsluitend bestemd voor de opslag van materialen die eigendom zijn van een Anzegemse vereniging of organisatie.
Volgende goederen zijn uitgesloten en mogen dus niet bewaard worden in de gehuurde ruimte: ontvlambare materialen, vuurwerk, giftige stoffen, levende dieren, materialen die geuroverlast veroorzaken, bederfbare goederen en gasflessen.
Jeugdverenigingen moeten zich in de opslagruimte beperken tot sjorpalen, tenten, keukenmateriaal… Het materiaal moet stapelbaar zijn (bij voorkeur in boxen aangeleverd). Jeugdverenigingen mogen geen meubilair (bv. Zetels) en waterreservoirs in de opslagruimte bewaren.
Er mogen geen werkzaamheden of andere activiteiten in de bergruimte worden uitgevoerd buiten het stockeren van materialen.
Gemeente Anzegem behoudt één sleutel van elke bergruimte en heeft het recht deze te controleren om ervoor te zorgen dat alle afspraken nageleefd worden.
Betwistingen moeten schriftelijk gemeld worden. Het college van burgemeester en schepenen zal hierin een beslissing nemen.
VZW Dwars door Grijsloke vraagt naar jaarlijkse gewoonte financiële en logistieke ondersteuning t.g.v. de loopwedstrijd Dwars door Grijsloke die dit jaar doorgaat op zaterdag 31 augustus.
Deze bestaat uit:
- Nadars, vlaggen en vlaggenmasten plaatsen en weghalen: inzet van 2 arbeiders, 2 dagen telkens 4u à 480 euro + huurprijs feestmateriaal
- Gras maaien en ledigen afvalbakken (wordt meegenomen in de vaste ronde, dus geen extra kost)
- Opbouw en afbraak terras: 2 arbeiders, 2 dagen telkens 4u à 480 euro
De totale logistieke ondersteuning kan gewaardeerd worden op minstens 960 euro (zonder het te huren feestmateriaal).
Verder werd er in het verleden, via het toenmalige subsidiereglement Toerisme en Promotie, elk jaar ook nog een geldelijke ondersteuning van 250 euro voorzien (sport). Voorgesteld om deze tussenkomst ook nu opnieuw toe te kennen.
Aangezien dit de grootte-orde overschrijdt zoals voorzien in het kadersubsidiereglement van 17 mei 2016 (en latere wijzigingen), valt de toekenning van deze betoelaging in natura en geld onder de bevoegdheid van de gemeenteraad.
De Sportdienst verleende positief advies.
Decreet Lokaal Bestuur
Het gemeenteraadsbesluit van 17 mei 2016 strekkende tot het vaststellen van een kadersubsidiereglement voor het ondersteunen van initiatieven en projecten van Anzegemse verenigingen, organisaties en inwoners en de latere wijzigingen van dit reglement;
Art.1: op basis van het advies van de betrokken dienst – aan de loopclub VZW Dwars door Grijsloke (Bart Lavens, p/a Greepstraat 10 - Anzegem) volgende logistieke en geldelijke ondersteuning toe te kennen t.g.v. de organisatie van de loopwedstrijd Dwars door Grijsloke op 31 augustus 2024:
- Ondersteuning Technische Dienst (voorbereiding en opkuis manifestatie: verdelen en achteraf weghalen nadarafsluiting + opbouw terras + maaien gras achter OC De Kleine Kluis en grasbermen, weghalen afval, enz). Aantal manuren: 32 aan 30 euro = 960 euro
- Gratis gebruik (feest-)materiaal (6 tot 8 vlaggen en vlaggenmasten), 40 zandzakjes en één gemeentelijke tent. Voor de huur van de vlaggen en bijhorende masten moet de waarborg wel betaald worden.
- Onder voorbehoud van gunstig advies van de betrokken adviesraad en naar analogie met voorgaande jaren, eveneens de toelage van 250 euro toe te kennen op het einde van het kalenderjaar. (de toekenning van de geldsom wordt voorgelegd aan de sportraad naar het jaareinde toe samen met andere vragen voor financiële ondersteuning van sportinitiatieven)
Art.2: De organisatoren worden van deze ondersteuning schriftelijk op de hoogte gebracht.
Art.3: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het decreet Lokaal Bestuur.
Naar aanleiding van afwezigheden door bepaalde jeugdverenigingen op de jeugdraad in het werkjaar 2022-2023, werd op de gemeenteraad van 12 december 2023 een éénmalige afwijking toegestaan op het subsidiereglement.
Als gevolg hieraan wordt de toenmalige afwijking definitief opgenomen in het subsidiereglement, dit voor de subsidiedossiers die vanaf 01 juli 2024 worden ingediend.
De motivatie om het subsidiereglement te wijzigen blijft dezelfde nl. dat het subsidiereglement omtrent de aanwezigheden op de jeugdraad te eng is en een te grote financiële impact geeft ondanks dat er wel een volwaardige werking gegeven wordt. Daarnaast blijft het toch belangrijk om een vorm van sanctionering te blijven voorzien voor afwezigheden omdat jeugdverenigingen die wel aanwezig zijn, moeite doen om hier inspanning voor te leveren.
Er wordt voorgesteld om het subsidiereglement als volgt te wijzigen:
Hoofdstuk I. Algemeen, artikel 7: aanwezigheid op de jeugdraad (blz. 2):
Het jeugdwerk dient aanwezig te zijn op alle jeugdraden om aanspraak te kunnen maken op de subsidies. Indien ze tweemaal niet aanwezig zijn, wordt slechts de helft van de toelagen uitbetaald. Vanaf drie afwezigheden verliezen ze het recht op toelages. Indien dit van toepassing is, wordt het niet uitbetaalde bedrag verdeeld over alle jeugdwerkinitiatieven die wel recht hebben op subsidies.
Het jeugdwerkinitiatief dient aanwezig te zijn op alle jeugdraden om aanspraak te kunnen maken op subsidies. Indien het jeugdwerkinitiatief tweemaal niet aanwezig, wordt per geregistreerde afwezigheid het oorspronkelijk subsidiebedrag met 10% verminderd voor de desbetreffende vereniging. Indien dit van toepassing is, wordt het niet uitbetaalde bedrag verdeeld over de andere verenigingen die max. éénmaal afwezig waren of alle AV's aanwezig waren.
De jeugdraad adviseert positief tijdens de algemene vergadering van 4 mei 2024.
Financiële impact: neen
Ingecalculeerd in budget/meerjarenplanning: ja
Raming (in EUR): /
Jaarbudgetrekening: /
Decreet Lokaal Bestuur
Gemeenteraadsbeslissing 24 april 2019 houdende het subsidiereglement ten behoeve van jeugdwerkinitiatieven.
Gemeenteraadsbeslissing 12 december 2023 houdende een éénmalige afwijking van het subsidiereglement ten behoeve van jeugdwerkinitiatieven.
Art. 1: akkoord te gaan met de wijziging in het subsidiereglement voor jeugdwerkinitiatieven voor toelages bij de jeugdraad en dit m.b.t. de gevolgen van de afwezigheden in de algemene vergadering van de jeugdraad. Dit met ingang vanaf 1 juli 2024.
Art. 2: akkoord te gaan met volgende wijziging in het subsidiereglement m.b.t. de gevolgen van de afwezigheden in de algemene vergadering van de jeugdraad onder het hoofdstuk I. Algemeen, artikel 7:
Het jeugdwerk dienst aanwezig te zijn op alle jeugdraden om aanspraak te kunnen maken op de subsidies. Indien ze tweemaal niet aanwezig zijn, wordt slecht de helft van de toelagen uitbetaald. Vanaf drie afwezigheden verliezen ze het recht op toelages. Indien dit van toepassing is, wordt het niet uitbetaalde bedrag verdeeld over alle jeugdwerkinitiatieven die wel recht hebben op subsidies.
Het jeugdwerkinitiatief dient aanwezig te zijn op alle jeugdraden om aanspraak te kunnen maken op subsidies. Indien de het jeugdwerkinitiatief tweemaal niet aanwezig, wordt per geregistreerde afwezigheid het oorspronkelijk subsidiebedrag met 10% verminderd voor de desbetreffende vereniging. Indien dit van toepassing is, wordt het niet uitbetaalde bedrag verdeeld over de andere verenigingen die max. éénmaal afwezig waren of alle AV's aanwezig waren.
Om tegemoet te komen aan de noden van de Anzegemse jeugd werd aanvullend op de bestaande initiatieven een broeiplek onder het project ‘KunstZe’ georganiseerd. De naam zegt het zelf: een plek waar kunstige initiatieven kunnen broeien en verder vorm gegeven worden. Onder kunstige initiatieven verstaat men muziek, podiumkunsten, grafische kunsten, beeldende kunst, experimentele kunst…, dit in het kader van het voorzien van een aanvullend aanbod voor de jeugd en het tegemoetkomen aan de noden van de jeugd (act. 1.3.4).
Naar aanleiding van de oprichting van een KunstZe Broeiplek dient er een gebruiksovereenkomst en gebruiksreglement opgesteld te worden ten aanzien van de gebruikers. In de gebruiksovereenkomst en het reglement worden alle afspraken vastgelegd met betrekking tot het gebruik, de huur en het onderhoud van de ter beschikking gestelde infrastructuur.
Na een proefperiode van 9 maanden (collegebesluit van 27 september 2023 en raadsbeslissing van 12 december 2023) is het project grondig geëvalueerd bij zowel de tijdelijke gebruikers als de verschillende gemeentelijke diensten en werd er een definitief reglement met bijhorende gebruiksovereenkomst opgesteld. Enkele zaken waaronder het onderhoud, betalingstermijn, opzegtermijn, duur van de overeenkomst en het aantal en de duur van het gebruik van de ruimte werden aangepast. Deze werden in het geel aangeduid. De waarborg voor sleutels werd uit het reglement gehaald, dit op advies van de Financiële Dienst daar dit aan relevantie weinig toevoegt.
Het reglement en de bijhorende gebruiksovereenkomst werden positief geadviseerd door de jeugdraad in de algemene vergadering van 4 mei 2024.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het reglement en bijhorende gebruiksovereenkomst goed te keuren met ingang van 1 juli 2024.
Decreet Lokaal Bestuur
Collegebeslissing van 27 september 2023 houdende de goedkeuring van het tijdelijke reglement en de gebruiksovereenkomst voor de KunstZe Broeiplek.
Gemeenteraadbeslissing van 12 december 2023 houdende de bekrachtiging en het verlengen van de proefperiode inzake de gebruiksovereenkomst en reglement van de KunstZe Broeiplek.
Art. 1: akkoord te gaan met het definitieve gebruiksreglement en -overeenkomst voor de KunstZe Broeiplek als volgt:
REGLEMENT BROEIPLEK KUNSTZE GEMEENTEBESTUUR ANZEGEM
Om tegemoet te komen aan de noden van de Anzegemse jeugd wordt aanvullend op de bestaande initiatieven een broeiplek onder het project ‘KunstZe’ georganiseerd. De naam zegt het zelf een plek waar kunstige initiatieven kunnen broeien en verder worden vormgegeven. Onder kunstige initiatieven verstaat men muziek, podiumkunsten, grafische kunsten, beeldende kunst, experimentele kunst… Andere mogelijke kunstvormen moeten worden goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen.
Voor wie?
De accommodaties worden ter beschikking gesteld aan artiesten of bands uit Anzegem, dit betekent in het geval van een band, dat er minstens één Anzegemse artiest in de band speelt.
De huurders verbinden er zich toe om elke wijziging in de samenstelling van de muziekgroep onmiddellijk aan de Jeugddienst mee te delen.
Accommodatie
De accommodaties die momenteel ter beschikking gesteld kunnen worden zijn:
- Lokaal in ‘De Graffiti’ gelegen te Ommersheimplein 4, 8570 Anzegem
- Lokaal in jeugdheem ‘De Wortel’ gelegen te Landergemstraat 1, 8570 Anzegem
Afhankelijk van de aard van de kunstvorm kan de locatie bepaald worden door de Jeugddienst en College van Burgemeester en Schepenen
Eventueel andere accommodaties kunnen gebruikt worden na goedkeuring door het College van Burgemeester en Schepenen.
Er wordt geen huur gevraagd voor het gebruik van de accommodatie. Er wordt een forfaitair bedrag van €25/maand gevraagd om de nutsvoorzieningen te bekostigen. Dit wordt per kwartaal gefactureerd aan de artiest of band.
Duur van de overeenkomst
Een gebruiksovereenkomst wordt aangegaan voor een vooraf bepaalde periode. Dit kan maximaal tot het einde van de huidige legislatuur zijn. Wanneer een nieuwe gebruiker zich aanmeldt, kunnen de tijdsstippen gewijzigd worden van het gebruik van het lokaal, dit in onderling overleg tussen de betrokken gebruikers en de Jeugddienst.
Beide partijen behouden zich het recht voor ten allen tijde een einde te maken aan de overeenkomst bij ter post aangetekend schrijven van drie maanden vooraf.
Toegang tot de ruimte
De locatie wordt ter beschikking gesteld voor een vooraf bepaalde periode en enkel toegankelijk op een vooraf bepaalde dag en tijdsstip. Het tijdstip moet vallen tussen 8u ’s morgens en 22u ’s avonds en wordt beperkt tot maximaal 2 tijdstippen per week met een maximum van 2 uur per tijdstip.
Indien de band of artiest per uitzondering op een ander moment de ruimte wil gebruiken kan dit enkel na overleg met de Jeugddienst. De kalender van het gebruik van de lokalen wordt bijgehouden bij de Jeugddienst. Indien het lokaal buiten de afgesproken uren gebruikt wordt, leidt dit tot een schorsing van één maand. Indien dit nogmaals gebeurt volgt er een definitieve schorsing.
Per artiest/groep worden maximaal 2 sleutels voorzien. Deze sleutels blijven eigendom van gemeente Anzegem en mogen door de artiest of groep niet worden bijgemaakt en/of doorgegeven worden aan derden. Bij verlies van deze sleutel(s) worden eventuele kosten, voor de vervanging van de sloten en bijmaken van sleutels verhaald op de gebruiker.
Gebruik van de repetitieruimte
De gebruiker wordt verondersteld de repetitieruimte en berging te onderhouden en als een voorzichtig en redelijk persoon te gebruiken, zonder de aard of de bestemming ervan te wijzigen.
Volgende afspraken gelden:
Aan het einde van de overeenkomst (ten laatste de laatste dag van de overeenkomst) wordt het lokaal in oorspronkelijke staat overgedragen. Zo niet, worden de nodige werken uitgevoerd (zoals schilderwerken, opvullen gaten in de muur, …) ten laste van de gebruiker. Schade wordt tegen reële kost aangerekend.
Bij gegronde klachten, inbreuken of vaststellingen worden de toegangsrechten tot de repetitieruimte ontnomen en wordt de artiest of groep definitief uitgesloten.
Aansprakelijkheid
Bevoegdheid
In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet en bij geschillen, worden de voorwaarden bepaald door Gemeentebestuur Anzegem.
Verzekering
Gemeentebestuur Anzegem voorziet een brandpolis voor het gebouw, de inboedel is hiermee niet verzekerd tegen brand-, storm- en regenschade. De verzekering van de materialen/inboedel is ten laste van de gebruiker.
GEBRUIKSOVEREENKOMST KUNSTZE BROEIPLEK
Periode:
Locatie lokaal:
Naam kunstenaar/band:
Aard van de activiteit:
Repetitiemoment (dag en uur):
Naam verantwoordelijke contactpersoon en vertegenwoordiger van de band of artiest:
Adres + Woonplaats contactpersoon:
Tel. Nummer contactpersoon:
E-mailadres contactpersoon:
RRN:
Contactgegevens van de leden van de band (indien van toepassing):
Naam: Tel.: Email: Adres + woonplaats:
RRN: |
Naam: Tel.: Email: Adres + woonplaats:
RRN: |
Naam: Tel.: Email: Adres + woonplaats:
RRN: |
Naam: Tel.: Email: Adres + woonplaats:
RRN: |
Gemeentebestuur Anzegem stelt de ruimte [naam locatie] ter beschikking voor de periode van [datum start] tot [datum eind], zolang de afspraken worden nageleefd zoals voorzien in het broeiplekreglement goedgekeurd op 11 juni 2024.
Beide partijen behouden zich het recht voor ten allen tijde een einde te maken aan de overeenkomst bij ter post aangetekend schrijven van drie maanden vooraf.
Verantwoordelijke groep:
Voor akkoord bovenstaande afspraken
Te Anzegem,
Voor Gemeentebestuur Anzegem:
Gebruiker Sonja Nuyttens Gino Devogelaere
Algemeen directeur Burgemeester
(+ voornaam en naam voluit geschreven)
(geschreven “gelezen en goedgekeurd”)
Art. 2: De in artikel 1 van deze beslissing voorziene gebruiksovereenkomst en -reglement worden toegepast m.i.v. 1 juli 2024 en vervangen deze die goedgekeurd werden in de gemeenteraad van 12 december 2023.
Voorgesteld om standpijpen ter beschikking te stellen van de Anzegemse verenigingen en onderwijsinstellingen en dit via de Uitleendienst.
Er moet in principe geen huur betaald worden, enkel bij schade wordt een vergoeding gevraagd.
Voorgesteld wordt om dit op te nemen in het algemeen gemeentelijk retributiereglement.
decreet Lokaal Bestuur
algemeen gemeentelijk retributiereglement, laatst gewijzigd op 13 februari 2024
Art.1: het algemeen gemeentelijk retributiereglement onder rubriek 4 - Vrije Tijd centrale uitleendienst - na de rubriek aangaande de uitleen van herbruikbare bekers
wordt als volgt aangevuld
Reglement ter beschikking stelling standpijp aan verenigingen
De gemeente kan standpijpen ter beschikking stellen van erkende verenigingen. De vereniging wordt beschouwd als erkend in volgende gevallen:
De ter beschikkingstelling gebeurt onder volgende voorwaarden:
De gemeentelijke diensten zullen het verbruik controleren bij teruggave van de standpijp. Bij een onredelijk hoog verbruik dat niet in verhouding is met de activiteit kan het verbruik aangerekend worden aan de eenheidsprijs die gehanteerd wordt door de Watergroep bij verhuur van standpijpen.
De gemeenteraad besliste in zitting van 9 april om de studieopdracht voor het uitbreiden van de gemeenteschool en het bouwen van chirolokalen stop te zetten. Er werd toen principieel beslist om een nieuwe procedure te starten voor het aanstellen van een ontwerper met als opdracht zowel de studie voor de uitbreiding van de school als het bouwen van infrastructuur voor huisvesting van een jeugdheem en polyvalente zaal (incl. eventueel ruimte voor de BKO).
In het kader van de opdracht “Ontwerpopdracht - Uitbreiden gemeenteschool Ingooigem en bouwen jeugdheem en polyvalente zaal (eventueel incl. BKO)” werd een bestek met nr. 2024/568 opgesteld voor het aanstellen van een ontwerper.
De studieopdracht bestaat eigenlijk uit twee delen:
1. De uitbreiding van het schoolgebouw in de Pastoor Verrieststraat. Het Chirolokaal aan de school moet gesloopt worden. De ontwerper zal onderzoeken waar deze uitbreiding van de school het best gelokaliseerd wordt: hierbij zal de beperkte grootte van het perceel waarop de school gevestigd is een rol spelen.
Het programma van de uitbreiding omvat dan in grote lijnen het volgende:
• 1 teamlokaal (leraarskamer)
• 6 klassen 3 kleuterklassen in het bestaande gebouw - 3 klassen lagere school in nieuwbouw
• Slaapklas
• Zorgklas( in huidig gebouw - door van 2 differentiatieklassen 1 lokaal te maken)
• Secretariaat ( in huidig - door inname van een differentiatieklas)
• 2 bergingen ( in nieuwbouw)
• Sanitair ( in nieuwbouw)
• Uitbreiden fietsenstalling en afsluitbaar hok voor kleuterfietsjes ( bij nieuwbouwdeel)
• Speelzone aan voorste deel van het gebouw.
2. Een gebouw gesitueerd op het perceel Stijn Streuvelsstraat 3, dat zal voorzien in lokalen voor de Chiro en in een polyvalente zaal (eventueel BKO)
Om budgettaire redenen wordt vooropgesteld dat de realisatie gebeurt volgens de logica van een loods: een modulair, waar mogelijk geprefabriceerd en een compact georganiseerd volume. De afwerking is industrieel en minimalistisch. Wel moet specifieke aandacht besteed worden aan de akoestiek, in het bijzonder indien er lokalen Buitenschoolse KinderOpvang ( BKO) zouden ingericht worden.
• Het programma voor de lokalen voor de Chiro omvat in grote lijnen:
- 6 lokalen van 35m2
- 1 leidinglokaal van 60 m2
- 2 bergingen (15m2 en 30 m2)
- Keuken/berging 15 m2
- Apart sanitair
• Het voorzien van een polyvalente zaal. Deze ruimte kan eventueel ook ingevuld worden als BKO – dit staat op dit moment nog niet vast. Indien uiteindelijk zou beslist worden om de werking van de BKO gedecentraliseerd te houden, dan zal een ruimte van ongeveer 170 m2 voorzien moeten worden. Indien echter beslist wordt de werking van de BKO te centraliseren op deze locatie, dan zal een ruimte van ongeveer 480 m2 nodig zijn. De keuze zal verder uitgeklaard worden gedurende het ontwerpproces.
De uitgave voor deze dienstenopdracht wordt geraamd op € 185.000,00 excl. btw of € 223.850,00 incl. 21% btw.
In het meerjarenplan 2020-2025 is er budget beschikbaar onder jaarbudgetrekening investering 2024/ACT_2.4.2/0800-00/2210000/GEMEENTE/CBS/IP-A_2.4.2 (gedeelte school) en 2024/ACT_1.3.5/0752-00/2210000/GEMEENTE/CBS/IP-A_1.3.5 (gedeelte jeugdheem).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Financiële impact: Ja
Ingecalculeerd in budget/meerjarenplanning: Ja
Raming: € 185.000,00 excl. btw of € 223.850,00 incl. 21% btw.
Jaarbudgetrekening investering
- 2024/ACT_2.4.2/0800-00/2210000/GEMEENTE/CBS/IP-A_2.4.2 (gedeelte school) en
- 2024/ACT_1.3.5/0752-00/2210000/GEMEENTE/CBS/IP-A_1.3.5 (gedeelte jeugdheem).
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 8 september 2009 betreffende de definitie van het begrip ‘dagelijks bestuur’, gewijzigd bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 15 december 2014, en herbevestigd door de gemeenteraad d.d. 31 januari 2019, en de visumplichtige verrichtingen.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 9 april 2024 tot stopzetting van de lopende studieopdracht en de principiële beslissing tot het uitbreiden van de gemeenteschool Ingooigem en het bouwen van een jeugdheem Ingooigem en polyvalente zaal (eventueel incl. BKO).
Art.1: Het bestek met nr. 2024/568 en de raming voor de opdracht “Ontwerpopdracht - Uitbreiden gemeenteschool Ingooigem en bouwen jeugdheem en polyvalente zaal (eventueel incl. BKO)”, opgesteld door Gemeentelijke Infrastructuur worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 185.000,00 excl. btw of € 223.850,00 incl. 21% btw.
Art.2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art.3: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen bestuurlijk toezicht op de gemeenten.
De verwarmingsinstallatie van De Stringe is enorm verouderd en aan vervanging toe. De vernieuwing verder uitstellen is zowel om redenen van betrouwbaarheid als veiligheid niet aangewezen.
In het kader van de opdracht “Vernieuwen verwarmingsinstallatie De Stringe” werd een bestek met nr. 2024/572 opgesteld.
Het bestek voorziet dat de opdrachtnemer tijdens de werken - indien nodig - moet voorzien in een alternatieve verwarmingsbron, zodat voorstellingen, activiteiten,... en werking BKO kunnen doorgaan. Er bestaan krachtige mobiele (buiten)installaties die hier een oplossing kunnen bieden.
De verwarmingsinstallatie zal ook de feestzaal kunnen verwarmen. Bij de dimensionering is er wel aangenomen dat toneelzaal en feestzaal nooit tegelijkertijd zullen gebruikt worden. Daardoor zal de nieuwe installatie (400kW) een beduidend kleiner vermogen hebben dan de bestaande (760kW).
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 85.000,00 excl. btw of € 102.850,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
impact: Ja
• Ingecalculeerd in budget/meerjarenplanning: Ja
• Raming: € 85.000,00 excl. btw of € 102.850,00 incl. 21% btw.
• Jaarbudgetrekening investering: 2024/ACT_2.4.2/0705-00/2210000/GEMEENTE/CBS/IP-A_2.4.2
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 8 september 2009 betreffende de definitie van het begrip ‘dagelijks bestuur’, gewijzigd bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 15 december 2014, en herbevestigd door de gemeenteraad d.d. 31 januari 2019, en de visumplichtige verrichtingen.
Art.1: Het bestek met nr. 2024/572 en de raming voor de opdracht “Vernieuwen verwarmingsinstallatie De Stringe” worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 85.000,00 excl. btw of € 102.850,00 incl. 21% btw.
Art.2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art.3: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen bestuurlijk toezicht op de gemeenten.
Op basis van de steunaanvragen die het gemeentebestuur ontving, wordt door de Wereldraad de volgende organisatie aanbevolen voor het bekomen van financiële ondersteuning :
- vzw Artsen Zonder Grenzen voor hun urgenties in gebieden waar kwetsbare bevolkingsgroepen te maken krijgen met humanitaire en gezondheidscrisissen en dit voor een bedrag van €600.
Meer bepaald in Oekraïne en Gaza proberen AZG-teams de gezondheidsstructuren zo goed mogelijk te ondersteunen via inzet van personeel en materiaal. In Haïti, DRC en Soedan zijn mensen het slachtoffer van bendegeweld en/of gewapende conflicten en daarnaast is de toenemende voedselcrisis oorzaak van een onrustwekkende wereldwijde stijging van het aantal ondervoede patiënten. AZG zet immers zijn middelen in om noodhulp te bieden in crisissituaties die het gevolg zijn van zowel natuurrampen als gewapende conflicten.
Positief advies wereldraad 6 mei 2024.
De nodige budgetten daartoe zijn voorzien in het gemeentelijk meerjarenplan onder budgetpost GBB/int. sol./0160-00/6490020
Decreet Lokaal Bestuur
art 1 : een bedrag van €600 toe te kennen als noodhulp voor vzw Artsen Zonder Grenzen ter ondersteuning van hun humanitaire interventies wereldwijd.
In het Gemeentepunt Anzegem is men momenteel bezig met het verbouwen/opzetten van een nieuwe polyvalente zaal, leskeuken en theaterzaal. Deze nieuwe zalen/ruimtes dienen voorzien te worden van nieuw divers los meubilair, zijnde stapelbare stoelen en klaptafels. Voorgesteld wordt dit nieuw meubilair aan te kopen (in totaal 850 stapelbare stoelen, 165 klaptafels en bijhorende transporttrolleys).
In het kader van de opdracht “Aankoop stoelen en tafels voor zalen Gemeentepunt” werd een bestek met nr. 2024/569 opgesteld door de Aankoopdienst.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
• Perceel 1 (Stapelbare stoelen), raming: € 73.050,00 excl. btw of € 88.390,50 incl. 21% btw;
• Perceel 2 (Klaptafels), raming: € 56.780,00 excl. btw of € 68.703,80 incl. 21% btw.
Het maximaal bestelbedrag bedraagt € 142.500,00 excl. btw over de 2 percelen heen.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt dus geraamd op € 129.830,00 excl. btw of € 157.094,30 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het meerjarenplan 2020-2025 is er, onder voorbehoud van goedkeuring van meerjarenplanaanpassing 2020-2025 5, budget beschikbaar onder jaarbudgetrekening investering GBB_AANK/0119-90/2400000 (Overige algemene diensten – niet verdeelde ontvangsten en uitgaven – Meubilair).
Financiële impact: Ja
Ingecalculeerd in budget/meerjarenplanning: Ja, onder voorbehoud van goedkeuring van meerjarenplanaanpassing 2020-2025 5.
Raming: € 157.094,30 incl. 21% btw
Jaarbudgetrekening investering: onder voorbehoud van goedkeuring van meerjarenplanaanpassing 2020-2025 5; GBB_AANK/0119-90/2400000 (Overige algemene diensten – niet verdeelde ontvangsten en uitgaven – Meubilair).
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 8 september 2009 betreffende de definitie van het begrip ‘dagelijks bestuur’, gewijzigd bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 15 december 2014, en herbevestigd door de gemeenteraad d.d. 31 januari 2019, en de visumplichtige verrichtingen.
Art.1: Het bestek met nr. 2024/569 en de raming voor de opdracht “Aankoop stoelen en tafels voor zalen Gemeentepunt”, opgesteld door de Aankoopdienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 129.830,00 excl. btw of € 157.094,30 incl. 21% btw.
Art.2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art.3: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het Decreet Lokaal Bestuur houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het algemeen bestuurlijk toezicht op de gemeenten.
Een gentleman's agreeman wordt vooropgesteld: dat houdt in dat in Anzegem geen affiches worden geplaatst langs de wegen. Affiches aan vensters zijn wel toegelaten. Een belangrijk argument bij die beslissing is dat het op die manier aangenaam is om door Anzegem te rijden, omdat daar geen wildgroei van borden is.
Na bespreking waarbij elke fractie binnen de gemeenteraad aan het woord komt en waarbij volgende argumenten worden aangevoerd:
- raadslid Dewaele (CD&V-Eendracht): Onze nieuwe partij heet 'Ons DNA' maar momenteel behoren we nog tot CD&V-Eendracht. Aangezien fractie 'Eendracht' niet terug opkomt onder deze naam, hoeven we deze overeenkomst niet te onderschrijven
- Schepen Christophe Vandererven (Samenéén): stelt voor om het uitgespaarde geld van de publiciteitsmiddelen aan een goed doel te schenken
- Raadslid Jolanta Kokoszko (CD&V-Eendracht): een voorstel kan zijn om volgend woordgebruik te voorzien: 'voeren van een sobere campagne'. Bepaalde democratische rechten worden door het voorliggend voorstel ontnomen van bepaalde kandidaten. Ze mogen toch het recht hebben om op eigen grond een foto te plaatsen. Ze stelde vast dat de campagne van de meest recente verkiezing (9 juni ll.) toch niet zo vervuilend over kwam.
- Schepen Davy Demets (Inzet): sommige kandidaten beschikken over vele gronden en zullen dan veel borden kunnen plaatsten terwijl dit voor andere kandidaten dan weer niet het geval is.
- Raadslid Jeremie Vaneeckhout (Inzet): er zou toch best vermeden worden dat er aan signalisatiepalen of aan verkeersborden affiches worden bevestigd.
De burgemeester (Samenéén) besluit dat er geen consensus zal bereikt worden en stelt voor om het punt af te voeren.
Met eenparigheid van stemmen wordt beslist om dit punt af te voeren.
Met het oog op een rustig en ordentelijk verloop van de verkiezingscampagne voor de komende gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024, wordt voorgesteld om een tijdelijk verkeersreglement vast te stellen waarin een aantal maatregelen opgenomen zijn.
Decreet lokaal bestuur
de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
de nieuwe gemeentewet bekrachtigd bij de wet van 26 mei 1989, inzonderheid artikel 135§2, ingevoegd bij de wet van 27 mei 1989, en artikel 119, hernummerd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 mei 1989
Het besluit van 20 april 2012 van de Vlaamse Regering houdende de algemene regels voor het aanbrengen van verkiezingsaffiches en het organiseren van gemotoriseerde optochten
Art.1: Deze verordening heeft als voorwerp de propagandacampagne betreffende de verkiezingen voor de samenstelling van de gemeenteraad en provincieraad op 13 oktober 2024.
Deze verordening geldt vanaf 1 juli 2024 tot en met de dag van de gemeenteraads- en provincieraadsverkiezingen;
Art.2: §1. Geen enkel deel van het openbaar domein, van welke publiekrechtelijke persoon dan ook, mag, op welke wijze dan ook gebruikt worden voor kiespropaganda:
§2. Inzonderheid en bijvoorbeeld zijn verboden:
§3.Voor de toepassing van deze verordening worden tevens als openbaar domein beschouwd:
§4. Het verbod vermeld in paragraaf 1 is niet toepasselijk op de aanplakruimten die, door het gemeentebestuur, voor het voeren van verkiezingspropaganda worden ter beschikking gesteld, voor zover elke lijst blijft binnen het haar toegewezen gedeelte;
Art.3:
Het gebruik van voertuigen voor het voeren van kiespropaganda wordt als volgt gereglementeerd :
1° Voertuigen of aanhangwagens die uitsluitend of hoofdzakelijk worden gebruikt voor verkiezingspropaganda mogen niet worden geparkeerd:
a) op de openbare wegen, met inbegrip van de bermen;
b) op de openbare parkeerterreinen;
c) op de terreinen die behoren tot het domein van het gemeentebestuur, ook als het beheer ervan aan derden werd toevertrouwd;
d) op alle plaatsen die op 13 oktober 2024 zichtbaar zijn vanuit een stembureau;
2° Het vormen van autokaravanen is toegelaten mits vergunning van de Burgemeester. De toegelaten autokaravanen mogen niet gehouden worden op de dag van de verkiezingen. Daarbij is het uitdelen of verspreiden van om het even welk verkiezingsmateriaal verboden.
Art.4: Het voeren van auditieve kiespropaganda via luidsprekers, megafoons of enig andere manier is toegelaten mits voorafgaandelijke vergunning van de Burgemeester.
Het is in elk geval verboden kiespropaganda en muziek uit te zenden:
Art.5: Het onzichtbaar maken, geheel of gedeeltelijk, het beschadigen of overplakken van reglementair aangebrachte verkiezingspropaganda is verboden;
Art.6: Alle publiciteitsborden moeten uiterlijk op de achtste dag na de verkiezingen verwijderd worden.
Art.7:
Art.8: Onverminderd de eventuele toepassing van andere strafbepalingen wordt de overtreding van deze verordening gestraft met politiestraffen.
Art.9: Dit besluit wordt bekend gemaakt via publicatie op de gemeentelijke website.
Art.10:Tevens wordt van dit besluit dadelijk een afschrift gestuurd aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg te Kortrijk en aan de griffie van de politierechtbank te Kortrijk.
Art.11: Kennis te geven van dit besluit aan de toezichthoudende overheid volgens de regels vervat in het decreet lokaal bestuur.
Omzendbrief Binnenlandse Zaken en Justitie van 21 augustus 2015;
Omzendbrief Binnenlandse Zaken en Justitie van 22 mei 2018;
Wet van 30 juli 2018 tot oprichting van een LIVC-R;
Vlaams decreet LIVC-R van 21 mei 2021;
kennis te nemen van het samenwerkingsprotocol LIVC-R Waregem-Zwevegem-Anzegem-Avelgem-Spiere-Helkijn.
Conform het huishoudelijk reglement wordt de mogelijkheid geboden om schriftelijk en mondeling vragen te stellen. Mondelinge vragen worden - zo mogelijk - onmiddellijk beantwoord of uiterlijk schriftelijk tegen de eerstvolgende zitting. Op schriftelijke vragen van raadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord. De vragen en de eventuele antwoorden net als de mededelingen worden opgenomen in het zittingsverslag.
kennis te nemen van de verschillende mondelinge vragen die gesteld worden. De vragen die niet onmiddellijk kunnen worden beantwoord, worden uiterlijk tegen de volgende raadszitting (9 juli 2024) schriftelijk beantwoord.
De voorzitter sluit de zitting op 11/06/2024 om 20:36.
Aansluitend op de openbare vergadering kan ook een gesloten gedeelte volgen. Deze is helaas niet toegankelijk voor het publiek.
Namens Gemeenteraad,
Sonja Nuyttens
Algemeen directeur
Koen Tack
Voorzitter